Protuleireillä spiritismiä?

rietasta-ja-syntistä

Rippileireillä oli minun nuoruudessani korttipelit, porno ja spiritismi kiellettyjå. Arvaanpa vaan, että protuleireillä näin ei ole.

17

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerroihmeessämeille

      Miksi noita tulisi erikseen kieltää?

    • fjhyr

      Taas heittelet syytöksiä tyhjästä = korviesi välistä.

    • Korttipelit? Mikä jae ne kieltää?

      • rietasta-ja-syntistä

        Viinan, tupakan ja korttipelien orjuudelle ovat monet menettäneet kaikki rahansa ja on menneet perheet ja terveyskin. Ei se ole Jumalasta eikä tarkoitettu ihmiselle, saatanan eksytystä ne ovat.


      • rietasta-ja-syntistä kirjoitti:

        Viinan, tupakan ja korttipelien orjuudelle ovat monet menettäneet kaikki rahansa ja on menneet perheet ja terveyskin. Ei se ole Jumalasta eikä tarkoitettu ihmiselle, saatanan eksytystä ne ovat.

        Varsinkin nuo korttipelit ovat kamalia. Juuri eilen pelasin kasinoa poikasta vastaan. Voi minua! Kurjuuteen syöksin lapseni!


      • rietasta-ja-syntistä
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Varsinkin nuo korttipelit ovat kamalia. Juuri eilen pelasin kasinoa poikasta vastaan. Voi minua! Kurjuuteen syöksin lapseni!

        Naura ja pilkkaa sinä vaan heikompiasi. Kyllä paheet eivät monelle sovi.


      • rietasta-ja-syntistä kirjoitti:

        Naura ja pilkkaa sinä vaan heikompiasi. Kyllä paheet eivät monelle sovi.

        No vakavammin: *uhkapelejä* sopiikin pitää pahana. Mutta korteilla voi pelata muutakin. Ja toisaalta tavallisilla nopillakin voi pelata rahapelejä. Eiköhän se pahuus asu muualla kuin korttipakassa.


    • ällöttävää

      Vapari teeskentelee.

      • No ainakin minun mummoni aikanaan heitti korttipakan uuniin. Ihan pasianssia pelasi sillä Jori 7 vee.

        Nähdäkseni tuonkaltaista asennetta joka tapauksessa esiintyy oikeastikin. Esimerkiksi The Rainin musiikkia voidaan pitää syntinä, kun Jeesuksestakaan ei joidenkin mukaan sovi laulaa sähkökitaran säestyksellä.


      • ihana-nuoruus
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No ainakin minun mummoni aikanaan heitti korttipakan uuniin. Ihan pasianssia pelasi sillä Jori 7 vee.

        Nähdäkseni tuonkaltaista asennetta joka tapauksessa esiintyy oikeastikin. Esimerkiksi The Rainin musiikkia voidaan pitää syntinä, kun Jeesuksestakaan ei joidenkin mukaan sovi laulaa sähkökitaran säestyksellä.

        Meitä kiellettiin ala-asteella pelaamasta korteilla 1970-luvun loppupuolella. Opettajat olivat itse vasemmistolaisia, mutta kyse oli varovaisuudesta ympäristön suhteen. Eivät halunneet kahnauksia juuri niiden isovanhempien kanssa. Omat vanhempani eivät suostuneet pelaamaan korttia kanssani, lautapelejä kylläkin (vaikka esim. backgammonia pelataan sitäkin rahasta ja on kai joskus pelattu ihan isoistakin summista julkisissa turnauksissa), mutta eivät kieltäneet meitä lapsia pelaamasta keskenämme tai toisten aikuisten kanssa. Jota sitten tehtiinkin pari kesälomaa melkein putkeen, korttipelejä kun on lukematon määrä ja pakka ja pieni korttipelikirja kulkevat helposti mukana.Rahastakin pelattiin, kaverilla oli isossa lasipurkissa pennin kolikoita, joita käytettiin panoksina. Toinen mummoni ei piitannut sellaisista, mutta toinen taas oli hyvin huolissaan. Kuten hän oli kaikesta muustakin hyvin huolissaan :-)

        Yllättävän kovia ja hakuammunnalla toteutettuja olivat asenteet vielä sangen äskettäin.


      • Jappervokkki

        Aloitin kyseisellä palstalla otsikon aiheisen keskustelun lainaten aloittajan viestiä. Mitään iloa siitä ei kuitenkaan ole, sillä siellä mellastaa floodaaja, joka täyttää kaikki ketjut typerällä raamatullisella höpinällään "uskontunnustuksen kaltaisista". Kukaan ei enää viitsi roikkua siellä floodaajan takia.

        Sinällään on asiallista keskustella jostain aiheesta asianomaisella palstalla tai saatetaan ylläpitää virheellistä vaikutelmaa, että protuleireillä olisi jotain tekemistä vapaa-ajattelun kanssa.


      • voivoijokotaas
        Jappervokkki kirjoitti:

        Aloitin kyseisellä palstalla otsikon aiheisen keskustelun lainaten aloittajan viestiä. Mitään iloa siitä ei kuitenkaan ole, sillä siellä mellastaa floodaaja, joka täyttää kaikki ketjut typerällä raamatullisella höpinällään "uskontunnustuksen kaltaisista". Kukaan ei enää viitsi roikkua siellä floodaajan takia.

        Sinällään on asiallista keskustella jostain aiheesta asianomaisella palstalla tai saatetaan ylläpitää virheellistä vaikutelmaa, että protuleireillä olisi jotain tekemistä vapaa-ajattelun kanssa.

        Eipä siellä kauhiasti näkynyt mitään "raamattufloodaajaa", sen sijaan ihan päinvastaista menoa. Taitaa vaparien rehellisyyden kanssa olla hiukan niin ja näin.


      • Jappervokkki
        voivoijokotaas kirjoitti:

        Eipä siellä kauhiasti näkynyt mitään "raamattufloodaajaa", sen sijaan ihan päinvastaista menoa. Taitaa vaparien rehellisyyden kanssa olla hiukan niin ja näin.

        Vai olisiko vika antivaparin laiskuudessa? Tässä pieni otos etusivun ketjuista, joissa raamattufloodaaja mellastaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13747382/skepsiksen-tulisi-kiittaa-kirkkoa!
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13729649/hei-papit-!
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13722291/miten-ma-tuun-ikina-selviimaan-riparista

        Kuudesta ketjusta kolmessa höpötetään samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen. Jos se tyyppi tulisi tänne, niin hän onnistuisi väsyttämään sekä vaparit että antivaparit jutuillaan alta aikayksikön. Hän käy yksinään sotaa kaikkia muita vastaan. Kuka tahansa muu kelpaa hänelle "uskontunnustuksen kaltaiseksi", joka pitää hukuttaa roskatulvaan.


    • Hieman vakavammin kysyen: 5. Mooseksen kirjan luku 22 määrää mm. "Kun rakennat uuden talon, varusta katto reunuksella. Ellet tee reunusta ja joku putoaa katolta, vastuu hänen verestään tulee sinun ja talosi kannettavaksi."

      Miten tämä jae tulee nykyään tulkita? 1) Tee kaiteet katolle, vai esim. 2) muista katsastuttaa autosi?

      (Toki, kun kyseessä on Raamattu, on pari jaetta myöhemmin ohje "Tee tupsut viittasi kaikkiin neljään kulmaan.")

      • usko.pelastaa

        Hyvinvointi- ja holhousyhteiskunta rakentuu Raamatussa esitetyille hyville periaatteille. Ettei vain meidän nykyaikainen yhteisöllisyytemme olisi juutalaisten heimoyhteisöllisyyden perua liki kokonaan.


      • usko.pelastaa kirjoitti:

        Hyvinvointi- ja holhousyhteiskunta rakentuu Raamatussa esitetyille hyville periaatteille. Ettei vain meidän nykyaikainen yhteisöllisyytemme olisi juutalaisten heimoyhteisöllisyyden perua liki kokonaan.

        VT:n puolella taidetaan korostaa enemmän ihmisen vastuuta lähimmäisestään kuin yhteiskunnan vastuuta kaikista heikommista. Yhteiskunnallista sääntelyä siinä ovat lähinnä tiukat määräykset kuolemanrangaistuksista. Nykytermein VT sisältää rikoslain mutta ei toimeentulotukilakia.

        UT:n puolella taas kehotetaan orjaa olemaan edelleen orja.

        Toki jakeita sopivasti poimien saa tukea melkein mille. Etelä-Afrikan rotusortoakin perusteltiin Raamatulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe