Nordean tunnuslukusovellus pöytäkoneeseen

Vittusaatanaper

Nordean sivuilla ei ole tietoa miten Nordean tunnuslukusovelluksen voi asentaa Windows pöytätietokoneeseen.

92

14394

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhku

      Onko pöytätietokoneesi mobiililaite?

      No, joka tapauksessa se onnistunee kyllä, kunhan ensin asennat siihen pöytäkoneeseen riittävän tuoreen Androidin, Windows Phone 8.1:n tai iOSin.

      Toki on vähän tyhmää, että sovellus toimii kyllä ipadilla tai Android-tabletilla, mutta ei windows-tableteilla...

      • Ainaneyrittää

        Näin mainoksen. Vaikuttaa huijausasialta. En klikkaa auki enkä suosittele muillekaan!


    • 109

      ". Myöhemmin ensi vuoden aikana tuomme asiakkaidemme
      käyttöön myös tunnuslukulaitteen. Tunnuslukulaite on tarkoitettu niille asiakkaille,
      joilla ei ole tunnuslukusovelluksen käyttöön sopivaa mobiililaitetta. Tunnuslukulaitteen
      käyttöönotosta ja paperisen tunnuslukukortin poistumisesta tiedotamme erikseen ensi
      vuoden aikana."

      https://wcms.nordea.com/sitemod/upload/root/content/nordea_fi_fi/henkiloasiakkaat/asiakastiedote/NF003_asiakastiedote_R1B_FI_2015.pdf

      Voisi tietysti jo tässä vaiheessa kertoa vähän enemmän lukulaitteesta itsestään, sen ympäristövaatimuksista ja yleensäkin siitä, mitä se oikein tekee.

      Ihmetyttää sinänsä, että tuota tunnuslukusovellusta ei Nordea onnistu tekemään pc-käyttöjärjestelmille. Kännykät ja tabletit ovat kuitenkin hätävara sellaisia olosuhteita varten, joissa ei voi pc:tä käyttää. Kannettavat tietokoneetkin ovat mobiililaitteita. Niissä on useimmiten windows-käyttis. Nekin vaativat sitten tuon lukulaitteen. Eli lisää härpäkkeitä matkaan.

      Ihmeen köykäistä Nordean tiedottaminen.

      • Ihmevouhotusta

        Jos se on tulossa vasta ensi vuonna ja nuo paperiset tunnuslukukortit toimivat vielä moitteettomasti, niin miksi ihmeessä stressaat koko asiasta?? Kyllä sinulle sitä tietoa tulee ihan varmasti aivan tarpeeksi sitten kun sitä oikeasti tarvitset.

        Itse veikkaan että kyseinen tunnuslukulaite näyttää suunnilleen tällaiselta:
        http://www.anysurfer.be/frontend/files/userfiles/images/blog/banken/alle_kaartlezers.png

        Minulla on ollut tuo INGin oranssivalkoinen laite vuosikausia ja toimii todella hyvin ja näppärästi.


      • dfret
        Ihmevouhotusta kirjoitti:

        Jos se on tulossa vasta ensi vuonna ja nuo paperiset tunnuslukukortit toimivat vielä moitteettomasti, niin miksi ihmeessä stressaat koko asiasta?? Kyllä sinulle sitä tietoa tulee ihan varmasti aivan tarpeeksi sitten kun sitä oikeasti tarvitset.

        Itse veikkaan että kyseinen tunnuslukulaite näyttää suunnilleen tällaiselta:
        http://www.anysurfer.be/frontend/files/userfiles/images/blog/banken/alle_kaartlezers.png

        Minulla on ollut tuo INGin oranssivalkoinen laite vuosikausia ja toimii todella hyvin ja näppärästi.

        Siis tuohon laitteeseen työnnetään pankkikortti ja itse laite on tietokoneen usb-portissa kiinni?


      • Ihmevouhotusta
        dfret kirjoitti:

        Siis tuohon laitteeseen työnnetään pankkikortti ja itse laite on tietokoneen usb-portissa kiinni?

        Laitteeseen työnnetään pankkikortti mutta ei sen tarvitse olla tietokoneessa kiinni mitenkään.

        Kirjautuessa nettipankkiin laitetaan laitteeseen oma PIN, ja kirjautumissivun tarjoama koodi (joka vaihtuu joka kerta). Vastaukseksi saa nelinumeroisen koodin joka laitetaan kirjautumissivulle pyydettyyn paikkaan.

        Samaten maksujen hyväksymiseen tarvitaan jälleen uusi koodi jonka saa laitteesta.

        Kuvassa mittasuhteet hieman vääristyvät, varsinkin nuo etualalla olevat versiot näyttävät massiivisilta mutta oikeasti laite ei ole juuri luottokorttia isompi.

        Kuten sanottu vuosien kokemus itselläni ja pidän näppäränä ja helppona. Ei tarvitse odottaa milloin se paperinen uusi tunnuslukulista saapuu.


      • Vanhempihenkilö
        Ihmevouhotusta kirjoitti:

        Laitteeseen työnnetään pankkikortti mutta ei sen tarvitse olla tietokoneessa kiinni mitenkään.

        Kirjautuessa nettipankkiin laitetaan laitteeseen oma PIN, ja kirjautumissivun tarjoama koodi (joka vaihtuu joka kerta). Vastaukseksi saa nelinumeroisen koodin joka laitetaan kirjautumissivulle pyydettyyn paikkaan.

        Samaten maksujen hyväksymiseen tarvitaan jälleen uusi koodi jonka saa laitteesta.

        Kuvassa mittasuhteet hieman vääristyvät, varsinkin nuo etualalla olevat versiot näyttävät massiivisilta mutta oikeasti laite ei ole juuri luottokorttia isompi.

        Kuten sanottu vuosien kokemus itselläni ja pidän näppäränä ja helppona. Ei tarvitse odottaa milloin se paperinen uusi tunnuslukulista saapuu.

        Joopa joo, näppärä? Pieni tunnuslukukortti kulkee tarvittaessa mukana vaikka lompakossa. Entä laite? Vanhemmat ihmiset eivät omista mobiililaitteita ja ovat matkoillakin kiinteiden tietokoneiden varassa. Kortti on silloin kätevä.


      • Monimutkaista

        En todellakaan ala hoitamaan raha-asioitani kännykällä. En myöskään minkäänlaisilla maksullisilla tai ilmaisillakaan lisälaitteilla. Olen jo siirtänyt Nordeasta sijoitukset Nordnetiin ja osan E-laskuista ym S-pankkiin. Kummassakaan ei tarvita minkäänlaisia lisävempaimia tai pankkikortin työntämistä mihinkään. Kannettava koneeni HP Windows 7 Pro toimii erinomaisesti vielä vuosia, enkä ole Nordean takia sitä vaihtamassa.


      • 4414
        Monimutkaista kirjoitti:

        En todellakaan ala hoitamaan raha-asioitani kännykällä. En myöskään minkäänlaisilla maksullisilla tai ilmaisillakaan lisälaitteilla. Olen jo siirtänyt Nordeasta sijoitukset Nordnetiin ja osan E-laskuista ym S-pankkiin. Kummassakaan ei tarvita minkäänlaisia lisävempaimia tai pankkikortin työntämistä mihinkään. Kannettava koneeni HP Windows 7 Pro toimii erinomaisesti vielä vuosia, enkä ole Nordean takia sitä vaihtamassa.

        paitsi että nuokin menee samaan järjestelmään, hetki tulee lisäaikaa, mutta niin tapahtuu.En minäkään millään puhelimella ala säilyttelemään rahojani, niissähän ei ole mitään tietoturvaa.Otan sen irrallisen laitteen sitten kun on pakko.Puhelimia varastetaan tuon tuosta ja sinne meni rahatkin. Ei haittaa jos ei ole tilillä 20e enempää, mutta mulla on .


      • Anonyymi

        Sanonko minne voitte tunnuslukulaitteenne tunkea? Piti tänään niin rehvakkaasti mennä asioimaan kelaan ja verkkopankkiin, ja otin tuon paska vekottimen kirjeestä, mutta yllätys yllätys, tuo paskavekotin valmiiksi rikki, eli näyttö paskana. Mobiili tunnistautumiset mahdottomia heikkojen kännyverkkojen vuoksi, ja näin ollen minulla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta päästä yhtikiäs mihinkään kirjautumaan.

        Tätäkö roskapankit halusivatkin, kun vaan pitää niitä natseja ja natsiunionia nuoleskella joka lävessä edestä ja takaa, ja tehdä ihmisten elämästä entistä enemmän helvettiä?

        Takasin se paperinen tunnistuskortti ihan perinteiseen malliin ilman minkäänlaista muutosta, sillä se mikä toimii ja on hyväksi koettu, ei tarvitse muutosta.

        Turvallisuudella tuota natsien ajamaa touhua sitten perusteltiin, kertokaa yksikin sähköinen palvelu, joka on 100% turvallinen? Sellasta ei ole, eikä myöskään tule ikinä olemaan, näillä vaarannetaan niin yksityisyys kuin turvallisuus, ja mahdollistetaan jos jonkinlainen tietojen kalastelu ja kaappaus.

        Niinhän piti sähköisten lääkereseptienkin olla turvallisia, ja nekin murrettiin jo, mutta kukaan ulkopuolinen ei tule lukemaan minun paperista tunnuslukukorttia, se on aivan varma, ja vaikka joku sen näkisikin, ei siitä loppujen lopuksi hyödy millään tavoin, kun ei tiedä minun asiakasnumeroa, jonka olen tallentanut muistiini, ja jota en toisille kerro ikinä.

        Kyllä kaikesta on pyrkimyksenä tehdä mahdollisimman vaikeaa ja vitt***sta, siihen on kaikkialla pyrkimys, ettei ihmiset pääse yhtikäs mihinkään.


    • Vittusaatanaper

      Jos sovellus voidaan asentaa mobiililaitteseen niin miksi ei pöytäkoneeseen voida tehdä sovellusta? Mikä sen estää, muu kuin pankin laiskuus?

      Tietenkään en voi asentaa mobiilisovellusta, mutta miksi pankki ei tee sovellusta Windows 7,8,10 ja Linux sekä Mac. Toki voin asentaa mobiilisovelluksen VirtualBox kautta, mutta täytyisi sen nyt hieman helpompaa olla.

    • Ubuntustaenluovu

      Linux-koneisiin ei ole tulossa mitään, joten suosittelevat windowsiin siirtymistä!
      Hah hah,
      Edessä onkin tuhansittain pankin vaihtajia.

      • VELI_MATTHIAS

        NORDEA ON JO MUUTENKIN "TEHOSTANUT" PALVELUJAAN MM. KONTTORIEN VÄHENNYKSILLÄ. NUOREMPI POLVI JO SIIRTI RAHAT YSTÄVÄLLISESTI TOIMIVVAAN ASIAKASLÄHTÖISEEN HANDELSBANKENIIN. TÄMÄ JÄRJESTELY ON NYT ILMEISESTI VIIMEINEN NIITTI MEILLE KALKKIKSILLE - HANDELSBANKENIN INHIMILLISET PALVELUT ON IHAN VIERESSÄ. JA VIELÄ, MIKSEI TODELLAKAAN "MOBIILISOVELLUTUSTA" EI SAA TAVALLISELLE MICROSOFT PC:LLE JA LINUXILLE - EI LIENE OHJELMOINTI SEN VAIKEAMPAA KUIN NS. MAKSULLISEN TUNNUSLUKULAITTEEN LIITTÄMINEN PC:LLE (JA MIKSI MAKSULLISEN)!. TAIDAMME OLLA YKSI NIISTÄ TUHANSISTA UUSISTA PANKINVAIHTAJISTA - ONNEKSI ON JÄTETTY HIEMAN TOIMINTAIKAA.


    • Norppaman22

      Ei tule Nordean tunnuslukusovellusta mihinkään avoimen järjestelmän laitteeseen (Linux). Eikä winkkariinkaan, kun on niin helposti hakkeroitavissa.
      Sama koskee rootattuja/jailbreikattuja puhelimia.
      Ei toimi (eikä varmaan tule koskaan toimimaan) tunnuslukusovellus rootatuissa laitteissa.

      • hlöps

        Sorry vaan, mutta sun höpinöillä ei ole mitään pohjaa - koska Android, ja Win10(mobile)


    • menuet

      voiko nordean TUNNUSLUKUSOVELLUKSEN ,asentaa windows 7:ssa
      ellei sitten unohdetaan koko juttu ja marssitaan vaikka OP PANKKIIN!!

      • Ok-sensi

        Opettele lukemaan. Tai sitten otat tuon tunnuslukulaitteen kun se tulee käyttöön.
        Jos molemmat vaihtoehdot tuntuu liian vaikeilta niin sitten kannattaa vaihtaa pankkia. Tosin muihinkin pankkeihin samankaltalset systeemit tulee ennemmin tai myöhemmin.


      • frank666

        Tunnuslukusovelluksen voi asentaa PC:lle android-emulaattorin avulla, esim NOX-player: http://en.bignox.com/


    • mitä.häh

      Mikä tunnuslukusovellus?

    • NäppäräKeksintö

      On muuten näppärä "keksintö"!
      Esimerkiksi pankkiin soittovarmennusta ei enää tarvita "epätavallisissa" laskuissa, se varmennetaan tunnuslukusovelluksella.

      • mitä.häh

        Mihin se tunnusluku lykätään? Mistä sen saa? Miksei tietokonnat pääse siihen käsiksi?


    • zikacieru

      itseasisssa se sovellus on kännykässä ja sillä voidaan kirjautua myös isolle pöytäkoneelle.
      Ohjeet löytyy youtubesta miten se sovellus aktivoidaan ja miten sitä käytetään.
      Itse olen toisen pankin asiakas ja ihmettelen kyllä miksei tuollaista ole myös muualla. Tämähän on vähän kuin mobiilivarmenne.

      • mitä.häh

        Pankista ne ohjeet pitäisi saada eikä mistään juutuupeista


      • hohjaa
        mitä.häh kirjoitti:

        Pankista ne ohjeet pitäisi saada eikä mistään juutuupeista

        http://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset-raha-asiat/internet-mobiili-ja-puhelinpalvelut/tunnuslukusovellus.html

        Tuollahan noita ohjeita on vaikka millä mitalla. Ja pankki ne ohjeet sinne juutuupiinkin on laittanut, eli ne ohjeet ovat pankilta. Youtube on vain väline ohjeiden jakeluun käyttäjille.


        ps. laitteen nimeen ei saa edelleenkään laittaa numeroita. Perkeleen tunarit laittavat määrityksiin rajoituksia, joiden ainoa tarkoitus on ärsyttää käyttäjiä. No tässä tapauksessa ainakin ovat onnistuneet, ja tunnuslukutaulukko pysyy käytössä niin pitkään kuin mahdollista.


      • mamimuumi

        Siis mikä nyt on kyseessä? eikö tavallisella tietokoneella pääse normaaleilla tunnusluvuilla pankin sivuille? Mihin sitä sovellusta tarvitaan?


    • Ubuntu16

      Eikä tietysti toimi missään Linuxkoneessa?? Pitääkö erikseen ladata myös joku Windows versio kuten supersuosittu ja turvallisuuden irvikuva Windows10?

      • KorttiKone

        Eikös sinne pankkitilelle mennä selainta käyttäen ja vasta sitten kortinlukija käyttöön. Kannustan lukemeen nuo Nordean omat tiedottete asian suhteen.

        Sitten tuo puhelin-appsi on eri juttu, mutta eipä noita Ubuntu-puhelima liiaksi ole (valitettavasti).

        Ps. Kortinlukijankin vastustajat ja pankin vaihtajat savat jossakin vaueessa luopua kokonaan pankkiasioinnista, sillä enemmin tai myöhemmin nuo samat toimintamallin tulevat olemaan kaikissa pankeissa, kuten jo nyt monissa EU-maissa. Tuota suuntausta ei pankkiasiakas voi estää.


    • orimuna

      pankissa saa tilattua Nordea tunnuslukusovelluslaitteen verkkosivulta

    • Lumityöläinen

      Pankkiasiointi on tehty niin hankalaksi ja työlääksi, etteivät useimmat tavalliset kansalaiset kykene pysymään mukana jutuissa.
      Itse olen työelämässä tottunut nettiin, mutta niin kova on "kehityksen virta", että omaan kotikoneeseen ilmaantuvat asenna nyt, hanki nyt, mene sinne ja sinne koneen sielussa.... En osaa kuin avata koneen ja katsella uutisia ja meilejä.

      Mitään apparaattia en tule hankkimaan maksaakseni laskuja. Pankki ei halua palvella mitenkään, mutta kaikenlaisia maksuja paukkuu vuoden mittaan.

      Itse hoidan kaiken ja vielä pitäisi ostaa uusia laitteita ja hankkia tuoreempi kone ja ohjelmisto.
      Nörtit intoilee, että helppoa ja pitäähän maksamiseen sijoittaa laite ja ohjelmarahaa sen lisäksi, että maksaa kaikenlaisia laskuja ja on sitä varten jo hankkinmut netin kotiin.

      Piti käydä erityisestä syystä maksamassa laskuja NORDEAN automaatilla, sillä harvinaisella, joita ei enää juuri ole. Matkustin paikkaan, missä automaatti on. Ja taas: laite pimeänä, toimimattomana.

      Ei tule kesää NORDEAn touhuista. Meni koko päivä hukkaan ja kuoressa maksu lähetettävä. Jolloin myöhästyy ja lisä karhu tulee.
      En ollut ainoa automaatilla pettynyt nordealainen.

      Kyllä S-pankki saa asiakkaita ihan mainostamatta tällä menolla!

      • Lumityöläinen

        Ai, miksi ei maksettu kotikoneella netissä?

        Eipä antanut pankkivirkailija suursäästäjälle verkkopankin käyttöön oikeuttavia aparaatteja: käyttäjätunnusta ja numerolistaa!

        Pankki haluaa estää asiakasta käyttämästä omia rahojaan viimeiseen saakka!

        Tunnuksiahan tarvitaan moneen asiointiin, ei vain laskun maksuun.

        Käsittämätöntä, mutta toisesta pankista saa sen mitä asiakkaalle kuuluu!.


      • maksulaiteX

        Maksulaite on muistaakseni ilmainen Nordeassa ja patterit kestävät 7 vuotta.


      • Pankkivaihtoon

        Entä kun olet ulkomailla ja tunnuslukulaite, eli ei maksulaite, tippuu asfalttiin ja rikkoutuu?


    • EnOsaaTätä

      Täh? On pakko siis omistaa puhelin voidakseen maksaa laskujaan Nordean tililtä. Onko sen jonkun lisälaitteen mukanaan raahaaminen paljonkin helpompaa kuin entisen tunnusluku korttin... Pitääks sitten aina olla vaik läppäri mukana.

      • kansalaisoikeus

        Valtion järjestettävä laskujen maksaminen esim terveyskeskusten yhteydessä.


      • menee.maksuun
        kansalaisoikeus kirjoitti:

        Valtion järjestettävä laskujen maksaminen esim terveyskeskusten yhteydessä.

        Ei sitä voida jättää pankkien varaan. Kuppaus on liian härskiä. Laskut on voitava maksaa kohtuullisin kustannuksin, ilman että siitä kukaan hyötyy taloudellisesti


    • fds45g

      Ei se oikeasti ole ihan noin vaikeaa. Taskulaskimen näköiseen tunnuslukulaitteeseen ensin naputtelet salasanan. Sitten se kertoo toisen salasanan joka naputellaan koneelle nordeaan kirjautuessa.

      Toki olisin mieluummin hankkinut avaimenperän, joka näyttää aina suoraan verkkopankin salasanaa niinkuin joissain muissa pankeissa.

    • turhalatausmmmnnn

      Ei ne nordean tunnukset ainakaan toimi kannettavassa tietokoneessa. En tiedä pitäisikö toimia. Kun on kirjoitettu, että paperiset tunnukset jää historiaan. Ohjelmoin mobiilisovellukseen tunnukset, siinä ne puhelimessa jotenkin toimii.
      Mutta niitä ei sitten saa toimimaan suoraan läppärissä.
      Eihän ne paperiversiot voi jäädä historiaan, kun mobiilitunnukset ei toimi kannettavassa koneessa. Vai pitäisikö niitten toimia?

    • eihyväeie

      Huijausta kaikki. Puhelimeeni sain asennettua jotenkuten mobiili tunnusluku sovelluksen. Miksi se ei kuitenkaan toimi kannettavassa tietokoneessani.
      Koska siinä on nordean sivuillla myös tunnusluku osuus. Ja kuinka paperit voi jäädä historiaan, kun kannettavassa ei toimi tunnusluvulla tunnistuminen. Huijausta.

    • Tjaaaaah

      Android puhelin emu? =))))

      • helppoakuin_heinänteko

        Kokoajan katolla pyörivä satelliitiantenni kuulemma pitää vielä hankkia jotta laskun voi maksaa. Sen tarvitsema yhteys/maksunkoodaus-ohjelma on helppo itsekoodata emu-modulattorin ja sekvensserin avulla. Ei siis riitä pelkkä älypuhelin jossa emu-integraatio binäärikoodilla. Pyöriviä antenneja saatavisssa maaliskuussa, on helppo asentaa katolle mutta 5 metrinen teräs-asennusputki on itse asennettava. Koska katot ovat liukkaita, tarvitaan turvallisia katto-kenkiä joita saatavissa konttoreista kohtuullista korvausta vastaan.


    • NordeanAsiakasMies

      Itsekin ihmettelin tätä nettipankin tunnistautumista ja tunnuslukulistojen katoamista ja otin asioista selvää:

      Tunnuslukulista korvataan mobiililaitteella (kännykkä tai tabletti, jossa puhelinverkkoyhteys) ja siihen asennettavalla tunnuslukuohjelmalla.

      Ideahan on, että tietokoneen pankkiyhteys varmistetaan toisella laitteella turvallisuussyistä. Samalla tietokoneella varmentaminen on selvä turvallisuusriski. Jos tietokone joutuisi vääriin käsiin ja siellä olisi sekä verkkopankki että pankkiin kirjautumiseen tarvittava ohjelma, on helppo päätellä, mitä siitä seuraisi.

      Tietysti mobiililaitekin voi joutua vääriin käsiin, mutta sen voi suojata (tunnusluvulla tai sormenjälkisuojauksella, jos laitteessa on sellainen).

      Tunnuslukulaite varmaankin on joku taskulaskinta vastaava laite, johon näpytellään oma tunnusluku, josta laite laskeen jonkun kaavan mukaan sitten oikean nettipankin tunnusluvun. En moista menisi käyttämään, koska on selvä tietoturvariski. Ainakin piilottaisin yhtä huolellisesti kuin vanhan tunnusnumerolistan.

    • zeta000

      Sedällä on paskahuussissa koodauslaite jolla hän makselee laskujaan nordean tililtä.

    • nimivittt

      Jo menee ihan hulluksi. Paperinen tunnusluku on ollut ihan loistava. Sillä aion pelata eteenpäinkin, koska sen olen hyväksi havainnut.

      • lisäkuluja

        "Paperinen tunnusluku on ollut ihan loistava. Sillä aion pelata eteenpäinkin, koska sen olen hyväksi havainnut."

        "Pelaat" vain niin kauan kuin Nordea edelleen paperiliuskan hyväksyy ja sitten tulee stop.

        Uuusia liuskoja Nordea ei edes toimita, eikä toistaiseksi ole tietoa voiko liuskansa loppuun saakka käyttää vai tuleeko niille jokin viimeinen käyttö-pvm riippumatta vaikka 80% liuskasta olisi edelleen käyttämättä.

        Itsekin mieluummin pitäytyisin paperiliuskassa.


      • Tunnuslukukortti

        Mulle tuli tänään uusi Nordean tunnuslukukortti. Vielä käytössä olevassa kortissa on jäljellä 18 tunnuslukua. Mulla on käytössä myös mobiilisovellus. Sen käyttö on eläkeläisellekin erittäin helppoa.


      • Ei-toimi-Ei

        Kuuluisiko sen android-tablettiin asentamani tunnuslukuohjelman toimia yhteen pöytäkoneeni kanssa kun yritän kirjautua sillä verkkopankkiin? Tablettini on Nordean tunnuslukuohjelma käynnistettynä wifin kautta yhteydessä puhelimeeni, ja yritän turhaan kirjautua pöytäkoneesta pin-koodillani verkkopankkiin #%!D


      • Eiooeituu

        Kaikesta edellä mainitusta Nordea on alkanut vielä laskuttamaan. Tililtä menee 2 euroa vaikka ei käyttäisikään, kortin käyttö on 2 euroa ja tunnuslukujen ja käsittääkseni myös tulevaisuuden mobiilisovelluksen käytöstä veloitetaan myös 3 euroa/kk. Paljonko maksaa tunnuslukulaitteen hankinta ja käyttö? Itse en ainakaan halua pitää älypuhelinta mukanani, en myöskään maksaa ja tihrutella laskujani, korkeintaan siirtää nopeasti hätätilanteessa rahoja omalta tililtä toiselle, joka oli turvallista ja mukava lisä aikaisempiin toimintoihin


    • Päätöntä

      Nordea ilmoitti että pahvisista tunnuslukukorteista luovutaan, mutta ohjeet tunnuslukusovelluksen käyttöönottamisesta ovat sekavat. Ohjeissa annetaan ymmärtää että tunnuslukusovellukseen syötettävää pin-koodia voi käyttää verkkopankissa muillakin kuin mobiililaitteilla, no ei ole onnistunut, olisi tärkeämpää tekemistä kuin pähkäillä tätä. Yrittäessäni kirjautua pin-koodilla läppärillä verkkopankkiin, ohjeissa ilmeisesti neuvotaan asettamaan se mobiililaitteeseen asennettu tunnuslukusovellus offline-tilaan jotta pin-koodilla pääsisi kirjautumaan läppäriltä, mutta mobiililaitteen tunnuslukusovelluksesta ainakaan ei löydy sellaista offline-asetusta..? Mitä helvettiä, voiko sekavampaa ohjeistusta olla, milloin tarkoitetaan mitäkin laitetta? Onko joku saanut tunnuslukusovelluksen verkkopankkiin toimimaan läppäriltä?

      • Päätöntä

        Käytän Firefox-selainta Linux-läppärissäni jolla olen hoitanut verkkopankkiasiani paperisilla tunnuslukunumeroilla tähänkin asti. Onko läppäri muuten mobiililaite? Läppäri kulkee mukana, se on sen alkuperäinen idea olla mobiili. En halua hoitaa pankkiasioitani Android-tabletillani.


      • lisäkuluja
        Päätöntä kirjoitti:

        Käytän Firefox-selainta Linux-läppärissäni jolla olen hoitanut verkkopankkiasiani paperisilla tunnuslukunumeroilla tähänkin asti. Onko läppäri muuten mobiililaite? Läppäri kulkee mukana, se on sen alkuperäinen idea olla mobiili. En halua hoitaa pankkiasioitani Android-tabletillani.

        PIN-koodi valitaan / luodaan itse ja sitten sitä tarvittaessa se syötetään mobiiliin, puhelimeen tai tablettiin, jossa Nordean appsi on asennettuna. Sitten appsi arpoo tunnusluvun ja lähettää sen suoraan palveluun mihin on kirjautumassa.

        Mutta jos ei verkkoyhteyttä, niin tunnusluku näkyy mobiilin ruudulla josta se sitten tulee naputella erikseen. Enpä muuten missään tapauksessa käyttäisi jotakin Wifiä raha-asioiden hoidossa.

        Itse jatkaisin paperilistoilla vaikka ajan tappiin saakka jos se olisi mahdollista.

        Edelleenkään en ole nähnyt selkää Nordean infoa siitä voiko listansa käyttää loppuun saakka, vai onko niille jokin viimeinen käytö-pvm.

        Tuossa yllä eräs kuitenkin yllättäen kertoi vasta saaneensa uudet paperilistat, vaikka se 2:s vaihtoehtokin, eli kortinlukija on jo nyttemmin saatavilla.

        Ärsyttävää, ettei Nordea voi olla yksiselitteinen ja selkeä toidottamisessaan.

        Dilemma. En halua mobiilisovellusta tänne ulkomaille käyttöön, enkä luota sen tietoturvaankaan vaikka sen vakuutelllaan olevan ok. Entäs jos joutuu kiristysryöstön kohteeksi ja kaikki raha-asiat ovat taskussa ...

        Kortinlukija tarvitsee sen kortin jollaista en ole tarvinnut vuosiin, koska käytän Nordeaa vain rahansiirtoihin. Tässä tapauksessa pitäisi maksaa jostakin kortistakin (mikä lie edullisin ja kaikkein pidemmällä käyttöajallla vai ovatko kaikki kortit 2-vuotisia?), jotta voisi pankkipalvelua käyttää.


        Hankalaksi menee.

        *

        Nordean markkinonti-myyntipuhe-opas aiheesta.

        "10 syytä ottaa tunnuslukusovellus käyttöön - nopeuttaa laskujen maksamista"

        2. Paperisia tunnuslukuja ei enää tarvita, sillä sovellus hoitaa tunnuslukujen syöttämisen

        "Jos puhelimessa tai tabletissa on käytössä verkkoyhteys, sovellus syöttää automaattisesti uuden tunnusluvun haluttuun palveluun. Jos laite on offline-tilassa eikä verkkoyhteyttä ole käytettävissä, sovellus näyttää tunnusluvun laitteen ruudulla, josta sen voi kopioida tai näpytellä."

        3. Ei enää tunnuslukujen yliviivausta

        "Enää ei tarvitse muistaa, monesko tunnusluku on menossa, sillä sovellus tarjoaa automaattisesti vaihtuvan tunnusluvun."

        4. Pelkkä PIN-koodi riittää

        "Sovelluksen käyttäjä valitsee itselleen PIN-koodin, jolla pääsee kirjautumaan tunnuslukusovellukseen. PIN-koodia ei tallenneta mobiililaitteeseen, vaan sovellus pyyhkii sen pois laitteen muistista heti, kun sovellus on tuottanut taustalla kertakäyttökoodin. Kertakäyttökoodi ei näy käyttäjälle vaan tunnuslukusovellus lähettää sen suoraan verkkopankkiin."

        "Oma PIN-koodi tulee pitää muilta salassa. Koodi ei saa muodostua helposti arvattavista tai pääteltävistä asioista, kuten omasta syntymäpäivästä tai vuodesta. Oman koodin saa helposti vaihdettua sovelluksen käyttäjäasetuksista."

        "Sovelluksen turvallisuutta voi edistää itse myös sillä, että suojaa oman mobiililaitteensa pääsykoodilla tai sormenjälkitunnisteella, jolloin ulkopuolisilla ei ole edes mahdollisuutta päästä sovellukseen käsiksi."

        - http://www.iltalehti.fi/digi/201610210110013_du.shtml

        .

        Saman aiheen pyörittelyä ja linkkejä tietoturvaan liittyen oheisessa ketjussa.

        Tunnuslukulaite: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14603337/tunnuslukulaite

        .


      • einiinvaikeaa

        Pitkitin sovelluksen lataamista, koska se on saanut paljon huonoja arvioita ja pankin ohjeet olivat järkyttävän monimutkaiset. Latasin sen lopulta kuitenkin ja käyttöönotto oli lapsellisen helppoa. Kannattaa oikeastaan lukea vain Nordean lyhytohje ja toimia muuten niin kuin pankin sivut ja sovellus kehottavat toimimaan.

        Pankin sivuilta saa sovellusta rekisteröidessä väliaikaisen pin-koodin ja pankki lähettää lisäksi puhelimeen väliaikaisen aktivointikoodin. Ne molemmat tarvitaan sovellusta puhelimessa aktivoidessa. Lisäksi on annettava itse keksitty pin-koodi, jota käytetään jatkossa verkkopankissa yhdessä pankin käyttäjätunnuksen kanssa. Käyttäjätunnus on sama kuin tunnuslukukorttia käytettäessä.

        Jos puhelimen nettiyhteys ei toimi, sovellus toimii pelkkänä lukulaitteena off-linessa. Silloin se antaa koodin, joka on itse kirjoitettava pankin sivuille. Off-line löytyy tunnuslukusovelluksen asetusvalikosta (yläkulmassa kahden pisteen takana). Verkkopankkiin kirjautuessa on klikattava kohtaa "käytätkö off-line tilassa".

        Kokeilin tunnuslukusovelluksen käyttämistä myös wifin kautta ja hyvin toimi. Siitä voi olla hyötyä esim. puhelimen vaihdon yhteydessä. Wifiä käyttäen pääsee ainakin teoriassa kirjautumaan toimivalla vanhalla puhelimella pankin sivuille rekisteröimään ja aktivoimaan sovelluksen uudessa puhelimessa. Se on valitettavasti aktivoitava uudelleen, vaikka sim-kortti ei vaihtuisi.

        Turvallisuudesta en kauheasti huolehtisi. Eihän pelkällä sovelluksella tee mitään, ellei tiedä sekä pankin käyttäjätunnusta että itse asetettua pin-koodia. Itselläni ne löytyvät vain pään sisältä. Puhelimen suojakotelossa niitä ei tietenkään kannata säilyttää.


      • lisäkuluja kirjoitti:

        PIN-koodi valitaan / luodaan itse ja sitten sitä tarvittaessa se syötetään mobiiliin, puhelimeen tai tablettiin, jossa Nordean appsi on asennettuna. Sitten appsi arpoo tunnusluvun ja lähettää sen suoraan palveluun mihin on kirjautumassa.

        Mutta jos ei verkkoyhteyttä, niin tunnusluku näkyy mobiilin ruudulla josta se sitten tulee naputella erikseen. Enpä muuten missään tapauksessa käyttäisi jotakin Wifiä raha-asioiden hoidossa.

        Itse jatkaisin paperilistoilla vaikka ajan tappiin saakka jos se olisi mahdollista.

        Edelleenkään en ole nähnyt selkää Nordean infoa siitä voiko listansa käyttää loppuun saakka, vai onko niille jokin viimeinen käytö-pvm.

        Tuossa yllä eräs kuitenkin yllättäen kertoi vasta saaneensa uudet paperilistat, vaikka se 2:s vaihtoehtokin, eli kortinlukija on jo nyttemmin saatavilla.

        Ärsyttävää, ettei Nordea voi olla yksiselitteinen ja selkeä toidottamisessaan.

        Dilemma. En halua mobiilisovellusta tänne ulkomaille käyttöön, enkä luota sen tietoturvaankaan vaikka sen vakuutelllaan olevan ok. Entäs jos joutuu kiristysryöstön kohteeksi ja kaikki raha-asiat ovat taskussa ...

        Kortinlukija tarvitsee sen kortin jollaista en ole tarvinnut vuosiin, koska käytän Nordeaa vain rahansiirtoihin. Tässä tapauksessa pitäisi maksaa jostakin kortistakin (mikä lie edullisin ja kaikkein pidemmällä käyttöajallla vai ovatko kaikki kortit 2-vuotisia?), jotta voisi pankkipalvelua käyttää.


        Hankalaksi menee.

        *

        Nordean markkinonti-myyntipuhe-opas aiheesta.

        "10 syytä ottaa tunnuslukusovellus käyttöön - nopeuttaa laskujen maksamista"

        2. Paperisia tunnuslukuja ei enää tarvita, sillä sovellus hoitaa tunnuslukujen syöttämisen

        "Jos puhelimessa tai tabletissa on käytössä verkkoyhteys, sovellus syöttää automaattisesti uuden tunnusluvun haluttuun palveluun. Jos laite on offline-tilassa eikä verkkoyhteyttä ole käytettävissä, sovellus näyttää tunnusluvun laitteen ruudulla, josta sen voi kopioida tai näpytellä."

        3. Ei enää tunnuslukujen yliviivausta

        "Enää ei tarvitse muistaa, monesko tunnusluku on menossa, sillä sovellus tarjoaa automaattisesti vaihtuvan tunnusluvun."

        4. Pelkkä PIN-koodi riittää

        "Sovelluksen käyttäjä valitsee itselleen PIN-koodin, jolla pääsee kirjautumaan tunnuslukusovellukseen. PIN-koodia ei tallenneta mobiililaitteeseen, vaan sovellus pyyhkii sen pois laitteen muistista heti, kun sovellus on tuottanut taustalla kertakäyttökoodin. Kertakäyttökoodi ei näy käyttäjälle vaan tunnuslukusovellus lähettää sen suoraan verkkopankkiin."

        "Oma PIN-koodi tulee pitää muilta salassa. Koodi ei saa muodostua helposti arvattavista tai pääteltävistä asioista, kuten omasta syntymäpäivästä tai vuodesta. Oman koodin saa helposti vaihdettua sovelluksen käyttäjäasetuksista."

        "Sovelluksen turvallisuutta voi edistää itse myös sillä, että suojaa oman mobiililaitteensa pääsykoodilla tai sormenjälkitunnisteella, jolloin ulkopuolisilla ei ole edes mahdollisuutta päästä sovellukseen käsiksi."

        - http://www.iltalehti.fi/digi/201610210110013_du.shtml

        .

        Saman aiheen pyörittelyä ja linkkejä tietoturvaan liittyen oheisessa ketjussa.

        Tunnuslukulaite: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14603337/tunnuslukulaite

        .

        Se kolmas kohta, jos ei muista sitä mikä tunnusluku on menosssa, kyllä näytölle tulee se mikä on seuraava. Vaikka et koskaan yliviivaisi entisiä lukuja. Eli höpön höpön.


    • Paskaohjeetjaohjelmat

      Joo, ei toimi. Nordea Codes ja Nordea Mobile on molemmat asennettuina wifi-tablettiin eikä jälkimmäinen löydä ensimmäistä vaikka molemmat on käynnistetty. Nordean ohjeetkin ovat todella huonot.

    • TurhakoKannettavani

      Joku kertoi: ...kun kirjautuu nettipankkiin, niin laitetaan laitteeseen oma PIN, ja kirjautumissivun tarjoama koodi (joka vaihtuu joka kerta). Tätä ihmettelen: "Vastaukseksi saa nelinumeroisen koodin joka laitetaan kirjautumissivulle pyydettyyn paikkaan."

      Mitä turvallisuutta tuo koneen tarjoamat koodit? Jos tietää alussa mainitun PIN-koodin, niin kuka tahansa saa loput koodit tarjottimella??? Selittäkääs vähän tuota logiikkaa, mitä turvaa ne tuo?

      Ennen oli joka kansalaisopisto täynnä Word- ja Excel -kursseja. Yhtäkään Android-kurssia ei ole näkynyt. Missä esim. opetetaan, mitkä ovat turhia ohjelmia pienen muistin laitteessa ja miten ne saa pois ja tarvittaessa takaisin. Jokainen vaan soheltaa omiaan. Rikkaat pankit saisivat järjestää kursseja asiakkailleen. Ilmaiseksi rahani makaavat heidän tileillään. Maksan jopa niiden käytöstä.

      Asiakkaat täällä neuvovat toisiaan ja samalla kinastelevat, mikä on oikeasti totta.

      • semmottiistavaan

        Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta: 1) tunnuslukulaitteesta ja 2) puhelimeen ladattavasta tunnuslukusovelluksesta.

        Tunnuslukusovellusta käyttäessä tarvitaan se vanha käyttäjätunnus sekä itse valittu pinkoodi. Kun näpytät ne puhelimeen, sovellus lähettää verkkopankin avaavan koodin automaattisesti Nordealle kun sulla on nettipankkisovellus joko läppärissä tai puhelimessa auki. Se tapahtuu taustalla niin, että et itse näe sovelluksen arpomaa koodia.

        Tunnuslukulaite ei taas lähetä automaattisesti mitään, vaan se ainoastaan näyttää laitteen arpoman koodin, joka pitää itse näpytellä vanhaan tapaan sinne verkkopankin sivuille käyttäjätunnuksen kanssa. Jos puhelimen tunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitettya käytetään tunnistautumiseen muilla sivuilla - esim. verkkokaupoissa - , niin silloin se käsittääkseni koodin, joka on näpyteltävää itse ko. sivuille.

        Minua ärsyttää tämä: Nordea suosittelee, että tunnuslukusovellus pitäisi olla kahdessa eri mobiililaitteessa siltä varalta, että toinen hajoaa tai katoaa. Sillä sovelluksen aktivoiminen uuteen puhelimeen on hankalaa, ellei sinulla ole joko tunnuslukukorttia, -laitetta tai sovellusta toisessa laitteessa.

        Joudut em. tapauksessa soittamaan Nordealle, joka postittaa sulle tilapäisen pinkoodin, jolla voit rekisteröidä uuden puhelimen verkkopankkiin. Tai hakemaan koodin henkilökohtaisesti pankista, jos paikkakunnalla sattuu vielä olemaan palveleva Nordean konttori.


      • ihmettelenvaan
        semmottiistavaan kirjoitti:

        Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta: 1) tunnuslukulaitteesta ja 2) puhelimeen ladattavasta tunnuslukusovelluksesta.

        Tunnuslukusovellusta käyttäessä tarvitaan se vanha käyttäjätunnus sekä itse valittu pinkoodi. Kun näpytät ne puhelimeen, sovellus lähettää verkkopankin avaavan koodin automaattisesti Nordealle kun sulla on nettipankkisovellus joko läppärissä tai puhelimessa auki. Se tapahtuu taustalla niin, että et itse näe sovelluksen arpomaa koodia.

        Tunnuslukulaite ei taas lähetä automaattisesti mitään, vaan se ainoastaan näyttää laitteen arpoman koodin, joka pitää itse näpytellä vanhaan tapaan sinne verkkopankin sivuille käyttäjätunnuksen kanssa. Jos puhelimen tunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitettya käytetään tunnistautumiseen muilla sivuilla - esim. verkkokaupoissa - , niin silloin se käsittääkseni koodin, joka on näpyteltävää itse ko. sivuille.

        Minua ärsyttää tämä: Nordea suosittelee, että tunnuslukusovellus pitäisi olla kahdessa eri mobiililaitteessa siltä varalta, että toinen hajoaa tai katoaa. Sillä sovelluksen aktivoiminen uuteen puhelimeen on hankalaa, ellei sinulla ole joko tunnuslukukorttia, -laitetta tai sovellusta toisessa laitteessa.

        Joudut em. tapauksessa soittamaan Nordealle, joka postittaa sulle tilapäisen pinkoodin, jolla voit rekisteröidä uuden puhelimen verkkopankkiin. Tai hakemaan koodin henkilökohtaisesti pankista, jos paikkakunnalla sattuu vielä olemaan palveleva Nordean konttori.

        Tai jos sulla on kotona wifi, niin voit yrittää kirjautua vanhalla puhelimella sen kautta verkkopankkiin rekisteröimään sitä uutta puhelinta. Tietenkin vain jos puhelin toimii.

        Tunnuslukusovellustahan voi käyttää myös ilman verkkoyhteyttä off-linen kautta. Silloin puhelin toimii tunnuslukulaitteena, eikä lähetä tunnuslukua taustalla automaattisesti pankkiin. Se ilmoittaa tunnusluvun, joka kirjoitetaan käyttäjätunnuksen kanssa verkkopankkiin.

        On tosiaan ärsyttävää, että sovellus suositellaan asentamaan useammalle mobiililaitteelle. Eihän esim. kaikilla eläkeläisillä ole varaa useisiin mobiililaitteisiin. Vanhemmat ihmiset käyttävät mieluummin läppäriä, koska huononäköisinä tarvitsevat mahd. ison ruudun.

        Enkä minäkään ymmärrä miksi sovellus ei voisi toimia läppärillä. Miksi se olisi yhtään vaarallisempaan kuin mobiililaitteen käyttö? Käyttäjätunnus ja pin-koodi ovat edelleenkin käyttäjän takana. Miten se olisi turvattomampaa kuin verkkopankin käyttäminen tabletilla, jossa on myös tunnuslukusovellus.


      • käyttäkäämielikuvitusta

        Miten kukaan tietäisi pin-koodisi tai pankin käyttäjätunnuksesi? Eihän niitä pidä säilyttää paikassa, josta ne on helppo löytää. Jos ne on pakko kirjoittaa ylös, ei kannata kirjoittaa sellaisenaan, vaan esim. piilottaa erilaisiin numerosarjoihin.

        Minun pin-koodiani ei ole kirjoitettu mihinkään, se on pelkästään päässäni. Käyttäjätunnus on turvallisessa paikassa, sillähän ei ilman pin-koodia tee yhtään mitään. En kuljeta sitä koskaan mukanani, koska muistan senkin ulkoa.

        Tunnuslukukortti oli turvattomampi, sillä sitä ei voinut säilöä muistiinsa. Ja jos joku onnistui saamaan käyttäjätunnuksenkin, niin saattoi tehdä mitä vain. Lyön miltei vetoa, että useimmat säilyttivät niitä vielä samassa paikassa.


    • Akustinveikko

      Tunnistautumissovellus on yhtä hankalan vaikea kun mobiilivarmenteen hankkiminen, ellei jopa
      vaikeampi. Tehkää se helpommaksi niin ei asiakkaiden tarvitse vaihtaa pankkia sen taklia !

    • Surkee_sovellus

      Muute hyvä, mutta mobiilitunnistus ei tunnista yhteyttä, vaikka kuinka kauan odottaa.
      Sen paremmin läppärissä (Win 10) ku mobiililaitteessa (Win 10) ei tapahdu mitään, Puhelin on "Tunnuslukusovellus on valmiina, voit kirjautua"
      Ja läppärissä koodin syötön jälkeisessä "Avaa nordea tunnusluku sovellus"
      Tee siinä sit pankkiasioita...

      • Surkee_sovellus

        ...Taitaa olla pankin vaihto aika...


      • läppärimummo

        Voiko se läppäristä olla kiinni? Mullakin on läppäri ja puhelin eri paria, toinen win 8.1 ja toinen android. Tunnuslukusovellus herää ja kysyy pin-koodia aina kun olen kirjoittanut pankin kirjautumissivuille käyttäjätunnuksen ja avaa sen jälkeen sivut.


    • vanha_mutta_en_tyhmä

      Samaa tässä ajattelen että pankin vaihto taitaa hyvin pian käsillä.
      Meillä on pieni yritys ja pikkuhiljaa ajamassa alas koko toiminnan ja itse olemme yli seitsemänkymppisiä eikä mitään sellaisia puhelimia joih vehkeisiin.
      Olen netin kautta maksellut ja lähetellyt laskuja mutta nyt menee sietokyvyn ulkopuolelle tuo Nordean touhu.
      Paikkakunnaltamme lähti koko Nordean pankki pois ja Kela ym. ym. kylä kuolee pikkuhiljaa..

      • tunnari_lukulaite

        "... eikä mitään sellaisia puhelimia joih vehkeisiin. ... Olen netin kautta maksellut ja lähetellyt laskuja mutta nyt menee sietokyvyn ulkopuolelle tuo Nordean touhu."

        Nordean tunnuslukulaitteella homma toimii vastaavalla tavalla kun paperitunnuksillakin. Tuo puhelin-ohjelma on eri asia.

        Laitteen aktivointi kuitenkin tarvinnee puhelimen johon pankki voi lähettä kerran tarvittavan laitteen aktivointikoodin, mutta siihenhän riittää vaikka Nokian iki-vanha peruspuhelin.

        Ps. Yleisellä tasolla. Mielestäni tällä palstalla 'Nordea-viha' menee usein pahasti överiksi epäkypsine extremistireaktioineen. Pankki-business on kovaa kaikkialla ja fyysisiä palveluitakin aukioloaikoineen karsitaan pakon edessä kaikkialla.


      • OnHyväOlla

        "Nordean tunnuslukulaitteella homma toimii vastaavalla tavalla kun paperitunnuksillakin. Tuo puhelin-ohjelma on eri asia."

        Toimii tosiaan vastaavalla tavalla, mutta on hyvin vaivalloinen, numeroita joutuu näppäilemään 3 kertaa enemmän.
        Lisäksi laite pitää aina avata ja sitten painaa asia mitä tekee, sen jälkeen aina uudelleen oma pin koodi, nettisivuilta koodi ja sitten saa koodin jonka syöttää pankin sivuille.

        Näin 80-v eläkeläisenä ok, kun tulee 4-5 laskua kk ja ne voi maksaa kaikki yhdellä kertaa.
        Jos on edes viikoittaista käyttöä, kyllä on tuskallista.


      • Naksuttelija
        OnHyväOlla kirjoitti:

        "Nordean tunnuslukulaitteella homma toimii vastaavalla tavalla kun paperitunnuksillakin. Tuo puhelin-ohjelma on eri asia."

        Toimii tosiaan vastaavalla tavalla, mutta on hyvin vaivalloinen, numeroita joutuu näppäilemään 3 kertaa enemmän.
        Lisäksi laite pitää aina avata ja sitten painaa asia mitä tekee, sen jälkeen aina uudelleen oma pin koodi, nettisivuilta koodi ja sitten saa koodin jonka syöttää pankin sivuille.

        Näin 80-v eläkeläisenä ok, kun tulee 4-5 laskua kk ja ne voi maksaa kaikki yhdellä kertaa.
        Jos on edes viikoittaista käyttöä, kyllä on tuskallista.

        Kerron omat kokemukseni tunnuslukulaitteesta alkututustumisen pohjalta. Jos mennään järjestyksessä sen mukaan kuin lukuja pitää naputella, niin
        - aluksi nettisovelluksessa tulee (minulla) syöttää kuusinumeroinen asiakastunnus (6).
        - Sitten pitää avata laite, johon pitää syöttää salasana, jonka itse lyhensin nelinumeroiseksi parin käyttökerran jälkeen (4).
        - Laite antaa nettisovellusta varten yhdeksännumeroisen tunnusluvun (9), joka ennen oli nelinumeroinen, millä sovellus aukeaa, ja asiointi voi tapahtua.
        - Vahvistusta varten sovellus antaa kuusinumeroisen koodin, minkä syöttöä varten laite pitää avata uudestaan omalla salasanalla (4).
        - Koodin syöttöä varten tulee valita Sign -toiminto, ja koodi syötetään sisään (6).
        - Laite antaa entisen nelinumeroisen sijaan yhdeksännumeroisen vahvistusluvun, joka syötetään sovelluksessa sisään (9).

        Jos vielä lasketaan OK:t, korttia käytettäessä niitä tarvitaan kirjautuessa ja vahvitettaessa (2), eli numerot ja ok:t yhteensä 16 näppäilyä.
        Laite pitää ensin avata (1), valita Login (1) ja salasanan jälkeen vahvistaa se (1).
        Vahvistuksen yhteydessa se pitää taas avata (1) ja sen jälkeen valita Sign -toiminto (1), jonka jälkeen vahvistetaan koodin syöttö (1) vahvistusluvun saamiseksi.
        Laitteen käytössä siis tule lisää kuusi (6) naksutusta eli yhteensä kahdeksan (8). Numerot ja naksutukset yhtensä tekevät 38 8 = 46 näppäilyä.
        Yllä olevat siis vain pankkitapahtuman mahdollistamiseksi.

        Kun lasketaan eri syöttöpisteiden lukuvaihtoehtoja, tilanne muuttuu hiukan yliampuvaksi. Laitteen sisään pääsee neljällä numerolla. Kun sovelluksessa asiakastunnus on kuusinumeroinen, tilitietojani pääsee katsomaan 6 4 9 -numeroisella luvulla, mikä edustaa jo tähtitieteellisen määrän vaihtoehtoja.
        Myös vahvistukseen tarvitaan 4 6 9 -numeroinen luku, mikä on yhtä vahva edellisen kanssa. Onkohan tuo ollenkaan niin tarpeellista? Eikö vähempikin riittäisi? Ei tarvitsisi näpytellä niin paljon ja erityisesti, kun naksuttelu tuntuu olevan jossain määrin epävarmaa.
        Huikea ero tunnuslukusovelluksen tietoturvaan verrattuna. Maailmankaikkeuden se ylittää, jos laitteen salasana ja asiakastunnus ovat pidemmät.


      • läppärimummo
        OnHyväOlla kirjoitti:

        "Nordean tunnuslukulaitteella homma toimii vastaavalla tavalla kun paperitunnuksillakin. Tuo puhelin-ohjelma on eri asia."

        Toimii tosiaan vastaavalla tavalla, mutta on hyvin vaivalloinen, numeroita joutuu näppäilemään 3 kertaa enemmän.
        Lisäksi laite pitää aina avata ja sitten painaa asia mitä tekee, sen jälkeen aina uudelleen oma pin koodi, nettisivuilta koodi ja sitten saa koodin jonka syöttää pankin sivuille.

        Näin 80-v eläkeläisenä ok, kun tulee 4-5 laskua kk ja ne voi maksaa kaikki yhdellä kertaa.
        Jos on edes viikoittaista käyttöä, kyllä on tuskallista.

        On totta, että tunnuslukulaite kuulostaa vaivalloiselta. Tunnuslukusovellus on helpompi käyttää. Minulla ovat säännölliset laskut menneet pitkään suoraan pankkiin e-laskuina ja pankki maksaa ne automaattisesti. Tulee vähemmän näpyttelyä. Eikä tule maksuhäiriöitä, jos joutuisi vaikka sairaalaan.


    • Mikämättäää

      Jostain syystä kirjautumine Tupas-palveluun ei onnistunut Nordean härpäkkeellä. Tietsarin kanssa toimii kyllä. Tunnistatuminen on onnistunut aiemmin puhelimella käyttäen vanhoja tunnuslukutaulukkoja. Ja onnistuu vieläkin.
      Onko jokin asetus pielessä puhelimessa?

      • Varapankki

        Minun härpäkkeessäni on vain LOGIN ja SIGN näppäimet ympyröity, joten oletan, että ID-toiminto ei ole käytössä tässä ilmaiseksi saamassani laitteessa. En ole onnistunut kirjautumaan mihinkään julkishallinnon palveluun. Onneksi on S-pankin pahvi vielä olemassa.


      • 9-6

      • Varapankki
        9-6 kirjoitti:

        Kyllä ID-toiminto on käytettävissä, ympyröinti tarkoittaa niitä mitä käytetään Nordean omassa verkkopankissa, lue ohje:

        https://www.nordea.fi/Images/58-175701/Nordea-tunnuslukulaite-esite.PDF

        Voi tusen tack tästä ihanasta esitteestä. Tätähän voi käyttää oppimateriaalina kolmella kielellä.

        Minua ei oikeastaan kiinnosta, että miksi minulle on annettu yritysasiakkaan härpäke. Sillä onhan tämä nyt entistä turvallisempi rahaliikennettä hoitaessani, kun jäävät kaikki turhat kirjautumiset pois. Muistutan vain, että uutisoinnin mukaan juurikin esimerkiksi verottajan ja Kelan nimissä on tullut huijausposteja meille ikääntyneille.

        En edes oikein ymmärrä, että miksi vaikkapa verottajan kanssa ei voi asioida heidän omilla tunnuksillaan. Lähinnä kai sieltä tilataan verokortteja itselle. Tilaan joka kuukausi työttömyyskassasta oman putkieläkkeeni eikä siihen tarvita kuin kassan omat tunnukset. Mitä tulee TE-toimiston älyttömyyksiin, niin niihin uusiin käytäntöihin olisi puututtava eikä niinkään kirjautumisiin.


    • Naurettavauudistus

      Nordeasta sanovat, että muuttavat järjestelmää eurodirektiivien mukaiseksi ja samat uudistukset on tulossa myös muihin pankkeihin.

      Kysymys kuuluu, mitä tapahtuu niille ihmisille, jotka eivät halua tai voi ottaa käyttöön Nordean tarjoamia mobiilitunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitetta? Monilla ikäihmisillä ei ole kännykkää, saati älypuhelinta!

      Itse en halua tihrustella pankkiasioitani pieneltä puhelimen näytöltä vaan tietokoneelta, jolla muutenkin työskentelen. Mitään ylimääräistä elektronista laitetta en halua alkaa kuljettamaan mukana. Tunnuslukukortti kulkee helposti lompakossa, eikä mene esim. rikki jos tämä laite sattuisi tippumaan lattialle. Miten minun käy ulkomailla ollessani, jos laite rikkoutuu?

      Monissa asioissa olen tietotekniikan puolestapuhuja, mutta tässä asiassa Nordea ei ole toiminut asiakaslähtöisesti ja siksi tulen vahtamaan todennäköisesti pankkia. Tosin en usko, että tunnuslukukortti tulee poistumaan kokonaan käytöstä. Senhän piti poistua pankin tietojen mukaan jo syksyyn mennessä, mutta nyt lisäaikaa on annettu keväälle saakka. Mistähän se kertoo?? Veikkaampa siitä, että ihmiset eivät tykkää pankin tarjoamista palveluista, joissa ihmisten on pakko vaihtaa kyseisiin sovelluksiin tai laitteisiin.

      • Viduddaa

        Äsken yritin vaihtaan osoitetta verkkopankissa ja sekään ei enään onnistu Nordeassa. Aikaisemmin toimi, mutta nyt ko. ominaisuutta siellä ei enään ole. Kyllä nyt Nordea kusee jaloilleen aivan kokoajan. Alan olemaan aika kypsä tähän pankkiin.


      • Gyh

        Minulla ainakin onnistuu kun laittaa viestin tai chatissa. Miksi sinulla ei toimi....


      • ihmettäkummaa
        Gyh kirjoitti:

        Minulla ainakin onnistuu kun laittaa viestin tai chatissa. Miksi sinulla ei toimi....

        Miksi osoitteen muutos vaatii viestittelyä chatissa? Eikö riitä, että on päässyt verkkopankkiin sisään tunnuksillaan. Olisi eri asia, jos henkilöllisyys pitäisi tuplavarmistaa amerikkalaiseen tapaan turvakysymyksillä. Mutta eihän Nordealla sellaista käytäntöä tietääkseni ole.


      • läppärimummo

        Tunnuslukulaite kulkee yhtä helposti lompakossa, sehän on luottokortin kokoinen. Ellei sitten halua tilata vähän isompaa huononäköisille tarkoitettua, jossa on selkeät nappulat.

        Onko sulla se läppärikin aina mukana, kun kuljettelet tunnuslukuja mukanasi?
        En ole koskaan pitänyt tarpeellisena kuljettaa tunnuslukuja lompakossani. Säännölliset laskut menevät pankkiin automaattiseen maksuun e-laskuina. Ja satunnaiset laskut ehdin maksaa kotona tai töissä.


    • Postin oma, ”Postikorttisovellus” ei hyväksy suomalaisten pankkien mobiili maksuja, ainoastaa luottokorttilla onnistuu maksu. ☹️

    • Samalla

      En sitä ymmärrä minäkään ? Mikä tässä mättää, kun tunnuslukusovellutus ei edes toimi ?

    • Anonyymi

      Onneksi vanha sovellus jää voimaan, minä vanhempana käyttäjänä en vaihda mihinkään tunnuslukulaitteen käyttöön, ennemmin vaihdan pankkia.
      Nyt onneksi jo tiedoitettiin että vanhakin systeemi (tunnusluku taulukko) jätetään edelleen käyttöön mutta se pannaan maksulliseksi kun tarvitsee uuden kunnusluku listan.

    • Anonyymi

      Näin vanhempana Nordean asiakkaana sanon että älytön vehje se tulitikkulaatikon kokoinen läpyskä.

      En tule hyväksymään , eli vaihdan pankkia.....

    • Anonyymi

      Minäkin olin hukassa kun kaikki tuntui niin sekavalta aluksi. Sitten sain rohkeutta kokeilla Avasin Nordean pöytäkoneelta ja Tunnuslukusovelluksen mobiilista. Ja jees TOIMII. Mikä helpotus

      • Anonyymi

        Kyllä tunnuslukulaitteen käynnistäminen oli hankalaa ja reilusti aikaa vievää, mutta alkaahan se sitten sujua kun enemmän käyttää.
        Tunnuslukukortilla pärjäsi 4:llä numerolla, mutta nyt pitää takoa tietokoneeseen pitkiä numerosarjoja. Virhemahdollisuudet kyllä kasvavat, turvallisuudesta en tiedä.


      • Anonyymi

        Olisiko se OMA Sp sittenkin helpompi ratkaisu ?


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta silti.

      Itsellä ei ole tuosta Nordea sovelluksesta kokemusta, mutta puhelin appi on ollut ongelmallinen uutta puhelinta avatessa apin suhteen.

      Mutta eikö se pöytäkoneen käyttö ole sama kuin niissä kolmessa pankissa joista minulla on kokemusta.

      Kahdessa pankissa se toimii niin, että menet pankin sivulle selaimessa ja kirjoitat verkkopankin käyttäjätunnuksen ja määrität kirjautumisvaihtoehdoksi mobiilin tai sen tunnuslukulaittaeen.

      Sen jälkeen avaat sen tunnuslukulaiteen ja otat sen laitteen tarjoaman tunnusluvun ja selaimessa oleva istunto aukeaa!

      Eräällä pankilla on jopa QR kuva joka kameralla kuvattuna aukaisee mobiililaitteen verkkopankkisovelluksen tunnistautumista varten.

      • Anonyymi

        Tunnistan noista tunnuslukulaitteelle Danske Bankin ja QR-sovellukselle S-Pankin. Toimivat tosi hyvin.


    • Anonyymi

      Viisikymmentäneljä (54) euroa vuodessa veloittaa Nordea syksystä 2021 verkkopankin käytöstä.
      Mobiililaitteella ilmainen.

      • Anonyymi

        Eikä rahastus siihen lopu.


      • Anonyymi

        Antaako pankki mobiililaitteen ilmaiseksi?


    • Anonyymi

      Aktiapankki Arkadiankadulla on tyly pankki. Tiliotteita ei anneta mikäli on tehnyt pankin toiminnasta ilmoituksen poliisille. Esimerkiksi tisikin takana istuva ruskeatukkainen noin kolmekymppinen nainen ei suostu antamaan tiliotteita. Tuntomerkkeinä ovat pitkät ruskeat hiukset ja ikä noin 30-35 vuotta. Eräs asiakas epäilee Aktiassa olevan petoksellisen työntekijän, joka kavaltaa asiakkaiden rahoja. Muunmuassa hänen omiaan. Tämän jälkeen Arkadiankadun pankki on alkanut kompeilla hänen kanssaan ja esimekriksi kieltäytyy antamasta hänelle tiliotteiden tulosteita.

    • Anonyymi

      Olen taistellut liian monta kertaa

      • Anonyymi

        Te vanhukset käsitätte aina väärin.


    • Anonyymi

      Vaikka käyttää pöytäkonetta, niin tunnistautumista varten se älypuhelmem pankkisovellus kannattaa olla aktiivisena tunnistautumiseen. Ihan yhtälailla sama se tunnuslaite. Sen koodin voi antaa sinne tunnuslaitteeseen.

      Op ja S-pankki ei ole poistanut paperisia listoja muttei heillä ole myöskään erillisiä laitteita. Ymmärrän täysin jos käyttää pankkiasioissa tietokonetta. En halua jeesustella yhtään kenenkään tapaa vaikka itse käytän omien asioitten hoidossa yhtä poikkeusta lukuunottamatta ainoastaan puhelinta. Se ainoa kerta tietokoneella on se kun kuun vaihteessa tarkistan kirjanpidon näytöllä tiliotteesta.

    • Anonyymi

      Siltä näyttää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe