koska autot ovat tuontitavaraa.
Romutuspalkkio heikentää Suomen kauppatasetta,
autoilija11
2261
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Pussaisitko mihinKohtaan?
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
Vastaukset 22
Vanhimmat
Tollokin tuon tajuaa!
Suomessa autojen keski-ikä ja romutusikä ovat kadehdittavan korkeita.
Muun maailman tulisi seurata kehitystä.
Se on paras keino huolehtia kestävästä kehityksestä, työllisyydestä ja raaka-ainevarojen riittävyydestä.
Mutta ei suunniteltu vanheneminen ja kertakäyttökulttuuri ajavat kaikkien hyvien aikeiden yli.
Autossa tulisi olla helposti päivitettävät komponentit ja kestävän kehityksen mukainen suunnittelu. Varaosa takuun ja saatavuuden tulisi olla 40 vuotta.
"Varaosa takuun ja saatavuuden tulisi olla 40 vuotta."
Nimenomaan. Vanhan auton joutuu jättämään pois normaalista päivittäiskäytöstä lähinnä varaosien puutteessa, eikä niinkään siksi että esim. sen kori olisi liian huonossa kunnossa.
Autojen pitkään käyttöikään tulee pyrkiä. Yhteiskunta voisi auttaa tätä pyrkimystä tarjoamalla edullisia autonkorjaustiloja nosturilla varustettuna itse autoaan huoltaville. Samalla syntyy työttömille työpaikkoja näiden tilojen valvojina.
Jos tilalle tulee sähköauto, niin vaihtotaseen kumuloituvan negatiivisuuden kulmakerroin pienenee nopeasti ja syrjäyttää vanhalla autolla ajamisen muutamassa vuodessa. Takkiin tulee siis joka tapauksessa, mutta sähköä saa venäjältä halvemmalla kuin öljyä.
Paljonko maksaa sähköverkkojen uusinta latauspisteille. Nyt ei kestä edes joulusaunoja..
älkää romuttako hyviä autoja ennen aikojaan.
>>Autojen pitkään käyttöikään tulee pyrkiä. Yhteiskunta voisi auttaa tätä pyrkimystä tarjoamalla edullisia autonkorjaustiloja nosturilla varustettuna itse autoaan huoltaville. Samalla syntyy työttömille työpaikkoja näiden tilojen valvojina.>>
Vanhoja autoja ei tulisi ensisijaisesti romuttaa vaan valtion ja kuntien tukema organisaatio kunnostaisi näistä autoista käyttökelpoisia kulkineita vähävaraisille ja miksei valtion ja kuntien tarpeisiin, mm. virkamiesten käyttöön. Tietysti työntekijät olisi pitkäaikaistyöttömiä ja muita vaikeasti työllistettäviä. Minkävuoksi kukaan yksityionen sitten ostaisi moisen menopelin ja maksaisi siitä suhteessa vähän enemmän. Siksi, että autot laitettaisiin asialliseen kuntoon ja niille myönnettäisiin jonkinlainen takuu.
"Vanhoja autoja ei tulisi ensisijaisesti romuttaa vaan valtion ja kuntien tukema organisaatio kunnostaisi näistä autoista käyttökelpoisia kulkineita vähävaraisille"
Eikö tämä politiikka ole juuri päinvastaista kuin mihin valtiovalta tähtää eli autokannan nuorentamiseen?
Vähävaraiset ovat pääsääntöisesti työttömiä ja eläkeläisiä ja kyllä autojen käyttökustannukset autoveroineen, polttoaineen hintoineen, vakuutuksineen ja huoltokustannuksineen ovat Suomessa sitä luokkaa, että vaikka itse auton saisi ilmaiseksi, niin sitä ei vähävaraisella olisi varaa pitää.
Te kirjoittajat olette ilmeisesti työllisiä, normaalisti toimeentulevia ihmisiä. Te ette tajua, miten pienillä rahoilla vähävaraiset ihmiset (kantasuomalaiset) Suomessa elävät ja joutuvat tulemaan toimeen.
"Te ette tajua, miten pienillä rahoilla vähävaraiset ihmiset Suomessa elävät ja joutuvat tulemaan toimeen."
Ja vielä pienemmällä joutuvat jatkossa tulemaan toimeen, kun kunnioitettava hallituksemme leikkaa köyhien eduista.
Minä olen vähävarainen, mutta kyllä auto on. Montakin.
Persut haluaa tappaa pienkorjaamot, jossa vanhempia autoja korjattu. Ukkelit kortistoon. Näitä uusia leluturboja ei korjaa, kuin merkkipajat!
Ei uusia leluturboja korjaa edes merkkipajat. Pajat vaihelee uusia moottoreita ja vaihteistoja asiakkaan lompakon tyhjäämiseksi.
Tällä vain kauppatasevajuutta ja työttömyyttä lisää!
Ennenaikaisesta,( alle 15 vuoden käyttöikä / alle 250000 km), romuttamisesta tulisi sakottaa kaikkia auton aikaisemmin omistaneita ja eniten auton uutena ostanutta tahoa, niin saadaan autojen ostoon ja käyttöön tarkkuutta.
Romutuspalkkioita keksiviä poliitikkoja pitäisi ainakin sakottaa.
Autokanta vain huononee. Näissä leluturboissa iso remppa jo ennen 60thkm!
On vaikea hyväksyä autojen romuttamista, mutta osaa automalleista ei tietenkään olisi pitänyt tehdä eikä myydä lainkaan.
Persut halusi iskeä ,köyhän suonta autoilussakin. Nosta käyttömaksu ja benssanhinta!
Pitikö romutuskampanjalle nyt vielä lisärahaa myöntää, ei ole järkevää.
Persuilta rahaa haaskiin!
Romutuskampanjassa oli rakenteellinen virhe. 10 vuoden ikäinen auto on kiva pyöreä tasaluku, mutta ikänsä ja ominaisuuksiensa puolesta sellaista ei ole syytä romuttaa ellei autossa ole esim. moottorivika tai sitä ole kolaroitu ilman kaskovakuutusta.
Vaihtotase on monimutkainen juttu. Kalliiksi verotetut, jopa ihan tavalliset perusautot on haittaverotettu, ja se vie omalta osaltaan ostovoimaa tavallisilta ihmisiltä.
Suomella ei ole varaa romutuspalkkioon.