Rumpujarru puhtaalta pöydältä

jarruttaja

Tuntuu olevan paljon vääriä käsityksiä rumpujarrujen toiminnasta, korjaamisesta ja huoltamisesta. Koska kyseessä on yleiseen turvallisuuteen vaikuttava keskustelu katson velvollisuudekseni oikoa vääriä käsityksiä.


Rumpujarrun säätö

Olkoon rumpujarru varustettu automaattisella tai manuaalisella säädöllä, niin aina vaikutetaan VAIN JA AINOASTAAN polkimen liikkeen pituuteen eli kuinka syvälle poljin menee.


Rumpujarrun teoria

Täällä käytävään keskusteluun esimerkiksi sopii hyvin Kuplavolkkarin rumpujarru. Sylinteri kengän toisessa päässä ja toisessä päässä manuaalisesti säädettävä tuki.

Monessa viestissä kerrotaan, että kengän säätöpään tuki on sarana. Se ei pidä paikkaansa.
JARRUKENKÄ EI OLE KOSKAAN SARANOITU KUMMASTAKAAN PÄÄSTÄ.


Kengän säädettävä tuki on vastaava liukupintatuki kuin on sylinterinkin pää. Kenkä pääsee liikkumaan ja hakemaan paikkansa sivusuunnassa.

Em. seuraa, että kun jarrua painetaan alkaa sylinteri työntää kengän toistä päätä vasten rummun kitkapintaa. Mutta koska kenkä pääsee liikkumaan sivusuunnassa asettuu kenkä sellaiseen voimatasapainoon, että koko hihnan pituudella voidaan ajatella olevan tasainen kuorma (rumpu vasten hihnaa). Siis kengän päästä päähän pintapaine on vakio koko hihnan pituudella.

Koska hihnalla on tasainen kuorma koko matkalla merkitsee se sitä, että kun sylinteri työntää kenkää tietyllä voimalla niin täsmälleen sama voima muodostuu kengän toisen pään säädettävään tukeen. Kengän molempien päiden tukivoima on aina sama vaikka säätöpäässä olisikin turhaa välystä (jarru kaukana).


Jos keskustelua halutaan laajentaa voidaan mukaan ottaa myös jarrun itsetehostukset ja vaimennukset. Se muuttaa voimakuviota mutta pohjalla säilyy kuitenkin em. teoria.

14

6763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jawa

      Noin on jos jarru uusi ja puhdas. Mutta olen nähnyt tapauksia joissa liukupintapää on niin syöpynyt että karheikot ovat toista milliä syvät ja silloin se ei taatusti liu'u minnnekään ainakaan tasaisesti ollen siis varsinainen "laakeri". Ja jarruista tulee tällaisia Suomen oloissa nopeasti.

    • Masa

      Minulla ei ole kuplavolkkaria, mutta vastaavanlaiset jarrut. Kuinka sitten selittyy se, että huonommin pitävää jarrua tiukatessa pito paranee. (katsastuksesta vajaa kuukausi aikaa ja jarrut säädettiin jarrudynossa ennen katsastusta).

      Mikä siis selittää tämän? Kyseessä oli etujarrut, rumpusellaiset, joissa molemmat kengät ovat itsetehostavat.

      • jarruttaja

        Tiedän oman työni puolesta, että asiakkaan kertomaan ei voi luottaa varsinkaan jos ei tunne häntä ennestään. Asiakas voi kertoa, että jokin välys on 5 mm kun se todellisuudessa 0,5 mm jne.

        Joten vaikea on kommentoida tilannettasi. Voi olla, että katsastuksesssa toinen jarru oli märkä tai öljyinen, hihna lasittunut jne. Sitten aloit käyttämään jarrua eri tavalla, jolloin märkyys kuivui tms.

        Sitten vanhan ajoneuvon kanssa voi käydä niinkin, kuten joku edellä kertoi, että pintoihin tulee erilaisia vikoja, syöpymiä, kulumia yms. Silloin kenkien totutun paikan muuttaminen likivetoruuvia säätämällä saattaa hetkellisesti muuttaa jarrun käyttäytymistä. Silloin kenkä voi "saranoitua" väliaikaisesti kulumakoloon.

        Mutta oma kantani on, että jarrut pitää olla niin hyvässä kunnossa, että mitkään vanhanviat eivät aiheuta mitään virittelytarvetta. Ts. toimintaa osallistuvien pintojen ja materiaalien pitää olla niin hyvässä kunnossa, että jarru toimii lähes teoreettisella tarkkuudella, jolloin likivetoruuvilla ei ole mitään merkitystä jarruvoimaan tai jarrujen tasaisuuteen.


        Ja ajatteleppa tilannetta, jos jarruissa tosiaan olisi jokin jarruvoimaan vaikuttava säätöruuni ja jokainen harrastelija kävisi niitä ruuvailemassa niin mitä tapahtuisi. Saman akselin pyörillä olisi eroa kuin yöllä ja päivällä sekä etuakselin ja taka-akselin välinen suhde olisi mitä olisi. Seurauksena autot tekisivät kahdeksikon joka jarrutuksessa. Tämä on vältetty sillä, että jarrujen tasaisuus hoidetaan vain ja ainoastaan sillä, että kaikki jarrutoiminnot ovat kunnossa, ei mitään kikkailua.


      • Masa
        jarruttaja kirjoitti:

        Tiedän oman työni puolesta, että asiakkaan kertomaan ei voi luottaa varsinkaan jos ei tunne häntä ennestään. Asiakas voi kertoa, että jokin välys on 5 mm kun se todellisuudessa 0,5 mm jne.

        Joten vaikea on kommentoida tilannettasi. Voi olla, että katsastuksesssa toinen jarru oli märkä tai öljyinen, hihna lasittunut jne. Sitten aloit käyttämään jarrua eri tavalla, jolloin märkyys kuivui tms.

        Sitten vanhan ajoneuvon kanssa voi käydä niinkin, kuten joku edellä kertoi, että pintoihin tulee erilaisia vikoja, syöpymiä, kulumia yms. Silloin kenkien totutun paikan muuttaminen likivetoruuvia säätämällä saattaa hetkellisesti muuttaa jarrun käyttäytymistä. Silloin kenkä voi "saranoitua" väliaikaisesti kulumakoloon.

        Mutta oma kantani on, että jarrut pitää olla niin hyvässä kunnossa, että mitkään vanhanviat eivät aiheuta mitään virittelytarvetta. Ts. toimintaa osallistuvien pintojen ja materiaalien pitää olla niin hyvässä kunnossa, että jarru toimii lähes teoreettisella tarkkuudella, jolloin likivetoruuvilla ei ole mitään merkitystä jarruvoimaan tai jarrujen tasaisuuteen.


        Ja ajatteleppa tilannetta, jos jarruissa tosiaan olisi jokin jarruvoimaan vaikuttava säätöruuni ja jokainen harrastelija kävisi niitä ruuvailemassa niin mitä tapahtuisi. Saman akselin pyörillä olisi eroa kuin yöllä ja päivällä sekä etuakselin ja taka-akselin välinen suhde olisi mitä olisi. Seurauksena autot tekisivät kahdeksikon joka jarrutuksessa. Tämä on vältetty sillä, että jarrujen tasaisuus hoidetaan vain ja ainoastaan sillä, että kaikki jarrutoiminnot ovat kunnossa, ei mitään kikkailua.

        Siis. Auto meni katsastuksesta läpi, jarrut olivat erinomaiset. Jarrudynossa auto oli ENNEN katsastusta, koska mulla on siihen mahdollisuus.

        Lisäksi, pääsylinteriä myöten kyseisessä autovanhuksessa kaikki jarruosat on uusittu, ensimmäiset n. 2v sitten ja loput n. vuosi sitten (pääsylkästä vähemmän aikaa)

        Tuosta jarruvoiman jakautumisesta etu ja taka-akselin kesken. Kun takajarrut oli säädetty todella lähelle, takarenkaat todellakin lukkiutuivat ennen eturenkaita (tästä on jo aikaa) joka kuitenkin korjautui säätämällä myös etujarrut erittäin lähelle.
        Tämä ominaisuus johtunee kyseisen autovanhuksen painojakaumasta (takapainoinen) jolloin takajarrut ovat normaaliin nähden melko tehokkaat suhteessa etujarruihin. Joka tapauksessa, kun jokaisen pyörän jarrut säätää mahdollisimman lähelle, on teho kohtuullinen, polkimen liike lyhyt ja jarruvoima kohdallaan saman akselin pyörien ja akselien kesken.


      • Masa
        jarruttaja kirjoitti:

        Tiedän oman työni puolesta, että asiakkaan kertomaan ei voi luottaa varsinkaan jos ei tunne häntä ennestään. Asiakas voi kertoa, että jokin välys on 5 mm kun se todellisuudessa 0,5 mm jne.

        Joten vaikea on kommentoida tilannettasi. Voi olla, että katsastuksesssa toinen jarru oli märkä tai öljyinen, hihna lasittunut jne. Sitten aloit käyttämään jarrua eri tavalla, jolloin märkyys kuivui tms.

        Sitten vanhan ajoneuvon kanssa voi käydä niinkin, kuten joku edellä kertoi, että pintoihin tulee erilaisia vikoja, syöpymiä, kulumia yms. Silloin kenkien totutun paikan muuttaminen likivetoruuvia säätämällä saattaa hetkellisesti muuttaa jarrun käyttäytymistä. Silloin kenkä voi "saranoitua" väliaikaisesti kulumakoloon.

        Mutta oma kantani on, että jarrut pitää olla niin hyvässä kunnossa, että mitkään vanhanviat eivät aiheuta mitään virittelytarvetta. Ts. toimintaa osallistuvien pintojen ja materiaalien pitää olla niin hyvässä kunnossa, että jarru toimii lähes teoreettisella tarkkuudella, jolloin likivetoruuvilla ei ole mitään merkitystä jarruvoimaan tai jarrujen tasaisuuteen.


        Ja ajatteleppa tilannetta, jos jarruissa tosiaan olisi jokin jarruvoimaan vaikuttava säätöruuni ja jokainen harrastelija kävisi niitä ruuvailemassa niin mitä tapahtuisi. Saman akselin pyörillä olisi eroa kuin yöllä ja päivällä sekä etuakselin ja taka-akselin välinen suhde olisi mitä olisi. Seurauksena autot tekisivät kahdeksikon joka jarrutuksessa. Tämä on vältetty sillä, että jarrujen tasaisuus hoidetaan vain ja ainoastaan sillä, että kaikki jarrutoiminnot ovat kunnossa, ei mitään kikkailua.

        Minäkin muuten tiedän työni ja koulutukseni puolesta, ettei netissä päteviin teoreetikoihin voi luottaa aukottomasti.

        Vasta jonkin aikaa sitten joku väitti auton vanteiden ja renkaiden vaikuttavan auton moottoritehoon, koska joku pilipalituninglehti oli niin dynossa mitannut.


    • illu.p

      rumpujarru perseesees pellehermanni

    • NigAri

      Rummun teoria kappale 4.

      Siis kengän päästä päähän pintapaine on vakio koko hihnan pituudella.
      ============================================
      Ei pidä lainkaan paikkaansa,
      ajatte vipuvarsi teoria.

      Pyöreä muoto ei muuta viputeoriaa.
      SARANAA lähinnä on suuri voima ja pienin työsylinterin päässä.
      (mitä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään).

      Teoria on täysin yllä olevasta, mutta asia on käytännössä hieman toisin.
      Hihna on kulunut erilaisissa jarrutuksissa erilailla, vaikuttaa pintapaineeseen.
      Jarrusaranan ja vipujen kulmat on asetettu vanhemmissa autoissa niin että ne tehostavat jarrutusta.

      Jos et usko yllä olevaa, niin ota kokeiltavaksesi vanha ilman tehostinta oleva auto, jossa on vain yksi jarrusylinteri pyörää kohden ja toisessa päässä sarana.
      Aja sillä eteen- ja taaksepäin ja jarruta.
      Taaksepäin ajettaessa on niin heikot jarrut että eivät riittäisi edes kaupunkiajeluun.

      • hyvä jäärä

        ettei jarrukenkä ole saranoitu kummastakaan päästä! Se pääsee liukumaan ja hakeutumaan tasaisesti rummun pintaan. Joskus -50 luvulla on voinut olla saranakin?


      • sarana
        hyvä jäärä kirjoitti:

        ettei jarrukenkä ole saranoitu kummastakaan päästä! Se pääsee liukumaan ja hakeutumaan tasaisesti rummun pintaan. Joskus -50 luvulla on voinut olla saranakin?

        Tiedoksi vaan että saranoita ja vipuvarsia on erinlaisia.

        Saranna on sekin joka on muovirasiassa, joka yhdistää kannen ja pohjan.

        Sarana on sekin joka on tehty vanhasta vyöhihnasta tai rautalankasta, joka on vanhassa veräjässä.

        (kai tiedät mikä on veräjä).
        http://www.keuruu.fi/matkailu/vuorela/


      • sarana
        hyvä jäärä kirjoitti:

        ettei jarrukenkä ole saranoitu kummastakaan päästä! Se pääsee liukumaan ja hakeutumaan tasaisesti rummun pintaan. Joskus -50 luvulla on voinut olla saranakin?

        Raskaan rekkakaluston jarrukengän päissä on saranat ( tappisaranat )

        Henkilöautojen jarrukenkien päissä on liukuvat tasopinnat aivan, kuin kirjoitit.

        Junan jarrupaloissa on taas saranat....heh.


    • heh heh

      Tämän miehen ennustus on toteutunut täydellisesti:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000005770319

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000005768844

      Sulle on ihan turha selittää mitään. Et kelpuuta vastauksia kuitenkaan.

      Inttämisesi saa niin sairaalloisia piirteitä, että alan jo vahvasti epäilemään sitä koulutustaustaasi, ja työtäsi jossain katsastusasemalla.

      Olet varmasti rehellinen mies.

      - Kerropa millä katsastusasemalla työskentelet?
      - Montako henkeä teitä asemalla työskentelee?
      - Mikä on katsastusinsinöörin palkka?
      - Mitä olet opiskellut ja missä?

      Vai onko niin, että työskentelet lähinnä kotona tietokoneen ääressä?

      "Tuntuu olevan paljon vääriä käsityksiä rumpujarrujen toiminnasta, korjaamisesta ja huoltamisesta."

      Ei tunnu olevan häikkää muualla kuin sinun korviesi välissä.

      Hävisit ensimmäisen erän, älä viitsi ryhtyä ottamaan turpiin toista kertaa.

    • teoriassa

      Käytännössä kauenpana oleva pitää osateholla jarrutettaessa huonommin.Johtuu jousivoimista.

    • auto

      Sä kirjoitat väärälle palstalle. Museoautoille ja niiden varusteille on omat foorumit.

      • jarruttaja

        Esität jälleen tyypillisen populistisen ajatuksen. Miksi puhua vanhasta tekniikasta. Seuraavaksi keskustelu menee oppilaitosten vanhanaikaisiin labravälineisiin.

        Totuus on kuitenkin niin, että vain tuntemalla laitteen kehityshistorian ja perustekniikan (fysiikan peruslait yms.) voi ymmärtää nykylaitteet.

        Jos kouluissa opetettaisiin vain automaattisten testilaitteiden käyttöä ei siellä oppisi mitään perusteita opetetun soveltamiseen alan jatkokehitykseen.


        Nyt on keskusteltu jarruista (huomenna ehkä moottorin palotapahtumasta vuosisadan alussa ja tänäpäivänä). Mikä on sen parempaa opetusta kun pannaan jarrupolkimeen poljinvoimamittari ja mitataan momenttiavaimella jarruvoimia pyörästä(erilaisilla säädöillä). Sitten kun se homma menee selkärankaan niin sitten siirrytään vasta tietotekniikkapohjaisiin jarrulaitteisiin ja testilaitteisiin.

        Tässä keskusteluketjussa vaan kävi niin, että me juututtiin 60 -luvulle perusteita oppimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe