Svenskspråkiga församlingar redo att erbjuda

kristligttänkande

husrum åt flyktigar.
Det råder en stark vilja att hjälpa till bland de svenskspråkiga församlingarna i Finland i och med den stora mängden flyktingar som anländer till landet.
Vissa har redan förberett inkvartering och andra utreder om man erbjuda lämpliga utrymmen.

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jesusfotspår

Det är rätt,kristna borde ju vara de första som räcker ut en hjälpande hand.

• jåå men försök först att sluta förakta finnar. tack ni "kristna"

• finskasvenska
        libertas kirjoitti:

jåå men försök först att sluta förakta finnar. tack ni "kristna"

Jag undrar nu varför ALLA svenskspråkiga skulle förakta finnar ?Jag och över 40 000 andra har en finskspråkig äkta hälft,vi tvärtom älskar dem.

• finskasvenska kirjoitti:

Jag undrar nu varför ALLA svenskspråkiga skulle förakta finnar ?Jag och över 40 000 andra har en finskspråkig äkta hälft,vi tvärtom älskar dem.

menade int alla (lyckligtvist) men många gör det, i synnerhet i sfp kretsar , tyvärr

• vitunhurri
        libertas kirjoitti:

menade int alla (lyckligtvist) men många gör det, i synnerhet i sfp kretsar , tyvärr

Tack för det medgivandet,jag har aldrig hört någon svenskspråkig finländare skymfa finskspråkiga människor.men säkert finns det sådana också.Sedan kunde du vara ärlig och erkänna att det finns många finskspråkiga som föraktar "hurrit " också.

• vitunhurri kirjoitti:

Tack för det medgivandet,jag har aldrig hört någon svenskspråkig finländare skymfa finskspråkiga människor.men säkert finns det sådana också.Sedan kunde du vara ärlig och erkänna att det finns många finskspråkiga som föraktar "hurrit " också.

säkert men här kommer vi till det mest troligaste orsaken och det vill säga tvångsvenskan. en gång till. inga normala människor vill ha tillbaks urgammla språkstrider men sfp "lever" om dessa. Varför ?? I alla moderna samhällena frivilligheten rules, särskillt om det gäller minoritets språkena. så enkelt, problem solved.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

säkert men här kommer vi till det mest troligaste orsaken och det vill säga tvångsvenskan. en gång till. inga normala människor vill ha tillbaks urgammla språkstrider men sfp "lever" om dessa. Varför ?? I alla moderna samhällena frivilligheten rules, särskillt om det gäller minoritets språkena. så enkelt, problem solved.

Varför i all sin dar röstade era invalda riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för fria språkval ?SFP har endast 9 representanter plus 1 från ÅLAND ?

• majoritetsbeslut kirjoitti:

Varför i all sin dar röstade era invalda riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för fria språkval ?SFP har endast 9 representanter plus 1 från ÅLAND ?

säj det ! en annan varför ? majoritetet av folket vill att skolsvenskan ska vara frivilligt men i vår "demokratin" det är vad det är. sorgligt.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

säj det ! en annan varför ? majoritetet av folket vill att skolsvenskan ska vara frivilligt men i vår "demokratin" det är vad det är. sorgligt.

Men det är fel att bara utpeka SFP som syndabock,hela riksdagen (utom sannfinländarna ) kunde se sig i spegeln.

Men det är fel att bara utpeka SFP som syndabock,hela riksdagen (utom sannfinländarna ) kunde se sig i spegeln.

kanske så men det tycks att sfp och andra partiets svenskspråkiga har alldeles för stor betoning på detta fråga. vad fan skulle hända om skolsvenskan vore frivillig? skulle sfp förlora sin stridsvilja och trovärdighet bland sina röstare ??? och de andra sen?

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

kanske så men det tycks att sfp och andra partiets svenskspråkiga har alldeles för stor betoning på detta fråga. vad fan skulle hända om skolsvenskan vore frivillig? skulle sfp förlora sin stridsvilja och trovärdighet bland sina röstare ??? och de andra sen?

Jag har åtminstone ännu inte sett ett enda inlägg som flaggar för obligatorisk svenska på den här spalten åtminstone ?

Jag har åtminstone ännu inte sett ett enda inlägg som flaggar för obligatorisk svenska på den här spalten åtminstone ?

inte äns ankdam (: men det här handlade om politiken som är skumma affär dirty business som alla vet och några har nyttan av

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

inte äns ankdam (: men det här handlade om politiken som är skumma affär dirty business som alla vet och några har nyttan av

Jag har några gånger läst att hon skiter i pakkoruotsi .

Jag har några gånger läst att hon skiter i pakkoruotsi .

hon är inte dumm.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

hon är inte dumm.

Det är hon faktiskt inte,en av debattörernas kommentarer som man gärna läser.

• uppupp

• visstvisst

På finskspråkiga sidan lämnar man kyrkan när ärkebiskopen manar till hjälverksamhet .

• kristligt

Kyrkan borde väl hjälpa alla nödlidande oberoende av ras,språk eller religiös åsikt.

• bättremänniskor

Soini anser åtminstone att kristliga asylsökande borde hjälpas i första hand.

• fgfvdr4
        bättremänniskor kirjoitti:

Soini anser åtminstone att kristliga asylsökande borde hjälpas i första hand.

Katoliker tänker väl mest på sig själva ?

• iokjiuy67
        fgfvdr4 kirjoitti:

Katoliker tänker väl mest på sig själva ?

Åtminstone Soini.

• detvissteviju
        iokjiuy67 kirjoitti:

Åtminstone Soini.

Alla som inte är kristna och persur är inte lika värda.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2168
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2132
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      58
      1048
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe