Kokemuksia armejia ajolta?

sissimie

Haluaisin avata uuden asiallisen ketjun Lieksan sivuille,kun nämä natsit ja viherpunanatsit,käy vaan juupas,eipäs keskustelua aina täällä.Ketä kiinnostaa?Minäkävin intin,70,luvulla.loppupeleissä se oli hyvää aikaa,näin jälkikäteen ajateltuna.Silloin kyllä tuntu välillä jotta verisuoni päästä katkeaa,Kouluttajissa oli useimmat kuin Koskela ja yksi oli kuin Lammio yksi ihminen voi tuhota kaikkien yhteishengen.

168

3619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kontiorannankäynyt

Nämä äärivasemmistolaiset suvakit ja äärioikeistolaiset ei voi nähdä maailmaa kuin mustavalkoisena.Sitten asiaan mun inttiaikoina ootetiin metsässä kuusi tuntia,sitten oli viisitoista minuttia toimintaa,sitten kassulle.Toivottavasti nämä ääriainekset älyäisi poistua tältä osiolta ja tulisi keskustelemaan,vaikka Kamuttaja ja Vanha lieksalainen.

• asödlfl

Rakas ystäväiseni, joka olet kirjoittanut kaksi ensimmäistä viestiä, olet ollut itsekin sujuvasti mukana samassa rasismiaiheisessa keskustelussa. Tekstisi on hyvin tunnistettavaa persoonallisen välimerkkien ja välien käytön vuoksi.
        Tämä aloitus on kuitenkin virkistävää vaihtelua.

• olinpapaskasotilasmie

mie urvahdin tajuttomaksi joka marssilla, kaikki muut sai kanttaa varusteeni. sotaharjotuksessa eksyin ja jakelin ammuksia vihreälle joukkueelle, meijän oli keltaset. että viholliselle vein panokset. kertausharjotuksessa olin kirjuri ja täytin
      unenpuutteessa väärin nimet ja sotilasarvot, väärät päivämäärätkin jäi kantakirjaan, vasta vääpeli korjas kun huomas parinviikonpäästä.

• kdgjjlg

piip

• Minulla oli päällikkönä eräässä osiossa upseeri jonka tunnus oli "hiki säästää verta" ja ilmeisesti hän oli Laihialta koska säästi niin paljon verta.

Kerran oli yksi 30 min. tauko kahden vuorokauden marssilla.
      Silloin sai syödä ja kaikki muu oli yhtä menoa, yölläkin mentiin pimeässä metsässä pyöriä työntäen.

Toinen rankka reissu oli 3 vrk loppusota jossa oli vain yksi puolentoista tunnin tauko.
      Se oli ainoa ruokailumahdollisuus.

Kummassakin näistä harjoituksista oli täyspakkauksen lisäksi 25 kg erikoistarvikkeita.
      Nämä tarvikkeet annettiin vain kovakuntoisimmille miehille joita meitä oli kaikkiaan 8 sielua.

• Ylämylly

Missä ja mihin aikaan palvelit Kamuttaja. On ollu tosi kovia rääkkejä. Oletko laskuvarjomies.

• pst.mies
        Ylämylly kirjoitti:

Missä ja mihin aikaan palvelit Kamuttaja. On ollu tosi kovia rääkkejä. Oletko laskuvarjomies.

Lieksalaisia on ollut laskuvarjojääkäreinä yhden käden sormilla laskettava määrä. Nimet saa helposti tietää joten nyt voi varmistaa kamuttajan niistä muutamasta harvasta vaihtoehdosta. Nimittäin kellään muulla porukalla ei ole tuollaisia harjoituksia.

• sissimie

Ei laskuvarjojääkärit polkupyöriä ole muuten koskaan mukanaan raahannut.Ne on saaneet aina sissikoulutuksen.Niistä olis vain hirveesti haittaa.Utin laskuvarjo jääkärikilta vaalii Erp4,perinteitä.Eli päämajan kaukopartioita.Lieksalaisista osallistui hyppykursseille ainakin Pauli Savinainen,loistava jutunkertoja.Löytyy hänen juttuja paljon kirjoista,esim,Sissi rajantakaa.Sissi sotaa kaukopartiossa,Viimeinen partio,Siviilisissit Stalinin kanavalla joka oli Paulin eka reissu,isä Pekka oli vielä mukana ja johtajana lieksalainen,sittemin marskinritari numero 49.Jorma Hämäläinen,Kamuttajaa kunnioitan,hänen tietämyksestään,vaan ei ole ollut laskuvarjojääkäri,eikä itse ole sellaista väittänytkään.Onttola oli myös rankkapaikka,ite näin harhoja,unen puttesta johtuen.Hiihetiin viikkoon,lisäksi lähes 200,kilometriä.

• sissimie kirjoitti:

Ei laskuvarjojääkärit polkupyöriä ole muuten koskaan mukanaan raahannut.Ne on saaneet aina sissikoulutuksen.Niistä olis vain hirveesti haittaa.Utin laskuvarjo jääkärikilta vaalii Erp4,perinteitä.Eli päämajan kaukopartioita.Lieksalaisista osallistui hyppykursseille ainakin Pauli Savinainen,loistava jutunkertoja.Löytyy hänen juttuja paljon kirjoista,esim,Sissi rajantakaa.Sissi sotaa kaukopartiossa,Viimeinen partio,Siviilisissit Stalinin kanavalla joka oli Paulin eka reissu,isä Pekka oli vielä mukana ja johtajana lieksalainen,sittemin marskinritari numero 49.Jorma Hämäläinen,Kamuttajaa kunnioitan,hänen tietämyksestään,vaan ei ole ollut laskuvarjojääkäri,eikä itse ole sellaista väittänytkään.Onttola oli myös rankkapaikka,ite näin harhoja,unen puttesta johtuen.Hiihetiin viikkoon,lisäksi lähes 200,kilometriä.

Olet aivan oikeassa etten ole laskuvarjomiehiä.
        Se kolmen vuorokauden rääkki oli oman saapumiserän vanhojen loppusota.
        Tapahtui jossain Saimaan länsipuolen seutuvilla, en muista tarkkaan.
        Oli jostain syystä iso rytinä, koska oli kolmen varuskunnan miehet koolla.
        Mikkelistä prikaati, Haminasta jääkärit ja Rukki, sekä Lappeenrannasta koko jengi, tykistö, rakuunat ja kantakoulu.
        Ne oli isot kisat.

Mentiin polkupyörillä.
        Menomatkalla koko ryhmäni jota piti johtaa sammui yksi kerrallaan ja vietiin autolla takaisin varuskuntaan, joten olin ainoa ryhmästäni joka pääsi perille.
        Olin samalla kertaa ryhmäläinen ja ryhmänjohtaja.
        Silti piti tehdä se mitä ryhmälleni kuului, ja siksi kaikki lankesi minun päälleni tehden matkasta epäinhimillisen.

• Kuninkaallinen-tykistö

Mulla oli kans ihan kamala intti. Jätkät painoi pitkin mettiä rakentelemassa puhelinlinjoja yötäpäivää, eikä ne ennättäny nukkua varmaan yhtään. Ne piuhakelat ja jotkut hangot, tai miks niitä nyt sanottiin, paino varmaan ihan veetusti. Minullakin oli paha olla kun seurasin sitä touhua, - tai siis olisi voinut olla. Välillä olin itsekin ihan katketa kun piti kuskata herroja kapakasta joskus puolilta öin. Onneksi silloin sai nukkua päivällä. Mettäkeikoillakin riitti kuskaamista aina välillä ja joskus sai istua kenttäkeittiöllä tuntikausia kun herrat jauhoi siellä paskaa. Ne tarjos tupakat ja antovat joskus rahaakin kun osasin "hoidella" asioita. Tykistöleiri oli simputusta viimesen päälle kun piti koettaa keksiä ajanvietettä ja lisäksi huolehtia, ettei kämpän kaminasta lopu polttoöljy. Mehän olis palelluttu sinne jos öljy olis loppunu, - paitti että kesällähän me siellä oltiin. Hyvähän se jätkillä oli siellä männikkökankaalla kun niillä oli teltoissa kipinävahtivuorot. Rovaniemellekään en päässyt koskaan ennen päivällistä, paitsi jos joku kapiainen oli menossa ROI:lle. Onneksi sitä ei kestäny mulla kun kaheksan kuukautta kun olin rad.autonkuljettaja/herrojen kuski. Herrat järkkäsi minut kuskikseen kun mulla oli hyvä supliikki. Muut automiehet joutu oleen ykstoista. Oli kiva ja lähtisin kyllä uudestaankin.

• Palvelin 11 kuukautta 60-luvun loppupuolella Kontiorannan jääkäripataljoonan sissikomppaniassa, jossa harjoitusmatkat suoritimme polkupyörillä tai suksilla - joskus olivat molemmat kulkuneuvot samalla reissulla käytössä.

Olin silloin opiskelusta johtuneen lykkäyksen takia joitakin vuosia vanhempi kuin muut, mutta pärjäsin nuorempien jääkärien kanssa hyvin ja pääsin sekä Kontiorannan aliupseerikouluun että upseerikouluun Haminaan. Kurssin numeroa en mainitse, jotta en paljastu, mutta päälle sadan se on. Lieksasta oli samalla kurssilla lisäkseni kaksi upseerioppilasta, mutta eri komppanioissa.

Pataljoonan komentajana Kontiorannassa oli "Uhu" eli eversti Unto Huuhtanen, joka muisti esitelmissään mainita haavoittumisestaan. Toisesta kädestä häneltä puuttui yksi sormi.

Sissiharjoitukset olivat rankkoja, mutta ei hyväkuntoiselle mitenkään ylivoimaisia. Näin jälkeenpäin muisteltuna "Rukin" aika tuntui helpolta, samoin kuin kokelasaika Kontiorannassa, joka oli välillä jopa pitkästyttävää kokelastuvassa oleilua.

• Kuninkaallinen-tykistö kirjoitti:

Mulla oli kans ihan kamala intti. Jätkät painoi pitkin mettiä rakentelemassa puhelinlinjoja yötäpäivää, eikä ne ennättäny nukkua varmaan yhtään. Ne piuhakelat ja jotkut hangot, tai miks niitä nyt sanottiin, paino varmaan ihan veetusti. Minullakin oli paha olla kun seurasin sitä touhua, - tai siis olisi voinut olla. Välillä olin itsekin ihan katketa kun piti kuskata herroja kapakasta joskus puolilta öin. Onneksi silloin sai nukkua päivällä. Mettäkeikoillakin riitti kuskaamista aina välillä ja joskus sai istua kenttäkeittiöllä tuntikausia kun herrat jauhoi siellä paskaa. Ne tarjos tupakat ja antovat joskus rahaakin kun osasin "hoidella" asioita. Tykistöleiri oli simputusta viimesen päälle kun piti koettaa keksiä ajanvietettä ja lisäksi huolehtia, ettei kämpän kaminasta lopu polttoöljy. Mehän olis palelluttu sinne jos öljy olis loppunu, - paitti että kesällähän me siellä oltiin. Hyvähän se jätkillä oli siellä männikkökankaalla kun niillä oli teltoissa kipinävahtivuorot. Rovaniemellekään en päässyt koskaan ennen päivällistä, paitsi jos joku kapiainen oli menossa ROI:lle. Onneksi sitä ei kestäny mulla kun kaheksan kuukautta kun olin rad.autonkuljettaja/herrojen kuski. Herrat järkkäsi minut kuskikseen kun mulla oli hyvä supliikki. Muut automiehet joutu oleen ykstoista. Oli kiva ja lähtisin kyllä uudestaankin.

Meillä panssarintorjuntakomppaniassa kaminat lämmitettiin tulenosoituspanoksilla. Niitä oli mukana aina laatikoittain. Piti vaan varoo ettei heitä liian montaa pesään kerralla, saatto nimittäin kärventyä sukat jos oli liian lähellä kuivumassa. Senverta ruutia niissä kuitenkin.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Palvelin 11 kuukautta 60-luvun loppupuolella Kontiorannan jääkäripataljoonan sissikomppaniassa, jossa harjoitusmatkat suoritimme polkupyörillä tai suksilla - joskus olivat molemmat kulkuneuvot samalla reissulla käytössä.

Olin silloin opiskelusta johtuneen lykkäyksen takia joitakin vuosia vanhempi kuin muut, mutta pärjäsin nuorempien jääkärien kanssa hyvin ja pääsin sekä Kontiorannan aliupseerikouluun että upseerikouluun Haminaan. Kurssin numeroa en mainitse, jotta en paljastu, mutta päälle sadan se on. Lieksasta oli samalla kurssilla lisäkseni kaksi upseerioppilasta, mutta eri komppanioissa.

Pataljoonan komentajana Kontiorannassa oli "Uhu" eli eversti Unto Huuhtanen, joka muisti esitelmissään mainita haavoittumisestaan. Toisesta kädestä häneltä puuttui yksi sormi.

Sissiharjoitukset olivat rankkoja, mutta ei hyväkuntoiselle mitenkään ylivoimaisia. Näin jälkeenpäin muisteltuna "Rukin" aika tuntui helpolta, samoin kuin kokelasaika Kontiorannassa, joka oli välillä jopa pitkästyttävää kokelastuvassa oleilua.

Kontiorannan sissikomppaniasta muistan sen, että ne apinat asuivat kerrosta alempana siinä kasarmissa missä me, eli kuninkaallinen lomantorjuntakomppania, joksi sitä silloin yleisesti kutsuttiin. Me oltiin 3 päivää viikosta metässä ja aina kun tultiin komppaniaan, niin siinä välikerroksessa lasioven takaa pällisteli niitä sissejä, ihan kuin eläintarhan apinatalossa.

Että semmonen jäi päällimmäisenä mieleen meijän varuskunnasta.

• vohelo-olet
        DoQu kirjoitti:

Kontiorannan sissikomppaniasta muistan sen, että ne apinat asuivat kerrosta alempana siinä kasarmissa missä me, eli kuninkaallinen lomantorjuntakomppania, joksi sitä silloin yleisesti kutsuttiin. Me oltiin 3 päivää viikosta metässä ja aina kun tultiin komppaniaan, niin siinä välikerroksessa lasioven takaa pällisteli niitä sissejä, ihan kuin eläintarhan apinatalossa.

Että semmonen jäi päällimmäisenä mieleen meijän varuskunnasta.

Et ole Kontussa käynytkään vohelo.

• sattumakorppi
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Palvelin 11 kuukautta 60-luvun loppupuolella Kontiorannan jääkäripataljoonan sissikomppaniassa, jossa harjoitusmatkat suoritimme polkupyörillä tai suksilla - joskus olivat molemmat kulkuneuvot samalla reissulla käytössä.

Uhun muistan, Unto Huuhtanen, myös toinen sodan käynyt oli luutnantti Kerkkonen . itse-69 ek/KarJp Painoin silloin 57kg, nyt numerot toisin päin.

• pikkusenkorjaan

Uhu oli everstiluutnantti-69

• huuki74
        pikkusenkorjaan kirjoitti:

Uhu oli everstiluutnantti-69

Moi!
        Luin täältä nyt tarinoita isoisästäni ”UHU”, eversti Unto Huuhtasesta.
        Olen hänen pojan poika ja nyt ois mahtava kuulla lisää tarinoita isoisästäni!
        Ois mahtavaa jos pystyisit jotain kertomaan, kiitos!
        Kerro tarinasi oli se sitten mitä hyvänsä niin minulle: [email protected]
        KIITOS ja viestiäsi odotellen, Harri Huuhtanen Unton pojan poika!

• huuki74
        sattumakorppi kirjoitti:

Uhun muistan, Unto Huuhtanen, myös toinen sodan käynyt oli luutnantti Kerkkonen . itse-69 ek/KarJp Painoin silloin 57kg, nyt numerot toisin päin.

Moi!

• huuki74

Moi!

• rajajääkärii

Mulla taas jäi mieleen kun hiihetiin kylmänsodan aikaan neuvostoliiton rajan vieressä,tutustumiskäynnillä rajavartioston toimintaan.Neukuilla oli miehitettyjä vartiotorneja vähänvälii.Pakkasta n,30 miinusastetta ja kova tuuli.Saatoi avotorneissa vilu olla.Meidän kouluttaja kertoi jotta ne on varusmiehiä.

• shllethon

Hyviä muistoja Karjalan jääkäripataljoonasta Kontiolahdelta,,,jopa loppuaikoina aloin viihtyä siellä hyvin!...oli aikomus jäädä värvätyksi, mutta tapasin naisen, josta tulikin vaimoni! En ole koskaan katunut valintaani!

• Nurmesoon

Minä olin putkassa.

• sissimie

Meillä oli joukkueenjohtjana,Tauno Oksanen nykyisin rajakapteeni,evp,kirjailija,todella hieno mies,ei tarvinna herroitella metässä.Kerranni nukahin sissiteltaan,heräsin niin Tauno sanoi jotta annoin sinun nukua pyöritin sinun kipinä vuoron.Sitten jäi myös mieleen oliko rajavartiomestari,Ilomansista Tiilh?Lomatarkastus oli sanoi terve pojat laittakaa punkat ojennukseen jos satuu herroja tulemaan.Hyvät muistot jäi monesta muustahi.Mm.Komentaja eversti Eero Naapuri,entinen Erp4,sissi, kansan mies.

• se.on.valepukki

Kamuttaja on sivari ja kertoo keksittyjä juttuja. Ei niin suuria sotaharjoituksia ole ikinä ollut mistä kertoo eikä kukaan ihminen kestä sellasta jota väittää kokeneesa. Jätkä.valehtelee

• näin.on.assii

Just niin

• rotestimökinpoika

Tuskinpa siihen aikaan oli sivareita.
        (itse res. vänr. RUK 153).

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Tuskinpa siihen aikaan oli sivareita.
        (itse res. vänr. RUK 153).

eiköhän nuita lie aina ollut. Siviilipalvelus on ollut Suomessa vuodesta 1931.

• sissimie

Mistähän näitä Kamuttjan vihajia aina löytyy?Hän on varmaani todellinen ihminen,niin kuin myös rotestimökinpoika.Näitä keskusteluja kun olen seurannut,mitä nää tietää sitä tietoa ei löydy gooklettamalla.Menkää häiriköt takaisin sinne mamu palstoille.Tv,aloittaja.

• tästä.se.johtuu
        sissimie kirjoitti:

Mistähän näitä Kamuttjan vihajia aina löytyy?Hän on varmaani todellinen ihminen,niin kuin myös rotestimökinpoika.Näitä keskusteluja kun olen seurannut,mitä nää tietää sitä tietoa ei löydy gooklettamalla.Menkää häiriköt takaisin sinne mamu palstoille.Tv,aloittaja.

Minusta tuntuu että täällä on kamuttaja viharyhmä joka on joukko kateellisia hänelle jostain eivätkä myöskään siedä asiakirjoituksia.

• tästä.se.johtuu kirjoitti:

Minusta tuntuu että täällä on kamuttaja viharyhmä joka on joukko kateellisia hänelle jostain eivätkä myöskään siedä asiakirjoituksia.

Miten sitä nyt on vihattu.

• ukkipooy
        DoQu kirjoitti:

Miten sitä nyt on vihattu.

Ehkä se johtuu siitä,kun Kamuttajalla on hirveesti tietoa wanhoista asioista,eikä lähde koskaan kommentoimaan näitten vajakkien,suvakkien ja ns,rasistien lapsellisia keskusteluja.Molemmat osapuolet ovat säälittäviä.Ihan niin kuin pikkupojat riitelee hiekkalaatikolla,minun isä on vahvempi kun sun isä.Missän asiassa ei ole yhtä totutta.Haukkukaa vaan toisiaan kenenkään äänestyskäyttäytmiseen se ei vaikuta.

• rotestimökinpoika
        ukkipooy kirjoitti:

Ehkä se johtuu siitä,kun Kamuttajalla on hirveesti tietoa wanhoista asioista,eikä lähde koskaan kommentoimaan näitten vajakkien,suvakkien ja ns,rasistien lapsellisia keskusteluja.Molemmat osapuolet ovat säälittäviä.Ihan niin kuin pikkupojat riitelee hiekkalaatikolla,minun isä on vahvempi kun sun isä.Missän asiassa ei ole yhtä totutta.Haukkukaa vaan toisiaan kenenkään äänestyskäyttäytmiseen se ei vaikuta.

Eikös ole sanonta: totuuden puhujat kivitetään.

• nyrkkisankari
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Eikös ole sanonta: totuuden puhujat kivitetään.

Jos se kamu kommari tulee tänne niin vedän sitä turpiin

• voi.reppana
        nyrkkisankari kirjoitti:

Jos se kamu kommari tulee tänne niin vedän sitä turpiin

Tulitko just bupista pää täynnä

• saippualattialle

Kyllä suihkussa vedettiin toisten lieksalaisten kanssa toisia persiiseen aijai niitä aikoja!

• Kawewe

Eli Lieksalaiset sitä samaa intissä sekä siviilissä...

• uiikjjhhg

Semmosen tarinan olen kuulut,jotta Jorma Hämäläinen olisi viskanna kännipäisään,sen marskin ritarinmitallin Lieksan jokeen,nistä maksetaan nykyisin kuusikymmentä tuhatta euroa.Kannatskohan jonkun sukeltajan etsiä,Paikka tiijetään.Kamuttaja voisi kertoa tarkemmin jos tiedät tästä lekendasta lisää.

• saman jutun olen kuullut, mutta ei se siellä joessa enää ole.

• kurja.juttu

Se on sitä täällä virtuaali maailmassa ja sama se on oikeassa elämässä.

• Jiäkärkomppania

Päivää. Kokemukset asevelvollisuusajasta olivat enimmäkseen myönteiset. Kontiorannassa vaadittiin kuntoa, varsinkin panssarintorjuntakomppaniassa. Olin hyvässä kunnossa, joten minulle palvelusaika oli lähinnä ajanviettoa seuratessani huonompikuntoisten kanssakäymistä. Olin metsätyömies, maatyöntekijä, ojankaivaja jo 15-16 vuotiaana, joten lähinnä se 11kk. oli minulle suurinpiirtein lomailua hyvän ruuan ja helpon elämän kanssa. Ei huonoja muistoja. Suosittelen jokaiselle Suomalaiselle nuorelle. Se on hienoa, elämisen arvoista aikaa. Kannattaa, ilman muuta.

• lopeta.leikkiminen

Älä leveile. Sinä sammuit joka marssilla arvaan kuka olet senkin multimikki kamuttaja

• Yksi rankimpia oli kun kesähelteellä jouduin sammuttamaan metsäpaloa.
      Olimme sulkeiskentällä ja sinne tuli käsky, että heti taisteluvarustus päälle, ilman asetta.
      Kuorma-auto tuli ja kiivettiin lavalle, istuttiin siellä muutama kymmen kilometri ja eikun sammutustöihin.

Se oli erikoisinta, että piti olla se onneton rautapata päässä koko ajan.
      Päivä oltiin ilman ruokaa ja juomana oli vain kenttäpullollinen vettä.
      Lämpö koko ajan kolmessa kymmenessä.

• Ehkä kuitenkin erikoisin oli eräs poliisilta tullut pyyntö, joka tuli eräänä kesäiltana kahdeksan maissa.

Rautatieasemalla oli nähty kaksi vaarallista aseistautunutta vankikarkuria.
      Heistä ei tiedetty ovatko he siellä, vai jo poissa ehkä muualla kaupungilla.
      Minut määrättiin lähtemään ryhmän kanssa asemalle tarkistamaan tilanne.
      Painelimme ajoneuvoillamme kaupungin halki aseet selässä asemalle.

Matkustajat ohjattiin kaikki asemarakennukseen ja asemapäällikkö oli jo kieltänyt junia tulemasta ja entisiä lähtemästä.
      Kaksi miestä jäi vartioimaan heitä ja muut lähdimme pareittain junien väliin ja tarkistamaa kaikki varastorakennukset ja junanvaunut.

Meillä oli kovat piipussa, sekä lippaassa ja käsky ampua jos tilanne vaatii, mutta karkuun ei saa päästää.
      Ampumisessa oli tietysti noudatettava armeijan ohjeita jotka tunsimme hyvin.

Operaatio kesti noin tunnin eikä miehet löytyneet, olivat jääneet toisessa kaupungissa myöhemmin kun olivat livahtaneet tavarajunassa jäniksenä ennen meidän tuloa.

Koko operaatio oli minun vastuulla, sillä taisi isot herrat pestä kätensä jos jotain sattuu.
      Tehtävän komennon ja valtuutukset antoi majurin arvoinen tyyppi, jolla myös tein raportin.
      Yhden ainutta polisia ei näkynyt missään koko aikana<.

• ei vittu...

• Minä.myös

Olet siis sotapoliisi

• Minä.myös

Tarkoitin olit, nyt varmaan eläkeläinen

• Elttunen

Onko sotilaspoliisilla noin isot valtuudet rauhan aikana?

• Soonseko
        Elttunen kirjoitti:

Onko sotilaspoliisilla noin isot valtuudet rauhan aikana?

No ei todellakaan ole sot.pol:lla tommosia valtuuksia nyt, eikä ole koskaan rauhan aikana ollutkaan. Ukkohan vaahtoaa ihan sekavia.
        Vai ei siellä näkynyt yhtään poliisia koko aikana.
        Järjestelmä ei toimi noin, eikä ole koskaan toiminutkaan. Olkoonkin, että operointi oli siihen aikaan hiukan erilaista, mutta ei niitä kiinniottoja tai pidätyksiä jätetty/annettu varusmiesten tehtäväksi. Tässä tapauksessa oli kyse mukamas vielä vaarallisista ja aseistautuneista vangeista. Älä setä selitä!
        Katujyrä kyllä saattoi puuttua lomailevan varusmiehen toilailuihin jos kohdalle osui, mutta ne olivat yleisimmin vain kännisekoiluja ja ihan eri tasoinen juttu. Käytiin yleensä iltalomailtoina Transitilla tai pahimmassa tapauksessa Gazilla (se oli kuin traktori ja vielä kolho sellainen) partioimassa kartsalla. Siviilien töppäyksiin ei ollut lupa kajota, ellei kyseessä ollut ns. vakava ja välitöntä puuttumista vaativa tilanne.
        Kamuttaja on paroni Munchaussenin broidi.

• moi.dille
        Soonseko kirjoitti:

No ei todellakaan ole sot.pol:lla tommosia valtuuksia nyt, eikä ole koskaan rauhan aikana ollutkaan. Ukkohan vaahtoaa ihan sekavia.
        Vai ei siellä näkynyt yhtään poliisia koko aikana.
        Järjestelmä ei toimi noin, eikä ole koskaan toiminutkaan. Olkoonkin, että operointi oli siihen aikaan hiukan erilaista, mutta ei niitä kiinniottoja tai pidätyksiä jätetty/annettu varusmiesten tehtäväksi. Tässä tapauksessa oli kyse mukamas vielä vaarallisista ja aseistautuneista vangeista. Älä setä selitä!
        Katujyrä kyllä saattoi puuttua lomailevan varusmiehen toilailuihin jos kohdalle osui, mutta ne olivat yleisimmin vain kännisekoiluja ja ihan eri tasoinen juttu. Käytiin yleensä iltalomailtoina Transitilla tai pahimmassa tapauksessa Gazilla (se oli kuin traktori ja vielä kolho sellainen) partioimassa kartsalla. Siviilien töppäyksiin ei ollut lupa kajota, ellei kyseessä ollut ns. vakava ja välitöntä puuttumista vaativa tilanne.
        Kamuttaja on paroni Munchaussenin broidi.

Kyllä sinä itte näyt olevan täys dorka. Lyylet tietäväsi mitkä on ollut säännöt about 60 vuotta sitten joka ehkä on suunnilleen kamun armeija ajasta. Kommenttisi on aivan yhtä perusteltu kun jos joku kirjoittaisi noin 2080 vuonna suurella varmuudella mitä on nykyään voinut olla armeija. Kunhan vaan öyhötät ilman valideja faktoja.
        Olet näköjään riikoin joka sai turpiinsa joku aika sitten sekoilijana ja suurena valehtelijana.

• Soonseko
        moi.dille kirjoitti:

Kyllä sinä itte näyt olevan täys dorka. Lyylet tietäväsi mitkä on ollut säännöt about 60 vuotta sitten joka ehkä on suunnilleen kamun armeija ajasta. Kommenttisi on aivan yhtä perusteltu kun jos joku kirjoittaisi noin 2080 vuonna suurella varmuudella mitä on nykyään voinut olla armeija. Kunhan vaan öyhötät ilman valideja faktoja.
        Olet näköjään riikoin joka sai turpiinsa joku aika sitten sekoilijana ja suurena valehtelijana.

Niinpä tietenkin. Tuliko mieleen, että minullakin saattaa olla ikää enemmän kuin siviilissä eläkkkeelle pääsyyn tarvitaan?
        Kaiken lisäksi minä olen pyörinyt Ylyllä (PKarPsto) ja sen ympäristössä vuodesta 1961, ja tunnen ne seudut vieläkin paremmin kuin teistä yksikään. Muutimme sattuneesta syystä niile nurkille em. vuonna, olin siis siinä "joutuisimmassa" iässä. Jos joku teistä väittää tietävänsä nuo seudut, entiset kapparit ja touhut paremmin niin hän valehtelee.

• kamuttaja.stinks

Noniin, meepä nukkumaan ja ota lääkkeesi. Jos jotakin sotilaspoliisitoiminnasta haluat tietää niin tule kysymään.

• Myllyltä.kotoisin
        Soonseko kirjoitti:

Niinpä tietenkin. Tuliko mieleen, että minullakin saattaa olla ikää enemmän kuin siviilissä eläkkkeelle pääsyyn tarvitaan?
        Kaiken lisäksi minä olen pyörinyt Ylyllä (PKarPsto) ja sen ympäristössä vuodesta 1961, ja tunnen ne seudut vieläkin paremmin kuin teistä yksikään. Muutimme sattuneesta syystä niile nurkille em. vuonna, olin siis siinä "joutuisimmassa" iässä. Jos joku teistä väittää tietävänsä nuo seudut, entiset kapparit ja touhut paremmin niin hän valehtelee.

Jos kerran olet pyörinyt siellä niin kerro kumpi hyvään näistä paikoista. Tai pitä kyllä tietää molemmat paikat. Missä siellä oli Hupsun kallio ja missä Hupsu suo? Vietin siellä lapsuuteni joten tiedän jos yrität huijata. Jos et tiedä niin et ole ollut alueella vaan olet tuo joka on aina tietävinään kaiken.

• Vastaveto
        Myllyltä.kotoisin kirjoitti:

Jos kerran olet pyörinyt siellä niin kerro kumpi hyvään näistä paikoista. Tai pitä kyllä tietää molemmat paikat. Missä siellä oli Hupsun kallio ja missä Hupsu suo? Vietin siellä lapsuuteni joten tiedän jos yrität huijata. Jos et tiedä niin et ole ollut alueella vaan olet tuo joka on aina tietävinään kaiken.

Se on muuten Hoprin kallio. Siellä on tutka-asema ja alue on aidattu.
        Vastaveto:
        Minkä värinen oli Välikankaalla, kyllästämön vieressä, tien toisella puolella sijainnut iso varastorakennus? Entäs minkä värinen ja minkälainen oli rakenteeltaan PKarPston Esikunnan pääovi? Missä varusmiehet saivat säilyttää autojaan palveluksessa ollessaan? Ja sitten se pahin kysymys, mikä on "Tuutulaakso"?

• Myllyltä.kotoisin
        Vastaveto kirjoitti:

Se on muuten Hoprin kallio. Siellä on tutka-asema ja alue on aidattu.
        Vastaveto:
        Minkä värinen oli Välikankaalla, kyllästämön vieressä, tien toisella puolella sijainnut iso varastorakennus? Entäs minkä värinen ja minkälainen oli rakenteeltaan PKarPston Esikunnan pääovi? Missä varusmiehet saivat säilyttää autojaan palveluksessa ollessaan? Ja sitten se pahin kysymys, mikä on "Tuutulaakso"?

Paljastuit valehtelijaksi et pystynyt vastaamaan kysymyksiini. Olet kolosta toiseen luikertava huijari. Pyöri rauhassa roolileikeissäsi Pelle Hermanni.

• LisääVastavetoa

Paljastuit valehtelijaksi et pystynyt vastaamaan kysymyksiini. Olet kolosta toiseen luikertava huijari. Pyöri rauhassa roolileikeissäsi Pelle Hermanni.

Hyvä jos tuo tuottaa sinulle mielihyvää (onkohan, sehän kertoo mielenterveytesi ongelmista?).

Ylyllä ei ole Hupsunkalliota. Et pysty osoittamaan väitettäsi todeksi, saati että tietäisit vastauksen noihin minun esittämiini kysymyksiin.
        Pistetään lisäkysymys:
        Missä on Ylämylly? Se josta koko kylä on saanut nimensä. Se sinun nyt pitäisi ainakin tietää.
        Hyvää loppuelämää vaan sulle. Koetahan kestää häviösi.

• Heippa.Riikoin
        LisääVastavetoa kirjoitti:

Hyvä jos tuo tuottaa sinulle mielihyvää (onkohan, sehän kertoo mielenterveytesi ongelmista?).

Ylyllä ei ole Hupsunkalliota. Et pysty osoittamaan väitettäsi todeksi, saati että tietäisit vastauksen noihin minun esittämiini kysymyksiin.
        Pistetään lisäkysymys:
        Missä on Ylämylly? Se josta koko kylä on saanut nimensä. Se sinun nyt pitäisi ainakin tietää.
        Hyvää loppuelämää vaan sulle. Koetahan kestää häviösi.

Vai on Riikoin nyt taas täydellinen tietäjä vaikka ei tiennyt vastausta suohon eikä kallioon. Et ole Myllyläisiä kun et osaa noin helppoihin vastata.

• LisääVastavetoa
        Heippa.Riikoin kirjoitti:

Vai on Riikoin nyt taas täydellinen tietäjä vaikka ei tiennyt vastausta suohon eikä kallioon. Et ole Myllyläisiä kun et osaa noin helppoihin vastata.

Se on edelleen Hoprinkallio ja pysyy.

• Ana-on-karttamies

Älkää riidelkö hyvät miehet. Asia on helppo tarkistaa Maanmittauslaitoksen Karttapaikan paikkatiedoista.
        Vasemman laidan hakukenttään vain paikan nmi ja - klikk! Varmasti löytyy jos on olemassa.

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/

Ylämyllyllä tai koko Liperissä ei ole Hupsunkalliota tai Hupsunsuota. Hoprinkallio kyllä löytyi sieltä Jyrinkylän takaa, Jyrinjärven länsipuolelta.

• LisääVastavetoa
        Ana-on-karttamies kirjoitti:

Älkää riidelkö hyvät miehet. Asia on helppo tarkistaa Maanmittauslaitoksen Karttapaikan paikkatiedoista.
        Vasemman laidan hakukenttään vain paikan nmi ja - klikk! Varmasti löytyy jos on olemassa.

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/

Ylämyllyllä tai koko Liperissä ei ole Hupsunkalliota tai Hupsunsuota. Hoprinkallio kyllä löytyi sieltä Jyrinkylän takaa, Jyrinjärven länsipuolelta.

Haaaaah, nyt repesin! Hieno juttu. Perhana! Siitäs sait.

• varmaan.moni.tietää

Kyllä jonkun pitäisi tuntea tuo kamuttaja on hän niin paljon kertonut itsestään ja varsin erikoissia asioita. Luulen useamammankin täällä tietävän kuka on kyseessä. Ei ole mahdollista ettei kaikilla näillä täsmätiedoilla kukaan tunne.

• tunnen.miehen

Kyllä hänet moni tietää mutta ei kerro sitä täällä..

• EikkakaanEi

Noita samoja täsmätietoja löytyy kirjoista ja mm. museolta. Noissa sepityksissä on paljon silkkaa "tuubaa". Kun totuutta sekoitetaan valheisiin sopivasti niin siitä ei ota sitten "eikkakaan" selvää. Minä en ole uskonu tuon ukon pölinöitä pitkiin aikoihin.

• olet.riikoin.valehtelija
        EikkakaanEi kirjoitti:

Noita samoja täsmätietoja löytyy kirjoista ja mm. museolta. Noissa sepityksissä on paljon silkkaa "tuubaa". Kun totuutta sekoitetaan valheisiin sopivasti niin siitä ei ota sitten "eikkakaan" selvää. Minä en ole uskonu tuon ukon pölinöitä pitkiin aikoihin.

Sinä et ees sekoita totuutta valheiin vaan puhut silkkaa pötyä kuten siinnä Riikolanlammen jutussasi.

• EikkakaanEi
        olet.riikoin.valehtelija kirjoitti:

Sinä et ees sekoita totuutta valheiin vaan puhut silkkaa pötyä kuten siinnä Riikolanlammen jutussasi.

Riikolanlammen? Mitähän mahdat jauhaa?
        En ole koskaan kirjoittanut mitään siihen liittyvää. Ei kiinnosta teidän lampisatunne.

• Töll

Kontiorannassa oli muuan kouluttajakersantti, siis vaginaisessa työsuhtteessa, vaen ei ollu piässy ylenemmään josttae syystä.
      Meille alokkaelle sano sitten yhtenä uamuna, kun olttiin juostu koevvuu ynpäri ja potkittu ihtteesä persseelle parisen tuntia ja joka kierroksella veitty kättä lippaan kersantille: Seis, riviin asetu. Asento.
      " Tulen takaamaan, että ennenkuin olette n.s. vanhoja tässä varuskunnassa, hiki irtoaa ja räkä lentää, minun kanssani ei leikitä". Naama oli jätkällä paljo rumempi kun petolinnun perse, ei kai hän missään muualla oes pärjännykkää, siviilielämässä meinnaan.

• oliko kersantti Muona? Minulle se ukko rupesi hyppimään tasajalkaa, kun näki minun makailevan punkalla tossut jalassa.

• vuonisjärvi

On se hyvä että ei naisilla ole armeijaa. Kun tätäkin ketjua lukee ei muuta voi sanoa. Tuokin Kamuttajan rikollisten etsintä aivan karmii. Ei tunnu puuttuneen vauhtia ja vaarallisia tilanteita muiltakaan.

• nainen.se.on

Kamu on Lady etkö tiennyt

• jnhggffdss

Kamuttaja on äijä!

• se.on.satavarma
        jnhggffdss kirjoitti:

Kamuttaja on äijä!

Mistä tiedät et mistään. Ei kukaan täällä tiedä kuka hän on vai onko se ukkoporukka joka Kären kahviossa kokoontuu. Minä luulen hänen olevan joku elämään katkeroitunut leskiakka tai ukkonsa hylännyt väkäleuka ylipainoinen juoppo akka. Ja asiahan on niin se höyry asuu lieksassa aivan varmasti. Sinä pidä suusi kiinni kun et tieddä mitään vai oletko itse kamuttaja ja koetat hämätä.

• se.on.satavarma kirjoitti:

Mistä tiedät et mistään. Ei kukaan täällä tiedä kuka hän on vai onko se ukkoporukka joka Kären kahviossa kokoontuu. Minä luulen hänen olevan joku elämään katkeroitunut leskiakka tai ukkonsa hylännyt väkäleuka ylipainoinen juoppo akka. Ja asiahan on niin se höyry asuu lieksassa aivan varmasti. Sinä pidä suusi kiinni kun et tieddä mitään vai oletko itse kamuttaja ja koetat hämätä.

aivan

Ainakin kamuttaja nikin inttijutut kuulostaa jonkun juoruakan höpötyksiltä.

• 63syntynyt
        DoQu kirjoitti:

aivan

Ainakin kamuttaja nikin inttijutut kuulostaa jonkun juoruakan höpötyksiltä.

On kuitenkin ilmeisen totta. Kun on niin monenlaisia inttipaikkoja. Ei kaikilla ole samanlaista ollut ja on kamuttaja tainnut käydä intin ennen meidän kummankan syntymää.

• Näin.on.ollut
        63syntynyt kirjoitti:

On kuitenkin ilmeisen totta. Kun on niin monenlaisia inttipaikkoja. Ei kaikilla ole samanlaista ollut ja on kamuttaja tainnut käydä intin ennen meidän kummankan syntymää.

Olen kanssasi samaa mieltä. Ennen on tainnut olla tuo sotilaiden rooli järjestyksen pidossa suurempi. Varuskuntakaupungeissa oli lomailtoina armeijan järjestyspartiot ja junissa on nähty silloin tällöin sotapoliisien partiointia. Mutta miksi näin on ollut silloin.

• Rajakurvari

Onko minun lisäksi muita kuin minä jotka on palvellut Lieksassa rajavartiostossa. Oli tiukka paikka.

• kysyn-vaan

Tuskinpa kukaan on päässyt niin helpolla työelämässä kuin rajamies. Ja varsinkin Lieksan rajavartiostossa. Ajanviettoa rajavartioasemilla ja harhailua lähimetsissä parinkymmenen vuoden aikana ja sitten eläkkeelle alle viisikympisenä. Minä pääsin oikeista töistä eläkkeelle 65 -vuotiaana, mutta eräs minun ikäiseni suksien voitelija, lieksalainen rajamies on ollut eläkkeellä jo kohta kaksikymmentä vuotta. Miten noin lyhyessä ajassa voi sáada eläkemarkat kasaan?

• rotestimökinpoika

Puolustusvoimilla ja Rajavartiostolla on omat pykälät. Lienevät tosin hieman muuttuneet. Onhan se ammatinvalintakysymyskin.

• turhaa.urputusta
        kysyn-vaan kirjoitti:

Tuskinpa kukaan on päässyt niin helpolla työelämässä kuin rajamies. Ja varsinkin Lieksan rajavartiostossa. Ajanviettoa rajavartioasemilla ja harhailua lähimetsissä parinkymmenen vuoden aikana ja sitten eläkkeelle alle viisikympisenä. Minä pääsin oikeista töistä eläkkeelle 65 -vuotiaana, mutta eräs minun ikäiseni suksien voitelija, lieksalainen rajamies on ollut eläkkeellä jo kohta kaksikymmentä vuotta. Miten noin lyhyessä ajassa voi sáada eläkemarkat kasaan?

Mitä tänne tulet valittamaan olisit jänyt armeijaan niin olisit saanut edet. Eikä siletä niin äkkiä pääse eläkkeelle valehtelet. Mikset mennyt rajavartiostoon jos se kerran niin helppoa on olla siellä.

• tiytu

Nostoväki.

• Ei.nostoväkee

Asevelvollisia oli Lieksassa palvelevat.

• viidakonsananlasku

On tunnettu vanha sanonta " Että jos ei riitä päätä papiksi ja pituutta poliisiksi, niin siitä tulee kapiainen"!

• kapiainen.poliisi

Aika hyvä heh heh

• Matruusi.vaan

Minä oli laivastossa vaikka olin lieksalainen.

• Suvakki1

Armeija-ajat kiinnostavat.

• nyteläkkeellä

Työnantajana ollessani kysyin kyllä työnhakijan intinkäynnistä. Se kertoo kyllä paljon henkilöstä.

• kookas-alokas

Se kertoo vain sen että on käynyt intin.

• Työnantaja
        kookas-alokas kirjoitti:

Se kertoo vain sen että on käynyt intin.

Riippuu siitä mitä kysyy ja miten jos osaa homman niin selviää paljon.

• aaimoolahtii

Mie pääsin ampumaan yhen tankolipaan kovilla pateilla pahviukoon Suomikonepistolilla,vaikka meillä oli rk.62,set,Suomi kp,oli hieno ase,minkä takii ne piti laitaa sulatamoon.

• a.m.puja

Minä tein teini-ikäisenä katajasta jousipyssyn. Ritsat tehtiin polkupyörän sisäkumista.
        Koiranputkesta sai puhallusputkia.

• reevve
        a.m.puja kirjoitti:

Minä tein teini-ikäisenä katajasta jousipyssyn. Ritsat tehtiin polkupyörän sisäkumista.
        Koiranputkesta sai puhallusputkia.

Puhallusputket oli hyviä, niillä sai syksyllä puhaltaa pihlajanmarjoja.

• luinko_oikein

Mikä on armejia?

• lsfjlfsf

Se on armenia.

• omituisia

Meillä oli saapumiserässä muutama lieksalainen Kontiorannassa. Lieksalaiset keskenään pelehtivät ja naureksivat jotain ihan ihmeellistä ja nuolivat kapiaisten persettä. Lieksalaisten jutut nauratti vaan niitä itseään, eikä ketään muita.

• ieutoo
        omituisia kirjoitti:

Meillä oli saapumiserässä muutama lieksalainen Kontiorannassa. Lieksalaiset keskenään pelehtivät ja naureksivat jotain ihan ihmeellistä ja nuolivat kapiaisten persettä. Lieksalaisten jutut nauratti vaan niitä itseään, eikä ketään muita.

Omituisia valheita sinulla.

• pampulla.kuonoon

Kyllä oli kovat valtuuvet tarvittaessa olin junapartiossa kun mokkerit tuli ja valtuuvet koski sivilien ja tulijoiden toilauksia. Valtuuvet riitti junan pysähtyessä asemille asemalaiturienkin järjestyksessä pitoon ja asemasaleihin. Kouvolassa käytiin asemasalissa pistämässä jätkiä ojennukseen.

• VouhotettaanKilipoo

Niijjustii. Vähän matkoo juostiin ja tuas kustii. Myökii oltiin munapartijossa ja käytiin ihan vuan huvikseen Joinsuussa pieksämässä kaikkia ja sitten takas Kontsalle. Eivät arvanneet ketä oltiin.
        Oli mahottomat valtuuvet ja kyllä oltiin niin kovia jätkiä jotta ei oo tosikaan, eikä muuten ookkaan.

• valehtelelisää

Valehtele lisää, menee hellepäivä kivasti suoltamaasi paskaa lukiessa...

• aurausviittoja

Me viskeltiin joensuussa sotilaspoliiseilta kumipamput pankkitalon katolle kun tulivat meille urputtamaan. Ei niinstä mihinkään oo.

• Res.vääp

Oltiin kerran ammunnoissa kun ammuntaa jotanut vääpeli komensi äkkiä tuli seis!
      Ihmeteltiin että mitä nyt, kun vääpeli lähti juoksujalkaa maalialueelle jossa joku ukko hiippaili.
      Vääpeli huusi että mikä saatanan tunari täällä vaara-alueella hiipparoi!
      Ukko kuului vastaavan että eikö vääpeli tunne? Olen pataljoonan komentaja everstiluutnantti Kilkki.
      Tähän vääpeli että olepa vaikka mulkku mutta nyt helevetin äkkiä pois sieltä vaara-alueelta!
      Sen jälkeen olen tervehtinyt tätä vääpeliä, sittemmin sotilasmestaria, lippaan vetämällä siviilissäkin, on meinaan kova ukko!
      Tämä tapahtui kontiorannassa vuonna sejase...

• perusajattelija

Minua ei lieksalaisena mamut yhtään pelota. Kenties tämä kuuluisa kaupunginvaltuutettu saadaan joskus tulevassa käymään suomalaisille miehille velvoitettu asepalvelus. Juttelin hieman aikaa hänen kanssaan viime viikolla. Emme tietenkään tästä asiasta, mutta yllätyin miten hyvin hän artikuloi suomen kieltä yhden kohteliaisuuden verran. Heitä pitää mielestäni ohjata edelleen oikeaan suuntaan. Maassa eletään maan tavalla. Hänelle on annettava positiivisia ja ryhdikkäitä vaikutteita kulttuuristamme, ja sen oikeudenmukaisesta toimintamallista. Siten hän levittää sitä oikein oikeaa laajemminkin. Vain niin heistä muodostuu ns. voimavara.
      https://www.youtube.com/watch?v=mR1_wlWJxI8

• pulla_armeija

Armeija on paikka jossa pojista tehdään lapsia ja tytöistä miehiä.
      Maanpuolustuksen yksi osa on sotiminen, mutta tahtoo vain unohtua että sotiminen on pelkkää tappamista, tuhoamista, kuolemista ja tuhoutumista, ei suinkaan sotkun munkkikahveja ja hernesoppaa pakista hiljaisessa metsässä.
      Monellekohan kermapepulle tämä tulee mieleen kun siellä kasarmien keskuslämmitetyissä allergiatuvissa lakanoiden välissä makoilevat ja pehmoiset lenkkitossut jalassa sotkuun hiippailevat ja varuskunnan ruoista valittavat?
      Tuollalailla "koulutetuille sotilaille" todellisuus voi konkretisoituessaan olla todella raadollinen ja rankka...

• perusajattelija

Olipa todella naiivi ja kypsymätön kommentti joltakin sulkasatoa kärsivältä ”rauhankyyhkyltä”. Suomen puolustusvoimat ja oman armeijan ylläpito ovat kansakunnan itsenäisyyden ja laillisen esivallan kannalta yksi suurimpia tekijöitä rauhan ylläpitämiseksi. Enempää sanomatta neuvon ajatuksen kanssa lukemaan seuraavan linkkini tekstin, tai kuuntelemaan videon sanoman.

http://www.timovirtala.net/archives/2820

• hillopulla_armeija
        perusajattelija kirjoitti:

Olipa todella naiivi ja kypsymätön kommentti joltakin sulkasatoa kärsivältä ”rauhankyyhkyltä”. Suomen puolustusvoimat ja oman armeijan ylläpito ovat kansakunnan itsenäisyyden ja laillisen esivallan kannalta yksi suurimpia tekijöitä rauhan ylläpitämiseksi. Enempää sanomatta neuvon ajatuksen kanssa lukemaan seuraavan linkkini tekstin, tai kuuntelemaan videon sanoman.

Perusajattelija voisi opetella sitten nimimerkkinsä mukaisesti ajattelemaan.
        Sulkasatoa kärsivä rauhankyyhky...? Olipa kauniisti sanottu realistista joka on seurannut hyvin läheltä maanpuolustuksen ja varusmieskoulutuksen kehitystä ja ilmastonmuutosta 1970-2000 lukujen välisenä aikana.
        Näkemyksenihän perustuu ihan omiin kokemuksiini ja havaintoihini ja olenpahan vaan sitä mieltä että kun eri ikäluokkia vertaa niin ennemmin lähtisin sotaan 1970 ja 1980 luvuilla koulutuksensa saaneiden reserviläisten kuin uudella pehmometodilla koulutettujen äidinkultujen kanssa.
        Nykyinen varusmiespalvelus kun antaa maanpuolustuksesta aivan väärän kuvan eikä karaise koulutettavia mahdollisia tosikoitoksia varten ja jos tilanne perkelöityy niin äitiähän nämä nykypojat alkavat huutamaan.
        Kaikenlaisen yltiöisänmaallisen propagandamoskan olen jo aikoja sitten jättänyt omaan arvoonsa, sillä maanpuolustuksen ydin on vain: Tapa tai kuole!

• tosinaiivityyppi
        perusajattelija kirjoitti:

Mitä sinäkin sokea unelmissasi elävä höyrypääpatriootti kypsästä tiedät? Sinä et ainakaan ole vielä kypsynyt edes ottamaan omia aivojasi käyttöön.

• Myllyltä.kotoisin

Vielä niistä soista ja kalliosta feikille.
      Asia on niin, että jos on Myllyltä kotoisin niin tietää mitä kalliota ja suota hupsun nimillä sanotaan. En ole väittänytkään niiden olevan virallisia nimiä vaan kansan yleisesti käyttämiä. Jokainen myllyläinen tietää ne ja siksi kysyin koska ne ei löydy kartasta niillä nimillä. Vain paikkakuntalainen voi tietää. Varuskunnan ovien väristä on turha minulta naisihmiseltä kysellä. En ole koskaan käynyt varuskunnassa.
      Valehtelija paljastui kysymyksellä jonka vain paikkakuntalainen voi tietää. En jatka turhan jauhantaa koska kyse on tuosta samasta herhiläisestä joka on tietävinään aina kaikki parhaiten ja vaihtaa nikkiä alinomaa.

• paloaukea

Itse olin 1980-luvulla 5 vuotta töissä ylämyllyn varuskunnassa ennen siirtoa muualle, enkä minäkään koskaan kuullut mistään hupsuista vaikka melkoisen paljon sattuneesta syystä tuli poikien kanssa siellä retkeiltyä.
        Taitaa olla jonkun yksityisen marjamummon keksimiä nimityksiä joillekin paikoille.?
        Jos nimi ei ole kartalla niin ei sitä voi olettaa silloin jokaisen tietävän, voimmehan me jokainen esim. karttaan nimeämätöntä niemeä kutsua miksi haluamme...
        Kyllä Raassinan Topin lohialtaat, hoprinkallio, pärnävaara laskettelurinteineen, leinonen, jyri, kirkkoniemi ym. tuli tutuksi ja Spåre asui vanhalla myllytilalla. Varuskunnassa oli tenniskenttä jossa pelaavat siviilikesäasukkaat olivat riesana varuskunnalle.

• LisääVastavetoa
        paloaukea kirjoitti:

Itse olin 1980-luvulla 5 vuotta töissä ylämyllyn varuskunnassa ennen siirtoa muualle, enkä minäkään koskaan kuullut mistään hupsuista vaikka melkoisen paljon sattuneesta syystä tuli poikien kanssa siellä retkeiltyä.
        Taitaa olla jonkun yksityisen marjamummon keksimiä nimityksiä joillekin paikoille.?
        Jos nimi ei ole kartalla niin ei sitä voi olettaa silloin jokaisen tietävän, voimmehan me jokainen esim. karttaan nimeämätöntä niemeä kutsua miksi haluamme...
        Kyllä Raassinan Topin lohialtaat, hoprinkallio, pärnävaara laskettelurinteineen, leinonen, jyri, kirkkoniemi ym. tuli tutuksi ja Spåre asui vanhalla myllytilalla. Varuskunnassa oli tenniskenttä jossa pelaavat siviilikesäasukkaat olivat riesana varuskunnalle.

Paloaukea puhuu asiaa. Topin altaat olivat siinä Jyrin ja Harin välissä. Pärnällä oli Turusen Sulolla laskettelurinne ja kahvilapaviljonki. Sitten oli Pärnätupa ja sadat, ellei tuhannet tuopit.
        Aidattu varastoalue oli vk:n tien vasemmalla puolella. Kasarmeja oli kaksi, KarJp:n yksiosainen ja PkarPsto:n kolmiosainen. Esikunta sijaitsi Leinosen rantapenkalla. Varusmiesten autoparkki oli päävartion takana. Tykkihalli, korjaamo, varusvarasto, autohalli ja kauempana ampumarata.
        Soinisen Topin "Ynkän Unkka" oli Mattisenlahden tiehaarassa, no ainakin hyvin lähellä. Ja siinä vieressä seppä. Shell oli Lehtorannan th:n kohdalla, vaan eipä ole enää, tai on mutta eri paikassa. Finnvaate ja ne söpöt tytöt. Finski teki konkan jo kauan sitten.
        Kun Honkalampea alettiin rakentaa, aika moni vk:n henklökunnasta rakensi ja muutti sinne. Rakensin minäkin, mutta en koskaan omaa.
        Voisin luetella kuka oli kenekin poika ja minkälaiseen asemaan joku ylämyllyläinen nousi.
        Ai niin muuan Tony Halmeen kanssa otellut kaveri oli myös Ylämyllyltä.
        Siellä on vieläkin satoja tuttuja kavereita ja sukua.
        Hyvin monella varuskunnassa työskennelleellä oli "lisänimi". En taida sanoa omaani. Oli siellä aikoinaan ainakin kaksi lieksalaislähtöistäkin miestä. Kaikista ei aina ottanut selvää mistä ne oli, enkähän minä tietysti kaikkia tuntenut. Tuskin kukaan tunsi.
        Nyt on parempi että lopetan. Muuten voi käydä niin, että joku keksii kuka olen. Ehkä keksi jo.

Nimim. Myllyltä kotoisin. Sinä voit väittää ihan mitä haluat, mutta et kykene kertomaan väittämiesi paikkojen sijaintia. Miksiköhän?
        Minä tunnen tuon ihmistyypin - ei ihan helppo tapaus.
        Tämä on Lieksan sivusto ja minä lopetan tämän kinastelun tähän. Sinä voit jatkaa.

• Vivalafrance

Minä olin muukalaislegioonassa 10 vuotta! Oon tehnyt semmoisia komennuksia, että heikoimpia hirvittää! La Legion etrangere!

• Minä vuosina, missä palvelit?

• MoniSanooHarvaOn

Viva La Legion Etrangere!
        Tuskin on palvellut missään, tuskin käynyt edes suomessa inttiä.
        Olisipa kiva jutella kasvokkain Legioonan asioista tämän sankarin kanssa.

• ongelmapalsta.tämä

Aamulla huomasin, että täällä mainittiin tämän koko ketjun poistetun. No onhan tämä täällä. Palautettiinko, vai oliko poistettu ensinkään?
      Yksi on tuolta viimeaikaisista kommenteista poistettu. Taisi olla joku käpykeppi sniper muistaakseni, oliko se ihan liikaa jollekulle?

• ppppppppppppppaaaaaaaala

Oli poistettu, mutta palautettiin.

• ongelmapalsta.tämä

Noin vähän arvelin.
        Sissi on valveilla läpi vuorokauden. Sissimäisyyksiä on montaa lajia. Älykännykkäsissi on sellainen, joka menehtyy ennen aikojaan. Sellainen joka ei katso ympärilleen laajemmin. Jää näyttöä tuijotellen auton alle, tai tipahtaa kelkasta, muuten vaan, kaiken onnensa menettäen. Facebooksissi ei menehdy aivan hetikään. Hän hymyilee koko elonsa hymiöiden, ilmettäkään antamatta läsnäolollaan. Läsnäolo on aina parempi kuin joku tyhjä vältys, velttous, kaukaa naamoihin kirjoitettuna. Se ei ole oikeaa elon oloa. Itsensä paljastamista se osittain on. Typerää, someta.

Saatoin olla hetkellisen poiston syy. Sniper. Jeah ja ryynit.
        Joskus lisän hieman suurempaa sotilaspoliittista merkitystä tänne. Nyt en kovin jaksa. Heitän maihinnousukengät jalastani, ja painun punkkaan.

• sotilas.vala

Olette onnettomia, ellette ymmärrä jättävänne kerta kerran jälkeen jälkiä mielenkiintoiseen nettilumehankeen. Ei, en tehnyt kirjoitusvirhettä. Toki lumihanki on aivan eri asia kuin valta lumehanken. Osa teistä ei ymmärrä. Antaa olla. Onhan taivaassa tarjolla. Meille kaikille. Sääli heille, jotka ketään tai asiaa, vihaavat. Minun sotilaallisuus ainoastaan puolustaa. Sotilasvala.
      Kuitenkin. Muistakaa, että sotilas Suomen, on hyvä. Maataan kuitenkin puolustaen. Ja meitä on, paljon.
      https://www.youtube.com/watch?v=DGkO8qRbWZQ

• härifrån.tvättas

Kaunista. Kuin sävel ymmärryksen se on. Riittääkö? Ei ainakaan minulle. Mitä on sotilaallisuus? Minulle naurettavalle lieksalaiselle sotilaalle, se on olo. Olo on asentoa tai muuta lepoa, olemusta herkistävä muoto.
        Muodon ei tarvitse olla tervettä ymmärrystä suurempaa olematon. Riittää kun olet oman elämäsi koko olon armeija. Armahtakaa. Jos ette, lataan, laitan värien pehmoisten tilalle vastaväritykset, ja sitten olette, västäräkkejä;) Aamen.
        Lieksassa nyt vähentynyt:
        http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/vastarakki

• ei-myötätuntuntoa-yötä
        härifrån.tvättas kirjoitti:

Kaunista. Kuin sävel ymmärryksen se on. Riittääkö? Ei ainakaan minulle. Mitä on sotilaallisuus? Minulle naurettavalle lieksalaiselle sotilaalle, se on olo. Olo on asentoa tai muuta lepoa, olemusta herkistävä muoto.
        Muodon ei tarvitse olla tervettä ymmärrystä suurempaa olematon. Riittää kun olet oman elämäsi koko olon armeija. Armahtakaa. Jos ette, lataan, laitan värien pehmoisten tilalle vastaväritykset, ja sitten olette, västäräkkejä;) Aamen.
        Lieksassa nyt vähentynyt:
        http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/vastarakki

Kännissä, onnneton tai sitten muuten vaan pahasti sekaisin. Jotain lienee hänellä pielessä koskapa yökaudet kukkuu ja kiekuu. Vahva lääkitys varmaan auttaisi, loputtomiinkin.

• fuckingåmal

Ne nynnykät jotka eiole armeijaa käyneet eikä
      siviilipalvelusta suorittaneet joutaa äitin tissiin.

• HomoSapiensPrudentior

"Ne nynnykät..."? Kuten astmaatikot, synnynnnäisesti sairaat ym.? Entäs kun sieltä joukosta löytyy mm. erittäin päteviä biologeja, fyysikoita ym. tiedeihmisiä?
        Suoritin asepalveluksen 70 -luvun alussa. Siitä on kohta kuusikymmentä vuotta. Menin AU-kouluun kun käskettiin. Suoriuduin siitä ja muusta palvelusta erinomaisesti, tulin siviiliin kersanttina.
        Minulle asepalvelus ei ole silti ollut ikinä mitään muuta kuin lähinnä pakollinen tehtävä elämän varrella. En pidä sitä ihmisen mittana, en edes miehen.
        Omalle lapselleni annoin ohjeeksi tehdä kuten itse hyväksi tuntee. Kieltäytyminen, siviilipalvelus, normaali asepalvelus tai sotilaskoulutus. Hän on minulle aina yhtä arvokas. Olen aina tukenut hänen ammatillisia ja harrastuksellisia tavoitteitaan, koska uskon sen luovan edellytyksiä terveelle itsetunnolle.
        Jonkun itsetunnolle "intti" saattaa olla kuitenkin ainoa tukipilari, ilmeisesti myös "fuckingåmalille". Muuttuvassa maailmassa olisi kuitenkin hyvä olla vähän toisenkinlaisia tukijalkoja, koska asepalvelus miehuuden mittana on kokemassa inflaation.
        Toista mieltäkin saa olla, mutta jos katsot riittävän korkealta ja riittävän kauas huomaat minun olevan varsin oikeilla jäljillä.

• HomoSapiensPrudentior
        HomoSapiensPrudentior kirjoitti:

"Ne nynnykät..."? Kuten astmaatikot, synnynnnäisesti sairaat ym.? Entäs kun sieltä joukosta löytyy mm. erittäin päteviä biologeja, fyysikoita ym. tiedeihmisiä?
        Suoritin asepalveluksen 70 -luvun alussa. Siitä on kohta kuusikymmentä vuotta. Menin AU-kouluun kun käskettiin. Suoriuduin siitä ja muusta palvelusta erinomaisesti, tulin siviiliin kersanttina.
        Minulle asepalvelus ei ole silti ollut ikinä mitään muuta kuin lähinnä pakollinen tehtävä elämän varrella. En pidä sitä ihmisen mittana, en edes miehen.
        Omalle lapselleni annoin ohjeeksi tehdä kuten itse hyväksi tuntee. Kieltäytyminen, siviilipalvelus, normaali asepalvelus tai sotilaskoulutus. Hän on minulle aina yhtä arvokas. Olen aina tukenut hänen ammatillisia ja harrastuksellisia tavoitteitaan, koska uskon sen luovan edellytyksiä terveelle itsetunnolle.
        Jonkun itsetunnolle "intti" saattaa olla kuitenkin ainoa tukipilari, ilmeisesti myös "fuckingåmalille". Muuttuvassa maailmassa olisi kuitenkin hyvä olla vähän toisenkinlaisia tukijalkoja, koska asepalvelus miehuuden mittana on kokemassa inflaation.
        Toista mieltäkin saa olla, mutta jos katsot riittävän korkealta ja riittävän kauas huomaat minun olevan varsin oikeilla jäljillä.

No eipä ole kohtakaan kuuttakymmentä. Viisikymmentä on kohta. Sairastettu aivoinfarkti vähän sotkee ajoittain vieläkin.

• Olen.Kamuttaja

Kerran viikonlopun aikana näytin pyydettäessä USA:n armeijan talvisodankäynnin kouluttajille jotain, miten meillä toimitaan.
      Olivat ihmeissään ja totesivat, että nyt eivät ihmettele miksi pärjäsimme Talvisodassa.
      Heillä on talvisodankäynnin oppaissa kerrottu kaikesta, että näin suomalaiset toimi Talvisodassa.

• Minä se olin, ei vain taaskaan hyväksynyt omalla nimimerkillä.

• Tsykölögiö

No johan tuon arvasi kun valehtelit niin reippaasti. Se ei hyväksy kun valehtelet ihan tolkuttomasti.
        Oliko muuten hiki kun heräsit?
        Katsos kamutti kun asia on niin, että valehtelussakin kannattaa pitää tietty raja. Jos lohkoo valheita ihan laidasta laitaan niin menee uskottavuus.
        Tämänhän sinä tietenkin jo tiesitkin kun olet opettanut yliopistossa mm. psykologiaa.

• voi.poloista
        Tsykölögiö kirjoitti:

No johan tuon arvasi kun valehtelit niin reippaasti. Se ei hyväksy kun valehtelet ihan tolkuttomasti.
        Katsos kamutti kun asia on niin, että valehtelussakin kannattaa pitää tietty raja. Jos lohkoo valheita ihan laidasta laitaan niin menee uskottavuus.
        Tämänhän sinä tietenkin jo tiesitkin kun olet opettanut yliopistossa mm. psykologiaa.

Kyllä paistaa kateus kirjoituksistasi aivan kaivolta kotiin. Katsos kun jotkut on kiertäneet muutakin kuin tahkoa ja Lieksan juottoloita. Varmaan taas illasta sekoat kun otat lääkkeitä ja viinaa sekaisin hissanmaikk. Koskas laitat kuvia niistä tammenlehvämitaleista ja Mannerheimin kunniakirjasta? Tai onhan se paha laittaa mielikuvitusesineistä kuvia.

• Tsykölögiö
        voi.poloista kirjoitti:

Kyllä paistaa kateus kirjoituksistasi aivan kaivolta kotiin. Katsos kun jotkut on kiertäneet muutakin kuin tahkoa ja Lieksan juottoloita. Varmaan taas illasta sekoat kun otat lääkkeitä ja viinaa sekaisin hissanmaikk. Koskas laitat kuvia niistä tammenlehvämitaleista ja Mannerheimin kunniakirjasta? Tai onhan se paha laittaa mielikuvitusesineistä kuvia.

Niin justiinsa paistaakii. En muuten ole (vieläkään) lieksalainen, enkä käy kapakoissa. Entäpä itse?

Istun paraikaa Viinijärven rannalla vuokramökissä. Kylläpä muuttui ilma aika viileeksi, satelee vähän väliä, mutta siitä huolimatta kävin aamulla kalalla. Tästä näkee miten saderintama etenee kun järven pinta kihisee pisaroista.
        Ollaan täällä vielä ensi sunnuntaihin. Kädet tuoksahtaa kalalle kun perkasin kahdeksantoista ahventa. Aika isoja olivat ja työläitä suomustettavaksi ja silleen. Minun mielestä alle neljänneskilon ahventa ei kannata fileroida kun menee niin paljon hyvää tavaraa hukkaan. Arvaa vaan syödäänkö meillä voissa paistettuja ahvenoita tänään päivälliseksi. No tietysti syödään. Siihen kun vielä murjasen pottumuusin, voissa kuullotettuja sipulinnaatteja, tilliä ja suolasta voita niin... A`vot!
        Tuosta Suuremman Myhkyrän kupeelta saa isoja affenoita pohjaongella. Siinon ainaki parikytä metrinen syvänne. Minulla on siinä kalapaikalla poiju eli tyhjä mehuleka merkkinä.
        Vaikutat kivalta tyypiltä, tule käymään, lähetään kalalle. Ollaan selvin päin, saat kelluntaliivinkin lainaksi.

Minulla on tasan yksi ansiomerkki. Firma järjesti sen, vaikka mieluummin olisin ottanu muutaman tonnin rahaa. Se merkki on minulle täysin merkityksetön. Jos löydän sen niin voin antaa sen sinulle kun tulet. Paitsi et´eihän se täällä mökillä ole.

Sinä se et tunnu hermostuvan kovin helposti. Varmaan hyvä itsetunto ja hulvaton huumorintaju?
        Ei kai kukaan terveellä itsetunnolla varustettu humoristi ala kiukkuamaan muutamasta letkautuksesta. Minä tykkään sellaisesta.
        Nyt pitää alkaa kuorimaan potakoita ja paistelemaan affenoita.
        Nähhää vaikka Instagramissa;)
        Soitellaan! Pietään yhteyksiä! Jooko? Muista tulla. No heippa!

• Dakota
        kamuttaja kirjoitti:

Minä se olin, ei vain taaskaan hyväksynyt omalla nimimerkillä.

Voitko kertoa missä päin jenkeissä olit? Minulla on sukua Dakotassa ja olen käynyt siellä usein.

• Dakota kirjoitti:

Voitko kertoa missä päin jenkeissä olit? Minulla on sukua Dakotassa ja olen käynyt siellä usein.

No jätän kertomatta tarkemmin missä olin.
        Kumpaa Dakotaa tarkoita, niitähän on kaksi.
        Olen kyllä käynyt sielläkin, mutta en asunut.

• Tsykölögiö kirjoitti:

Eläpäs höpsi taas.
        En ole ikinä kertonut, mitä opetin, enkä sitäkään, mitä opiskelin.

• EnMuutaSinne
        kamuttaja kirjoitti:

No jätän kertomatta tarkemmin missä olin.
        Kumpaa Dakotaa tarkoita, niitähän on kaksi.
        Olen kyllä käynyt sielläkin, mutta en asunut.

Kyllä siellä on niitä Dakota -nimisiä paikkoja paljon enemmänkin.
        Minulla muuten serkkutyttö on aviossa Sioux Cityssa, Iovassa. Asuvat Niobrara Avenuella, siinä kirkon vastapäätä. Niillä on tai oli ainakin 2015,sellainen harmaa Chevrolet. Tyyppiä en muista. Voin näyttää kuvankin siitä.

• Kkkllkj
        EnMuutaSinne kirjoitti:

Kyllä siellä on niitä Dakota -nimisiä paikkoja paljon enemmänkin.
        Minulla muuten serkkutyttö on aviossa Sioux Cityssa, Iovassa. Asuvat Niobrara Avenuella, siinä kirkon vastapäätä. Niillä on tai oli ainakin 2015,sellainen harmaa Chevrolet. Tyyppiä en muista. Voin näyttää kuvankin siitä.

Laita samaan kuvaan ne tammenlehvä mitallit

• EnMuutaTänneSinne
        Kkkllkj kirjoitti:

Laita samaan kuvaan ne tammenlehvä mitallit

Mistä mitaleista puhut? Ei mulla oo mitskuja.
        Laita Googleen haku Sioux City Niobrara Avenue. Sitten vaan alat siirrellä sitä Gu-ukkelia pitkin tietä. Kun tulet suunnilleen kirkon kohdalle niin käännä katse vastakkaiselle puolelle. Siellä eräässä autokatoksessa näkyy Pikku-Chevro.
        Sieltä minäkin sen jutun nappasin. On ihan yhtä totta kuin sinun "talvisotajorinasi".

• olet.tosi.himmee
        EnMuutaTänneSinne kirjoitti:

Mistä mitaleista puhut? Ei mulla oo mitskuja.
        Laita Googleen haku Sioux City Niobrara Avenue. Sitten vaan alat siirrellä sitä Gu-ukkelia pitkin tietä. Kun tulet suunnilleen kirkon kohdalle niin käännä katse vastakkaiselle puolelle. Siellä eräässä autokatoksessa näkyy Pikku-Chevro.
        Sieltä minäkin sen jutun nappasin. On ihan yhtä totta kuin sinun "talvisotajorinasi".

Voi pientä kun taas näkee Kamuttajan joka kirjoituksessa. En tiedä kuka on Kamuttaja mutta kunnioitan häntä runsaan asiatietouden ja asiallisuuden vuoksi. Sinä voit pökelehtää mielikuvissasi.

• EnMuutaTänneSinne
        olet.tosi.himmee kirjoitti:

Voi pientä kun taas näkee Kamuttajan joka kirjoituksessa. En tiedä kuka on Kamuttaja mutta kunnioitan häntä runsaan asiatietouden ja asiallisuuden vuoksi. Sinä voit pökelehtää mielikuvissasi.

Piäisikö kommentoida?
        No - hehheh!

• Tuohon armeijalle näyttämiseen jouduin siten, että minulla oli Yliopistolla kämppäkaverina Usan armeijan luutnantti, joka oli erikoistuntu talviseen sodankäyntiin.
      Hän puhui esimiehilleen, ja pyyntö tuli sieltä.
      Sain heiltä lainaksi sukset ja hieman muutakin varustetta.

• Pimpelipompeli-ompeli

BBBWWWAAAAAHHHAAAAhahahahahahaha. Yhtäkkiä ja yllättäen talvisodankäyntiin erikoistunut jenkkiluti järkkäsi asiat ja kamuttaja pääsi opettamaan "umpihankihiihtoa".
        Voihan p..ka, et oli tolkuton tarina. Koettaisit nyt edes vähän jarrutella.

• Full.Metal.Jacket
        Pimpelipompeli-ompeli kirjoitti:

BBBWWWAAAAAHHHAAAAhahahahahahaha. Yhtäkkiä ja yllättäen talvisodankäyntiin erikoistunut jenkkiluti järkkäsi asiat ja kamuttaja pääsi opettamaan "umpihankihiihtoa".

Kyllä kamuttajan kertoma on täysin uskottava. Naura sinä vaan itsellesi ja pidä omista kulkusistasi kiinni. Tiedä vaikka kamuttaja on tietämättään tai tiedostaen antanut kipinän tulevillekin harjoituksille ja yhteistyölle eri harjoituksiin, joita Suomessa on pidetty. Luonut pohjaa eri kontakteille. Tässä on yksi esimerkki viime tammikuun harjoituksista Sodankylän jääkäriprikaatissa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005522182.html

• Pimpelipompeli-ompeli kirjoitti:

Voi pieni ystäväiseni, nyt vahingossa ilmaisit, että et ole käynyt armeijaa.
        Syytä en arvaile, koska niitä voi olla monia, ikä, terveys yms.

• Full.Metal.Jacket kirjoitti:

Kyllä kamuttajan kertoma on täysin uskottava. Naura sinä vaan itsellesi ja pidä omista kulkusistasi kiinni. Tiedä vaikka kamuttaja on tietämättään tai tiedostaen antanut kipinän tulevillekin harjoituksille ja yhteistyölle eri harjoituksiin, joita Suomessa on pidetty. Luonut pohjaa eri kontakteille. Tässä on yksi esimerkki viime tammikuun harjoituksista Sodankylän jääkäriprikaatissa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005522182.html

Kirjoitit asiaa.
        Olen joskus miettinyt lähtikö se heidän kiinostuksensa suomalaiseen talvisodankäyntiin mahdollisesti niistä ajoista, olivat kyllä aika vaikuttuneita.
        Kuten mainitsin kaikki heidä'n oppikirjansa aiheeseen perustuivat Suomen armeijan toimintaan.
        Minä sain tarjouksen jäädä kouluttajaksi, ja heti olisi irronnut viiden vuoden lupa. ja sen jälkeen olisin kuulemma saanut kansalaisuuden, jos olisi halunnut.
        Sijoitupaikka vain olisi ollut Alaska, joka ei houkutellu, mutta oli siinnä muitakin hyvin painavia syitä.

• x.x.x.x.x.x

Huvittavaa tässä jutussa on että se ei liity Lieksaan, joten ei edes kuuluisi tänne. Intti jutuille löytyy kyllä ihan oma palstansa.

• Full.Metal.Jacket

Mitäs huvittavaa siinä on? Rajanveto on veteen piirretty viiva näissä kuuluvuusasioissa. Vai väitätkö että Lieksassa ei ole armeijan käyneitä. Mene sinä vaan uikuttamaan toiseen ketjuun ja kertaamaan sääntöjä, tai poistattamaan tämä. Whatever You Want. Minä olen lieksalainen, ja jos muistelen omia palvelusaikojani täällä, niin totta hitossa se silloin kuuluu tälle palstalle. Vaikka kävinkin Kontiorannassa aikoinaan, no Haminan ympyrätkin, niin Onttolan Rajajääkärikomppaniaa arvostan enemmän. Tunnen kymmenittäin lieksalaisia Onttolankäyneitä.

Seuraava sivusto on ihan palvelukelpoinen muutenkin. Jokainen suomalainen mies on asevelvollinen, kun taas jokainen kansalainen on maanpuolustusvelvollinen. Asevelvollisuus alkaa 18-vuotiaana ja päättyy kun henkilö täyttää 60 vuotta. Naisille ei pakollinen, mutta nykyisin heilläkin on mahdollisuus se käydä.

http://inttiin.fi/faktat-haltuun/

• EnMuutaTänneSinne
        Full.Metal.Jacket kirjoitti:

Mitäs huvittavaa siinä on? Rajanveto on veteen piirretty viiva näissä kuuluvuusasioissa. Vai väitätkö että Lieksassa ei ole armeijan käyneitä. Mene sinä vaan uikuttamaan toiseen ketjuun ja kertaamaan sääntöjä, tai poistattamaan tämä. Whatever You Want. Minä olen lieksalainen, ja jos muistelen omia palvelusaikojani täällä, niin totta hitossa se silloin kuuluu tälle palstalle. Vaikka kävinkin Kontiorannassa aikoinaan, no Haminan ympyrätkin, niin Onttolan Rajajääkärikomppaniaa arvostan enemmän. Tunnen kymmenittäin lieksalaisia Onttolankäyneitä.

Seuraava sivusto on ihan palvelukelpoinen muutenkin. Jokainen suomalainen mies on asevelvollinen, kun taas jokainen kansalainen on maanpuolustusvelvollinen. Asevelvollisuus alkaa 18-vuotiaana ja päättyy kun henkilö täyttää 60 vuotta. Naisille ei pakollinen, mutta nykyisin heilläkin on mahdollisuus se käydä.

http://inttiin.fi/faktat-haltuun/

Vaikka en usko tuon olevan tarttuvaa, niin nyt on parempi lopettaa. Tuollaisen paskan seuraaminen on silkkaa ajan tuhlausta.

• rasps.sano.raps.raps
        EnMuutaTänneSinne kirjoitti:

Vaikka en usko tuon olevan tarttuvaa, niin nyt on parempi lopettaa. Tuollaisen paskan seuraaminen on silkkaa ajan tuhlausta.

No sitähä minnäi. Älä seuraa sellaista mitä makuaistis ei tunne ees omasta pierustas. Mää helemoihin siitä ynisemmää, ja siirry niille toisille, siulle sopiville palstoille. Yhteiskuntakriittissiin ittesä puuhun kahlehtivviin parriin tollaset ajatukset jouttaa, ku et tosi taiten ymmärrä tottuuksii. Ettäs häppee! Hyi, ja thyi. Ei millää pahalla. Kyl mie siustahi huolta joskus saatan pittee.

• intinkäyny.nyk.nost.v

Montakon kertoo saitte/joutte kattomaa Tuntemattoman sotilaan inttiaikana. Mie sain kattoo sen koleme tai neljä kerttoo. Sitä ainahi 70-luvulla jotenni käätettiin koulutustarkootuksii ja sitten kyseltiin mitä se, ja se tarkotti. On se vaan iha kelepo leffa.
      https://www.youtube.com/watch?v=3rYjCXLmk9E

• Ei kertaakaan.

• Full.Metal.Jacket

Ko. elokuvan minä sain katsoa kolme kertaa, juurikin. Ensimmäisen kerran katsottiin jääkärinä. Toinen kerta tapahtui aliupseerikoulussa, ja kolmannen kerran Haminassa.

https://www.youtube.com/watch?v=Qri4KmXL--k

• kamuttaja kirjoitti:

Ei kertaakaan.

Kamuttaja on mielestäni täysin läpirehellinen, jälleen. Katsotaanpa. Väinö Linna kirjoitti romaanin 1953-54. Se ilmestyi -54. Edwin Armas Laine oli kyllä aika sukkela. Melkein heti teki tämän klassikkoelokuvan sen jälkeen.
        Sikäli, mikäli kamuttaja on syntynyt 30-luvulla, niin silloin ei kertaakaan ole voinut ajantajumme huomioiden katsoa armeija aikanaan Laineen ohjaamaa Tuntematonta, kuten esim., osa meistä 50-luvulla syntyneistä. Se siitä.

• nyt.uskon.Kamua
        Katuvankka kirjoitti:

Kamuttaja on mielestäni täysin läpirehellinen, jälleen. Katsotaanpa. Väinö Linna kirjoitti romaanin 1953-54. Se ilmestyi -54. Edwin Armas Laine oli kyllä aika sukkela. Melkein heti teki tämän klassikkoelokuvan sen jälkeen.
        Sikäli, mikäli kamuttaja on syntynyt 30-luvulla, niin silloin ei kertaakaan ole voinut ajantajumme huomioiden katsoa armeija aikanaan Laineen ohjaamaa Tuntematonta, kuten esim., osa meistä 50-luvulla syntyneistä. Se siitä.

Tuo muuten selittää hyvin nuokin jutut siitä konnien etsinnästä asemalla tuolla ylempänä. On varmana ollut aivan eri meininki 50- luvulla poliisin ja sotilaiden toimissa. Käyttihän ne 56- lakossakin sotilaita estämässä lakkorettelöitä esimerkiksi Kemissä. Riihimäelläkin oli bensa asemalla ollut sotilaita. Koko armeijahan oli asetettu valmiustilaan. Tampereella oli Vatialasta tuotu miehiä Valion meijerin portille.

• juuret.rantalassa

Kamuhan on sitten vaha ukko muttas ihmeen selvät aivot ja muistaa paljon. Oliskohan tän palstan vanhin kirjottaja.

• niin.otaksun

Voi tuo Wnha-lieksalainen olla yhtä vanha tai jopa vanhempi.

• likipittäin
        niin.otaksun kirjoitti:

Voi tuo Wnha-lieksalainen olla yhtä vanha tai jopa vanhempi.

Kyllä se niin männöö, jotta kamuttaja on wanhaa vanhempi. Minä tiedän.

• vieläkin.pätkii

mi mim nä o lin säh köt täjä nä so in tis sä. stop. o li ko vat pai kat. stop. jos kus yö tä met säs sä. stop. o le ma ton ta vi hol lis ta ajet tiin ta kaa. stop.

• res.ylik.evp

Minäpä kävin 1975 RAUKin korialla. Korppina olin melekein koko loppuajan. Pari viikkoo ennen passin saantii antovat alikessun natsat kun ei ilenneet korppina kottiuttoo. No punttailtuu tuli ja putkassa oltuu, ei ne herrat minun hommista aina niin tykänny. Työhommiin ei minnuu saaneet vaikka pinohiiriporukassa oltiin, minä kun sanoin että kun minulla on niin paha työ metalli allerkia ettei käet kestä työkaluja. Viäpeli sano että hyvinpä nuo näkkyy ruokalassa kestävän veiten ja haarukan.
      Minä siihen että ruokailuvälneissä kun on ihan erilaista se metalli, ei yhtään allerkisoi niinkun työkalu metalli. Viikko tuli pekkasta siitähi viisastelusta. Mutta kertoomassa vain kerkesin käyvä kaks puolentoista viikon pätkee ja ylikessun natsat jäi saaliiksi kun 60 vuotiaana putosin reservistä poikkeen. Että ei se ensimmäinen vuosi kaikkee kerro, hyvin se suattaa piättyy vaikka räpistelemällä alakaahi...

• onnistunut.luistamaan

Mikähän lie minun kohdalla ollut kun en kertaakaan ole joutunut kertausharjoituksiin vaikka kävin armeijan -72 Vekaranjärvellä!
      Varmaan on ollut muita innokkaita ollut riittävästi? Eipä tuo harmita
      vaikka en ole käynytkään, mutta toiset on vissiin käynyt useimmin,
      ja minunkin edestä! Tai sitten johtuu kiertävästä luonteesta silloin, eivät kait tiennyt minne kutsua lähettää!

• res.ups

Minä taas puolestani jouduin kertaamaan viisi kertaa. Kovapäinenkö lienen ollut. No näkyihän tuo sitten jotenkin natsoissa.

• Mitäs-Pojat
        res.ups kirjoitti:

Minä taas puolestani jouduin kertaamaan viisi kertaa. Kovapäinenkö lienen ollut. No näkyihän tuo sitten jotenkin natsoissa.

Minäkin kertasin. - 64 asepalvelukseen ja everstiluutnanttina siviiliin. Eläkkeellä tulee toimeen eli ei tarvitse asumistukea. Onko keskustelussa muita yhtä paljon kerranneita?

• kenraaliluutnantti
        Mitäs-Pojat kirjoitti:

Minäkin kertasin. - 64 asepalvelukseen ja everstiluutnanttina siviiliin. Eläkkeellä tulee toimeen eli ei tarvitse asumistukea. Onko keskustelussa muita yhtä paljon kerranneita?

Etkös sinä ollut vähän aikaa sitten eversti ja sitä ennen diplomi insinööri.

• HomokinVielä

Ei aloittaja ollut missään intissä vaan sivarina pesemässä paloautoja.

• miehet.rautaa

Ei se nykyään ole mitään siihen entiseen verraten nyt on kuin päikyssä kävisi.

• Olihan se ehkä vähän erilaista, kun kouluttajat oli melkein kaikki sodan käyneitä, joukossa joku Saksassa "ystävyysjoukoissa" olleita.

• kxtgujktcdghft

Aikoinaan kapiaiset sanoi suoraan jos tyyppi tai homma ei miellyttänyt? Nykyisin joutuu semmoisesta sanomisista viralta pois ja varusmiehet ja naiset saa traumoja!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2518
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1878
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1843
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1248
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1078
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe