Erilainen joulu

Minttu

Minulla edessa ensimmainen joulu ilman omaa perhetta ymparilla ja kaiken lisaksi vietan jouluni ulkomailla. Nyt olenkin joulun alla tajunnut mika on tehnyt minun omista jouluistani niin ikimuistoisia ja tarkeita. Ei se syy loydy lahjoista tai herkullisista ruoista vaan lahimmaisista ymparilla, yhdessaolosta, rauhoittumisesta, tuoksuista, maailman kauneimmista joululauluista (suomalaiset siis, uskokaa pois), perinteista (haudalla kaynti)yms. Haikeaa aikaa siis nyt joulun aika minulle mutta ainakin yksi asia taalla "maailmalla" on selvinnyt: joulun merkitys minulle.
Nauttikaa ihmiset Suomen ihanasta joulusta, ensi vuonna otan itse siita kaiken irti! Nyt yritan loytaa itselleni joulumielta vaikka se vaikeampaa onkin. MERRY CHRISTMAS!! (Onko kellaan muuten antaa osoitetta missa voisi kuunnella suomalaisia joululauluja, niita kaipaa niiiiiiin paljon....kiitos paljon!!)

6

633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu

tuollapa ois jouluradio
         www.cdon.com

Tsemppiä ja hyvää joulua

• Minulla on sikäli erilainen tilanne, että jouluni on samanlainen kuin ennenkin.

Joululaulut radiosta mainosten ja urheilumölyn välistä, jos korvat vain niitä kestää. Ei vaivana naapureita, tuttavia, eikä sellaisia kuin ystävät, mitä niillä sitten tarkoittaneekaan. Jääkaapista syön mitä löydän (ainakin hernekeittoa purkista), kämppää lämmitän ja lumitöitä teen jos on lunta. Ehkä vielä veroilmoituksen esitäyttöä.
      Todellakin, RAUHALLISTA Joulua, tosi rauhallista... nyt kuten aina ennenkin.

• Anmari

Yksinäisyydessä on kaksi puolta, on rauhaa ja hyvä kun osaa siitä nauttia. Itse kuitenkin kaipaan läheisiä.

Minun jouluni muodostuu joulun valoista, lauluista ja parikymppisten lasteni saapumisesta aattoiltapäivällä. Kinkkua ja laatikoita. Puhetta ja naurua ja lämmintä yhdessäoloa.

Yksin olen varmaan jatkossa jossain vaiheessa, kun lapsilla on perheet ja välillä ollaan appivanhemmilla. Jotenkin se on ekaa kertaa tänä jouluna ajatuksissa taustalla.

Lapuuden joulutkin ovat mielessä taustalla.

Sydämeeni joulun teen ...

• Titi

Ensimmäinen joulu omasta kodista muualla oli ankea. Aikuiset avaa paketit ja jää lopuksi iltaa tuijottamaan televisiota. Olen tottunut siihen että ympärillä pyörii lapsia aina ja paljon ja pelkkä aikuisjoulu oli kamala.
      Mitä se haittaa jos joulu on kaupallista hälinää ja hössötystä. Mitä siitä jos on kiire ja pipareista palaa aina se viimeinen pelti. Kaikki se kuuluu minun Nykyajan jouluperinteisiin. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
      Jokainen viettäköön joulunsa tahtomallaan tavalla, meillä siihen kuuluu lahjojen haaliminen ja hirveä hössötys, mutta itselleni se joulu syntyy juuri siitä.

• jouluna

Olin vuonna 95 ensimmäisen ja ainoan jouluni "yksin" ulkomailla ollessani Lontoossa tarjoilijana. Ei ollut yksinäinen joulu eikä kurja, kun viime hetkellä muutkin yksinäiset ulkomaalaiset alkoivat kaivata seuraa.

Niinpä käytiin muun muassa katolisessa messussa ja käveltiin ihastelemassa paikallista joulurauhaa. Köyhää oli, mutta kimpassa sovittiin että jokainen ostaa jotain oman kulttuuriin kuuluvaa - kun en itse mitään suomalaista jouluruokaa löytänyt niin hain merimieskirkolta hernekeittoa ja näkkäriä.

Ihmiset olivat minulle vieraita ennen joulua, mutta kyselemällä ja juttelemalla löysin näitä muitakin yksinäisiä. Joulu oli kovin epäjoulumainen, mutta hauska ja mieliinpainuva, ja omalla laillaan harras kun kaikilla oli kuitenkin ikävä kotiin.

Siis joulu voi olla kaunis vaikkei siinä olisi omia jouluperinteitä, ihmiset ja ajatuksethan sen joulun tekevät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      202
      4404
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      58
      3142
    3. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      88
      1737
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1316
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      12
      1314
    6. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1117
    7. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      10
      1101
    8. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      49
      1075
    9. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      247
      1073
    10. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      49
      976
    Aihe