14 askelmaa
Suljin silmäni. Kuvittelin että en kuullut mitään. Hyräilin suvivirttä ja huomaamatta ääneni koveni ja koveni. Sydän jyskytti ja puristin käteni vasten korviani. Kohta se olisi ohi. Ehkä tämä olisi viimeinen kerta. Ehkä he sopisivat riitansa. Ehkä eivät. Mutta mikä minä olin puuttumaan toisten elämään. Yhtä hyvin vastapäätäni asuva juoppo olisi voinut puuttua heidän asioihinsa. Ei se olisi minun tehtäväni. Tuntui kuin pää räjähtäisi minä hetkenä hyvänsä. Väri pakeni kasvoiltani ja tunsin jonkin vyöryvän ylöspäin kohti keittiön likaista mattoa. Nyyhkytin vähän aikaa nurkassa. Tajuamattani iskin päätäni seinään. Puristin käteni nyrkkiin ja tunsin kivun säteilevän niskaani asti. Tunsin taas vetäytyväni pimeään. Paksut samettiverhot laskeutuivat esiripun tavalla eteeni. Ei ollut ketään joka voisi vetää minut pois sieltä. Joutuisin itse taistelemaan itseni vapaaksi tästä ahdistavasta tunteesta. Taas sydämeeni piirtyisi yksi haava joka imisi sisäänsä synkkyyttä.
Tuntiin en kuullut mitään ääniä. Oli kuoleman hiljaista. Vain jääkaappi hurisi vastapäätäni. Kokosin maton lattialta ja kannoin sen parvekkeelle. Kylmä tuuli leikitteli hiuksillani. Ne pyörivät villisti ympäriinsä. Kylmä pakkanen jäädytti suolaisista kyynelistä kostuneet ripseni. Katselin tähtitaivasta. Tuuli kuljetti kilometrien korkeudessa olevia pilviä kuun eteen. Kello oli puolenyön paikkeilla.
Kuulin jonkin kolahtavan alapuolellani oleviin laattoihin. Lasini olivat tippuneet taskustani. Kirosin ääneen huolimattomuuttani. Olin aina niin huolimaton. Isänikin valitti siitä. Tosin ei sanoin. Osasin vaan päätellä sen kivun määrästä. Puin aamutakkini päälleni ja käänsi lukkoa. Kuului kilahdus joka kaikui koko rappukäytävässä. Tarkkailin pelokkain silmin ovenraosta rappua. Ketään ei näkynyt. Yläkerran asunnosta kuului askeleen ääniä. Joku oli hyvin hermostunut. Päättelin sen hajamielisistä askelista. Mieleeni palasi äitini. Yleensä hän odotti pelokkaana miehensä paluuta lauantai kierrokselta. Jos hän saapui kotiin yhdeltä yöllä se merkitsi kännistä huutamista ja ankaraa isän kättä. Silloin jokin oli mennyt pieleen. Siksi valvoin vieläkin yli puolenyön. Vaikka tiesin olevani turvassa. Hän ei voisi nyt satuttaa minua. Vaikka arvet olivatkin kadonneet melkein kokonaan, muuttuneet vain haaleiksi viivoiksi, sisältä vuosin yhä verta.
Rappuset olivat kylmät ja liukkaat kun niitä käveli paljain varpain. Hiivin hiljaa ja viiden askeleen välein pysähdyin kuuntelemaan ääniä. Yritin olla hengittämättä, olla olematta. Toivoin olevani vain varjo johon kukaan ei kiinnittäisi huomiota. Pysähdyin minuuteiksi ulko-oven eteen. Sen avaaminen synnyttäisi kauheasti ääntä. Joku voisi herätä. Joku voisi suuttua ja rangaista minua huolimattomuudestani. Mutta jos pitäisin kiirettä. Avaisin oven. Juoksisin takapihalle. Ottaisin lasini ja tulisin niin lujaa ja hiljaa kuin pääsisin takaisin. Seisoin pimeydessä ja olin kahden vaiheilla. Jos jättäisin lasini ja menisin hiljaa takaisin. En minä niitä nyt tarvitsisi. Mutta jos joku löytäisi ne ja tietäisi niiden olevan minun. Jos hän pitäisi minua huolimattomana ja rankaisisi minua.
Työnsin oven auki ja juoksin pakkasyössä. Maa oli liukas . Lasit lojuivat ehjinä maassa. Otin ne ja lähdin sydän kauhusta huutaen juoksemaan takaisin. Riuhtaisin oven auki ja juoksi kaksi kerrosta ylös. Tunsin pienen voitonriemun vyöryvän ylitseni. selvisin. Enää viisi askelmaa. Äkkiä tunsin jalkojeni katoavan altani. Lähdin liukumaan rappunen kerrallaan alaspäin. Pääni iskeytyi kerta toisen jälkeen askelmiin. 14 rappusta. Jokaisella enemmän tai vähemmän verisiä jälkiä. Aamulla joku löytäisi minut ja kiroaisi huolimattomuuttani. Mutta kukaan ei voisi enää koskaan satuttaa minua.
Jos joku haluaa ja jaksaa niin olisi kiva kuulla mitä mieltä olitte…. oliko miten yhtenäinen.. mitä mieltä olitte aiheesta ja sellaista..
14 askelmaa
P.P.p
2
192
Vastaukset
- pieni mutta
todella hyvä. kaksi viimeistä riviä vain korjaa. muuten täydellistä.
- sielun seinää vasten
kuvaileva kertomus hää vuoteen jälkeen. neljätoista kratia sormessa. luo mielikuvan onnesta. kirjoittaja peilaa kertomusta. matkalla maailman markkinoille. tavallaan ostaa onnensa eletystä. vähän on kirjoittaja jippoja antanut. lukijat myös huomaavat helposti yhtäläisyyden. mielemme on kirjan tavoin luettavissa. portaat vuosia kuvaavat. rinnastukset vertausta parhaimmillaan. pudotus on kertomus arjen koskettavasta karusta totuudesta. sanoisin kirjoittajan olevan hiukan keskitasoa parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768