Skitsofrenia?

hhhhhhhhn

Pakko tulla kirjoittamaan kaikki ajatukset pois... En nyt tiedä mitä ajattelen, mutta tälläisen sairauden itselleni googlailin. Olen nuori nainen, erittäin herkkä ja lyhyessä ajassa on paljon huonoa tapahtunut (viimeisten kuukausien ja kahden vuoden sisällä)
Nyt on mennyt paremmin, mutta jostain kumman syystä ihmeoireita.

Tänään, näin aistiharhoja. Näin yhden ihmisen (näen vieläkin kun katson jonnekkin) joka on jo kuollut, nuori nainen jonka tiesin. Mitä hittoa? Pelottaa ihan hitosti koska näin ei ole ennen käynyt. Nyt kun katson ruutua ja televisioita, sitä ei näy. Mitä tämä merkitsee?

Sen lisäksi viikon ajan välillä suussani on paha maku. Toi aistiharha tuli (tai mikä lienee) pian sen jälkeen, kun korjasin erästä penkkiä kontaktiliimalla (todella voimakkaan hajuinen) en ole ennen kyllä mitään kokenut siitä... Ainakaan tälläistä
Nyt koskee päähän, on huono olo (söin liikaa jäätelöä)

Mun ajatukset on välillä pitkäänkin ''mössöä'' ja olen tästä joskus lääkärille sanonut mutta hän ei sanonut juuta eikä jaata.

Tämä ihminen, jonka näen, kuoli reilu kk sitten. Mulla on tosi vaikeaa ajatella kuolemaa, ja jotenkin kamalaa että hän kuoli. Unohdin jo asian viikoiksi ja tänään iski. Mitä hittoa tämä on? Huomenna soitan kyllä lääkäriin vaikka en haluaisi.... Nytkin koskee ''silmiin'' silmien taakse.
Mietin myös, onko mun silmään mennyt jotain, hajoitin tällä viikolla lautasen että voiko se vaikuttaa?

Olen käynyt terapiassa kaksi vuotta juttelemassa, kirjoitan päiväkirjaa lähes jokapäivä ja käsittelen tunteitani ahkerasti.
Ahdistavaa...

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoottinen

      Onko tämä ihminen ollut sinulle läheinen? Ehkäpä suuret häntä niin paljon että et haluaisi luopua hänestä.

    • kirjoitusjaruokailu

      Kirjoitat noin rohkeasti ja monipuolisesti olosta ja kokemuksistasi. Uskon, että pärjäät sairautesi kanssa. Tuommoiset kipuoireet johtuu varmaankin liiasta syömisestä kuten sokeri. Monille maito, vehnä ja ruis aiheuttaa oireilua. Vaikka ei olisi keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia, silti pahoinvointia ja väsymystä. Ei kannata aiheuttaa itselleen sitä, joten itsekuria syömiseen ja valikoi jonkin verran ruokavaliota. Sellaisen, jolla vatsa toimii. Sitten kipu loppuu silmien takaa ja päänsärky. Ja silmissä ei näy verisuonia tai iho kutise niin pahasti enää.
      Monenmoisia vaivoja aiheuttaa minullakin tämä psykoosisairaus, mutta auttaa esimerkiksi, että ruokailun tavoite on terve olo monta tuntia jälkeenpäin, ei lyhytaikaisesti.

      Päiväkirjaa olen itsekin pitänyt -tuntuu helpottavalta se kirjoittaminen- ja kirjoitanpa myös tänne. Tässä joitain vinkkejä.

      Toivotan jaksamista

    • edellisenjatkoa

      Hei, lisään edellisen vistini perään, että kun on tapahtunut paljon vaikeuksia, niin psykoosit on aika mahdollisia. Nuo kirjoittamasi oireet kuulostavat osittain sellaisilta.

      Skitsofrenia kestäisi vähintään puoli vuotta, niin että psykoosioireita olisi ainakin joka viikko tai jopa jatkuvana syötöllä. Mutta, älä hätäile kun sinulla on siis lääkäri, jonka kanssa puhua asioistasi. Keskusteleminen olisi hyvää, ei vain kertominen. Ja otapa netistä selvää mielenterveyssivuilta, millaisia oireita sinä arvelet kokeneesi. Joitain psykoosi-oireita olet selvästi jo kokenut, mutta onko tuo ohimenevää, sitä ei tiedä. Traumaattinen häiriöltä tuo voisi vaikuttaa olevan lääkärin mielestä.

      Kotona voisit tehdä rentoutumisharjoituksia ja ihmisten kanssa on toki hyväksi olla.

      • hrtyyhd

        Ja näinhän se on, että tuo puolivuotisrajapyykki on tieteellisesti todettu, ja hyväksi havaittu.

        Onko psykoosisi kestänyt jo puolivuotta? Kannattaa kokeilla neuroleptejä?


    • hhhhhhhn

      Minä kävin jo lääkärissä. Tuo oli ensimmäinen kerta kun ''näen'' jotain. Lääkäri sanoi, että on psyykkistä. Juttelin mielenterveyshenkilöille ja molemmat sanoivat, että olet ehkä ''hieman stressaantunut'' tästä kaikesta. Säikähdin ja ahdistuin tuosta, ja aion käydä juttelemassa akuutissa.. Tilannetta seuraillaan.

      Ja tämä ihminen jonka näin. En tunne, mutta hän on tunnettu ja olen seurannut häntä julkisuudessa. Jokin ongelma minulla on kuoleman kanssa. Muistan kun hän kirjoitteli joskus, että ''hänen äitinsä epäilee että tämä tyttö kuolee nuorena'' ja nyt niin kävi. Ehkä minulle tuli joku ahdistus.

      Mutta kuitenkin, minulle on sanottu että olen yliherkkä, jonka olen itsekin todennut.
      Oli mitä oli, seuraan tilannetta. Tuntuu, että nyt jokaisen pikkuvian miettii, että on jotain vakavaa. Kiitos vastauksista ja vastatkaa toki!

      Toki tämä läheisenkin tilanne on rankka, mutta tätä on jatkunut jo kaksi vuotta...

    • hhhhhhhhnn

      Olen kyllä mielestäni puhunut akuutissa vaikka mitä. Mutta välillä pelot ottavat vallan, joten ehkäpä niihin pureudutaan ensikerralla. Ja pahimpiin pelkoihini, kuten kuolemaan ja sairastumiseen...

    • Itsellänikin tuntuu välillä painetta silmien takana... Mistähän se voisi johtua?

      • ta43wt

        Paineesta silmien takana?


      • ta43wt kirjoitti:

        Paineesta silmien takana?

        Har.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      111
      2883
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      364
      1683
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      85
      1646
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      45
      1493
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1155
    6. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      196
      1065
    7. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      142
      980
    8. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      956
    9. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      889
    10. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      868
    Aihe