Kallista on!

MoneyMoney

Kyllä on helvetin kallista ajokortin suorittaminen Suomessa! Mihin perustuu näin pitkä koulutus? Mitä todellisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on harjoittelu- ja syventävällä vaihdella? Miksi moottoripyörä- ja kuorma-auto ajokortin suorittaminen on niin kallista? No, selkeä vastaus on, että autokoululiitto ja autokoulut ovat kehittäneet hyvän bisneksen! Yksinkertaisesti se on vaan näin! Kiitos autokoulu yrittäjät, kun olette tällä tavoin saaneet ajokortin suorittamisen näin vaikeaksi ja kalliiksi! Kiitos!

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonttu8676

      Samaa mieltä!!!!

    • johtajuusvaje_Suomessa

      Se johtuu siitä että jo ajokortin suorittaneet mokailevat niin paljon että huonoista tavoista poissakottamisen sijaan kiusataan aloittelijoita.

      Sama juttu vakuutusmaksuilla, liikennevakuutuksen bonusturva takaa sen että wanha saa olla syypää kolariin ja silti ajaa 70 % halvemmalla maksulla kuin nuorempansa joka ei ole törmäillyt.

    • samitrafi

      Kuljettajaopetus
      Henkilöauton kuljettajaopetuksessa siirryttiin kaksivaiheiseen kuljettajaopetus-malliin vuonna 1989. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli tuottaa oppilaalle riit-tävät valmiudet itsenäiseen ajoharjoitteluun liikenteessä. Toisen vaiheen tavoit-teena oli syventää ensimmäisessä vaiheessa sekä itsenäisessä ajoharjoittelussa opittuja taitoja.22
      Pitkäaikaisen keskustelun ja valmistelun jälkeen kuljettajaopetusta uudistettiin tammikuussa 2013.23 Uudistuksen päätavoitteena oli uusien kuljettajien vakavi-en liikenneonnettomuuksien vähentäminen erityisesti itsenäisen ajamisen en-simmäisinä kuukausina. Keskeisenä ajatuksena on saada oppilas ymmärtämään oma roolinsa vastuullisena kuljettajana.24
      Kuljettajaopetuksessa on noudatettava Trafin vahvistamaa opetussuunnitelmaa. Kuljettajaopetuksen voi hankkia joko autokoulussa tai opetusluvalla. Poliisi voi myöntää opetusluvan ajokorttilaissa määritellyin perustein25.
      Nykymallissa opetus jaetaan kolmeen vaiheeseen: perusvaihe, harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe. Perusvaihe vastaa entisen mallin ensimmäistä vaihetta ja syventävä vaihe toista vaihetta. Uudistuksen yhteydessä myös lisättiin ajo-opetuksen määrää.26
      Opetuksen perusvaiheeseen sisältyy vähintään 19 tuntia teoriaopetusta ja 18 tuntia ajo-opetusta. Perusvaiheen jälkeen oppilas osallistuu kuljettajantutkin-toon (ks. luku 2.2.). Hyväksytysti tutkinnon (teoriakokeen ja ajokokeen) suorit-taneet saavat lyhytaikaisen ajokortin. Itsenäisen opiskelun ja ajoharjoittelun vaiheeseen sisältyy yksi tunti teoriaopetusta ja kaksi tuntia ajo-opetusta auto-koulussa. Syventävässä vaiheessa uusi kuljettaja osallistuu neljään teoria- ja neljään ajo-opetustuntiin autokoulussa. Syventävän vaiheen voi aloittaa aikai-sintaan kolmen kuukauden kuluttua lyhytaikaisen ajokortin saamisesta.

      • asenne_vai_ratinkääntö

        Selvisikö missään vaiheessa mistä ne vakavat liikenneonnettomuudet johtuivat, oliko vika teoria- (kirjallinen koe) vaiko ajotaitopuolella (inssiajo)? Eli eikö muistettu liikennesääntöjä (mm. ylinopeuksia) vai törmäiltiinkö liikennesääntöjen puitteissa (ohjataan päin liikenteenjakajaa, ajetaan ojaan)?

        Ohessa lakipykälä jota ei taideta soveltaa riittävän usein jotta se vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen, kuten silloin jos aina muistettaisiin että ajokortti on ensisijaisesti jotakin aivan muuta kuin henkilöllisyystodistus (poliisilaitoksella ajokortti ei kelpaa henkilöllisyystodistuksena, pankissa ja kaupassa kelpaa);

        Finlexistä lainattua; Ajokorttilaki:
        "56 §

        Uuteen kuljettajantutkintoon määrääminen

        Poliisi voi määrätä kuljettajan uuteen kuljettajantutkintoon, jos hän moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan on toistuvasti syyllistynyt tieliikennelain säännösten rikkomiseen ja tämän vuoksi tai muutoin on todennäköistä syytä epäillä, ettei hän ole säilyttänyt ajotaitoaan."

        Ajotaidolla tässä tarkoitettaneen mm. suojatiesäännön noudattamista, siis sitä tämänhetkistä ajankohtaista puheenaihetta.


    • JuuHeikki

      Niin ja kysymys kuuluu...miksi niin paljon opetusta ja sikamainen hinta? Mikään ei puolla sitä tosi asiaa, että opetusta lisäämällä ei paranneta liikenneturvallisuutta!

      • EiHeikkiEi

        Mikään ei kai mielestäsi puolla myöskään sitä, että lukiossa joudutaan opiskelemaan tietty määrä kursseja, jotta saataisiin todistus lukion suorittamisesta. Eikös pelkät ylioppilaskirjoitukset riittäisi? Jokainen voi itse opiskella kaikki tarvittavat asiat ilman opettajia. Ajatella mikä säästö saataisiinkaan aikaan.


    • KUMMAAHOMMAA

      Jos nyt järjellä ja havainnoilla tilannetta katselee, niin huomaa että autokoulujen tuntikohtainen veloitus on palvelualojen tunti veloituksien keskitasoa. Vaikkakin kulurakenne on korkeampi kuin esimerkiksi parturi/kampaamo alalla.

    • veio1

      2 asiaa.
      Toisaalta on turhan kallis autokoulusysteemi, mutta siitä ei ole hyötyä, koska liikennekulttuurimme on ala-arvoinen ja siten uudet kuskit vain joutuvat painostajien kohteeksi, käännytyskohteeksi liikenteessä.

      Ja toisaalta juuri siksi, koska liikennekulttuurimme on ala-arvoinen yritetään uusia kuskeja kouluttaa niin paljon etteivät lähtisi käännyttäjien kelkkaan.

      Ja vielä toisaalta, ei se ole kallis sisältöön nähden. Autoni takaoven sormenpään kokoinen painauman korjaus maksoi 830e ja oli päivän mittainen projekti. Tämä on kallis maa KOSKA jotkut haluavat paljon voittoa.

      AINUT oikea ratkaisu on se, että vanhat kuskit, joko poistetaan, tai laitetaan maksamaan kalliisti ajotavastaan josta syntyy maamme ala-arvoinen liikennekulttuuri. MUTTA päättäjät eivät uskalla, koska pelkäävät näiden hyökkäävän silmille, kuten he tekevät liikenteessäkin, vaarantaessaan muiden turvallisuuden.

    • veio1

      Liikenteessä on tällä hetkellä AJONEUVOVERO-periaate eli niitä rangaistaan pahiten ketkä saastuttavat liikennettä ja ilmastoa mahdollisimman vähän eli aja vähän ja siististi.
      Toisaalta rangaistaan vähiten niitä jotka saastuttavat eniten sekä ilmastoa että liikennekulttuuriamme.
      Ajoneuvovero on siirrettävä polttoaineen hintaan, silloin maksaa se joka saastuttaa.

      Lähiaikoina on asiasta MIELENOSOITUS Espalla ajoneuvoveron nykyistä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. TULE MUKAAN. Päättäjiä vaaditaan ulos ja kadulle.

      • epe-

        Veio kaikki eivät asu kehä kolmosen sisäpuolella, jossa yleinen liikenne on hoidettu mallikelpoisesti ( paikallisliikenne ja -junat, ratikka, metro). Suomi on laajaan asuttu ja yleinen liikenne on aika heikolla tolalla isoimpien asutuskeskusten ulkopuolella. Itsekkin joudun päivittäin saastuttamaan liikennettä ja ilmastoa päästäkseni töihin.
        Myös vaimo tekee samaa ja lapsetkin käydäkseen koulua. Jopa naapuritkin käyttävät surutta autoa liikkuakseen, koska yleistä liikennettä ei vaan ole. Mutta onnea vaan sinne Espan mielenosoitukseen ja muistakaa saapua metrolla, raitiovaunulla, linja-autolla tai paikallisjunalla, jos vaan satuu aikataulun puitteissa löytymään sopiva vuoro.


    • NicceB

      Ajokortin suorittaminen tutkintopohjaiseksi. Ilman, että pitää suorittaa "pakollisia" teoria- ja ajotunteja!!!!

      • näinmeillä

        Tätähän Trafi haluaisi. Ajokoe 45min autokoulun autolla maksaa 59€ ilman arvonlisäveroa. Kannattava busines Trafille hylätä ja hylätä ja hylätä...


      • veio1

        Se voisi toimia. Ajokoe kaksi osaiseksi, tunti kaupunkiajoa ja tunti maantieajoa.


    • Maksaako

      Vertasin parturiin: Kävin leikkuuttamassa hiukset. Meni 15 min. ja maksoi 24€. Eli tunnin työ 96€.
      Autokoulussa saa minumiopetus on 19h teoriaa ja 18 tuntia ajoa. siis 37 tuntia. Parturissa 37 tuntia olisi 3552€. Parturi ei maksa alviakaan 24:ää prosenttia. Mikä on kallista?

    • JuudasPr

      Kyllä on taas autokoulun omistajat tällä sivulla vauhdissa? Voi, voi...eihän se nyt niin kallista ole, tuo ajokortin suorittaminen? Ainakin jos autokoulu omistajilta kysytään! Totuus on, että ajokortin suorittaminen maksaa autokoulu kautta liikaa! Suorastaa törkeän kallista!!!!

    • qiii

      Voi viddu, mee köyhä töihin niin on rahnaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe