Pekka Ervast sai selville mistä on kyse

Tut-Prokoros-Antinoos

Jos tahdote tietää mistä on uskonnoissa kyse, lukekaa P. Ervastin kirjoituksia. Egyptin-antiikin Kreikan-Kristinuskon uskontojen sekasotku aukeaa tuon tietäjän kirjoitusten avulla.

Tarkoitus ei ole mitätöidä uskontoja vaan avata ne entistä suuremmalle joukolle, toivon mukaan kaikille kiinnostuneille. Uskontojen sisältö ja merkitys myös avataan tuon tietäjän avulla.

Jeesus on elänyt oikeasti, mutta henkilömessiaan aika on ohi. Nyt on syytä elää uskonnot todeksi.

"Sen minkä teemme kenelle tahansa, teemme itsellemme."
- tämä on kirjaimellinen totuus, sillä on vain yksi tietoisuus olemassa koko universumissa.

25

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teosofia

      Minulla on Pekka Ervastin kolmiosainen teos "Tietäjän aarteisto" Pitäisi alkaa tutustuman siihen viimeinkin.

      • T-P-A

        Tietäjän aarteistossa II sivulla 199 on selitetty Kristus. Kristus-prinsiippi on tuo tietoisuus tai periaate, joka on kaikkialla. Se on valo, joka on maailmassa, joka tuli maailmaan omiensa luokse ja on maailmassa jotta maailma ottaisi Kristus-periaatteen vastaan. Kristus-periaate tulee olla sekoittamatta muotoon ja henkilöön.

        En arkhe en o logos,
        kai o logos en pros ton theon,
        kai theos en o logos.

        Tuo ilosanoman eli euangelionin alkuperäinen ajatus on seuraava:

        Alussa oli järki,
        ja järki oli Jumalan luona,
        ja Jumala oli järki.

        - Tuo (maailman)järki on kaikkialla oleva Kristus. Käännös "sana" on virheellinen, oikea käännös on järki. Ihmisessä itsessään on tuo järkevä valon kipinä, joka on yhteydessä ihmisen omaantuntoon, ja omassatunnossa sen sanoma heijastuu.

        Kristus-periaate tunnettiin Egyptin aikana Osiriksena. Antiikin Kreikassa Eleusiin mysteereisssä tuo sama tunnettiin Ouranoksena, taivaan Jumalana (kristusperiaate). Näin on yhdistetty Egyptin Kristus Osiris kristinuskon ja antiikin Kreikan Kristukseen, jotka tarkoittavat täsmälleen samaa.

        Tuo Kristus on siis sydämessämme, aivan kaikkien sydämissä.


      • roskaoppia

        Pekka Ervasti oli teosofi, ei kristitty.
        Joskus aloin lukea hänen kirjojaan, mutta ei siitä mitään tullut. Käsittämätöntä sekoilua ja hedelmätöntä jahkailua kaikki tyynni.


      • hansteri

        Miksi olisi pitänyt olla kristitty? Voi sitä lukea teo- tai kristosofiaa olematta kristitty. Kaikkein parhain lähestymistapa on kun ei lähesty mistään valmiista ajatusmallista.


      • PekkaMinäkin
        roskaoppia kirjoitti:

        Pekka Ervasti oli teosofi, ei kristitty.
        Joskus aloin lukea hänen kirjojaan, mutta ei siitä mitään tullut. Käsittämätöntä sekoilua ja hedelmätöntä jahkailua kaikki tyynni.

        Ervasti oli kristosofi, tarkennettakoon.


      • pyörryttikösitä
        PekkaMinäkin kirjoitti:

        Ervasti oli kristosofi, tarkennettakoon.

        No kylläpäs sillä sitten liiteli ja kieppui pään päällä monta otsikkoa. Mutta määrähän ei korvaa laatua.


    • T-P-A

      Liitän aloituksen tiiviimmin palstan aiheeeseen: mitä kuoleman jälkeen?

      Löysin tältä palstalta NDE-kokemusten luettelon. Dokumentoituja tapauksia kun luin, niin huomasin että nuo kertovat siitä, mitä tunnettiin Kreikassa Elysionin kenttinä.

      http://www.nderf.org/NDERF/NDE_Archives/Exceptional Accounts.htm

      Elysionin kentät eli ihmisten tuonpuoleinen on aluksi tuollainen nousu vihreille niityille (psalmi 23).

      Tuolla ihmiset viettävät lomaa, opiskelevat ja tapaavat rakkaudessa rakkaitaan ennen seuraavaa kehollistumista. Koettu muoto tuolla kuvastaa suoraan tietoisuudentilaa, eli onnellinen juomaa olevansa vihreillä niityillä. Muoto on tietoisuudentilan vertauskuva, tosin näyttää siellä olijalle täydellisen todelliselta.

      Tuo on juutalaisten Tiferet (sydäntietoisuus) parhaimmillaan, kun tunne on äärimmilleen puhdistettu. Dokumentoiddut tapaukset näyttävät tukevan sitä, mitä Pyhiin kirjoihin on kirjoitettu. Psalmi 23 on rakas, Tut-Ankh-Atonin psalmi ja hänen sanojaan.

      Nyt minä toistan ssen minkä kirjoitin tuhansia vuosia sitten (tuo on muuttunut, mutta idea edelleen sama):

      Herra on minun paimeneni,
      ei minulta mitään puutu.
      Hän vie minut vihreille niityille,
      hän johtaa minut vetten ääreen,
      siellä saan levätä.
      Hän virvoittaa minun sieluni,
      hän ohjaa minua oikeaa tietä
      nimensä kunnian tähden.
      Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi.

      Sinä katat minulle pöydän
      vihollisteni silmien eteen.
      Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä,
      ja minun maljani on ylitsevuotavainen.
      Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

      - tuo Herra josta tuossa psalmissa kerron, on Kristus maailman valo.

    • Aivanjoutavia

      "Pekka Ervast sai selville mistä on kyse"

      Korkeintaan sai kovan iskun päähänsä. Kepeitä keitoksia ovat loruilunsa.

      • pekkafani

        joo uskovainen löi raamatulla Pekkaa. Odottele sinä vaan ylöstempausta.


      • pekathuonohappisia
        pekkafani kirjoitti:

        joo uskovainen löi raamatulla Pekkaa. Odottele sinä vaan ylöstempausta.

        Ei Pekasta ole edelleenkään yhtään mihinkään, vaikka kuinka haukkuisit uskovaisia, kennelharrastajia, joogaajia jne. Voit lisät listaa.


      • järjenpekkaspäivät
        pekathuonohappisia kirjoitti:

        Ei Pekasta ole edelleenkään yhtään mihinkään, vaikka kuinka haukkuisit uskovaisia, kennelharrastajia, joogaajia jne. Voit lisät listaa.

        Onkohan niin, että pekat ovat jotenkin erityisen alttiita latvalahoiselle huuhaalle. Ervasti nyt tietenkin. Mutta sittenhän oli Turussa se omatekemä valatkunnanjohtaja. Ja tottakai! TOTTAKAI! Sehän myi siellä omituisessa valokuvauskirjakaupassaan mitä? Pekka Ervastin kirjoja. Kirjoitti Ervastista myös itse paljon. Mikäli mahdollista ylitti Ervastin tekstit huuhaassa.

        Eli ympäri käydään ja päät kolahtaa yhteen.


      • pekkafani

        uskovaisten raamattuhöpinät ne vasta huuhaata onkin. Odottele sinäkin vain ylöstempausta.


      • pekkaolikinkökkö
        pekkafani kirjoitti:

        uskovaisten raamattuhöpinät ne vasta huuhaata onkin. Odottele sinäkin vain ylöstempausta.

        silti pysyi pekka pökkönä


    • marttipooika

      Makasin viime talvena sairaalassa 12 vuorokautta ja teholla 3 vuorokautta pääasiassa tajuttomana. Olen nyt lukenut Ervastin kirjan: Mitä on kuolema. Se kuvaa tarkalleen kokemukseni. Tuntuu hyvältä. Olen kokenut jotain todellista. Tuolla puolen oli kuvaamattoman hyvä olla.

      • ikäväpolterkeisti

        Olet siis kuollut. Ole sitten vaiti!


      • kiinnostavaa

        Kerro kokemuksestasi jotain.


    • aikansaLiskottaja

      "Jos tahdote tietää mistä on uskonnoissa kyse, lukekaa P. Ervastin kirjoituksia."

      Ervastin kirjoituksia lukiessa lähinnä hämärtyy, mistä on kyse. Omassa kategoriassaan saman tasoista kuin ne nykyiset salaliittovouhkat liskoista jne. Eli ei mitään tolkkua.

    • AikansaIiorBokki

      Pekka E. ronkki vähän joka aihetta. Ilman vastaavia edellytyksiä. Koetti mm. tulkita Kalevalaa itämaisten uskomusten mukaisesti. Mutta epäonnistui, niinkuin pitikin. Eipä rohkeinkaan Kalevalan tutkija viitsi mainita Pekkaa edes lähdeluetteloissa. Paitsi osana omituisuuksien galleriaa. Jonkin Wettenhovi-Aspan vieressä.

    • eilisenErvo

      "P. Ervastin kirjoituksia. Egyptin-antiikin Kreikan"

      Jos välttämättä haluaa huuhaata lukea, niin Ervastin jälkeen on jo julkaistu paljon mehukkaampaakin huuhaata. Ei Ervastissa ole huuhastelijalle jäljellä esim. juuri vaikkapa jostain Egyptistä kuin korkeintaan joku aikalaisklovni. Joka kirjoitti asiasta, josta ei tiennyt edes niin paljon, että olisi osannut uskottavasti valehdella.

      • tylsäjankkaaja

        Suurin osa Ervastin teksteistä on saman tylsän jankkaamista. Huuhaata kýllä, mutta missähän se kiinnostava osuus mahtaa olla??


    • ErvastErehtyi

      Pekka Ervast ei luonut mitään uutta tai omaa. Hän hurahti itämailta tuotuun humpuukiin, jota saatiin paremmin markkinoitua ja salakuljetettua länteen liittämällä ja sekoittamalla sitä kristinuskoon. Lopputuloksena oli joukko synkretistisiä tekeleitä. Joille annettiin kunnioitettavalta kalskahtavia nimiä.

      Synkretistisissä uskonnoissa on se ongelma, että eri systeemien sekoittaminen ja niiden välinen sopu on usein vain näennäistä. Moottori on moottori ja toinenkin moottori on moottori. Mutta aika vähän on yhteistä höyrykoneella ja sähkögeneraattorilla. Niiden osista voi sommitella Bonk-tyyliin kummallisia kyhäelmiä, joille on yhteistä se, että eivät toimi. Mutta voivat olla hyvinkin uskottavan näköisiä.

      Ervast joutui itsekin opillisten näköharhojen uhriksi. Ei ollut vain niiden luoja! Kuvitelmiaan hän sitten levitti tarmokkaasti ja sai seuraajiakin. Mutta tarmokkuus ja seuraajien määrä eivät vielä kerro asian laadusta mitään. Kuten natsismista ja kommunismista seuraamuksineen tiedämme.

      • selkeämpiEsitystapa

        Blavatskyn kirjoitukset olivat kuin huumehörhöisen maanikon käsialaa. Tiivistä tekstiä ja kauempaa katsoen (sentään aihe huomioiden) loi ehkä pätevänkinvaikutelman. Mutta läheltä katsoen mielettömyyttä.

        Pekan teksti oli selvästi väljempää. Helpommin luettavaa. Mutta ajatukset ja ideat pitkälti samoja kuin Blavatskyllä. Samaa aatteellista sekamelskaa.


      • OtinOpikseni
        selkeämpiEsitystapa kirjoitti:

        Blavatskyn kirjoitukset olivat kuin huumehörhöisen maanikon käsialaa. Tiivistä tekstiä ja kauempaa katsoen (sentään aihe huomioiden) loi ehkä pätevänkinvaikutelman. Mutta läheltä katsoen mielettömyyttä.

        Pekan teksti oli selvästi väljempää. Helpommin luettavaa. Mutta ajatukset ja ideat pitkälti samoja kuin Blavatskyllä. Samaa aatteellista sekamelskaa.

        Mäkin tykkäsin Pekan teksteistä enemmän, "madamen" tekstejä eka kertaa lukiessa sain tunnin lukemisen jälkeen sen verran tukevan päänsäryn, että kun seuraavan kerran yritin, siis ihan tosissani vielä yritin perehtyä Blavatskyn sekoihin kirjoituksiin, olin varautunut päänsärkyyn. Mutta ei auttanut - täydellistä ympäripyöreää tuubaa B:llä joka pyörittää tekstiä kuin moebiuksen loppumaton nauha, ideasta ei saa kiinni eikä alulla ole loppua. Vaatii paljon että enää koskaan viitsisi paneutua Blavatskyn kirjoituksiin. Pekan kirjoituksia sentään pystyy ymmärtämään.


      • kamaavetäväSutra
        OtinOpikseni kirjoitti:

        Mäkin tykkäsin Pekan teksteistä enemmän, "madamen" tekstejä eka kertaa lukiessa sain tunnin lukemisen jälkeen sen verran tukevan päänsäryn, että kun seuraavan kerran yritin, siis ihan tosissani vielä yritin perehtyä Blavatskyn sekoihin kirjoituksiin, olin varautunut päänsärkyyn. Mutta ei auttanut - täydellistä ympäripyöreää tuubaa B:llä joka pyörittää tekstiä kuin moebiuksen loppumaton nauha, ideasta ei saa kiinni eikä alulla ole loppua. Vaatii paljon että enää koskaan viitsisi paneutua Blavatskyn kirjoituksiin. Pekan kirjoituksia sentään pystyy ymmärtämään.

        Blav. tekstin tyyli, että kuin huumehörhöistä: eikös täti ihan oikeasti vedellyt kamaa oikein kaksin käsin? Sellaista tietoa julkaistu!!!


    • Harhaoppi

      Ervast on täys huuhaa apostoli joka ottaa raamatusta joitain kohtia oppinsa tueksi . Ei nöyrry tunnustamaan syntiä, parannusta eikä sovitusta, kehuu kyllä Jeesusta mutta ei tunnusta todellisuudessa Häntä siksi joka Hän on. Jos ette tunnusta minua siksi joka minä olen, te kuolette synteihinne!Näin sanoo Jeesus. mutta onhan Ervast jossain asioissa oikeassakin, esimerkiksi arvostellessaan kirkkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe