Sottungan kunnassa Ahvenanmaalla on 100

asukasta_ja

9

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täydet palvelut? Kunnanvirastossa työskentelee osa-ikainen kunnanjohtaja. Koulussa on yksi opettaja, osa koululaisista käy koulua Föglössa, lauttamatkan takana. Päiväkotia ei ole, kotipalvelu toimii (en tiedä kuinka monta työntekijää), vanhainkoti on manner-Ahvenanmaalla Jomalassa. Täyden palvelun kunta, kannattaa muuttaa! Mihin aahvenamaalaisten maksamat verot sitten käytetään, jos menot maksetaan mantereen maksamista veroista??

      • Aika_paljon_siellä

        on verovaroilla rahoitettavaa toimintaa joihin tuskin muutaman kymmenen veronmaksajan maksamat kunnallisverot riittävät "Sottungaan kuuluu useita saaria, joista pääsaari (Storsottunga), Husö, Hästö ja Finnö ovat ainoat saaret, joilla on asukkaita ympäri vuoden. Vaikka Sottunga on pieni, kunnassa on toimiva peruspalvelurakenne: kunnan kanslia, peruskoulu, leikkikoulu, päivittäinen terveydenhoito, kauppa, postitoimipaikka, kirjasto, oma kirkko, seurakunta osana Ahvenanmaan eteläsaariston seurakunta."


      • Aika_paljon_siellä kirjoitti:

        on verovaroilla rahoitettavaa toimintaa joihin tuskin muutaman kymmenen veronmaksajan maksamat kunnallisverot riittävät "Sottungaan kuuluu useita saaria, joista pääsaari (Storsottunga), Husö, Hästö ja Finnö ovat ainoat saaret, joilla on asukkaita ympäri vuoden. Vaikka Sottunga on pieni, kunnassa on toimiva peruspalvelurakenne: kunnan kanslia, peruskoulu, leikkikoulu, päivittäinen terveydenhoito, kauppa, postitoimipaikka, kirjasto, oma kirkko, seurakunta osana Ahvenanmaan eteläsaariston seurakunta."

        Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
        Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.


      • Jos_juttusi
        ahvennainen kirjoitti:

        Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
        Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.

        pitäisi edes jollain lailla paikkansa niin olisit varmasti laittanut asiasta faktaa esille. Sottungassa on myös alhainen veroäyri johtuen mantereen maksamista tukirahoista.


      • Jos_juttusi kirjoitti:

        pitäisi edes jollain lailla paikkansa niin olisit varmasti laittanut asiasta faktaa esille. Sottungassa on myös alhainen veroäyri johtuen mantereen maksamista tukirahoista.

        Mitä faktaa kaipaat? Alhainen veroäyri Ahvenamaalla johtuu siitä, että terveydenhoito ei kuulu kunnille vaan maakuntahallitukselle.
        Ahvenamaa ei saa mitään tukirahoja, vaan maksamansa verot takaisin.


      • Ja_ennen_kaikkea
        ahvennainen kirjoitti:

        Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
        Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.

        kun lasketaan mukaan mantereen maksamat tukirahat niin voidaan kunnallisveroa pitää alhaisempana kuin useissa mantereen kunnissa joissa voitaisiin laskea kunnallisveroa mikäli Ahvenanmaan loiset alkaisivat itse rahoittamaan elämäänsä.


    • Affenasse

      Ahneidenmaan pääelinkeino onkin KUNTATALOUS Suomen kustannuksella.

    • ÅålaNatsit
    • ammattina-some

      Tämä affennainen taitaa olla päätoimisesti nettiin "someen" palkattu asioiden selittelijä.
      Vuosikausia ahvenanmaa palstalla kirjoitellut oikeutuksista ja ihanuudesta viisveisaamatta faktoista sekä suomenkielen käyttökielloista lastentarhoissa jne jne.
      Hänen kommenttinsa voi pistää aivan minne lystää, puolustuspuheita riistämisestä,rasismista jne.
      Antakaa lässyttää, kyllä maailmaan lässytystä mahtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe