Missä kivaa asumista ja tekemistä 67-vuotiaalle?

Kolmas_ikä_60-79v

Olen vastuuni hoitanut = lapset muuttaneet omilleen. Eronnut ja yksin nyt. Terveys hyvä. Kuntoileva ja raitis. Nykyisen kotini arvo n. 190 000 € . Tuhlaamaan en omaisuuttani ala vaan haluaisin ostaa hyvältä alueelta uuden kodin, jonka arvo säilyy.
Parisuhdetta olen etsinyt sen jälkeen, kun kuopus täytti 18v ja asui vielä kanssani. En kohdannut sielunkumppania silloin, kun kovasti kaipasin.
Nyt kuopuksen lähdettyä en enää etsi. Olen muuttunut ja nautin siitä, ettei minulla ole ketään ihmistä vaivoinani, vaan voin lähteä ja tulla milloin haluan.

61

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nim.yksinkö

Olen saman ikäinen mies vapaa kuin taivaan lintunen, mulla on kiikarissa pieni punainen mökki järven rannalla, vapaa-ajan kohteeksi, mummo puuttuu, laitappa korvan taa.

• 67v

Ja minä olen köyhä kuin kirkonrotta ja haaveilen myös pienestä punaisesta mökistä järven rannalla! Se on ilmaista,se haaveilu nimittäin.Kyllä ottaisin ukon ja mökin jos saisin! Ter.mummo

• halpajahyvä

Minun kotini arvo 30,000e, ei taida monikaan ukkeli kiinnostua?

• Vieläkin.yksin

Kotisi hinnasta viis, mutta jos kemiat passaa niin mikä ettei...!

• ent.siivoojaparka

Minulla taitaa olla "pieni kotivakuutus". Minkähän arvoiseksi kotini on silloin määritelty? Kai se jossain papereissa lukee, jos viitsii kaivella. Minusta on ainakin turha kenenkään kiinnostua omaisuuteni (tai ulkonäköni) takia.
      Mutta kyllä minä hyvästi puuhastelua keksin ilman miestäkin. Enemmän olisi tekemistä kuin laiskuudeltaan viitsii tehdä.

• Entäs mukava luonne ja sielun sivistys?
        Aina ne omaisuuren päihittää.

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Entäs mukava luonne ja sielun sivistys?
        Aina ne omaisuuren päihittää.

No ne ovatkin minun valttikorttini, kunhan osaisin tuoda ne entistäkin paremmin esille.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

No ne ovatkin minun valttikorttini, kunhan osaisin tuoda ne entistäkin paremmin esille.

Sitähän minäkin ,rosoisen pinnan alla on pohjatonta hyvyyttä.

• ö-Öö

Väärä palsta.

Kokeile jotain treffipalstaa, jo alkaa ukkoa pyörimään nurkissa. Oletettavasti paljon nuorempiakin, raha kiinnostaa kaikkia. Tehokkain lopputulos tietenkin, jos ilmoitat olevasi bi.

Mitä hiton merkitystä omaisuutesi arvon säilymisellä muuten on ? Asunto-omaisuuden arvo tulee romahtamaan lähi vuosina, on jo romahtanut mökkipuolella ja halvemmilla kaupunkiluukuilla. Sun roposilla ei mitään arvoasuntoja ostella, ei tollasella summalla saa kuin jotain mätäneviä ok-taloja, tai purkukuntoisia kaupunkiluukkuja. Jos kakaroitasi ajattelet, ne kuitenkin tuhlaa asunnostasi satavat rahat johonkin viihde-elektroniikkaan, tai ulkomaanmatkoihin.

Meni miten tahansa, kuolessasi olet joka tapauksessa persseaukinen kalma. Jos jotain perintöjä jää hautauskulujen jälkeen, nekin vähät tulevat haihtumaan savuna ilmaan.

Jaa ehdotuksiako? Osta asuntoauto. Menee muutama kymppitonni ja saat hotellitasoisen liikkuvan osakkeen ja rahaa pensaan ja muuhub elämään jää vielä rutkasti. Ajele sillä, minne huvittaa ja elele varakasta loispummieloa sen aikaa, kunnes joudut laitokseen ja omaisuutesi käytettään hoitokulujesi kattamiseen.

=DW=

• bessie-

Miten tuo kirjoittamasi perintöjen haihtuminen savuna ilmaan tapahtuu? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta prosessista?

• ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

Miten tuo kirjoittamasi perintöjen haihtuminen savuna ilmaan tapahtuu? Ikinä kuullutkaan tuollaisesta prosessista?

Mnaah

Kiinteistöomaisuuden uusjako. Suomessa aivan liikaa asuntoja. Pöndellä ja pikkukaupungeissa aivan liikaa, kasvukeskuksissa liian vähän. Johtuu väestörakenteen muutoksesta, kaupungillistumisesta, kehnosta rakentamisen laadusta ja monesta muusta asiasta.

Olemassa kiinteistöjä, joita pankki ei suostu ottamaan kiintolainan vakuudeksi, ei kukaan halua ostaa, ei kenelläkään ole mitään käyttöä. Arvotonta, ehkäpä maksullistakin jätettä. Ei koske pelkästään haja-asutusalueita, jossain Kemijärvellä myydään kerrostaloja parilla eurolla, jossain kaupungeissa riidellään, kenelle kuuluvat purkukustannukset.

Ja kun suuret loispummi-ikäluokat kuolevat pois, kiinteistöomaisuudet tietenkin siirtyvät uusille omistajille. Jos sattuu asunto tsadista Mannerheimintiellä, sillä voi olla rahallistakin markkina-arvoa, takahikiällä ei. Ja kun ne tsadinkin kämpät aikansa siinä heiluvat, perilliset tekevät omaisuuksillee, elikkäs perinnöilleen jotain. Jotkut juu käyttävät niitä asumiseensa, jotkun muuten. Tämä osasto "käyttävät muuten", se perinnöt tulevat haihtumaan savuna ilmaan nekin. Siirtyvät pankkien jne omaisuudeksi, jos kelpaavat ja rahat, ne käytetään johonkin kivaan. Joka tapauksessa aikoinaan niihin rahansa sijoittaneitten työ ja ns. "uhraukset", ne häviää.

Kandee hokata tuleva laikimuutos. Vaikka velkoja ei sinällään tällä hetkell suomessa ei peritäkkään, nytkin viranomaiset jne kylllä ottavat osansa päältä, jos perikunnissa velkoja. Jatkossa perinnöstä voi jäädä tulevaisuudessa velkaa perillisille, jos velat ylittävät perikunnan varat. Tähän menee aikansa, mutta se vauhdittaa kiinteistöomaisuuden uusjakoa tulevaisuudessa.

Noin tiivistetysti. Joku korppikotka jättää jälkeensä arvottomia kiinteistöjä perillisilleen, hunkki ei jätä mitään, koska vuokralla, meitsiltä jää pieni kiinteistöomaisuus perikunnan riideltäväksi, tällä palstalla ei ole yhtään kirjoittajaa, jolla olisi arvokiinteistö, jonka arvo säilyisi, tai kasvaisi tulevaisuudessa.
        Jonnekin ne rahat vaan palaa- Sä olet kyllä ennenkin jankuttanut asiasta, painaako dementia?

=DW=

• bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

Mnaah

Kiinteistöomaisuuden uusjako. Suomessa aivan liikaa asuntoja. Pöndellä ja pikkukaupungeissa aivan liikaa, kasvukeskuksissa liian vähän. Johtuu väestörakenteen muutoksesta, kaupungillistumisesta, kehnosta rakentamisen laadusta ja monesta muusta asiasta.

Olemassa kiinteistöjä, joita pankki ei suostu ottamaan kiintolainan vakuudeksi, ei kukaan halua ostaa, ei kenelläkään ole mitään käyttöä. Arvotonta, ehkäpä maksullistakin jätettä. Ei koske pelkästään haja-asutusalueita, jossain Kemijärvellä myydään kerrostaloja parilla eurolla, jossain kaupungeissa riidellään, kenelle kuuluvat purkukustannukset.

Ja kun suuret loispummi-ikäluokat kuolevat pois, kiinteistöomaisuudet tietenkin siirtyvät uusille omistajille. Jos sattuu asunto tsadista Mannerheimintiellä, sillä voi olla rahallistakin markkina-arvoa, takahikiällä ei. Ja kun ne tsadinkin kämpät aikansa siinä heiluvat, perilliset tekevät omaisuuksillee, elikkäs perinnöilleen jotain. Jotkut juu käyttävät niitä asumiseensa, jotkun muuten. Tämä osasto "käyttävät muuten", se perinnöt tulevat haihtumaan savuna ilmaan nekin. Siirtyvät pankkien jne omaisuudeksi, jos kelpaavat ja rahat, ne käytetään johonkin kivaan. Joka tapauksessa aikoinaan niihin rahansa sijoittaneitten työ ja ns. "uhraukset", ne häviää.

Kandee hokata tuleva laikimuutos. Vaikka velkoja ei sinällään tällä hetkell suomessa ei peritäkkään, nytkin viranomaiset jne kylllä ottavat osansa päältä, jos perikunnissa velkoja. Jatkossa perinnöstä voi jäädä tulevaisuudessa velkaa perillisille, jos velat ylittävät perikunnan varat. Tähän menee aikansa, mutta se vauhdittaa kiinteistöomaisuuden uusjakoa tulevaisuudessa.

Noin tiivistetysti. Joku korppikotka jättää jälkeensä arvottomia kiinteistöjä perillisilleen, hunkki ei jätä mitään, koska vuokralla, meitsiltä jää pieni kiinteistöomaisuus perikunnan riideltäväksi, tällä palstalla ei ole yhtään kirjoittajaa, jolla olisi arvokiinteistö, jonka arvo säilyisi, tai kasvaisi tulevaisuudessa.
        Jonnekin ne rahat vaan palaa- Sä olet kyllä ennenkin jankuttanut asiasta, painaako dementia?

=DW=

Ei paina dementia, en liioin ole tästä voinut 'jankuttaa' (huoh) kun ensimmäistä kertaa juuri tällaiseen älyttömään väitteeseesi törmäsin. Sattumoisin olen par aikaa kuolinpesän ilmoittaja ja perukirjaa tekemässä, joten otti silmään.

Sinäkö tiedät kaikkien palstalle kirjoittavien omistamien tilojen ja tonttien arvot, epäilen suuresti.

• ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

Ei paina dementia, en liioin ole tästä voinut 'jankuttaa' (huoh) kun ensimmäistä kertaa juuri tällaiseen älyttömään väitteeseesi törmäsin. Sattumoisin olen par aikaa kuolinpesän ilmoittaja ja perukirjaa tekemässä, joten otti silmään.

Sinäkö tiedät kaikkien palstalle kirjoittavien omistamien tilojen ja tonttien arvot, epäilen suuresti.

"Älytön väite"

Siitä kyllä puhuttu kiinteistöalan toimesta jo useita vuosia. Erittäin paljon kirjoituksia eri medioissa. Asia on kyllä ihan yleisessä tiedossa. Pankit ovat jo vaikka kuinka kauan huolissaan asiasta jne. Esim tämä paljon puhuttu käänteinen asuntolaina ei onnistu käytännössä kuin kasvukeskuksissa. Ei ole pankkien intresseissä omistaa arvottomia kiinteistöjä. Samaten jus kiinnelainan saaminen arvotonta kiinteistöä vastaan mahdotonta.

Kyseessä ei ihan ainutkertainen ilmiö suomessakaan. Kun kaupungillistuminen ja elintasopakolaiseksi lähteminen oli kiivasta -60 ja -70 luvuilla, maahan jäi kylmilleen valtava määrä ok-taloja, joitten markkina arvo oli käytännössä nolla. Nykyisin ilmiö näkyy myös kaupungeissa, paljon pikkukaupunkeja, joissa tiettyjen alueitten asuntokauppa loppunut. Erityisongelma nykyisessä tilanteessa arvottomiksi muuttuneet kesämökit. Kesämökkejä älytön määrä, ei ne ketään nukyaikana kiinnosta. Kiinteistövälittäjät eivät ota niitä myyntiin, koska tontin arvo pienenpi, kuin välityspalkkio, lisäksi vielä resun mökin purkukulut.

En tiedä kaikkien nettikirjoittajien omaisuuksien arvoa. Ällistyttävän hövelisti ihmiset ovat niistä kirjoitelleet. Kai luit aloituksen, siinä kirjoittaja kertoi oikein asuntonsa euromääräisen hinnan. Halpa kämpp, mutta palstalla tosiaan useita vuokraluukuissakin asuvia. JA tietenkin korppikotka, joka nostelee jopa asumistukia, kun pitää kerrostalokämppäänä ja kesämökkiään tyhjänä ja huitelee itse missä lie ulkomailla ulkomailla.

=DW=

• bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

"Älytön väite"

Siitä kyllä puhuttu kiinteistöalan toimesta jo useita vuosia. Erittäin paljon kirjoituksia eri medioissa. Asia on kyllä ihan yleisessä tiedossa. Pankit ovat jo vaikka kuinka kauan huolissaan asiasta jne. Esim tämä paljon puhuttu käänteinen asuntolaina ei onnistu käytännössä kuin kasvukeskuksissa. Ei ole pankkien intresseissä omistaa arvottomia kiinteistöjä. Samaten jus kiinnelainan saaminen arvotonta kiinteistöä vastaan mahdotonta.

Kyseessä ei ihan ainutkertainen ilmiö suomessakaan. Kun kaupungillistuminen ja elintasopakolaiseksi lähteminen oli kiivasta -60 ja -70 luvuilla, maahan jäi kylmilleen valtava määrä ok-taloja, joitten markkina arvo oli käytännössä nolla. Nykyisin ilmiö näkyy myös kaupungeissa, paljon pikkukaupunkeja, joissa tiettyjen alueitten asuntokauppa loppunut. Erityisongelma nykyisessä tilanteessa arvottomiksi muuttuneet kesämökit. Kesämökkejä älytön määrä, ei ne ketään nukyaikana kiinnosta. Kiinteistövälittäjät eivät ota niitä myyntiin, koska tontin arvo pienenpi, kuin välityspalkkio, lisäksi vielä resun mökin purkukulut.

En tiedä kaikkien nettikirjoittajien omaisuuksien arvoa. Ällistyttävän hövelisti ihmiset ovat niistä kirjoitelleet. Kai luit aloituksen, siinä kirjoittaja kertoi oikein asuntonsa euromääräisen hinnan. Halpa kämpp, mutta palstalla tosiaan useita vuokraluukuissakin asuvia. JA tietenkin korppikotka, joka nostelee jopa asumistukia, kun pitää kerrostalokämppäänä ja kesämökkiään tyhjänä ja huitelee itse missä lie ulkomailla ulkomailla.

=DW=

No juu, kiinteistöjen perimisestähän tässä tosiaan taisi olla kysymys. Itselläni on hoidettavana kuolinpesä jonka kaikki varat ovat kahdella pankkitilillä, eli minulla on kaksi pankin antamaa saldotodistusta, siinä kaikki.

Sehän on selvää, että joillakin paikkakunnilla ja maaseudulla yleensäkin osa oikeasti kiinteistöistä menettää arvonsa. Toisaalta, harvoin asuntoja rakennetaan puhtaasti sijoitusmielessä, niitä rakennetaan tarpeeseen ja ihmisten kodeiksi. Jotkut saattavat laskea kiinteistöjensä arvon aivan liian suureksi, mutta ei se minun mielestäni tarkoita sitä että niiden todellinen arvo olisi pudonnut.
        Asia erikseen esim. paikkakunnat jotka ovat rakentuneet tehtaan ympärille ja tehdas lopetetaan, sinne jos on liian kalliin ja ison rakentanut, pakko on myydä ja asuntovelkaa on enemmän kuin asunnosta koskaan tulee saamaan niin se on sitten eri juttu.

Tuossa taannoin huvikseni muunsin (Suomen pankin laskurilla) 60-luvun lopulla ostamastamme isosta rantatontista maksamamme hinnan tämän päivän euroiksi. Kyllä vain on arvo noussut ja tosi paljon onkin.
        Rakennusten hintaa en pysty laskemaan kun en sitä muista. Emme ottaneet velkaa ollenkaan, vaan palkoillamme ostimme mitä tarvittiin. Tontilta kaadettiin puuta ja jo niillä pääsi pitkälle. Paikalliselta maanomistajalta 'ostamastamme' hiekkakuopasta maksoimme viisi markkaa.
        Vaikka nyt olisi jäljellä vain pelkkä betonista valettu ja kivilaatoilla päällystetty valtava terassi (jonka sisällä pieni osa kellaria, se kylmin) ja vankat betoniperustukset, niin luulen että jo niistä saisi monin kerroin sen mikä meiltä meni kaikkiin rakennuksiin.
        Pari vekseliä jouduimme tekemään, mutta kun kolmatta haimme niin pankinjohtaja pisti stopin. Sanoi, että te olette joutumassa vekselikierteeseen. Muistaakseni se oli kolmannella kerralla. Ihan hyvä että sanoi, vaikka en oikein usko että olisimme mihinkään kierteeseen joutuneet.
        Siitä lähtien teimme kaikki isommat hankinnat aina etukäteen säästämällä ja usein siitä johtuva pakollinen 'harkinta-aika' sai meidät järkiimme ajoissa, emme lopulta lähteneetkään ihan kaikkia suunnitelmiamme toteuttamaan.

Joka tapauksessa, arvo on noussut ja näyttäisi että nousu jatkuu. Sijaintihan se todellakin ratkaisee ja tietysti myös järven kunto ja tontin maasto, esim. kovin jyrkkää rinnetonttia on vaikea saada kaupaksi.

• Pieleen.tämäkin.elämä

Onnittelen! Olette osanneet keinotella itsellenne omaisuuden, johon minä yksineläjänä en koskaan päässyt. Enkä yksineläjänä pystyisi pitämäänkään. Ne verot ja muut pakolliset kulut ei yksinäisen palkalla, nykyään eläkkeellä, onnistu.
        Varmaan osasitte hoitaa homman sellaiseen aikaan, että inflaatio söi velat pois? Minä oman asunnosta parhaimmillaan maksoin 11 % korkoa aikana, jolloin inflaatio ei pyörinyt. Aiemmin se pyöri, mutta en vanhanpojan verojen takia saanut säästettyä alkupääomaa ja inflaatio söi sitä minkä sain säästöön. Niinpä nyt betonikolhoosissa yksinäni hikoilen - sisällä 27 astetta vaikka ikkuna ja parvekkeen ovi auki. Aamuyöstä viilenee.

• roope13

OLen 67 eläkkeellä oleva insinööri ja panettaa koko ajan Pertti

• Teknikko.vain

Se kuuluu dementian oireisiin. Loppuu kyllä heti jos vaolle satut pääsemään. Pitäisi sinun insinöörinä se tietää, mutta kun se dementia...

• åbå

"Olen muuttunut ja nautin siitä, ettei minulla ole ketään ihmistä vaivoinani, vaan voin lähteä ja tulla milloin haluan."

Sama on tyyli minulla. Vihdoinkin vapaa kuin taivaan lintu!

Ainakin Turussa voit valita 190 000:lla melkoisen hienon asunnon yhdelle ihmiselle. Myös tekemistä riittää, joka paikkaan et ehdi, vaikka painelisit tukka putkella koko ajan.

• Kolmas_ikä_60-79v

Miten useimmat teistä ymmärtää tämän joksikin deitti-ilmoitukseksi :O Luetun ymmärtämisessä pahasti puutteita!
      Varallisuuteni merkitsin siksi, että se rajaa esmes Helsingin ydinkeskustan omistusasunnot, vaikka kuinka siellä olisi niin mukavaa.

@åbå ymmärsi lukemansa. Kiitos!
      Juu, Turkua voisin harkita. Muutaman kerran olen siellä käynyt mutta en kodin ostamismielessä ole katsellut paikkoja ja asuntotarjontaa. Täytyypä katsella sillä silmällä Turuus ens kerralla.

• nuormieli

Onko asumispaikkakunnallasi jonkinlaista eläkeläistoimintaa/vapaaehtoistoimintaa, ne on kuulemani mukaan virikkeellisiä ja ennenkaikkea sosiaalinen kanssakäyminen samaa ikäluokkaa olevien kanssa on antoisaa. Itse aion osallistua kyseisiin tapauksiin, kunhan ensin hieman nautiskelen tästä kotona lorvimisesta ja työeläkkeestäni, on pakko myöntää tunnen itseni " luuseriksi" kun on pitkä työputki takana ja aina aamuisin kiireesti työpaikalle, nyt aikaa ja monenlaiset ajatukset ja ahaa elämykset saavat toistaiseksi hallita minua tosin tiukan kontrollin alla.

• Kolmas_ikä_60-79v

@nuormieli, kun minua kiinnostaa vaihtaa maisemaa. Tällä palstalla lienee kansaa joka Suomen kolkasta, niin saan tietooni kivoja kolmannen iän viettopaikkoja. Jos joku sattuu nykyistä kaupunkiani hyvin mainostamaan, niin saatan jäädäkin.

• ent.siivoojaparka
        Kolmas_ikä_60-79v kirjoitti:

@nuormieli, kun minua kiinnostaa vaihtaa maisemaa. Tällä palstalla lienee kansaa joka Suomen kolkasta, niin saan tietooni kivoja kolmannen iän viettopaikkoja. Jos joku sattuu nykyistä kaupunkiani hyvin mainostamaan, niin saatan jäädäkin.

Eikö sinulla itselläsi ole minkäänlaista mielipidettä nykyisestä kaupungistasi? Miksi sinulle pitäisi jonkun toisen sitä mainostaa, että hyväksyisit sen asuinpaikaksesi jatkossakin?

• Heikunkeikku

On vaikeaa ehdottaa asuntoa, koska ei tiedä, tahdotko kerrostaloasunnon tai rivitalonpätkän vai omakotitalon. Myös se, että oletko tottunut asumaan sisä-Suomessa vai rannikolla. Myös se, että missä lapsesi perheet asuvat. Et varmaan tahtoisi muuttaa kamalan kauas heistä?
        Jos tykkää merenrantakaupungista, niin täällä Vaasassa kyllä kelepaa asustella. Rantakadulla, aivan merenrannan tuntumassa on kerrostaloasuntoja, jotka säilyttävät arvonsa ihan satasella. Ovat kalliita, mutta hyvällä paikalla ja monissa taloissa hyvin korkeat huoneet.
        Muuallakin täällä on hyviä merimaisemallisia kerrostaloja. Siis jos kerrostaloista tykkää.
        Kulttuurikaupunki, jossa voi hyvillä mielin mennä konsertteihin ja vaihtuviin taidenäyttelyihin.
        Ja vaikka ei itsellä olisi venettä, niin kesällä voi vaikkapa viedä vieraansa veneristeilylle. Tai voi vuokrata venetaksin (8hlö) (hinta muistaakseni 12 euroa merimaililta alkumaksu 30eur). Jos haluaisi mennä yleiseen saareen, jossa mahdollisuus grillailla ym. ym. Tai mennä huviajelulle. Huviajelumaksu on se alkumaksu ja sitten 6 euroa merimaililta. Ei ole paljon, jos esim. on useampi henkilö ja maksu jaetaan. Kuski vie minne halutaan. Tai voi päiväksi vuokrata soutuveneen (en tiedä kuinka iso) ja mennä soutelemaan pitkin kaupungin rantoja.
        Mutta mitäs se frouva tahtoo, sitä tässä fundeeraan:)

• 1eero

Nii minäkin sun ikäinen leski mies en ole tyrkyllä enkä tykkää tyrkyttäjästä, täytyy olla katse kontakti silmiä voi sirkutella kainosti, hymyillä vienosti mitenkä ois ilta kahveet.

• Heikunkeikku

"ykseero"
        Aloitus ei minun mielestäni ollut tyrkytysaloitus, mutta et ehkä sitä tarkoittanutkaan, vaan visertelit noin niinku yleisesti häh?
        "silmiä voi sirkutella kainosti, hymyilla vienosti.."
        Sinäkö kainosti sirkuttelet, vienosti hymyilet:) Vai tarkoititko naista, että hää alkais sirkuttelemaan:)

• 1eero
        Heikunkeikku kirjoitti:

"ykseero"
        Aloitus ei minun mielestäni ollut tyrkytysaloitus, mutta et ehkä sitä tarkoittanutkaan, vaan visertelit noin niinku yleisesti häh?
        "silmiä voi sirkutella kainosti, hymyilla vienosti.."
        Sinäkö kainosti sirkuttelet, vienosti hymyilet:) Vai tarkoititko naista, että hää alkais sirkuttelemaan:)

Heissuli hei
        Oletko mahdollisesti aloittaja ! Sulle voisin sirkutella koska olet antanut itsestäsi "kuvan" no joo leikkiä tämä ei vakavasti illan ratoksi aitassa pitkällään.

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Heissuli hei
        Oletko mahdollisesti aloittaja ! Sulle voisin sirkutella koska olet antanut itsestäsi "kuvan" no joo leikkiä tämä ei vakavasti illan ratoksi aitassa pitkällään.

Kuule nyt ykseero, kun sanon vakavalla naamalla yhden TärrrRRRRkeän asian.
        Minä EN, siis en kertakaikkisesti en-en-en kirjoita muulla nimimerkillä, kuin tällä Heikunkeikulla.
        Elikkä en tosiaankaan ole aloittaja. Minä vain töksäsin mielipiteen, että minusta ei tuntunut siltä, että aloittaja olisi mitenkään tyrkytellyt itseään. Joku muukin semmosta luuli. Ihmettelen, koska aloituksessa lukee, että ei etsi ketään, eikä tahdo ketään vaivoiksi. Te miehet kun heleposti ootte vaivalloisia :)
        Kiva, sirkuttele vaan. Piristäähän se. Leikkiä toki, kyllähämmmmmäää sen ymmärrän.:)

• att2

Suomi apina palaa puuhun!!!!!!

• Tultiin kuuden maissa viidennestä asunnosta tänne toiseen asuntoon, jossa on aivan erilainen näköala kuin ensimäisessä tai kolmannessa saati neljännessä asunnossa.

Näköalaa tästä paikasta on vammaiskoulun kauniiseen uusittuun leikkipihaan tai toisesta asunnosta isoon kaupungin puistoon. On järvimaisemaa mökin ikkunoista ja lämpimaisemaa sekä mänturinnettä toisesta mökkimaisemasta, toisesta kukkia ja ruohikkoa. Hollannissa yksi asunto kauniissa kylässä isojan kaupunkien vieressä.

Tosi omistan vain sen oman kauniin kesämökkini, jonka arvoa en nyt tarkkaan tiedä, mutta se lie kohillaan.

Etsi sinäkin mies, mutta muista rahamiehet eivät etsi kahdensadan euron naista. Ole näyrä ja köyhä ; DDDD

• vanhatakateikiinnosta

No eihän parisuhde pitäis sellainen olla että kumppani tuntuu vaivalta eikä voi mennä ja tulla kunhan ei mitään loukkaavaa harrastele. Lapset ovat vaiva muttei aikuinen elämänkumppani.

Itselläni on nuoruudessa solmittu liitto vielä kestänyt mutta tuntuisi todellakin kummalliselta jos noin vanhana, 60-70 vuotiaana pitäisi vielä alkaa uutta suhdetta luomaan. Tuntuu jotenkin luonnottomalta.

Äitini on 70 kymppinen eikä siitä ole miehet enää kiinnostunut, ei omanikäisensä eikä sitä vanhemmat. Vanhat äijät vahtaa nuorempia naisia ennemmin kuin ikäisiään.

• nuormieli

Joo noinhan minäkin ajattelin joskus (vielä 30-40 kymppisenäkin), mut ei se noin mee, ei kaikkimiehet hae vain hetken seuraa, olen saanut huomata et vielä 60 ikäisenäkin ois seuraa tarjolla, varsinkin miehet jotka ovat jääneet leskeksi haluaisivat vielä kumppanin rinnalleen, (ei siis mitään hetken lohtua) vaan ihan aidon tuntevan ihmisen, eikä siinä todellakaan ole mitään hävettävää tai pahaa. Lainaan Mikko Alatalon laulun sanoja "Ihmisen ikävä toisen luo".

• Mitäs luonnontonta siinä on jos haluaa itselleen elämäntoverin. Ei 60-70 -vuotias ole vielä vanha ja ylipäätään kuka on vanha sanan varsinaisessa merkityksessä elämäntoveria haluamaan jos kerran niin haluaa.

Ehkä kuitenkin mieluisan puolison löytäminen on haastavampaa kuin nuorempana. Elämänkokemus tekee kriittisemmän tai sitten toisinpäin, jotkut sanovat olevansa realistisia ja ymmärtävänsä että tässä iässä ei enää voi nirsoilla :D tai olla turhan vaativainen ;).

• Kolmas_ikä_60-79v
        nuormieli kirjoitti:

Joo noinhan minäkin ajattelin joskus (vielä 30-40 kymppisenäkin), mut ei se noin mee, ei kaikkimiehet hae vain hetken seuraa, olen saanut huomata et vielä 60 ikäisenäkin ois seuraa tarjolla, varsinkin miehet jotka ovat jääneet leskeksi haluaisivat vielä kumppanin rinnalleen, (ei siis mitään hetken lohtua) vaan ihan aidon tuntevan ihmisen, eikä siinä todellakaan ole mitään hävettävää tai pahaa. Lainaan Mikko Alatalon laulun sanoja "Ihmisen ikävä toisen luo".

"varsinkin miehet jotka ovat jääneet leskeksi haluaisivat vielä kumppanin rinnalleen"
        Totta, tuollaisia miehiä minäkin kohtasin. Mutta ongelmana oli se, että heillä oli sen edesmennen tyhjäksi jättämä valmis muotti, johon minut olisi laittaneet.

• Sitä.sattuu.näinkin

"varsinkin miehet jotka ovat jääneet leskeksi haluaisivat vielä kumppanin rinnalleen"
        Totta, tuollaisia miehiä minäkin kohtasin. Mutta ongelmana oli se, että heillä oli sen edesmennen tyhjäksi jättämä valmis muotti, johon minut olisi laittaneet.

Ei meillä kaikilla. Minulle jäänyt muotti on haihtunut pois eikä se edellisen mallinen enää käy. Pitkään pitäisi tuntea toinen, ennenkuin saman katon alle tultaisiin. Kylässä ja juttuseurana ja ystävänä (mitä se sitten tarkoittaneekin) hyvin kelpaisi. Vaan eipä ole ketään näkynyt ovellani ja itse en tiedä mistä etsisin kun juottolat ei voisi vähempää kiinnostaa ja tanssatakaan en osaa joten eläkeläisjärjestöjen tansseihinkaan en mene.

• Kolmas_ikä_60-79v
        Sitä.sattuu.näinkin kirjoitti:

Ei meillä kaikilla. Minulle jäänyt muotti on haihtunut pois eikä se edellisen mallinen enää käy. Pitkään pitäisi tuntea toinen, ennenkuin saman katon alle tultaisiin. Kylässä ja juttuseurana ja ystävänä (mitä se sitten tarkoittaneekin) hyvin kelpaisi. Vaan eipä ole ketään näkynyt ovellani ja itse en tiedä mistä etsisin kun juottolat ei voisi vähempää kiinnostaa ja tanssatakaan en osaa joten eläkeläisjärjestöjen tansseihinkaan en mene.

@Sitä.sattuu.näinkin
        Kyllä varmasti noinkin voi olla. Parhaita parisuhteen löytämispaikkoja ovat toki sellaiset, jossa ovat muutkin sillä asialla liikkeellä kuten just tanssipaikat ja kapakat. Mitens on, että olisko sulla joku kaveri, joka vinkkaisi sulle sopivaa naista ja toimisi puhemiehenä? Ettei tarvitsisi ihan ventovierasta alkaa kesyttää vaan olisi niinkuin jo etukäteistarkistus ennenkuin alat tositoimin tutustumaan :)

• Sitä.sattuu.näinkin

Ei oo kavereita. Eikä ole ollutkaan muita kavereita kuin koulu- ja työkavereita. Niillä on omat kuvionsa, joissa viihtyvät. Autonkorjuuseenkaan eivät ole 40 vuoteen pyytäneet, kun ovat menestyneet elämässään niin hyvin että on vara käyttää liikkeessä. Eikä tuo enää kiinnostakaan, hyvä että oman romun saa korjattua. Ulkomaanmatkoillekaan ei viitsi yksin enää lähteä. Sitä on ulkomaillakin yksin tai jonkun parin kolmantena, mikä ei sekään oikein innosta.

• Kolmas_ikä_60-79v

Kiitos vastauksista!

Hehe! Huvittava stereotypia, että jos nainen on eronnut ja yksin, niin se on miestä metsästämässä. Ihan sama, mitä kirjoittaa tai sanoo, niin miestä vailla muka on. Minä tarjoan muka 190 tonnia riihikuivaa vielä höystöksi. Ehei, mutta saahan sitä luulla.
      Samoin tämä, jonka luin lehdestä
      "Kadunihmisillä menevät pasmat sekaisin, kun mummot ja vaarit eivät käyttäydy niin kuin heidän (muka) pitäisi."

Perusteellisen harkinnan paikka tässä minulla nyt on. Olen tähän saakka ollut perheessämme se, joka mukautuu tukemaan toisten toimia asuinpaikan suhteen ja omat haluni ja oman urani jättäen toissijaiseksi. Asuntojen hankinnassa olen ollut se toimeliaampi osapuoli ja siitä kokemuksesta on nyt hyötyä.

Heikunkeikku "Mutta mitäs se frouva tahtoo, sitä tässä fundeeraan:)"
      Tarkasti en tiedä itsekään vielä. Haluan olla lyömättä lukkoon liian paljon haluamisiani. Joku ennen-mieleen-juolahtamaton voi tässä tilanteessa mennä nappiin. Lasten lähellä ei tarvitse olla, pääsee nuo liikkumaan ja tykkäisivät vain, jos olisin jossain kaukana ja eksoottisessa paikassa, jonne tulisivat kylään. Rakentaminen on aina kiinnostanut. Tykkään jopa asua uudessa talossa, jota vasta viimeistellään ja piha on tekemättä ja viereisellä tontilla rakentavat seuraavaa kohtetta. Uusimmat rakentamisratkaisut myös, esim. tämä on 2006 rakennettu, jolloin tuli pakolliseksi asuinhuoneistoihin koneellinen ilmanvaihto sisään ja ulos - ei ole reikiä seinissä pattereiden takana, joka olisikin ikävä kaupungin keskustassa asuessa. Että mitähän tuohon vastaisi. Jotain mainitsin jo aloituksessa kuten asuntoalue, jolla kodin arvo kohoaa. Muutaman kymppitonnin voin ottaa taloyhtiölainaa, koska olen säästäväinen pienistäkin tuloista ollut aina ja olen yhä. Sitä vaan ihmettelin, kun katsoin Sipoon Söderkullaan rakennettavia taloja, joissa hinnat olisi sopivat minulle mutta ei tuo rahoitus, kun omaa oli vain 60000€ ja taloyhtiölainaa 160000€. Nuorille ihmisillekö tarkoitettu, kun meillä vanhemmilla pruukaa olla jo kertynyt fyrkkaa.
      Tehokas, jossa on helppo käydä tankkaamassa. Huonesuunnittelu valoisa. Ehkä menee kerrostaloksi, koska en uskalla asua maan tasalla enkä välitä alkaa mummoilemaan kukkia kastellen, puutarhan hoitoa rakastan mutta sitä olen saanut jo tehdä. Tärkeää on hyvät julkiset liikenneyhteydet (nykyisessä on superhyvät).

Älkääs kukaan yrittäkökään, en mieti ollenkaan, mitä minun muka mummelina pitäisi tehdä ja miten käyttäytyä, Eikä kiinnosta pätkääkään, haluaako joku minua. Juttelen monenmoisten miesten ja naisten kanssa ja matkustelen ja siinä on ihmissuhteita riittämiin. Jos äitiini tulen, elän vielä virkeänä 20 vuotta. Sitten kuolen seisovilta jaloilta kuten isäni.

• ö-Öö

Ei lainaa ole pakko ottaa.

Ja lainan voi maksaa pois. Asunnoissa kyllä aivan sama, kuin vaikka autoissa. Ilmoitetaan käsiraha ja laskelmat, millaisella välirahalla kauppaa tehdään. Kyllä sekä auton, että asunnon voi ostaa käteiselläkin. Poikkeuksena asunnoissa vaikkapa vammaisille suunnatut asunnot, jollaisessa korppikotkakin ilmeisimmin asuu. Siis sosiaalinen rakentaminen. Aikanaanhan suomessa oli räätälöity suurille loispummi-ikäluokille arava-asunnot . Olematon amarahoitusosuus, pitkät laina-ajat, olemattomat korot. Ja koska inflaatio laukkasi, arava-asunnossa asuminen oli halvempaa, kuin vuokralla suminen. Siinä eräs syy, miksi suomessa valtava määrä kehnokuntoisia asuntoja, joille ei ole mitään markkinoita, sek osaselitys maan taloustilanteeseen huimine ulkomaanvelkoineen. Rakennettiin asuntoja, jotka myytiin polkuhintaan, asuntomassa nykyisin ongelmajätettä, velat edelleen maksamatta.

Mutta siis, koska kehuit saavasi 190 000 nykyisestä luukustasi, et tarvitse mainitemaasi asuntoon lisärahoitusta kuin 50 000. Se sitten eri asia erikseen, myöntääkö kukaan lainaa. Oletettavasti uusi asunto käy vakuudeksi, mutta korkojen kanssa velkaa kyllä jää mukavasti, pystytköhän maksamaan sen? Asumisessa myös muutkin kulunsa, kuin pelkkä pääoma.

Suosittelen edelleen asuntoautoa.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Ja lainan voi maksaa pois. Asunnoissa kyllä aivan sama, kuin vaikka autoissa. Ilmoitetaan käsiraha ja laskelmat, millaisella välirahalla kauppaa tehdään. Kyllä sekä auton, että asunnon voi ostaa käteiselläkin. Poikkeuksena asunnoissa vaikkapa vammaisille suunnatut asunnot, jollaisessa korppikotkakin ilmeisimmin asuu. Siis sosiaalinen rakentaminen. Aikanaanhan suomessa oli räätälöity suurille loispummi-ikäluokille arava-asunnot . Olematon amarahoitusosuus, pitkät laina-ajat, olemattomat korot. Ja koska inflaatio laukkasi, arava-asunnossa asuminen oli halvempaa, kuin vuokralla suminen. Siinä eräs syy, miksi suomessa valtava määrä kehnokuntoisia asuntoja, joille ei ole mitään markkinoita, sek osaselitys maan taloustilanteeseen huimine ulkomaanvelkoineen. Rakennettiin asuntoja, jotka myytiin polkuhintaan, asuntomassa nykyisin ongelmajätettä, velat edelleen maksamatta.

Mutta siis, koska kehuit saavasi 190 000 nykyisestä luukustasi, et tarvitse mainitemaasi asuntoon lisärahoitusta kuin 50 000. Se sitten eri asia erikseen, myöntääkö kukaan lainaa. Oletettavasti uusi asunto käy vakuudeksi, mutta korkojen kanssa velkaa kyllä jää mukavasti, pystytköhän maksamaan sen? Asumisessa myös muutkin kulunsa, kuin pelkkä pääoma.

=DW=

Asuntoauto jatkuvana asumismuotona epämukava ja epäkäytännöllinen. Kesällä voisi mennä, mutta talvella noup.

• Kolmas_ikä_60-79v
        ö-Öö kirjoitti:

=DW=

Hehe, sulla on "positiivinen ja innostava asenne eikä ollenkaan masentava asenne". Olet erinomainen miehen karkotin, jos niinkuin sattuisi unohtamaan, millaisia vanhat miehet ovat.
        Tiedoksesi! Taloyhtiölaina tulee asunnon ostajalle kuin Jeppelle aamiainen.
        Laskutaitosi, missä? Elon laskuopin mukaan 160000€ 600000€=220000€ ja 220000€-190000€=300000€
        30000€ on hyvin pieni taloyhtiölaina ja laina-aika on 20 vuotta = minun elinaikani. Lapset saavat perinnöksi velattoman asunnon, jonka arvo on kohonnut.

• Kolmas_ikä_60-79v

Hehe, sulla on "positiivinen ja innostava asenne eikä ollenkaan masentava asenne". Olet erinomainen miehen karkotin, jos niinkuin sattuisi unohtamaan, millaisia vanhat miehet ovat.
        Tiedoksesi! Taloyhtiölaina tulee asunnon ostajalle kuin Jeppelle aamiainen.
        Laskutaitosi, missä? Elon laskuopin mukaan 160000€ 600000€=220000€ ja 220000€-190000€=300000€
        30000€ on hyvin pieni taloyhtiölaina ja laina-aika on 20 vuotta = minun elinaikani. Lapset saavat perinnöksi velattoman asunnon, jonka arvo on kohonnut.

Toivottavasti sekoat kommenttini nolliin, virhe on tahallinen.

• ö-Öö

Toivottavasti sekoat kommenttini nolliin, virhe on tahallinen.

"virhe on tahallinen"

Kertoo oleellisimman. Itse en tarkistanut lukujasi, tein aidosti virheen laskuissani, tsadissa asuntojen hinnat erilaisia, kuin jossain pöndellä. 30 000 ei ole suuri laina. JOS on varaa maksaa se. Olet lähellä laskennallista kuolinikääsi, sulla korkeintaan 15 vuotta aikaa maksaa velkasi. menosi tulevat lisääntymään radikaalisti, koska alat kuitenkin sairastelemaan kalliita sairauksia. Helpolla olet muutaman vuoden kuluttua laitoshoidossa. Silloinpa se asunto pitää myydä, että saat sairaalalaskut maksetuksi.

Asunnon arvo soi tosiaan jopa nousta. Kandee muistaa, nykyrakentaminen heikkolaatuista kertakäyttörakentamista. Ensimmäiset pakolliset remontit uusiin rakennuksiin tulevat kymmenen vuoden kuluessa. Laaskitko yhtään paljonko lisävelkaa tarvitset tai tarvitaan seuraavan kolmenkymmenen vuoden kuluessa remontteihin, että asunto yleensä pysyy asuttavassa kunnossa? Noin mainiten, tämä nykyinen rivari, missä asun on rakennettu -78, elikkäs 37 vuotta sitten. Viimeisen 20 vuoden aikana, tänne on tehty kattoremontit, julkisivuremontit, ikkuna- ja oviremonitit, lämpökanaaliremontit, tietoliikenneremontit, asfaltointeja jne uusittu jne.

Kun asunnoissa alunperin asuneet suuret loispummi-ikäluokkien edustaja kuulivat aikoinaan, että remontteja tulossa, niille tuli kiire muuttaa pois. Olivat kuvitelleet, että kun kerran ostanut kämpän ja yhteiskunnalla maksattanut sen, sitten voikin köllötellä. Eivät pätkääkään olleet ottaneet huomioon asumiseen liittyviä kuluja. Monet oli jo pummeina ja monilla oli "hyvin itse ansaitut loispummieläkeläispäivät " tulossa ihan pian. Ei niillä ollut varaa asua täällä enää, koska ei soskusta kaikkea aleta maksamaan. Yleensä muuttivat vuokralle, halpoihin kerrostaloihin. Sen verran kai jäi uutena ostamistaan asunnoista käteen, että saivat vaihdettua autonsa vähän uudempaan romuun ja ostettua uudet tekohampaat.

=DW=

• ö-Öö
        siilimuori2 kirjoitti:

Asuntoauto jatkuvana asumismuotona epämukava ja epäkäytännöllinen. Kesällä voisi mennä, mutta talvella noup.

?

Koska käynyt nykyaikaisess asuntoautossa, tahi asuntovaunussa? Net on huippuvarusteltuja. Systeemi se, vuokrataan jostain leirintäalueelta paikka, vaikka pitemmäksikin aikaa. Siihen saa sitten sähköt, kemssalle on tyhjennys, vesi helposti saatavissa, lumituöt jne kiinteistöhuolto kuuluu paikan vuokraan.

Tunnen muutaman, jotka asuneet asuntoautoissa ympärivuotisesti. Kummallakin sama idea, myivät omistusasuntonsa, kun hinnat olivat korkealla, odottelivat sitten hintojen laskemista muutaman vuoden ja sitten kun hinnat laskivat sopivasti, ostivat verekset tavalliset asunnot. Lisäksi myös suomessa ihmisiä, jotka ihan vaituisesti asuntoautoissaan. Se halpaa ja tosiaan mahdollisuus esim. muuttaa työn perässä helppoa.

Kovin suurille perheille asuntoautossa asuminen ei ole hyvä ratkaisu, mutta jos kakara, tai pari, ihan hyvin onnistuu. Nämät lestaatien asuntovaunut jne ihan eri asia, niillä kuljetaan muutama kerta vuodessa seuroissa ja vakituisten asuntojen yhteydessä niissä asuu kakaroita, kun taloon ei enää mahdu sisälle. Mutta niillä siis vaunut vähän pakon sanelema lisäjuttu, ei varsinainen asumismuoto.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

?

Koska käynyt nykyaikaisess asuntoautossa, tahi asuntovaunussa? Net on huippuvarusteltuja. Systeemi se, vuokrataan jostain leirintäalueelta paikka, vaikka pitemmäksikin aikaa. Siihen saa sitten sähköt, kemssalle on tyhjennys, vesi helposti saatavissa, lumituöt jne kiinteistöhuolto kuuluu paikan vuokraan.

Tunnen muutaman, jotka asuneet asuntoautoissa ympärivuotisesti. Kummallakin sama idea, myivät omistusasuntonsa, kun hinnat olivat korkealla, odottelivat sitten hintojen laskemista muutaman vuoden ja sitten kun hinnat laskivat sopivasti, ostivat verekset tavalliset asunnot. Lisäksi myös suomessa ihmisiä, jotka ihan vaituisesti asuntoautoissaan. Se halpaa ja tosiaan mahdollisuus esim. muuttaa työn perässä helppoa.

Kovin suurille perheille asuntoautossa asuminen ei ole hyvä ratkaisu, mutta jos kakara, tai pari, ihan hyvin onnistuu. Nämät lestaatien asuntovaunut jne ihan eri asia, niillä kuljetaan muutama kerta vuodessa seuroissa ja vakituisten asuntojen yhteydessä niissä asuu kakaroita, kun taloon ei enää mahdu sisälle. Mutta niillä siis vaunut vähän pakon sanelema lisäjuttu, ei varsinainen asumismuoto.

=DW=

En muista milloin olisin käynyt huippuvarustellussa ja muutama tuttava on kesät jollain leirintä-alueella asuntovaunussa mut meidän korkeiuksilla ei kyllä kukaan asuntovaunussa talveaan vietä. Viikonloput jossain laskettelukeskuksessa vielä menee mutta et pää-asillinen asumismuoto, nou nou.

• Kolmas_ikä_60-79v
        ö-Öö kirjoitti:

"virhe on tahallinen"

Kertoo oleellisimman. Itse en tarkistanut lukujasi, tein aidosti virheen laskuissani, tsadissa asuntojen hinnat erilaisia, kuin jossain pöndellä. 30 000 ei ole suuri laina. JOS on varaa maksaa se. Olet lähellä laskennallista kuolinikääsi, sulla korkeintaan 15 vuotta aikaa maksaa velkasi. menosi tulevat lisääntymään radikaalisti, koska alat kuitenkin sairastelemaan kalliita sairauksia. Helpolla olet muutaman vuoden kuluttua laitoshoidossa. Silloinpa se asunto pitää myydä, että saat sairaalalaskut maksetuksi.

Asunnon arvo soi tosiaan jopa nousta. Kandee muistaa, nykyrakentaminen heikkolaatuista kertakäyttörakentamista. Ensimmäiset pakolliset remontit uusiin rakennuksiin tulevat kymmenen vuoden kuluessa. Laaskitko yhtään paljonko lisävelkaa tarvitset tai tarvitaan seuraavan kolmenkymmenen vuoden kuluessa remontteihin, että asunto yleensä pysyy asuttavassa kunnossa? Noin mainiten, tämä nykyinen rivari, missä asun on rakennettu -78, elikkäs 37 vuotta sitten. Viimeisen 20 vuoden aikana, tänne on tehty kattoremontit, julkisivuremontit, ikkuna- ja oviremonitit, lämpökanaaliremontit, tietoliikenneremontit, asfaltointeja jne uusittu jne.

Kun asunnoissa alunperin asuneet suuret loispummi-ikäluokkien edustaja kuulivat aikoinaan, että remontteja tulossa, niille tuli kiire muuttaa pois. Olivat kuvitelleet, että kun kerran ostanut kämpän ja yhteiskunnalla maksattanut sen, sitten voikin köllötellä. Eivät pätkääkään olleet ottaneet huomioon asumiseen liittyviä kuluja. Monet oli jo pummeina ja monilla oli "hyvin itse ansaitut loispummieläkeläispäivät " tulossa ihan pian. Ei niillä ollut varaa asua täällä enää, koska ei soskusta kaikkea aleta maksamaan. Yleensä muuttivat vuokralle, halpoihin kerrostaloihin. Sen verran kai jäi uutena ostamistaan asunnoista käteen, että saivat vaihdettua autonsa vähän uudempaan romuun ja ostettua uudet tekohampaat.

=DW=

ööö, olet kyllä uskomaton, hehe
        Mitä kamalaa vielä voisi sattua. Puu voi kaatua päälle, Ukkonen iskeä.
        Jos sun ennustuksiasi kuuntelee, niin kömpii pikapikaa peiton alle piiloon eikä uskalla tehdä mitään.
        Olen uutena ostetuissa kodeissamme asunut näin - kerrostaloissa 2 vuotta ja 10 vuotta, uudessa omakotitalossa 19 vuotta eikä tarvinnut remontoida vaan meni nopsasti kaupaksi, kuntotarkastus tehtiin eikä raastupaan vienyt uusi asukas vikojen vuoksi. Tämän ostin rakennusvaiheessa ja asuin silloin jonkin aikaa valmistumista odotellessa vuokralla, koska omakotitalo oli myyty - nyt tulee kohta 9 vuotta tässä täyteen ja on aika vaihtaa uuteen kämppään taas. En siinä seuraavassakaan aio asua kuin sen 10 vuotta korkeintaan ja sitten taas uus.
        Ja älä huoli, rahani riittävät 30000€ taloyhtiölainan maksamiseen. Se vaan ei ole ollenkaan varmaa, että voiko sitä taloyhtiölainaa maksaa osan pois. Yksi uusi rivari oli mulla kiikarissa, jota pieni rakentajafirma rakensi. Sitä myyvä kiinteistövälittäjä sanoi, että taloyhtiön hallitus päättää sitten, miten noiden lainojen kanssa toimitaan. Jätin sikseen sen hankkeen.
        Tässä nykyisessä taloyhtiössä "Ylimääräisestä lainan osakaslyhennyksestä pankki veloittaa 300 euroa kulua/lyhennys. Kulu jaetaan lainansa maksaneiden osakkaiden kesken (jos on useampi maksaja taloyhtiössä)" Silloin, kun itse maksoin tämän lainani pois, ei vielä ollut tuollaista maksua.

• 1eero
        ö-Öö kirjoitti:

?

=DW=

Mulle sopisi uiva omakotitalo syssymmällä suuntaisin karibialle tai Havaijille Amatzoonillakin piipahtaisin jos olot kävisi kuumaksi ni Antartiksella vilvoittelemassa.

• ö-Öö
        siilimuori2 kirjoitti:

En muista milloin olisin käynyt huippuvarustellussa ja muutama tuttava on kesät jollain leirintä-alueella asuntovaunussa mut meidän korkeiuksilla ei kyllä kukaan asuntovaunussa talveaan vietä. Viikonloput jossain laskettelukeskuksessa vielä menee mutta et pää-asillinen asumismuoto, nou nou.

Se, että et tiedä, ei tarkoita, että kukaan ei asuisi ympärivuotisesti.

Kuten kirjoitinkin, lestaateilla asuu osa kakaroista vaunuissa. Lisäksi valtava määrä keikkatyöläisiä, jotka asuvat asuntoautoissaan/-vaunuissaan. Ja lisäksi tosiaan ihmisiä, jotka asuvat muuten vaan siirrettävissä kodeissaan. Aika vasta oli jokin lehtijuttu, jossa joku suomalainen kertoili asumistavastaan, just asuntoautossaan.

Nuo laskettelukeskusten asuntoautot sinällään yleinen asumismuoto. Yksityiset ja firmat vievät tosiaan talviksi asuntovaunujaan läskettelukeskuksille ja vuokraavat niitä. Itsekin ollut joskus uudenvuoden seudun sellaisessa. Vaunuissa lämmitykset ja muut mukavuudet, lisänä tietenkin kaikki laskettelukeskuksen palvelut.

Jossain jenkeissä siirrettävät kodit hyvin yleisiä, ne muodostavat omanlaisia kaupunkejaan.

Itellä ollut usein mielessä hankkia asuntoauto. Kuitenkin sen verran kiinteää asunto-oamisuutta, en ole nähnyt järkeväksi hankkia lisää asuntoja itselleni. Mutta ehkä joskus innostun vuokraamaan asuntoautonmuutamaksi ajaksi ssen näkee sitten, jos näkee.

=DW=

• ö-Öö

ööö, olet kyllä uskomaton, hehe
        Mitä kamalaa vielä voisi sattua. Puu voi kaatua päälle, Ukkonen iskeä.
        Jos sun ennustuksiasi kuuntelee, niin kömpii pikapikaa peiton alle piiloon eikä uskalla tehdä mitään.
        Olen uutena ostetuissa kodeissamme asunut näin - kerrostaloissa 2 vuotta ja 10 vuotta, uudessa omakotitalossa 19 vuotta eikä tarvinnut remontoida vaan meni nopsasti kaupaksi, kuntotarkastus tehtiin eikä raastupaan vienyt uusi asukas vikojen vuoksi. Tämän ostin rakennusvaiheessa ja asuin silloin jonkin aikaa valmistumista odotellessa vuokralla, koska omakotitalo oli myyty - nyt tulee kohta 9 vuotta tässä täyteen ja on aika vaihtaa uuteen kämppään taas. En siinä seuraavassakaan aio asua kuin sen 10 vuotta korkeintaan ja sitten taas uus.
        Ja älä huoli, rahani riittävät 30000€ taloyhtiölainan maksamiseen. Se vaan ei ole ollenkaan varmaa, että voiko sitä taloyhtiölainaa maksaa osan pois. Yksi uusi rivari oli mulla kiikarissa, jota pieni rakentajafirma rakensi. Sitä myyvä kiinteistövälittäjä sanoi, että taloyhtiön hallitus päättää sitten, miten noiden lainojen kanssa toimitaan. Jätin sikseen sen hankkeen.
        Tässä nykyisessä taloyhtiössä "Ylimääräisestä lainan osakaslyhennyksestä pankki veloittaa 300 euroa kulua/lyhennys. Kulu jaetaan lainansa maksaneiden osakkaiden kesken (jos on useampi maksaja taloyhtiössä)" Silloin, kun itse maksoin tämän lainani pois, ei vielä ollut tuollaista maksua.

Just noin tämänkin yhtiön loispummi-ikäluokat tekivät.

Laaiminlöivät remontteja viimeiseen asti, kun alkoi olla pakko tehdä remppoja, kämpät myyntiin. Tottahn se, asunnot kävivät hyvin kauppansa, remontoimattomuudesta johtuen erittäin alhaiset hinnat.

Nyt tosiaan lähes kaikki pakollinen tehty, myös muutakin. Itse tietenkin remontoitu pesutilat, keittiä jne. Kokonaishinta kuitenkin kohtuullinen, johtuen alhaisesta ostohinnasta. Remonttien hinta riippuu erittäin paljon ajoituksesta, meillä meni kohtuullisesti, lama-aikoina urakoista saa parempia tarjouksia.

Talojen elinkaarta hankala ennustaa, nyt rakennukset uutta vataavassa kunnossa, sseuraava remonttikierros taitaa alkaa kymmenen vuoden kuluttua. Kun taloista pidetään huolta jatkuvasti, jakaantuvat kustannuksetkin tasaisesti. Asumiskulut erittäin kohtuulliset pääkaupunkiseuduksi, hyväkuntoiset asunnot. Asuntojen markkinahinta aika stabiili, periaatteessa nykyiset hinnat numeroiltaan samaa luokkaa, kuin aikanaan ostaessa markoilla, että ei arvo suinkaan laskenut ole.

Mutta kuten itse kirjoitit, kuulut siihen sukupolveen, joka asui yhden asuntopolven purkukuntoon ja maksatti yhteiskunnalla lainansa. Ja kuten alussa kerroit, aika pieni summa käytettävissä uuteen asuntoon, jos edes asuntosi kenellekkään kelpaa enää.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Se, että et tiedä, ei tarkoita, että kukaan ei asuisi ympärivuotisesti.

Kuten kirjoitinkin, lestaateilla asuu osa kakaroista vaunuissa. Lisäksi valtava määrä keikkatyöläisiä, jotka asuvat asuntoautoissaan/-vaunuissaan. Ja lisäksi tosiaan ihmisiä, jotka asuvat muuten vaan siirrettävissä kodeissaan. Aika vasta oli jokin lehtijuttu, jossa joku suomalainen kertoili asumistavastaan, just asuntoautossaan.

Nuo laskettelukeskusten asuntoautot sinällään yleinen asumismuoto. Yksityiset ja firmat vievät tosiaan talviksi asuntovaunujaan läskettelukeskuksille ja vuokraavat niitä. Itsekin ollut joskus uudenvuoden seudun sellaisessa. Vaunuissa lämmitykset ja muut mukavuudet, lisänä tietenkin kaikki laskettelukeskuksen palvelut.

Jossain jenkeissä siirrettävät kodit hyvin yleisiä, ne muodostavat omanlaisia kaupunkejaan.

Itellä ollut usein mielessä hankkia asuntoauto. Kuitenkin sen verran kiinteää asunto-oamisuutta, en ole nähnyt järkeväksi hankkia lisää asuntoja itselleni. Mutta ehkä joskus innostun vuokraamaan asuntoautonmuutamaksi ajaksi ssen näkee sitten, jos näkee.

=DW=

Hah! Kukahan täällä on se yleistysten mestari :).

• 1eero kirjoitti:

Mulle sopisi uiva omakotitalo syssymmällä suuntaisin karibialle tai Havaijille Amatzoonillakin piipahtaisin jos olot kävisi kuumaksi ni Antartiksella vilvoittelemassa.

Jaa leit kaulassa siellä eerokin sitten jammailisi pitkin thai-rantoja :).
        Muista ottaa rokotukset.

• Ystävättäreni muuttaa aika usein asuntoa ja paikkakuntaa. Hän asuu vuokralla. Olen miettinyt että on vuokralla asumisessa hyvät puolensa, voi lähteä huolettomasti jos paikka ei miellytäkään. Nykyisin asuntoa vaikea saada kaupaksi ainakaan kohtalaiselle hinnalla. Olen aina ollut omistusasunnon kannalla nyt olen vähän kateellinen ystävälleni hänen vapaudestaan. Voisin tietysti laittaa asuntoni vuokralle ja muuttaa vaikka Espanjaan talveksi ja kesän asua mökillä. Yritin myydä asuntoa, ei tullut varteenotettavia osto tarjouksia.

• Kolmas_ikä_60-79v

@mielikki.neito "Olen miettinyt että on vuokralla asumisessa hyvät puolensa, voi lähteä huolettomasti jos paikka ei miellytäkään"
        Olen minäkin ihan ääneen haikaillut, miten helppoa olisi muuttaminen, jos ei olisi omistusasuntorumbaa (myynti->osto). Saksassa on hyvinkin yleistä, että asutaan koko ikä vuokra-asunnossa. Suomessa olisi välimuoto tuo asumisoikeusasunto. Siitä pääsee nopeasti lähtemään ja saa sijoittamansa rahan takuulla. Sen myös saa vuokrata pariksi vuodeksi, jos tahtoo käydä kokeilemassa muualla asumista. Isoissa kaupungeissa asumisoikeusasuminen on taloudellisesti järkevää mutta pikku paikkakunnilla vuokrataso on niin alhainen, että tulee halvemmaksi asua vuokralla.

• nuormieli

Hei kolmas-ikä-60-79v, sinulla on oikea asenne, nyt on aika elää juuri niinkuin itse haluaa, kun lapset on aikuisia ja omillaan. Minä olen asunut ikäni H:gissä enkä osaa täältä minnekään muualle kaivatakaan, paitsi kesällä mökille luonnonkeskelle, en rupea Helsinkiä sinulle kehumaan jokainen tietää "hesan" nurjat puolet mut missäpä niit ei olis, on täällä paljon hyvääkin, tosin jos haluaa ostaa asunnon hinnat ovat "pilvissä". Olen kanssasi samaa mieltä ei meitä mummo-ikäisiä tarvi minnekään mummo-luokkiin lajitella ja opastella, me ollaan jokainen omia yksilöitä ei mitään massa-mummoja, minulla on vain yksi tytär ja tyttären tytär joka joskus huomauttaa esim. ei mummot lakkaa kynsiään tai muuta vastaavaa, johon minä vastaan ei mummojen tarvi näyttää mummoilta jo "kilometrin päähän" läheltä sen sit kyl huomaa.
      Mitä noihin miehiin tulee (elämämme prisseihin) se sielunkumppani tulee jos on tullakseen ei meidän niitä tarvi alkaa "metsästämään" (olishan se näky sekin kun mummot juoksis mekot korvissa miesten perässä ) no jo olis aikoihin eletty, noita nuorempia miehiä pörrää kyl joskus ympärillä mut senhän tietää mitä ne tahtoo, raha se on kaiken takana, senkin ihmeen olen saanut kokea, no se siitä, nyt ulos nauttimaan auringosta.

• Kolmas_ikä_60-79v

Kiitos!
        Minusta tuntuu, että me kolmasikäiset emme oikein tiedosta mahdollisuuksiamme. Eivätkä ole vielä heränneet markkinatkaan meille tarjoamaan. Kökötämme ja mökötämme vaan ja valitamme ja tylsää on kaikki. Jos ja kun monella on terveyttä ja tarmoa vielä, niin mikään ei estä täysvaltaista aikuista toimimasta. Ennen oli useimmilla yli 6-kymppisillä toisin. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.

• nuormieli

Kiitos!
        Minusta tuntuu, että me kolmasikäiset emme oikein tiedosta mahdollisuuksiamme. Eivätkä ole vielä heränneet markkinatkaan meille tarjoamaan. Kökötämme ja mökötämme vaan ja valitamme ja tylsää on kaikki. Jos ja kun monella on terveyttä ja tarmoa vielä, niin mikään ei estä täysvaltaista aikuista toimimasta. Ennen oli useimmilla yli 6-kymppisillä toisin. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Eihän me kökötetä eikä varsinkaan mökötetä, ei valiteta eihän ja tylsääkään ei ole, ei ainakaan minulla, tänäänkin oon menny semmosta vauhtia paikasta toiseen, minä tosin vasta totuttelen tähän eläkeläisenä oloon, herään aamuisin klo 6 kuten työaikanakin ja uskon et on paljon hyviä asioita edessäpäin mut minä olenkin tällainen ikuinen "teini" vaik mummi oonkin, alankohan pikku hiljaa kasvamaan aikuiseksi kyl pitäis kun katsoo tuota otsikkoa "Kolmas_ikä_60-79v", onneksi tuonne 79v on vielä yksi pieni ikuisuus aikaa.

• Hei,
      lukaisin vain sieltä täältä... mutta kuitenkin
      Aloituksestasi tuli mieleeni, että jos olisin normaali ikäisesi ja tuollaisessa tilanteessa, niin ehdottomasti hankkisin asunnokseni jo senioriasunnon, katsos tulevaisuutta silmällä pitäen. Niissä tapaa oman ikäisiä ja samanlaisissa elämän tilanteissa olevia ihmisiä.
      Asukkailla on paljon yhteisiä aktiviteettejä ja muutakin toimintaa, ideat ja vinkit tapahtumista kuulee naapureilta. Yhdessä reissataan jne
      Senioriasuntoja lienee monen tasoisia, joissakin saa enemmän palveluja ja sitten sellaisia joissa yhteiset tilat vain takaavat sen, ettei omassa käytössä tarvita ylimääräisiä neliöitä.
      Hinnat lienee tavallisia asuntoja korkeammat, yksittäisissä asunnoissa on kaikenlaiset erityistarpeet otettu jo suunnitteluvaiheessa huomioon.
      Täällä Jyväskylän seudulla on useampiakin senioriasuntoja tekeillä, no itse suosittelen Kotikuntaani, täältä vain kymmenen Jyväskylään ja talon rakentamisen aloittaminen on vain hetken kysymys.

Sinulla mielenkiintoinen elämäntilanne käsillä. Onnea vaan matkaan.

• bvaldjh

Jos vanhemmalla väellä ei tunnu olevan tekemistä, niin menkää ihmeessä auttelemaan ikätovereitanne tai vähän vanhempia jos olette itse kunnossa. Monella nimittäin lapset (tai se ainoa lapsi)asuvat usein kaukana eikä ole mahdollisuuttakaan työllistyä paikkakunnalle jossa omainen asuu.Vanhustenhoitoa supistetaan koko ajan kotihoito mukaan lukien.Kyllä juuri ikäluokassakin 65-70 löytyy jo tosi huonokuntoisia ihmisiä.Omaisilla ei ajalliset ja taloudelliset resurssit useinkaan riitä juosta auttamassa satojen kilometrien päästä.Siitä vain vapaaehtoistyöhön.

• Yksin_kertaisesti

En lähde auttelemman ketään. Paitsi mahdollisesti paria tuttua, mutta asuvat 500 km:n päässä, joten se siitä.
        Ei ole kukaan koskaan minuakaan auttanut, päinvastoin. Sitten kun joskus itse apua tarvitsisin, niin siihen jään. Joku joskus jäännökseni löytää.
        Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin. Yksin syntynyt oot, yksin myös lähtevä oot.

• nytonminunvuoroni
        Yksin_kertaisesti kirjoitti:

En lähde auttelemman ketään. Paitsi mahdollisesti paria tuttua, mutta asuvat 500 km:n päässä, joten se siitä.
        Ei ole kukaan koskaan minuakaan auttanut, päinvastoin. Sitten kun joskus itse apua tarvitsisin, niin siihen jään. Joku joskus jäännökseni löytää.
        Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin. Yksin syntynyt oot, yksin myös lähtevä oot.

Sama täällä. Olen oman osani auttanut, liikaakin, nyt saavat muut tehdä saman jos pystyvät. Kiitosta en odota enkä vastapalveluksia, asiat vain ovat tulleet vastaan ja olen vastannut haasteeseen.

• Kolmas_ikä_60-79v

Kiitos kaikille kommenteista!
      Asioilla on taipumus järjestyä joten eiköhän tämä tästä lutviudu. Outoa tällä kertaa on se, että ennen muutto oli ajolähtö. Nyt saa rauhassa pohtia ja on yllättävän vaikeaa valita, miten toimisi.

• att2

Arvo tulee esille kun se on myyty oli mikä tahansa---vihaan nollia oli kansalisuus mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5890
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5217
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3205
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2759
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2070
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1880
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1791
    Aihe