Eräässä taannoisessa ketjussa väitettiin, että ainakin pääkaupunkiseudun motareilla "normaali" ajonopeus olisi 10-15 km/h yli rajoituksen. Rupesin seuraamaan asiaa ihan ajatuksella, kun tulee ajettua aamuin illoin osa työmatkaa moottoritietä pitkin. Hämmästyin itsekin: ylinopeutta ajavat ovat hyvin pieni vähemmistö. Vakionopeussäädin asetettuna "seuraavalle vitoselle" eli juuri viivalle, käytännössä merkitsee 0-1 km/h ylinopeutta: juuri kukaan ei ohita, oikeanpuoleisella kaistalla tullaan hiljalleen perä edellä vastaan.
Täytyy siis kehua, liikennekuri on väitettyä paremmalla tasolla!
Nopeuksista kommentti
16
<50
Vastaukset
Tuo pätee vain 120 km/h alueella. 100 km/h alueella ajetaan noin 10 km/h ylinopeutta, 80 km/h alueella 20 km/h ja 60 km/h tietyön kohdalla noin 30 km/h... Toisaalta, esim. Turunväylän 50 km/h rajoitusalueella mennäänkin sitten 20 km/h alle rajoituksen (itse vetäisen sen saman 10 km/h yli kuin muuallakin).
- 10-14
Omien havaintojeni mukaan sanon, että olet väärässä. Tuusulantiellä on koko matka Kehä III:n ja Mäkelänkadun välillä 80 km/h paitsi siltatyömaan kohdalla 60 km/h ja hyvin kiltisti siellä ajetaan rajoituksen mukaan. Turuntiellä en ole viime aikoina kovin usein ajanut, siellä olen kyllä huomannut, että sen ison siltatyömään kohdalla on porukoilla taipumusta ylinopeuteen.
Ajotapasi perusteella totean, että sietäisit saada kuulan kalloosi, kuten kaikki muutkin kaaharit.
- laitisloka
Täytyy sanoa aamuliikenteestä sen verran, että kun noi pollarit tajuaisivat mennä Kehä 3: le Jumbon tietyömaan kohdalle klo. 6.00- 9.00 mittailemaan nopeuksia ja mieluummin piilosta, niin saisi valtio helkkaristi rahaa päivittäin!! Lähes kaikki ajaa 20- 30 km/h ylinopeutta, 60 km/h:n kohdalla ja lisäksi vielä hullut kaaharit ( varsinkin ryssät ja virolaiset ), jotka haluavat päästä Tuusulan tielle ekana! Toinen paikka on Länsiväylän tietyömaan kohdalla, varsinkin päivällä! Kukaan ei välitä 60:stä hevon paskaa! Ikinä en ole poliiseja/ tutkaa nähnyt kummankaan tietyömaan kohdalla, vaikka lähes päivittäin kuljen molempien ohi!!
- TurunPoikNoloSika
1516 kirjoitti:
totta, Länsiväylän 60 kohdalla jopa bussit menee 80 :D
Niin niin mutta ymmärrätkö että ajamalla mahdollismman kovalla nopeudella bussitkin säästävät polttoainetta. Ovat perillä nopeammin kuin hitaammin ajamalla. Ja sitä paitsi piirturi mittaa aikaa eikä matkaa!
TurunPoikNoloSika kirjoitti:
Niin niin mutta ymmärrätkö että ajamalla mahdollismman kovalla nopeudella bussitkin säästävät polttoainetta. Ovat perillä nopeammin kuin hitaammin ajamalla. Ja sitä paitsi piirturi mittaa aikaa eikä matkaa!
Kyllä piirturi mittaa aikaa, matkaa ja nopeutta, lisäksi siitä voi lukea koska auto on seisonut paikallaan, ym...
- TosinSeEiYmmärrä
sonnypruitti kirjoitti:
Kyllä piirturi mittaa aikaa, matkaa ja nopeutta, lisäksi siitä voi lukea koska auto on seisonut paikallaan, ym...
Kerro se nilimerkki 1516:lle.
- ezpoo
selvä asia, että valvontaa ei ole. Esimerkiksi Länsiväylän korjaus ollut vuoden työn alla. 60 km/h rajoitus. Ajetaan jopa 100km/h.
kaikki tietävät, että poliisi ei välitä valvoa Espoossa - Ei-ole-vähemmistö
Vastaavia käytännön kokemuksia Tampereen ohitustiellä (kehätie). Joka ikinen aamu ja iltapäivä tulee ajeltua vakionopeuden säädin säädettynä 105 km/h (todellinen nopeus 99-100 km/h luokkaa). Täällä suuri osa ajaa ohitseni eli tuo 10-15 km/h ylinopeus on aika yleistä.
- Ritsa.korjattavaksi
Tarkoitat varmaankin Pyhäjärventietä?
Siellä ehdottomasti suurin osa ajaa n.90km/h, ja erittäin harvat yli 100 km/h.
Mene tarkistamaan sen ritsasi nopeusmittarin virhe, se on varmasti paljon suurempi kuin kuvittelet - Ei-ole-vähemmistö
Ritsa.korjattavaksi kirjoitti:
Tarkoitat varmaankin Pyhäjärventietä?
Siellä ehdottomasti suurin osa ajaa n.90km/h, ja erittäin harvat yli 100 km/h.
Mene tarkistamaan sen ritsasi nopeusmittarin virhe, se on varmasti paljon suurempi kuin kuvitteletTarkistettu on monesti ja heittää 5 km/h. Tänäkin aamuna moni ajoi heittämällä ohi vaikka vakkari oli asetettu 108 km/h. Ei siis mitään hitaasti ohi menemisiä vaan heillä oli varmasti yli 10 km/h suurempi nopeus.
- Mittarit.Virheet
Ei-ole-vähemmistö kirjoitti:
Tarkistettu on monesti ja heittää 5 km/h. Tänäkin aamuna moni ajoi heittämällä ohi vaikka vakkari oli asetettu 108 km/h. Ei siis mitään hitaasti ohi menemisiä vaan heillä oli varmasti yli 10 km/h suurempi nopeus.
Yhdenkään mittarin virhe ei ole kaikissa nopeuksissa sama. Jos mittari valehtelee esim. 80km/h-nopeudessa 5km/h se valehtelee satasen nopeudessa jo enemmän puhumataakaan 150km/h-nopeudessa. Siksi mittarivirheestä puhuttaessa kannattaa käyttää prosentteja virheen määrää kerrottaessa.
- 10-14
Täytynee nyt sitten päätellä, että eri alueilla on asiat eri tavalla. Vaikuttaisikohan Liikkuvan poliisin lakkautus asiaan? Helsingin laitoksella on käsittääkseni edelleen erillinen liikennepoliisi, ehkä sitten Tuusulantiellä on enemmän valvontaa, kun se on melkein Kehä III:lle asti Stadin puolella?
- hidasälyiset
Tasakaasuidiootit parantaa turvallisuutta.... just joo.
120 rajoitusalueella valtaosa ajaa pitkää siivua n. 110 km/h (120 mittarinopeudella). Nykyään se nopeus jopa saattaa pysyä suht vakiona, kun rupeaa löytymään vakionopeussäätimiä. Muttei nää tahvot osaa vakkaria käyttää - kun saavuttavat rekan ja ryhtyvät ohittamaan, niin nopeus yleensä tippuu, jopa 10-30 alemmaksi! Ja kun rekka on ohitettu, naksautetaan vakkari taas päälle ja kiihdytetään siihen normaaliin 110/115/120 marssivauhtiin.
Moottoritien alkupäässä kylläkin meno on sellaista lehmät kevätlaitumella tyylistä. Kaikkien on PAKKO päästä jonon keulille. Myös ja erityisesti niiden, joiden normaali marssivauhti on rajoitus -10. Eli
- kiihdytys 100/110 vauhtiin aloitetaan jo 1-2 km ennen kuin rajoitus vaihtuu 80-> 100/120
- ihan siellä moottoritien alkupäässä ajonopeus voi olla suurin sallittu 10, mutta hiipuu 10 min ajon jälkeen
Toisaalta se hidastaminenkin on kovin hidasta eli tietyömaan 80 rajoituksesta tulkinnat ovat ihan mitä vaan 90 ja 120 väliltä. 50 rajoituksilla sentään vähän hidastetaan eli nopeudet sit jotain 70-100.
Moottoritien lopun lähestyessä valtaosa viittaa kintaalla parille ensimmäiselle rajoituskyltille eli kun rajoitus tippuu 120->100 niin perhekipot jatkaa 110 lasissa ja kun tulee eka 80 rajoitus vastaan, niin senkin jälkeen ajellaan vielä pari kilometriä 100 km/h. - thyregffsdfsd
Siinähän nyt ei sinänsä ole mitään vikaa, että motarilla ajetaan alle rajoituksen. Mutta sitä minäkin ihmettelen, että nopeus ei sitten vastaavasti putoa, kun tulee vaikka tietyömaan vuoksi rajoitus.
Yksi hauska kohta on Stadissa tuossa Kalasataman notkelman jälkeen itään mennessä. Sinne on nyt pantu uudet merkit, joilla rajoitus nousee 40->50 ja vasta parisataa metriä myöhemmin loppuu taajama-alue ja rajoitus nousee ->70. Mutta valtaosa tuntuu polkaisen tallan pohjaan heti sen 50-merkin kohdalla.- to.tuus
Sääntöjen ja rajoitusten noudattaminen vaatii taitoa ja älyä mutta sitä ei kaikilta löydy. Kuka tahansa kädetön osaa rikkoa sääntöjä ja ajaa ylinopeutta. Siihen hommaan ei paljon aivokapasiteettia tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17410168Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523425Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493163- 642835
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032189- 1162163
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251993Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671608Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221386Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121356