Kristityn tuntomerkit

Jokin aika sitten vaihdoin muutaman ajatuksen erään saksalaisen kristityn kanssa. Kerroin uskovani Jeesukseen, mutta hän oli sitä mieltä, että en ole "wiedergeboren" eli uudestisyntynyt, koska minulla on Jumalaan liittyviä filosofisia kysymyksiä. Olin kysynyt, mihin tätä maanpäällistä elämää ylipäänsä tarvitaan. Tämä kysymys oli siis kuulemma filosofinen ja paljasti, että en ole aito kristitty (toivottavasti en nyt esittänyt väärin hänen näkemystään, hän kun ei voi tulla tänne puolustamaan kantaansa; näin minä sen kuitenkin tulkitsin).

Ihmettelin asiaa ja kysyin, ovatko ja olivatko kaikki kirkon suuret ajattelijat epäaitoja kristittyjä, sillä heillä ilmiselvästi on ja oli filosofisia kysymyksiä. En saanut vastausta, mutta jos joku väittäisi, että esimerkiksi Anselm Canterburylainen, Tuomas Akvinolainen ja Duns Scotus eivät olleet oikeita kristittyjä, tulee kieltämättä mieleen, että sellaista väittävä henkilö itse on erehtynyt sen suhteen, mitä kristinusko on. He nimittäin olivat kristittyjä, ja jos et tunnista itsessäsi jotain samaa kuin heissä, siinä tapauksessa et itse ole kristitty.

Raamatussa lukee näin: "Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat." (Mark. 16:17–18).

Kuinkahan moni uskova nämä tuntomerkit täyttää? En ole koskaan ajanut pois pahoja henkiä. En puhu vieraita kieliä. Käärmeisiin en tarttuisi, vaikka maksettaisiin. Tappavaa myrkkyä en ole koskaan juonut, mutta enpä kyllä aio kokeillakaan kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että päätän tappaa itseni. Sairaita en myöskään ole koskaan parantanut.

Tietysti jotkut lisäävät vielä yhden: synnittömyys. Aito kristitty ei tee syntiä. Tästä tuntomerkistä on olemassa jatkokehitelmä: aito kristitty on helposti tekemättä syntiä. Toisin sanoen jos kokee kiusauksia ja joutuu taistelemaan syntiä vastaan, ei ole oikea kristitty. Näitäkään tuntomerkkejä en täytä.

Sitten on tietysti niitä, joiden mukaan ollakseen aito kristitty on uskottava, että Raamattu on pienintä yksityiskohtaa myöten erehtymätön, että vedenpaisumus oli globaali, että maailma on 6000 vuotta vanha jne.

Aika vähän jää aidolle kristitylle liikkumavaraa. Tätäköhän Jeesus tarkoitti, kun kysyi, mahtaako Ihmisen Poika palatessaan löytää uskoa maan päältä?

21

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus-maksoi-ne-pois

      Ei kukaan tule synnittömäksi kun tulee uskoon, mutta koska Jeesus maksoi meidän syntivelkamme, niin saimme ne anteeksi kun tulimme uskoon ja halusimme seurata Jeesusta.

      • tämäkin-tiedoksesi

        Jumala antaa voimia elää uskossa, varjelee ja opettaa elämään uskonelämää. Jos ja kun joku uskovainen lankeaa, katuu ja pyytää anteeksi hän saa aloittaa uskonelämän taas anteeksi annettuna uskovaisena. Kun Jeesukselta kysyttiin kuinka monta kertaa täytyy antaa anteeksi, oikein seitsemänkö kertaa, hän vastasi näin: Ei ainoastaan seitsemää kertaa, vaan seitsemäkymmentä kertaa seitsemän kertaa. Joten uskonelämän aloittaneen ei tarvitse pelätä lankeamisia, koska Jumala on pitkämielinen ja kärsivällinen ja antaa anteeksi.


      • siis-rukouksessa-vain
        tämäkin-tiedoksesi kirjoitti:

        Jumala antaa voimia elää uskossa, varjelee ja opettaa elämään uskonelämää. Jos ja kun joku uskovainen lankeaa, katuu ja pyytää anteeksi hän saa aloittaa uskonelämän taas anteeksi annettuna uskovaisena. Kun Jeesukselta kysyttiin kuinka monta kertaa täytyy antaa anteeksi, oikein seitsemänkö kertaa, hän vastasi näin: Ei ainoastaan seitsemää kertaa, vaan seitsemäkymmentä kertaa seitsemän kertaa. Joten uskonelämän aloittaneen ei tarvitse pelätä lankeamisia, koska Jumala on pitkämielinen ja kärsivällinen ja antaa anteeksi.

        Vierailla kielillä puhumista sanotaan kielilläpuhumisen armolahjaksi jota tapahtuu kun uskovainen rukoilee Jumalalle, se ei ole esiintymistä toisia varten vaan rukouksessa, vaikka näkisitkin että joku esittää kielillä puhumista esittämisen takia ei se ole sama asia. Rukous on puhetta Jumalalle.


      • kysy.etsi.teet.oikein
        siis-rukouksessa-vain kirjoitti:

        Vierailla kielillä puhumista sanotaan kielilläpuhumisen armolahjaksi jota tapahtuu kun uskovainen rukoilee Jumalalle, se ei ole esiintymistä toisia varten vaan rukouksessa, vaikka näkisitkin että joku esittää kielillä puhumista esittämisen takia ei se ole sama asia. Rukous on puhetta Jumalalle.

        Eräs uskovainen sanoi että Raamatun tekee mielenkiinoiseksi se, että vaikka hän on jo yli kuusikymmentä vuotias, niin aina vaan löytyy uusia kysymyksiä ja uutta tutkittavaa Raamatusta, ja kun niihin saa vastauksen niin taas niitä löytyy.


      • sellaista.tapahtuu
        kysy.etsi.teet.oikein kirjoitti:

        Eräs uskovainen sanoi että Raamatun tekee mielenkiinoiseksi se, että vaikka hän on jo yli kuusikymmentä vuotias, niin aina vaan löytyy uusia kysymyksiä ja uutta tutkittavaa Raamatusta, ja kun niihin saa vastauksen niin taas niitä löytyy.

        Minä itse en ole ajanut pois pahoja henkiä kenestäkään, mutta olen kuullut että sellaistakin on tehty ja tehdään jossakin, yleensä nämä ovat kokeneita pappeja eikä tallaisia joudu kovinkaan moni tavallinen uskovainen tekemään.


      • minä.en.ole.tehnyt
        sellaista.tapahtuu kirjoitti:

        Minä itse en ole ajanut pois pahoja henkiä kenestäkään, mutta olen kuullut että sellaistakin on tehty ja tehdään jossakin, yleensä nämä ovat kokeneita pappeja eikä tallaisia joudu kovinkaan moni tavallinen uskovainen tekemään.

        Olen ollut uskossa jo yli kymmenen vuotta enkä ole tarttunut käärmeeseen, ja toivon etten siihen joudukkaan.


      • minä-tein-sen-valinnan
        sellaista.tapahtuu kirjoitti:

        Minä itse en ole ajanut pois pahoja henkiä kenestäkään, mutta olen kuullut että sellaistakin on tehty ja tehdään jossakin, yleensä nämä ovat kokeneita pappeja eikä tallaisia joudu kovinkaan moni tavallinen uskovainen tekemään.

        Ihmisen pitäisi tämän elämän aikana löytää tiensä Jumalan luokse, tehdä valinta ja elää sen mukaan, sitten kun ihminen kuolee, enää ei ole aikaa.


      • sieltä-vastaillaan
        minä-tein-sen-valinnan kirjoitti:

        Ihmisen pitäisi tämän elämän aikana löytää tiensä Jumalan luokse, tehdä valinta ja elää sen mukaan, sitten kun ihminen kuolee, enää ei ole aikaa.

        Radodeissä on ainakin ollut sunnuntaisin ohjelma jossa vastataan ihmisten kysymyksiin suoraan Raamatun pohjalta, ja se oli mielenkiintoinen ohjelma, koska kysymykset vaihtelivat ihmisestä riippuen.

        Kävin tarkistamassa ja siellähän se ohjelma edelleen on, taivaan ja maan väliltä sunnuntaina alkaen noin 21.00.

        http://www.radiodei.fi/?sid=94


      • facebookin-sivut
        sieltä-vastaillaan kirjoitti:

        Radodeissä on ainakin ollut sunnuntaisin ohjelma jossa vastataan ihmisten kysymyksiin suoraan Raamatun pohjalta, ja se oli mielenkiintoinen ohjelma, koska kysymykset vaihtelivat ihmisestä riippuen.

        Kävin tarkistamassa ja siellähän se ohjelma edelleen on, taivaan ja maan väliltä sunnuntaina alkaen noin 21.00.

        http://www.radiodei.fi/?sid=94

        TAIVAAN JA MAAN VÄLILTÄ on Patmos Lähetyssäätiön ohjelma, johon kuuntelijat voivat soittaa (0800 411 011) mieltään askarruttavia kysymyksiä Raamatusta,…

        https://fi-fi.facebook.com/pages/Taivaan-ja-Maan-Väliltä/144877485547265


      • Melleronpelle

        Patmiksn pastori,tuo vastailija leo meller,ei todellakaan elä kristityn elämää,vaan on rahanahne,avinrikkoja,juonittelija,kiero...Käyttää ihmisten herkkäuskoisuutta häikäilemättä hyväkseen,kuten uskonlohkot yleensäkkin.On tuomittu rikollinen ja sellaiseen te vielä typerät luotatte? Anna mun kaikki kestää...Kunpa en olisi koskaan tullut uskoon,olisin säästynyt mittamattomalta määrältä pahaa ja kärsimystä!


    • NäinYmmärtäisin

      Jos tapaamasi saksalainen oli katolinen, niin silloin parantaminen ja riivaajista vapauttaminen kuuluvat kuvaan, mutta synnittömäksi ei katolinenkaan kuvittele tulevansa.

      • Ei ollut katolilainen eikä pitänyt itseään synnittömänä. Riivaajista ja parantamisesta emme puhuneet mitään. Aloituspostauksessa vain kaksi ensimmäistä kappaletta liittyvät suoranaisesti tähän saksalaiseen.


    • jkhkgggkkg

      Tuskin hän oli Katolilainen, sillä hänen väitteensä oli käsittääkseni Katolisen Kirkon oppien vastaisia.

      Voin tietysti olla vääräsäkin, mutta itse Raamattua lukiessani olen ollut ymmärtävinäni, että Paavali käytti myös filosofista lähestymistapaa välillä kun selitti asiaa toisille.

    • pyhäyrjötär

      Toisaalta voi olla vain, että saksalaisillakin on omat hienosyiset kaanaankielen murteensa, etkä puhunut juuri hänen uskonryhmänsä täsmällistä "murretta".

      Toinen vaihtoehto tietysti, että tämä henkilö ei ole itse tajunnut pohtivansa asioita, eli harrastavansa filosofiaa, tai tietysti on olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät pohdi asioita, mutta aika vaikea kuvitella yleensä kristittyä, joka ei myös pohtisi Jumalaa ja Hänen olemustaan jne.

      Tänään tuli itselleni mieleen juuri sellainen että miksi Jumala antoi tehdä (ihmisten kautta) Raamatusta sellaisen, että ilman muuta ihmiset ymmärtäisivät myös paljon väärin, raadollisia kun olemme, ottaen huomioon, että tekstihän on paikka paikoin aika rankkaa, ja melkein pääasiassa, sillä VT vie suuremman osan koko kirjoituskokoelmasta.

      Toinen seikka: Mitä lopultakin tarkoittaa kun sanotaan "vapauteen Kristus vapautti teidät" tarkoittaen ilmeisesti, että olisimme vapaita synnistä, kun emme kuitenkaan ole, ennen kuin vasta kuolemassa, siis kokonaan vapaita. Näitä on ihan mielenkiintoista pohdiskella, vaikka ei niihin mitään vastausta olekaan, eikä usko vähääkään pienene siitä, tai joudu uhatuksi. Mutta kaipa minäkin sitten olisin jo tuollaisen mielestä nicht wiedergeboren.

      • Kysymys kuuluu, mitä uudestisyntynyt miettii ja mitä ei. Kai uudestisyntyneelläkin joitain ihmettelyn aiheita saa olla. Olen kuitenkin melko varma, että tämä saksalainen tuomitsisi sinutkin kysymystesi perusteella ei-kristityksi. Uudestisyntynyt ei mieti, miksi Raamattu on sellainen kuin on tai mitä vapaus Kristuksessa tarkoittaa. Luultavasti hän ajattelee, että oikea kristitty saa automaattisesti ymmärryksen näistä asioista.

        Toinen seikka, jonka perusteella hän tuomitsi minut ei-kristityksi, oli se, että en erityisemmin odottele taivasta. Hänelle nimittäin helvetin välttäminen ja taivaaseen pääseminen tuntuu olevan keskeisintä uskossa. Minä taas koen, että on elettävä tässä ja nyt eikä keskityttävä taivaaseen, joka on jossain tulevaisuudessa. Siksi kysyinkin, mikä tämän nyt elettävän maanpäällisen elämän tarkoitus hänen mielestään on. Kyllä hän sitten vastasikin: elämän tarkoitus on "ins Reine kommen" Luojan kanssa ja korjata särkynyt jumalasuhde. Tämä tapahtuu tietysti Jeesuksen kautta. Toisin sanoen hänen mielestään elämän tarkoitus on pelastuminen, kuten olin ounastellutkin.

        Totta kai minäkin mielelläni kuolisin jo tänään ja menisin taivaaseen, ja jos sairastuisin vaikka syöpään, kieltäytyisin hoidoista (toki vannomatta paras, sillä mieli voi muuttua), mutta uskon kuitenkin, että Jumala on pannut meidät tähän maailman jostain syystä, oppimaan tai kokemaan jotain. Emme ole täällä vain odottelemassa taivasta. Jos taivaaseen pääseminen olisi elämän ainoa tarkoitus, kannattaisi uskoon tultuaan tappaa itsensä saman tien. Paitsi tietysti, jos itsemurha estää taivaaseen pääsyn.

        Sen verran minäkin tiedän, että elämän ja koko olemassaolon perimmäinen tarkoitus on tuntea Jumala ja rakastaa Häntä. Sen takia parasta ja tärkeintä, mitä ihminen voi tehdä tässä elämässä ja tulevassa, on tutkiskella ja mietiskellä Jumalaa ja Hänen tekojaan. Luulisi siis, että juuri kristityt tahtovat tietää, millainen Jumala on ja siksi kyselevät kaikenlaista. Ei kukaan tiedä Jumalasta kaikkea.


      • pyhäyrjötär
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Kysymys kuuluu, mitä uudestisyntynyt miettii ja mitä ei. Kai uudestisyntyneelläkin joitain ihmettelyn aiheita saa olla. Olen kuitenkin melko varma, että tämä saksalainen tuomitsisi sinutkin kysymystesi perusteella ei-kristityksi. Uudestisyntynyt ei mieti, miksi Raamattu on sellainen kuin on tai mitä vapaus Kristuksessa tarkoittaa. Luultavasti hän ajattelee, että oikea kristitty saa automaattisesti ymmärryksen näistä asioista.

        Toinen seikka, jonka perusteella hän tuomitsi minut ei-kristityksi, oli se, että en erityisemmin odottele taivasta. Hänelle nimittäin helvetin välttäminen ja taivaaseen pääseminen tuntuu olevan keskeisintä uskossa. Minä taas koen, että on elettävä tässä ja nyt eikä keskityttävä taivaaseen, joka on jossain tulevaisuudessa. Siksi kysyinkin, mikä tämän nyt elettävän maanpäällisen elämän tarkoitus hänen mielestään on. Kyllä hän sitten vastasikin: elämän tarkoitus on "ins Reine kommen" Luojan kanssa ja korjata särkynyt jumalasuhde. Tämä tapahtuu tietysti Jeesuksen kautta. Toisin sanoen hänen mielestään elämän tarkoitus on pelastuminen, kuten olin ounastellutkin.

        Totta kai minäkin mielelläni kuolisin jo tänään ja menisin taivaaseen, ja jos sairastuisin vaikka syöpään, kieltäytyisin hoidoista (toki vannomatta paras, sillä mieli voi muuttua), mutta uskon kuitenkin, että Jumala on pannut meidät tähän maailman jostain syystä, oppimaan tai kokemaan jotain. Emme ole täällä vain odottelemassa taivasta. Jos taivaaseen pääseminen olisi elämän ainoa tarkoitus, kannattaisi uskoon tultuaan tappaa itsensä saman tien. Paitsi tietysti, jos itsemurha estää taivaaseen pääsyn.

        Sen verran minäkin tiedän, että elämän ja koko olemassaolon perimmäinen tarkoitus on tuntea Jumala ja rakastaa Häntä. Sen takia parasta ja tärkeintä, mitä ihminen voi tehdä tässä elämässä ja tulevassa, on tutkiskella ja mietiskellä Jumalaa ja Hänen tekojaan. Luulisi siis, että juuri kristityt tahtovat tietää, millainen Jumala on ja siksi kyselevät kaikenlaista. Ei kukaan tiedä Jumalasta kaikkea.

        Toisaalta ihmisen on vaikea ilmaista ajatuksiaan Jumalasta. Minunkin ajatukseni varmaan nousi, tuo VT:tä koskeva, siitä, että satuin lukemaan Tuomarien kirjaa, mutta se oli jätettävä kesken, sillä siinä eletään aikaa, jolloin tapat tai tulet itse tapetuksi. Sellainen pitäisi tietenkin selittää tuolle henkilölle, jonka kanssa keskustelisi, mutta ei sekään välttämättä auttaisi. Se oli yksinkertaisesti niin uuvuttavaa, ettei sitä jaksanut, eikä siitä juurikaan viisastunut.

        Itse asiassa hyviä Vanhan Testamentin opettajia tarvittaisiin runsaasti. Silti on samalla hämmästyttävää, että on tehty niin paljon hyvääkin kristinuskon myötä, eli ilmiselvästi on kuitenkin jotain ymmärrettykin. Ehkä nykyään liikaakin korostamme näitä kielteisiä juttuja ja unohdamme ne hyvät. Ja sitä paitsi, jos kerran maailma on langennut, kenen kautta Jumalan sitten olisi pitänyt ilmoittaa, ja Hän ilmoittikin Pojassaan, joten sanoma tuli paljon selkeämmäksi. Sanotaanhan jos on nähnyt Pojan, on nähnyt Isän.

        Mitä uudestisyntymään tulee, siitäkin kai kristityillä on vähän erilaisia käsityksiä.

        Eilen tuli muuten todistettua, että kahvi todella vaikuttaa, sillä olin juonut kahvia myöhään ja siinä sitä oltiin, en saanut nukutuksi ja pompin kuin vieteriukko , tai paremmin -akka ylhäällä ja jostain tämäkin asia tuli mieleeni. Heräsin silti aikaisin tänään.


      • pyhäyrjötär

        Tämä nyt ei liity enää aloituksen aiheeseen, mutta sikäli kannatti kuitenkin lukea sitä Tuomarien kirjaa, koskapa samoihin aikoihin osuin vilkaisemaan muistaakseni Hgin yliopiston teol. tiedekunnan sivustoa ja siellä oli jotain siitä, että alussa ei palveltu mitään yhtä Jumalaa ja oli sekajumala, jossa oli joku naisjumalakin Jahven puolisona. Mietin vähän, miksi sellaista väitettiin, kun juurihan tuosta Tuomarien kirjasta kävi ilmi, että juutalaiset jatkuvasti kääntyivät epäjumalien puoleen ja ottivat puolisoita vieraista kansoista ja sotkeuivat sitten varmaan juuri tuollaiseen palvontaan, eli löydöt ovatkin olleet noilta ajoilta, ja siis aivan Raamatun mukaisia. Ainoastaan aikamääriä pohdiskelin, kun välillä meni useita vuosikymmeniä ja koska olen itse päätynyt tulokseen, että ehkäpä Mooseksen ajan tapahtumat ovatkin noin 1200 eKr., ja jos Daavid ja Salomon ovat jossain 1000 eKr., tällöin olisi liikaa vuosia välissä.

        Sikäli olisi siis hyvä tuntea VT:kin erittäin tarkasti.


      • pyhäyrjötär

        En voi olla pistämättä tähän lisää, että siellä esiintyi yksi naistuomarikin! Olen kyllä joskus lukenut koko VT:n, mutta tämä on jäänyt täysin unohduksiin.

        Mielestäni taas se, että löytyykö uskoa maan päältä, se on varmaan tätä länsimaiden väsähtänyttä kristinuskoa (sekin vähän mitä täällä vielä on) tai sitten jonkinlaista ylikarismaattista touhua, jolla ei välttämättä ole kristinuskon kanssa tekemistä, joten saattaa hyvinkin olla, että Jeesus Kristus ei palatessaan löydä paljoakaan uskoa maan päältä, vaikka päällisin puolin näyttäisi, että jossain uskotaankin.

        Etelän ja Aasian kristillisyyshän , jossa kristinuskon painopiste nyt on, on pelkästään karismaattista, eikä niistä ota kukaan selvää, muuta kun selvimmistä tapauksista, mikä on aitoa ja mikä ei.


    • kokeilevain

      Kristityn tuntomerkki on usko. Uskoa seuraa teot. Ja vasta sen jälkeen voi odottaa ihmeitä. Jos niistä todistuksia haluat, niin katso Niilo ylivainion tai Katrin kuhlmanin jälkeen jääneitä videoita kokouksista ja lue kirjat, joissa niistä kerrotaan. Löytyy kirjastosta ja uskoisin, youtubesta.

      • pyhäyrjötär

        En minä mitään todistuksia halua, ja mielestäni Kuhlman oli todennäköisesti jonkinlainen noita, ja aloitti varmaan omalta osaltaan henkilöpalvonnan siellä vapaissa suunnissa ja kaiketi latter rain -ilmiöt samalla.

        Juuri kaiken maailman benny hinnit käyvät Kuhlmanin haudalla hakemassa "voiteluitaan".


    • Enpä minäkään löydä itsessäni noita listattuja kristityn tuntomerkkejä niin että kehnoa on oma "vaellukseni" jos tällaista vanhahtavaa ilmaisua käytän.

      No jaa, nuorena taisi tuo myrkyn juomisen merkki sittenkin toteutua kun kävin tässä muistelemaan. Join nimittäin tietämättäni sellaista marjamehua, joka oli tehty jonkin myrkyllisen kasvin marjoista (tapahtui 90-luvulla). Vasta juotuani sitä mehua muutamia lasillisia kävi isäni tarkistamaan asiaa kirjasta, josta saatiin selville, että se kasvi on myrkyllinen. Lopetin siihen sen mehun juomisen, eikä minulle tapahtunut mitään pahaa, en edes voinut huonosti, vaikka olin muutaman lasillisen myrkkymehua juonut. Ehkä siinä sitten oli se myrkyn juomis-merkki kun en kuollut tai edes sairastunut.

      Mutta esim. kielillä puhumista en ole koskaan kokenut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2145
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      270
      1849
    3. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      70
      1810
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      297
      1797
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1635
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1483
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      58
      1372
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1254
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      67
      1228
    Aihe