Bussien PSSSSSSSST -ääni

Korviin sattuu

Mistä tulee se käsittämättömän kova ja kipeää tekevä ääni busseista mikä kuulostaa ihan kuin kaasua pääsisi liian kovalla voimalla liian pienestä reiästä? Taas tänään kävelin Hämeentien vartta kun ohiajanut HKLn bussi päästi sen hillittömän äänen just mun kohdalla aiheuttaen välittömän päänsäryn. Liittyykö sen äänen päästely jotenkin bussin toimintaan niin ettei se koko vekotin toimi jos ei aina välillä "päästellä kaasuja" ja voisiko tulevaisuudessa rakentaa bussit niin että sen äänen sais jotenkin hiljemmaksi?

Hermothan tässä menee, ja pikagallupin perusteella kaveripiirissä en ole ainoa kenen korvaan tuo ääni ottaa.

50

8707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen

      mäki oon itse asiassa usein miettiny että mikä toi kauhee ääni on

    • sen

      järjestelmän jättää pois mistä tuo ääni tulee niin silloin siinä autossa ei ole jarruja

      • eikö

        No eikö niitä jarruja voi rakentaa sellaisiksi ettei sitä ääntä kuulu? Jösses, ei henkilöautoissakaan ole jarruissa moista ääntä.

        Jotenkin vaan sotii meikäläisen logiikkaa vastaan että jos on mahdollista tehdä suht äänettömät jarrut niin minkä helvetin takia sitten pitää tehdä tuollaiset mikä halkaisee tärykalvot joka kerta? Sorry kiroiluni mutta se ääni on järkyttävän kauhea ja tekee kipeää.


      • Perkeles
        eikö kirjoitti:

        No eikö niitä jarruja voi rakentaa sellaisiksi ettei sitä ääntä kuulu? Jösses, ei henkilöautoissakaan ole jarruissa moista ääntä.

        Jotenkin vaan sotii meikäläisen logiikkaa vastaan että jos on mahdollista tehdä suht äänettömät jarrut niin minkä helvetin takia sitten pitää tehdä tuollaiset mikä halkaisee tärykalvot joka kerta? Sorry kiroiluni mutta se ääni on järkyttävän kauhea ja tekee kipeää.

        Johtuukohan siitä, että kuorma- ja linja-autoissa on ilmajarrut, kun taas henkilö- ja pakettiautoissa nestejarrut


    • xxx

      Kuorma autoissa ja busseissa on paineilma jarrut, eli niissa paineilma hoitaa saman asian kuin henkilo autossa jarruneste.
      Eli autossa on paineilma kompressori joka tuottaa paineistettua ilmaa jarjestelmaan koko ajan kun auto on kaynnissa ja sita paineilmaa tulee normaali kaytossa huomattavasti enemman kuin tarve vaatii. No, jos sita ylimaaraista painetta ei lasketa ylipaineilma venttilin kautta pois niin joku paikka ko. jarjestelmassa pettaisi liika paineen johdosta ja kulkine pysahtyy siihen paikkaan.
      Eli se aani kuuluu kun liika paine purkautuu venttilin kautta pois.
      Kysymykseen voiko sita aanta hiljentaa, niin kylla voi ihan samalla tavalla kuin auton pako aanetkin mutta onko se tarpeellista on toinen juttu

      • on tarpeellista

        Kyllähän se selkeästi on tarpeellista, koska se ääni sattuu korvaan. Okei, myönnän, varmaan se ei satu KAIKKIA korvaan, ja tästä nousee nyt poru että "ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata". Mutta kun meikäläistä se todellakin sattuu korvaan, johtuneeko sitten siitä että kuuloni on testattu hyväksi. Kävelen yleensä töihin ja kaupungille joten mun kannalta olis todellakin parempi jos ohi ajavat bussit olisi korjattu/rakennettu sellaisiski, ettei ohiajo tuottaisi fyysistä kipua.


      • kkk
        on tarpeellista kirjoitti:

        Kyllähän se selkeästi on tarpeellista, koska se ääni sattuu korvaan. Okei, myönnän, varmaan se ei satu KAIKKIA korvaan, ja tästä nousee nyt poru että "ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata". Mutta kun meikäläistä se todellakin sattuu korvaan, johtuneeko sitten siitä että kuuloni on testattu hyväksi. Kävelen yleensä töihin ja kaupungille joten mun kannalta olis todellakin parempi jos ohi ajavat bussit olisi korjattu/rakennettu sellaisiski, ettei ohiajo tuottaisi fyysistä kipua.

        Ei satu ääni minua ainakaan korvaan.
        Eikä se ääni mitenkään kova kyllä ole,mene lääkäriin jos tuollaisista äänistä alkaa välittömästi päänsärky!
        200km päivässä bussilla ajoa ja kyllä matkustajien narinoista ennemmin päänsärky tulee.


      • Ajokoira
        on tarpeellista kirjoitti:

        Kyllähän se selkeästi on tarpeellista, koska se ääni sattuu korvaan. Okei, myönnän, varmaan se ei satu KAIKKIA korvaan, ja tästä nousee nyt poru että "ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata". Mutta kun meikäläistä se todellakin sattuu korvaan, johtuneeko sitten siitä että kuuloni on testattu hyväksi. Kävelen yleensä töihin ja kaupungille joten mun kannalta olis todellakin parempi jos ohi ajavat bussit olisi korjattu/rakennettu sellaisiski, ettei ohiajo tuottaisi fyysistä kipua.

        Hanki korvatulpat tai kuulosuojaimet!
        Pitäisikö tuhansien ihmisten turvallisuuteen vaikuttavat jarrujärjestelmät poistaa yhden yliherkän nari sian takia? Ei!

        Yleensä tuo poistuvan ylimääräisen ilman ääni on hyvin huomaamaton suhahdus,eikä varmasti särje kenenkään tärykalvoja.

        ko.järjestelmä vaatii n.6-6,5kgb ilmaa ja se poistaa ylimääräisen jo tuossa keskimäärin 8kgb.n kohdalla .
        Eli tuo 1,5kgb.n paine possahdus ei suurta meteliä saa aikaan,ja ohi ajava mopo pitää enemmän meteliä.
        Jos on noin herkkä,niin pitää muuttaa johonkin korpeen missä ei bussit liiku.


      • Alkup.
        Ajokoira kirjoitti:

        Hanki korvatulpat tai kuulosuojaimet!
        Pitäisikö tuhansien ihmisten turvallisuuteen vaikuttavat jarrujärjestelmät poistaa yhden yliherkän nari sian takia? Ei!

        Yleensä tuo poistuvan ylimääräisen ilman ääni on hyvin huomaamaton suhahdus,eikä varmasti särje kenenkään tärykalvoja.

        ko.järjestelmä vaatii n.6-6,5kgb ilmaa ja se poistaa ylimääräisen jo tuossa keskimäärin 8kgb.n kohdalla .
        Eli tuo 1,5kgb.n paine possahdus ei suurta meteliä saa aikaan,ja ohi ajava mopo pitää enemmän meteliä.
        Jos on noin herkkä,niin pitää muuttaa johonkin korpeen missä ei bussit liiku.

        Hehe, kuten arvasinkin, heti alkoi kitinä että muuta korpeen jos sulla on noin hyvä kuulo. Voi teitä ihmisiä.. :)

        No en aio muuttaa korpeen, eikä aio kukaan muukaan jota ääni häiritsee. Ihan samalla tapaa lentokoneista on aikojen saatossa tehty hiljaisempia lentomelun vähentämiseksi, miksei sitten busseissa voisi tehdä samanlaisia muutoksia. Painettahan voinee purkaa useammin ja pienemmissä määrissä, jolloin äänikin oletettavasti pienenisi.

        Ei kuulkaa asiat mene niin että kun keksitään kivestä pyörä, ei pyörää tarvitse enää kehittää vaikkapa kumiseksi kun kerran se on jo kivisenä keksitty. Asiat kehittyy ja paranee, halusitte tai ette.


      • Ajokoira
        Alkup. kirjoitti:

        Hehe, kuten arvasinkin, heti alkoi kitinä että muuta korpeen jos sulla on noin hyvä kuulo. Voi teitä ihmisiä.. :)

        No en aio muuttaa korpeen, eikä aio kukaan muukaan jota ääni häiritsee. Ihan samalla tapaa lentokoneista on aikojen saatossa tehty hiljaisempia lentomelun vähentämiseksi, miksei sitten busseissa voisi tehdä samanlaisia muutoksia. Painettahan voinee purkaa useammin ja pienemmissä määrissä, jolloin äänikin oletettavasti pienenisi.

        Ei kuulkaa asiat mene niin että kun keksitään kivestä pyörä, ei pyörää tarvitse enää kehittää vaikkapa kumiseksi kun kerran se on jo kivisenä keksitty. Asiat kehittyy ja paranee, halusitte tai ette.

        Kyllä tuo kehitys on kulkenut todella paljon ,sanotaan viimeisen 30vuoden aikana.
        Vielä -60luvun puolessa välissä oli ns.mekaaniset jarrut ja joskus niiden kulumisesta johtuva vonkuminen olisi herättänyt kuolleetkin haudoistaan.

        Tuo mainitsemasi HIRVEÄ korvia särkevä ääni on todella poikkeuksellista, ja normaalisti et tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi.

        City on city ja täällä kuuluu ääniä,ja niihin on vaan totuttava ja ne on hyväksyttävä.

        Se on nyt vaan sanonta että muuta korpeen,sillä tokko tuolla korvessa edes toimeen tulisit.:)


      • Alkup.
        Ajokoira kirjoitti:

        Kyllä tuo kehitys on kulkenut todella paljon ,sanotaan viimeisen 30vuoden aikana.
        Vielä -60luvun puolessa välissä oli ns.mekaaniset jarrut ja joskus niiden kulumisesta johtuva vonkuminen olisi herättänyt kuolleetkin haudoistaan.

        Tuo mainitsemasi HIRVEÄ korvia särkevä ääni on todella poikkeuksellista, ja normaalisti et tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi.

        City on city ja täällä kuuluu ääniä,ja niihin on vaan totuttava ja ne on hyväksyttävä.

        Se on nyt vaan sanonta että muuta korpeen,sillä tokko tuolla korvessa edes toimeen tulisit.:)

        "tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi"

        Eli kun kävelen vaikkapa Hämeentien vartta jutellen kaverini kanssa, ja takaani tulee bussi joka purkaa paineet jarruistaan juuri kohdallani, niin minä "odotan ja kuuntelen" juuri sitä?

        Mielenkiintoinen, joskin tietyllä tapaa typerä ja täysin paikkaansa pitämätön argumentti. ;)


      • rasvari
        Ajokoira kirjoitti:

        Kyllä tuo kehitys on kulkenut todella paljon ,sanotaan viimeisen 30vuoden aikana.
        Vielä -60luvun puolessa välissä oli ns.mekaaniset jarrut ja joskus niiden kulumisesta johtuva vonkuminen olisi herättänyt kuolleetkin haudoistaan.

        Tuo mainitsemasi HIRVEÄ korvia särkevä ääni on todella poikkeuksellista, ja normaalisti et tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi.

        City on city ja täällä kuuluu ääniä,ja niihin on vaan totuttava ja ne on hyväksyttävä.

        Se on nyt vaan sanonta että muuta korpeen,sillä tokko tuolla korvessa edes toimeen tulisit.:)

        "Kyllä tuo kehitys on kulkenut todella paljon ,sanotaan viimeisen 30vuoden aikana.
        Vielä -60luvun puolessa välissä oli ns.mekaaniset jarrut ja joskus niiden kulumisesta johtuva vonkuminen olisi herättänyt kuolleetkin haudoistaan"

        Kyllä ne jarrut voi vieläkin vinkua samalla tavalla,sillä se vinkuva ääni tuli ja tulee vieläkin jarrurummun ja -kengän hankaamisesta toisiinsa ja siihen ei vaikuta millä paineella kenkää painetaan rumpua vasten.


      • Ajokoira
        Alkup. kirjoitti:

        "tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi"

        Eli kun kävelen vaikkapa Hämeentien vartta jutellen kaverini kanssa, ja takaani tulee bussi joka purkaa paineet jarruistaan juuri kohdallani, niin minä "odotan ja kuuntelen" juuri sitä?

        Mielenkiintoinen, joskin tietyllä tapaa typerä ja täysin paikkaansa pitämätön argumentti. ;)

        Siis jos luit oikein niin sanoin että NORMAALISTI tuota ääntä ei edes huomaisi ellei sitä odottaisi tai varta vasten kuuntelisi!

        On siis poikkeuksellista että tuo ääni olisi kävellessä suoritettavaa keskustelua häiritsevää, tai särkisi tärykalvot.


      • (*^.^*)
        on tarpeellista kirjoitti:

        Kyllähän se selkeästi on tarpeellista, koska se ääni sattuu korvaan. Okei, myönnän, varmaan se ei satu KAIKKIA korvaan, ja tästä nousee nyt poru että "ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata". Mutta kun meikäläistä se todellakin sattuu korvaan, johtuneeko sitten siitä että kuuloni on testattu hyväksi. Kävelen yleensä töihin ja kaupungille joten mun kannalta olis todellakin parempi jos ohi ajavat bussit olisi korjattu/rakennettu sellaisiski, ettei ohiajo tuottaisi fyysistä kipua.

        Miun koirra pitää samaa PSST-ääntä, onkohan busseissa koira siellä pyörä kotelossa?

        ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata

        Imuroi lisää pornoa tai pyydä niitä kavereitasi polttaan sulle pornoa niin eiköhän tollaset pikku jutut unohu.


      • Kluuvista Kuuluu Kummia
        rasvari kirjoitti:

        "Kyllä tuo kehitys on kulkenut todella paljon ,sanotaan viimeisen 30vuoden aikana.
        Vielä -60luvun puolessa välissä oli ns.mekaaniset jarrut ja joskus niiden kulumisesta johtuva vonkuminen olisi herättänyt kuolleetkin haudoistaan"

        Kyllä ne jarrut voi vieläkin vinkua samalla tavalla,sillä se vinkuva ääni tuli ja tulee vieläkin jarrurummun ja -kengän hankaamisesta toisiinsa ja siihen ei vaikuta millä paineella kenkää painetaan rumpua vasten.

        >Kyllä ne jarrut voi vieläkin vinkua samalla
        >tavalla,sillä se vinkuva ääni tuli ja tulee
        >vieläkin jarrurummun ja -kengän hankaamisesta
        >toisiinsa...

        Kylllä niissä busseissa nykyään on jo enimmäkseen levyjarrut. Rumpujarruja saattaa löytyä vielä vanhemmista busseista.

        Niin ja hidastimet - Telma sähköjarrru on tunnettu jo vuosikymmeniä ja hydrauliset hidastimet, ja niitä käytetään paljon kun ne säästävät jarruja.


      • rasvari
        Kluuvista Kuuluu Kummia kirjoitti:

        >Kyllä ne jarrut voi vieläkin vinkua samalla
        >tavalla,sillä se vinkuva ääni tuli ja tulee
        >vieläkin jarrurummun ja -kengän hankaamisesta
        >toisiinsa...

        Kylllä niissä busseissa nykyään on jo enimmäkseen levyjarrut. Rumpujarruja saattaa löytyä vielä vanhemmista busseista.

        Niin ja hidastimet - Telma sähköjarrru on tunnettu jo vuosikymmeniä ja hydrauliset hidastimet, ja niitä käytetään paljon kun ne säästävät jarruja.

        Levyjarrut on vielä aika harvinaiset busseissa, etuakselilla niitä useimmiten on, takana tosi harvoin.Firmassa jossa olen töissä ei takapäässä ole missään bussissa levyjä ja autot ovat melko uusia.
        Niin ja hidastimet, ei bussia saa pysähtymään hidastimella, ei telmalla eikä vaihteistossakaan olevalla.Ne kyllä säästävät jarruja aloitettaessa jarrutusta mutta lopulta pyörissä olevat jarrut auton pysäyttää,ja ne vinkuvat jos eivät ole kunnossa.


      • ihmettelijä
        Alkup. kirjoitti:

        "tuskin huomaisi tuon ylimääräisen ilman poistumista ,ellet vartavasten sitä odottaisi ja kuuntelisi"

        Eli kun kävelen vaikkapa Hämeentien vartta jutellen kaverini kanssa, ja takaani tulee bussi joka purkaa paineet jarruistaan juuri kohdallani, niin minä "odotan ja kuuntelen" juuri sitä?

        Mielenkiintoinen, joskin tietyllä tapaa typerä ja täysin paikkaansa pitämätön argumentti. ;)

        Kumma ettei ratikkakiskoista kuuluva korkea kirskuva ääni ja kolina häiritse sua!!! Ihmeellinen rutisija kyllä olet.

        Tollaiset jarrujen paineilmajärjestelmän suhahdukset on todellakin pientä verrattuna esim. siihen että joissakin busseissa jarrut saattaa kirskua, silloin tosin ne itse jarrut on joko huonossa kunnossa tai huonosti alunperin suunniteltu. Kas kun se ei sinua häiritse!

        Että lopetahan narinasi.


      • Alkup.
        ihmettelijä kirjoitti:

        Kumma ettei ratikkakiskoista kuuluva korkea kirskuva ääni ja kolina häiritse sua!!! Ihmeellinen rutisija kyllä olet.

        Tollaiset jarrujen paineilmajärjestelmän suhahdukset on todellakin pientä verrattuna esim. siihen että joissakin busseissa jarrut saattaa kirskua, silloin tosin ne itse jarrut on joko huonossa kunnossa tai huonosti alunperin suunniteltu. Kas kun se ei sinua häiritse!

        Että lopetahan narinasi.

        Ai hitsi hei, joo nythän mä tajusin että olen valittanut ihan turhasta, eihän se ääni olekaan kova, eikä se satu korvaan. Olet oikeassa, kiitos kun oikaisit!


      • Hehhehheh
        ihmettelijä kirjoitti:

        Kumma ettei ratikkakiskoista kuuluva korkea kirskuva ääni ja kolina häiritse sua!!! Ihmeellinen rutisija kyllä olet.

        Tollaiset jarrujen paineilmajärjestelmän suhahdukset on todellakin pientä verrattuna esim. siihen että joissakin busseissa jarrut saattaa kirskua, silloin tosin ne itse jarrut on joko huonossa kunnossa tai huonosti alunperin suunniteltu. Kas kun se ei sinua häiritse!

        Että lopetahan narinasi.

        "Kumma ettei ratikkakiskoista kuuluva korkea kirskuva ääni ja kolina häiritse sua!!! "

        No älä! Mua ainaki häiritsee, varsinki ku kävelee kiskojen vieressä ja ne kiskot siinä kokoajan kirskuu ja kolisee. Miten pelkät kiskot voiki pitää niin kovaa ääntä! Kiskot pitäis kieltää lailla ja panna ratikat asvaltille.


      • etsä tajuu?
        Hehhehheh kirjoitti:

        "Kumma ettei ratikkakiskoista kuuluva korkea kirskuva ääni ja kolina häiritse sua!!! "

        No älä! Mua ainaki häiritsee, varsinki ku kävelee kiskojen vieressä ja ne kiskot siinä kokoajan kirskuu ja kolisee. Miten pelkät kiskot voiki pitää niin kovaa ääntä! Kiskot pitäis kieltää lailla ja panna ratikat asvaltille.

        Siis mitä ihmeen idiootteja irvileukoja tännekin pesiytyy? Tyhmemmänkin olis kuvitellut tajuavan että tarkoitin ratikkakiskojen kirskumista kun ratikka jarruttaa niillä... pitääks teille kaikki vääntää rautalangasta? Vai onks vaan kivaa heittää räkäläppää (ja tumputtaa sitten jos toiset suuttuu siitä aivottomasta läpästä) jos ei toinen selitä juurtajaksaen ja rautalangasta vääntäen kaikkea vaan uskoo että toiset tajuu jo omalla järjelläänkin mistä on kyse? Ja kuka perkele on sanonut että ratikat pitäis siirtää asfaltille? Se on mikä on, ratikat kirskuu kiskoilla aina välillä ja se on vaan kestettävä! Kun ei niitä tosiaan voi asfaltillekaan siirtää, senkin peelot!

        Eipä ihme että Suomessakin on menty niin kovasti uusavuttomuuteen kun ei järkeäkään käytetä, sitä ei näköjään sallita käytettävänkään.


      • Hehhehehe
        etsä tajuu? kirjoitti:

        Siis mitä ihmeen idiootteja irvileukoja tännekin pesiytyy? Tyhmemmänkin olis kuvitellut tajuavan että tarkoitin ratikkakiskojen kirskumista kun ratikka jarruttaa niillä... pitääks teille kaikki vääntää rautalangasta? Vai onks vaan kivaa heittää räkäläppää (ja tumputtaa sitten jos toiset suuttuu siitä aivottomasta läpästä) jos ei toinen selitä juurtajaksaen ja rautalangasta vääntäen kaikkea vaan uskoo että toiset tajuu jo omalla järjelläänkin mistä on kyse? Ja kuka perkele on sanonut että ratikat pitäis siirtää asfaltille? Se on mikä on, ratikat kirskuu kiskoilla aina välillä ja se on vaan kestettävä! Kun ei niitä tosiaan voi asfaltillekaan siirtää, senkin peelot!

        Eipä ihme että Suomessakin on menty niin kovasti uusavuttomuuteen kun ei järkeäkään käytetä, sitä ei näköjään sallita käytettävänkään.

        "Eipä ihme että Suomessakin on menty niin kovasti uusavuttomuuteen kun ei järkeäkään käytetä, sitä ei näköjään sallita käytettävänkään. "


        Aivan. Ja sinä olet erinomainen esimerkki järjen käyttämättömyydestä. Tai ehkäpä järjen puuttumisesta jopa!


      • .....
        Hehhehehe kirjoitti:

        "Eipä ihme että Suomessakin on menty niin kovasti uusavuttomuuteen kun ei järkeäkään käytetä, sitä ei näköjään sallita käytettävänkään. "


        Aivan. Ja sinä olet erinomainen esimerkki järjen käyttämättömyydestä. Tai ehkäpä järjen puuttumisesta jopa!

        "Aivan. Ja sinä olet erinomainen esimerkki järjen käyttämättömyydestä. Tai ehkäpä järjen puuttumisesta jopa!    
        "

        Puhu vaan itsestäsi senkin pahainen trolli!


      • trumanb
        on tarpeellista kirjoitti:

        Kyllähän se selkeästi on tarpeellista, koska se ääni sattuu korvaan. Okei, myönnän, varmaan se ei satu KAIKKIA korvaan, ja tästä nousee nyt poru että "ei se mua satu, miksi se pitäisi korjata". Mutta kun meikäläistä se todellakin sattuu korvaan, johtuneeko sitten siitä että kuuloni on testattu hyväksi. Kävelen yleensä töihin ja kaupungille joten mun kannalta olis todellakin parempi jos ohi ajavat bussit olisi korjattu/rakennettu sellaisiski, ettei ohiajo tuottaisi fyysistä kipua.

        Minua särkee korviin aina, kun joku nainen tulee vahinkovaunujen kanssa bussiin ja vaunuista alkaa kuulua korvia riipivä rääkyminen.

        Eikö vauvoja voisi rakentaa hiljaisemmiksi?


    • oikeassa

      paineen purkautumisääni on todella häiritsevän kova! Ihme että nykyaikana saa tuollaista melua tuottaa. Lienee varmaan 90 -100 desibeliä läheltä mitattuna (täysi arvio). Sanottakoon vielä että en ole "nariseva neiti", vaan seitsemän vuotta nimenomaan linja-autoliikkeen korjaamolla työskennellyt mies. Ko. järjestelmät vaatisivat todella äänenvaimennusta. Ongelma lienee pakkasessa kyseisten vaimentimien jäätymis alttius, joka vaarantaa järjestelmän toiminnan.

      • Masentaja

        Ku että ku on teillä helvetti melkoset murheet! Just tommosten marisijoitten ja itkupillien takia maailma on paljo huonompi paikka.


      • Peili
        Masentaja kirjoitti:

        Ku että ku on teillä helvetti melkoset murheet! Just tommosten marisijoitten ja itkupillien takia maailma on paljo huonompi paikka.

        Ensinnäkin, viestisi ei liity mitenkään aiheeseen. Toisekseen, katso peiliin.. Mielestäni juuri tuollaisten valittajien takia maailma on paljon huonompi paikka. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, ei kannata kommentoida.


      • hskjg+u0

        Ääni on varmasti niin kova, että siitä saattaa
        tulla esim pienelle lapselle kuulovaurio, joka ei ole leikin asia.
        Kuka tätäkin meluongelmaa valvoo, luultavasti ei kukaan ja jos valvoisi, joutuisivat melua pienentämään heti.


      • jeppe
        hskjg+u0 kirjoitti:

        Ääni on varmasti niin kova, että siitä saattaa
        tulla esim pienelle lapselle kuulovaurio, joka ei ole leikin asia.
        Kuka tätäkin meluongelmaa valvoo, luultavasti ei kukaan ja jos valvoisi, joutuisivat melua pienentämään heti.

        VOI KAUHEETA SIIS HELLANLETTAS SENTÄÄN KU PITÄÄ NII KAUHEETA METELIÄ!!!! SIIS AIVAN KAUHEEta, NYT KYLLÄ MENNÄÄN KERTOO HALOSELLE TULKAA MUKAAN!
        ;)
        Ei se nyt niin kovaa ääntä piä että siitä tärykalvo särkyis....
        Niinku joku tossa totes että mopoki pitää kovempaa ääntä! Oon aivan samaa mieltä!


      • mieleen..
        jeppe kirjoitti:

        VOI KAUHEETA SIIS HELLANLETTAS SENTÄÄN KU PITÄÄ NII KAUHEETA METELIÄ!!!! SIIS AIVAN KAUHEEta, NYT KYLLÄ MENNÄÄN KERTOO HALOSELLE TULKAA MUKAAN!
        ;)
        Ei se nyt niin kovaa ääntä piä että siitä tärykalvo särkyis....
        Niinku joku tossa totes että mopoki pitää kovempaa ääntä! Oon aivan samaa mieltä!

        Siis ilmeisesti sinulle ei ole tullut mieleen että toisilla ihmisillä on huonompi kuulo kuin toisilla? Ei täällä kukaan ole väittänyt että ääni häiritsee kaikkia, mutta fakta on se, että se häiritsee aika monia hyväkuuloisia.

        Jos ääni on häiritsevän kova monelle, ja jos ääni on mahdollista saada hiljaisemmaksi, niin miksei sitä voisi hiljentää?

        Ainoat järkevät kirjoitukset koko tässä topicissa on tulleet niiltä, jotka ovat huomanneet äänen kovaksi. Huonokuuloisemmilta sitten onkin tullut ihan ala-arvoista juttua.
        Ei voi kuin miettiä, kulkeeko hyvä kuulo ja korkeampi älykkyys käsi kädessä?


      • XXX
        mieleen.. kirjoitti:

        Siis ilmeisesti sinulle ei ole tullut mieleen että toisilla ihmisillä on huonompi kuulo kuin toisilla? Ei täällä kukaan ole väittänyt että ääni häiritsee kaikkia, mutta fakta on se, että se häiritsee aika monia hyväkuuloisia.

        Jos ääni on häiritsevän kova monelle, ja jos ääni on mahdollista saada hiljaisemmaksi, niin miksei sitä voisi hiljentää?

        Ainoat järkevät kirjoitukset koko tässä topicissa on tulleet niiltä, jotka ovat huomanneet äänen kovaksi. Huonokuuloisemmilta sitten onkin tullut ihan ala-arvoista juttua.
        Ei voi kuin miettiä, kulkeeko hyvä kuulo ja korkeampi älykkyys käsi kädessä?

        Päässäs sulla pihisee ja suhisee, pikkuasioista nipottava ääliö(ja tälläkin kertaa varmaan taas asialla NAINEN!!!)


      • päivää
        XXX kirjoitti:

        Päässäs sulla pihisee ja suhisee, pikkuasioista nipottava ääliö(ja tälläkin kertaa varmaan taas asialla NAINEN!!!)

        Lainaan itseäni: "Ainoat järkevät kirjoitukset koko tässä topicissa on tulleet niiltä, jotka ovat huomanneet äänen kovaksi. "


      • jeppe
        mieleen.. kirjoitti:

        Siis ilmeisesti sinulle ei ole tullut mieleen että toisilla ihmisillä on huonompi kuulo kuin toisilla? Ei täällä kukaan ole väittänyt että ääni häiritsee kaikkia, mutta fakta on se, että se häiritsee aika monia hyväkuuloisia.

        Jos ääni on häiritsevän kova monelle, ja jos ääni on mahdollista saada hiljaisemmaksi, niin miksei sitä voisi hiljentää?

        Ainoat järkevät kirjoitukset koko tässä topicissa on tulleet niiltä, jotka ovat huomanneet äänen kovaksi. Huonokuuloisemmilta sitten onkin tullut ihan ala-arvoista juttua.
        Ei voi kuin miettiä, kulkeeko hyvä kuulo ja korkeampi älykkyys käsi kädessä?

        Se vaa että mulla on kyllä hyvä kuulo...
        Ja tuskinpa se kenenkään tärykalvoja särkee..


      • minä

        Ainoan kerran, kun tuo kyseinen ääni on haitannut merkittävästi oli Rautatientorilla bussia odotellessa pysäkillä, semmoinen sininen vanhemman mallinen HKL:n bussi päätti purkaa paineet aivan nenän edessä. Siinä vaiheessa refleksinomaisesti tuli korvat tukittua. Se oli kyllä voimakkain versio mitä on tähän mennessä vastaan tullut. Johtuikohan sitten siitä pysäkistä joka korosti kaikupohjamaisesti sitä ääntä tai sitten siinä bussissa oli jotakin vikaa ja purkasi paineet isommissa satseissa.


    • Ananasakääm(ij)ä

      Miksi ei tuota paineilmaa voi tehdä vaikka sähköisellä kompressorilla, jonka pyörimisnopeus säätyisi paineen mukaan?????
      Tällöin olisi säiliössä aina vakiopaine, eikä mitään tuss(a)utteluja tarvittaisi, kun ylimääräistä painetta ei tulisi!

      • ANR

        kompressorihan menee nytkin "joutokäynnille" paineiden noustua raja-arvoon (venttiili avautuu joko ulko ilmaan tai toiseen sylinteriin)

        tuo tsihaus kuuluu todennäköisesti ilmankuivaimen tyhjennyksestä eli kuivaimen "ryyneistä" puhalletaan vesi paineilmalla pois.


      • Kege
        ANR kirjoitti:

        kompressorihan menee nytkin "joutokäynnille" paineiden noustua raja-arvoon (venttiili avautuu joko ulko ilmaan tai toiseen sylinteriin)

        tuo tsihaus kuuluu todennäköisesti ilmankuivaimen tyhjennyksestä eli kuivaimen "ryyneistä" puhalletaan vesi paineilmalla pois.

        Niin kuuluu, silloin tällöin, melko harvakseltaan. Säännöllisin välein kuuluva sihahdus kuuluu todellakin jarrulaitteista.

        Toiseksi, nuo ryynisysteemitkin alkavat olla vanhanaikaisia. Jos jarrut toimisivat pelkästään elektroniikan avulla, ei ilmankuivaimia yleensäkään tarvittaisi. Mielestäni koko paineilmajärjestelmä kuuluu 1930- ja 1940-luvulle, kun kehitettiin sotakalustoa. Kyllä nykytekniikalla pitäisi päästä paineilmaohjatuista järjestelmistä eroon. Ei kompressorit kuulu 2000-luvulle. Voimaa voidaan siirtää muullakin tavalla kuin pneumaattisesti.


      • ANR
        Kege kirjoitti:

        Niin kuuluu, silloin tällöin, melko harvakseltaan. Säännöllisin välein kuuluva sihahdus kuuluu todellakin jarrulaitteista.

        Toiseksi, nuo ryynisysteemitkin alkavat olla vanhanaikaisia. Jos jarrut toimisivat pelkästään elektroniikan avulla, ei ilmankuivaimia yleensäkään tarvittaisi. Mielestäni koko paineilmajärjestelmä kuuluu 1930- ja 1940-luvulle, kun kehitettiin sotakalustoa. Kyllä nykytekniikalla pitäisi päästä paineilmaohjatuista järjestelmistä eroon. Ei kompressorit kuulu 2000-luvulle. Voimaa voidaan siirtää muullakin tavalla kuin pneumaattisesti.

        kun ilmaa tarvitaan raskaassa kalustossa jousitukseen, kuormankiristimiin, kuljettajan penkiin.... ja tämä ilma on kuivattava jollain.

        mikä on muuten "ryyneistä" uudempi kuivaus järjestelmä??


      • suhahtelee ihan

        yhtä lailla kuin auton moottorin pyörittämä kompressori!

        t: nimimerkki kokemusta on. oli ex-duunissa sellainen sprinklerijärjestelmä johon piti pumpata säännöllisesti ilmaa, syy: osa sprinkleriputkista oli ulkona, lastausalueella ja pelkällä vedellä täytettynä olisivat jäätyneet talven pakkasissa, siksi putkiin pumpattiin ensin ilmaa ja jos tositilanne sattuisi, tulipalo siis, sprinkleri päästäis ensin ilmat pihalle, ja sitten alkaisi veden tulo. Anyway, tuo sähkökompura piti aikamoiset suhahdukset välillä. Että se siitä sähkökompuran hiljaisuudesta.


    • M_34

      Oon kuullu ton äänen pari kertaa, onneks ainoastaan pari. Joskus sattunu dösän lähelle ja onhan se ääni epämiellyttävän kova, uskoisin että menee kevyesti yli 120db.

    • pahempi

      Kuorma-autojen pakokaasujarrun ulinaa kuunnellessa halkeaa pää kahta kauheammin.

    • tosiaan

      Joskus pelästyy melkein paskat housuun kun kohdalla sopivasti suhauttaa. Pitäs keksiä parempi mekanismi. Paineilmaovistakin lähtee korvia riipivä ääni jos matkustaa ovien läheisyydessä.

      • HKL:lle

        ja HKL vastasi että palaute lähetetty eteenpäin "varikkopäälikölle". Eipä ole pääliköstä kuulunut, liekö mennyt mappi ö:hön. :)


      • pulla
        HKL:lle kirjoitti:

        ja HKL vastasi että palaute lähetetty eteenpäin "varikkopäälikölle". Eipä ole pääliköstä kuulunut, liekö mennyt mappi ö:hön. :)

        On mahtanut mennä varikkopäälliköllä kaffeet väärään kurkkuun.


    • Et voi tehdä onomatopointtisia ääniä kirjaimilla

    • bietro

      välillä päästetään nestekaasua pois.

    • MAKEVILJAMIVILJAMINVELI

      VITUN AUTISTI ASPERGER ÄLÄ ULISE BUSSEISTA ME TULLAAN KOHTA ILMA JARRU MOPO AUTOLLA SUHAUTTELEMAN JOKA PÄIVÄ SUN KÄMPPÄÄS AUTISTI AUTISTI ASPERGER!!!

      TERVEISIN MAKE VILJAMI JONNE JONNE JONNE

    • Chgjjbbjbbbj

      Nii ku jostai niist ku se ääni tulee takaasta ei renkaist se thiiii ja niist toisist renkaist tulee tämmönen ääni thuu thu tai thuuuuuuuu koska ku oon ollu joskus bussi pysäkillä ja se ääni on on tullu just sen renkaan vierest siis kuljettajaan päin ja oon nähny et siit tulee jotai savuu höyryy ta kaasuu ku se ääni tulee

    • suhisijat-hiljenee

      Löytyy hyviä äänenvaimentimia paineilman purkautumisäänille, näitä käytetään työturvallisuuden takia useissa paikoissa. Joissakin tapauksissa se on pakollinen ja lakisääteinen liian kovan äänen takia. Joissakin busseissa suhinat on vaimennettu jo tehtaalla asennetulla systeemillä, ei ole monimutkainen eikä kallis laite. No, ehkä tulee pian kaikkiin.

    • diiipaaadaaaii

      "Et voi tehdä onomatopointtisia ääniä kirjaimilla"
      Et kai kaikkien alojen asiantuntija (Bussissa) tarkoittanut onomatopoeettisia, tuo käyttämäsi sana on käsittämätön?

    • Anonyymi

      Pärin alkaa jarruja painaessa eikä vauhti hiljene,
      Kummallinen yhteen sattuma tapahtuu,painesäiliöt aloittaa tyhjentymisen kun samaan aikaan tapahtuu äkkijarrutus,alkaa pärinä.Tuntuu kuin paineet alkaisivat purkautua pärinän kautta ulos,jarruja joutuu pumpaamaan ennen kuin alkavat toimia.
      Näin ainakin Scaniassa ja Volvossa.Painesäiliöt yleensä pihahtelee,päästäessään liiat paineet ulos.Painesäiliöitä kannataa puhdistaa usein,ettei jää säiliöihinliemi kertymiä.
      talven jälkeen.Yli kolmekymmentä vuotta alalla olleena,on noita tilanteita ollut,oppinut jarruja käyttämään vain tarvittaessa,on vain opittava ajamaan. Näissä hommissa auta valittaa jarruista,Jarrut pysyvät kunnossa kaksi kertaa katsastetaan vuodessa ja huolto kahdenviikon välein hoitaa loput.
      Hankala vika tuo pärinä,varsinkin silloin kun sattuu väärään aikaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe