Yksikielisyys on rikkaus

010

Ahvenanmaa on todistus siitä.
Ahvenanmaa on Suomen rikkain maakunta.
Ahvenanmaa on surujen ihannepaikka.
Virallinen yksikielisyys tuo monenlaista rikkautta.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskansalainen

      Immosen monokulttuuri paratiisi!

      • tiedoksi

        Kyllä kunnon suomalaisille on AINA kelvannut suomalainen suomi!

        Jostain syystä siitä on tullut jonkinlainen mörkö vasta viime vuosikymmeninä?

        Jokainen valistunut tietää sylttytehtaan nimen...


      • emmeymmärrä_
        tiedoksi kirjoitti:

        Kyllä kunnon suomalaisille on AINA kelvannut suomalainen suomi!

        Jostain syystä siitä on tullut jonkinlainen mörkö vasta viime vuosikymmeninä?

        Jokainen valistunut tietää sylttytehtaan nimen...

        Suomesta on tullut mörkö nefeille viime vuosina. Yhtäkkiä (lue: jytkystä lähtien) suruista tuli heidän arkkivihollisiaan. Kukaan tavallinen suomenkielinen suomalainen ei ymmärrä, mitä nefen päässä liikkuu.


    • Huomautus

      Ahneidenmaan maakuntajohtaja sanoi haastattelussa, että heillä ei olisi varaa mantereen kaltaiseen kaksikielisyyteen!
      Aika mielenkiintoinen lausunto valtakunnan rikkaimman maakunnan johtajalta. Ruotsin pääministeri lausui samoin.

      Toinen huomionarvoinen seikka noissa lausunnoissa oli se, että kumpikaan johtaja ei maininnut MITÄÄN myönteistä kaksikielisyydestä! Se oli heille pelkästään kuluerä ja aivan liian kallis sellainen.

      Miksi meille suomalaisille tuputetaan kaksikielisyyden "rikkautta ja hyötyä"!? Onko Suomi joku poikkeus maailmassa? Vai valehdellaanko meille päin naamaa?

      • rich

        Tuo "rikkaus"-termi on tosiaankin usein käytössä. Kukaan ei kuitenkaan koskaan avaa sitä, että minkälaisesta rikkaudesta on kyse ja minkälaisin perustein.
        Viimeksi tuon termin taisi möläyttää Stubb. ei tarkempaa selitystä, pelkkä kommentti. Vaikeaa se tietenkin on mitään tarkempaa selitystä antaa, kun sellaista ei ole.


      • Kuka kumma on Ahvenanmaan "maakuntajohtaja" ja koska tällainen henkilö on näin sanonut?


      • KuulesNyt
        ahvennainen kirjoitti:

        Kuka kumma on Ahvenanmaan "maakuntajohtaja" ja koska tällainen henkilö on näin sanonut?

        Affenoiden svekoluopio tuli kyselemään meille kieliaktiiveille tuttuja faktoja. Siitä vaan palstaa kelaamaan tai googlaamaan. Ei pidä osallistua kielikeskusteluun, jos ei ole taustatietoja.

        Tiedoksi kuitenkin: Kyse oli Ahneidenmaan johtajasta, mikä nyt virallinen titteli sattui olemaankaan. Suunnilleen samaan aikaan sattui Ruotsin pääministeri Persson lausumaan samantyylisen kommentin kaksikielisyydestä. Siitä voit päätellä ajankohdan.


      • KuulesNyt kirjoitti:

        Affenoiden svekoluopio tuli kyselemään meille kieliaktiiveille tuttuja faktoja. Siitä vaan palstaa kelaamaan tai googlaamaan. Ei pidä osallistua kielikeskusteluun, jos ei ole taustatietoja.

        Tiedoksi kuitenkin: Kyse oli Ahneidenmaan johtajasta, mikä nyt virallinen titteli sattui olemaankaan. Suunnilleen samaan aikaan sattui Ruotsin pääministeri Persson lausumaan samantyylisen kommentin kaksikielisyydestä. Siitä voit päätellä ajankohdan.

        Ei pidä osallistua keskusteluun Ahvenanmaan poliitikasta, jos tiedot on tasoa " Ahneidenmaan johtaja, mikä se virallinen titteli sattui olemaan"
        Tiedoksi, että Ahvenanmaan "johtaja" on titteliltään maaneuvos, eikä yksikään maaneuvos ole tuollaista sanonut.


      • KuulesNyt
        ahvennainen kirjoitti:

        Ei pidä osallistua keskusteluun Ahvenanmaan poliitikasta, jos tiedot on tasoa " Ahneidenmaan johtaja, mikä se virallinen titteli sattui olemaan"
        Tiedoksi, että Ahvenanmaan "johtaja" on titteliltään maaneuvos, eikä yksikään maaneuvos ole tuollaista sanonut.

        Varmasti on sanonut! Olen omin silmin lukenut uutisen siitä. Siitä vaan kotiläksyt tekemään ennen kuin tulet meille vanhoille kieliaktiiveille muuta väittämään.


      • KuulesNyt kirjoitti:

        Varmasti on sanonut! Olen omin silmin lukenut uutisen siitä. Siitä vaan kotiläksyt tekemään ennen kuin tulet meille vanhoille kieliaktiiveille muuta väittämään.

        Lue nyt itse ensin kotiläksys!. Varmasti on sanonut! Kuka ja milloin? Mutta sen voin sanoa, etei kyseessä ole ole ollut maaneuvos. Mutta kun nyt itse olet kotiläksysi tehnyt, niin kerro nyt vähä tarkemmin. Minäkin voin väittää omin silmin lukeneeni mitä tahansa, mutta jos on tiedä missä ja milloin, niin ei vakuuta,


      • PakkopullaaPakolla
        ahvennainen kirjoitti:

        Lue nyt itse ensin kotiläksys!. Varmasti on sanonut! Kuka ja milloin? Mutta sen voin sanoa, etei kyseessä ole ole ollut maaneuvos. Mutta kun nyt itse olet kotiläksysi tehnyt, niin kerro nyt vähä tarkemmin. Minäkin voin väittää omin silmin lukeneeni mitä tahansa, mutta jos on tiedä missä ja milloin, niin ei vakuuta,

        Onko yleensä mahdollista että kaksikielisyys olisi ilmaista missään?
        Ahvenanmaalle kaksikielisyys tarkoittaisi täydellistä ja taloudellista romahtamista.
        Ainoastaan Manner-Suomi kurittaa kansalaisiaan pakollisilla ruotsitusilla.


    • hyvä.aloitus

      ALOITTAJA ON IHAN OIKEASSA.

    • vain_siksi

      Ja siksi nettifenno olisi valmis myymään A-maan ryssille.

    • siksi

      Jos siitä saa jotain niin miksei. Parasta olisi jos sen voisi vaihtaa päikseen Viipuriin.

      • Petsamonpoika

        Minä vaihtaisin mieluummin Petsamoon - saataisiin yhteys Jäämerelle. Tsaarihan lupaili täötä jo 1860-luvulla, mutta meni aika pitkälle enen kuin toteutui (ja häipyi...).


    • ruoatti

      RKP ja Ahvenanmaa ilmeisesti haluavat koko Suomen puhuvan ruotsin kieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe