"Sapatti on asetettu ihmistä varten''

Eimen

Mark. 2:27
Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
.....
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä. >> Jakeen lisätiedot
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
.........
5Moos. 5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin. > Siirry
Room. 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. > Siirry
Kol. 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,

14

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Jeesus sanoi että jos rikotte yhdenkään käskyn, olette rikkoneet ne kaikki, hän ei valehdellut, eikä liioitellut asiaa. Nämä sanat todistavat että sapattikäsky on yhtä lailla kaikilta meiltä vajavainen, aivan sinne tappamisen kieltävään käskyyn saakka kuin mikä tahansa muukin.
      Meille on siis aivan sama miten käskyjä pidämme, koska kyse on asenteesta hengessämme, eikä lihastamme teoissamme.
      Jos Jumala sanoi että levätkää joka seitsemäs päivä, hän ei sanonut että levätkää joka lauantai, eikä Israelilaiset voi sanoa että se on lauantai, koska heilläkin on kalenterissa satojenkin vuosien pimeä aukko. Sen sijaan hän sanoi että lepopäivä on ihmistä varten, eikä päin vastoin. Käskynä siis voimme pitää sapattia ihan samalla viivalla kuin mitä tahansa niistä kymmenestä, yhtä mahdottomana pitää kuin muitakin. Se ei meille tee eroa tekojemme suhteesta pelastumiseemme.
      Siksi uskon että Raamatun kehoitus pysyä sanassa, tarkoittaa samaa sapattikäskyn kohdalla pysyä sapatissa, lepo Kristuksessa, eli Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on sana, sapatti ja lepo yhtä aikaa.

• Exap
        27.8.2015 23:04
        Sapattia pitävästä kansasta sanotaan:
        "ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni.'"
        Meille taas:
        "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
        "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."
        "Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."
        "Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti."
        "Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."

• JarmoEklund
        27.8.2015 23:16
        Exap kirjoitti:
        Meille taas:
        "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
        "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."
        "Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."
        "Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti."
        "Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."
        AMEN!! Sillä jolla korva on, se kuulkoon.

• JarmoEklund
        27.8.2015 23:18
        Kaiketi olisi hyvä selvittää mitä yhtäläisyyksiä sanoilla "sana" ja "lepo" on, etenkin alkutekstien valossa. Viittaan tietenkin Joh.ev. 1:1-5 jossa Jeesusta verrataan suoraan sanaan.

• Exap
        28.8.2015 0:05
        JarmoEklund kirjoitti:
        Viittaan tietenkin Joh.ev. 1:1-5 jossa Jeesusta verrataan suoraan sanaan.
        Jarmo, aika mielenkiintoista mutta tietty yhteys kyllä on olemassa.
        Sana logos (sana) on johdettu sanasta lego (sanoa).
        Tuo sana lego on siitä mielenkiintoinen, että sen alkuperäinen merkitys on ollut "laskeutua levolle" (lay down to sleep), josta on sitten johtunut tuo muoto laittaa argumentti lepoon (lay an argument to rest), eli siis: "sanoa".
        Word study kertoo: "lego: properly, to say (speak), moving to a conclusion (bringing it to closure, "laying it to rest")"
        Näin siis tuo (löyhä) ketju todellakin muodostuu:
        verbi: laskeutua levolle tai laittaa lepoon
        -> verbi: laittaa sana lepoon eli "sanoa"
        -> subst: "sana".
        Halleluja ! Jeesus on ollut lepoon laittaja alusta asti. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

• No totisesti, Halleluja Jeesus Kristus! Hänen, Jumalan antamassa sanassaan me saamme levon ja sapatin tuhatvuotisessa sapatissa, luomisen seitsemännessä päivässä.

• JarmoEklund kirjoitti:

No totisesti, Halleluja Jeesus Kristus! Hänen, Jumalan antamassa sanassaan me saamme levon ja sapatin tuhatvuotisessa sapatissa, luomisen seitsemännessä päivässä.

Jos uskova sapattina työtä tekevän kivittää, niin rikkooko kivittäjä itse sapattisääntöä?

• Höhhöijäkkiä

Sapattina saa talokin palaa kun palokunta viettää sapattia. ihmiset saa kuolla kun lääkärit ja hoitajat viettää sapattia.

• 1234567---
        Höhhöijäkkiä kirjoitti:

Sapattina saa talokin palaa kun palokunta viettää sapattia. ihmiset saa kuolla kun lääkärit ja hoitajat viettää sapattia.

Minkämoinen onkaan sinun järjenkäyttösi ? Tottakai tulipalot sammutetaan, ja sairaat parannetaan sapattisinkin Jeesuksen esimerkin mukaan. Kapinamieli sinulta nousee sapattia kohtaan.

• 654

654

• 534534
        654 kirjoitti:

654

534534

• 645465
        JarmoEklund kirjoitti:

Exap
        28.8.2015 0:05
        JarmoEklund kirjoitti:
        Viittaan tietenkin Joh.ev. 1:1-5 jossa Jeesusta verrataan suoraan sanaan.
        Jarmo, aika mielenkiintoista mutta tietty yhteys kyllä on olemassa.
        Sana logos (sana) on johdettu sanasta lego (sanoa).
        Tuo sana lego on siitä mielenkiintoinen, että sen alkuperäinen merkitys on ollut "laskeutua levolle" (lay down to sleep), josta on sitten johtunut tuo muoto laittaa argumentti lepoon (lay an argument to rest), eli siis: "sanoa".
        Word study kertoo: "lego: properly, to say (speak), moving to a conclusion (bringing it to closure, "laying it to rest")"
        Näin siis tuo (löyhä) ketju todellakin muodostuu:
        verbi: laskeutua levolle tai laittaa lepoon
        -> verbi: laittaa sana lepoon eli "sanoa"
        -> subst: "sana".
        Halleluja ! Jeesus on ollut lepoon laittaja alusta asti. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

65654

• treret
        JarmoEklund kirjoitti:

JarmoEklund
        27.8.2015 23:16
        Exap kirjoitti:
        Meille taas:
        AMEN!! Sillä jolla korva on, se kuulkoon.

rtewret

• Kiitos "sinä joku" nostoista mutta nämä ei voi puhua ku ei oo sanoja. Mun mielestä tää asia tuli aika tyjentävästi. Hyvä et silti moni lukee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      67
      4262
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      89
      3840
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      49
      3355
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2608
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      23
      2489
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2333
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2157
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1838
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36