Syntiä ja luonnotonta, vai onko?

Hei kaikki,

Ketjussa, jossa aiheena oli jokin väitetty loanheitto, kertoi eräs kertakäyttönimike mielipiteensä, että homostelu olisi luonnotonta ja syntiä.

Tuo vaikuttaa olevan monelle uskovaiselle yleinen asenne ja ajattelutapa, sekä samalla myös syy vastustaa samasukupuolisten tulevaa avioitumisoikeutta. Ajattelin siksi nostaa ajattelumallin kestävyyden pohdittavaksi erilliseen ketjuun.

Heitänpä siis omat ajatukseni avioliittoasiasta suhteessa nuihin kahteen 'argumenttiin':

a) synti: Vaikka osa uskovaisista pitääkin homoseksiä syntinä, ei se ole mikään koko kansan ajatus. Ja kun avioasioissa kysymys on reaalimailman lainsäädännöstä, ei siihen edes ole mieltä sotkea fiktioihin pohjautuvia perusteluja. Jos avioituminen kuitenkin päätettäisiin kieltää niiltä, jotka tekevät vaikkapa kristinuskon jumalan tahdon vastaisia tekoja, niin siinä dystopiassa loppuisi avioituminen myös meiltä heteroilta.

b) luonnottomuus: Koska homoseksuaaliset henkilöt ovat kiinnostuneita seksistä juuri omaa sukupuolta olevien partnerien kanssa, niin heille homostelu tietenkin on luonnollista. Voin kuvitella, että monet homopareina elävät kokisivat hyvin vieraaksi tai jopa vastenmieliseksi sekstailun vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. (Mokomat hetskufoobikot!)

13

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sori, mutta kiimoissani unohdin linkittää avioliiton b-kohtaan.

Kun joku kokee luonnolliseksi pariutua toisen tiettyä sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja on valmis sitoutumaan parisuhteeseen, niin luonnollisesti hän kokee luonnolliseksi myös avioitua partnerinsa kanssa. Tämähän on tuttua kauraa heterosuhteissakin.

• Penuela

Katsos. . Tääl on nyt perus hetero. No joo.. oon muita. .. 55.mm ööööö. Tule mun alueelle! @ vedä sinä käteen. Mie en oo ikinä sorsinut muita. .mut näköjään. Sinä ootin se vitun hetero! Hyvät sulle! Vaik oon ..mitä oon. Mie oon nainen. Hyvä tavaton. . Nyt riittää! Vedä käteen! Kiitos. .soitan poliisille jos tuut viel lähelle!!

• nostalgia

aikaisemmin oli "pakkoavioliitto" kun synnissä alkanut raskaus piti saattaa loppuun aviossa ja "kulissiavioliitto" kun piti saada aviomies ainakin näyttämään heterolta vaikka se ehkä oli vähän niin ja näin.
      kaksi kaunista sanaa.. historiaa nekin

• Totta turiset, nostalgia. Vaikka vieraan siittämien lasten saamisen synti ei mahda olla ihan yhtä julma kauhistus näille aitoavioliiton ajomiehille, kuin on rakkaudellinen parisuhde, jossa naisen pari on toinen nainen, tai miehen pari on toinen mies. Mahtavatkohan kannattaa kulissiliittoja vielä nykyään?

• Penuela

Ööö. Sie vastasit jo omaan viestiisi.penniviestiisi.p

• penniviesti

penniviesti?

• Sanopatämä

Luonnottottomuutta ei enää määritellä luterilaisittain. Olisitte olleet evankeelikalisia vaan. Vai.., - miksi hullutella vielä maailmanaikaan?

• ei.jaksa.lukee

miksi evankeelisilla ei ole omaa palstaa????

• Haitteratkaisut

Ryhdyitte hengellisesti köyhiksi itse.

• öö.nukkumaan

?
        tässä maailman ajassa on syytä olla rationaalisia myös uskon suhteen.
        seurakuntakin on rationaali pakon edessä.

• jarno.l

Ei kuulu ateisteille miten uskovat määrittelevät synnin.

• Synti
      Totta, se on eri uskonnoissa hiukan eri tavoin määritelty mutta usein niissä on samansuuntaisia asioita. Kristinuskossa se on Jumalasta poispäin kääntymistä. Osa määrittelee sitten tarkempaa eri tekosynnit.

Kaikki kristityt eivät tee tarkkoja jakoja vaan katsovat kokonaistilanteen.

Siksi tällainen uskonnollinen käsite ei voi olla maallisten lakien perusteena. yhteiskunnassa kun asuu paljon eriuskoisia tai sitten uskonnottomia. Lain kuitenkin tulee olla kaikille.

Luonnottomuus

Tämä on hämäävä termi koska sen voi käsittää monella tapaa. Ensimmäisenä tulee mieleen luonnon vastainen eli esim. mitä teknologia ei ole. Mutta useimmiten sitä käytetään enemmän tässä tarkoituksessa: Normien vastainen, asia johon ei ole totuttu.

Esimerkiksi ihmisen lentämistä pidettiin aikoinaan luonnottomana, (samoin muuten auton liiallista nopeuttakin) koska siihen ei ollut totuttu. Nykyään tiedämme asian olevan toisin.

Sen mikä yksi kokee luonnottomana, toinen ei sitä niin koe. Taitaa tässä homo asiassa olla niin, että jos itse kokee homoseksin vastenmielisenä, niin itsensä kautta sitten yleistetään että kaikki muutkin niin tekevät. Toisen ihmisen asemaan asettuminen on heille erittäin vaikeaa.

• "Taitaa tässä homo asiassa olla niin, että jos itse kokee homoseksin vastenmielisenä, niin itsensä kautta sitten yleistetään että kaikki muutkin niin tekevät."

Varmaan moni kokija yleistää, mutta ainakaan minä en.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      21
      4688
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3314
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3147
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2579
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1248
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      257
      1133
    7. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1099
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1092
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1081
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      200
      966
    Aihe