Onko kukaan ollut tekemässä vanhan ajan jääkaappia jossa sahattiin talvipakkasilla järven jäästä isoja jääkuutioita jotka sitten vietiin hevosreellä kotiin sahajauhokasan alle suojaan.
Sieltä sitten hakattiin seuraavana kesänä kirveellä jääkuutioita lypsetyn maidon jäähdyttämiseen.
Ei ollut sähköjä eikä paljon muutakaan.
Wanhan ajan jääkaappi
32
85
Vastaukset
- o.purunen
Meillä oli ne jäät vanhassa, jo lopetetussa savusaunassa sahanpurujen alla.
- oeurut
joo
- eorortu
Savusaunassa on kivaa, saa hyvät löylyt.
eorortu kirjoitti:
Savusaunassa on kivaa, saa hyvät löylyt.
SAANASSA
Savoksi kirjoittanut Kalle Väänänen (Viänänen)
"Jo saanassa kuuluu vastae roeske,
jo kuuluu roeske ja huike ja loeske
ja litisöö ja lätisöö vesj,
kun työntäävyt sissääj jo kuumaah höyryyn.
Ka,ka, jopa pittäähi paenuva köyryyn
koko sinun kommeutesj.
Sieltä sellaeneh hönkä se vastaan tulloo,
että seisaallee iham meinoo sulloo".- juuger
Toi oli hauska.
- ncvnb
Oli joo.
- osidfuos
Jäitä hattuun.
- xcvxcxcv
Jiäkuap.
- cxvxcvxcv
up.
- maatilan-poika
Tapa oli hyvin yleinen maataloissa ennen muinoin. Ohessa pieni kertomus aiheesta.
http://www15.uta.fi/koskivoimaa/arki/1918-40/jaanotto.htm- jää-ukko
Kiitos linkistä. Siinä oli kuvissa tuttua meininkiä ja vaatetuskin on ajanmukainen.
- oeurtert
Jou.
- oreituo
Harmaat huopatossut olivat hyvät.
- cvmnhmk
Ja reikäiset monesti paikatut villasukat.
- öflgökh
Lieksassa sanotaan jiäkuappi.
Muistattehan tarinan Lieksaan muuttaneesta Kauppisesta. Kauppista kutsuttiin paikkakunnan murteen mukaisesti Kaappiseksi. Kauppinen muutti nimensä Kaappiseksi, jolloin häntä ryhdyttiin kutsumaan Kuappiseksi. Nimen vaihto oli taas edessä ja nykyään hän on Komeroinen.
- jää-ukko
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Muistattehan tarinan Lieksaan muuttaneesta Kauppisesta. Kauppista kutsuttiin paikkakunnan murteen mukaisesti Kaappiseksi. Kauppinen muutti nimensä Kaappiseksi, jolloin häntä ryhdyttiin kutsumaan Kuappiseksi. Nimen vaihto oli taas edessä ja nykyään hän on Komeroinen.
Kaikki vääntyy hauskasti. Ennen oli Vuonislahdessa Maurasen kauppa-auto.
Siitähän vääntyi hokema; Maarasen kaappa-aato naarraa saanan laatteilla. - Taas-hän-jauhaa-skeidaa
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Vanha vitsi!
Tiedän jutun alkuperän ja siihen ei kyllä Lieksa kuulunut. Alkuperäinen tarina sijoittui pohjoiseen Savoon ja siitä eteläisempään Karjalaan. Lieksa on aika kaukaa vetäisty, koska tarinaan liittyy sysisavolaiset ja eteläkarjalaiset murteet hyvin vahvasti (Lieksassa ei puhuta kumpaakaan), mutta sitä vanha_lieksalainen ei varmaan ymmärtänyt eikä tiennyt juttua kokonaisuudessaan. Tuon, alunperin suullisena kulkeneen tarinan pani sittemmin paperille muuan luovutetussa Karjalassa syntynyt kynäniekka. Tämän asian minä tiedän ihan varmaksi.
- eiorout
joopa.
- Blljbb
Ylösnosto
- hullun-ilo-on-halpaa
Minkä laitoksen potilas lienee nupintutisuttaja? Lieneekö siellä jaettu tietokoneet kaikille hulluille. Näyttää olevan harjoittelu käynnissä. Tällä palstalla on varmaan muitakin samalta suljetulta osastolta kirjoittelemassa. Eräs on se joka on löytänyt pisteen.
- NUPINTUTISUTTAJA
AI JUMALAUTA SAATANA KOHTA TUTISEE NUPIT
JUMALAUTA MÄ SANON ETTÄ VITTU KYLLÄ NUPPI TUTISEEE PERKELE
VITTU
- Lnkijjjkkk
Wanha aika
- Jäitä.sahannut
Se oli kovaa ja kylmää työtä.
- jää.man
Mutta hauskaa.
- saitkokiksejä
Pisteyttäjärunkkari on taas käynyt näppäilemässä!
- häiriköllelääkettä
Vastalääkettä moderaattorihäirikölle.
- jiäkuappinen
Maatiloissa maito jäähdytettiin jäillä
- jäätön
Tuo jääkaappi toimisi vieläkin.
- o.staja
Paljokohan tuollainen jääkappi maksaa mykyään?
- o.staja
Ei mykyään kun nykyään.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973