Kerron heti aluksi etten ota kantaa suuntaan enkä toiseen, kenttä on sen verran outo minulle. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla perusteltuja mielipiteitä asiasta.
Onko Vapaakirkossa leipäpappeja?
45
1557
Vastaukset
Aika vaikea uskoa, että olisi. Vapaakirkolliset tuntevat niin hyvin Jumalan Sanan ja ovat tottuneet Raamatun mukaiseen opetukseen, ettei penseä leipäpappi kyllä kovin kauaa nauttisi seurakuntalaisten ja vanhimmiston luottamusta.
- huonojapappeja
En leipäpapeista tiedä,mutta pappeja jotka ovat kuin raatelevia susia,löytyy.
Sellaisia jotka kuvittelevat itsestään liikoja.
Niitä joilla ei ole muuta sanomaa kun:"minä,minä". - Todella-pettynyt
On Kymessä Vapaakirkossa leipäpappi, rahan ahneus iski häneen muutamia vuosia sitten ja seurakunta jakautui kahtia ja työttömät on seurakunnassa alinta kastia sen pastori on osoittanut käytöksellään.
On rukouksen yhteydessä profetoivinaan työpaikkaa työttömälle että Jumala on jo valmistamassa tätä työpaikkaa sinulle ja odota niin saat nähdä kuinka ihana se on. 6-vuotta olen jo odottanut ja tehnyt seurakunnassa vapaaehtoistyötäkin. Seurakunnan ulkopuolelta palkattiin palkkatuella siihen työhön itseään myyvä rouvasihminen. Jotenkin on pastorilla moraali hakoteillä jos ei työllistä seurakunnan työtöntä merkonomia toimistoon, vaan ottaa seurakunnan ulkopuolelta. Eikä kahvila toimintaan ota seurakunnan kondittori tyttöä jolla on työkokemusta kahvila työskentelystä. Pastori syrjii näin omia jäseniä. Olisin ollut kiitollinen että olisin päässyt muutamaksi kuukaudeksi 9-euron rahalla kahvilaan.
Se on se rahan ahneus toisilla! - minnimyy67
on on leipäpappeja ja niiden kanssa juttelin kin niiiin että joooh.....
- Anonyymi
huonojapappeja kirjoitti:
En leipäpapeista tiedä,mutta pappeja jotka ovat kuin raatelevia susia,löytyy.
Sellaisia jotka kuvittelevat itsestään liikoja.
Niitä joilla ei ole muuta sanomaa kun:"minä,minä".Ylen syönti on synti
- Anonyymi
Matkakertomukset ja tunnekokemuksista puhuminen höystettynä sieltä täältä otetuilla yksittäisillä, omaan asiaan sopivilla raamatunjakeilla ei ole raamatun mukaista opetusta. Systemaattinen jae jakeelta etenevä raamatunopetus on raamatun mukaista opetusta. Sitäkin vapaakirkosta löytyy, mutta valitettavasti itse olen kuullut huomattavasti vähemmän kuin ensin mainittua. Todistuspuheenvuorot ovat sitten asia erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkakertomukset ja tunnekokemuksista puhuminen höystettynä sieltä täältä otetuilla yksittäisillä, omaan asiaan sopivilla raamatunjakeilla ei ole raamatun mukaista opetusta. Systemaattinen jae jakeelta etenevä raamatunopetus on raamatun mukaista opetusta. Sitäkin vapaakirkosta löytyy, mutta valitettavasti itse olen kuullut huomattavasti vähemmän kuin ensin mainittua. Todistuspuheenvuorot ovat sitten asia erikseen.
Ulkomaiset saarnaajat puhuivat tulkki saarnasi omaansa joten kielitaitoiset kertoivat,että oltiin kolmikielisessä tilaisuudessa.koulutus vähäistä työntekijöillä muualla yliopistotasoiset.
- Tallaaja..-P
Hei!
Kyllä minua ainakin on moneen kertaaan houkutellut ruveta vapaan suunnan leipäpapiksi, vaikka sitten vapiksen. Nykyään se voi olla niin iisi jobi. Syitä miksi itse menisin:
- Helppo päästä. Riittää kun menee sinne johkin niitten kouluun mielistelemään pariks vuodeks,
- Saa nukkua pitkään joka aamu.
- Ei tarvi kauheesti tehä mitään. Riittää kun menee kirkolle yhtenä tai kahtena päivänä viikossa, tai nekin voi delegoida muille.
- Saa ajella ympäri Suomee saarnamatkoilla tms. Kivoja roadtripejä!
- Ulkomaanmatkat. Seminaareja yms. eksoottisia reissuja luvassa ja paljon.
- Ei tarvi oikeesti tehä mitään, ja palkka tulee. Kiva suojatyöpaikka!
- Saa esiintyä yleisön edessä, saa kunniaa ja palvontaa osakseen.
- Hyvät sosiaaliset verkostot.
Ehkä näistä syistä en ole päässyt hengelliseen työhön. Tiedän itse lankeavani työn "helppouteen". Ja nämä tunnustan siis itse henkilökohtaisesti ja pidän itseäni uudestisyntyneenä uskovana. Tunnustan olevani syntinen, mutta yhtä syntisiä ovat kaikki.- Ålhyl
Vähällä työllä ehkä sitten suljettujen ovien takana,Tyhjillään kokouspaikat,kun ihmiset liikkuvat käyttötilaprosentti melko alhainen.
- IInessi
Ehkä et vielä tiedosta olevasi perseestä revitty kusipää? Uskokin vaikuttaa kovin näennäiseltä.
- tptien
IInessi kirjoitti:
Ehkä et vielä tiedosta olevasi perseestä revitty kusipää? Uskokin vaikuttaa kovin näennäiseltä.
Sihn sälli oot!
- Telttataiteilija
Tietysti on leipäpappeja. Siihenhän vapaiden suuntien talous perustuu, että sanoma myy ja siten kirkot täyttyy. Samalla logiikalla kuin esmes jehovat ja mormoonit.
Oikea, nöyrä kristitty ei ikinä alkaisi vaatia itselleen omaa kirkkoa ja kirkkorakennusta, kun jo nyt lukuisien "hengellisten" kiinteistöjen käyttöprosentti on minimaalinen ja suurin osa varoista menee tyhjien kiinteistöjen lämmittämiseen, ja huoltamiseen. Jos olisi aitoa halua kokoontua Jeesuksen nimeen, niin varmasti jo olemassa olevista srk:sta löytyisi "edullista" kokoontumistilaa.
Kristittyjen pitäisi mennä TÖIHIN! - Ålhyl
Käyttöprosentti kirkkorakennksissa tosi matala taitaa ukset säpissä olla.Toimintaa voisi olla,jota kaivattaisiin.Rakennukset tulee kalliiksi ylläpitää...
Telttataiteilija kirjoitti:
Tietysti on leipäpappeja. Siihenhän vapaiden suuntien talous perustuu, että sanoma myy ja siten kirkot täyttyy. Samalla logiikalla kuin esmes jehovat ja mormoonit.
Oikea, nöyrä kristitty ei ikinä alkaisi vaatia itselleen omaa kirkkoa ja kirkkorakennusta, kun jo nyt lukuisien "hengellisten" kiinteistöjen käyttöprosentti on minimaalinen ja suurin osa varoista menee tyhjien kiinteistöjen lämmittämiseen, ja huoltamiseen. Jos olisi aitoa halua kokoontua Jeesuksen nimeen, niin varmasti jo olemassa olevista srk:sta löytyisi "edullista" kokoontumistilaa.
Kristittyjen pitäisi mennä TÖIHIN!Siellä teltassa kokoontuessa vois vaa tulla vähä vilpoinen 30 asteen pakkasella.
- Saaramies
Kyllä Pastorin pitää Raamattu tuntea ja puheet kirjoittaa sekä saarna niille päiville kun itse on puhuja pöntössä. Ei sitä aina sovi istua penkillä ja delegoida tehtäviä vanhemmistolle!
- Palkka-on-maksettava
Telttataiteilija kirjoitti:
Kristittyjen pitäisi mennä TÖIHIN!Siis minne töihin? Kuka maksaa palkan kun työttömiä on kilometritehtaalla ja kristittyjä työttömiä myöskin.
- Åååööööööööö
IInessi kirjoitti:
Jos asioista keskusteltaisi suoraan seurakunnissa se olisi vain kiva asia. Mutta kun aina kierretään ja kaarrellaan ja positiivistetaan kaikki näivetykseen asti on selvää että kasvua ja kehitystä ei tapahdu. Varkki ja eläketyö pyörii rutiinilla ja muutoksia kauhistellaan. Siinä sitä on sitten pakko tyytyä leipäpapin jobiin. Noh. Ainakin saa nukkua pitkään joka aamu.
- Anonyymi
Tipale kirjoitti:
Sinulla on kyllä"hieman" puuttelliset tiedot pastorin tehtävistä...
Laiskojahan ovat silti monet. Ja ahneita
- uhmakas
taitaa olla leipäpappeja siellä..minä ainakin uskon niin....muuta en osaa sanoa ...e
Kuulin Suomen teologisella opistolla vanhan vapaakirkollisen itseironisen sloganin "tule meille töihin, Jumala pitää sinut nöyränä ja me pidämme sinut köyhänä". Työ on kutsumustyötä, on olemassa helpompia tapoja ansaita toimeentulonsa. Ihmissuhdetyö vie emotionaalista jaksamista ja työaika on venyvä. On kyseessä elämäntapa-ammatti. Ainakaan ne työntekijät, joihin olen tutustunut, eivät vaikuta leipäpapeilta.
- Etfgglö
Tipale kirjoitti:
Juu, palkka on niin pieni, ettei kukaan sen vuoksi kyseistä työtä takuulla tee.
Paljonko on palkka? Jos on yli 2000 niin huono se ei ole. Katolilaisten pappien tulee sentään sitoutua köyhyteen...
Eräs vapaakirkollinen opiskelijakaveri sanoi, että hänestä tulee EVP (elää vaimon palkalla). Huumori auttaa jaksamaan. SVK:n työntekijöistä osalla on yli ja osalla alle 2000€/kk. Osa on päätoimisia ja osa on osa-aikaisia työntekijöitä. Kun otetaan historiallinen ja kansainvälinen perspektiivi, niin hyvin on moni asia Suomen Vapaakirkossa. Pastoraalityö ei ole kaikista helpoimpia ammatteja, vaikka toki on olemassa rankempiakin. Koen kiitollisuutta sekä siitä, että saan tehdä työtä jonka koen kutsumuksekseni ja että tulen toimeen.
Jatkan vielä tästä että tiedän tämän siitä että oma palkkani on hieman alle ja kirkkokunnanjohtajalla ylle - noin puolet luterilaisen piispan palkasta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001029870.html- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Jatkan vielä tästä että tiedän tämän siitä että oma palkkani on hieman alle ja kirkkokunnanjohtajalla ylle - noin puolet luterilaisen piispan palkasta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001029870.htmlKen rahasta puhuu, on sen palvelija. Vai olisiko niin, että siitä puhe mistä puute ?
Kun kysyttiin niin vastasin. Palvelen ihan Kristusta. Se että saa tulla toimeen on tosiaan asia josta voi olla kiitollinen.
- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Kun kysyttiin niin vastasin. Palvelen ihan Kristusta. Se että saa tulla toimeen on tosiaan asia josta voi olla kiitollinen.
Tosipastorit ei puhu rahasta. Jo edesmennyt T Jäntti oli esimerkillinen Herran palvelija. saattoi ajella Kanadan suomalaisten seurakuntiin muutaman ihmisen takia satoja kilometrejä. Hän ei piitannut , vaikka kulkuneuvona oli vanha auto lousku. Eikä palkka ollut varmaan kummoinen. Mutta Herran kutsu paloi sydämessä viimeiseen asti , vaikka syöpä ja sairaudet runteli miestä. Siinä oli mies , joka kelpaa näille Santalan kasvateille ja muille leivän näkertäjille esimerkiksi pitkäksi aikaa.
Gorban kirjoitti:
Tosipastorit ei puhu rahasta. Jo edesmennyt T Jäntti oli esimerkillinen Herran palvelija. saattoi ajella Kanadan suomalaisten seurakuntiin muutaman ihmisen takia satoja kilometrejä. Hän ei piitannut , vaikka kulkuneuvona oli vanha auto lousku. Eikä palkka ollut varmaan kummoinen. Mutta Herran kutsu paloi sydämessä viimeiseen asti , vaikka syöpä ja sairaudet runteli miestä. Siinä oli mies , joka kelpaa näille Santalan kasvateille ja muille leivän näkertäjille esimerkiksi pitkäksi aikaa.
Tuomas Jäntti oli varmasti mies paikallaan. Raamatussa puhutaan jonkinverran rahasta. Suosittelen baptisti Uuden testamentin tutkijan Craig Blombergin kirjaa Neither Poverty nor Riches: A Biblical Theology of Possessions (New Studies in Biblical Theology).
https://www.amazon.com/Neither-Poverty-nor-Riches-Possessions/dp/0830826076- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Tuomas Jäntti oli varmasti mies paikallaan. Raamatussa puhutaan jonkinverran rahasta. Suosittelen baptisti Uuden testamentin tutkijan Craig Blombergin kirjaa Neither Poverty nor Riches: A Biblical Theology of Possessions (New Studies in Biblical Theology).
https://www.amazon.com/Neither-Poverty-nor-Riches-Possessions/dp/0830826076Raamattu piisaa minulle, en piittaa lukea menestysteologien juttuja. Meidänkin seurakunnassa on näitä ulkomaisista kirjoista referaatin pitäjiä , niin että päät yhteen kolisee. Ei kannata kenailla kauheasti ulkomaisiin kellokkaisiin, mutta meille identiteetin menettäneille vapaakirkollisillehan on tunnusomaista nykyään myötäillä ja kuunnella ulkomaista, kuin hepo kellonsoittoa.
Gorban kirjoitti:
Raamattu piisaa minulle, en piittaa lukea menestysteologien juttuja. Meidänkin seurakunnassa on näitä ulkomaisista kirjoista referaatin pitäjiä , niin että päät yhteen kolisee. Ei kannata kenailla kauheasti ulkomaisiin kellokkaisiin, mutta meille identiteetin menettäneille vapaakirkollisillehan on tunnusomaista nykyään myötäillä ja kuunnella ulkomaista, kuin hepo kellonsoittoa.
Blomberg ei ole menestysteologi, vaan ihan perusevankelikaali.
jmmikkonen kirjoitti:
Blomberg ei ole menestysteologi, vaan ihan perusevankelikaali.
Tässä hieman hänen urastaan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Craig_Blomberg- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Tässä hieman hänen urastaan:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Craig_BlombergOsaan kahta kotimaista kieltä, eli härmää ja suomia, joten kielikurssille en nyt jouda moisen "perusevankelikaalin" takia. Eikä oikein kiinnosta moisen CV:kään, outo hapattaja kuitenkin mulle. Tänä päivänä on näitä kaikenlaisia tärkeileviä titteliniekkoja , joiden perässä juostaan tie mustalla kuralla ja lopuksi sitten petytään kun löytyykin mätäpaise tällaisten elämästä.
- eisimona
jmmikkonen kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001029870.htmlAivan riittävästi toronton viinin jakamisesta 2000€
eisimona kirjoitti:
Aivan riittävästi toronton viinin jakamisesta 2000€
Teen 80% työaikaa tällä hetkellä, joten hieman vähemmän saan vielä, mutta kyllä sillä elää. :)
Tuosta torontolaisuudesta voin vielä sanoa että en ole mukana sellaisessa.
Kaikkea hyvää!
Ystävällisin terveisin,
JuhaMainittakoon vielä että omasta pyynnöstäni olen osa-aikainen. Jää mukavammin aikaa palautua ja opiskella ja tulee samalla edullisemmaksi myös pienelle srk:lle.
- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Teen 80% työaikaa tällä hetkellä, joten hieman vähemmän saan vielä, mutta kyllä sillä elää. :)
Tuosta torontolaisuudesta voin vielä sanoa että en ole mukana sellaisessa.
Kaikkea hyvää!
Ystävällisin terveisin,
JuhaOn aivan hyvä että et ole torontolaisuudessa mukana, siitä 10 pistettä ja papukaijamerkki. Mutta oletko tietoinen ja perehtynyt , että myös alfa-kurssi sikiää torontolaisuudesta? Jos juuri on mädännäisyydessä, on myös sen hedelmätkin mädänneitä. Tuohon samaan torontolaisuus juurien mädännäisyyteen kuuluu vielä mm:ssa new wine, healing room. Kun tunnut olevan fiksu ja kirjaviisas, niin voitko myös tutkia näiden asoiden juuria ja taustoja. Se tietämättömäksi heittäytyminen on huono veruke pastorilta. Käsittääkseni srk:n pastorin ja vanhemmiston pitäisi näitä asioita tutkia ja pitää kontrollissa. Ja mikä on mielipiteesi Vapiksen johtajan harhautumisesta torontolaisuuteen (toki epäilen ,että sisu ei taida riittää H V:n arvosteluun)?
Gorban kirjoitti:
On aivan hyvä että et ole torontolaisuudessa mukana, siitä 10 pistettä ja papukaijamerkki. Mutta oletko tietoinen ja perehtynyt , että myös alfa-kurssi sikiää torontolaisuudesta? Jos juuri on mädännäisyydessä, on myös sen hedelmätkin mädänneitä. Tuohon samaan torontolaisuus juurien mädännäisyyteen kuuluu vielä mm:ssa new wine, healing room. Kun tunnut olevan fiksu ja kirjaviisas, niin voitko myös tutkia näiden asoiden juuria ja taustoja. Se tietämättömäksi heittäytyminen on huono veruke pastorilta. Käsittääkseni srk:n pastorin ja vanhemmiston pitäisi näitä asioita tutkia ja pitää kontrollissa. Ja mikä on mielipiteesi Vapiksen johtajan harhautumisesta torontolaisuuteen (toki epäilen ,että sisu ei taida riittää H V:n arvosteluun)?
Toronton Airport ei ole yhtä kuin kuin Vineyard. Vineyard ei ole yhtä kuin anglikaanikirkon karismaattinen siipi. Eikä anglikaanikirkon karismaattinen siipi ole yhtä kuin suomalainen karismaattisuus.
Jeesus Kristus käskee meitä arvioimaan hedelmää eikä juurta. Alfa-kurssi on kantanut hyvää hedelmää erilaisissa kirkoissa ja useissa maissa jo kymmeniä vuosia. New Wine-verkostossa on mukana ehkä enemmän luterilaisia kuin vapaakirkollisia, vaikka vapaakirkollisiakin on siellä. Muistan kun eräs luterilainen nainen kertoi minulle NW-tapahtuman yhteydessä että tuli kristilliseen uskoon healing room-toiminnan kautta.
Ymmärrän että karismaattisuus voi herättää monenlaisia tunteita. Enkä ole väittämässä ettei karismaattiseen liikehdintään liittyisi myös ongelmia, varsinkin sen laitamilla (kuten persoonallisuuskultit, emotionaalinen tasapainottomuus sekä kriittisen ajattelun väheksyminen), vaikka suhtaudunkin positiivisesti maltilliseen karismaattisuuteen.
Ihmiset olemme ihmisiä. Eräs luterilainen pappi sanoi minulle vuosia sitten "kaikki mihin ihmisen käsi koskee, turmeltuu". Kaikissa seurakunnissa on ongelmia, kuten kaikissa ihmisyhteisöissä. Tulee ylilyöntejä ja reagoidaan ylilyönteihin menemällä toiseen ääripäähän jne. Pitkin kirkkohistoriaa on arvosteltu elävää kristillisyyttä, joskus aiheesta, joskus aiheetta.
En ole henkilökohtaisesti törmännyt "torontolaisiin ilmiöihin" seurakunnissa/tapahtumissa, vaikka olen hieman kyllä kuullut ja vähän myös lukenut niistä. Se, mitä Hannu Vuorisesta olen kuullut, ja mitä itse olen hänessä havainnut, kertoo sen puolesta, että kyseessä on vakaa hengellinen johtaja.- Gorban
jmmikkonen kirjoitti:
Toronton Airport ei ole yhtä kuin kuin Vineyard. Vineyard ei ole yhtä kuin anglikaanikirkon karismaattinen siipi. Eikä anglikaanikirkon karismaattinen siipi ole yhtä kuin suomalainen karismaattisuus.
Jeesus Kristus käskee meitä arvioimaan hedelmää eikä juurta. Alfa-kurssi on kantanut hyvää hedelmää erilaisissa kirkoissa ja useissa maissa jo kymmeniä vuosia. New Wine-verkostossa on mukana ehkä enemmän luterilaisia kuin vapaakirkollisia, vaikka vapaakirkollisiakin on siellä. Muistan kun eräs luterilainen nainen kertoi minulle NW-tapahtuman yhteydessä että tuli kristilliseen uskoon healing room-toiminnan kautta.
Ymmärrän että karismaattisuus voi herättää monenlaisia tunteita. Enkä ole väittämässä ettei karismaattiseen liikehdintään liittyisi myös ongelmia, varsinkin sen laitamilla (kuten persoonallisuuskultit, emotionaalinen tasapainottomuus sekä kriittisen ajattelun väheksyminen), vaikka suhtaudunkin positiivisesti maltilliseen karismaattisuuteen.
Ihmiset olemme ihmisiä. Eräs luterilainen pappi sanoi minulle vuosia sitten "kaikki mihin ihmisen käsi koskee, turmeltuu". Kaikissa seurakunnissa on ongelmia, kuten kaikissa ihmisyhteisöissä. Tulee ylilyöntejä ja reagoidaan ylilyönteihin menemällä toiseen ääripäähän jne. Pitkin kirkkohistoriaa on arvosteltu elävää kristillisyyttä, joskus aiheesta, joskus aiheetta.
En ole henkilökohtaisesti törmännyt "torontolaisiin ilmiöihin" seurakunnissa/tapahtumissa, vaikka olen hieman kyllä kuullut ja vähän myös lukenut niistä. Se, mitä Hannu Vuorisesta olen kuullut, ja mitä itse olen hänessä havainnut, kertoo sen puolesta, että kyseessä on vakaa hengellinen johtaja.Olipas pitkälti selittelyä, tunnut silottelevan ja peittelevän asioita, joten onko happoa mennyt silmiin ja tehnyt jo tehtävänsä? Etkä rohkene edes ajatella , että asiat voisi tutkia taustoiltaan. Vai onko niin, ettei kasvojen menetyksen takia uskalleta poiketa valtavirrasta. ---- Anglikaani en ole ja torontolais hapatukseen en mene, haluan olla Jeesuksen oma ja sovintoverellään synneistä pesty ja lunastettu maailmasta.
Mitä hedelmiin tulee, niin on myös mätiä ja myrkyllisiäkin hedelmiä. On jopa hedelmättömiä puita, joissa vain lehdet näyttävästi havisevat. Erään tällaisen puun Jeesus kirosi, kun ei löytänyt viikunaa syödäkseen (Mark. 11: 12-14 ja20-21). Puu kuoli juurineen ja hedelmiä ei koskaan enää tullut. Näyttää hiljalleen, että kuihtuva Vapaakirkko johtajineen on pian tällaisessa tilanteessa, ellei Jumala anna silmävoidetta johtajille.
Näissä lopun ajan virtauksissa olemme seulottavina, sanoohan Sana ,Matt.24 luvussa, mitä aikaa me elämme. Ei siinä erotella pappia eikä lukkaria taikka talonpoikaa ja kupparia, että oltaisiin jossain erityisasemassa ja turvavyöhykkeellä. Vaan se pelastuu, joka pysyy vahvana loppuun asti ja riippuu kiinni Jumalan Sanassa. Raamatusta löytyy selkeät ohjeet, joten onko varaa katsoa ylen ?
En kyllä lyö lantinkaan vertaa vetoa torontolaisuuden, new winen, alfan tai healing roomin puolesta. Näiden ympärillä pyörii sen verran lieveilmiöitä, joten pysyn mieluummin ulkopuolella leirin. Ihminen on tänäänkin vapaa valitsemaan oman halunsa mukaan, mutta äärikarismaattisuuden Titaniciin en halua astua.
Koskemisesta.Meidän tulisikin olla Jumalan käytössä ja tarvittaessa Hänen käsineensä tai käden jatke, ettemme kuuluta tai jätä sitä omaa dna:ta tai sormenjälkeä. Gorban kirjoitti:
Olipas pitkälti selittelyä, tunnut silottelevan ja peittelevän asioita, joten onko happoa mennyt silmiin ja tehnyt jo tehtävänsä? Etkä rohkene edes ajatella , että asiat voisi tutkia taustoiltaan. Vai onko niin, ettei kasvojen menetyksen takia uskalleta poiketa valtavirrasta. ---- Anglikaani en ole ja torontolais hapatukseen en mene, haluan olla Jeesuksen oma ja sovintoverellään synneistä pesty ja lunastettu maailmasta.
Mitä hedelmiin tulee, niin on myös mätiä ja myrkyllisiäkin hedelmiä. On jopa hedelmättömiä puita, joissa vain lehdet näyttävästi havisevat. Erään tällaisen puun Jeesus kirosi, kun ei löytänyt viikunaa syödäkseen (Mark. 11: 12-14 ja20-21). Puu kuoli juurineen ja hedelmiä ei koskaan enää tullut. Näyttää hiljalleen, että kuihtuva Vapaakirkko johtajineen on pian tällaisessa tilanteessa, ellei Jumala anna silmävoidetta johtajille.
Näissä lopun ajan virtauksissa olemme seulottavina, sanoohan Sana ,Matt.24 luvussa, mitä aikaa me elämme. Ei siinä erotella pappia eikä lukkaria taikka talonpoikaa ja kupparia, että oltaisiin jossain erityisasemassa ja turvavyöhykkeellä. Vaan se pelastuu, joka pysyy vahvana loppuun asti ja riippuu kiinni Jumalan Sanassa. Raamatusta löytyy selkeät ohjeet, joten onko varaa katsoa ylen ?
En kyllä lyö lantinkaan vertaa vetoa torontolaisuuden, new winen, alfan tai healing roomin puolesta. Näiden ympärillä pyörii sen verran lieveilmiöitä, joten pysyn mieluummin ulkopuolella leirin. Ihminen on tänäänkin vapaa valitsemaan oman halunsa mukaan, mutta äärikarismaattisuuden Titaniciin en halua astua.
Koskemisesta.Meidän tulisikin olla Jumalan käytössä ja tarvittaessa Hänen käsineensä tai käden jatke, ettemme kuuluta tai jätä sitä omaa dna:ta tai sormenjälkeä.Ymmärrän huolesi siitä, että karismaattisuus olisi tervettä ja sen edustajat järkeviä. David Herzogin kaltaisia ei pitäisi päästää puhumaan seurakunnissa. Helposti heitämme kuitenkin lapsen pesuveden mukana. Kun on Hengen liikehdintää usein on myös lieveilmiöitä. Sellaiseen ei tule kuitenkaan rohkaista vaan sellaista tulee hillitä. Siinä Torontossa mentiin vikaan.
Suomen Vapaakirkko kasvaa hitaasti, mutta sen verran on herätystä, että emme kutistu tai polje täysin paikallaan. Itselleni Suomen Vapaakirkko on yksi kristillinen kirkko muiden kristillisten kirkkokuntien joukossa. Tarkoitan tällä sitä että voisin kuulua johonkin muuhunkin kirkkoon, jos Jumala niin johtaisi. Koen yhteenkuuluvuutta muidenkin kristittyjen kanssa. Kristuksen seurakunta on laaja, Raamatun ajoista näihin päiviin kaikkialla Jumala on koonnut kansaansa.
Meillä on SVK:ssa omat vahvuutemme ja omat heikkoutemme. Usein vahvuudet voivat olla samalla heikkouksia. Esim. opistolla oli hyvää että keskityimme Raamatun opiskeluun, mutta samalla se vei tilaa muilta aineilta. Toinen samanaikaisesti vahvuus/heikkous on mielestäni mataladogmaattisuus. Eli se että emme ole määritelleet tarkasti yhteistä oppiamme. Tuo karismaattisuus (joka ei ole SVK:ssa nähdäkseni yleensä erityisen korostuneessa asemassa) on nähdäkseni myös vahvuus ja samalla siihen liittyy myös inhimillistä heikkoutta. Mainittakoon tässä sekin että en edusta täällä suomi24-sivustolla virallisesti Suomen Vapaakirkkoa, vaan puhun ainoastaan omasta puolestani.
Olet tietenkin vapaa tekemään omat ratkaisusi. Herra Sinua siunatkoon.
Juha
- Pastorikuninkaat
Pastoreita on vapaakirkossa kahta lajia, toiset tekevät työtä kutsumuksesta ja ovat Jumalan lähettämiä, etsivät hänen tahtoaan. Heidät tunnistaa siitä että heillä on sellaista puhuttavaa, joka ei mene toisesta korvasta ulos samantien. Puheet on ajankohtaisia kuulijoille , niitä jaksaa kuunnella ja niistä on jotain hyötyä kuulijoille. Toiset papit on ylimielisiä kuninkaita seurakunnan keskellä, niillä on omat suosikit suerakunnassa, ja muut seurakuntalaiset ovat vain välttämätön paha, joita tarvitaan kymmenyksien maksajana. Kyllä kuvotti kun yksi kuningas julisti puhujanpöntöstä että pastori ei uskoudu omissa sielunasioissa seurakuntalaiselle vaan ainoastaan toiselle pastorille!!!!!!!!! Siinä tuli kerralla selväksi että pastorikuninkaat on erikseen ja tavalliset seurakuntalaiset on alempaa rotua. Pyhäkoululainenkin tietää raamatusta: joka tahtoo olla ensimmäinen, tulkoon ensin viimeiseksi. Tosi pastorin erottaa siitä että se elää raamattunsa todeksi itse, mutta kyllä niitä monta on jotka eivät välitä mitä siihen kirjaan on kirjoitettu
- Anonyymi
Joo. Voideltujen pastorikuninkaiden vuoksi en käy useinkaan kirkossa. Asettivat liian isoja taakkoja seurakuntalaisille. Ja mielestään voitelu tulee yksin heidän kauttaan.
- Gorban
Kyllä, vapiksen papit ovat leipää syöviä, mitä oon seurannut.
- vapis
On.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363955- 871939
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151821Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541432Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi531420Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1321348VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981292- 701176
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1141033