http://tp83.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198418-euroopan-”rosvopaisti”-kypsymaan
Kataisen hallitus liitti Suomen Euroopan vakausmekanismiin EVM:ään ja on vastuussa siitä sekä EVM:n kautta tähän asti myönnetyistä lainaohjelmista seurauksineen. Jokaisesta lainaohjelmasta päätetään kuitenkin aina erikseen eikä edellinen hallitus ole nykyisen puolesta päättänyt, että Suomi suhtautuisi myönteisesti Kreikalle kaavailtuun kolmanteen lainaohjelmaan eli ns. tukipakettiin. Vastuu mahdollisesta tukipäätöksestä on yksin Suomen nykyisellä hallituksella ja eduskunnan suurella valiokunnalla.
Suomi voi nimittäin halutessaan estää kolmannen lainaohjelman myöntämisen Kreikalle, koska EVM:n hallintoneuvoston tulee sääntöjensä mukaan olla yksimielinen voidakseen hyväksyä lainaohjelman. EVM:n hallintoneuvostossa Suomea edustaa valtiovarainministeri Stubb, joka saa toimintaohjeensa ja -lupansa hallitukselta ja eduskunnan suurelta valiokunnalta.
Vain jos Euroopan komissio ja EKP eli Euroopan keskuspankki julistavat euroalueelle euroalueen rahoituksen, talouden ja vakauden vaarantavan kiireellisen hätätilan, voi EVM:n hallintoneuvosto tehdä Suomen vastustaessakin päätöksen kolmannesta lainaohjelmasta, sikäli kun esitys saa hallintoneuvostossa taakseen 85 prosentin määräenemmistön. Tällaista hätätilaa ei ole julistettu, vaan päinvastoin on annettu ymmärtää, että EU:lla ja euromailla on suunnitelmat Kreikan euroeron varalle.
lue tuo
Onko Saarakkala ainoa viisasmies?
niintiedät
3
<50
Vastaukset
- näinmennäänkarille
saarakkala Soinin tilalle, se olis puolueen pelastus.
- Tätä_mieltä
Juuri näin, Soini ulos, Saarakkala tilalle!
- johanonx
Mitä mieltä persut on tästä,
mitä sanoisi Soini?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724314Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1003750Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363439- 513030
- 402528
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182449Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222222- 231866
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141645Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?331622