1970 luvun alussa tuli sport mopojen malleihin.Oli jo ollut Soliferin käsivaihteinen
kolmivaihteinen malli mutta nyt jalkavaihde oli pop.Tunturi Sport oli 3-vaihtei-
nen kai ennen Solifer 4-Speedia jonka itse sain ajettavakseni.Kysymykseni on
jotta kumpi moottori oli parempi; Soliferin 4 Tomos vai Tunturin 3 Puch? Pappa-
tunturissahan on edelleen saman tekijän kone jonka vaihteisto luvalla sanoen
vaikuttaa vähän synkronoimattomalta.Tomos vaihtoi jouhevasti alhaalta ylös
aina viitosvaihteelle asti joskin virittämätön mylly hyytyi silloin jo tasaisella.
Mopomerkit ja suosiot -70 luvun alussa.
24
2721
Vastaukset
- Bror-Erik
Bingin kaasutin oli molemmissa mutta Tomoksen jugoslavialaista mottia moitit-
tiin Soliferin alupannuksi.Kuinkahan oli meidän mopo toiminta silloisissa oloissa,
mopotytöt ja -pojat -70 luvulta,tarinoita kehiin :) - 40kmh-Sport
Oli sport-malleja jo 60-luvulla. Esim. Jupiter Sport, jossa oli ilmanvastuksen vähentämisesksi pitkulainen virtaviivainen tankki.
Käsivaihteisia ne oli yleensä kaikki tai automaattivaihteisia, joku Mobylette kai. - Tuolla-on
palsta Ajoneuvot ja liikenne. Aihe kuuluu sinne.
- kjhjkjhjkj
Ainako pitäisi olla jotakin typerää sotajuttua?
- Typeryyksiä-riittää
mutta silti tämä on historia-palsta.
Ja voithan yrittää kirjoittaa järkevästi.
Historia on muutakin kuin sotaa, mutta sitähän sinä et tiedä. - bnbvbnbvbnbnbvb
Typeryyksiä-riittää kirjoitti:
mutta silti tämä on historia-palsta.
Ja voithan yrittää kirjoittaa järkevästi.
Historia on muutakin kuin sotaa, mutta sitähän sinä et tiedä.Tällä palstalla historia on vain sotaa, mutta sitähän sinä lukutaidottomana et tiedä.
- exportkuski
bnbvbnbvbnbnbvb kirjoitti:
Tällä palstalla historia on vain sotaa, mutta sitähän sinä lukutaidottomana et tiedä.
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun pelkkiä sotajuttuja ja siinäkin tuntuu olevan vain kevään v. 1918 punikkien aloittama kapina ja jatkosota kaikkine mausteineen...
Olen joskus koettanut kysyä ja aloitta keskustelua jostain muustakin aiheesta, mutta huonoin tuloksin.
Vaan mopoihin, minulla oli niitä viimeisiä Solifer Export mopoja vm. 1973 Tomos moottorilla, jalkavaihteella. Solifer Speed malli olisi ollut ehkä mieleisempi, mutta isäni teki halkokauppaa ja sai vaihdettua tuon Exportin niillä haloilla silloin.
Vähän sillä mopolla tulisitten kuitenkin ajettua ja harmittaa sen myyminen, muistaakseni 3500km oli silloin mittarissa, joten lähes uusi vielä.
- TölikanKundi
Kumpi on parempi mopo Tunturi vai Solifer? Teknarin lukijapalstan vakiokysymys 70-luvulla. Tunturi kärsi kyllä vähän pappaimagosta. Ja koko mopojuttu oli landepaukkujen hommaa.
- Hyvä-kysymys
Siis Ajoneuvot ja liikenne-palstalle.
Täällä kuuluu vääristellä historiaa punikkien näkökulmasta. - Mopopolitiikkaa
Punikkitaustaiset ajoi Tunturilla, lahtarit Soliferilla.
- Bror-Erik
Hyvä-kysymys kirjoitti:
Siis Ajoneuvot ja liikenne-palstalle.
Täällä kuuluu vääristellä historiaa punikkien näkökulmasta.Kyllä Solifer jyräsi -70 luvulla.4-speedin jälkeen tuli kyllä rumempi Sm-solifer!
- Ralluapoljin
Helkama Spartin sassilaanen ja Ögländ Rallu oli TM testin mukaan paras
- Bror-Erik
Moni mopomerkki koki toki tappion uuden aallon mopotrendissä -70 luvulla.Hopea-
siipi,Jupiter,Helkama,Pyrkijä ja moni muu.- Helkama-AX
Helkama pysyi kyllä 90luvun alkuun asti mopojen kärkikaartissa.
- PääkalloTunturi
Pers-Erkillä näyttäisi olleen laiton "suolivieteri", sillä 5. vaihde piti itse lisätä ja sen asentaminen vaati moottorin avaamisen.
Itsellä oli "pääkallo-Tunturi" ja sen kavavat avarrettiin huolellisesti. Ainoa hankaluus oli Bingin mutkakurkkuinen kaasari. Sekin hiottiin niin ohueksi, että piti ihan varoa ettei alumiinivalu katkea. Kierroksilla pelattiin ja mopo kulki kahdestaan reilut 60 km/h vaikka oli vain 2 vaihdetta. Kone otti kierroksia kuin vimmattu kun oli säätösuutin ja pakoputki sopivasti avarrettu. Tärkeintä oli muotoilla männän helmat ja männän pää siten, että imu/pakokanava(t) avautui kokonaan. Kun ajettiin hieman runsaammalla seosbensalla (5%) niin moottori kesti kiinni leikkaamatta.
Kyllä kylän vasureilla oli Solifer Export yleisin mopomerkki maalla.- kovaakaahattiin
Mopoihin laitettiin moottorisahan 18mm kaasareita, avarrettiin sylinterin kanavia, männänhelmojen muotoilu, omatekoinen tehopakari ja kannenlasku, jos hyvin onnistui, otti moottori jenkaa kuin moottorisaha ja kulki pirusti, autojakin niillä ohiteltiin jarruja ei yleensä ollut, kengänpojilla hidastettiin vauhtia, päässä talvella korkeintaan pipo. Silloin opittiin kunnolla ajamaan kakspyöräistä ja korjaamaan.
- Saxonautti
Helkama minissä riitti säätösuutin ja äänenvaimentimen poistaminen. samaa sassia on kolmivaihteisena käytetty kevarissa Jupiter 220.
- Bror-Erik
Kiva luonnehdinta tuo `PersErkki`-kiitos pääkallo tuntsa.Jep,kyllä niitä vitosrattaita tilattiin postimyynnistä ja asenneltiin.Tomos oli aika simppeli
avata kytkinpuolelta,piti vain olla olla tarkka tiivisteiden kanssa ne kun oli
aika letkuja.Mutta ei se vitonen paljon ilahduttanut jollei pytyssä riittänyt
potkua ja sitähän haettiin kampiakselin ja kiertokangen laakereiden kustan-
nuksella vaikka millä konstilla.Mäntässä muistaakseni oli paja joka postimyyn-
nin kautta porasi mopopyttyjä,sitä tuli käytettyä jokunen kerta.
-Myös rattaanvaihto eli välityksen muuttaminen tuli mieleen alkavalle mo-
poilijalle ennen pitkää kun perusnelosella pärisevä vauhti ei enää tyydyttänyt
vauhtiin hurmaantunutta mopedistia.Itsellä oli paraastaan 14 edessä ja 28 ta-
kana,piikkiä siis rattaassa.-Ja Bingin suuttimet heitettiin tietysti lepikkoon
säätösuuttimen tieltä!
- Bror-Erik
Yksi extra vielä oli uudessa Solissa tuo jarruvalo joka sai voimansa jalkajarruun kyt-
ketystä jousihässäkästä kytkimeen. - Bror-Erik
Pysyikö muuten Tunturi Sport 3-vaihteisena kuinka pitkään 70-80 luvuilla ja oliko
hyvä ajettava?- Bror-Erik
Nimittäin Tunturi Startissa eli jalkavaihde pappatunturissa vaihtaminen on enemmän tahi vähemmän väkivaltainen toimitus.Yhäkin.
- Pääkallo-Tunturi
Pojalla on Tunturi Sport ja malli on n. 1985. Se on jonkinlainen enduro malli eli eturengas hieman isompi ja "ohuempi" takasta, ei mittareita, pakoputki vedetty istuimen alta ja moottori on 4-vaihteinen. Kaasarina on Bing ja pakoputki on kovin kuristettua mallia eli ei voi avata puhdistamista varten. Piti poltella ja rassata karstat aikoinaan kun ei tahtonut jaksaa enää käydä kunnolla. Ollut kilvissä aikoinaan ja kohta palaa taas tielle kun ikää tulee. Moottori on ylättävän tehokkaan tuntuinen aikuisenkin ajella. Harvinainen malli kun ei Wanhan Woiman päivilläkään ole koskaan tullut kohdalle. Siellä sentään näkee sadoittainkin mopoja kun on 2-pyöräisten teemavuosi.
http://www.wanhawoima.fi
- ajokorttimies
olihan niitä jo 50-luvun lopullakin
- Bror-Erik
Oli tok,Solifer 3-speed oli isoveljeni pitkään odotettama mopedi 60-luvulla ja
sillä opettelin itsekin mopedistin alkeet.3 vaihdetta kahvavalinalla oli välillä
aika tuskaa,hyvä kun ylämäissä sain kakosella koko laitteen kotipihaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969