Mitä seuraavaksi

Hallituksen temppuvalikoima alkaa olla kiven takana. Sipilä ja puolueensa on luvannut, että Suomi kuntoon tai muuten ukko ulos. Olisi luvannut samantien, että koko Kepu lopetaan, jos tulosta ei synny. Tai vieläkin sen ehtii ilmoittaa. Pääministerin arvo kyllä nousisi silmissä sen jälkeen, yli sadan prosentin kuten Venäjän suosikkimittauksissa.

Otetaan tässä yksi todennäköinen uudistus esiin. Joku toimittaja sitä eilen tiedotustilaisuudessa kysyikin ja oli oikeilla jäljillä. Kyse on työantajamaksujen väliaikaisesta vähentämisestä ja ns. EMU-puskurien käyttöönottamisesta. Sipilä näytti jo vastauksessaan sanoneen, että tämä keino on harkinnassa ja siis todennäköinen, koska konsteja on niukalti.

Tämähän näyttää jotenkin kivuttomalta keinolta, kun sitä ei kukaan oikein edes huomaa. Kukaan ei nimittäin menetä heti yhtään mitään. Menettäjiä ovat tulevat sukupolvet eli tämä velanottoon verrattavissa oleva keino. Velkaa otetaan EMU-puskureista ja tässä tapauksessa tulevilta eläkkeensaajilta. Keino vaarantaa jo sovitun eläkkeiden maksukustannusten hoidon. Kun siitä nyt nipistetään, se pitää taas joskus täyttää eli maksumiehet löytyvät tulevaisuuden palkansaajista, yrittäjistä ja muista veronmaksajista.

Tämä on riskaabeli konsti sikäli, että eläkkeiden kustannusten hoito oli osa työmarkkinajärjestöjen sopimaa eläkeratkaisua. Nyt jos sopimusta aletaan tältä osin purkaa, koko eläkesopimus on vaarassa kariutua. Sen jälkeen hallitus olisikin jo täydessä kuopassa ja sen vähäinenkin uskottavuus katoaisi sen siliän tien.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilpailukyky_heti
    • seuraavaksi

      >>>Olisi luvannut samantien, että koko Kepu lopetaan, jos tulosta ei synny. Tai vieläkin sen ehtii ilmoittaa. Pääministerin arvo kyllä nousisi silmissä sen jälkeen, yli sadan prosentin kuten Venäjän suosikkimittauksissa.<<<
      Näin voisi ajatella muutaman hurahtaneen demarin mielissä mutta kansa kaipaa rohkeita päätöksiä ja niitä on tulossa jo alkusyksystä.
      Keinovalikoima näyttäisi muodostuvan melko laajaksi vaikka konkreettisia esityksiä ei olla vielä kuultu, arvailuja radikaaleihin muutoksiin työelämän osalta uumoillaan tapahtuvaksi. Kauppojen aukiolon vapauttaminen kokonaan on tietysti myrkkyä ammattiliitoille mutta eihän ammattiliitot kanna mitään vastuuta yritystoiminnan kannattavuudesta ja vapaudesta harjoittaa toimintaa samalla tavalla kuin muualla EU:n alueella. Mahdollinen hallituksen päätös on tervetullut helpotus kaupan alan pyrkimyksille parantaa kilpailukykyä vapailla markkinoilla.
      Hallitus tulee esittämään eduskunnan päätettäväksi paikallisen sopimisen työpaikoilla, joka käytännössä tarkoittaa yleissitovuuden osittaista purkamista, jolloin työllistämisen kynnys alenee ja kilpailukyky paranee. Ammattiliitoilla tähän päätökseen ei ole veto-oikeutta.
      Hallituksen työkalupakissa on myös ansiosidonnaisen päivärahan leikkaukset, joilla saadaan osin säästöä mutta myös motivaatiota etsiä ripeämmin uutta työtä.
      Mukana uusissa hallituksen esityksissä tulee olemaan paljon muutakin, jota tässä vaiheessa emme vielä tiedä. Se on varmaa, että tällä kertaa hallituksen esitykset eivät jumiudu vuosiksi minkään ulkopuolisen asiantuntijaryhmän pohdittavaksi, nyt hallituksen piirissä asiantuntemus löytyy itsessään ja päätökset viedään maaliin ripeästi.
      Se mikä tällä kertaa on ilahduttavinta on se, että ammattiyhdistysliikkeeltä on viety valta hidastaa päätöksentekoa, hallitus on ottanut sen parlamentaarisen vallan, joka sille kuuluu ja edustaa suoraan kansan tahtoa.

      • 450983

        Lakkooikeus sentään on tallella, siihen ei Sipiläkään pysty vaikuttamaan. Nyt näkyy Sipilän kokemattomuus ja päättämättömyys politiikassa, nahjus mikä nahjus. Hän kuvittelee, että suomalaiset ovat määrättävissä kuten hänen omassa firmassaan omistajana ja nyt hän on huomannut ettei se toimi sivistys Suomessa, suomalaiset ajattelevat omilla aivoillaan. Persuministerit hokevat vain että on tai ei ole sovittu hallitusohjelmassa, muuta he eivät osaa hokea eikä perustella mitenkään asioita.
        Onneksi vaalit ovat taas vajaan neljän vuoden kuluttua ja saadaan näihinkin asioihinmuutos.


      • seuraavaksi
        450983 kirjoitti:

        Lakkooikeus sentään on tallella, siihen ei Sipiläkään pysty vaikuttamaan. Nyt näkyy Sipilän kokemattomuus ja päättämättömyys politiikassa, nahjus mikä nahjus. Hän kuvittelee, että suomalaiset ovat määrättävissä kuten hänen omassa firmassaan omistajana ja nyt hän on huomannut ettei se toimi sivistys Suomessa, suomalaiset ajattelevat omilla aivoillaan. Persuministerit hokevat vain että on tai ei ole sovittu hallitusohjelmassa, muuta he eivät osaa hokea eikä perustella mitenkään asioita.
        Onneksi vaalit ovat taas vajaan neljän vuoden kuluttua ja saadaan näihinkin asioihinmuutos.

        >>>Hän kuvittelee, että suomalaiset ovat määrättävissä kuten hänen omassa firmassaan <<<
        Kansa suorastaan janoaa kovia päätöksiä kilpailukyvyn parantamiseen ja 10 mrd:n kestävyysvajeen korjaamiseen. Ne päätökset eivät synny kyräilemällä ammattiyhdistysliikettä, se tie on loputon viidakko, joka ei johda mihinkään.
        Nyt tarvitaan lujaa päättäväisyyttä asioiden hoitoon ja kepun ja kokoomuksen voimin se tehdään.
        Jopa arvoituksellinen Soinikin totesi; "Jos ei tehdä mitään, lopputulos on lopullinen näivettyminen ja hallituksen tehtävä on toimia sen estämiseksi".


      • 450983
        450983 kirjoitti:

        Lakkooikeus sentään on tallella, siihen ei Sipiläkään pysty vaikuttamaan. Nyt näkyy Sipilän kokemattomuus ja päättämättömyys politiikassa, nahjus mikä nahjus. Hän kuvittelee, että suomalaiset ovat määrättävissä kuten hänen omassa firmassaan omistajana ja nyt hän on huomannut ettei se toimi sivistys Suomessa, suomalaiset ajattelevat omilla aivoillaan. Persuministerit hokevat vain että on tai ei ole sovittu hallitusohjelmassa, muuta he eivät osaa hokea eikä perustella mitenkään asioita.
        Onneksi vaalit ovat taas vajaan neljän vuoden kuluttua ja saadaan näihinkin asioihinmuutos.

        Mentaakivalmennusta: Toverit, huomenna jaamme kiväärit.


      • 65498

        Ei taida kansa janota kovia päätöksiä vaan suuri raha. Kansa haluaa sellaisia päätöksiä ettei köyhiltä leikata, rikkaailta pitää leikata ja nyt niin ei tapahdu. Koska Sipilä alkaa maksamaan veroja kuten me muut? Sitä odotellessa. Aika surullista luettavaa, onneksi meillä on vielä vapaus valita seuraava eduskunta. Säästöjä voidaan tehdä muuten kuin ottamalla köyhimmiltä ihmisiltä.


      • Kauke
        450983 kirjoitti:

        Lakkooikeus sentään on tallella, siihen ei Sipiläkään pysty vaikuttamaan. Nyt näkyy Sipilän kokemattomuus ja päättämättömyys politiikassa, nahjus mikä nahjus. Hän kuvittelee, että suomalaiset ovat määrättävissä kuten hänen omassa firmassaan omistajana ja nyt hän on huomannut ettei se toimi sivistys Suomessa, suomalaiset ajattelevat omilla aivoillaan. Persuministerit hokevat vain että on tai ei ole sovittu hallitusohjelmassa, muuta he eivät osaa hokea eikä perustella mitenkään asioita.
        Onneksi vaalit ovat taas vajaan neljän vuoden kuluttua ja saadaan näihinkin asioihinmuutos.

        Noo tulihan se sieltä, sosialistien tärkein asia. Lakkooikeus, mutta satutko tietämään että palkanmaksu velvollisuus, loppuu samoihin aikoihin kun lakko alkaa. Miksi et maininnut myös työn jarrutus velvollisuudesta, kun sossu Rinne nostaa sormeaan, niin kaikki teollisuus pudottaa vauhdin minimiin. Eli koneet pyörii juuri sen verran etteivät laakerit ruostu jumiin.
        Tuollaista on sossujen yhteistyö halukkuus vaikeinakin aikoina.Rinne on luvannut myös 110,000 uutta työpaikkaa, mutta missä on Rinteen salaiset teollisuuslaitokset joihin ne tulisi. Vai tarkoittiko hän että joka firmaan tuplaten työhön osallitumattomia pääluottoja, jotka jaarituksillaan vie työinnon työtekijöiltäkin.


      • käsittämätöntä

        Lakkoja ei tarvita jos työnantajan puoleta ei tule sanelupolitiikkaa, vaan asiat sovitaan yhdessä. On se niin vaikea ymmärtää. Nyt on katovuosi ja maatilat vähenevät taas reilusti. Ei yrittäjät talojakaan rakenna jos ne tuottavat tappiota. Lidl on rantautunut vahvasti Suomeen ja saadaan halpaa ruokaa Saksasta.


      • Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen tuskin herättää suuria tunteita muissa kuin ehkä eräissä uskovaisissa piireissä, jotka ovat pitäneet sitä Jumalan antamien käskyjen rikkomisena. Jumala ja PAM lähinnä vastustavat. Toinen juttu on sitten se, koituuko tästä kaupalle mitään hyötyä. On nimittäin arveltu, että siitä voi koitua pikemminkin haittaa, kun kokonaisaukioloaika pitenee mutta kaupaksi menevien tarvaroiden määrä ei. Näin kaupan työvoimakustannukset nousevat. Onhan tämä työllistävä keino mutta se luo samalla paineita kuluttajahintojen nostoon.

        Yleissitovuuden poistaminen siinä muodossa kuin elinkeinoelämä on sitä esittänyt - pienyrittäjille eniten joustoja - voi tarkoittaa sitä, että näemmä tulavaisuudessa työn pirstoutuvan lukuisille alihankkijoille. Siellä kilpailu on sitten veristä ja epäilemättä työntekijä on kokemusten perusteella kärsijän asemassa. Tämä johtanee siihen, että esim. ulkomainen halpatyövoima valtaa rakennusalan kokonaan. Suomalainen rakennusmies on samaan aikaan työttömänä ja verorahat työstä menevät Viroon. Luulisi persujenkin jo tässä vaiheessa hyppäävän kattoon. Ainakin "työmies" Putkoselle tulee silloin paljon selitettävää.

        Ansisidonnaisen päivärahan maksukautta tultaneen lyhentämään. Tässä hallituksen usko on kova. Uskotaan, että työtön kykenee soilloin pakottamaan jonkun ottamaan hänet työhön. Saattaa tietysti olla, että tällä tavoin meilläkin onnistutaan luomat sellaiset työmarkkinat, että työstä saadulla palkalla ei enää tulekaan toimeen. Siellä missä asiaa on kokeiltu, se on pakottanut ihmisiä hakeutumaan useampaankin työhön eli työpäivän pituus voi venyä helposti 12 tuntiseksi. Sitten ei ole muuta kuin työtä ja nukkumista. Sillä lailla sitä päästään ihanneyhteiskuntaan, eikö niin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe