Marjanpoiminta ei työttömälle käy..

Rahanamieluummin

Ulkoministeriö arvioi, että tänä kesänä Suomeen tulee viisumilla yhteensä noin 14 000 marjanpoimijaa. Suurin osa poimijoista tulee marjatiloille. Vain noin 3 500 henkilöä tulee poimimaan metsämarjoja.

39

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VasurinHulluus

      Kiitä siitä demareita, jotka haluavat palkita lusmuilusta.

    • Mene_töihin

      Suomalaisten työllistymistä ei edistetä ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla. Maaseudulla on valtava työvoimareservi (pankkopojat) ja heidät pitäisi patistaa ansiotyöhön. Poiminnasta saatava raha on verotonta tuloa ja siksi onkin ihmeellistä, ettei työnteko kiinnosta.

      • Paljonpankkopoikia

        Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2015 toukokuussa 324 000 (virhemarginaali ±22 000), mikä oli 28 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 168 000 ja naisia 156 000 henkeä. Työttömien naisten määrä kasvoi 28 000 hengellä, kun taas työttömien miesten määrä pysyi ennallaan edellisvuoden toukokuuhun verrattuna.


      • Paljonpankkopoikia kirjoitti:

        Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2015 toukokuussa 324 000 (virhemarginaali ±22 000), mikä oli 28 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 168 000 ja naisia 156 000 henkeä. Työttömien naisten määrä kasvoi 28 000 hengellä, kun taas työttömien miesten määrä pysyi ennallaan edellisvuoden toukokuuhun verrattuna.

        Toukokuussa marjoja ei juurikaan riitä poimittavaksi.


      • Piilotyöttömät
        Paljonpankkopoikia kirjoitti:

        Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2015 toukokuussa 324 000 (virhemarginaali ±22 000), mikä oli 28 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 168 000 ja naisia 156 000 henkeä. Työttömien naisten määrä kasvoi 28 000 hengellä, kun taas työttömien miesten määrä pysyi ennallaan edellisvuoden toukokuuhun verrattuna.

        Työttömien määrään pitää myös laskea piilotyöttömät, jotka eivät näy missään tilastoissa. Aiemmin on mainittu, että heitä olisi jopa yli 100 000. Piilotyöttömät eivät eri syistä ilmoittaudu työttömiksi tai eivät itse siihen kykene.


      • keput.alas
        Piilotyöttömät kirjoitti:

        Työttömien määrään pitää myös laskea piilotyöttömät, jotka eivät näy missään tilastoissa. Aiemmin on mainittu, että heitä olisi jopa yli 100 000. Piilotyöttömät eivät eri syistä ilmoittaudu työttömiksi tai eivät itse siihen kykene.

        Puhumattakaan niistä, jotka ovat työkyvyttömyyden takia työttöminä. Ne ne vasta lusmuilee.


      • Kun_ei_viitsitä
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Toukokuussa marjoja ei juurikaan riitä poimittavaksi.

        Entä elokuussa ?
        Selitys vähän ontuu toukokuulta.
        Demarit opetti laiskoiksi nuoret henkilötkin.
        Sitten selitellään toukokuullakin.


      • Kun_ei_viitsitä kirjoitti:

        Entä elokuussa ?
        Selitys vähän ontuu toukokuulta.
        Demarit opetti laiskoiksi nuoret henkilötkin.
        Sitten selitellään toukokuullakin.

        Varmaankin elokuussa alkaa olla marjoja poimittavaksi, mutta mitä tekemistä toukokuun työttömyystilastoilla on marjanpoimimisen kanssa silloinkaan?


      • Pystylle_vähän_neuvoja
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Varmaankin elokuussa alkaa olla marjoja poimittavaksi, mutta mitä tekemistä toukokuun työttömyystilastoilla on marjanpoimimisen kanssa silloinkaan?

        On niillä tekemistä. Kyllä se työttömyys on edelleen.
        Ei se työttömyys mihinkään katoa kolmessa kuukaudessa.
        Enemmän vain työttömiä elokuussa.
        Ihan hyvin vertailuja käy.
        Kun luvut tulee aina vähän jälkikäteen, jos et sitä tiennyt.
        Niin nyt tiedät. Tilastoja ei voi tehdä etukäteen.


      • Pystylle_vähän_neuvoja kirjoitti:

        On niillä tekemistä. Kyllä se työttömyys on edelleen.
        Ei se työttömyys mihinkään katoa kolmessa kuukaudessa.
        Enemmän vain työttömiä elokuussa.
        Ihan hyvin vertailuja käy.
        Kun luvut tulee aina vähän jälkikäteen, jos et sitä tiennyt.
        Niin nyt tiedät. Tilastoja ei voi tehdä etukäteen.

        Älä sitten hätäile niiden marjanpoimintatilastojenkaan kanssa. Nekin aikanaan, tosin summittaisiin arvioihin perustuvina.


    • 416

      Marjanpoiminta on raskasta työtä jos siitä meinaa vähänkin enemmän rahaa saada. Raskas ruumillinen työ ei sovellu kaikille.

      • keput.alas

        Työ sopii vaan kepuille.


    • Faktaapukkaa

      Eihän kepuloiset metsään mene. Pankolla maate tukiaisia odotellessa ne päivät kuluu

      • Palstamenny

        aivan asiattomaksi paskan jauhamiseksi. Sinänsä sääli koska olisi mielenkiintoista käydä rakentavaa keskustelua ajankohtaisista asijoista. Riittää kun muutama asiantunematon mellastaja terrorisoi asiallisia juttuja.


      • Eipidä

        provosoitua jos provosoidaan..


      • ppiioppoii

        Eipä sitä marjanpoimintaa tosiaan niin pitkäksi ajaksi riitä, että kannattaisi perheineen muuttaa toiselle puolelle Suomea.


      • ppiioppoii kirjoitti:

        Eipä sitä marjanpoimintaa tosiaan niin pitkäksi ajaksi riitä, että kannattaisi perheineen muuttaa toiselle puolelle Suomea.

        Marjanpoimijoiden rekrytointisysteemikin on muuttunut vanhoista ajoista. Harva mansikkafarmari nimittäin enää ilmoittaa TE-toimistojen sivuilla, että palkkaa mansikanpoimijan/mansikanpoimijoita. Vain kahdeksalla tilalla on tarve.

        http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusanakentta=sanahaku&hakusana=mansikanpoimij*&alueet=&ilmoitettuPvm=1&vuokrapaikka=---

        Työpaikkailmoitusten pieni määrä selittyy tietysti sillä, että ei yksinkertaisesti ole tarvetta ilmoittaa. Useimmat saavat poimijat kotikylältä, kuten aina ennenkin. Suurtilalliset käyttänevät rekrytointiin jotain välikättä, joka hankkii poimijat, esimerkiksi Venäjältä.


      • fjakshfkajhf
        Palstamenny kirjoitti:

        aivan asiattomaksi paskan jauhamiseksi. Sinänsä sääli koska olisi mielenkiintoista käydä rakentavaa keskustelua ajankohtaisista asijoista. Riittää kun muutama asiantunematon mellastaja terrorisoi asiallisia juttuja.

        Se, että ei kuulu keskustaan, näkyy aiheuttavan mielenterveyden ongelmia monille.

        Noidenkin kannattaisi liittyä Suomen Keskustaan, niin oppisivat kirjoittamaan suomea ja vieläpä ihan asioista.


    • Äläs.nyt

      Jos siitä saisi palkkaa, niin vosihan sitä työtä tehdä.

      Mutta kun mansikkamiljonäärit eivät halua maksaa palkkaa, vaan ainoastaan pientä orjan päivärahaa.

      • Vapaaehtoistahan

        työnteko on..


    • Mitäturhia

      mansikoita saa Virosta !

      • Viis_virolaisista

        Joka marketin edessä myydään jo kotimaistakin mansikkaa.


    • Muutakin

      Kilometriraha Peruspalkka Kuljetus Työnohjaus Sosiaalitilat Vaatetus PALKKA?

      • Tuskin työnantaja järjestää mansikka- ja herukkaviljelmillä työskenteleville palkkapoimijoillekaan vaatetusta, sillä poimijat eivät joudu käyttämään lakisääteistä virkapukua, vaan jokainen saa pukeutua vapaasti itseä parhaiten miellyttäviin ja päivän säähän sopiviin asusteisin. Mahtaneeko tänä kesänä niistä yleisin eli bikinit olla käytössä juurikaan?


      • keput.alas
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tuskin työnantaja järjestää mansikka- ja herukkaviljelmillä työskenteleville palkkapoimijoillekaan vaatetusta, sillä poimijat eivät joudu käyttämään lakisääteistä virkapukua, vaan jokainen saa pukeutua vapaasti itseä parhaiten miellyttäviin ja päivän säähän sopiviin asusteisin. Mahtaneeko tänä kesänä niistä yleisin eli bikinit olla käytössä juurikaan?

        Voisiko olla, että naapurin 15-vuotias tyttölapsi olis siellä ILMAN bikineitä?


      • Tähän_menty
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Tuskin työnantaja järjestää mansikka- ja herukkaviljelmillä työskenteleville palkkapoimijoillekaan vaatetusta, sillä poimijat eivät joudu käyttämään lakisääteistä virkapukua, vaan jokainen saa pukeutua vapaasti itseä parhaiten miellyttäviin ja päivän säähän sopiviin asusteisin. Mahtaneeko tänä kesänä niistä yleisin eli bikinit olla käytössä juurikaan?

        Nykyisin on solmiopakko ja tummapuku.
        Näin SAK ja Ay liike päättäneet.
        Myös taukotupa pitää olla, siellä isot telkkarit ja nettiyhteys.
        Uima-allaskaan ei pahitteeksi, sanoivat Ay punikit.
        Itse marjan poiminta sitten sivuseikka.


    • Ei_veikkonen

      kaupunkien tulosiirtoloiset hötkyile työn perässä.

      Nyt olisi Etelä-Suomessa mustikkaa metsät väärällään ja raha nilellään mutta ketä kiinnostaa?

      • Raaka mustikka ei kiinnosta kuluttajaakaan.


      • Sossusta

        saatu raha ei ole raakaa heh heh,,,,,,,,,


      • Äläpaskaa
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Raaka mustikka ei kiinnosta kuluttajaakaan.

        jauha. Marjat ovat kypsiä.


    • Marjat ovat kapitalistin marjoja, joten on loogista, että kapitalisti itse toimii marjojen kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla. Turhaa ja typerää syyllistää kapitalistin tyhmyyksistä muita.

      • Hävytöntä

        Maksat mafialle joka kuukausi tietyn summan tuloistasi, tämä raha turvaa ettei sinua syrjitä eikä hyljeksytä jota muutoin tapahtuisi, mafia käyttää tämän rahan omiin tarkkoituksiinsa ja omien jhäikäilemättömien fasistisen vallankäytön pönkittämiseen lahjomalla niitä joita he haluavat lahjoa, sadoilla tuhansilla euroilla ja sekin on todennäköisesti vasta jäävuoren huippu. mafia järjestää lain säätämiset niin että se takaa tulevaisuudessakin taatun rahavirran mafian pohjattomaan lahjontaan ja kirstuun.


      • Mafiasta ei ole tietoa, mutta marjankasvatus on kapitalistista bisnestä. Myös luonnonmarjat kasvavat porvarillisella maaperällä. Luulisi myös, että marjanpoiminta on siksi yksinkertainen askare, että siihen voitaisiin kehittää robotti. Loppuisi tuo iänikuinen kitinä siitä, että nämä "miljoonamarjat" mätänevät metsään.


      • Vainiinköon

        sekö estää vasuria poimimasta marjoja että marjojen kasvatus on kapitalististä bisnestä ?


      • kepu_on_rosvoliiga
        Hävytöntä kirjoitti:

        Maksat mafialle joka kuukausi tietyn summan tuloistasi, tämä raha turvaa ettei sinua syrjitä eikä hyljeksytä jota muutoin tapahtuisi, mafia käyttää tämän rahan omiin tarkkoituksiinsa ja omien jhäikäilemättömien fasistisen vallankäytön pönkittämiseen lahjomalla niitä joita he haluavat lahjoa, sadoilla tuhansilla euroilla ja sekin on todennäköisesti vasta jäävuoren huippu. mafia järjestää lain säätämiset niin että se takaa tulevaisuudessakin taatun rahavirran mafian pohjattomaan lahjontaan ja kirstuun.

        Hieno kertomus Kepulaisuudesta ja siitä kuin se ryöstää Suomen työssäkäyviltä ja oikeilta yrittäjiltä, antamalla ryöstörahat kannattajilleen eli maajussiroistoille.


      • Vainiinköon kirjoitti:

        sekö estää vasuria poimimasta marjoja että marjojen kasvatus on kapitalististä bisnestä ?

        Nyt on vain niin, että kapitalisti teetättää kaiken kapitalistisen työn, joten on ihan kapitalistin itsensä päätettävissä millä tavalla marjat liikkuvat, jos ylipäätään.


      • kepu_on_rosvoliiga kirjoitti:

        Hieno kertomus Kepulaisuudesta ja siitä kuin se ryöstää Suomen työssäkäyviltä ja oikeilta yrittäjiltä, antamalla ryöstörahat kannattajilleen eli maajussiroistoille.

        Mahdat olla poliisi, tietämyksesi rikollisuudesta häikäisee.


    • Vastoin_parempaa_tietoa

      Mistäs tuonkin väitteen poimit? Suomalaisten kannattaa kerätä marjat ja sienet metsästä ja viedä välittäjälle. Saatu tulo on verotonta eikä vaikuta ansiosidonnaisiin eikä asumistukiin.

      Tiloille ei suomalaisia oteta, koska olot ovat siellä ala-arvoiset ja tieto niistä leviäisi laajalle, jopa media voisi olla kiinnostunut saatika viranomaiset. Ja palkankin joutuisi maksamaan pankkiin, verot ym. työnantajan kustannukset.

      Mutta kaikki metsän antimet, minkä jaksaa kerätä, menee kaupaksi tutuille, sukulaisille ja välittäjille, mutta sitähän sinä et todellakaan tiedä.

      • Tulikohan

        annettua väärä todistus lähimmäisestä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe