Lastenvalvoja soitti miehelleni, ettei hän hyväksy mieheni maksamaa elatusmaksua, joka on kahdesta lapsesta 400€. Lapset 3 ja 5 vuotta.
Lastenvalvoja äidin kaveri. Voiko todella olla niin, ettei tuo summa riitä. Lapset ovat isällä vähintään joka toinen vkonloppu, selä arkena vähintään yhden illan ja lomat erikseen.
elatusmaksuista jotain tietävät
28
194
Vastaukset
- Isäpappa
Ei siinä lastenvalvojan hyväksyntää tarvita. Lapsen vanhemmat sopivat elatusmaksusta, ja jollei sopuun päästä, niin tyytymätön osapuoli voi tietenkin viedä asian oikeuteen. Ei kuitenkaan ole mitään takeita, että oikeus olisi valittajan puolella.
- TARKKANA
Jäi vähän epäselväksi.....
Siis onko jo olemassa molempien hyväksymä elatus sopimus missä on summa 400 euroa. Tähän valvojakaan ei voi omasta tahdostaan muutoksia tehdä. Jos ei jommankumman talous tottakai ole merkittävästi muuttunut HUONOMPAAN.
Isolla koska parempi tulo/talous ei mun tietääkseni vaikuta??
Jos sopimusta ei kummiskaan ole, "maksava" osapuoli pitää kummiskin sen hyväksyä nimmarilla. TÄSSÄ PITÄÄ olla tarkkana, neuvona annan, ÄLÄ KOSKAAN pistä nimeä heti paperiin, vie kotiin sopimus/kopio siitä, lue rauhassa.
Lankesin itse ansaan, 400€/2 lasta paperissa, sovittu et muuttuu kun kalliit päivähoitokulut molemmista tippuu pois(suullisesti harmi vaan). Ei kun nimi alle.
Mutta ei muuttunutkaan ja näin menty nyt 4 vuotta, 400€/kuukaus vaikka vko/vko systeemi ja hoitopaikkoja ei siis ole.
Muutosta en saa koska ruksasin alle ja lähivanhempi ei muutosta halua!- TARKKANA
Unohin...
Siis onko summa 400 sovittu vai valvojan alunperin laskettu? Jos ei ole sopimusta, eikä valvojan laskettu summa, tulos voi olla korkeampi kuin kyseinen.
Riippuen vanhempien tulojen ja menojen suuruudesta. Ja tulojen erot vanhempien kesken.
MUTTA tämä pitää kummiskin hyväksyä kuten aikaisemmin kirjoitin.
Ja Suomessa ei siis ole sen enempää väliä kuinka usein Etä pitää lapsia, muuta kuin luonapitovähennykset, jotka ovat naurettavan pieniä jos Etän luona usein, varsinkin vko/vko systeemillä luonapitovähennykset ovat naurettavia.
Jos ei nyt ole sopimusta, ja valvojan laskettu sellanen tulee, johon ei meinaa yhtyä, ainoa tie taitaa olla käräjä oikeuden kautta. Näin täällä neuvotaan aina, ja tätä inhoan, käräjän kautta meno EI koskaan ole lasten etu?! - åpdokåpklerpö
Kyllä muutoksen voi aina hakea, suuntaan tai toiseen, jos on aihetta olettaa, että elarit muutuisivat yli 15%. Eli sinäkin voit muutosta hakea. Lasketuta uudelleen. Jos lähi ei suostu, hae muutos käräjiltä, jos siihen on perusteet. Mutta siis huom, muutoksen on oltava yli 15%. Ihan pienestä ei muutoksia lähdetä vääntämään.
Ja siis niin, kyllä tulojen kasvukin voi vaikuttaa siihen, että elari muuttuisi 15%. Esimerkiksi jos etävanhempi on ollut työtön kun on tehty sopimus, mutta sittemmin vakituisissa kovapalkkaisissa töissä, niin luultavasti voi hakea muutoksen. Sama homma jos lähivanhemman tulotaso on roimasti noussut, niin etä voi hakea muutosta elariin. - TARKKANA
Mutta jos Etä jo on maksanut entuudestaan täyttä laskettua elaria, ja tulot paranee, ja lähivanhemmalla tulot/menot pysyy samana.
Tällaisessa tapauksessa siis elatusavun korotusta EI voi hakea, koska lasten elatustarve ei kohoa vain koska etävanhempi saisi enemmän tuloja.
Tätä tarkoitin huonompaan/parempaan kommentillani!
Tällaisiakin on tullut eteen, et Lähi luulee saavansa enemmän vain koska toiselle tulee palkankorotus. Läpinäkyvää!!
Mutta toisaalta, jos Lähillä ekonomia paranee, logiikalla tämän pitäisi ilmoittaa valvojalle uudelleen laskemista varten.
Nyt vain Suomen maassa Lähivanhempi ei ole ilmoitusvelvollinen, Etä taas on ilmoitusvelvollinen.
Jos Etä ei ole yhtään tietoinen Lähin ekonomiasta, tämähän voi monet vuodet maksaa ylimääräistä?? Ja näitä ei saa takaisin.
Etä taas jos ei ilmoita muutoksista parempaan (jos ei siis maksa täyttä laskettua summaa entuudestaan), hän joutuu jälkikäteen maksaa erotuksen jos tulee ilmi!
Eli Suomen elatusapu käytäntö ei ole tasa-arvoinen eikä tällä vuosisadalla!!
Ja "åpdoklöppinopö??" vielä, 15%????, minulle sanottiin suoraan että ainoa mikä muuttaisi elatusmäärää, on jos joudun työttömäksi.
Olkaa siis tarkkana!! - TARKKANA
Siis kirjoitan vielä vaikka menee aiheesta ohi, ihan vain esimerkkinä.
Maksan siis 400€ elaria, perustuu erohetken lasten kuluihin jotka piti tarkistaa ajan/kulujen mukaan, ja hoitopaikkojen poistumisen jälkeen Etä perustelee summaa laskettuun elatusapuun. Tämä laskettu EI siis ollut alkuperäinen sopimus vaan todelliset menot eli laskut, koska vko/vko niin näin sovittiin. Muutosta en saa koska nimi on elatuspaperissa mutta sovittua muutos tekstiä ei löydy, ja valvoja ei suostu, vaikka asian tietää.
No nyt sitten Lähivanhempi siirtynyt parempi palkkaiseen työhön, muuttanut meidän silloisesta yhteisestä omakotitalosta halvempaan kämppään, ja uusi mies muuttanut yhteen hänen kanssaan.
Eli asumiskustannukset ja tulot muuttuneet taatusti yli sen 15%, aikaa kului jonkin verran ennen kuin tuli mun tietoon.
Eikä siis Lähi ole ilmoitusvelvollinen, ja elatussumman pieneneminen ei kiinnostanut joten ei sanonut mitään ja lapsetkaan ei puhunnu asiasta minulle, oisko kielletty???
No, muutenkaan eivät minulle Lähin asioita puhu, ja hyvä niin.
Ilmoitin muutoksista valvojalle, mutta mitään ei tapahdu!!!
15% siis kuulostaa hyvältä, mut tätä kun ei kaikki noudata! - Uuioperhe
Elatusmaksu se vasta jännä juttu on. Kuinka moni vanhempi mieltää, että sillä on tarkoitus kattaa 50% lapsen kuluista, koska kuuluuhan toisenkin työssäkäyvän jotain maksaa, vai kuuluuko? Näin olisi minusta oikein. Elareilla voi pelailla aika paljon. Työtön mieheni maksoi pojasta elaria 160€ kk ja maksoi itse kaikista isoista menoista puolet, jos rahat riitti. Silti ex rutkutti koko ajan että rahat ei riitä. Hän on töissä. Ex muutti yhteen hyvin rikkaan ja velkaisen miehen kanssa. Poika muutti meille. Sossuun toimitettiin laskelma, jossa ex muka maksoi puolet asumiskuluista. Ohos, rouvalle määrättiin elaria 30€ kk. Ei ollut hänellä enää murhetta riittääkö rahat pojan todellisiin kuluihin.
- sossupaholainen
TARKKANA kirjoitti:
Mutta jos Etä jo on maksanut entuudestaan täyttä laskettua elaria, ja tulot paranee, ja lähivanhemmalla tulot/menot pysyy samana.
Tällaisessa tapauksessa siis elatusavun korotusta EI voi hakea, koska lasten elatustarve ei kohoa vain koska etävanhempi saisi enemmän tuloja.
Tätä tarkoitin huonompaan/parempaan kommentillani!
Tällaisiakin on tullut eteen, et Lähi luulee saavansa enemmän vain koska toiselle tulee palkankorotus. Läpinäkyvää!!
Mutta toisaalta, jos Lähillä ekonomia paranee, logiikalla tämän pitäisi ilmoittaa valvojalle uudelleen laskemista varten.
Nyt vain Suomen maassa Lähivanhempi ei ole ilmoitusvelvollinen, Etä taas on ilmoitusvelvollinen.
Jos Etä ei ole yhtään tietoinen Lähin ekonomiasta, tämähän voi monet vuodet maksaa ylimääräistä?? Ja näitä ei saa takaisin.
Etä taas jos ei ilmoita muutoksista parempaan (jos ei siis maksa täyttä laskettua summaa entuudestaan), hän joutuu jälkikäteen maksaa erotuksen jos tulee ilmi!
Eli Suomen elatusapu käytäntö ei ole tasa-arvoinen eikä tällä vuosisadalla!!
Ja "åpdoklöppinopö??" vielä, 15%????, minulle sanottiin suoraan että ainoa mikä muuttaisi elatusmäärää, on jos joudun työttömäksi.
Olkaa siis tarkkana!!Ei kummankaan tarvitse mitään ilmoittaa, eikä kumpikaan joudu mitään takautuvasti maksamaan siltä ajaltakun sopimus on voimassa. Oman edun mukaista tietysti on hakea muutosta, jos (etä) omat tulot pienenevät tai (lähi) jos tietää etän tulojensuurentuneen olennaisesti. Mutta joskus on tehty sopimus joka on voimassa siihen saakka kunnes lapsi täyttää 18 vuotta,niin se on sellaisenaan voimassa kunnes lapsi täyttää 18 vuotte, ellei sitä yhdessä tai oikeuden päätöksellä muuteta. Ihan riippumatta vanhempien tulojen muutoksista.
- uusiKumppani39
TARKKANA kirjoitti:
Siis kirjoitan vielä vaikka menee aiheesta ohi, ihan vain esimerkkinä.
Maksan siis 400€ elaria, perustuu erohetken lasten kuluihin jotka piti tarkistaa ajan/kulujen mukaan, ja hoitopaikkojen poistumisen jälkeen Etä perustelee summaa laskettuun elatusapuun. Tämä laskettu EI siis ollut alkuperäinen sopimus vaan todelliset menot eli laskut, koska vko/vko niin näin sovittiin. Muutosta en saa koska nimi on elatuspaperissa mutta sovittua muutos tekstiä ei löydy, ja valvoja ei suostu, vaikka asian tietää.
No nyt sitten Lähivanhempi siirtynyt parempi palkkaiseen työhön, muuttanut meidän silloisesta yhteisestä omakotitalosta halvempaan kämppään, ja uusi mies muuttanut yhteen hänen kanssaan.
Eli asumiskustannukset ja tulot muuttuneet taatusti yli sen 15%, aikaa kului jonkin verran ennen kuin tuli mun tietoon.
Eikä siis Lähi ole ilmoitusvelvollinen, ja elatussumman pieneneminen ei kiinnostanut joten ei sanonut mitään ja lapsetkaan ei puhunnu asiasta minulle, oisko kielletty???
No, muutenkaan eivät minulle Lähin asioita puhu, ja hyvä niin.
Ilmoitin muutoksista valvojalle, mutta mitään ei tapahdu!!!
15% siis kuulostaa hyvältä, mut tätä kun ei kaikki noudata!Mitään ei tapahdu, koska olet MIES!! Nämä elari maksut ovat täysin epäreiluja miehiä kohtaan. Jos miehen tulot paranee, niin elarit nousee. Mutta jos naisen tulos nousee, niin silloin elarit ei nouse! On se vaan kumma kuinka näissä asioissa ollaan täysi puolueellisia eli ajetaan vain naisen etua.
- pidpokpor
Siis tarkoitat varmaan, ettei lasten äiti hyväksy summaa? Lastenvalvoja on vain auttaja, välikäsi, neuvoja. Hän ei sanele sitä, millaisen sopimuksen vanhemmat tekevät.
Ja se että millainen summa riittää, riippuu a) lasten elatuksen tarpeesta b) vanhempien tulojen suhteesta.
Eli, minkälaiset ovat lasten kulut? Siitähän miehesi saa tiedot, kun pyytää. Siitä lastenvalvojalla tehdään yleensä laskelma, jossa numeroina näkyy.
Se lasten elatuksen tarve sitten jaetaan vanhempien kesken. Tienaako miehesi paljon enemmän kuin lasten äiti? Jos tienaa (tai tarkemmin sanoen asumisen yms jälkeen mitä jää käteen), niin mies on velvollinen maksamaan enemmän kuin lasten äiti. Jos lasten äiti tienaa enemmän, hän maksaa enemmän. (esim. 50/50, 20/80 tai jopa 0/100 % suhteessa, riippuen vanhempien elatuskyvyn erosta.
Lasten menot voivat olla myös suuria, vaikka lähivanhemman tulot ovat pienet. Otetaan tällainen esimerkki:
lähiäiti on opiskelija, ja elatuskyky 0e (eli kaikki vähäiset tulot menee itsensä elatukseen). Tällöin etävanhempi maksaa elareina kaikki lasten kulut. Jos lähivanhemmalla on töissä käyvä mies, lasten tarhamaksuihin vaikuttaa tuon puolison tulot. Tarhamaksut kahdesta lapsesta voivat olla n. 600e/kk yhteensä. (lähivanhemman uudella kumppanilla, tai etävanhemman uudella kumppanilla, ei ole elatusvelvollisuutta kuitenkaan.)
Lisäksi lapsilla on yleiset elinkustannukset (n. 270e /kk luokkaa/ lapsi) sekä asumiskulut (Arviolta 100e/ lapsi) sekä muut pakolliset kulut kuten vakuutus (20e/lapsi). Tämä tarkoittaa sitä, että kahden lapsen pakollisen elinkustannukset ovat 1380e/kk. Tuosta vähennetään lapsilisä, eli kahdesta yhteensä n. 200e. Koska etävanhempi on 100%:sti elatusvastuussa, hän maksaa elareina koko elatukse, joka on tässä tapauksessa siis 1180e/kk. Se on reilusti enemmän kuin 400e/kk, eikös...
Tämä on toki ääriesimerkki, jossa tarhamaksut ovat maksimit ja lähivanhemmalla ei ole ollenkaan elatuskykyä. Mutta siis on hyvin mahdollista, että elatusmaksu on jotakin tämän summan ja 400e/kk välillä. Jos lapsilla on esimerkiksi se tarhamaksu edes 200e/lapsi, niin se jo pelkästään tekee 400e... Mutta kun ei ole tässä mitään tietoa vanhempien elatuskyvystä tai lasten menoista, niin kovin selkeää vastausta ei voi antaa.
Minun mieheni maksaa yhdestä lapsestaan (5v) elareita 300e/kk. Minä saan lapsestani (4v) elareita 250e/kk. Eli meidän perhe sekä maksaa että saa elareita per lapsi enemmän kuin sinun miehesi.- TARKKANA
pidpokpor kirjoitti:
"Tarhamaksut kahdesta lapsesta voivat olla n. 600e/kk yhteensä. (lähivanhemman uudella kumppanilla, tai etävanhemman uudella kumppanilla, ei ole elatusvelvollisuutta kuitenkaan.)
Lisäksi lapsilla on yleiset elinkustannukset (n. 270e /kk luokkaa/ lapsi) sekä asumiskulut (Arviolta 100e/ lapsi) sekä muut pakolliset kulut kuten vakuutus (20e/lapsi). Tämä tarkoittaa sitä, että kahden lapsen pakollisen elinkustannukset ovat 1380e/kk. Tuosta vähennetään lapsilisä, eli kahdesta yhteensä n. 200e. Koska etävanhempi on 100%:sti elatusvastuussa, hän maksaa elareina koko elatukse, joka on tässä tapauksessa siis 1180e/kk. Se on reilusti enemmän kuin 400e/kk, eikös..."
Juuri tätä tarkoitin:
MISSÄ näissä summissa näkee sen kuinka paljon asumis/elin kustannukset ovat ETÄvanhemman luona, jos on vko/vko?
Jos lähillä maksaa 2 lasta 270 270 100 100= 740€ kuukaudessa eläminen ja asuminen.
Siis kuukaudessa koska Elatuslaskuri menee vain ja ainoastaan kuukausipohjalta, vaikka todellisuus vko/vko systeemin mukaan on vain puoli kuukausi.
Missä lasketaan etän luona tulevat kustannukset??
EI MISSÄÄN, näitä ei lasketa, eikä lähin puolelta vähennetä vaikka vko/vko!!!!
Ainiin, saahan 15 yöstä luonapitovähennystä 58€ / lapsi.
Eli etällä 116€ kuluja, ja lähillä 624€ kuluja asumiseen/elinkustannuksia.
Ja sitten sieltä löytyy vielä laskettuna ne korkeat tarhamaksut, joita ei ole ollu 3 vuoteen.
Mutta muutoksia EI tehdä, vaikka pyytänyt olenkin!!
Mutta tämähän on "lasten edunvalvontaa", vaikka toinen eläisi todellisuudessa ihan rajoilla rahallisesti!! PASKAT!! - Isäpappa
Vähän vanhaan juttuun kommentoin:
"Jos lasten äiti tienaa enemmän, hän maksaa enemmän. (esim. 50/50, 20/80 tai jopa 0/100 % suhteessa, riippuen vanhempien elatuskyvyn erosta."
Negatiivisia elatusmaksuja ei ole olemassa. Jos lähivanhemmalla on ministeripalkka, etävanhempi tyuloton ja huoltosuhde on viikko/viikko (tai vaikka lapset olisi enemmän etävänhemmalla), niin parhaimmassa tapauksessa etävanhempi ei joudu maksamaan. Huonommasa tapauksessa pitää silti maksaa.
- jokimh
Taas uusikko valittamassa miehen elatusmaksun suuruudesta. Se suurus lasketaan miehen tulojen mukaan, ei sinun tahtosi mukaan. Syytät vielä että virkailija äidin tuttu. Virkailija ei voi puuttua asiaan noin vain, Suomessa sentään on laki joka pitää, joten sinun harhaluulojasi.
Tuossa joku valitti, että ei laskekaan maksu, kun lapsi jää päivähoidosta pois. Miksi pitäisi laskea, sillä lapsi tarvitsee monia uusia asioita kouluun mennessä ja kun kasvaa menot vain suurenevat lapsen tarpeissa, joten ole järkevä.
Kyllä se päivä tulee, että enää ei mies elatusmaksu tarvitse maksaa, mutta kunnon isä kyllä silloinkin vielä katsoo, että lapsi voi jatkaa lukujaan ja auttaa jos tarvitsee.
Uusikkojen mielestä lapset pitäisi erossa unohtaa kokonaan kun erotaan, mikä se sellaienn uusikko on ihminen vai peto. Minusta hän on mitä suurimmassa määrin toisen hyväksikäyttäjä, joka haluaa lapsen elatukseen tarvittavatkin varat itselleen, ei sillä uusiomiehellä ole mitään pakkoa maksaa uuden eukon kuluja tai hänen lastensa kuluja yhtään senttiä.
Uudet kumppanit, missä teidän järkenne oikein on. Vai onko uusliitot täynnä näitä hyväksikäyttäjiä, toisen rahoja ja omaisuutta viemässä, siltä tuokin ap:kin kirjoitus varsin paljon kuulostaa.- Isäpappa
"..ei sillä uusiomiehellä ole mitään pakkoa maksaa uuden eukon kuluja tai hänen lastensa kuluja yhtään senttiä."
Käytännössä kyllä joutuu maksamaan, sillä jos muuttaan yksinhuoltajan kanssa kimppaan, yh:n tulot putoavat yh-korotuksen ja asumistuen laskun verran. Joku tämän vajeen tietenkin maksaa, ja kukakohan se yhteistaloudessa on. Helposti tämä tekee enemmän kuin mitä elatusmaksu on. Minä ainakin jouduin aikoinani kustantamaan lapsen menoja enemmän kuin lapsen oma isä.
En minä siitä valittanut, sainhan toisaalta nauttia lapsen seurasta enemmän kuin isänsä. Hieman se silti ihmetytti.
- GoFinlandGo
Kuulkaas rakkaat ihanat eronneet vanhemmat; Kyl se tässä Suomen maassa vaan niin on, että kun hullu ja katkera eronnut äiti (joka on elänyt siihen asti lähinnä miehensä rahoilla) saa päähänsä rahastaa elareilla isää, niin se todellakin onnistuu !
Tapahtuipa tässä tasa-arvoisessa Suomen maassa taannoin seuraavaa; nyk. mieheni erosi (juu, olen se ruikuttava nyxä ;) n. 10 vuotta sitten lastensa äidistä. Ehdotti, että ottaa toisen lapsen koska tiesi, että tulee olemaan exsällä rankkaa kahden kanssa. Ex-vaimon vastaus oli; sä et IKINÄ tule saamaan lapsia, ne ovat MINUN lapsia. Nooh, meni pari kk niin tuli ruikuttaan häntä koipien välissä että ota toinen, en pärjää kahden lapsen kanssa. Jne jne...
Tulipas aika elareiden vaikka yhteishuoltajuus ja toinen lapsi toisella ja toinen toisella. Katos kun ei ollut enää miehen tuloja käytettävissä niin tuli hätä. Ex-vaimo siis työtön/kouluavaustaja tai mikä siivooja lie silloin oli...
Sitten vaan lastenvalvojalle ruikuttaan että voi voi kun on kamalaa ja hirveetä ilman tuloja (IHME !! ) ja mies (siis mun nyx) pisti kampoihin. Sitten mars oikeuteen ja oikeus määräs mun miehen maksamaan elareita ex-ämmälle vaikka toinen lapsi asui meillä. Sillai kai sanos Porilainen... Niin ja tietty määräs maksamaan mun miehen oikeudenkäyntikulut kans....
Mun mies (enkä minä ) emme pystyneet niitä maksamaan (minulla on kaksi omaa lasta) joten kaikki meni ulosottoon. Tällä hetkellä mun mies maksaa palkastaan 1/3 osaa joka kk ulosottoon ja siihen elarit päälle, n. 475€/kk. Onneks mulla on ihan ok palkka... Huoh...
Ex-vaimo teki just lasten kanssa kesällä ulkomaan matkan ja osti uuden auton... :D
Tosin hänellä ei ole rakkautta, meillä on ! Raha ei ole kaiken a ja o !- GoFinlandGo
Tähän vielä lisätäkseni sen, että ihmetyttää noi jotkut äidit miten helvetin katkeria voivat olla eron jälkeen ja vielä näyttää/kostaa sen lasten kautta.... Yleensä kuitenkin on ihan peiliin katsomisen paikka miksi erosivat ! Mutt ei, aina se on miehen vika, hohhhoijjaa...
- rahallasaajaautollapääse
GoFinlandGo kirjoitti:
Tähän vielä lisätäkseni sen, että ihmetyttää noi jotkut äidit miten helvetin katkeria voivat olla eron jälkeen ja vielä näyttää/kostaa sen lasten kautta.... Yleensä kuitenkin on ihan peiliin katsomisen paikka miksi erosivat ! Mutt ei, aina se on miehen vika, hohhhoijjaa...
Niinpä. Miehet ovat aika heikoilla. Minullakin on mies josta hänen entinen puolisonsa halusi erota. Lapsi oli vasta parivuotias. Talot ja tavarat jäi ex:lle. Mies ei saanut mitään mukaansa, ei omia tavaroitakaan, vaatteensa vaan. Jotkut miehet ovat ihan maassa eron jälkeen, eivät osaa pitää puoliaan. Pikkuhiljaa mies nousi suosta ja me tapasimme. Silloin siitä sota syttyi. Alkoi lapsen vieroitus isästään ja elatusmaksun suurenimen vaikka mies oli työtön ja varaton koska hänen yrityksensäkin meni eron myötä. Päähän siis potkittiin suunnalta sun toiselta, armoa ei tullut mistään ja puoliaankaan ei osannut pitää ilmeisen masennuksen takia.
Tästä on vuosia. Mies tapasi lapsensa kun hän on jo aikuinen. Paljon oli välistä arvokkaita vuosia jäänyt mutta nyt hyvissä väleissä. Tuntuu että toisille eronneille äideille, jotka itse sitä välttämättä haluaa, siis erota, raha on tärkein. Kunhan saa vain mahdollisimman paljon rahaa, vaikka toisella ei olisi varaa maksaa niin paljoa. Tämäkin äiti oli erittäin hyväpalkkainen akateeminen nainen. - KummaaTouhua
Joo kyllä tää systeemi on täydellisesti naisen puolella!!
Mieheni erosi exästään 8 vuotta sitten. Toinen lapsi 12 vee jäi isälle ja nuorempi äidille. Isälle määrättiin maksamaan äidille 300 euroa kuussa, vaikka äidillä oli ihan kohtuu hyvä palkka ja lisäksi äiti oli saanut mittavan perinnön (sitä ei kuulemma huomioida näissä elatus asioissa).
Nuorempi lapsi vietti lomansa, kesänsä ja joka toisen viikonlopun meillä. Tämä oli ajallisesti lähes viisi kuukautta vuodessa, mutta elarit piti maksaa niinäkin kesäkuukausina, kun lapsi ei ollut äidillä.
Vanhempi lapsi kasvoi ja alkoi opiskella. Isä auttoi häntä rahallisesti opiskelujen suhteen, mutta äiti ei osallistunut sentilläkään!
Sitten nuorempi lapsi tuli murrosikään ja hänenkin menonsa kasvoivat, niin äiti alkoi pyytää lisää rahaa.. katsos kun isän maksama 300 euroa ja lapsilisä 90 euroa kuussa eli 390 euroa eivät kuulemma riitä lapsen kuluihin!!
Kun olen sivusta tätä touhua katsellut, niin olen todennut, että miehen kuuluu MAKSAA AIVAN KAIKKI! Äidillä ei ole käytännössä mitään elatus velvollisuutta, vaan kaikki otetaan isältä.
- GoFinlandGo
Joku siinä erossa kolahtaa varsinkin äiteihin (toki tietysti myös miehiin) todella lujaa ja varmaan tehdään eropäätöksiä myös tunnekuohuissa ja kadutaan jälkeenpäin. Tosin jälkeenpäin ei ole enää "munaa" myöntää, että mitäs tuli tehtyä. Ts. ero kolahtaa vasta sitten tajuntaan, kun istutaan syksyn pimeinä iltoina yksin sohvalla... Lapsia kun vaan näihin aikuisten hölmöilyihn ei saisi sekottaa...
Munkin miehellä just toinen lapsi täytti täytti 18 vee., muutti pois äidiltään ja lauantaina oltiin siellä kylässä. : ) Onneksi suhde lapsiin korjaantuu sitten aikuisiällä... :) - Järkyttynyt_kansalainen
Ihan oikeastiko on ihmisiä, jotka eivät halua omille lapsilleen turvallista toimeentuloa? Uusia lapsia ja perhettä puskee, mutta jo olemassa olevista ei haluta huolehtia? Olisi parempi, jos moiset typerykset eivät hankkisi lapsia.
- Mitä.Häh
En sit tie mitä tarkoitat turvallisella toimeentulolla. Ilmeisesti sitä, että 3v ja 5v lapset kuluttavat enemmän kuin aikuinen. En voi ymmärtää, miten pieneen lapseen muka voi kulua yli 550€ kuukaudessa. Selittäkää!
- Etkö_ymmärrä
Ruoka, vaatteet, asuminen, mahdollinen hoitopaikka, lelut. Kokeilepa vaikka ihan itse miettiä, paljonko rahaa menisi, jos lapsesi olisivat sinulla koko ajan.
Mieti oikein kovasti. - Mitä.Häh
Etkö_ymmärrä kirjoitti:
Ruoka, vaatteet, asuminen, mahdollinen hoitopaikka, lelut. Kokeilepa vaikka ihan itse miettiä, paljonko rahaa menisi, jos lapsesi olisivat sinulla koko ajan.
Mieti oikein kovasti.Tiedän vain vuoroviikkohuollosta. Ruokaan tietysti menee vain puolet silloin, mutta kaikki muut kulut on silti ollut näissä omalla kontollani.
Aikuisen ihmisen lasketaan pärjäävän n. 500€/kk. Vuoroviikoissa etävanhempi lasketaan lapsettomaksi, joten tuolla pitää elättää sitten myös lapsi. Jos siis on työttömänä. Tiukkaahan se silloin tekee, mutta ei lapsi silti ihan aikuisen verran kuluta. - entajuu
Mitä.Häh kirjoitti:
En sit tie mitä tarkoitat turvallisella toimeentulolla. Ilmeisesti sitä, että 3v ja 5v lapset kuluttavat enemmän kuin aikuinen. En voi ymmärtää, miten pieneen lapseen muka voi kulua yli 550€ kuukaudessa. Selittäkää!
Työtönkin yksinasuva pärjää pienemmillä rahoilla.
- kalliitanuokakarat
Etkö_ymmärrä kirjoitti:
Mieti oikein kovasti.Työtönkin elää vähemmällä, kun 3 ja 5v ja myös pieneläkeläiset, hahaaaa noita lukuja.....
- menemäkeen
Höpsis, ei kukaan lasten valjoja noin sano. Jos maksu on huomattavasti alhainen, tai liian korkea, oi olla että puuttuu, mutta jotenkin en tuota usko. Vanhemmat sopii, ja jos ei sovi maksu katsotaan maksukyvystä. Sinä vaan provoist taas äitejä.
- kaikkeinparasta
ratkaisu kaikkien kannalta on yhteishuolto, ei elatusta, lapset asuvat vanhemmillaan 50/50, lapsilisät ja tarhamaksut tasan..
- jahöpsistä
Ja höpö höpö. Lastenvalvoja ei kenenkään perään soittele. Eikä sitä kiinnosta itseä paljonko kukaan maksaa, jos maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789