täydet kunnanpalvelut jotka rahoitetaan mantereen verovaroista. https://fi.wikipedia.org/wiki/Sottunga
Sottungan kunnassa Ahvenanmaalla on 100
9
89
Vastaukset
Täydet palvelut? Kunnanvirastossa työskentelee osa-ikainen kunnanjohtaja. Koulussa on yksi opettaja, osa koululaisista käy koulua Föglössa, lauttamatkan takana. Päiväkotia ei ole, kotipalvelu toimii (en tiedä kuinka monta työntekijää), vanhainkoti on manner-Ahvenanmaalla Jomalassa. Täyden palvelun kunta, kannattaa muuttaa! Mihin aahvenamaalaisten maksamat verot sitten käytetään, jos menot maksetaan mantereen maksamista veroista??
- Aika_paljon_siellä
on verovaroilla rahoitettavaa toimintaa joihin tuskin muutaman kymmenen veronmaksajan maksamat kunnallisverot riittävät "Sottungaan kuuluu useita saaria, joista pääsaari (Storsottunga), Husö, Hästö ja Finnö ovat ainoat saaret, joilla on asukkaita ympäri vuoden. Vaikka Sottunga on pieni, kunnassa on toimiva peruspalvelurakenne: kunnan kanslia, peruskoulu, leikkikoulu, päivittäinen terveydenhoito, kauppa, postitoimipaikka, kirjasto, oma kirkko, seurakunta osana Ahvenanmaan eteläsaariston seurakunta."
Aika_paljon_siellä kirjoitti:
on verovaroilla rahoitettavaa toimintaa joihin tuskin muutaman kymmenen veronmaksajan maksamat kunnallisverot riittävät "Sottungaan kuuluu useita saaria, joista pääsaari (Storsottunga), Husö, Hästö ja Finnö ovat ainoat saaret, joilla on asukkaita ympäri vuoden. Vaikka Sottunga on pieni, kunnassa on toimiva peruspalvelurakenne: kunnan kanslia, peruskoulu, leikkikoulu, päivittäinen terveydenhoito, kauppa, postitoimipaikka, kirjasto, oma kirkko, seurakunta osana Ahvenanmaan eteläsaariston seurakunta."
Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.- Jos_juttusi
ahvennainen kirjoitti:
Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.pitäisi edes jollain lailla paikkansa niin olisit varmasti laittanut asiasta faktaa esille. Sottungassa on myös alhainen veroäyri johtuen mantereen maksamista tukirahoista.
Jos_juttusi kirjoitti:
pitäisi edes jollain lailla paikkansa niin olisit varmasti laittanut asiasta faktaa esille. Sottungassa on myös alhainen veroäyri johtuen mantereen maksamista tukirahoista.
Mitä faktaa kaipaat? Alhainen veroäyri Ahvenamaalla johtuu siitä, että terveydenhoito ei kuulu kunnille vaan maakuntahallitukselle.
Ahvenamaa ei saa mitään tukirahoja, vaan maksamansa verot takaisin.- Ja_ennen_kaikkea
ahvennainen kirjoitti:
Ei varmaan riitäkään sottungalaisten maksamat kunnallisverot, mutta kun mukaan lasketaan kaikkien ahvenanmaalaisten maksamat verot (kuten tiedät, olemme varakasta seutua, niin verojakin maksetaan hyvin), niin niistä sitten voi antaa maakuntaosuuksina Sottungalle. Eihän ne kunnat siellä mantereellakaan ilman valtionsosuuksia tule toimeen.
Jep, siellä kunnankansliassa on se osa-aikainen kunnansihteeri (ei johtaja, kuten aiemin kirjoitin), koulussa se yksi opettaja. Leikkikoulua ei tietääkseni tällä hetkellä ole, terveydenhoidon hoitaa ÅHS, yksi terveydenhoitaja saarilla taitaa olla. Kauppa nyt ei ole yhteiskunnan palvelu, ei siis verorahoin ylläpidettävä, postipalvelut taitavat olla kaupan yhteydessä Posti on yksityinen, mutta jotenkin kau postipalvelut on velvoitettu hoitamaan). Kirjasto on muutaman tunnin auki viikossa. Seurakunta on osa suurempaa seurakuntaa.kun lasketaan mukaan mantereen maksamat tukirahat niin voidaan kunnallisveroa pitää alhaisempana kuin useissa mantereen kunnissa joissa voitaisiin laskea kunnallisveroa mikäli Ahvenanmaan loiset alkaisivat itse rahoittamaan elämäänsä.
- Affenasse
Ahneidenmaan pääelinkeino onkin KUNTATALOUS Suomen kustannuksella.
- ÅålaNatsit
Åålanderit vaeltavat tälle pyhäinjäännökselle säännöllisesti!
http://www.nordisk.nu/gallery/index.php?n=3932
http://agricola.utu.fi/keskustelu/images/kuvitus/hakaristi_ahvenanmaa.jpg
Sodan ajasta Ahvenanmaalla löytyy mm. tästä lyhyt mutta informatiivinen teksti Ålands museumin sivuilta:
http://www.museum.ax/museum/arkeologi_rodhamn_kriget.pbs - ammattina-some
Tämä affennainen taitaa olla päätoimisesti nettiin "someen" palkattu asioiden selittelijä.
Vuosikausia ahvenanmaa palstalla kirjoitellut oikeutuksista ja ihanuudesta viisveisaamatta faktoista sekä suomenkielen käyttökielloista lastentarhoissa jne jne.
Hänen kommenttinsa voi pistää aivan minne lystää, puolustuspuheita riistämisestä,rasismista jne.
Antakaa lässyttää, kyllä maailmaan lässytystä mahtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä782287Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1361464- 1331452
- 1521169
- 1081003
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten372921Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683