Lisävalot mopoon

ööh123

Pikkuveljen mopoon ajattelin väsäillä vähän lisävaloa syksyn pimeisiin kun on niin huonot nuo mopon omat. (tiedän että ei ole lailliset, joten ei tarvitse siitä huomauttaa..) Mutta kysymys siis.. Eli ihan erillisestä napista olisi tarkoitus saada tuo valo päälle, joten tarviiko tuossa muuta kun akulle johot vaan ja nappi väliin? Olisiko hyvä olla sulake jossain välissä? Ja nappi olisi semmonen merkkivalolla varustettu jossa kolme napaa niin miten nuo kytkennät menee? varmaan joku vedenpitävä katkasija olisi tarpeen. Lampuksi ajattelin tuommosta: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/led-minityövalo-10w-luminalights/2020110045/

78

17635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autosähkömies

      Jospa kuitenkin kävisit sen peruskoulusi ensin loppuun. Ja opettelisit tarkoin kaiken sen vähän, mitä siellä ehditään sähkölaitteista opettaa. Kirjastosta sitten lisää, tädit mielellään auttavat.

      • satapiikki_savusi

        Sulake on hyödyllinen, jopa välttämätön: minulla kärähti kerran Hondasta (MP) maajohto, hyvä ettei koko pyörä palanut.


      • DerDrilling

        Mitä jäi "Autosähkömiehelle" käteen - koulusta?


      • ööh123
        DerDrilling kirjoitti:

        Mitä jäi "Autosähkömiehelle" käteen - koulusta?

        Ei vissiin mitään, kun ei saanut muuta sanottua.


      • Autosähkömies
        DerDrilling kirjoitti:

        Mitä jäi "Autosähkömiehelle" käteen - koulusta?

        Teknikon paperit. Koko koulun parhaat.
        Se kateus on katsos ansaittava...


      • ööh123
        Autosähkömies kirjoitti:

        Teknikon paperit. Koko koulun parhaat.
        Se kateus on katsos ansaittava...

        No mitä sä tommosia sitten tänne kirjottelet? Oisit antanut heti asiallisen vastauksen kun oot niin paras! Oltais vältytty näiltäkin väittelyiltä... Tai ehkä tarkemmin ajateltuna oisit jättäny kokonaan vastaamatta, on nimittäin aika epäkypsää tulla heti ensimmäisenä aukomaan päätään tänne tai ylipäätään, mutta sinähän tämän aloitit.


      • 102030405060

        Olipas huono neuvo Autosähkömieheltä.

        Nuorena se on vitsa väännettävä jos mestariksi aikoo. Näin matalajännitte jutuissa nyt ei ole suurta vaaraa mitään sössiä, niin ihan hyvin voi opiskella ja harrastaa.


      • PalstaPete

        Katsoitko päivämäärää? Vai oletko trolli? Tällaisella palstalla viikkokin on pitkä aika ja sinä vastailet yli kaksi vuotta vanhoihin juttuihin. Ei netissä keskustelupalstoilla mitään hämeen hitaita olla. Jos ei vastauksia tule viimeistään viikon aikana niin keskustelu on loppunut.


    • hondaCB125T_1977

      Lähelle akkua johtosulakepesä ja siihen sulake, sitten nappi/katkaisija sopivaan paikkaan... pitäisi onnistua. Minusta kohtuullinen mopon ajovalon tehostaminen vain parantaa liikenneturvallisuutta, kunhan suuntaa sen myös oikein.

      • sähköstarttiko

        Miten mopoissa akun latautuminen on toteutettu? Mistä tietää, milloin kulutusta on enemmän kuin latausta? Paitsi siitä, että akku tyhjenee?


      • laturijasäädin
        sähköstarttiko kirjoitti:

        Miten mopoissa akun latautuminen on toteutettu? Mistä tietää, milloin kulutusta on enemmän kuin latausta? Paitsi siitä, että akku tyhjenee?

        Ihan niinkuin autoissakin, jos ei oikein jaksa startata on kulutusta ollut liikaa...


      • Sähköstarttiko
        laturijasäädin kirjoitti:

        Ihan niinkuin autoissakin, jos ei oikein jaksa startata on kulutusta ollut liikaa...

        MIssä se laturi ja säädin on, tai paremminkin, mistä voisi nähdä sen laturin tehon?
        Siitähän voisi päätellä, paljonko mopoon voisi lisäkuormaa asennella. Mutta itseäni kyllä kiinnostaisi tietää lähinnä, mistä voisin nähdä ajoleikkurin lataussysteemin tehon, että voiko siihen asentaa valon ja minkä tehoisen?


      • laturijasäädin
        Sähköstarttiko kirjoitti:

        MIssä se laturi ja säädin on, tai paremminkin, mistä voisi nähdä sen laturin tehon?
        Siitähän voisi päätellä, paljonko mopoon voisi lisäkuormaa asennella. Mutta itseäni kyllä kiinnostaisi tietää lähinnä, mistä voisin nähdä ajoleikkurin lataussysteemin tehon, että voiko siihen asentaa valon ja minkä tehoisen?

        Laturi on kyllä niin sisäänrakennettu ettei sitä näe kuin purkamalla moottoria, säädin on joku mokkula jossain...
        Tehoa voi pahimmillaan joutua kyselemään jopa valmistajalta asti.


      • asdasf
        laturijasäädin kirjoitti:

        Ihan niinkuin autoissakin, jos ei oikein jaksa startata on kulutusta ollut liikaa...

        nykyisissä autoissa on niin suuret laturit ettei muutamalla lisävalolla voi ylikuormittaa järjestelmää. missään tuskin on enää alle 100 ampeerista ainakaan dieselissä. voi olla että on jopa yli 200 ampeeria, joku 150-200 a ihan perus koko.

        mopossa eri juttu helposti voi laittaa liikaa kuormaa.


      • Sähköstarttiko
        asdasf kirjoitti:

        nykyisissä autoissa on niin suuret laturit ettei muutamalla lisävalolla voi ylikuormittaa järjestelmää. missään tuskin on enää alle 100 ampeerista ainakaan dieselissä. voi olla että on jopa yli 200 ampeeria, joku 150-200 a ihan perus koko.

        mopossa eri juttu helposti voi laittaa liikaa kuormaa.

        "...mopossa eri juttu helposti voi laittaa liikaa kuormaa."


        Perustele tuo. Vaikka en ole avaaja enkä mopoikäinen, mistä sen tiedät, että helposti tulee liikaa kuormaa? Jos sen tiedät, sinunhan tulee silloin tietää mopon latausjärjestelmän teho. Mistä sen tiedät ja näet? Vai perustuuko alussa lainattu tieto omaan kokeiluusi mopojen ja lisäkuorman kanssa?


      • Kokemusta_asiasta
        Sähköstarttiko kirjoitti:

        "...mopossa eri juttu helposti voi laittaa liikaa kuormaa."


        Perustele tuo. Vaikka en ole avaaja enkä mopoikäinen, mistä sen tiedät, että helposti tulee liikaa kuormaa? Jos sen tiedät, sinunhan tulee silloin tietää mopon latausjärjestelmän teho. Mistä sen tiedät ja näet? Vai perustuuko alussa lainattu tieto omaan kokeiluusi mopojen ja lisäkuorman kanssa?

        Mopoissa on heikkotehoiset laturit, kokemuspohjaista tietoa. Mopoihin kun ei normaalisti asennella mitään ylimääräistä kulutusta niin valmistaja eivät viitsi laittaa tehokkaampia latureita. Autoissa on usein paljon muutakin kulutusta kuin ne alkuperäiset ja siksi latureissa varaudutaan siihen lisäkulutukseen.


      • soliferi
        Kokemusta_asiasta kirjoitti:

        Mopoissa on heikkotehoiset laturit, kokemuspohjaista tietoa. Mopoihin kun ei normaalisti asennella mitään ylimääräistä kulutusta niin valmistaja eivät viitsi laittaa tehokkaampia latureita. Autoissa on usein paljon muutakin kulutusta kuin ne alkuperäiset ja siksi latureissa varaudutaan siihen lisäkulutukseen.

        Eipä tuota kannata mennä yleistämään mutu pohjalta, jos kokemustakin on vain yhdestä moposta.


      • Kokemusta_asiasta
        soliferi kirjoitti:

        Eipä tuota kannata mennä yleistämään mutu pohjalta, jos kokemustakin on vain yhdestä moposta.

        Muutaman vuosikymmenen ajalta aika monesta moposta (myös niistä vanhemmista joissa ei ollut akkua vaan pelkkä valopuola), yhdessäkään ei ole vielä näkynyt edes välttävän tehoista laturia. Pystytkö esittämään edes yhden esimerkin moposta jossa on vakiona tehokas laturi ?


      • Eiedeshimmene
        Kokemusta_asiasta kirjoitti:

        Muutaman vuosikymmenen ajalta aika monesta moposta (myös niistä vanhemmista joissa ei ollut akkua vaan pelkkä valopuola), yhdessäkään ei ole vielä näkynyt edes välttävän tehoista laturia. Pystytkö esittämään edes yhden esimerkin moposta jossa on vakiona tehokas laturi ?

        Kokeilitko koskaan kytkeä valopuolalle lisäkuormaa? Jos se hyvinkin olisi kestänyt vaikka toisen ajovalon? Rinnan kytkettyna kaksi 6-volttista?
        Kyllä se sen olisi kestänyt, olihan aikoinaan mopopojilla muotia laittaa auton huomiovalokin keulalle. Tietysti polttimo vaihdettuna kuusvolttiseksi, autojen sähkösysteemit kun alkoi olla huomiovaloaikaan jo enemmän 12-volttisia.


      • soliferi
        Kokemusta_asiasta kirjoitti:

        Muutaman vuosikymmenen ajalta aika monesta moposta (myös niistä vanhemmista joissa ei ollut akkua vaan pelkkä valopuola), yhdessäkään ei ole vielä näkynyt edes välttävän tehoista laturia. Pystytkö esittämään edes yhden esimerkin moposta jossa on vakiona tehokas laturi ?

        Pystytkö esittämään edes yhdestä laturista numeerista faktaa, eikä pelkkää mutua.


    • nxjdjznxkxjn

      paljoako se kulkee jos oikein lisävalot tarttee? toivottavasti niin lujaa että pääsee myös poliiseja karkuun. tuo kun on paras tapa kiinnittää niiden huomio.
      jos se sallitun kulkee niin, niin kyllä pysähtyy siinä matkalla jonka vakiovalo näyttää.

      monenkos voltin järjestelmä siinä mopossa on?

      • Surkeat_valot

        Monessa mopossa vakiovalo EI riitä edes sallituissa nopeuksissa kunnolla, sitä himmeää juuri ja juuri erottuvaa valokeilaa ei kehtaa valaisuksi sanoa (lähinnä toimii muille merkkivalona mopon sijainnista).


      • ManneJanne

        Ei sen mopon tarttee mikää viritetty olla ettei vois turvallisuutta lisätä.


    • ööh123

      Tämä on näköjään aina tämmöstä kun tulee asiaa kysymään, niin on nuo jonnet joilla ei oo muuta tekemistä ku v**tuilla täällä toisille. Jos ei oo muuta sanottavaa kun aina asiattomasti kuittailla jostakin niin menkää ihteennä ja pitäkää ne turpanna kiinni. Tai jos välttämättä haluaa turpaan niin tulkaa sanomaan päin naamaa, sovitaan joku paikka. Mutta kiitos asiallisesti vastanneille!!!

      • Unohdakokotuunaus

        "Sovitaan joku paikka" jo osoittaa, että olet niin mopedi-iässä, ettei sinua kannata neuvoa. poltat vielä koko mopedisi noilla kokeiluillasi. Ja isäsi mättää sinua "turpaan", sehän sen mopon kuitenkin on maksanut?


      • ööh123
        Unohdakokotuunaus kirjoitti:

        "Sovitaan joku paikka" jo osoittaa, että olet niin mopedi-iässä, ettei sinua kannata neuvoa. poltat vielä koko mopedisi noilla kokeiluillasi. Ja isäsi mättää sinua "turpaan", sehän sen mopon kuitenkin on maksanut?

        Mun mielestä tuo sun asenne tulla aukomaan muille kertoo enemmän susta kun tuo musta. Ettei vaan ruvennu poikaa pelottamaan? Mutta jos sun mielestä 21 on mopedi-ikä niin mikäs minä olen sun päätä kääntämään. Tuossahan kirjoitin, jos teillä ei oo koulussa ollu vielä luetun ymmärtämistä, että PIKKUveljen mopoon ajattelin laittaa, tarkottaa siis sitä että se on PIKKUveljen mopo, eikä mun. Ei siis mun. Ymmärsikkö? Ja itseasiassa ei oo isä tuotakaan mopoa maksanut, meillä kun on opetettu siihen, että jos jotain haluaa niin itse saa ansaita sen, ja niin on ollut jo mun aikana ja isoveljelläkin ennen mua. Autojen kans sama homma, ite on hankittu rahat. Sut vissiin lellitty pilalle, jos vanhemmat ostanut aina mitä oot halunnu.. Mutta kun siellä toisessa päässä on tuommonen juippi, niin samapa tuo on mitä mä tänne kirjottelen. Saa tulla kattomaan jos haluaa, niinkuin aiemminkin kirjotin.


      • kuvaannollinenilmaisu
        ööh123 kirjoitti:

        Mun mielestä tuo sun asenne tulla aukomaan muille kertoo enemmän susta kun tuo musta. Ettei vaan ruvennu poikaa pelottamaan? Mutta jos sun mielestä 21 on mopedi-ikä niin mikäs minä olen sun päätä kääntämään. Tuossahan kirjoitin, jos teillä ei oo koulussa ollu vielä luetun ymmärtämistä, että PIKKUveljen mopoon ajattelin laittaa, tarkottaa siis sitä että se on PIKKUveljen mopo, eikä mun. Ei siis mun. Ymmärsikkö? Ja itseasiassa ei oo isä tuotakaan mopoa maksanut, meillä kun on opetettu siihen, että jos jotain haluaa niin itse saa ansaita sen, ja niin on ollut jo mun aikana ja isoveljelläkin ennen mua. Autojen kans sama homma, ite on hankittu rahat. Sut vissiin lellitty pilalle, jos vanhemmat ostanut aina mitä oot halunnu.. Mutta kun siellä toisessa päässä on tuommonen juippi, niin samapa tuo on mitä mä tänne kirjottelen. Saa tulla kattomaan jos haluaa, niinkuin aiemminkin kirjotin.

        Ei se mopedi-ikä ole oikeista ikävuosista kiinni, vaan asenteesta. Vaikka olisit 60v, olet tuolla asenteella mopedi-iläinen.


      • Ex.asentaja
        ööh123 kirjoitti:

        Mun mielestä tuo sun asenne tulla aukomaan muille kertoo enemmän susta kun tuo musta. Ettei vaan ruvennu poikaa pelottamaan? Mutta jos sun mielestä 21 on mopedi-ikä niin mikäs minä olen sun päätä kääntämään. Tuossahan kirjoitin, jos teillä ei oo koulussa ollu vielä luetun ymmärtämistä, että PIKKUveljen mopoon ajattelin laittaa, tarkottaa siis sitä että se on PIKKUveljen mopo, eikä mun. Ei siis mun. Ymmärsikkö? Ja itseasiassa ei oo isä tuotakaan mopoa maksanut, meillä kun on opetettu siihen, että jos jotain haluaa niin itse saa ansaita sen, ja niin on ollut jo mun aikana ja isoveljelläkin ennen mua. Autojen kans sama homma, ite on hankittu rahat. Sut vissiin lellitty pilalle, jos vanhemmat ostanut aina mitä oot halunnu.. Mutta kun siellä toisessa päässä on tuommonen juippi, niin samapa tuo on mitä mä tänne kirjottelen. Saa tulla kattomaan jos haluaa, niinkuin aiemminkin kirjotin.

        Hmmm... 21-vuotias ja kyselee tuollaisia?
        21-vuotiaana olin jo kolmivuotisen ammattikoulun käynyt autonasentajaksi, armeijan autokuskina ja pari vuotta autonasentajana isohkossa merkkikorjaamossa suomalaisittain isossa kaupungissa. Sitä kun piti itse tehdä ja osata eikä kysellä tyhmiä toisilta tyhmiltä.
        Liian vaikeaa sinulle?


      • ööh123
        Ex.asentaja kirjoitti:

        Hmmm... 21-vuotias ja kyselee tuollaisia?
        21-vuotiaana olin jo kolmivuotisen ammattikoulun käynyt autonasentajaksi, armeijan autokuskina ja pari vuotta autonasentajana isohkossa merkkikorjaamossa suomalaisittain isossa kaupungissa. Sitä kun piti itse tehdä ja osata eikä kysellä tyhmiä toisilta tyhmiltä.
        Liian vaikeaa sinulle?

        Herra ex asentaja, joka siis nimestä päätellen ei osaa ammattikoulun ja parin työvuoden kokemuksella omaa asiaansa vieläkään, luulee että kaikki ihmiset on opiskellut ammattikoulussa autoasentajaksi niin oot kyllä väärässä. Ja mitäs se ikään katsoo että tämmösiä asioita kyselee. "...kysellä tyhmiä toisilta tyhmiltä..." eli tarkotat siis myös ihteäs. "...sitä kun piti itse tehdä ja osata..." eli sullekko ei oo opetettu edes siellä amiksessa mitään?? Jos vaikkapa kysyn sulta jotakin mun ammattiin liittyvää, niin voin sanoa 100% varmuudella että sulla on sormi suussa, kaikki kun ei voi olla parhaita joka asiassa ja tietää kaikkea.

        Liian vaikeaa sinulle?


      • ööh123
        kuvaannollinenilmaisu kirjoitti:

        Ei se mopedi-ikä ole oikeista ikävuosista kiinni, vaan asenteesta. Vaikka olisit 60v, olet tuolla asenteella mopedi-iläinen.

        No perusteleppas mulle mitä se mopedi-ikä oikein tarkoittaa ja minkälaista asennetta tarkotat? Vai ootko itsekkin siinä mopedi-iässä kun tämmösiin viesteihin vastailet? Oman käsityksen mukaan kun mopedi-iässä ollaan sillon kun omistaa mopon. Tässä välissä sanon vielä että tuo ei siis oo mun mopo, vaan edelleenkin pikkuveljen, jos et vieläkään ymmärtänyt. Ite oon ainakin tuon iän päässyt yli jo kauan sitten kun kevarit ja isommat pyörätkin ollut välissä ja nyt auto.


      • Lopetahölmöily
        ööh123 kirjoitti:

        No perusteleppas mulle mitä se mopedi-ikä oikein tarkoittaa ja minkälaista asennetta tarkotat? Vai ootko itsekkin siinä mopedi-iässä kun tämmösiin viesteihin vastailet? Oman käsityksen mukaan kun mopedi-iässä ollaan sillon kun omistaa mopon. Tässä välissä sanon vielä että tuo ei siis oo mun mopo, vaan edelleenkin pikkuveljen, jos et vieläkään ymmärtänyt. Ite oon ainakin tuon iän päässyt yli jo kauan sitten kun kevarit ja isommat pyörätkin ollut välissä ja nyt auto.

        Sinä perustelet sen "mopoiän" koko ajan itse noilla jutuillasi.


      • mopoiässä
        ööh123 kirjoitti:

        No perusteleppas mulle mitä se mopedi-ikä oikein tarkoittaa ja minkälaista asennetta tarkotat? Vai ootko itsekkin siinä mopedi-iässä kun tämmösiin viesteihin vastailet? Oman käsityksen mukaan kun mopedi-iässä ollaan sillon kun omistaa mopon. Tässä välissä sanon vielä että tuo ei siis oo mun mopo, vaan edelleenkin pikkuveljen, jos et vieläkään ymmärtänyt. Ite oon ainakin tuon iän päässyt yli jo kauan sitten kun kevarit ja isommat pyörätkin ollut välissä ja nyt auto.

        Joo, kyllä juttujen perusteella vaikutat enemmänkin 12-vuotiaalta.


      • ööh123

        Menkääpäs nyt pojat vaikka sinne hiekkalaatikolle leikkimään, eikä tartte tulla takasi. On vissiin vähän rajottunutta tuo teidän tekstintuotto, kun ei sieltä oikein tahdo mitään tulla.. aina jää vajaaksi nuo teidän selitykset. Meikä lähtee laittamaan MOPEDIIN lisävaloja, kun sain OIKEALTA SÄHKÖMIEHELTÄ neuvot.. Täällä kun kysyy niin sama vaikka olisin heti mennyt kysymään 8v pikkuveljeltä.


    • ööh123

      Monenko amppeerin sulake?

      • voitsiissus

        Oox sä se 21-vuotias?
        Sulakkeen kokoa pähkäillessäsi kannattaa muistaa myös johtimien pinta-ala, ettei käy niin, että johtimet sulaa ennen kuin sulake palaa.


      • ööh123
        voitsiissus kirjoitti:

        Oox sä se 21-vuotias?
        Sulakkeen kokoa pähkäillessäsi kannattaa muistaa myös johtimien pinta-ala, ettei käy niin, että johtimet sulaa ennen kuin sulake palaa.

        Jaa tänne on saapunu taas yks, jolla ei oo koulussa ollut luetunymmärtämistä, tai sitten vielä edessäpäin. No en mä nyt taas niin typerä oo... Ei taida muutkaan tietää täällä näistä asioista kun ei tule asiallisia vastauksia, vaan aina takerrutaan johonkin epäolennaiseen. Oispa mukava kun sais käyä aikuisten ihmisten kans asiallista keskustelua, eikä aina joutuis väittämään näitten juippien kaa täällä. Taidanpa vaihtaa toiseen paikkaan jossa oikeasti osataan jotakin.


      • Hohhoimikätoope

        Laske se siitä, monenko voltin polttimo on ja minkä wattinen.

        Teho= Jännitekertaavirta

        Tuosta osannet 21-vuotiaana muuntaa kaavan niin, että saat laskettua virran? Vai onko seuraava kysymyksesi, mihin sitä virta-arvoa tarvitaan?


      • Väärä_paikka_kysellä
        ööh123 kirjoitti:

        Jaa tänne on saapunu taas yks, jolla ei oo koulussa ollut luetunymmärtämistä, tai sitten vielä edessäpäin. No en mä nyt taas niin typerä oo... Ei taida muutkaan tietää täällä näistä asioista kun ei tule asiallisia vastauksia, vaan aina takerrutaan johonkin epäolennaiseen. Oispa mukava kun sais käyä aikuisten ihmisten kans asiallista keskustelua, eikä aina joutuis väittämään näitten juippien kaa täällä. Taidanpa vaihtaa toiseen paikkaan jossa oikeasti osataan jotakin.

        Turha täällä suoli24:llä on mitään kysellä. Muutama asiallinen jotka jotain tietävät ja iso lauma kakaroita aukomassa päätään, hankalaa löytää saastan seasta niitä harvoja asiallisia vastauksia. Ja sama koskee kaikkia suoli24 palstoja, ei vain tätä elektroniikka-palstaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noudata täällä olevia neuvoja, aika usein sähköasioissa annetaan täällä hengenvaarallisia neuvoja verkkojännitteisten kytkentöjen kohdalla.


      • ööh123
        Väärä_paikka_kysellä kirjoitti:

        Turha täällä suoli24:llä on mitään kysellä. Muutama asiallinen jotka jotain tietävät ja iso lauma kakaroita aukomassa päätään, hankalaa löytää saastan seasta niitä harvoja asiallisia vastauksia. Ja sama koskee kaikkia suoli24 palstoja, ei vain tätä elektroniikka-palstaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noudata täällä olevia neuvoja, aika usein sähköasioissa annetaan täällä hengenvaarallisia neuvoja verkkojännitteisten kytkentöjen kohdalla.

        Tännehän on saapunut joku järkeväkin. Tämän takia kysyin melkein heti ensimmäisten vastausten jälkeen toisessa paikassa ja sain heti vastauksen. Tästä on tullut lähinnä harrastus nyt.


    • Haminaattori

      Tuorena moposkootterin omistajana totesin kun kytkiksen netistä hain etti maailma ole kummaisesti muuttunut sitten seitsemänkymmen luvun alun. Skootteri on kopio hondanversiosta (kiinanihme) laturi vaikuttaa samoin tehdyltä kuin kuin hondan 6V laturi. Siinä valokytkin lisäsi laturintehoa ja laturi riitti pitämään akun elossa vakiolampuilla. Sain hankittua 6V H4 polttimon, mutta laturiin piti lisätä lisäkierroksia tehon lisäämiseksi. Seuraavaksi paloikin sitten valokytkin. Laitoinkin sitten laturin isolle teholle ja ajoin ajovalot ainapäällä.
      Samaan en aijo lähteä skootterin kanssa. Valaisin todennäköisesti vaihtuu nykyistä oranssin sävyiseksi tummentuneesta uuteen kirkkaaseen. Jos valoa tarvitaan näkemiseen saattaisi kysymykseen tulla jopa suunistajien käyttämä otsalamppu. Systeemin laillisuus kerrotaan varmaankin tienvarressa ystävällisin sanoin tai oikein paperilla kirjaimin. Valaisin saattaa olla tarpeellinen sillä tieosuudella missä lähimpää katuvaloon on yli 2km (linnuntietä). Syksyä ja pimeitä iltoja odotellen.

      • ööh123

        No nuo kiinanihmeet ei nyt tahdo toimia muutenkaan mitenkään, on nimittäin lähipiirissä kokemusta niistäkin. Sähkötkin on asentanut varmaan joku tuommonen jonne joka aukoo päätä täällä muille, joten eipä mikään ihme siis.


    • Haminaattori

      Ei haukuta vielä kiinanihmeitä ennenkuin on tutkittu. Itselle on sattunut autojen koihdalla huonoimmat kokemukset makarooniviritysten kohdalla, mutta voihan se olla sattumaa.

      • ööh123

        Kyllä ne on kaikki murheen kryynejä.


    • voitsiissus

      Onko mopossa 6 voltin akku? Jos on, linkkisi valaisimen voinet unohtaa käyttöön soveltumattomana.
      Tuossa lampussa lukee käyttöjännitteeksi 10-60V.
      Jos siinä on 12V akku, sulakkeen koot saat tietty laskemalla kuten on jo neuvottukin ketjussa.
      Sellainen yhden ampeerin mahtaisi olla sopiva, tai hieman isompi. Laskennallisesti olisi jotain 0,8A, mutta käytännössä tilanne on toinen.
      Älä sitten neuvojia syytä, jos mopottimesi lataussysteemi ei kestä, kun et kerro sen tehoa. Luulisin, siis luulisin, en tiedä, sen kestävän 10W lisäkuorman.
      Itse tekisin ehkä kytkennän, jolla valitaan, kumpi palaa, originaali valaisinko, vai jälkiasennettu ) Kerropa, minkä tehoinen se alkuperäinen valaisin on ja mieti, kuinka paljon saat ledivaloja laittaa ennen kuin ne wattimäärältään ovat samaa tasoa? En tiedä, onko laissa jotain pykäliä mopon valaisimen voimakkuudelle? Ei niitä autoonkaan saa mielenmäärin tunkea. Sellainenkin asia kannattaisi tarkistaa. Lopulta kannattaisi varmaan unohtaa noilla tiedoillasi ja taidoillasi koko juttu? No no, älä nyt pillastu:)

      • ööh123

        12v on ja oon jo aikasemmin kirjotellutkin tuon. Tuo alkuperäinen on niin huono, että ku pesee hampaat pepsodentin whitellä ja ajaa suu auki niin näkee paremmin. Laturin tehoa kun en tiedä, se on vähän niinku selvityksen alla. Mutta jos en saa tuota selville niin koitan miten kestää ja jos ei kestä niin otan pois. Laiton tuo valo on, sen tiedän ja olen aiemmin senkin maininnut, mutta asutaan niin peräkylällä, josta noin 20km lähimpään keskustaan, joten lähinnä näille sivuteille tuo valo onkin, nimittäin täällä liikkuu niin paljon elukkaakin. "Lopulta kannattaisi varmaan unohtaa noilla tiedoillasi ja taidoillasi koko juttu?" Eikö sitä sais tehdä jotakin joka kiinnostaa ja oppia jotakin uutta? Ei tosin ole ensimmäinen kerta kun sähköhommia teen, mutta tämä oli taas uudenlainen homma. Tämä juttu on vaan niin karannut käsistä täällä, että nää juntit on saanu näyttämään mut ihan typerältä, kun eivät tiedä itsekään näistä jutuista.


      • käyttöjännite

        "Tuossa lampussa lukee käyttöjännitteeksi 10-60V."

        Tuo ei voi olla totta. Jos ylin käyttöjännite on 60 volttia, niin kahdellatoista voltilla se voi ehkä vähän punoittaa.


    • ihmekriminaaleja

      Jos tiedät lisävalot laittomiksi, miksi kukaan alkaisi opastaa sinua laittomuuksiin?

      • ööh123

        Voihan V. Taas tänne saapu yks uus mulkvisti. Tämäkin keskustelu vois olla ihan eri jos oisin sanonu, että lisävalot tulee crossiin.


      • mulkvisti7
        ööh123 kirjoitti:

        Voihan V. Taas tänne saapu yks uus mulkvisti. Tämäkin keskustelu vois olla ihan eri jos oisin sanonu, että lisävalot tulee crossiin.

        Paljonko referenssiluku on nykyisessä valaisimessa siinä mopossasi?


      • ööh13
        mulkvisti7 kirjoitti:

        Paljonko referenssiluku on nykyisessä valaisimessa siinä mopossasi?

        kaksataaviiskymmentätuhattamiljoonaa. Eikös se oo ihan hyväksyttävä luku vielä?


    • Haminaattori

      Näyttää tämäkin "keskustelu" karannut jollekkin sivulinjalle alkuperäisestä tarkoituksesta. Tuoreena skootteristina kiinnostaa valoasiat kumminkin.

      Valoasetuksenohje katsastusasemille tutkiessa totesin vaatimukset aika niukoiksi. Pakollisia valaisimia eteen on vain lähivalo. . . .Sallittuja on kaukovalaisin ja etuvalo (nimitykset ohjeesta). Näillä ei sitten paljo enää hurrata. Valaisinmerkinnät saattaakin olla se hankalinhomma kun moottoripyörässä voi käyttää autoon tarkoitettua umpiota, mutta mopossa ei. Ainakaan asetuksen hengenmukaan.
      Valaisimien on tietenkin oltava e/E-hyväksyttyjä joka on ensimmäinen aste siellä tienvarressa tapahtuvalle toiminnalle. Kaikkia tarvittavia merkintöjä ei varmaankaan tiedetä, mutta epäilys kun on luotu on tiedossa mahdollisesti ylimääräistä turhaa toimintaa. Ensimmäisessä moottoripyörässä olin korvannut rikkinäisen valaisimenlasin polykarbonaatista "taivuttamalla" "lasilla", ei setsemänkymmtäluvulla oltu vielä ratsioissa liian tarkkoja. Umpio vaihtuikin sitten autonvalaisimeen H4-polttimon myötä ja ongelma poistui.
      Autojen kohdalla tiedän "valoratsioita" jossa perävaununvalojen takia pysäytetystä vetoautosta lähtikilvet asetustenvastaisten ajovalojen takia.

      Tehtävää näyttäis olevan aika vähän tilanteen parantamiseksi. Omassa skootterissa valaisin on jokatapauksessa uusittava. Halogeeni on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta löytyykö sopiva umpio.

    • laitonvehe

      Tuleeko moposta työmopo, kun työvalon tarttee?

      • pikkuvelikertoi

        Jannu 21v rekisteröi moponsa traktoriksi.


      • ööh123

        Juu tulee, jäi tuo kirjoittamatta..


      • ööh123

        "Poijjaat" on varmaan elelly aina kuin kunnon kansalaiset (onko semmosia?), eikä oo tehty ikään mitään laittomuuksia. Vai pelottaako että poliisisetä pysäyttää ja antaa sakot? Hurjaa.


      • Haminaattori
        ööh123 kirjoitti:

        "Poijjaat" on varmaan elelly aina kuin kunnon kansalaiset (onko semmosia?), eikä oo tehty ikään mitään laittomuuksia. Vai pelottaako että poliisisetä pysäyttää ja antaa sakot? Hurjaa.

        Juurikin sitä. Pyhymyskehiä myöten. No munkin "pappa" tunturi oli valikoitunut yksilö. Mitään virittämiseen liittyvää toimenpidettä siihen ei ollut tehty, mutta männänrengaskatkon yhteydessä syntyi "AHAA" elämys ja kulkuja löyty kunnon laittomuuksiin saakka. Valot oli myös kirkkaat (ylijännite) ja helpot pimenemään kuoppaan ajettaessa. Vaati melkoista malttia ajaa mopolla hiljempaa kuin mitä se kulki. Tosin aina ei sitä löytynyt. Laittomuuksiin en ketään kehoita, mutta määräykset ja asetukset antavat usein paljonkin tilaa "mellastaa" kun vain tutkii ne riittävän tarkasti. Pelaa pelisääntöjenpuitteissa niin ei joidu jäähylle.


      • kallistalystiäon
        ööh123 kirjoitti:

        "Poijjaat" on varmaan elelly aina kuin kunnon kansalaiset (onko semmosia?), eikä oo tehty ikään mitään laittomuuksia. Vai pelottaako että poliisisetä pysäyttää ja antaa sakot? Hurjaa.

        Se on monelle vanhemmalle v.tutuksen paikka, kun oma lapsi ajaa viritetyllä mopolla ja maksettavaksi lankeaa...
        Tämän mukaan...
        http://www.trafi.fi/mopoilu/mopolla_liikenteessa/viritetty_mopo_on_moottoripyora
        Taitaa nykyisin mopot kuitenkin ola rakenteellisesti tehty kestävämmäksi kuin ennen, joka on siinä mielessä hyvä, ettei ne leviä tuhannen päreiksi, vaikka olisi vähän viritettykin. Vaikka nuoren kuskin alta muuten karkaisikin. Siis turvallisuusriskihän tuo virittely myös on. Ei pelkästään viritetyn mopon ajajalle, vaan myös muille.
        Pöljimmät vielä kuvaavat oman pöljyytensä koko maailman nähtäviksi.
        http://www.stara.fi/2014/09/21/mopopoika-pakeni-poliisia/

        Mutta sinähän toki rassailet vain sen lamppusi kanssa. Luvalla sanoen, vaikutat aika lapselliselta, jos olet jo 21v.


      • ööh123
        kallistalystiäon kirjoitti:

        Se on monelle vanhemmalle v.tutuksen paikka, kun oma lapsi ajaa viritetyllä mopolla ja maksettavaksi lankeaa...
        Tämän mukaan...
        http://www.trafi.fi/mopoilu/mopolla_liikenteessa/viritetty_mopo_on_moottoripyora
        Taitaa nykyisin mopot kuitenkin ola rakenteellisesti tehty kestävämmäksi kuin ennen, joka on siinä mielessä hyvä, ettei ne leviä tuhannen päreiksi, vaikka olisi vähän viritettykin. Vaikka nuoren kuskin alta muuten karkaisikin. Siis turvallisuusriskihän tuo virittely myös on. Ei pelkästään viritetyn mopon ajajalle, vaan myös muille.
        Pöljimmät vielä kuvaavat oman pöljyytensä koko maailman nähtäviksi.
        http://www.stara.fi/2014/09/21/mopopoika-pakeni-poliisia/

        Mutta sinähän toki rassailet vain sen lamppusi kanssa. Luvalla sanoen, vaikutat aika lapselliselta, jos olet jo 21v.

        Se on kun on millä mällätä. Mutta en ookkaan puhunut, että mopoa olisi mitenkään viritetty. Eipä taida tuosta lampun asennuksesta hirveesti tulla voimaa lisää. Ja olen ihan sama mieltä, että mopoa ei tule virittää. Perusteleppas tuo lapsellisuus? Jos et ymmärtänyt niin minä oon ollu nyt tässä keskustelussa mukana ihan harrastusmielessä, nimittäin tarvisemani vastaukset oon saanu toisesta paikasta aikoja sitten. Ei kannata ottaa kaikkea liian tosissaa. Varmasti on monet samaa mieltä että suurin osa tässä keskustelussa käyneistä on aikas lapsellisia.


    • ööh123

      Räjähti ainakin puoli maapalloa kun kytkin tuon valon, pian on varmaan uutisissa.

      • Alkup_reikä

      • 21V-ihanoikeestiko

        Luultavasti saat mopon valon kytkemisestä aikaan peräri uutiskynnyksen ylittävän aiheen.


    • Alkup_Meikä

      Nyt on tosissaan palstan taso ennätyksellisissä pohjalukemissa, en ole jaksanut edes lukea enää kuukauteen kun se yksi lässyttää mitä kaikkea täällä saa puhua, no nyt tulin katsomaan ja täällähän on vaikka mimmoista autosähkö-kukkoa hypännyt pöydälle.

      Täällä pitäisi ilmeisesti kysellä vain kontrollereista ja vaikka kompensointikonkkien/kelojen kapasitanssien/induktanssien laskemisesta että nämä tenavatähdet eivät ymmärtäisi koko kysymyksestä tuon taivaallista ja menisivät valaistukseen ja sähköön sönköttämään vaikka koulutustaustoistaan.

      Niin ja mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin monissa mopoissa akkua ladataan pelkällä puoliaaltotasasuuntauksella ja akkua puretaan pelkälle startille, vilkuille, jarruvalolle ja äänitorvelle. Todennäköisesti kuitenkin tuollainen 10W valaisin siinä nyt kuormana menee kun ei se pikkuveljesi sitä kauaa varmaan kerralla polta ellei sitten unohda päälle.

      Tässä tapauksessa itse ehkä pyrkisin ottamaan virran valaisimelle ajovalon rinnalta, jolloin tuolle ledille saadaan molemmat puolijaksot magneetolta, tosin pitää varmaankin varustaa tasasuuntaussillalla jos tuossa lampussa sitä ei itsessään ole laitettu.

      Akun latausvirran voi mitata kytkemällä siihen yleismittarin virta-alueella väliin, ja starttauksen ajaksi oikosulkemalla mittariliitoksen ettei mittari hajoa. Mittari sitten näyttää kuormituksen mukaan miinusta tai positiivista lukemaa, riippuen siitä latautuuko, vai purkaantuuko akku, ja tietysti siitä kummin päin mittari on virtapiirissä. Toisella yleismittarilla voisi vielä varmistaa että jännite akulla pysyy 14V tuntumassa että akku varmasti vielä latautuu.

      Autosähkö-Pelle-Hermanneille, mikä tosin taisi olla trolli(?), tiedoksi että harvemmassa mopossa on mitään laturia, vaan magneetto jota tyypillisesti ruvetaan oikosulkemaan (jossain varmaan tyristoriakin käytetään) jännitteen noustessa yli raja-arvojen. Magneetto voi hyvinkin antaa huomattavasti suurempaa virtaa, kun mitä sieltä vakiovalaistuksella otetaan, mutta ongelmaksi tulee diskoilmiö eli, kierroksia joudutaan antamaan huomattavasti enemmän moottorille targetti-jännitteen saavuttamiseksi.

      Aloittaja taisi jo saada neuvoja ihan oikealta sähkömieheltä, mitä minä en todellakaan ole, mutta teeppä tutkimustyösi nyt vaikka niin että laitat valaisimen suoraan siitä akusta ja akun johtimeen mahdollisimman lähelle akkua vaikka 5A sulake, johdinpaksuus vaikka 0,75 tai 1,5mm2 sitten mikä tahansa on/offkytkin mieluiseen paikkaan, tyypillisesti johtimen väliin.

      • öhm123

        Onhan se magneetto joka tapauksessa oli laturi tai ei. Vai mistä kuvittelet sytytystulpalle tulevan kipinän?


      • Alkup_reikä

        Mitään virtoja tartte mittailla.
        Laittaa säädettävän kuorman akun napoihin ja mopon käyntiin ja mittaa latausjännitteen. Kun latausjännite alkaa tippua, ollaan kuormituksen ylärajoilla. Sitten katsotaan kuormasta, paljonko se on watteina ja siinä se on. Sen verran mopon latausjärjestelmä kestää lisäkuormaa. Kun sinulla ei kuitenkaan ole nupista säädettävää keinokuormaa. kokeile polttimoilla. Jos haluat vielä tietää asian ampeereina, se on pelkkää matematiikkaa.


      • Meikä-
        öhm123 kirjoitti:

        Onhan se magneetto joka tapauksessa oli laturi tai ei. Vai mistä kuvittelet sytytystulpalle tulevan kipinän?

        Autossa, jossa on siis laturi, kipinälle virta otetaan akusta, ja laturilla ladataan akkua. Vanhoissa järjestelmissä pyöri mekaaninen saarnaaja, nykyisin antureilla paikannetaan kampi- tai nokka-akselia.

        Mopon, tai muun pienkoneen magneetossa on tyypillisesti yksi erillinen ”sytytyskäämi” jolla tuotetaan sähköteho nykyisessä järjestelmässä CDI-boxille joka sitten ohjaa puolaa anturitiedon mukaan (käsittääkseni induktiivinen anturi kampiakselilla)

        Tämän lisäksi magneetossa (varsinkin jos puhutaan rekisteröidystä moposta) voi olla valokäämitys, eli useampi käämipaketti sarjaan kytkettynä jonka päistä otetaan virta valoille. Valokäämitys on yleensä huomattavasti paksummalla langalla kun sytytyskäämi, jolloin teho saadaan suurempana virtana ja pienempänä jännitteenä.

        Magneettokone käy ja kukkuu ilman akkua, toisin kun edes 80-luvun bensiinikone jossa on kaasutin ja mekaaninen virranjakaja (nykyaikaisemmissa polttoaineruiskutusjärjestelmissä akkua tarvitaan jo siihenkin)

        Magneeton ja laturin toinen ero on siinä että laturissa on kenttä säädettävällä sähkömagneetilla, kun magneetossa kestomagneetit tekevät aina töitä täysillä ja jännitettä rajoitetaan oikosulkemalla tai varmaan tyristorillakin.

        Off-topicina mitä tässä ketjussa on muutenkin jo riittämiin, sanoisin että nyt jatkuu taas vaihdelaatikon sovitelaippojen sorvaus. Mukavia rentoutua nämä harrasteviikonloput :)


      • Kilovolteista_kyse
        Meikä- kirjoitti:

        Autossa, jossa on siis laturi, kipinälle virta otetaan akusta, ja laturilla ladataan akkua. Vanhoissa järjestelmissä pyöri mekaaninen saarnaaja, nykyisin antureilla paikannetaan kampi- tai nokka-akselia.

        Mopon, tai muun pienkoneen magneetossa on tyypillisesti yksi erillinen ”sytytyskäämi” jolla tuotetaan sähköteho nykyisessä järjestelmässä CDI-boxille joka sitten ohjaa puolaa anturitiedon mukaan (käsittääkseni induktiivinen anturi kampiakselilla)

        Tämän lisäksi magneetossa (varsinkin jos puhutaan rekisteröidystä moposta) voi olla valokäämitys, eli useampi käämipaketti sarjaan kytkettynä jonka päistä otetaan virta valoille. Valokäämitys on yleensä huomattavasti paksummalla langalla kun sytytyskäämi, jolloin teho saadaan suurempana virtana ja pienempänä jännitteenä.

        Magneettokone käy ja kukkuu ilman akkua, toisin kun edes 80-luvun bensiinikone jossa on kaasutin ja mekaaninen virranjakaja (nykyaikaisemmissa polttoaineruiskutusjärjestelmissä akkua tarvitaan jo siihenkin)

        Magneeton ja laturin toinen ero on siinä että laturissa on kenttä säädettävällä sähkömagneetilla, kun magneetossa kestomagneetit tekevät aina töitä täysillä ja jännitettä rajoitetaan oikosulkemalla tai varmaan tyristorillakin.

        Off-topicina mitä tässä ketjussa on muutenkin jo riittämiin, sanoisin että nyt jatkuu taas vaihdelaatikon sovitelaippojen sorvaus. Mukavia rentoutua nämä harrasteviikonloput :)

        "Autossa, jossa on siis laturi, kipinälle virta otetaan akusta,"

        Ei kai se akku sentään ilman erillistä sytytysyksikköä kykene tuottamaan niin suurta jännitettä (siis jännite on eri asia kuin virta), että sytytystulpassa syttyy kipinä? Ennen oli autoissakin puola, nykyään kehittyneemmät järjestelmät. Ja mainitsemasi (lähetys)saarnaajahan jakoi sen jännitteen virranjakajan pyörinnän mukaan eri sylinterien kesken. Ei syty sytytystulpassa kipinä, jos laitat sen akun napoihin. Kokeile, jos et usko. Tarvitaan suurempaa jännitettä, virta jää itse asiassa aika pieneksi.


      • muistelennähneeni
        Meikä- kirjoitti:

        Autossa, jossa on siis laturi, kipinälle virta otetaan akusta, ja laturilla ladataan akkua. Vanhoissa järjestelmissä pyöri mekaaninen saarnaaja, nykyisin antureilla paikannetaan kampi- tai nokka-akselia.

        Mopon, tai muun pienkoneen magneetossa on tyypillisesti yksi erillinen ”sytytyskäämi” jolla tuotetaan sähköteho nykyisessä järjestelmässä CDI-boxille joka sitten ohjaa puolaa anturitiedon mukaan (käsittääkseni induktiivinen anturi kampiakselilla)

        Tämän lisäksi magneetossa (varsinkin jos puhutaan rekisteröidystä moposta) voi olla valokäämitys, eli useampi käämipaketti sarjaan kytkettynä jonka päistä otetaan virta valoille. Valokäämitys on yleensä huomattavasti paksummalla langalla kun sytytyskäämi, jolloin teho saadaan suurempana virtana ja pienempänä jännitteenä.

        Magneettokone käy ja kukkuu ilman akkua, toisin kun edes 80-luvun bensiinikone jossa on kaasutin ja mekaaninen virranjakaja (nykyaikaisemmissa polttoaineruiskutusjärjestelmissä akkua tarvitaan jo siihenkin)

        Magneeton ja laturin toinen ero on siinä että laturissa on kenttä säädettävällä sähkömagneetilla, kun magneetossa kestomagneetit tekevät aina töitä täysillä ja jännitettä rajoitetaan oikosulkemalla tai varmaan tyristorillakin.

        Off-topicina mitä tässä ketjussa on muutenkin jo riittämiin, sanoisin että nyt jatkuu taas vaihdelaatikon sovitelaippojen sorvaus. Mukavia rentoutua nämä harrasteviikonloput :)

        "Magneettokone käy ja kukkuu ilman akkua, toisin kun edes 80-luvun bensiinikone jossa on kaasutin ja mekaaninen virranjakaja"

        Taisi se käydä ilman akkua tuollainenkin moottori, jos sen käyntiin sai ja irrotti akun moottorin ollessa käynnissä. Silloin se otti virtasen suoraan laturilta. Tuskin oli terveellistä laturille, mutta kuitenkin. Laturi kun tahtoo kerätä sen ylimääräisen energian itseensä, jota se ei pääse syöttämään akulle ja jossain vaiheessa se kärähtää.


      • Kilovolteista_kyse
        Kilovolteista_kyse kirjoitti:

        "Autossa, jossa on siis laturi, kipinälle virta otetaan akusta,"

        Ei kai se akku sentään ilman erillistä sytytysyksikköä kykene tuottamaan niin suurta jännitettä (siis jännite on eri asia kuin virta), että sytytystulpassa syttyy kipinä? Ennen oli autoissakin puola, nykyään kehittyneemmät järjestelmät. Ja mainitsemasi (lähetys)saarnaajahan jakoi sen jännitteen virranjakajan pyörinnän mukaan eri sylinterien kesken. Ei syty sytytystulpassa kipinä, jos laitat sen akun napoihin. Kokeile, jos et usko. Tarvitaan suurempaa jännitettä, virta jää itse asiassa aika pieneksi.

        KORJAAN! On autoissa nykyäänkin puolat (induktiosysteemi). Mekaaninen virranjakaja on korvattu kehittyneemmillä systeemeillä.
        Joka sylinterille voi olla peräti oma puolansa. silloin ei tarvita niitä palsuja sytytysjohtoja, kun suurjännite muodostetaan ihan siellä tulpan päässä.


    • Meikä-

      Ai kato oli tullut lisääkin tuolta ”alkup reikä” jotain luokatonta sontaa ja linkkejä jotka ei liity aiheeseen enempää kun hesen tuplajuusto.

      Latausjärjestelmiä on erilaisia, esimerkiksi Kawasaki KMX125-malleissa kaikki sähkö tasasuunnattiin kolmesta vaiheesta ja akulta otettiin kaikille valoille. Yleisempi mopissa on ollut vaihtovirtavalot ja puoliaaltotasasuuntaus akun lataukseen.

      Sinun linkeissäsi ei ole mitään asiaan liittyvää, suzukin lataus voi olla mitä hyvänsä, siinä ei kerrota meneekö akulle lataus koko- vai puoliaaltona muutenkin jonkun kansalaisen painttipiirros mikä kuitenkin varmaan on ihan oikein.

      Jossain autojen led-valoissa on jo sisäänrakennettu tasasuuntaus siltä varalta että alkup-reikä tapaiset räpeltäjät saattavat tulla niitä muuten palauttamaan kun eivät ymmärrä toimimattomuuden syytä. Jos aloittajan valossa on sisäänrakennettu hakkuri niin olisihan sitä sähköä syytä tasasuunnata ja varmaan elkoilla muutenkin suodattaa. Tämän aikakauden mopoista suurin osa on vielä yleisemmin vaihtovirtavaloilla vaikka niissä akku onkin.

      Kilovolteista kyseiselle:
      Tietenkään 12v jännitteellä mitään millien matkaa saa sähköä hyppäämään, sitä varten on järjestelmässä puola. Ennen oli yksi ja tyypillinen näky on nykyjään yhtä monta puolaa kun on sylintereitäkin, puola hattuun kiinnitettynä, ns. erillispuolasytytys mutta muitakin järjestelmiä on kuten kaksi puolaa jotka tekevät hukkakipinän.

      Puolassa on matalampiohminen ensiökäämi ja suurempiohminen toisiokäämi, kun ensiöpuolen syöttöä pätkitään toisiopuolelle indusoituu sama teho (miinus häviöt) mutta pienempänä virtana ja suurempana jännitteenä ja niin se sähkö hyppää tulpassa.

      Eräs puolituttu duunasi itselleen vanhasta virranjakajakoneesta erillispuolasytytyksen hall-anturilla ja kontrollerilla, mikä oli mielestäni hatunnoston arvoinen suoritus, kyydissäkin olin radalla ja toimi kuin ajatus.

      • palaakummallakin

        Mitä se Kawan hehku- tai halogeenipolttimo siitä piittaa, syötetäänkö siihen vaihto- vai tasavirtaa?


      • Meikä-

        Kawassa oli H4 (Halogeen4) aikoinaan se palaa tasa- tai vaihtovirralla mutta aloittajan suunnittelema led-systeemi voi päästää hakkurista vaihtovirralla savut, tai palaa ainakin vain joka toisella puolijaksolla


    • Meikä-

      muistelen nähneeni- kirjoittajalle:

      Joo olet oikeassa että bensakonekin saattoi pysyä käynnissä ilman akkua laturin varassa, jostain hajosi jännitteensäätäjät, toisista ei mitään ja jotkut ei toiminut ollenkaan enkä oikeastaan ole viitisinyt tarkemmin tutkiakkaan.

      Turallisempaa oli kikkailla mekaanisella pumpulla varustetulla dieselillä jossa ei ollut sammutussolenoidia vaan syöttöpumppu vedettiin mekaanisesti nollalle.

    • fhetheth

      Led-polttimo siihen alkuperäiseen umpioon voi jo kirkastaa näkymää huomattavsti.

      • niinsenonoltava

        Mopoilijat ovat usein niin lihavia läskiperseitä, että valot näyttävät liian alas, kun jouset ovat pohjassa. Säädä valot ylemmäksi, niin näet. Lihavuus johtuu liikunnan puutteesta ja laiskuudesta. Kunnon mopohiki tulee vasta 27 asteen lämpötiloissa, kun bensa loppuu.


    • ebin2323

      huutista

    • Valaistunut_pyöräilijä

      Heh. Huvittavaa, kun mulla oli POLKUpyörässä itse tekemäni 3W led- valaisin jo vuonna 2005. Vuodesta 2008 lähtien oon tehnyt PAREMPIA yli 10W led- valaisimia kuin mopoissa. Mopoilijat turaa edelleen onnettomien antiikkituikkujen kanssa :)

    • Anonyymi

      Muistutus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe