Mistä tietää onko oikeasti masentunut?!

Mistätiedän

Olen viimeaikoina ollut todella väsynyt, alakuloinen, ahdistunut, ärtynyt ja kriittinen itselleni.

En ole jaksanut siivota enkä syödäkään kunnolla ja syöminen on muutenkin ollut lähinnä enemmän sellaista tunnesyömistä ja herkkuja olen varmaan enemmän syönyt. Tuntuu että henkinen kunto ja terveys on romahtanut parin viikon aikana. Olen kokoajan kokenut olevani jotenkin ahdistunut eikä mua hirveästi kiinnosta tavata ketään tai olla yhtään sosiaalinen. Haluaisin olla virkeämpi ja vähemmän asioita murehtiva kuin aiemmin.

Syytä tähän en tiedä. Ainut järkeen käyvä syy mikä voisi olla on se että saatan tuntea oloni välillä yksinäiseksi mutta ikinä ei ole tullut näin pitkäaikaista ongelmaa.

Entäs jos vain "ajattelen" itseni olevan niin ahdistunut ja masentunut joka vain jatkuu ja jatkuu kunnes otan itseäni niskasta kiinni? Onko sellainen mahdollista? Mistä sen tietää onko oikeasti masentunut?!

4

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäri diagnostisoi masennuksen jos olet töissä mene työterveyteen siellä osataan auttaa. Ei se välttämättä totuutta kerro, mutta saat ainakin asiantuntevan mielipiteen asiasta.

• Siitätiedät

Sen onko masentunut tietää siitä masentaako. Samalla tavalla henkilö tietää onko hän rakastunut. Masennus ei ole sairaus, kuten flunssa tai keuhkokuume. Ei ole mitään objektiivista mitä mitata. Jos sinulla on paha mieli voit sanoa olevasi masentunut, jos niin haluat.

• Meya_

Se, että tuntee itsensä masentuneeksi (= masentunut mieliala) ja kliininen masennus (joka on siis ihan sairaus) ovat kaksi eri asiaa.

Jos henkilö tuntee itsensä alakuloiseksi, kyllä, hän voi toki sanoa että "Olen masentunut", mutta se ei ole kliininen masennus. Kliininen masennus on paljon moniulotteisempi, pitkäaikainen ja vakava sairaus. Diagnoosin voi ainoastaan tehdä lääkäri.

Jos henkilöllä on kovaa päänsärkyä ja oksettava olo jne. toki hän voi sanoa, että "Minulla on migreenikohtaus", mutta se ei tarkoita, että niin välttämättä on, tai että henkilöllä todella olisi migreeni-niminen sairaus. Diagnoosin kun tekee lääkäri (ja myös muut mahdolliset samanlaisten oireiden aiheuttajat on poissuljettava). Sama masennuksen kanssa. Kyseessä voi olla alakuloinen/masentunut mieliala, tai sitten voi olla ihan kliininen masennus, joka on sairaus ja vaatii lääkärin diagnoosin.

• Siitätiedät
        Meya_ kirjoitti:

Se, että tuntee itsensä masentuneeksi (= masentunut mieliala) ja kliininen masennus (joka on siis ihan sairaus) ovat kaksi eri asiaa.

Jos henkilö tuntee itsensä alakuloiseksi, kyllä, hän voi toki sanoa että "Olen masentunut", mutta se ei ole kliininen masennus. Kliininen masennus on paljon moniulotteisempi, pitkäaikainen ja vakava sairaus. Diagnoosin voi ainoastaan tehdä lääkäri.

Jos henkilöllä on kovaa päänsärkyä ja oksettava olo jne. toki hän voi sanoa, että "Minulla on migreenikohtaus", mutta se ei tarkoita, että niin välttämättä on, tai että henkilöllä todella olisi migreeni-niminen sairaus. Diagnoosin kun tekee lääkäri (ja myös muut mahdolliset samanlaisten oireiden aiheuttajat on poissuljettava). Sama masennuksen kanssa. Kyseessä voi olla alakuloinen/masentunut mieliala, tai sitten voi olla ihan kliininen masennus, joka on sairaus ja vaatii lääkärin diagnoosin.

Eivät ole eri asioita. Ihmisiä on opetettu ajattelemaan väärin.

Se mitä kutsutaan kliiniseksi masennukseksi on yhdentekevää, mutta jos tarkoitat kliinisellä masennuksella jotakin sairautta niin silloin termi on virheellinen. Masennus ei ole eikä voi olla sairaus. Oireeksi sitä voi kutsua, jos välttämättä haluaa. Elämän reaktioiden nimeäminen oireiksi tosin antaa mielikuvan jostakin lääketieteellisestä asiasta mistä ei ole kysymys.

Migreeni taas on todellinen sairaus (tai ainakin oire sairaudesta), joten se ei sovellu verrattavaksi masennuksen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      911
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60