Terve!
Haluaisin tietää ASP-lainaan liittyvistä asioista. käytännön kokemuksia kiitos. Elikkäs olen vielä 22-vuotisas opiskelija ja valmistun vasta 4-5 vuoden päästä. Kannattaako minun avata jo ASP-tili? Pystyn kyllä tekemään kohtuullisia talletuksia neljännesvuosittain. Hyviä kokemuksia? Vastaavia tilanteita? Lainan otto? Tiedustelua ennen pankkiin marssimista...
asp-laina hyvä
4
391
Vastaukset
- ukuku
Asunnon väliaikainen vuokraus enintään kahdeksi vuodeksi on myöhemmin mahdollista, jos ASP-lainansaaja muuttaa työn tai opiskelun vuoksi toiselle paikkakunnalle. Asunnon vuokrauksesta on ilmoitettava kirjallisesti asunnon sijaintikunnan asuntoviranomaiselle.
Asp-järjestelmän avulla hankitun asunnon saa vuokrata sen jälkeen, kun korkotuen maksaminen on päättynyt (maksimi korkotukiaikahan on se 10 vuotta).
Mutta asunnon vuokraus ei ole mahdollista, jos lainaan on liitetty valtiontakaus sillä silloin valtion takaaman lainan perusteella hankitun asunnon tulee olla lainansaajan pääasiallisessa asumiskäytössä. Jos asunto halutaan vuokrata korkotuen päättymisen jälkeen, niin silloin on päätettävä valtiontakaus lainalta - ASPilla_ostanut
Kannattaa avata niin on sitten valmistuessa aikaehto täynnä ja tililläkin jo jonkin verran rahaa. Mahdollisesti jopa riittävästi. Tosin kukapa tietää millaiset ehdot tuossa vaiheessa on tai onko koko ASP-järjestelmästä enää mitään jäljellä.
- gylsäästäägannattaa
Kannattaa edes laskea, kuinka paljon pystyt kerryttämään tuloillasi säästöjä. http://asptili.fi/laskurit.php tuolla on näppärä laskuri tähän tarkoitukseen.
- vinkkejäaspsta
ASP-säästäminen kannattaa aloittaa silloin, kun asunnon osto on todennäköistä noin 6 vuoden päästä. ASP-tili kerryttää 2-4 prosentin verotonta lisäkorkoa kuudennen vuoden loppuun asti säästämisen aloittamisesta, mutta ei sen jälkeen. Jos asuntoa ei kuudennen vuoden loppuun mennessä osta, sen jälkeiseltä ajalta tilille kertyy korkoa enää 1 prosentin korolla. Ei sekään nykytilanteessa ihan huono korko ole, mutta koska talletukset ovat suurimmillaan juuri ennen asunnon ostoa, kannattaa pyrkiä ehkä siihen, että korkokin on sillä hetkellä vielä korkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654