Citroën CX

Kiinnostunut

Kokemuksia CX:stä kaivattaisiin. Minkälainen on 2.0 ruiskukone(ominaisuudet), entä mitä muita koneita on olemassa? Mitä omistajat pidätte auton ajo-ominaisuuksista kesällä ja talvella? Miten on äänieristyksen laita?
CX on alkanut kiinnostamaan erittäin paljon.
Vastaajille kiitos etukäteen!

50

7522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lexa

      Mahtava auto! Kone 2,5 ruisku( 138hp), ei kierroskone vaan riski vääntökone ( auto ja kone Häkkistä lainaten: balansissa ).

      Talvella mulla ei ole lämmin, pitää keväällä tutkia missä vika.

      Auto hiljainen, ainakin hiljaisempi kuin Xsara.

      Pikkuvikoja näissä tuntuu olevan, mutta niinhän harrasteautossa pitää ollakin jotain värkkäämistä.

      En oikein suosittele huonoille teille, vaan kyllä tämä on asfalttiteiden kunkku.

      Ps. Eiku ostamaan...sillä se tauti paranee
      (vähäksi aikaa!) ;)

      • Kiinnostunut

        Tuli mieleen tuosta ohjauksesta, että onko CX:ssä se systeemi, jossa ratti on aina suorassa? Jostain muistelisin kuulleeni tällaista, vai oliko se sitten SM:n ominaisuus...


      • Brunkeberg
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Tuli mieleen tuosta ohjauksesta, että onko CX:ssä se systeemi, jossa ratti on aina suorassa? Jostain muistelisin kuulleeni tällaista, vai oliko se sitten SM:n ominaisuus...

        Kyllä CX:ssä on tuo alunperin SM:ssä esitelty Diravi-ohjaus (direction assistée à rappel asservi). Todella hieno systeemi; ohjaus keskittää hyvin voimakkaasti, joten suoraanmeno on taattu, kunhan ohjaus on oikein säädetty. Tehostuksen voimakkuus myös vähenee nopeuden kasvaessa. Äärettömän miellyttävä käytössä, kevyt käännellä ja takaisin päin ei tarvitse kääntää, kun ohjaus pitää palauttamisesta huolen itse.

        Kuten vanha sanonta kuuluu: ”Kyllä Sitikka kulkee suoraan, kunhan muistaa olla ohjaamatta”. (Tämä pätee jo D-malliinkin, vaikkei siinä diravia olekaan.)


      • J
        Brunkeberg kirjoitti:

        Kyllä CX:ssä on tuo alunperin SM:ssä esitelty Diravi-ohjaus (direction assistée à rappel asservi). Todella hieno systeemi; ohjaus keskittää hyvin voimakkaasti, joten suoraanmeno on taattu, kunhan ohjaus on oikein säädetty. Tehostuksen voimakkuus myös vähenee nopeuden kasvaessa. Äärettömän miellyttävä käytössä, kevyt käännellä ja takaisin päin ei tarvitse kääntää, kun ohjaus pitää palauttamisesta huolen itse.

        Kuten vanha sanonta kuuluu: ”Kyllä Sitikka kulkee suoraan, kunhan muistaa olla ohjaamatta”. (Tämä pätee jo D-malliinkin, vaikkei siinä diravia olekaan.)

        Kertokaahan mikä toi Diravi oikein on ja miten toimii. Ensi kertaa kuulin nyt asiasta.


      • heh heh©
        J kirjoitti:

        Kertokaahan mikä toi Diravi oikein on ja miten toimii. Ensi kertaa kuulin nyt asiasta.

        Toimii samalla hydraulipaineella kuin jousitus ja jarut. Ohjausakselin ympärilä on systeemin ohjausyksikkö, joka hoitaa ohjauksen keskittämisen. Nopeustunnistin säätää tehostuksen voimaa, se on mekaaninen keskipakoissäädin joka ottaa voimansa mittarinvaijerin rinnalla olevasta vaijerista. - noin viidenkympin vaudissa tehostus "katoaa". Ohjaus on myös nopea, kaksi kierrosta laidasta laitaan. (Tehostus muuten toimii myös moottorin sammuttamisen jälkeen, niin kauan kuin varaajassa riittää painetta)
        No, tuolla sivulla on selostettu koko homma:

        http://www.godmachine.demon.co.uk/cxsteer.html


      • Visa-mies
        J kirjoitti:

        Kertokaahan mikä toi Diravi oikein on ja miten toimii. Ensi kertaa kuulin nyt asiasta.

        Tuossa 'heh heh' ja 'Brunkeberg' jo kertoilikin aiheesta.

        Jos sinä et ole kuullut DIRAVIsta, niin ei ne inssitkään välttämättä ole. Kolme inssiä katsasti minun CX:ni, koska ohjaustehostimessa oli joku "ongelma". Ongelma liittyi siihen, että inssi ei jaksanut renkaista vääntää ohjausta suuntaan eikä toiseen (kuten ns. normaaleissa autoissa). Lisäksi ongelmaksi koettiin se, että ohjaus palautuu keskelle. Auto oli kuulemma vielä "outo ajettava".

        No, lyhyt esitelmä DIRAVIsta sai inssin vielä kerran koeajamaan auton ja niinpä sitä sitten lähdettiin tuoreen leiman kanssa hallista ulos.


      • Katti
        Visa-mies kirjoitti:

        Tuossa 'heh heh' ja 'Brunkeberg' jo kertoilikin aiheesta.

        Jos sinä et ole kuullut DIRAVIsta, niin ei ne inssitkään välttämättä ole. Kolme inssiä katsasti minun CX:ni, koska ohjaustehostimessa oli joku "ongelma". Ongelma liittyi siihen, että inssi ei jaksanut renkaista vääntää ohjausta suuntaan eikä toiseen (kuten ns. normaaleissa autoissa). Lisäksi ongelmaksi koettiin se, että ohjaus palautuu keskelle. Auto oli kuulemma vielä "outo ajettava".

        No, lyhyt esitelmä DIRAVIsta sai inssin vielä kerran koeajamaan auton ja niinpä sitä sitten lähdettiin tuoreen leiman kanssa hallista ulos.

        Sattui Hämeessä kun katsastusmies ajoi ensin konttorin ympäri ja kysäs sitten multa, että saakos käydä oikein tuolla tiellä ajamassa, kun on etsinny iteleeen CXää. No siinä vaiheessa kyllä tiesin että läpi menee vaikka löytyis pukilla reikä pohjasta. Reikää ei löytynyt, mutta sen jälkeenkin se on drive- inn. paikalla halunnu katsastaa juuri mun CX:n


    • CX-fani

      Mulla on ollut 2,0 CX jo n. 15 vuotta muutaman muun Sitikan lisäksi. Kyllä hän on näistä se varsinainen kissa. Asian huomaa viimeistään kun on jostain syystä joitunut ajamaan jollain muulla merkillä tai jopa uudemmilla Sitikoilla, vaikka nyt tällä saksalaistyylisellä C5:llä. Kerran olin reissujen vuvoksi lähes puoli vuota ilman sitä "herkkua", enkä meinannut osata aluksi ajaa. On se niin letkeä, mikä johtuu osittain myös pitkästä akselivälistä, taitaa olla lähemmäs 2,9 m. Toisaalta kyllähän D- oli vieläkin kissempi, mutta ruoste vei voiton. Kun vaihdoin siihen 89 asteisen termarin, niin kyllä on pärjännyt ja kesällä ilmastointi pitää huolen viileydestä. Äänet ei ole pahat paitsi talvirenkailla jossain 140 km/h alkaen, mutta niin lujaahan ei saa ajaa. Olen pari kertaa katsonut miltä se nopeusrulla näyttää kun tullaan 200 kohdalla takas nollille. En sentään Suomessa.

      • Kiinnostunut

        Minkä verran löytyy polleja tuosta 2.0 koneesta? Kuinka kestää kilometrejä, meinaan vaan että CX:illä on jo ajettu melkoisen paljon.


      • Visa-mies
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Minkä verran löytyy polleja tuosta 2.0 koneesta? Kuinka kestää kilometrejä, meinaan vaan että CX:illä on jo ajettu melkoisen paljon.

        Muutamien (vähän uudempien) CX-mallien tehoja:

        CX 20 TRE: 102 hv
        CX 25 GTi: 138 hv
        CX 25 GTi Turbo 2: 168 hv
        CX 25 RD: 75 hv
        CX 25 TRD Turbo 2: 120 hv

        (Lähde: Automobiili 6/2001, edelleen 2cvkimmolta lainassa)


      • Brunkeberg
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Minkä verran löytyy polleja tuosta 2.0 koneesta? Kuinka kestää kilometrejä, meinaan vaan että CX:illä on jo ajettu melkoisen paljon.

        Ei tuota 2-litraista Rellun konetta ajamalla rikki saa. Se on kaikkein kestävin CX:n koneista.


      • Silver
        Brunkeberg kirjoitti:

        Ei tuota 2-litraista Rellun konetta ajamalla rikki saa. Se on kaikkein kestävin CX:n koneista.

        Onko moottori sama kuin Reno 25 ? ( ym. 2.0 )?


      • CX-fani
        Silver kirjoitti:

        Onko moottori sama kuin Reno 25 ? ( ym. 2.0 )?

        Moottori tuntee Sitikalla merkinnän 829, kuutioita 1995. Samaa konetta on ollut 1980 luvulla ainakin Rellun Fuegoissa, 19 ja 21- malleissa, ehkä myös 25:ssä ja 2 litran Volvoissa. Jos tarvitsee osia, niin halvimmat on löytynyt Volvo- kauppiailta.


      • heh heh©
        CX-fani kirjoitti:

        Moottori tuntee Sitikalla merkinnän 829, kuutioita 1995. Samaa konetta on ollut 1980 luvulla ainakin Rellun Fuegoissa, 19 ja 21- malleissa, ehkä myös 25:ssä ja 2 litran Volvoissa. Jos tarvitsee osia, niin halvimmat on löytynyt Volvo- kauppiailta.

        Missä volvomallissa ko. kone on?


      • Silver
        heh heh© kirjoitti:

        Missä volvomallissa ko. kone on?

        Olisiko tässä nyt jotain väärinkäsitystä ?

        V6 2.7 on yhteistyö moottori Reno/ Peug/ Volvo =
        eli R25 V6, Peug 604 V6, Volvo 260, 760.

        Mutta kuka tietää tarkemmin tästä 2-litraisesta?
        Siis oliko Citr CX 2.0 kone, myös Renoossa, ja
        missä mallissa. Tietenkin olisi kiinnostavaa
        tietää että oliko sellaisenaan , vai oliko joitain
        merkkikohtaisia muutoksia. Esim. R25 2.0 on
        varustettu 2-kurkkuisella Weberillä, joka toimii
        aivan loistavasti, oliko tämä myös sitten CX:ssä ?


      • Rane
        Silver kirjoitti:

        Olisiko tässä nyt jotain väärinkäsitystä ?

        V6 2.7 on yhteistyö moottori Reno/ Peug/ Volvo =
        eli R25 V6, Peug 604 V6, Volvo 260, 760.

        Mutta kuka tietää tarkemmin tästä 2-litraisesta?
        Siis oliko Citr CX 2.0 kone, myös Renoossa, ja
        missä mallissa. Tietenkin olisi kiinnostavaa
        tietää että oliko sellaisenaan , vai oliko joitain
        merkkikohtaisia muutoksia. Esim. R25 2.0 on
        varustettu 2-kurkkuisella Weberillä, joka toimii
        aivan loistavasti, oliko tämä myös sitten CX:ssä ?

        Jostain -83 sta alkaen CX:ssä ollut 2 litran mylly on nimenomaan Renaultin valmistama ja siinä on Weberin 2-reikäinen karburaattori. Samoista perusrojuista rellu ja volvo teki koneet myös mm. volvon 26oseen, joten samoja osia löytyy kaikista kolmesta merkistä. Ko. 2 litran kone taisi olla rellun yleisin kone 80- luvulla mm. 19-21-25 ja fuego- malleissa. Kestävä kuin mikä. Ainahan moottorit on sovitettuja, eli ei ne koskaan käy heittämällä toiseen merkkiin.


      • 164
        Silver kirjoitti:

        Olisiko tässä nyt jotain väärinkäsitystä ?

        V6 2.7 on yhteistyö moottori Reno/ Peug/ Volvo =
        eli R25 V6, Peug 604 V6, Volvo 260, 760.

        Mutta kuka tietää tarkemmin tästä 2-litraisesta?
        Siis oliko Citr CX 2.0 kone, myös Renoossa, ja
        missä mallissa. Tietenkin olisi kiinnostavaa
        tietää että oliko sellaisenaan , vai oliko joitain
        merkkikohtaisia muutoksia. Esim. R25 2.0 on
        varustettu 2-kurkkuisella Weberillä, joka toimii
        aivan loistavasti, oliko tämä myös sitten CX:ssä ?

        Kaverilla oli volvo tuolla 164 2,7 V6 koneella.


    • Kissamies

      Jos kohdalle osuu kohtuukuntoinen CX, niin ottakaa talteen ja pitäkää hyvänä. Niitä tullaan vielä etsimään kissojen ja koirien kanssa kunhan muutama vuosi kuluu. Sitikoiden aatelia, jollaisia ei ole enää pitkään aikaan rakennettu (vaikka viiksimerkit onkin suurentuneet). CX on yllättävän helppo korjattava ja ah sitä ajamisen nautintoa!!

      • kokemjne

        auto on cx25 turbo gti vm1985 eli viimeinen peltipuskuri malli. auto on kunnossa ja koneen olen kunnostanut perusteellisesti. ainoa vika joka jäi on nakutustunnistin jota en löytänyt edes varaosana .ehkä voisi löytyäkkin jos oikein sitkeästi etsisi.hydrauliikka ja alustarakenteet apurunkoineen on moitteettomassa kunnossa,ja kori on myös kelvollisessa kunnossa ja pyyntikin on vain 15000 vanhaa rahaa. kiinnostuneet kirjuuttelemaan.ps itselläni on myös cx24gti break vm 1978 joka on myös myynnissä koska se on jo tarpeettoman suuri minun tarpeisiini.kaikki muu on kunnossa paitsi ovet takaluukku ja kakkosen synkki. eli pientä fiksaamista ovissa jollekkin joka tykkää sellaisesta.kirjoittakaa tai soittakaa 0400-610839


      • 2500cc
        kokemjne kirjoitti:

        auto on cx25 turbo gti vm1985 eli viimeinen peltipuskuri malli. auto on kunnossa ja koneen olen kunnostanut perusteellisesti. ainoa vika joka jäi on nakutustunnistin jota en löytänyt edes varaosana .ehkä voisi löytyäkkin jos oikein sitkeästi etsisi.hydrauliikka ja alustarakenteet apurunkoineen on moitteettomassa kunnossa,ja kori on myös kelvollisessa kunnossa ja pyyntikin on vain 15000 vanhaa rahaa. kiinnostuneet kirjuuttelemaan.ps itselläni on myös cx24gti break vm 1978 joka on myös myynnissä koska se on jo tarpeettoman suuri minun tarpeisiini.kaikki muu on kunnossa paitsi ovet takaluukku ja kakkosen synkki. eli pientä fiksaamista ovissa jollekkin joka tykkää sellaisesta.kirjoittakaa tai soittakaa 0400-610839

        Alkuun pari linkkiä, joissa on melkoisen kattavat listat mitä tarkistaa ennen CX:n ostoa.

        http://users.breathemail.net/mpdevice/cx1new.html

        http://huizen.dds.nl/~toi/citroen_links.html

        Itselläni on -87 25 GTi eli 2,5 litrainen ruiskukone. Tuossa 2.0 litraisessa Douvrin-koneessa (se Renaultin kone) oli tietääkseni kaasutin? Monella ulkomaisella sivulla annetaan ymmärtää että kestävimpiä olisivat nämä isommat (2.0 ja 2.2 vanhemmissa) 2.4 ja 2.5 työntötankokoneet. Tiedä häntä sitten. Paljon taitaa riippua koneen aikaisemmista käyttäjistä. tuo 2.5 litrainen vie olosuhteista ja ajotyylistä riippuen 11-19 l/100km. Korjata on myös saanut, kuten 15-vuotiasta autoa kuuluukin. Melko yllättäen omassani toimii kaikki muut lukuisat sähköherkut paitsi oikean sivupeilin lämmitys :) Automaattisen lämmityslaitteen toiminta lienee syytä tarkastaa erityisen tarkasti. Auto on mulla työmatka-ajossa ja en ehkä suositteli kenellekään vastaavaan käyttöön. Löytyy varmempia ja edullisempiakin pelejä.

        Diravi tosiaan on mukava kunhan ensin tottuu. ohjauspyörän kierroksia laidasta laitaan vain 2.4, mutta kääntöympyräkin on melkoinen. Yhdyn Lexan kommenttiin soveltuvuudesta lähinnä hyväkuntoisille, suorille teille. Kaupungissa ja hiekka teillä ei niin kotonaan.

        Parhaiten lisätietoa saa varmaankin kirjautumalla Sitruunapatonkiin.

        Onnea auton hankintaan!


      • Citroen CX Athena -81
        2500cc kirjoitti:

        Alkuun pari linkkiä, joissa on melkoisen kattavat listat mitä tarkistaa ennen CX:n ostoa.

        http://users.breathemail.net/mpdevice/cx1new.html

        http://huizen.dds.nl/~toi/citroen_links.html

        Itselläni on -87 25 GTi eli 2,5 litrainen ruiskukone. Tuossa 2.0 litraisessa Douvrin-koneessa (se Renaultin kone) oli tietääkseni kaasutin? Monella ulkomaisella sivulla annetaan ymmärtää että kestävimpiä olisivat nämä isommat (2.0 ja 2.2 vanhemmissa) 2.4 ja 2.5 työntötankokoneet. Tiedä häntä sitten. Paljon taitaa riippua koneen aikaisemmista käyttäjistä. tuo 2.5 litrainen vie olosuhteista ja ajotyylistä riippuen 11-19 l/100km. Korjata on myös saanut, kuten 15-vuotiasta autoa kuuluukin. Melko yllättäen omassani toimii kaikki muut lukuisat sähköherkut paitsi oikean sivupeilin lämmitys :) Automaattisen lämmityslaitteen toiminta lienee syytä tarkastaa erityisen tarkasti. Auto on mulla työmatka-ajossa ja en ehkä suositteli kenellekään vastaavaan käyttöön. Löytyy varmempia ja edullisempiakin pelejä.

        Diravi tosiaan on mukava kunhan ensin tottuu. ohjauspyörän kierroksia laidasta laitaan vain 2.4, mutta kääntöympyräkin on melkoinen. Yhdyn Lexan kommenttiin soveltuvuudesta lähinnä hyväkuntoisille, suorille teille. Kaupungissa ja hiekka teillä ei niin kotonaan.

        Parhaiten lisätietoa saa varmaankin kirjautumalla Sitruunapatonkiin.

        Onnea auton hankintaan!

        Pakko kai se minunkin on jotain sanoa :)

        Kyllä ne noi 2,4l omat sitikan koneet on lujimpia! (Minun mielipide...!!!)
        Niitä ei saa rikki vaikka tahtois...
        Rellunkonellakin 500 000km ajaa, kunhan muistaa huoltaa ja pitää säädät kunnossa ...eikä rääkkää!
        Jotkut sanovat että se on 300 000km kone, mutta itselläni on parempia kokemuksia...

        2,4l kone on vaan paljon huolettomampi omistaa ja ajaa...
        Tää 2,0 kone on kyllä pikkaisen pienempi ruokainen, jos varoen ja nopeusrajotusten mukaan ajaa.

        Ja tuosta soratiellä ja muualla huonoissa olosuhteissa ajamisesta sanoisin:
        Jos on leveät renkaat alla tai tukivarrenlaakerit paskana... tai sit kallistuksenvakaajan tanko irti, niin soratielle ei kannata lähteä kisaileen :)
        Jos auto on kunnossa ja 185 renkaat alla niin parempaa menopeliä huonoille teille ei olekaan!!!
        Kokematon kuski alkaa korjaileen perässä joskus esiintyvää pientä "hakemista", mutta siitä ei tule mitään... tuntuu, ku auto olisi kuulilla :)

        Auto huolehtii itse itsensä oikomisesta ja tekeekin sen todella hyvin... ja kun oppii, ettei korjaa perän "hakemista" niin "JA VOT"!
        Perustuu keulapainoon ja siihen että etutassut on leveämmällä, kuin takatassut!
        Itse olen joutunut pakosta ajeleen vm. -92 Opelilla ja ette usko, kuinka harmittaa, kun joku täällä sanoo, että CX on huono ajaa sorateillä!!!!
        Isokissani ei koskaan ole karannut käsistä, mutta toisin on tuon saksalaisen tuulensuojan kanssa!

        Ohjaustehostimesta sen verran, että se on sellainen, että kääntää rattaat paikallaankin suoraan. Puoltaminen on todella helppo säätää ja kannattaa kyllä tehdä, muuten ajaminen on jatkuvaa oikomista ja väännättämistä!

        Joku sanoikin hyvin, että "menee suoraan, kunhan muistaa olla ohjaamatta" :) Hyvin sanottu!!!
        Toisiopumppu (liekö oikea nimi:) huolehtii pienen vaihdelaatikosta tulevan vaijerin avulla siitä, että kun nopeus kasvaa, niin tehostus pienenee (ja lopulta loppuu)

        Tähän loppuun voisin kertoa pienen jutskan omasta möhlingistä, ette kenellekkään jää pahamieli yo. jutusta :)

        Mulla tuli tehostimeen aikanaan sellainen vika, että ohjauksessa alkoi tuntua stoppi, äkki väistöliikkeissä!
        Meinasin ajaa yhden jarruttelija tätin perään, ku auto ei kääntynytkään...
        No eiku tehostin irti ja vähän pioneerihenkeä - ajattelin.
        Vika löytyi (sellainen teflon kuula oli kulunut) ja ei ku tehostin kasaan ja paikalleen...
        No, kun sain auton käyntiin, niin isokissahan käänsi tassut sivulle :)
        ...Keskitys oli joutunut hukkaan... Aika hakemisessa oli saada kohdalleen... ;)
        Kun tehostimen avaa, niin sen perässä on aukot, jonne pitää työntää pinnat, niin sen saa kasattua samalla lailla, kuin ne olivat...

        Jännä juttu muuten, kun ohjausakselin ottaa irti "rätistä" niin auto kääntää rattaita siltikin :) Eli autolla vois ajaa ilman ohjausakseliakin :)

        Tais tulla toistettua, jo edellä kerrottuja asioita, kun en ehtinyt kaikkia lukea…
        Hyvät kesän odotukset muille Sitikalle sielunsa myyneille :)


      • Brunkeberg
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Pakko kai se minunkin on jotain sanoa :)

        Kyllä ne noi 2,4l omat sitikan koneet on lujimpia! (Minun mielipide...!!!)
        Niitä ei saa rikki vaikka tahtois...
        Rellunkonellakin 500 000km ajaa, kunhan muistaa huoltaa ja pitää säädät kunnossa ...eikä rääkkää!
        Jotkut sanovat että se on 300 000km kone, mutta itselläni on parempia kokemuksia...

        2,4l kone on vaan paljon huolettomampi omistaa ja ajaa...
        Tää 2,0 kone on kyllä pikkaisen pienempi ruokainen, jos varoen ja nopeusrajotusten mukaan ajaa.

        Ja tuosta soratiellä ja muualla huonoissa olosuhteissa ajamisesta sanoisin:
        Jos on leveät renkaat alla tai tukivarrenlaakerit paskana... tai sit kallistuksenvakaajan tanko irti, niin soratielle ei kannata lähteä kisaileen :)
        Jos auto on kunnossa ja 185 renkaat alla niin parempaa menopeliä huonoille teille ei olekaan!!!
        Kokematon kuski alkaa korjaileen perässä joskus esiintyvää pientä "hakemista", mutta siitä ei tule mitään... tuntuu, ku auto olisi kuulilla :)

        Auto huolehtii itse itsensä oikomisesta ja tekeekin sen todella hyvin... ja kun oppii, ettei korjaa perän "hakemista" niin "JA VOT"!
        Perustuu keulapainoon ja siihen että etutassut on leveämmällä, kuin takatassut!
        Itse olen joutunut pakosta ajeleen vm. -92 Opelilla ja ette usko, kuinka harmittaa, kun joku täällä sanoo, että CX on huono ajaa sorateillä!!!!
        Isokissani ei koskaan ole karannut käsistä, mutta toisin on tuon saksalaisen tuulensuojan kanssa!

        Ohjaustehostimesta sen verran, että se on sellainen, että kääntää rattaat paikallaankin suoraan. Puoltaminen on todella helppo säätää ja kannattaa kyllä tehdä, muuten ajaminen on jatkuvaa oikomista ja väännättämistä!

        Joku sanoikin hyvin, että "menee suoraan, kunhan muistaa olla ohjaamatta" :) Hyvin sanottu!!!
        Toisiopumppu (liekö oikea nimi:) huolehtii pienen vaihdelaatikosta tulevan vaijerin avulla siitä, että kun nopeus kasvaa, niin tehostus pienenee (ja lopulta loppuu)

        Tähän loppuun voisin kertoa pienen jutskan omasta möhlingistä, ette kenellekkään jää pahamieli yo. jutusta :)

        Mulla tuli tehostimeen aikanaan sellainen vika, että ohjauksessa alkoi tuntua stoppi, äkki väistöliikkeissä!
        Meinasin ajaa yhden jarruttelija tätin perään, ku auto ei kääntynytkään...
        No eiku tehostin irti ja vähän pioneerihenkeä - ajattelin.
        Vika löytyi (sellainen teflon kuula oli kulunut) ja ei ku tehostin kasaan ja paikalleen...
        No, kun sain auton käyntiin, niin isokissahan käänsi tassut sivulle :)
        ...Keskitys oli joutunut hukkaan... Aika hakemisessa oli saada kohdalleen... ;)
        Kun tehostimen avaa, niin sen perässä on aukot, jonne pitää työntää pinnat, niin sen saa kasattua samalla lailla, kuin ne olivat...

        Jännä juttu muuten, kun ohjausakselin ottaa irti "rätistä" niin auto kääntää rattaita siltikin :) Eli autolla vois ajaa ilman ohjausakseliakin :)

        Tais tulla toistettua, jo edellä kerrottuja asioita, kun en ehtinyt kaikkia lukea…
        Hyvät kesän odotukset muille Sitikalle sielunsa myyneille :)

        Sitikan ohjaus on jo D-mallissa (1955) toteutettu samalla suurpainehydrauliikalla kuin jousitus ja jarrut. Kun paineet ovat päällä, ei ratin ja hammastangon välillä ole mitään mekaanista yhteyttä. Ratilla ohjataan hydrauliventtiilejä, jotka vaikuttavat hammastankoon. Ratti voisi aivan hyvin olla vaikka monta metriä korin ulkopuolella ja sieltä vain hydrauliputkilla yhdistetty ohjausventtiileihin.


      • CX
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Pakko kai se minunkin on jotain sanoa :)

        Kyllä ne noi 2,4l omat sitikan koneet on lujimpia! (Minun mielipide...!!!)
        Niitä ei saa rikki vaikka tahtois...
        Rellunkonellakin 500 000km ajaa, kunhan muistaa huoltaa ja pitää säädät kunnossa ...eikä rääkkää!
        Jotkut sanovat että se on 300 000km kone, mutta itselläni on parempia kokemuksia...

        2,4l kone on vaan paljon huolettomampi omistaa ja ajaa...
        Tää 2,0 kone on kyllä pikkaisen pienempi ruokainen, jos varoen ja nopeusrajotusten mukaan ajaa.

        Ja tuosta soratiellä ja muualla huonoissa olosuhteissa ajamisesta sanoisin:
        Jos on leveät renkaat alla tai tukivarrenlaakerit paskana... tai sit kallistuksenvakaajan tanko irti, niin soratielle ei kannata lähteä kisaileen :)
        Jos auto on kunnossa ja 185 renkaat alla niin parempaa menopeliä huonoille teille ei olekaan!!!
        Kokematon kuski alkaa korjaileen perässä joskus esiintyvää pientä "hakemista", mutta siitä ei tule mitään... tuntuu, ku auto olisi kuulilla :)

        Auto huolehtii itse itsensä oikomisesta ja tekeekin sen todella hyvin... ja kun oppii, ettei korjaa perän "hakemista" niin "JA VOT"!
        Perustuu keulapainoon ja siihen että etutassut on leveämmällä, kuin takatassut!
        Itse olen joutunut pakosta ajeleen vm. -92 Opelilla ja ette usko, kuinka harmittaa, kun joku täällä sanoo, että CX on huono ajaa sorateillä!!!!
        Isokissani ei koskaan ole karannut käsistä, mutta toisin on tuon saksalaisen tuulensuojan kanssa!

        Ohjaustehostimesta sen verran, että se on sellainen, että kääntää rattaat paikallaankin suoraan. Puoltaminen on todella helppo säätää ja kannattaa kyllä tehdä, muuten ajaminen on jatkuvaa oikomista ja väännättämistä!

        Joku sanoikin hyvin, että "menee suoraan, kunhan muistaa olla ohjaamatta" :) Hyvin sanottu!!!
        Toisiopumppu (liekö oikea nimi:) huolehtii pienen vaihdelaatikosta tulevan vaijerin avulla siitä, että kun nopeus kasvaa, niin tehostus pienenee (ja lopulta loppuu)

        Tähän loppuun voisin kertoa pienen jutskan omasta möhlingistä, ette kenellekkään jää pahamieli yo. jutusta :)

        Mulla tuli tehostimeen aikanaan sellainen vika, että ohjauksessa alkoi tuntua stoppi, äkki väistöliikkeissä!
        Meinasin ajaa yhden jarruttelija tätin perään, ku auto ei kääntynytkään...
        No eiku tehostin irti ja vähän pioneerihenkeä - ajattelin.
        Vika löytyi (sellainen teflon kuula oli kulunut) ja ei ku tehostin kasaan ja paikalleen...
        No, kun sain auton käyntiin, niin isokissahan käänsi tassut sivulle :)
        ...Keskitys oli joutunut hukkaan... Aika hakemisessa oli saada kohdalleen... ;)
        Kun tehostimen avaa, niin sen perässä on aukot, jonne pitää työntää pinnat, niin sen saa kasattua samalla lailla, kuin ne olivat...

        Jännä juttu muuten, kun ohjausakselin ottaa irti "rätistä" niin auto kääntää rattaita siltikin :) Eli autolla vois ajaa ilman ohjausakseliakin :)

        Tais tulla toistettua, jo edellä kerrottuja asioita, kun en ehtinyt kaikkia lukea…
        Hyvät kesän odotukset muille Sitikalle sielunsa myyneille :)

        No eiku tehostin irti ja vähän pioneerihenkeä - ajattelin.
        Vika löytyi (sellainen teflon kuula oli kulunut) ja ei ku tehostin kasaan ja paikalleen...
        No, kun sain auton käyntiin, niin isokissahan käänsi tassut sivulle :)
        ...Keskitys oli joutunut hukkaan... Aika hakemisessa oli saada kohdalleen... ;)
        Kun tehostimen avaa, niin sen perässä on aukot, jonne pitää työntää pinnat, niin sen saa kasattua samalla lailla, kuin ne olivat...



        Onnistuitko tosiaan korjaamaan CX:n ohjaustehostimen??!!
        Tehtaan mukaan tuota tehostinta ei saa purkaa edes valtuutettu korjaamo, eikä siihen saa näin ollen kuulemma osiakaan. Itse en ole koskaan kuullut onnistuneesta tehostimen korjauksesta, mutta useista epäonnistuneista kylläkin.


      • Citroen CX Athena -81
        CX kirjoitti:

        No eiku tehostin irti ja vähän pioneerihenkeä - ajattelin.
        Vika löytyi (sellainen teflon kuula oli kulunut) ja ei ku tehostin kasaan ja paikalleen...
        No, kun sain auton käyntiin, niin isokissahan käänsi tassut sivulle :)
        ...Keskitys oli joutunut hukkaan... Aika hakemisessa oli saada kohdalleen... ;)
        Kun tehostimen avaa, niin sen perässä on aukot, jonne pitää työntää pinnat, niin sen saa kasattua samalla lailla, kuin ne olivat...



        Onnistuitko tosiaan korjaamaan CX:n ohjaustehostimen??!!
        Tehtaan mukaan tuota tehostinta ei saa purkaa edes valtuutettu korjaamo, eikä siihen saa näin ollen kuulemma osiakaan. Itse en ole koskaan kuullut onnistuneesta tehostimen korjauksesta, mutta useista epäonnistuneista kylläkin.

        Moi!

        Kun laitatte ne pinnat reikiin niin pääsette helpommalla...

        Muistaakseni n. nro100000 yrityskerta osui oikeaan, kun kasattiin sitä :)
        Aina vaan veti kissan tassuja vasempaan...

        Siellä on sellainen neljän teflonpallon yhdistelmä... ihmeellisen näköinen kapistus...
        Kuulin sen nimenkin jostain, mutta nyt "muutaman" oluen jälkeen en sitä nimee muista...
        Niistä yhden sivu oli kuitenkin kulunut...
        Niitä pallukoita ei tietenkään saa mistään muualta, kuin toisista särkyneistä tehostajista... :)
        Itse sain teflonkuulan Rantsilasta yhdeltä sitikkapajalta, jonka senkään nimee en muista :)
        Se mies oli ollu asentajana "Auto Pallas" nimisessä firmassa Temmeksellä... Mukavan oloinen kaveri!

        Temmeksellä on vieläkin sellainen CX hautausmaa... Kait "Auto Pallaksen" jäänteitä?
        Surullisen näköistä, kun parikymmentä Isoa kissaa on rivissä pukeilla ja kaikilta puuttuu jotain... Toisilta silmät, toisilta jotain muuta :(
        Sieltä saa varmaan tehostajiakin edullisesti, jos vastaava vika vaivaa...
        Mutta jos on Pioneerihenkeä, niin ei ku kokeilemaan vaan... Kokemus kasvattaa...

        Kyllä Storkkikin on tehostajia korjannut!
        Ja Kajaanin Arikin muistaakseni sellaisesta joskus jutteli! (?)

        Juu ja tosta "ilman rattiakselia" jutusta vielä, että se tanko on kai vain putken katkeamisia (tms...)varten?

        Me kattos ensin ajateltiin, että otetaan akseli "rätistä" irti ja annetaan tehostimen hakea keskitys kohdalleen ja sitte se rätti kiinni... :)
        ...Ette arvaa, kuin nauratti, ku kisu käänsi rattaita ilman akselia :)
        ...No Tyhmän täytyy kokeilla, ennen ku oppii... :)

        Mikä on muuten sen Paineanturin nimi, josta lähtee hydr. merkkivalon johto?
        Meillä on nääs Ruåttinkielinen kirja ja siitä, kun sen nimen kääntää, niin se on EMÄTIN :)
        Ei kait sitä suomeen ole suoraan käännetty?

        Olis kyllä kiva mennä johonkin Citikka liikkeeseen ja sanoa, että mun kissan emättimessä on jotain vikaa, kun aina vaan punasta vilkuttaa :)

        Nyt täytyy lopettaa tää lässytys!
        Pysykää miehinä ja naisina ja nauttikaa ilmatyynyaluksista... Tän täytyy vielä rahapulassa tyytyä tuulensuojaan... :)

        ...Vielä täytyy lisätä, että ihmisethän sen tehostajan on tehneetkin, niin kukas sitä korjais, ellei ihminen? :)
        ...Vaikka taitaa olla piirilevyä ja piuhaa se ihminen, joka sen on kasannut, mutta kumminkin...

        Vetoniveliinkin saa muutens ne kuulat vaihdettua, jos nivelet nalkuttaa...
        (Sopivat kuulat voi olla hakusalla. Isot laakerit vaan ja rälläkällä... Ensin täytyy olla "suhteita" vähän, että saa ne laakerit :)
        Auttaa pitkäksi aikaa, vaikka suurin syy onkin kupi kuluminen...
        Niitäkään kuulemma "ei voi vaihtaa" :)
        Siinä onkin pähkinää, kuinka sa ne kuulat sisälle :)
        Ekaksi tietysti vaihdetaan puolia...

        Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy... *Hokee itselleen* :)

        Jatkakaa... :)


      • Citroen CX Athena -81
        Brunkeberg kirjoitti:

        Sitikan ohjaus on jo D-mallissa (1955) toteutettu samalla suurpainehydrauliikalla kuin jousitus ja jarrut. Kun paineet ovat päällä, ei ratin ja hammastangon välillä ole mitään mekaanista yhteyttä. Ratilla ohjataan hydrauliventtiilejä, jotka vaikuttavat hammastankoon. Ratti voisi aivan hyvin olla vaikka monta metriä korin ulkopuolella ja sieltä vain hydrauliputkilla yhdistetty ohjausventtiileihin.

        Tunnen mää kyllä olevani "jonkin verran" Sitikkani sielunelämästä perillä, mutta aina on aukkoja sivistyksessä :)
        hydrauliikkakin on jo niin tuttu, että taidan antaa joskus syntyvälle lapselleni nimeksi "Iidu suurpainehydrauliikka Sitronen" :)
        Tulis vaan kesä, että pääsis "rappaamaan"...

        Mitenkäs sulla Brunkeberg toi sitikka tietämys on karttunut?
        (...Olen huomannut, että asiantuntemusta löytyy...)
        Iänmyötä harrastellessa vai työkseskö sitikoita rappaat?
        ilmatyynyalus for ever :)


      • Heh heh©
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Moi!

        Kun laitatte ne pinnat reikiin niin pääsette helpommalla...

        Muistaakseni n. nro100000 yrityskerta osui oikeaan, kun kasattiin sitä :)
        Aina vaan veti kissan tassuja vasempaan...

        Siellä on sellainen neljän teflonpallon yhdistelmä... ihmeellisen näköinen kapistus...
        Kuulin sen nimenkin jostain, mutta nyt "muutaman" oluen jälkeen en sitä nimee muista...
        Niistä yhden sivu oli kuitenkin kulunut...
        Niitä pallukoita ei tietenkään saa mistään muualta, kuin toisista särkyneistä tehostajista... :)
        Itse sain teflonkuulan Rantsilasta yhdeltä sitikkapajalta, jonka senkään nimee en muista :)
        Se mies oli ollu asentajana "Auto Pallas" nimisessä firmassa Temmeksellä... Mukavan oloinen kaveri!

        Temmeksellä on vieläkin sellainen CX hautausmaa... Kait "Auto Pallaksen" jäänteitä?
        Surullisen näköistä, kun parikymmentä Isoa kissaa on rivissä pukeilla ja kaikilta puuttuu jotain... Toisilta silmät, toisilta jotain muuta :(
        Sieltä saa varmaan tehostajiakin edullisesti, jos vastaava vika vaivaa...
        Mutta jos on Pioneerihenkeä, niin ei ku kokeilemaan vaan... Kokemus kasvattaa...

        Kyllä Storkkikin on tehostajia korjannut!
        Ja Kajaanin Arikin muistaakseni sellaisesta joskus jutteli! (?)

        Juu ja tosta "ilman rattiakselia" jutusta vielä, että se tanko on kai vain putken katkeamisia (tms...)varten?

        Me kattos ensin ajateltiin, että otetaan akseli "rätistä" irti ja annetaan tehostimen hakea keskitys kohdalleen ja sitte se rätti kiinni... :)
        ...Ette arvaa, kuin nauratti, ku kisu käänsi rattaita ilman akselia :)
        ...No Tyhmän täytyy kokeilla, ennen ku oppii... :)

        Mikä on muuten sen Paineanturin nimi, josta lähtee hydr. merkkivalon johto?
        Meillä on nääs Ruåttinkielinen kirja ja siitä, kun sen nimen kääntää, niin se on EMÄTIN :)
        Ei kait sitä suomeen ole suoraan käännetty?

        Olis kyllä kiva mennä johonkin Citikka liikkeeseen ja sanoa, että mun kissan emättimessä on jotain vikaa, kun aina vaan punasta vilkuttaa :)

        Nyt täytyy lopettaa tää lässytys!
        Pysykää miehinä ja naisina ja nauttikaa ilmatyynyaluksista... Tän täytyy vielä rahapulassa tyytyä tuulensuojaan... :)

        ...Vielä täytyy lisätä, että ihmisethän sen tehostajan on tehneetkin, niin kukas sitä korjais, ellei ihminen? :)
        ...Vaikka taitaa olla piirilevyä ja piuhaa se ihminen, joka sen on kasannut, mutta kumminkin...

        Vetoniveliinkin saa muutens ne kuulat vaihdettua, jos nivelet nalkuttaa...
        (Sopivat kuulat voi olla hakusalla. Isot laakerit vaan ja rälläkällä... Ensin täytyy olla "suhteita" vähän, että saa ne laakerit :)
        Auttaa pitkäksi aikaa, vaikka suurin syy onkin kupi kuluminen...
        Niitäkään kuulemma "ei voi vaihtaa" :)
        Siinä onkin pähkinää, kuinka sa ne kuulat sisälle :)
        Ekaksi tietysti vaihdetaan puolia...

        Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy... *Hokee itselleen* :)

        Jatkakaa... :)

        Oletkos sitä koskaan joutunut purkamaan?
        Väittävät siitäkin, että tarvitaan semmoisia erikoistyökaluja, että ei oo kun tehtaalla?

        Ite en ole vielä joutunut kokeilemaan, kun ei ole vikaa niissä vielä tullut vastaan, mutta periaatteena tietysti myös on, että kaikki on tehtävä itse tai ainakin kokeiltava. Mitäs harrastusta se on jos toisilla teettää, he heh;-D

        No jatketaan..
        Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy...


      • Rane
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Moi!

        Kun laitatte ne pinnat reikiin niin pääsette helpommalla...

        Muistaakseni n. nro100000 yrityskerta osui oikeaan, kun kasattiin sitä :)
        Aina vaan veti kissan tassuja vasempaan...

        Siellä on sellainen neljän teflonpallon yhdistelmä... ihmeellisen näköinen kapistus...
        Kuulin sen nimenkin jostain, mutta nyt "muutaman" oluen jälkeen en sitä nimee muista...
        Niistä yhden sivu oli kuitenkin kulunut...
        Niitä pallukoita ei tietenkään saa mistään muualta, kuin toisista särkyneistä tehostajista... :)
        Itse sain teflonkuulan Rantsilasta yhdeltä sitikkapajalta, jonka senkään nimee en muista :)
        Se mies oli ollu asentajana "Auto Pallas" nimisessä firmassa Temmeksellä... Mukavan oloinen kaveri!

        Temmeksellä on vieläkin sellainen CX hautausmaa... Kait "Auto Pallaksen" jäänteitä?
        Surullisen näköistä, kun parikymmentä Isoa kissaa on rivissä pukeilla ja kaikilta puuttuu jotain... Toisilta silmät, toisilta jotain muuta :(
        Sieltä saa varmaan tehostajiakin edullisesti, jos vastaava vika vaivaa...
        Mutta jos on Pioneerihenkeä, niin ei ku kokeilemaan vaan... Kokemus kasvattaa...

        Kyllä Storkkikin on tehostajia korjannut!
        Ja Kajaanin Arikin muistaakseni sellaisesta joskus jutteli! (?)

        Juu ja tosta "ilman rattiakselia" jutusta vielä, että se tanko on kai vain putken katkeamisia (tms...)varten?

        Me kattos ensin ajateltiin, että otetaan akseli "rätistä" irti ja annetaan tehostimen hakea keskitys kohdalleen ja sitte se rätti kiinni... :)
        ...Ette arvaa, kuin nauratti, ku kisu käänsi rattaita ilman akselia :)
        ...No Tyhmän täytyy kokeilla, ennen ku oppii... :)

        Mikä on muuten sen Paineanturin nimi, josta lähtee hydr. merkkivalon johto?
        Meillä on nääs Ruåttinkielinen kirja ja siitä, kun sen nimen kääntää, niin se on EMÄTIN :)
        Ei kait sitä suomeen ole suoraan käännetty?

        Olis kyllä kiva mennä johonkin Citikka liikkeeseen ja sanoa, että mun kissan emättimessä on jotain vikaa, kun aina vaan punasta vilkuttaa :)

        Nyt täytyy lopettaa tää lässytys!
        Pysykää miehinä ja naisina ja nauttikaa ilmatyynyaluksista... Tän täytyy vielä rahapulassa tyytyä tuulensuojaan... :)

        ...Vielä täytyy lisätä, että ihmisethän sen tehostajan on tehneetkin, niin kukas sitä korjais, ellei ihminen? :)
        ...Vaikka taitaa olla piirilevyä ja piuhaa se ihminen, joka sen on kasannut, mutta kumminkin...

        Vetoniveliinkin saa muutens ne kuulat vaihdettua, jos nivelet nalkuttaa...
        (Sopivat kuulat voi olla hakusalla. Isot laakerit vaan ja rälläkällä... Ensin täytyy olla "suhteita" vähän, että saa ne laakerit :)
        Auttaa pitkäksi aikaa, vaikka suurin syy onkin kupi kuluminen...
        Niitäkään kuulemma "ei voi vaihtaa" :)
        Siinä onkin pähkinää, kuinka sa ne kuulat sisälle :)
        Ekaksi tietysti vaihdetaan puolia...

        Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy... *Hokee itselleen* :)

        Jatkakaa... :)

        Kirjakin sanoo että minkä ihminen on tehnyt niin sen citikkamies osaa korjatakin. Ei mullekaan vielä oo sellaista paikkaa tullu eteen mitä ei olis ite korjattu, mutta noita vetareiden kuulia ei kyllä ole tullut vaihdettua. Kerrankin vaihdoin HY Camionetten vaihteistoon synkan renkaan tien päällä Norjan tuntureilla kun otti ja katketessaan piti pahaa melua. Muu löytyi pakista, mutta propseja myllyn alle piti lainata metsähallituksen puolelta, että sai paketin vedettyä pois ohjaamon korkeudelta.

        Jatka valitsemallasi tiellä ja kerro toiste lisää.


      • Brunkeberg
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Tunnen mää kyllä olevani "jonkin verran" Sitikkani sielunelämästä perillä, mutta aina on aukkoja sivistyksessä :)
        hydrauliikkakin on jo niin tuttu, että taidan antaa joskus syntyvälle lapselleni nimeksi "Iidu suurpainehydrauliikka Sitronen" :)
        Tulis vaan kesä, että pääsis "rappaamaan"...

        Mitenkäs sulla Brunkeberg toi sitikka tietämys on karttunut?
        (...Olen huomannut, että asiantuntemusta löytyy...)
        Iänmyötä harrastellessa vai työkseskö sitikoita rappaat?
        ilmatyynyalus for ever :)

        …ja tarttuvaa laatua.

        Hauska kuulla, jos olen jonkun pystynyt asiantuntemuksella vakuuttamaan. Ihan harrastuksen parissa sitä tuntemusta on kertynyt ja iältänikin olen varmaan nuorempi kuin ehkä useimmat luulevat.

        Se, että edelleen D-malli on suurin intohimoni, ei niinkään johdu omasta iästä, vaan siitä että lapsuudessa 70-luvulla faijalla oli DS 23 IE ja se jätti ikuisen kipinän sydämeen; siinä se on Kulkuneuvo isolla K:lla. Ensimmäisen oman D-mallin ostin jo lukioikäisenä ennen kuin oli edes ajokorttia. Siihen vaihdoin moottorin ensi töiksi ja siitä se harrastus alkoi…

        Hienoa on ollut huomata sitikkaharrastajien piirissä, että kukaan ei panttaa tietojaan, vaan ne jaetaan kavereiden kesken ja näin tiedon määrä lisääntyy! Jatketaan samaan malliin ja nautitaan kunnon kyydistä!

        Pehmeitä kilometrejä kaikille citroënisteille (ja muillakin ranskalaisilla ajaville)!


      • Silver
        Brunkeberg kirjoitti:

        …ja tarttuvaa laatua.

        Hauska kuulla, jos olen jonkun pystynyt asiantuntemuksella vakuuttamaan. Ihan harrastuksen parissa sitä tuntemusta on kertynyt ja iältänikin olen varmaan nuorempi kuin ehkä useimmat luulevat.

        Se, että edelleen D-malli on suurin intohimoni, ei niinkään johdu omasta iästä, vaan siitä että lapsuudessa 70-luvulla faijalla oli DS 23 IE ja se jätti ikuisen kipinän sydämeen; siinä se on Kulkuneuvo isolla K:lla. Ensimmäisen oman D-mallin ostin jo lukioikäisenä ennen kuin oli edes ajokorttia. Siihen vaihdoin moottorin ensi töiksi ja siitä se harrastus alkoi…

        Hienoa on ollut huomata sitikkaharrastajien piirissä, että kukaan ei panttaa tietojaan, vaan ne jaetaan kavereiden kesken ja näin tiedon määrä lisääntyy! Jatketaan samaan malliin ja nautitaan kunnon kyydistä!

        Pehmeitä kilometrejä kaikille citroënisteille (ja muillakin ranskalaisilla ajaville)!

        ..tässä yhteydessä olisi vielä mukava kuulla, että
        kun CX:ään on tottunut, niin miltä tuntuu jos sen joutuu vaihtamaan - enemmän tai vähemmän tavalliseen ? Mielestäni XM oli pettymys, vaikka en autoa paremmin tunnekkaan, verrattuna CX:ään.

        Mielenkiintoista muuten on, että poikavuosien
        autoelämyksillä on taipumus jäädä ylittämättömäksi ? Itselläni D-malli innostus syttyi, kun 70-luvulla Uudenmaankadulla Helsingissä, oven edessä oli Sveitsin suurlähetystön musta DS Pallas.
        Vihreät sävylasit, ruskeat nakapenkit...
        Missähän auto mahtaa olla nykyään ? Ehkä lähti
        maasta ?


      • Brunkeberg
        Silver kirjoitti:

        ..tässä yhteydessä olisi vielä mukava kuulla, että
        kun CX:ään on tottunut, niin miltä tuntuu jos sen joutuu vaihtamaan - enemmän tai vähemmän tavalliseen ? Mielestäni XM oli pettymys, vaikka en autoa paremmin tunnekkaan, verrattuna CX:ään.

        Mielenkiintoista muuten on, että poikavuosien
        autoelämyksillä on taipumus jäädä ylittämättömäksi ? Itselläni D-malli innostus syttyi, kun 70-luvulla Uudenmaankadulla Helsingissä, oven edessä oli Sveitsin suurlähetystön musta DS Pallas.
        Vihreät sävylasit, ruskeat nakapenkit...
        Missähän auto mahtaa olla nykyään ? Ehkä lähti
        maasta ?

        Tuollaista en muistakaan, mutta Tshekkoslovakian suurlähetystöllä myös oli musta nahkapallas ruskealla nahkaverhoilulla. Muistaakseni DS 21 M. Ja Munkkivuoren ostarin pihalla seisoi aina se Chapronin coupé.


      • Brunkeberg
        Citroen CX Athena -81 kirjoitti:

        Moi!

        Kun laitatte ne pinnat reikiin niin pääsette helpommalla...

        Muistaakseni n. nro100000 yrityskerta osui oikeaan, kun kasattiin sitä :)
        Aina vaan veti kissan tassuja vasempaan...

        Siellä on sellainen neljän teflonpallon yhdistelmä... ihmeellisen näköinen kapistus...
        Kuulin sen nimenkin jostain, mutta nyt "muutaman" oluen jälkeen en sitä nimee muista...
        Niistä yhden sivu oli kuitenkin kulunut...
        Niitä pallukoita ei tietenkään saa mistään muualta, kuin toisista särkyneistä tehostajista... :)
        Itse sain teflonkuulan Rantsilasta yhdeltä sitikkapajalta, jonka senkään nimee en muista :)
        Se mies oli ollu asentajana "Auto Pallas" nimisessä firmassa Temmeksellä... Mukavan oloinen kaveri!

        Temmeksellä on vieläkin sellainen CX hautausmaa... Kait "Auto Pallaksen" jäänteitä?
        Surullisen näköistä, kun parikymmentä Isoa kissaa on rivissä pukeilla ja kaikilta puuttuu jotain... Toisilta silmät, toisilta jotain muuta :(
        Sieltä saa varmaan tehostajiakin edullisesti, jos vastaava vika vaivaa...
        Mutta jos on Pioneerihenkeä, niin ei ku kokeilemaan vaan... Kokemus kasvattaa...

        Kyllä Storkkikin on tehostajia korjannut!
        Ja Kajaanin Arikin muistaakseni sellaisesta joskus jutteli! (?)

        Juu ja tosta "ilman rattiakselia" jutusta vielä, että se tanko on kai vain putken katkeamisia (tms...)varten?

        Me kattos ensin ajateltiin, että otetaan akseli "rätistä" irti ja annetaan tehostimen hakea keskitys kohdalleen ja sitte se rätti kiinni... :)
        ...Ette arvaa, kuin nauratti, ku kisu käänsi rattaita ilman akselia :)
        ...No Tyhmän täytyy kokeilla, ennen ku oppii... :)

        Mikä on muuten sen Paineanturin nimi, josta lähtee hydr. merkkivalon johto?
        Meillä on nääs Ruåttinkielinen kirja ja siitä, kun sen nimen kääntää, niin se on EMÄTIN :)
        Ei kait sitä suomeen ole suoraan käännetty?

        Olis kyllä kiva mennä johonkin Citikka liikkeeseen ja sanoa, että mun kissan emättimessä on jotain vikaa, kun aina vaan punasta vilkuttaa :)

        Nyt täytyy lopettaa tää lässytys!
        Pysykää miehinä ja naisina ja nauttikaa ilmatyynyaluksista... Tän täytyy vielä rahapulassa tyytyä tuulensuojaan... :)

        ...Vielä täytyy lisätä, että ihmisethän sen tehostajan on tehneetkin, niin kukas sitä korjais, ellei ihminen? :)
        ...Vaikka taitaa olla piirilevyä ja piuhaa se ihminen, joka sen on kasannut, mutta kumminkin...

        Vetoniveliinkin saa muutens ne kuulat vaihdettua, jos nivelet nalkuttaa...
        (Sopivat kuulat voi olla hakusalla. Isot laakerit vaan ja rälläkällä... Ensin täytyy olla "suhteita" vähän, että saa ne laakerit :)
        Auttaa pitkäksi aikaa, vaikka suurin syy onkin kupi kuluminen...
        Niitäkään kuulemma "ei voi vaihtaa" :)
        Siinä onkin pähkinää, kuinka sa ne kuulat sisälle :)
        Ekaksi tietysti vaihdetaan puolia...

        Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy, Säästää täytyy... *Hokee itselleen* :)

        Jatkakaa... :)

        Mikä se ruotsinkielinen nimi oli?

        Emätin on slida ruotsiksi. Myös tuppi (esim. puukon-) on slida.


      • Citroen CX Athena -81
        Brunkeberg kirjoitti:

        Mikä se ruotsinkielinen nimi oli?

        Emätin on slida ruotsiksi. Myös tuppi (esim. puukon-) on slida.

        Nyt en muista ulkoa ja kun kirjakaan ei ole täällä...
        ...laitan nimen, kun käyn pyhänkirjan äärellä :)


      • timppa
        kokemjne kirjoitti:

        auto on cx25 turbo gti vm1985 eli viimeinen peltipuskuri malli. auto on kunnossa ja koneen olen kunnostanut perusteellisesti. ainoa vika joka jäi on nakutustunnistin jota en löytänyt edes varaosana .ehkä voisi löytyäkkin jos oikein sitkeästi etsisi.hydrauliikka ja alustarakenteet apurunkoineen on moitteettomassa kunnossa,ja kori on myös kelvollisessa kunnossa ja pyyntikin on vain 15000 vanhaa rahaa. kiinnostuneet kirjuuttelemaan.ps itselläni on myös cx24gti break vm 1978 joka on myös myynnissä koska se on jo tarpeettoman suuri minun tarpeisiini.kaikki muu on kunnossa paitsi ovet takaluukku ja kakkosen synkki. eli pientä fiksaamista ovissa jollekkin joka tykkää sellaisesta.kirjoittakaa tai soittakaa 0400-610839

        Joko AUTO (cx25) meni ?


    • Kiinnostunut

      Nyt on käyty CX koeajamassa. Malli oli GTi Turbo vm. -85. Uskomaton auto, pakko myöntää! Vaikka CX:llä oli jo ikää aika lailla, ei se juuri tuntunut. Moottori vastasi kaasuun erittäin pontevasti ja mukavuus oli kunnossa. Aikasemmin olenajanut vain C5:sta, joten kovin laajaa kokemusta citikan mukavuudesta ei ole kertynyt. Mutta nyt kertyi. Olipa harvinaisen tasaiset tiet meillä päin! Ihan varmasti ostan jossain vaiheessa CX:n tai jonkun muun ison citikan, sen verran lähtömättömän vaikutuksen se teki. Pikkuvioista viis (vai onko niitä?). Yllätyin, kun kaikki sähkölaitteet toimivat moitteettomasti, miten lie yleensä?
      En voi muuta sanoa kuin että kadehdin teitä, CX -kuskit.

      • Lexa

        raja on ylitetty. Kuume eiku nousee...mikään ei tunnu miltään...mieli viipyy CX:n ratin takana...kysymys nousee mieleen; mistä löytyis...?

        Ajo tällä välin muilla autoilla tuntuu vastenmieliseltä...tähän tautiin TÄYTYY löytää RATKAISU!!!

        Juu, niin se menee...
        Että semmonen tapaus tälläkertaa ;)

        Terv: eisiinämunkaanmuuauttanutkuinhommata


      • kokemjne

        mitäs menit kokeilemaan cx:ää . jäät kiikkiin varsinkin jos alusta eli mokkulat ovat täydessä hengessä eli edessä 75:t ja takana 40:t 500 kuutioiset. itselläni on cx25 gti break 3m:n akselivälillä ja tykkään..... kesällä. se turbo2 n: on todella auto ja moottori on oikea vanhan-aikainen m25/659 työntötanko kone. jos hommaat sellaisen niin kuuntele ennen kauppakirjan allekirjoitusta venttiilien naputusta ,jos kuuluu selkeä vent.ääni voit varustautua kannen avaamiseen ja nostajakuppien vaihtoon tai pahimmillaan nokka-akselin irroittamiseen joka ei sitten olekkaan yksinkertainen operaatio vaikka jotkut niin väittääkin. kirjuuttele


      • kokemjne
        kokemjne kirjoitti:

        mitäs menit kokeilemaan cx:ää . jäät kiikkiin varsinkin jos alusta eli mokkulat ovat täydessä hengessä eli edessä 75:t ja takana 40:t 500 kuutioiset. itselläni on cx25 gti break 3m:n akselivälillä ja tykkään..... kesällä. se turbo2 n: on todella auto ja moottori on oikea vanhan-aikainen m25/659 työntötanko kone. jos hommaat sellaisen niin kuuntele ennen kauppakirjan allekirjoitusta venttiilien naputusta ,jos kuuluu selkeä vent.ääni voit varustautua kannen avaamiseen ja nostajakuppien vaihtoon tai pahimmillaan nokka-akselin irroittamiseen joka ei sitten olekkaan yksinkertainen operaatio vaikka jotkut niin väittääkin. kirjuuttele

        vm 85 ei ole turbo2 ,vaan turbo gti ilman välijäähdytystä joka tuli vasta tubo2:een,eli 167hv /30kpm 3250 rpm


      • Kiinnostunut
        kokemjne kirjoitti:

        vm 85 ei ole turbo2 ,vaan turbo gti ilman välijäähdytystä joka tuli vasta tubo2:een,eli 167hv /30kpm 3250 rpm

        Kuinkahan paljon noilla 2.5 turboilla ja pelkällä GTi:llä pystyy ajamaan ennen koneremonttia? Se varmasti riippuu käyttäjästäkin, mutta suunnilleen. Valtaosalla näyttää olevan mittarissa 200 - X00 tkm.


      • Kiinnostunut
        Lexa kirjoitti:

        raja on ylitetty. Kuume eiku nousee...mikään ei tunnu miltään...mieli viipyy CX:n ratin takana...kysymys nousee mieleen; mistä löytyis...?

        Ajo tällä välin muilla autoilla tuntuu vastenmieliseltä...tähän tautiin TÄYTYY löytää RATKAISU!!!

        Juu, niin se menee...
        Että semmonen tapaus tälläkertaa ;)

        Terv: eisiinämunkaanmuuauttanutkuinhommata

        Pahalta näyttää, että näin rupeaa käymään :)
        CX:ien löytäminen näyttää olevan kyllä kohtuullisen vaikeaa, ainakin hyvien yksilöiden.


    • cxcxcxcxcxcxcxcxcxcxcx

      joo, CX:llä on ajettu vuodesta -92, kokemuksia on vain dieselistä. 2,5 D 2,5 Dt ja 2,5 Dt2. Tosi hyvä talvella ja kesällä. Olen maanviljelijä ja ajan missä sattuu ja milloin sattuu. Ääni on OK mutta tosi pakkasella vähän viilee. Sen ongelman ratkaisin asentamalla lisälämmittimen takapenki alle ja nyt tarkenee. Nykyinen auto on CX Break välijäähdytetty Diesel turbolla. Vm on 1991 ja kilometrejä on takana n. 400.000. Autoon olen tyytyväinen ja niin on myös vaimo joka ajaa joka päivä n. 100 km ja haluaa Citikan ennemmin kuin oman MB:nsä. Vedän kärryä aika usein ja siihen hommaan CX on tosi hyvä, ei ole perä maassa vaikka on millainen kuorma ja missä muussa autossa on hydraulinen vetokoukku -- paitsi Valmetissa. Vahinko että Cx:ää ei valmisteta. XM on eri auto

      • Lexa

        Liikkeellä tänään, kun sattui tulemaan Break CX vastaan n. klo 21:00? Sen verran harvoin tulee vastaan noita ja vielä Breikkejä ja kärryn kanssa.


    • Cx omistanut.

      Aika ruosteherkkiä pelejähän cx on. Itsellä niitä kaksi ollut. Ostakaa jos hyvä sattuu kohdalle. Muuten karttakaa jollei kokemusta moisesta. Muuten silmiähivelevän kaunis auto. Ja kyyti on hienoa kun kaikki toimii.

      • mppeh

        Enpä sittenkään leimaisi niitä sen kummemmin ruosteherkiksi kuin muitakaan - ainakaan ranskalaisia. Ja kyllä saman aikakauden bimmereitä ja japseja näkee aika hirveässä kunnossa ... jos vielä ovat paalaamatta.


    • CXisti

      Kannattaa tuollainen www.ago.fi CX:n Haynes korjaus- ja huolto-ohjekirja hankkia. Sen avulla kun autoa hoitaa, pysyy hyvässä ja luotettavassa kunnossa.

    • parles vous francais

      Kyllä rellu-pohjaine kone on se puolen miljoonan pata. Aidoilla (kivikautisilla) sitikan padoilla ajettiin useinkin käytännön elämässä 800tkm, jolloin kansi-pahvi oli kypsynyt vaihtokuntoon.
      Moottori oli metalleiltaan yleensä tuolloin kasteenraikas, jos ei oteta huomioon stefojen ja muiden tilkkeiden öljymäisyyttä...
      Kaikki hyviä koneita, johan noihin kilometreihin saksalaisissa ja jaappanialaisissa laatupeleissä olis kolmas moottoriremontti kyseessä!

    • Oui je parle

      Ne olivat wanhoja hywiä aikoja.

      • Ei tietoakaan

        kestosta kun on vasta kun on vasta 783 tkm mittarissa 2001 mallin C5 HdiA:ssa-
        Moottori ja vaihteisto alkuperäiskunossa, ei avattu ja hyvin pelittää, ei syö öljyä. Pakoputki kyllä menossa vaihtoon kun parikertaa hitsattu, meni kuitenkin läpi katsastuksesta huomautuksitta.


    • kissamies

      Näkyy olevan myynnissä enemmän noita CX GTi turbo-malleja. Harrasteautoksi ottaisin mieluummin yksinkertaisen kaasutinmoottorisen TRI:n, mutta ei kai auta kun tyytyä tujumpaan tekniikkaan. Miten sen kanssa tulee toimeen jos ei paljoa ymmärrä autosähköistä? Saako varaosia hyvin?

    • Citroenondiagnoosi

      Missä on kaikki vanhat Citroënit? ne ovat hajonneet tai ruostuneet pois

    • Ceex

      CX oli kallis luksus auto joita tuotiin vähän.
      Jos haluat selkääntaputtelijoita ja säälittelijöitä osta saman aikakauden korolla.
      Saat samalla nuoren miehen imagon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      329
      3061
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      107
      2261
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      195
      1596
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      68
      1398
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe