körtit ovat jumalasta

körtitjumalasta

Paavo Ruotsalainen sai alulle herätysliikkeen, jota kutsutaan körttiläisyydeksi. On minulle läheinen, koska kävin nuoruudessa körttiopistoa. Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Tämä pätee myös biblian. On raamattu vailla vertaa.

7

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • körökörri

      Körttiläisyys on paljon muuttunut Paavon ajasta. Voi voi sentään, miten on muuttunut.
      Oletko vertaillut?

    • jari-pekka-65

      Ei, vaan siinä kävi niin kuin monen monen muun seurakuntaherätyksen kohdalla, että Pyhän Hengen aloittama työ "kaapattiin" ihmisten käsiin. Siihen tuli mukaan uskonnollisia ihmisiä, jotka halusivat ottaa langat omiin käsiinsä. Näin on syntyneet lukuisat uskonnolliset kirkot ja herätysliikkeet. Näin Pyhän Hengen aloitama työ ihmisten toimesta tuhottiin, mutta kaipa siitäkin silloin jäi se pieni siemen, joka jäi kuuntelemaan Pyhän Hengen ääntä.

      Se on selvä asia, että jos jossain alkaa palaa, niin jo on kohta sammuttajatkin paikalla.

    • lääkärinna

      - kyllä pitää olla sairasta tekstiä , ota nyt ihmeessä se lääkkeesi.

    • kerty

      "Totisesti, totisesti!" sanoi körtiläinen!

    • hyiolkoon

      Körttiläisyys on tänä päivänä suunnilleen mahdollisimman kauaksi Ramatusta päässyt sekaporukka.

      Eivätkä siedä mitään totuuden kuulemista, siellä se vasta suurihenkinen ylpeys luuraa.

      kokeilkaa mennä foorumillensa ja laittakaa pari Riviä Raamatusta niin kohta on seppoa ja liisaa kimpussa kaksin käsin.

    • lutterinoppia

      Minun aikanani siellä luettiin raamattua ja veisattiin virsiä. Oli keskiviikkoisin seurat, joissa niitä veisattiin. Olivat lähellä jumalaa, ja Paavo ruotsalainenkin oli luterilainen mies.

    • Parannus

      Papin poika sävelsi ”Siks` oon mä suruinen” ja toista tuhatta muuta iskelmää, sanoi: Laihialla ollessani ihmettelin Körttien synkkyyttä ja evankelisten surutomuutta. Näiden kahden ryhmän ero toi ristiriitoja. Minusta ei olut oikein, että teki ihminen niin tai näin, aina on pelastuu. Kyllä ihmisen on kannettava vastuu teoistaan. Jo lapsena karsastin hilpeää ja surutonta kristillisyyttä. En tiedä johtivatko nuo seuroissa syntyneet mietteet mihinkään, mutta minua ne ainakin puhuttelevat. Kirkko saa maksaa kovan hinnan synti käsitteen hämärtämisestä. Ihmisen pimeää puolta on mahdollista käsitellä rakentavasti vain synti käsitteen avulla. Ihmisten arkiajattelussa synti on kielteinen ja pois sulkeva asia. Mutta synti sana vastuullistaa. Kristuksen puolesta me olemme lähettiläinä ja Jumala kehoittaa kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe