Yksikielisyys on rikkaus

010

Ahvenanmaa on todistus siitä.
Ahvenanmaa on Suomen rikkain maakunta.
Ahvenanmaa on surujen ihannepaikka.
Virallinen yksikielisyys tuo monenlaista rikkautta.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskansalainen

      Immosen monokulttuuri paratiisi!

      • tiedoksi

        Kyllä kunnon suomalaisille on AINA kelvannut suomalainen suomi!

        Jostain syystä siitä on tullut jonkinlainen mörkö vasta viime vuosikymmeninä?

        Jokainen valistunut tietää sylttytehtaan nimen...


      • emmeymmärrä_
        tiedoksi kirjoitti:

        Kyllä kunnon suomalaisille on AINA kelvannut suomalainen suomi!

        Jostain syystä siitä on tullut jonkinlainen mörkö vasta viime vuosikymmeninä?

        Jokainen valistunut tietää sylttytehtaan nimen...

        Suomesta on tullut mörkö nefeille viime vuosina. Yhtäkkiä (lue: jytkystä lähtien) suruista tuli heidän arkkivihollisiaan. Kukaan tavallinen suomenkielinen suomalainen ei ymmärrä, mitä nefen päässä liikkuu.


    • Huomautus

      Ahneidenmaan maakuntajohtaja sanoi haastattelussa, että heillä ei olisi varaa mantereen kaltaiseen kaksikielisyyteen!
      Aika mielenkiintoinen lausunto valtakunnan rikkaimman maakunnan johtajalta. Ruotsin pääministeri lausui samoin.

      Toinen huomionarvoinen seikka noissa lausunnoissa oli se, että kumpikaan johtaja ei maininnut MITÄÄN myönteistä kaksikielisyydestä! Se oli heille pelkästään kuluerä ja aivan liian kallis sellainen.

      Miksi meille suomalaisille tuputetaan kaksikielisyyden "rikkautta ja hyötyä"!? Onko Suomi joku poikkeus maailmassa? Vai valehdellaanko meille päin naamaa?

      • rich

        Tuo "rikkaus"-termi on tosiaankin usein käytössä. Kukaan ei kuitenkaan koskaan avaa sitä, että minkälaisesta rikkaudesta on kyse ja minkälaisin perustein.
        Viimeksi tuon termin taisi möläyttää Stubb. ei tarkempaa selitystä, pelkkä kommentti. Vaikeaa se tietenkin on mitään tarkempaa selitystä antaa, kun sellaista ei ole.


      • Kuka kumma on Ahvenanmaan "maakuntajohtaja" ja koska tällainen henkilö on näin sanonut?


      • KuulesNyt
        ahvennainen kirjoitti:

        Kuka kumma on Ahvenanmaan "maakuntajohtaja" ja koska tällainen henkilö on näin sanonut?

        Affenoiden svekoluopio tuli kyselemään meille kieliaktiiveille tuttuja faktoja. Siitä vaan palstaa kelaamaan tai googlaamaan. Ei pidä osallistua kielikeskusteluun, jos ei ole taustatietoja.

        Tiedoksi kuitenkin: Kyse oli Ahneidenmaan johtajasta, mikä nyt virallinen titteli sattui olemaankaan. Suunnilleen samaan aikaan sattui Ruotsin pääministeri Persson lausumaan samantyylisen kommentin kaksikielisyydestä. Siitä voit päätellä ajankohdan.


      • KuulesNyt kirjoitti:

        Affenoiden svekoluopio tuli kyselemään meille kieliaktiiveille tuttuja faktoja. Siitä vaan palstaa kelaamaan tai googlaamaan. Ei pidä osallistua kielikeskusteluun, jos ei ole taustatietoja.

        Tiedoksi kuitenkin: Kyse oli Ahneidenmaan johtajasta, mikä nyt virallinen titteli sattui olemaankaan. Suunnilleen samaan aikaan sattui Ruotsin pääministeri Persson lausumaan samantyylisen kommentin kaksikielisyydestä. Siitä voit päätellä ajankohdan.

        Ei pidä osallistua keskusteluun Ahvenanmaan poliitikasta, jos tiedot on tasoa " Ahneidenmaan johtaja, mikä se virallinen titteli sattui olemaan"
        Tiedoksi, että Ahvenanmaan "johtaja" on titteliltään maaneuvos, eikä yksikään maaneuvos ole tuollaista sanonut.


      • KuulesNyt
        ahvennainen kirjoitti:

        Ei pidä osallistua keskusteluun Ahvenanmaan poliitikasta, jos tiedot on tasoa " Ahneidenmaan johtaja, mikä se virallinen titteli sattui olemaan"
        Tiedoksi, että Ahvenanmaan "johtaja" on titteliltään maaneuvos, eikä yksikään maaneuvos ole tuollaista sanonut.

        Varmasti on sanonut! Olen omin silmin lukenut uutisen siitä. Siitä vaan kotiläksyt tekemään ennen kuin tulet meille vanhoille kieliaktiiveille muuta väittämään.


      • KuulesNyt kirjoitti:

        Varmasti on sanonut! Olen omin silmin lukenut uutisen siitä. Siitä vaan kotiläksyt tekemään ennen kuin tulet meille vanhoille kieliaktiiveille muuta väittämään.

        Lue nyt itse ensin kotiläksys!. Varmasti on sanonut! Kuka ja milloin? Mutta sen voin sanoa, etei kyseessä ole ole ollut maaneuvos. Mutta kun nyt itse olet kotiläksysi tehnyt, niin kerro nyt vähä tarkemmin. Minäkin voin väittää omin silmin lukeneeni mitä tahansa, mutta jos on tiedä missä ja milloin, niin ei vakuuta,


      • PakkopullaaPakolla
        ahvennainen kirjoitti:

        Lue nyt itse ensin kotiläksys!. Varmasti on sanonut! Kuka ja milloin? Mutta sen voin sanoa, etei kyseessä ole ole ollut maaneuvos. Mutta kun nyt itse olet kotiläksysi tehnyt, niin kerro nyt vähä tarkemmin. Minäkin voin väittää omin silmin lukeneeni mitä tahansa, mutta jos on tiedä missä ja milloin, niin ei vakuuta,

        Onko yleensä mahdollista että kaksikielisyys olisi ilmaista missään?
        Ahvenanmaalle kaksikielisyys tarkoittaisi täydellistä ja taloudellista romahtamista.
        Ainoastaan Manner-Suomi kurittaa kansalaisiaan pakollisilla ruotsitusilla.


    • hyvä.aloitus

      ALOITTAJA ON IHAN OIKEASSA.

    • vain_siksi

      Ja siksi nettifenno olisi valmis myymään A-maan ryssille.

    • siksi

      Jos siitä saa jotain niin miksei. Parasta olisi jos sen voisi vaihtaa päikseen Viipuriin.

      • Petsamonpoika

        Minä vaihtaisin mieluummin Petsamoon - saataisiin yhteys Jäämerelle. Tsaarihan lupaili täötä jo 1860-luvulla, mutta meni aika pitkälle enen kuin toteutui (ja häipyi...).


    • ruoatti

      RKP ja Ahvenanmaa ilmeisesti haluavat koko Suomen puhuvan ruotsin kieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      160
      1936
    2. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      1901
    3. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      32
      1638
    4. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      118
      1568
    5. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      82
      1381
    6. Mitä haluaisit sanoa ikäväsi kohteelle

      juuri nyt? Aloittaja: Olisit tarjonnut vaan!! 😛
      Ikävä
      72
      1167
    7. Kenen kanssa haluat rakastella??

      Siitä galluppia, vastatkaa vaan rohkeasti! SANNA! 😚😘, on aapeen vastaus. Ja se ei selittelyjä kaipaa! Mieheltä
      Ikävä
      50
      1160
    8. Olen koittanut

      Suhtautua sinuun joka päivä kuin keneenkä tahansa muuhun ihmiseen. Mutta kun jostain ihmisestä tulee tärkeä, hänestä väl
      Ikävä
      54
      979
    9. Uskotko että kaivattusi

      tykkäisi ulkonäöstäsi?
      Ikävä
      81
      964
    10. Hiljaisuus särkee sydämeni

      Mutta olen yhä olemassa. Enkö ansaitse totuutta. Emmekö me -sinä ja minä -ansaitse sitä. Emmekö olisi ansainneet yhden
      Ikävä
      62
      925
    Aihe