olen 63 vuotias takana pitkä työhistoria oma eläkeikä on 65 jos jään puolivuotta aikaisemmin eläkkeelle mahdollisuus jäädä olisi 63-65 tai sen jälkeen kuinka paljon eläke huonontuisi onko se 0.45% vaiko 6 kertaa 0.4%=2.4%
työeläkkeen määrä
10
76
Vastaukset
- eläkettäsieltätäältä
Pyydä eläkeyhtiöltäsi arvio siitä. Jos olet ollut julkisella alalla eläkevoi olla merkittävästi huonompi mikäli jäät ennen henkkoht eläkeikääsi.
- tottelevainen
kiitos kommentista. Kyllä yritin puhelimella tiedustella.Se vain jäi epäselväksi miten paljon pienenee.
- 19plu19
Ymmärtääkseni eläke karttuu 63-ikävuoden jälkeen superkarttuman mukaisesti eli jotain reilusti yli 4% palkastasi. Tarkemman %-luvun löytänet vaikka jonkun eläkeyhtiön tai ETK:n kotisivulta. Jos siis jäät eläkkeelle, niin tuo sinulta jää saamatta eli saat sen mitä olet kartuttanut 63-ikävuoteen saakka.
Kun tiedät palkkasi, niin eiköhän tuo laskeminen onnistu.
Vai ymmärsinkö kysymyksesi oikein?- 19plus19
Superkarttuma on nyt 4.5% ja sitä voi saada ikävälillä 63-68. Tsekkasin.
Melkoinen lisäys eläkkeen määrään. Jo kahdenkin vuoden aikana. - eläkettäodotellen
Mutta lisäksi on myös eläkeen karttuminen erilaista jos jää ennen henk.koht eläikäänsä.Näin nimenomaan julkisen alan tuloista joita on kertynyt ennen v 2005. Mulla ero olisi n 100 eur luokkaa. Plussana tietty myös superkarttuma jos on työtä.Itse olen enimmäkseen työtön ja heitän välillä keikkaa,mutta eläkeikä siis 65.
- tottelevainen
Kiitos kommenteista.Niin minullakin oli kunnallisia töitä ennen vuotta 2005 .Siitä karttumasta se vähennys juuri tulee mutta kuinka paljon prosenteissa vaikka kuukautta kohti.
- TOTTELEVAINEN
pyydän että työeläketietäjä vastaa KIITOS
Nimimerkille Tottelevainen
Kerroit olleesi julkisen alan palveluksessa josta henkilökohtainen eläkeikäsi on 65 vuotta. Pyydän sinua ottamaan yhteyttä Kevan eläkeneuvontaan, joka neuvoo julkisen alan eläketurvasta. He kertovat sinulle kuinka paljon julkisen alan eläkkeen määrään vaikuttaa, jos nostat tämän eläkkeen osan maksuun ennen 65 vuoden ikää.
Jos sinulla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, voit katsoa tämän tiedon myös Kevan verkkopalvelusta www.keva.fi - kohdasta Omat eläketietosi.- tottelevainen
kovasti kiitoksia neuvoista
- Hommiavailla
Mielenkiintoinen keskustelu. Yllä oleva huomioon ottaen saako työtön työnhakijakin tuon super karttuman 4,5 % jos jatkaa yli eläkeiän työnhakuaan vaikka tuonne 68 v asti jos vois jäädä eläkkeelle jo 63 v ??? Mistä sen tietää kuka muakin jossain vielä tarvii, - kuntoa on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750