Otakoppi: Päästämisestä ja Sitomisesta / R.Santala

Johdantona kohdat:

Joh 20:23 " JOIDEN SYNNIT TE ANTEEKSI ANNATTE, NIILLE NE OVAT ANTEEKSI ANNETUT; JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT."


http:​//biblehub.​com/lexicon/john/20-23.​htm​

(Joh 20:23 ) "an tinōn kratēte kekratēntai" = " if any you might retain , they are retained"

"krateó", tarkoittaa "pidättää"

http:​//biblehub.​com/greek/2902.​htm​

____________________________





Matt. 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa

Matt. 18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, .

http:​//biblehub.​com/lexicon/matthew/16-19.​htm​

deó: to tie, bind = sitoa

http:​//biblehub.​com/greek/1210.​htm​

______________________________​__


Aluksi lainaus Risto Santalan kirjasta / Jesaja 53 (vuodelta 1975)


" Jeesus sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Evankeliumi johtaa kuulijat aina tilanteeseen, jossa kuulija saa mahdollisuuden omistaa uskossa anteeksiantamuksen ja vapautuksen.

Mutta nyt joku kysyy: Mitä tarkoittaa puhe sitomisesta? Voimmeko me sulkea toiselta taivaan ovet? Olemme kuulleet täällä, että juutalaiset sanovat Messiaan istuvan sairasten ja pitaalisten tykönä ja "yhden hän sitoo ja toisen hän päästää". Päästäminen merkitsee synninpäästön sanaa. Mutta mitä merkitsee “sitominen” hengellisessä elämässä? Sitomisella tarkoitetaan sitä, että henkilö, joka on kuullut evankeliumin, on sidottu kuulemaansa sanaan: nyt hänellä on vastuu, hän ei voi kieltää Jumalan rakkauden etsintäkuulutusta. Hesekielin kirjassa sanotaan parikin kertaa, että profeetan piti puhua kansalle, “kuulkoot tai olkoot kuulematta”. Mitä hyötyä hänen toiminnastaan sitten oli?

Kansa asetettiin vastuuseen teoistaan.

Kun kuulemme syntien anteeksiantamuksen sanan, emme saa kääntää sille selkäämme. Jumala kuuluttaa meille tahtonsa. Jesajan kirjan alussa luemme: "Kuulkaa taivaat, ota korviisi maa, sillä Herra puhuu!" Samoin huudahtaa Jesajan aikalainen Miika: "Kuulkaa kaikki kansat, ota korviisi maa. Ja olkoon Herra todistaja teitä vastaan!" Jokainen evankeliuminjulistustilaisuus merkitsee tavallaan oikeudenkäyntiä, jossa ihminen joutuu tutkimaan itseään. Jesajan kirjan alussa tämä näkyy kirkkaasti: "Niin, tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi . . ." Jos tuomitsemme itsemme Jumalan kasvojen edessä, saamme kuulla heti hänen armahduspäätöksensä.

Ihmissydän on kuitenkin hyvin hidas kuulemaan Jumalan puhetta. Meitä suostutellaan ja kypsytellään monesti vähitellen. Ja eräänä päivänä koemme: nyt on etsikon aika, nyt puhutellaan nimeltä minua. Ja jos vastaamme: "Tässä olen. Puhu Herra, palvelijasi kuulee", silloin sana ilmestyy meille. Siinä on sellainen voima, joka räjäyttää luontaisen vastustelumme. Koko elämä saa käänteen. Meistä on tullut armoa tarvitsevia. "

______________________________​_


Vielä toinen lainaus vuoden kristilliseksi kirjaksi 1998 valitusta kirjasta

Suudelma hunnun läpi / Risto Santala ! (vuodelta 1997)

" Vuoden 1972 UT:n käännöstä ( Vrt. http:​//www.​piplia.​fi/raamattu/raamattu-suomessa/​kaannostyo-suomessa/ ) silloinen prof. Aimo.T.Nikolainen luonnehti lähinnä “uhkayritykseksi”, jota kirkko ei voi ajatella omana Raamattunaan. Kieliasiantuntija prof. Heikki Koskenniemi piti sitä “ mukailevana selosteena”, jonkinlaisena referaattina tai parafraasina. Ei tuo käännös kylläkään mikään huono ollut; se vain heijasti liberaaleja teologisia painotuksia.

Matteus 16:19:n ja 18:18:n sanat "sitomisesta ja päästämisestä", joka olisi pätevä myös iäisyydessä, muotoiltiin:

“ Minkä te kiellätte maan päällä, on kiellettyä taivaassa, ja minkä te sallitte maan päällä on sallittua taivaassa.”

Tiililä viittaa tässä yhteydessä lestadiolaisen Uuras Saarnivaaran kysymykseen, jossa tämä sovittaa uutta käännöstä Vähän katekismuksen sanontoihin: " Nyt pitäisi ottaa rippi-isältä syntien salliminen niin kuin itse Jumalalta: " Toisaalta tavallinen lukija tietää, että kirkon palveluksessa on pappeja, jotka eivät kiellä mitään ja sallivat kaiken.

.

Vakavasti ottaen tässä UT:n sanonnassa on taustalla kaksi hebrean käsitettä "le`esoor“ ja ”lehattiir“ eli ”kieltää ja vapauttaa".

Kieltäminen merkitsee myös “sitomista” ja vapauttaminen "irti päästämistä".

.

Israelissa kerrotaan naisesta, joka kysyi, onko koiran ottaminen linja-autoon “asuur oo muttaar” eli “kielletty vai sallittu”. Siihen vastaa kuljettaja arvoituksellisesti: "Asuur muttaar, muttaar asuur“ eli ”sidottuna sallittu, vapaana kielletty! "

Ei meitä ole valtuutettu sulkemaan taivasta keneltäkään: me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä, että hänelle on tarjottu Jumalan armo. Ja täällä ajassa julistettu anteeksiantamus pätee myös taivaassa."

________________________


Vrt. keskustelu: http:​//keskustelu.​suomi24.​fi/t/13750

28

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopittelijalle

      Kysymys kopittelija.
      "ajassa julistettu anteeksiantamus pätee myös taivaassa"!
      ////////
      Täsmennä omin sanoin, että kenen auktoriteetillä tämä anteeksiantamus taivaassa on pätevä. ! ?????

      Jos sinä julistat anteeksiantamuksen, toteutuuko se taivaassa. ????
      Vaihtoehto olisi vaikka Santalan sanat, päteekö ne taivaassa ja miksi?

      Vai mikä on se päästösanan -perusta- perustus ---, että voidaan yleensä julistaa "päästetyksi"???

      Lestadiolaisuudessahan paljon lopsitaan olalle, Jeesuksen nimessä ja veressä, noin esimerkkinä. Siis Isäkö taivaassa katsoo lopsijan sanoja, että anteeksihan on annettu. (tämä lopsijasanan käyttö on ateistilta lainattu, kun katselee anteeksiannon vääryyksien summaa )...

      Otan pienen näköalaikkunan seuraavassa.

      Siis nyt seuraavassa lainaan toissayönä ominsanoin sanotun lauseen, jossa syntiä tekevä totesi. ""Jumala ei hyväksy syntiä, mutta synnintekijää hän rakastaa"".
      Toisinsanoen, toimittaja sai vastauksen ihmiseltä, jolla Jeesuksen kuva oli seinällä, julisti uskovansa, mutta kuitenkin teki jatkuvaa syntiä rahasta.

      Siis Jumala vihasi hänen tietoisesti tekemisien tekojen summaa jonka tekijä tiesi, mutta näki itsensä vapaaksi, koska synnintekijää Jumala rakastaa ja oli taivaskelpoisena.

      Niin... niin .... kuinka julistetaan anteeksianto ja "päästellään" kalat verkosta.

      Kuullaako taivaassa ja ketä, sekä kenen päästö ja sitomissanat.

      Siinäpä omille sanoillesi selvityspaikkaa, en tavitse santapaperia avuksi. Osaan lukea sanasta asian. Mutta, ymmärtääksemme sijaisuhrin sanoman.

      Mikä kala on päästetty?? Kenen sanoilla ja millä perusteilla???
      Siis kysyn ---sinun--- mielipiteesi. Lainapapereilla ei selvitellä asioita.

      P

      • Täsmennä omin sanoin, että kenen auktoriteetillä tämä anteeksiantamus taivaassa on pätevä. ! ?????

        Jos sinä julistat anteeksiantamuksen, toteutuuko se taivaassa. ????
        _________________________________


        Ensin lainaus Santala: " Ei meitä ole valtuutettu sulkemaan taivasta keneltäkään: me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä, että hänelle on tarjottu Jumalan armo"
        .
        ELI SIIS ..." me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä"

        ELI nyt "OMIN SANOIN" :D

        "Pyhällä papistolla" on oikeus julistaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi mutta sen sanan kuulija on vastuussa ITSE siitä miten sen asian käsittelee ja USKOO !
        .
        Jos sanan kuulija ei kuitenkaan luovu väärästä synnin tiestään mistä haluaisi vapautua niin hän itse omassatunnossaan vastuussa siitä mutta Jeesuksen nimessä hän kuitenkin saa uskoa että synnit annetaan anteeksi ja tässä "Pyhä papisto" toimii ikään kuin Jumalan välimiehenä ja tähän on Jeesus opetuslapsilleen oikeuden antanut !
        .
        Tätä on tavallaan rippi/ripittäytyminen!
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rippi
        .
        Tätä "sitomista" on kuitenkin kautta aikojen käytetty myös väärin ja ON SULJETTU TAIVASTEN VALTAKUNTAA JOTA MEILLÄ EI KENENKÄÄN KOHDALLA OLE OIKEUTTA NÄIN TEHDÄ !


      • kopittelijalle

        "Me vain sidomme, se on ihmisen suusta sanat, jotka eivät kuulu hänelle."

        Sinulla, Santalalla, eikä minulla ole valtaa käyttää määrettä, että alamme sitomaan sitä ja tätä, siellä ja täällä.

        Ei meillä riitä eväät, jos nyt puhutaan "taivaallisista" asioista.

        Mutta, jos mennäänkin siinä polulla, mitä nyt kohdaltasi esimerkkinä käytät, niin ihmisen muotojumalisuudessahan kyllä. Sitomis- ja päästövaltaa käytetään ihmisen hallitsemiseen, kirkon muotojumalisuuden pönkkäämiseen, niin siinä.
        Siksi kirkkojen ja myös esittämäsi luterilaisuuden historian jalanjäljet sen kertoo tässä ajassa. Tämän tähden uskovana Sanaan, en anna päätösvaltaa ihmiselle, vaan itse taivaalliselle, jonka "verinahka" uhrikaritsana on alastoman ruumiini suojana, sekä Hänen kuolemansa muistojuhla kertoo Sanassa esitetyssä muodossa, viini ja leipä.

        Tuo sijaisen kuoleman sanoma, sille ei ole tilaa esittämääsi ihmisen käsitteisiin, joissa tavalaan olet sitonut itsesi, etkä "päästänyt" sitä vapauteen, vaan olet antanut vallan ihmisille, suusi tunnustuksen perusteella.
        Myös pappis- valtakoneisto edustamassasi kirkossa, se maalaa eteesi valkeuden enkelin, ettei tämä alastomuus näkyisi niin papeista itseistään, kuin näistä vallanantaneiden joukosta. Käytän nyt ovikilpesi osoitetta, kun sitä edustat. Sama löytyy muualtakin.

        Henkilökohtaisesti "ripillä" kävin neljävuosikymmentä sitten. Se paljasti karmeudessaan ihmisen kykenemättömyyden ja pätemättömyyden sen inhimillisen päämäärien takia itselleni. Tuon jälkeen rukouskammioni Herra on rippi-Isäni, eikä Hän sitä valtaa tarvitse esittää muille, langenneessa muotojumalisuuksissa kenellekään.

        En esim. tarvitse pappien kirja-arsenaalia, muutakuin saatan historiansivujen arsenaaleissa käyttää lähdetiedostona.

        Vapaudesta puhuen, siitä päästö- ja sitomisvallasta, sen kuulen luettuna raamatun sanan kautta. Jumalan Sana on Pyhän Hengen inspiroima lähde, joka tietona esittää vapauden,- jossa ollaan "päästy" kulkemaan ja se on Karitsanluoman askeleiden seuraamisessa. Ts. kuuliaisuus. Se sana käsittää raamatullisesti syvän Hengellisen ilmaisun, jossa JumalanKansa, kautta aikain, vaarin ottaen ja oikein tehden, päästetään tämän sijaisuhrin oikeuksiin. Se ei tarkastele itseään "kaikkivoipana", vaan armahdettuna. Mutta, jos ei kulje "kuuliaisuudessa", kieltää uskonsa ja on sidottun Sanan kautta synnin- kuolemanlain alle.

        Siksi Jumalan sana, se Hengen kautta, kirkastaen Kristuksen- kertakaikkisen uhrikaritsan, on sitomiseen ja päästämiseen julistuksen lähde. Se on taivaallinen.

        Ja aivankuin tämä Adam- ja Eva paratiisissa, alastomana, mekin olemme alastomia tässä ajassa. Adamin ylle puettiin se verinen uhrikaritsan -- nahka-- voit sen mielessäsi yhyttää muistiinmerkittynä Sanasta, se alastoman kehon peittämässä ihossa tuntu konkreettiselta ja se on tämä päästämisen sanoma.
        Tämä sijaisen kuolema, se edelleen on tämän aikamme erämaataipaleen kylmän maailman suoja, kaikkea muotojumalisuuttakin vastaan, vie Karitsanviemiin askeliin elämässä, kohti luvattua.
        Kun HerranKuoleman muistossa vertauskuvana on asetettu viini- [käymätön] synnitön uhri, sekä leipä, joka murretaan, se juuri viestii saman muistiinmerkityn vapauden sanoman, jossa "päästään". Se oli Egyptissä JumalanKansalla. Syötiin karitsa, että erämaa oli välietappi kohti luvattua.
        Mutta, olihan sielläkin "muotojumalisuutensa" ja rakkaus lihapatojen ääreen. Manna-astia taas muistiinmerkittynä kertoo Jumalan ruokkivan, ei ainoastaan ajallisen leivän, vaan taivaallisen vertauskuvan sanomana.

        - Niin. Sitominen ja päästäminen, se on Jumalan Hengen ilmoittaman ja valtuuttaman sanan välitys ja sisältää tämän sijaisuhrin, jonka verinen "nahka" edustaa aikaamme, ei inhimillisten pappis- kirkkojen käsityksiä, jossa on valta otettu inhimillisiin käyttöihin. Vaan todella Herralla on yksi kansa, joka on kuuliaisuudessa Sanaan.

        Kuka sitten antaa inhimillisille valloille valtuudet itsestään ja kumartelee ihmiskäsityksiin, on joillakin tietämättömyys, ja oletetaan jonkun näistä maallisista valloista olevan se autuuden lähde. Esityslähteet siellä on puettu valkeisiin, mutta kyllä Sanan kaksiteräinen miekka käy jokaista kohti tekemään sitten valinnat, oikeasta tai väärästä. Kirkkoisien historian sanoma, kertoo jo paljon kirkon suunnasta, missä mennään. "tappakaa ne koirat, tai hukuttakaa uudestikastajat", viestii myös erään sitojavaltojen päämääristä meidän ajassa. Sen vallanedustajat, sen kumartajat, pitävät silloin esimerkkinä "munkkikaavun" sijaisuutta suojanaan, sekä seuraavat hänen askeleitaan. Käytän nyt esimerkkinä silmävoidetta matkasi päämäärän suunnasta.
        Ketä kummarrat, sitä edustat.

        """" Ei julistus että jotain päästö- ja sitomisvaltaa on käytetty oikein tai väärin, tee siitä toismuotoisesti pyhempää, kuin toista. Seon vallankäyttöä kirkon sisällä kokonaan väärässä olemiseen. """


      • No tämä avautumisesi tässä edellä on sinun oma mielipiteesi asiasta mutta se ei perustu näihin raamatunkohtiin "sitomisesta ja päästämisestä"...
        .
        Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse olla kanssasi samaa mieltä asiasta sillä mikä on ihanampaa kun synnintuskissaan katuva saa kuulla lohdutuksen sanat "Sinun synnit sinulle anteeksi annettakoon" koska siihen on välillisesti Jeesus antanut meille valtuudet ja vakuudet...
        Itse olen saanut kuulla mm. nämä ihanat sanat Joutjärven kirkosssa yksin rukoillessani Hengen profetian kautta Isä meidän rukouksen jälkeen 17.3.1989 ! :)))
        .
        Me emme voi alkaa muuttamaan sitä mitä raamattu meille kertoo ja opettaa !
        .
        Vrt. Jes 1:18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        Jes. 43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.
        Jes. 44:22 Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut.
        .
        Psalmi 103:2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt, 103:3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, 103:4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
        .
        TÄMÄN KAIKEN IHANAN SAAMME USKOA KUN KATUVALLA PUHTAALLA OMALLATUNNOLLA LÄHESTYMME VAPAHTAJAAMME JA TAIVAALLISTA ISÄÄMME ! :)))


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        No tämä avautumisesi tässä edellä on sinun oma mielipiteesi asiasta mutta se ei perustu näihin raamatunkohtiin "sitomisesta ja päästämisestä"...
        .
        Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse olla kanssasi samaa mieltä asiasta sillä mikä on ihanampaa kun synnintuskissaan katuva saa kuulla lohdutuksen sanat "Sinun synnit sinulle anteeksi annettakoon" koska siihen on välillisesti Jeesus antanut meille valtuudet ja vakuudet...
        Itse olen saanut kuulla mm. nämä ihanat sanat Joutjärven kirkosssa yksin rukoillessani Hengen profetian kautta Isä meidän rukouksen jälkeen 17.3.1989 ! :)))
        .
        Me emme voi alkaa muuttamaan sitä mitä raamattu meille kertoo ja opettaa !
        .
        Vrt. Jes 1:18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        Jes. 43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.
        Jes. 44:22 Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut.
        .
        Psalmi 103:2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt, 103:3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, 103:4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
        .
        TÄMÄN KAIKEN IHANAN SAAMME USKOA KUN KATUVALLA PUHTAALLA OMALLATUNNOLLA LÄHESTYMME VAPAHTAJAAMME JA TAIVAALLISTA ISÄÄMME ! :)))

        Ps. 103:3 " hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun SAIRAUTESI,"
        .
        Sairautesi on hebreaksi "tachalu" = "disease", "pain" = sairautesi, tautisi, tuskasi, piinasi, murheesi, surusi, riesasi...
        .
        Vrt Matt 9:11 "Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?" 9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan SAIRAAT."
        Kreik. "kakós" = sairaat, pahat, huonosti vahingollisesti vaeltava, kipeä kurjuus, sisäinen pahuus
        .
        ( Huom. ikuisesta ikääntyvän fyysisestä terveydestä tässä edellä ei puhuta !)


      • kopittelijalle
        Kopittelija007 kirjoitti:

        No tämä avautumisesi tässä edellä on sinun oma mielipiteesi asiasta mutta se ei perustu näihin raamatunkohtiin "sitomisesta ja päästämisestä"...
        .
        Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse olla kanssasi samaa mieltä asiasta sillä mikä on ihanampaa kun synnintuskissaan katuva saa kuulla lohdutuksen sanat "Sinun synnit sinulle anteeksi annettakoon" koska siihen on välillisesti Jeesus antanut meille valtuudet ja vakuudet...
        Itse olen saanut kuulla mm. nämä ihanat sanat Joutjärven kirkosssa yksin rukoillessani Hengen profetian kautta Isä meidän rukouksen jälkeen 17.3.1989 ! :)))
        .
        Me emme voi alkaa muuttamaan sitä mitä raamattu meille kertoo ja opettaa !
        .
        Vrt. Jes 1:18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        Jes. 43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.
        Jes. 44:22 Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut.
        .
        Psalmi 103:2 Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt, 103:3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, 103:4 joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella,
        .
        TÄMÄN KAIKEN IHANAN SAAMME USKOA KUN KATUVALLA PUHTAALLA OMALLATUNNOLLA LÄHESTYMME VAPAHTAJAAMME JA TAIVAALLISTA ISÄÄMME ! :)))

        Menepä sanojesi ytimeen.

        Sain - ja missä sait? Kuka edustaa sitä- missä sait? Tästä sinulle kirjoitin.

        En kiellä sitä, etteikö tässä ajassa Herra toimi kaikkialla, pelastaakseen ihmisen, - mutta - kun edetään uskossa, seuraten JumalanKaritsan askeleita seuraten, tämän uhrikaritsan peittävän alastomuutemme "nahansuojassa", jonka veri on vuotanut.
        Nyt temppelisi rakennustiilet ovat muurattu kenen/keiden - kulmakiven/kivien - varaan.
        Siitä mainitsin -munkkikaavun- . Varmaan ymmärsit mitä edustavuutta ilmaisin porteistasi.

        Kun ja koska suullasi edustat jotain, silloin JumalanSana puhuu hapatteista. MIkä oli Jumalankansan tehtävä, kun läksi Egyptistä?
        Hapatteet oli poistettava ja tämä Sanaan muistiinmerkityt ohjeet pätee myös tänään. Ennen uhrikaritsan syömistä, piti ja pitää edelleen perata hapatteet.

        Kuka ja ketkä syövät elämäksi, elämänpuun hedelmää? Uskomassa olevat, jotka pitäytyvät Sanaan, karitsan askeliin. On perattava, jos on pekaamista ja poistettava hapan.
        Se tarkoittaa myös ajassa sitä, ketä sanomme edustavamme ja jos edustus"laitos", kantaa hapatetta, jopa syniten härskeimmässä muodossa, jossa Jumalalle kauhistava muoto saarnaa, jakaa ehoollista muotojumalisuutta, leivässä ja viinissä, niin tämä kieltää -----uskon---.
        Maailma tanssittaa sellaista kirkkoa ja soittaa maailmallista lauluaan ja porukka tanssii, jopa niin, että omat vie.

        Jos Herra on käynyt noukkimassa Kristuksen seuraamiseen vaikka sinut, niin sinun on miellettävä se, että Jumalalla on vain yksi kansa joka pelastuu. On ollut aikain alusta - tämän välimaaston historiassa - ja nyt hetken - Herran paluuseen asti.
        Sen tehtävä on olla uskollinen, kuuliainen, seuratessaan itse Mestaria.

        Ja-

        perattava se hapate. Muutoin tähän maailmaan rakastuneena on jättänyt Mestarin. Ei sellaisia kultakupoleja ole kirkoissa, jossa törkeä Sananvastaisuus pitäisi itseäni ovien sisäpuolella, vaan lähtisin pois, etten heidän synteihinsä ottaisi osaa.

        Siis ja jos esim. ovet, joidenka kynnyksiä kulutat edustaa helmoissaan Jumalan sanan kauhistusta, sen edustus on hapate, vaikka se hapate ehkä ei olisi vielä samassa huoneessa. Siksi te- jotka kristuksen nimeä tunnustatte, teette jopa kirkollenne palveluksen, erottautua sieltä pois.
        Mitä sitten? Se onkin Hengentyö, että Karistan askeleissa teette sen, mitä kirjoitukset sisältävät elämässä.

        Siksi puhuessa sitomisesta ja päästämisestä, - puhutaan- uskonseuraamisesta.

        Jos Sanan muistiinmerkityt Mooseksen kirjoituksissa esitetyt sitomiset ja päästämiset Jumalan puolelta luet, siinäkin on merkitys.
        Jos teet - siis uskot ja uskossa teet- tulet siunatuksi, eikä ole niitä kirouksia, mitä taas epäuskoinen tekeminen on.

        Synti on vastoin Jumalan mielenmukaista elämää ja valintoja.

        ja se tuo - omat ongelmat, se myös sitoo ihmisen.

        Mennään tästä eteenpäin. Mutta mieti näitä karitsan askeleita ja sen merkitystä ihmisen elämään, se varsinainen kulmakivi rakennuksessa.


      • Nimimerkki "Kopittelijalle" kirjoittaa:" Ei sellaisia kultakupoleja ole kirkoissa, jossa törkeä Sananvastaisuus pitäisi itseäni ovien sisäpuolella, vaan lähtisin pois, etten heidän synteihinsä ottaisi osaa.
        Siis ja jos esim. ovet, joidenka kynnyksiä kulutat edustaa helmoissaan Jumalan sanan kauhistusta, sen edustus on hapate, vaikka se hapate ehkä ei olisi vielä samassa huoneessa. Siksi te- jotka kristuksen nimeä tunnustatte, teette jopa kirkollenne palveluksen, erottautua sieltä pois."
        _________________________

        Totta on paljon asioita ja epäraamattullisia käytäntöjä monien kirkkojen sisällä ja johan Jeesus sanoi: "Ei terveet tarvitse parannusta vaan sairaat" ja näitä sairaita löytyy yhtälailla kirkkojen sisältä kuin maailmastakin !
        .
        Kirkkojen sisälläkin on oiva paikka tehdä oikeaa Raamatullista lähetystyötä ! :)))
        .
        Se mitä kirkkoa minä edustan...niin en tiedä... koska en tunne kuin yhden seurakunnan eli "Ekklesian" = "Jumalan seurakunnan". "maailmasta ulos kutsutut" ja tämä seurakunta ei ole kirkkorajoitteinen !
        .
        Mutta sinä joka täällä nyt kovasti arvostelet minua ja esim. hyvin ekumeenista Santalaa, niin oletko koskaan ajatellut, että josko sinun oma kirkkosi ei olekaan niin oikea kuin luulet ! Mietipä sitä !


      • Nimimerkki "Kopittelijalle" kysyy: "Nyt temppelisi rakennustiilet ovat muurattu kenen/keiden - kulmakiven/kivien - varaan."
        _________________________

        Vastaan tähän blogikirjoituksellani "Hyvä Paimen"... ja
        ... " ELÄVIÄ KIVIÄ ? MITÄ SE TARKOITTAA ?"

        http://otakoppi.webnode.fi/news/hyva-paimen-/


      • Ps. Ja vielä... näillä sivuilla Risto Santalan leimaaminen "vain joksikin luterilaiseksi papiksi" tai joksikin "santapaperiksi" on kyllä aika harhaanjohtavaa eikä tee oikeutta Riston elämäntyölle Raamatun alkukielien asiantuntijana ja yleisenä Raamatun opettajana !
        .

        "Risto Santala syntyi vuonna 1929. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1953. Toimittuaan nuorisopastorina Helsingissä ja merimiespappina Haifassa hän siirtyi vuonna 1957 Suomen Lähetysseuran heprealaisen Shalhevetjah-työkeskuksen ja koulun opettajaksi Jerusalemiin.

        Vuonna 1968 Santala palasi Suomeen ja toimi Helsingin Raamattukoulun rehtorina vuoteen 1975 saakka.

        Vuosina 1976-1986 hän palveli jälleen Israelissa. Tuolloin syntyivät hänen pääteoksensa, alunperin hepreaksi kirjoitetut Messias Vanhassa ja Uudessa testamentissa rabbinistisen kirjallisuuden valossa (suom. Kristinuskon juuret I ja II).

        Nämä kaksi kirjaa sekä tutkielma ”Paavali ihmisenä ja opettajana” on julkaistu yli kymmenellä kielellä, muun muassa englanniksi, suomeksi, eestiksi, kiinaksi sekä venäjäksi.

        Vuodet 1988-1992 Santala toimi Lahden Joutjärven ev. lut. seurakunnan kirkkoherrana.
        Eläkkeellä ollessaan hän jatkoi opetustyötään ja kirjoittamista.
        Santala kirjoitti yli kaksikymmentä kirjaa."
        .
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/risto-santala-on-kuollut/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ps. Ja vielä... näillä sivuilla Risto Santalan leimaaminen "vain joksikin luterilaiseksi papiksi" tai joksikin "santapaperiksi" on kyllä aika harhaanjohtavaa eikä tee oikeutta Riston elämäntyölle Raamatun alkukielien asiantuntijana ja yleisenä Raamatun opettajana !
        .

        "Risto Santala syntyi vuonna 1929. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1953. Toimittuaan nuorisopastorina Helsingissä ja merimiespappina Haifassa hän siirtyi vuonna 1957 Suomen Lähetysseuran heprealaisen Shalhevetjah-työkeskuksen ja koulun opettajaksi Jerusalemiin.

        Vuonna 1968 Santala palasi Suomeen ja toimi Helsingin Raamattukoulun rehtorina vuoteen 1975 saakka.

        Vuosina 1976-1986 hän palveli jälleen Israelissa. Tuolloin syntyivät hänen pääteoksensa, alunperin hepreaksi kirjoitetut Messias Vanhassa ja Uudessa testamentissa rabbinistisen kirjallisuuden valossa (suom. Kristinuskon juuret I ja II).

        Nämä kaksi kirjaa sekä tutkielma ”Paavali ihmisenä ja opettajana” on julkaistu yli kymmenellä kielellä, muun muassa englanniksi, suomeksi, eestiksi, kiinaksi sekä venäjäksi.

        Vuodet 1988-1992 Santala toimi Lahden Joutjärven ev. lut. seurakunnan kirkkoherrana.
        Eläkkeellä ollessaan hän jatkoi opetustyötään ja kirjoittamista.
        Santala kirjoitti yli kaksikymmentä kirjaa."
        .
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/risto-santala-on-kuollut/

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=3122


      • kopittelijalle17_44
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Nimimerkki "Kopittelijalle" kirjoittaa:" Ei sellaisia kultakupoleja ole kirkoissa, jossa törkeä Sananvastaisuus pitäisi itseäni ovien sisäpuolella, vaan lähtisin pois, etten heidän synteihinsä ottaisi osaa.
        Siis ja jos esim. ovet, joidenka kynnyksiä kulutat edustaa helmoissaan Jumalan sanan kauhistusta, sen edustus on hapate, vaikka se hapate ehkä ei olisi vielä samassa huoneessa. Siksi te- jotka kristuksen nimeä tunnustatte, teette jopa kirkollenne palveluksen, erottautua sieltä pois."
        _________________________

        Totta on paljon asioita ja epäraamattullisia käytäntöjä monien kirkkojen sisällä ja johan Jeesus sanoi: "Ei terveet tarvitse parannusta vaan sairaat" ja näitä sairaita löytyy yhtälailla kirkkojen sisältä kuin maailmastakin !
        .
        Kirkkojen sisälläkin on oiva paikka tehdä oikeaa Raamatullista lähetystyötä ! :)))
        .
        Se mitä kirkkoa minä edustan...niin en tiedä... koska en tunne kuin yhden seurakunnan eli "Ekklesian" = "Jumalan seurakunnan". "maailmasta ulos kutsutut" ja tämä seurakunta ei ole kirkkorajoitteinen !
        .
        Mutta sinä joka täällä nyt kovasti arvostelet minua ja esim. hyvin ekumeenista Santalaa, niin oletko koskaan ajatellut, että josko sinun oma kirkkosi ei olekaan niin oikea kuin luulet ! Mietipä sitä !

        Kirkkojen sisällä on oiva paikka tehdä "oikeaa" Raamatullista lähetystyötä.

        Sitten viittaat tähän "Ekkleesiaan" ...

        Sisäistetään tätä ajatustasi hieman syvemmälle.

        Kun ja koska "kirkkosi" yhä edustamassa muodossa syventyy Jumalanvastaisuudessa, niin eikös se tosi #Ekkleesia olisikin sitä, että uskovat ulkoistaisitte itsenne todella.
        Se olisi sitä lähetystyötä, lähetystyötä tämän kansan parhaaksi.
        Mutta, hapatteen kanssa veljeily, se ei paranna kirkkoanne, vaan tavallaan hapatettu näyttäisi olevan oikea vääryydessään, koska TE edustatte siellä matkassa.
        Ongelma onki siinä, ettei Kristuksen askeleitten merkit kiinnosta teitä, vaan tavallaan väittäisin nyt teidän pyrkivän "lihan" käsivarrella ojentamaan langennutta ylös.
        Se ei parane tuon suunnitelman mukaan, mutta jos todella repäisette itsenne irti, se kertaleikkauksella erottaisi teidät hapatteesta ja näin Egyptistä lähtö tulisi näkyväksi.

        Se, että kannatatte kansankirkon hapatetta henkeen ja vereen, myötäkarvaan silittäen, on harha ja lyö yhä syvemmät arvet Kristuksen ruumiiseen. Siinä ei ole Ekkleesiaa, vaan maailmallisuutta, johon rakastuneena kieltää Mestarin suunnitelman seurakuntaansa varten.

        Mieti, kun tämänpäivän ihmiset ovat jo hukassa Tien suunnasta, kun ja koska eroa ei ole tehty, vaan otetaan yhä pahemmat happatteet leipäänne ja viiniinne matkaan.
        Siksi se viini, edustaa hapanta ja syntiä.

        Mietipä tätä. Elävä kivi, rakentuu itse KULMAKIVEEN ja näetkö, että kulmakivelle rakennetaan rakennus, joka ei kestä viimeistä tuomiotaan.
        Siksi myös vanhanliiton viestintä on kertomassa lopunajan kansalle syyn, että emme tekeisi niitä virheitä, joita se teki.
        Se on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopunaikaa.

        Santapapreista puhe, on se, että Santalan kirjoituksia käytetään harhaanjohtavasti siten, että se hapate tulisikin sallitummaksi, eikä nähtäisi sitä, mistä tänäaikana ja hetkenä on tehtävä parannus- seurakunnassa ja tarkoitan tällä sitä, joka käy Hänen nimessään kohti kotia.


      • pieniJatkos

        Mietipä tätä. Elävä kivi, rakentuu itse KULMAKIVEEN ja näetkö, että kulmakivelle rakennetaan rakennus, joka ei kestä viimeistä tuomiotaan.

        Tällä tarkoitan, että nyt edustamasi kirkkokunta rakennuksena ei kestä tuomiotaan.
        Se on Sodomalainen rakennus, joka sai tuomionsa. Se ei ole Herran rakennus ja sieltähän Sodomasta käskettiin paeta, ..... joku vain siihen ihastuneena muuttui suolapatsaaksi. .. Mutta, se suola ei ole taivaallinen.


      • sanatalastaVielä
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ps. Ja vielä... näillä sivuilla Risto Santalan leimaaminen "vain joksikin luterilaiseksi papiksi" tai joksikin "santapaperiksi" on kyllä aika harhaanjohtavaa eikä tee oikeutta Riston elämäntyölle Raamatun alkukielien asiantuntijana ja yleisenä Raamatun opettajana !
        .

        "Risto Santala syntyi vuonna 1929. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1953. Toimittuaan nuorisopastorina Helsingissä ja merimiespappina Haifassa hän siirtyi vuonna 1957 Suomen Lähetysseuran heprealaisen Shalhevetjah-työkeskuksen ja koulun opettajaksi Jerusalemiin.

        Vuonna 1968 Santala palasi Suomeen ja toimi Helsingin Raamattukoulun rehtorina vuoteen 1975 saakka.

        Vuosina 1976-1986 hän palveli jälleen Israelissa. Tuolloin syntyivät hänen pääteoksensa, alunperin hepreaksi kirjoitetut Messias Vanhassa ja Uudessa testamentissa rabbinistisen kirjallisuuden valossa (suom. Kristinuskon juuret I ja II).

        Nämä kaksi kirjaa sekä tutkielma ”Paavali ihmisenä ja opettajana” on julkaistu yli kymmenellä kielellä, muun muassa englanniksi, suomeksi, eestiksi, kiinaksi sekä venäjäksi.

        Vuodet 1988-1992 Santala toimi Lahden Joutjärven ev. lut. seurakunnan kirkkoherrana.
        Eläkkeellä ollessaan hän jatkoi opetustyötään ja kirjoittamista.
        Santala kirjoitti yli kaksikymmentä kirjaa."
        .
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/risto-santala-on-kuollut/

        Santala, hän ei varmaankaan nähnyt tämänpäivä kirkkonsa kohtaa, missä mennään.
        Siinäpä jää miettimään, olisiko hän antanut hyväksyntää tälle menolle.
        Siksi hänen siteeraaminen tämänpäivän srk. siunaukseksi, että tässä kaikki hyvin, on tavallaan hänen työntänsä kohtaan väärin.
        Eli jos kunnioitat häntä ja pyrit "happamattoman" leivän pöytään, niin on tarkasteltava asioita siltä pohjalta.


      • sanatalastaVielä kirjoitti:

        Santala, hän ei varmaankaan nähnyt tämänpäivä kirkkonsa kohtaa, missä mennään.
        Siinäpä jää miettimään, olisiko hän antanut hyväksyntää tälle menolle.
        Siksi hänen siteeraaminen tämänpäivän srk. siunaukseksi, että tässä kaikki hyvin, on tavallaan hänen työntänsä kohtaan väärin.
        Eli jos kunnioitat häntä ja pyrit "happamattoman" leivän pöytään, niin on tarkasteltava asioita siltä pohjalta.

        Jos olisit lukenut ja olisit tuntenut Risto Santalan konservatiivisen raamattuun ja sen alkukieleen perustuvan ajattelun ja sen kuinka hän usein ja monissa puheissaan ja kirjoissaan kritisoi aikamme "liberaaliteologista linjaa", niin et kirjoittaisi hänestä kuin edellä kirjoitat...
        .
        Oletko sinä adventisti ?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jos olisit lukenut ja olisit tuntenut Risto Santalan konservatiivisen raamattuun ja sen alkukieleen perustuvan ajattelun ja sen kuinka hän usein ja monissa puheissaan ja kirjoissaan kritisoi aikamme "liberaaliteologista linjaa", niin et kirjoittaisi hänestä kuin edellä kirjoitat...
        .
        Oletko sinä adventisti ?

        Tuossa vaikka sinulle ja muillekin luettavaa jo vuodelta 1965 ja näet että Risto näki tämän "liberaalisen" esiinmarssin jo tuolloin !
        http://www.kirjasilta.net/santala/taivasten/esipuhe.html


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tuossa vaikka sinulle ja muillekin luettavaa jo vuodelta 1965 ja näet että Risto näki tämän "liberaalisen" esiinmarssin jo tuolloin !
        http://www.kirjasilta.net/santala/taivasten/esipuhe.html

        Pieni lainaus kirjasta:
        "
        "Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen", Matt. 11: 12.

        Rabbiinien esikuvan mukaan Uuden testamentinkin sanat pitäisi tulkita ensin pshat, 'yksinkertaisesti', juuri niin kuin ne on sanottu. On ollut totta "tähän asti" ja aina, että taivasten valtakuntaa vastaan hyökätään. Tämä sana on omankin aikamme otsikko. Mutta Jeesus ilmoitti, että "hyökkääjät" ja "valtakunnan" vastustajat voivat "temmata" valtakunnan virallisen edustuksen itselleen. He voivat tunkeutua rintamalinjojen taakse ja vallata kirkon hallinnon.

        Kirkon historiasta ei saisi antaa koskaan liian ruusuista kuvaa. Ulkonainen kirkko on parhaimmillaankin vain palvelija ja altis erehdyksille. Vain Jeesuksen Kristuksen hallinta antaa kirkolle sen mielekkyyden. Kirkon tulisi olla taivasten valtakunnan edustaja. Mutta ilmeisen usein ovat vastustajahenget saaneet voiton Kristuksen edustajiksi kutsuttujen sydämessä. Ajatelkaamme vain katolisen kirkon vaiheita kautta vuosisatojen. Miten usein onkaan väkivallan ja vainon tai suoranaisen saastaisuuden henki tunkeutunut kirkkolaitoksen suojiin. Tai ajatelkaamme itäisessä naapurimaassa omalla vuosisadallamme tapahtunutta kehitystä. Neuvostoliiton hallitus on järjestänyt omia miehiään ortodoksisen kirkon johtopaikoille ja sikäläisiin teologisiin seminaareihin. Sama toiminta on jatkunut sen "satelliittimaiden" ortodoksisissa kirkoissa.

        Kirkon vaarana on aina ollut, että vieraat voimat ovat soluttautuneet omien rintamalinjojen taakse. "


      • Nyt kun sinä nimimerkki "Kopittelijalle" olet kovasti sitä mieltä että jokaisen todellisen Jeesuksen seuraajan pitäisi jättää kaikki maallistuneet kirkot ja seurakunnat ja ehkä hieman farisealaisesti (=erottautujat) erottautua näistä ,
        niin mikä mahtaisi olla sinusta se Raamatullinen seurakunta mihin ihmisten kuuluisi ja olisi järkevintä liittyä ?


      • pieniJatkos kirjoitti:

        Mietipä tätä. Elävä kivi, rakentuu itse KULMAKIVEEN ja näetkö, että kulmakivelle rakennetaan rakennus, joka ei kestä viimeistä tuomiotaan.

        Tällä tarkoitan, että nyt edustamasi kirkkokunta rakennuksena ei kestä tuomiotaan.
        Se on Sodomalainen rakennus, joka sai tuomionsa. Se ei ole Herran rakennus ja sieltähän Sodomasta käskettiin paeta, ..... joku vain siihen ihastuneena muuttui suolapatsaaksi. .. Mutta, se suola ei ole taivaallinen.

        Luitkohan sinä antamaani linkkiä "rakentukaa elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi" ollenkaan ?

        Minä en siinä puhu mistään kirkkorakennuksesta tai Ev.Lut kirkosta tai mistään muustakaan vaan todellisesta näkymättömästä Jumalan "Ekklesiasta" , johon kuuluu ihmisiä kaikista seurakunnista mutta ei suinkaan kaikki !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/hyva-paimen-/


      • Mutta asia on Risto Santalan kohdalla juuri näin kuin tämä Eero Junkkaala (https://fi.wikipedia.org/wiki/Eero_Junkkaala) toteaa tuossa Riston kuolin uutisen kommenteissa:
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/risto-santala-on-kuollut/
        Lainaus " (Eero Junkkaala • kolme vuotta sitten)

        "Yksi pylväs on kaatunut. Kunnioitettu opettajani viitoitti tietä Raamatun maailmaan, juutalaisuuteen ja kristittyjen keskinäiseen rakkauteen. Rauha hänen muistolleen."


      • kopittelijalle
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Luitkohan sinä antamaani linkkiä "rakentukaa elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi" ollenkaan ?

        Minä en siinä puhu mistään kirkkorakennuksesta tai Ev.Lut kirkosta tai mistään muustakaan vaan todellisesta näkymättömästä Jumalan "Ekklesiasta" , johon kuuluu ihmisiä kaikista seurakunnista mutta ei suinkaan kaikki !

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/hyva-paimen-/

        Minä en siinä puhu mistään kirkkorakennuksesta tai Ev.Lut kirkosta tai mistään muustakaan vaan todellisesta näkymättömästä Jumalan "Ekklesiasta" , johon kuuluu ihmisiä kaikista seurakunnista mutta ei suinkaan kaikki ! //// lainaus kirjoitukseesi oli siinä.
        ja toisesta ed. kohdasta

        Pieni lainaus kirjasta:

        "

        "Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen", Matt. 11: 12.

        Pysäytän taas sinut katsomaan pistettäsi, missä seisot.

        Tavallaan tänään luullaan ja oletetaan puhujina sitä, että missä ollaan edustetaan tätä "Johannes Kastajan päiväpuhetta"!

        Ei se niin ole, ja todeten kaikella ajallisella kunnioituksella Santalaakin, niin pyrkimys seistä ja tulkita "tässä ja nyt" hetkissä on meissä ihmisistä käsin olevassa "pyhässä".

        Ongelma on, että ei nähdä perattavaa hapatetta. Vaan happamuudessa puhutaan, --jopa kauniisti--- , Jumalallisia asioita. Siis pitäisi mennä syvemmälle ja paljastetaan nyt, että itse erosin evl. kirkosta, en siksi, että olisi veljilleni Kristuksessa vastustanut pyrkimystä rehellisyyteen, mutten nähnyt siinä jatkumon mahdollisuutta.
        Jos kirkko ei korjaa perustuksiaan, sillä ei ole menestystä.
        Sama, kun tänään viestitetään itselleni "maahanmuutosta", jopa jonkun kohdalla väsyttäen itsenä, taistelussa, se on turhaa, koska sillehän ei voi mitään. Asian laajuuteen en ota enempiä, mutta juuri tämän länsimaisen ihmisen muotojumalisuuden tähden he tulevat juomaan sen "Jumalanvihan maljan" pohjiin, koska he eivät tee parannusta.
        Mutta, ketkä saavat nostaa silmänsä, ymmärrät sen.

        Sama se on kansankirkossammekin. Sitä ei voi korjata, koska hapate on sisällä, vain ulosastumalla, voi varjella itsensä kaikelta ongelmalta.
        Esim. koti, siellä voi yhdessä uskovien kanssa kokoontua, laulaa, lukea sanaa jne.
        Luterilaiset voisivat repäistä vaatteensa ja --onhan teillä Lutter- säätiönkirkot. Oletettavasti siellä ei ole samaa ongelmaa sisällä, jos pesäpaikkaa kyselet. Oliko se siellä Vuorikadulla yksi paikka. Mikä siellä kaupunginsairaalan rinteessä oleva srk. oli? jne.
        Mutta, juuri ajatus, joka on iskostettu, että pelastus on vain - lapsikasteen ja ripin kautta hautaansiunaus, se merkkinä otsassa ja kädessä on huonomerkki hapatteessa.

        Se palatakseni Johannes kastajan päivistä - kirkkojen perustuksiin, niin ne eivät ole sellaisella perustuksella, jota tänään voisi paljoakaan suositella.
        Ja kun perusta ei ole kunnossa, kansa on juuri "meidän" valintojen takia tuuliajolla.
        Kirkot vain olettaen julistavat, että nyt hyökätään perustuksiin, ja taivasten valtakuntia vastaan, mutta ei se perustus kestä, joka on hiekalle rakennettu. Kun ja koska maailman tuulet huuhtelee perustuksia ja kirkot myötäilee noita virtoja, ohjaillen ovista ja ikkunoista kaiken sisälleen, se on tuhoontuomittu.
        Ei niissä ole mitään rintamalinjoja, jotka jo ennen ihmisen luomista on muistiinmerkittynä sanaan kirjoitettu.

        Me elämme lopun aikoja. Meille on sanassa kirjoitettu, varoittavasta esimerkistä, joka tuhosi senaikaisen kansan erämaahan, oli napina, hinguttiin Egyptiin - siis maailmaan takaisin, tehtiin hiilipannuista omat palvelumuodot ja jyristiin sen aikaisen Jumalan valitseman johdonvastaisesti Moosesta ja Aaronia kohti.

        Mikä on Jumalan tämänaikainen kansa? Se juuri on tässä sijaisuuskuolemassa, jonka uhrinahka peittää alastomuutemme.
        Se huulillamme todistaa Jumalallisen suunnitelman, uskollisuuden, tottelevaisuuden, jossa Sanan esittämät juhlat astuvat tämänpäivän kansan ja JumalanKansan päiviksi.
        On palattava juurille. Ei ole juutalaista, ei kreikkalaista, ei luterilaista, suomalaista, jonka perustalle rakennetaan, vaan Kristukseen, Sapatin Herran perustukselle, sekä siinä muistetaan hänen kuolemansa muistoa.
        Se on Uuttaliittoa. Jumalalla on vain YksiKansa, ollut ja on. Sydän on temppelirakennus, jossa Kristus on ylin. Ja tässä rakentua hengelliseksi huoneeksi, on tätäpäivää meidänkohdalla. Uskollisuus sanalle.
        Hapatteet pois peraten, Hän yksin ja elämänpuusta syömään.
        Lepopäivä, niinkuin se sanasta on kirjoitettu. Ei tarvita "kirkkopyhiä", sillä ne viittaavat juuri ihmisten luuloihin, jota sitten pyhiteltäisiin. Ei, ei sellaista. Herran kuoleman muisto- se on PYHÄ. Sapatti on PYHÄ, ja joka uskoo, hänet kastetaan Kristuksen kuolemaan ja se viittaa ylösnousemukseen Hänen paluussaan.

        Niin, kopittelija. Paljon on sanottu hapatteista. Toivottavasti ymmärrät, eikä sinun tarvitse minulle niistä vastailla, sillä Isän edessä kumpikin teemme sitä tiliä. En ole välimies päästelemään ja sitomaan ketään, sillä Jumalan Sana, se on se avain. Koska juuri tämä *Sana tulee viimeisellä tuomiollaan tuomitsemaan ja jopa lähtee Herran huoneesta, siis Jumala tuomitsee kansansa. Sana sitoo tai päästää, hapatteilla pakkaa olemaan se ongelma, että jos ja kun on hapatettu, ei näe, hapatettaan. On tavallaan pyhä, pyhä hapate. Siinä pyhässä hapatteessa julistaa pyhää happamuutta, joka ei ole raamatullista.


      • jatkoaTähän

        jatkuu.
        Jos kansankirkkomme hapatepyhäpapisto tajuaisi Jumalan Sanan, minkälainen kaksiteräinen miekka se on, niin moni repäisi viittansa, luovuttaisi "piispannuttunsa" ja sanoisi, että minulla on saastaiset huulet.

        Se tulos olisi totisen sydämen lopputulos, kun Sanan Valo sen aikaansaisi.
        Mutta, kun se hapan ja omaminuus, tulkinta, ajanhavinat ja hyväntiedonpuu- hedelmänä, ei anna valoa, eikä sitä anneta, vääriin käsiin.

        Siksi he jääköön esittämään muotojumalisuutta. Tosin siitä kärsii juuri se joukko, joka näkee totuuden, mutta kun ei ole uskollisia, jotka kävisivät edellä, luoden sen uuden laitumen.

        Tässä on maa edessämme. Jos menet oikealle, menen vasemmalle jne.
        Sodoman maa oli jollekin se viimeinen paikka. ... ... Niin missä laumassa seistään???

        Ketä edustetaan, .... Usko ja vaellus on vapaehtoinen suunta, ketään ei pakoteta mihinkään. Sydän vain käy siihen, mitä rakastetaan.
        Rakkaus on taivaallisen Jumalan valtakunnan sisältö, jossa tämä Agabe sisäistää sydämelle tahtotilan, sekä uskollisuuden.


      • Ymmärrän kyllä sinun "pointtisi" arvostellessasi kaikkea mitä "kansankirkossamme" ja muuallakin monien maallistuneiden pappienkin toimesta harrastetaan mutta "pakeneminen" ja "erottautuminen" näistä ja tästä kaikesta ei ole ratkaisu, vaan se on vain pikemmiten vain oman selustan turvaamista ja "apua tarvitsevien hylkäämistä" !
        .
        Tärkeämpää on siis "nostaa kissoja pöydälle" ja saada aikaan keskustelua ja tähänhän Martti Lutherkin tähtäsi "teesejään naulatessaan" !
        En minäkään näe esim. Luterilaisen kirkon ja näiden "liberaali"-pappien tilaa suomessa mitenkään imartelevasti mutta en silti koe tarvetta erota siitä ja varsinkin kun se ei kahlitse minun kristillistä ekumeenista ajatteluani mitenkään...
        (... samaa ei esimerkiksi edusta minulle adventismi, joka "erottautuu" )
        .
        Vrt. Matt 15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
        15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
        15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
        15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
        .
        Vrt myös kirjoitukseni: http://otakoppi.webnode.fi/news/oletko-sina-hurskas-/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä sinun "pointtisi" arvostellessasi kaikkea mitä "kansankirkossamme" ja muuallakin monien maallistuneiden pappienkin toimesta harrastetaan mutta "pakeneminen" ja "erottautuminen" näistä ja tästä kaikesta ei ole ratkaisu, vaan se on vain pikemmiten vain oman selustan turvaamista ja "apua tarvitsevien hylkäämistä" !
        .
        Tärkeämpää on siis "nostaa kissoja pöydälle" ja saada aikaan keskustelua ja tähänhän Martti Lutherkin tähtäsi "teesejään naulatessaan" !
        En minäkään näe esim. Luterilaisen kirkon ja näiden "liberaali"-pappien tilaa suomessa mitenkään imartelevasti mutta en silti koe tarvetta erota siitä ja varsinkin kun se ei kahlitse minun kristillistä ekumeenista ajatteluani mitenkään...
        (... samaa ei esimerkiksi edusta minulle adventismi, joka "erottautuu" )
        .
        Vrt. Matt 15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
        15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
        15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
        15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
        .
        Vrt myös kirjoitukseni: http://otakoppi.webnode.fi/news/oletko-sina-hurskas-/

        ...Ja tähän seuraavaan meidän pitäisi tähdätä, missä ikinä liikummekin, oli se sitten "maallistunut kansankirkko" tai sitten joku muu "maailmallinen paikka" !

        ...2 Kor 3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette KRISTUKSEN KIRJE, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
        2 Kor 2:14 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!2:15 Sillä me olemme KRISTUKSEN TUOKSU Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:2:16 näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?


      • kopittelijalleloppulause
        Kopittelija007 kirjoitti:

        ...Ja tähän seuraavaan meidän pitäisi tähdätä, missä ikinä liikummekin, oli se sitten "maallistunut kansankirkko" tai sitten joku muu "maailmallinen paikka" !

        ...2 Kor 3:3 Sillä ilmeistä on, että te olette KRISTUKSEN KIRJE, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin."
        2 Kor 2:14 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!2:15 Sillä me olemme KRISTUKSEN TUOKSU Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:2:16 näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen?

        Tietenkin sinä voit tehdä valintasi aivan sen mukaan, mitä sydän rakastaa, ja näkökykysi vie.
        Mutta, kohdaltani se, että kirkkolaitos edustaa jakaessaan ehtoollista, vastoin leivän ja viinin sanomaa. Jos tarkoitushakuisesti otan erottamatta Herran pöytää, silloin syön tuomiokseni. Siihen en lähde omantunnon syistä mukaan. Mutta, jokainenhan tekee valintansa, enkä ole mittaamassa askeleittesi määrää ja mittaa, sekä periaatteita siitä, missä kävelet.
        Sinä nautit "viinipuusi" antimet sennäköisesti ja ravitset itseäsi niitten käsien kautta, joka sinua ruokkii.
        Tämä kohdallani uhrikaritsan hinta, jolla olen ostettu, se sana ja sanomallisuus siitä on kohdalleni mittaamattoman arvokas, on tehtävä kohdaltaan ne valinnat ja kysyttävä sydämeltä kuuliaisuutta, etten maailman mukana tuomittaisi. Siitä on sanaan riittävästi muistiinmerkittyä opetusta, että sanasta vaarinottaminen on tosiasiaa tänäänkin. Se on sitä, että siinä sitominen ja päästäminen ratkaisee elämäni.

        Aihe on ilmeisesti jo loppuunkäsitelty, mutta aika on tavallaan paha, varsinkin tälle nuoremmalle sukupolvelle. Meidän aika, jossa olin nuori, ei tällaista "tarjontaa" maailmasta ollut, mikä nyt hetki tuo mukanaan.
        Se, missä nuori voittaisi tänään, on juuri pitämällä kiinni siitä, mitä on sanaan opetuksellisesti annettu ja uskollisuus.
        Voisipa sanoa, että nuoruudessa elin "helppoa aikaa", varjeltui monelta pahalta, itse kukin. Työtä oli riittävästi, se rasitti kaikki joutavat ajatukset pois ja väsyneenä illalla nukkumaan.
        Tätä onnea ei tänäpäivänä nuorella ole,, on vain ne maailmanrantojen houkutukset ja siinä olisi tärkeä seurakunnilla olla selvä linja. Jossain on linjat ok, ja panostettu kovasti nuoriin. Mutta se siitä. Jatketaan tästä eteenpäin.


    • pyhpyh

      Meitä ei kuule nämä jatkuvat valheesi ja liirumlaarumisi ja itsekehusi kiinnosta tippakaan.

      • Kiinnostipa sinua kuitenkin taas spämmätä tähänkin ketjuun joutavia kommenttejasi ?
        Haluat aina olla näkyvillä sanomatta kuitenkaan yhtään mitään...
        Olet "PyhPyh" vain tyypillinen Trolli -hahmo et muuta ! :(


      • Tää.pyhpyh
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kiinnostipa sinua kuitenkin taas spämmätä tähänkin ketjuun joutavia kommenttejasi ?
        Haluat aina olla näkyvillä sanomatta kuitenkaan yhtään mitään...
        Olet "PyhPyh" vain tyypillinen Trolli -hahmo et muuta ! :(

        Tää pyhpyh on joko todella uskottava trolli tai sitten vähän meitä muita kehityksessä jäljessä. En tiedä kumpi. Kusipäiksi kutsutaan muita, kommunikointitaidot loistavat poissaolollaan ja niin fariseus kun vaan voi olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe