Miten saada äiti suostumaan frettiin?

anonyymi007

Olen pian 15 täyttävä tyttö, ja haluaisin fretin. Olen käynyt Suomen frettiliiton kotisivuilla ja eri kasvattajien kotisivuilla.
Minulla on kaksi siskoa, toinen on minua vuoden- toinen kolme vuotta nuorempi, ja hän haluaisi koiran (nimenomaan kultaisennoutajan) Äitini on yksinhuoltaja, mikä vaikuttaa hieman rahalliseen tilanteeseemme.

Olen kuitenkin valmis ottamaan vastuun fretistä, ja maksamaan osan sen menoista (sen minkä kykenen). Pitäisi saada vain äiti ja siskoni (minua yhden vuoden nuorempi) tämän asian taakse!
Meillä on aikaisemmin pitkän koirakuumeen (se oli minulla) ansiosta kaksi hamsteria. Pulla ja Nekku, molemmat tyttelit olivat melko temperamenttisia, mutta eivät tietenkään jyrsijöinä ole sama asia kuin fretti (joka ei ole jyrsiä laisinkaan).

8

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäpäjos_

      Oletko ehdottanut äidillesi, että menisitte vaikka yhdessä kasvattajan tai harrastajan luokse tutustumaan fretteihin livenä? Samalla äitisi pääsisi näkemään frettejä kotioloissa ja kyselemään kysymyksiä frettejä omistavalta, mikä helpottaa suuresti mielipiteen muodostamista eläimestä ja selkeyttää näkemystä siitä olisiko teillä mahdollisuus sellainen ottaa.

      • Anonyymi

        Sitä hän yllätyksekseni ehdottikin muutama päivä viestin jälkeen. Kiitos vastauksesta


    • Liikaonliikaa

      Ei frettiä ja hamstereita samaan asuntoon. Näätäeläimenä sen läsnäolo häiritsisi hamstereiden elämää ja ne sen koska sen ruokavalioon kuuluu pieneläimet ja jyrsijät.. Joten harkitse vielä, olisiko koira kumminkin tuohon hamsu tilanteeseen sopivampi tai sitten odotat hamsujen lähtöä taivaaseen.. Ei voi olla hamsuja ja frettiä samassa taloudessa....

      • Frettiharrastaja

        Voi olla, ei ole mikään este :) kannattaa vain katsoa ettei fretit pääse jyrsijöiden häkille


    • typerättollot
    • FretistäMoneksi

      Minulla on fretti ja yhtäaikaa talvikko, se pikkuisen hamsterilajin edustaja. Tää pieni oli isossa terraariossa korkealle sijoitettuna ja raskas kansi päällä varmistamassa, ettei fretti päässyt terraarioon, jos sattuisi onnistumaan kiipeämisessä. Varminta tosin olisikin, etteivät olisi samassa huoneessa. Koskaan en huomannut kummassakaan lajinedustajassa tressaantumisen merkkejä. Ehkä niillä oli kumpaisellakin omat maailmansa ja fretillä muualla tilaa mennä kera leluineen. Ei mulla fretti hamunnut hullun lailla hamsun kimppuun.
      Fretin kouluttamiseen kannattaa (mm. pureminen) perehtyä ja jutella äitisi kanssa rauhassa aiheesta. Tosin hieman annan myötätuntoa äitiäsi kohtaan, kun yksinhuoltajalla on toisinaan tiukkaa rahan suhteen. Ikävä sanoa tämä sinulle, kun niin kovin frettiä haluaisit ja senkin ymmärrän.
      Oikein kaunista keväänodotusta ja toiveikkaita keskusteluita perheesi kanssa =)

    • Nepsuttaja

      Itselläni sama tilanne mutta ei siskoja eikä veljiä. Olen 14v. Äiti on yksinhuoltaja ja ei haluaisi frettiä. Ketun olisi ostanut (vaikka on todella haastava) mutta vaatii lupiä ja rekisteröintiä erittäin paljon.

    • mietivielä

      En nyt haluisi pilata innostustasi mutta fretin pitäminen ei todellakaaan ole pelkästää suloiseltä näyttävän näädän paijaamista ja hellimistä! Se on kaikkea muuta! Fretti puree ja ihan pirun kovaa pureekin, voi purra koko loppu elämänsä! Fretti ei välttämättä opi ikinä sisäsiistiksi joten paskaa on kirjaimellisesti pitkin seiniä. Fretti ei myöskään ole mikään häkki eläin joten se tulee vilistämään ja tutkimaan jokapaikan kerta toisensa jälkeen samalla tuhoten paikkoja. Paras vaihtoehto olisi jos fretillä olisi oma huone! Oletko valmist lähtemään yöllä eläinlääkäriin koska frettisi on kipeä ja vaatii hoitoa? Lasku tulee perässä ja siinä lukee 200-2000€! Minun viimeisin fretti on ollut minulla noin kuukauden ja neitiin on mennyt jo 1000€ tarvikkeet ja kohta pitäisi laittaa hänelle impantti mikä on pakollinen naaras freteillä!! Fretti vaatii äärimmäisen paljon virikkeitä, jos fretille tulee tylsää se alkaa järsimään kenkiä, kaivautuu sängyn/sohvanrunkoon, kiskoo vaatekaappisi alas tai mitkä vaan kaapin sisällön! Jos äitisi pitää huolen fretin hyvinvoinnista, rahallisesti ja opettaa putukoulutuksen ja laatikolla käynnin niin mikäs siinä mutta tämä pikku tuholainen saattaa silti roikkua teidän jaloissa purren. Fretin pitäminen on vaikeampaa kuin koiran tai kissan. Fretti ei todellakaan ole kaikkille sopiva eläin mutta silti rakastan tätä eläintä! Suosittelen nimittäin miettimään vähän useempaan kertaan kun kahteen. Fretit ovat kuitenki pitkä ikäisiä ja jos fretti joutuu kodin vaihto kierteeseen se on kamala elämä fretille!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe