Parilla X30

HeiHALO

HERÄTKÄÄhän taasen harrastajat ja päättäjät.....
Tuoko tämä moottori ja luokka todellisuudessa uusia harrastajia kovinkaan paljon radoille. Tällä päätöksellä tuodaan vain lisää jakajia nykyiseen. Kauppureitten uusijako nyt harrasta- sieluista meneillään. Ja olipa herkullinen tilanne joidenkin kauppureitten taholta hyökätä liian isoks kasvanutta Rotax luokkaa kohtaan, nää viimeaikaiset Rotax tapahtumat antoivat siihen täyden mahdollisuuden harrastajien manipuloinnin kautta.

Uudet CIK/FIA moottorit ainut järkevä ratkaisu. Näiden hinnat tulee olemaan jokatapauksessa halvempia, kuin X30. Miks ei nyt keskityttäisi vain uusien KF J ja muiden KF, KZ -moottoreiden sisäänajoon AKKn toimesta. Kertokaahan minulle, onko tämä X30 moottori ja luokka jotensakkin halvempi, kuin tulevat uudet OK moottorit. Keskityttäisi nyt vaan näihin tuleviin CIK/FIA koneisiin ja siihen uuteen tulevaan 11 -13 vuotiaille suunnatulle 60cc moottoriluokkaan.

122

3591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfjfjj

      Päivitys tai pari vuodessa. Vuokramosat ja mosamies italiasta. Kauden jälkeen mosa roskiin ja uus seuraavalle kaudelle. Jne.

    • huhhh

      X30 pesee Rotaxin tasaisuudellaan ja toimintavarmuudellaan 100-0. Rotax ja maahantuoja ovat kusseet omiin muroihinsa.

      • tänkjuu

        Hei vaan rotax. Ei tule ikävä.


    • mikamikanuut

      Mikä on x30 luokka? Mä ainakaan ole kuullut moisesta... Tagissahan noilla..

      • vjjgf

        Tulee olemaan iso luokka jo ensikaudella.
        X30 junnujakin on tulossa hyvä määrä vaikkei luokkaa ole edes virallisesti julkistettu.
        Kuristamatomia tulee olemaan viivalla n.30


      • Mikamikanuut
        vjjgf kirjoitti:

        Tulee olemaan iso luokka jo ensikaudella.
        X30 junnujakin on tulossa hyvä määrä vaikkei luokkaa ole edes virallisesti julkistettu.
        Kuristamatomia tulee olemaan viivalla n.30

        kuka kyseisen luokan järjestää?


      • näinsevainmenee
        Mikamikanuut kirjoitti:

        kuka kyseisen luokan järjestää?

        Varmaankin AKK alaisuudessa seurat ajattaa X30 moottoreilla, ei missään nimessä saisi antaa luokalle SM- arvoa, eikä yksityisbisnestä sekoittaa tähän. Saattaapi käydä, kuten Rotaxeissa ja Yamahoissa, Raket ajautumassa myös samaan suuntaan. SM-arvo tuo lisää kustannuksia, ajetaan vain arvokisat ja harrastajamäärät vähenee kansallisella tasolla, mikä pitäisi olla se pohja.


    • jfjldl

      Kuuleman mukaan kauppias vetoinen sarja. Mukana lähes kaikki kartingkauppiaat. Kenelläkään ei yksioikeutta mihinkään ja moottorin saa ostaa mistä haluaa. Suomesta tai ulkomailta.

      • Rotta2

        Hieno homma.

        Kuulostaa hyvältä, toivottavasti homma ottaa tuulta purjeisiin. Kotkan Napoleonin hommia onkin jo saatu todistaa riittäviin.


      • Jepjepjaniinsitäpitää

        Eli jo ens kaudella Kotkan mafia saa ruveta pelaamaan taskubiljardia. Tai ehkä sitä voisi jo nyt ruveta harjoittelemaan :)).


      • rupiapersiisiin

        Kuhan ei vaan "alakaasi rupiamaha", pohjanmaan mafisot jälleen ohjailemaan tätä luokkaa, kuten raket95 kohdalla tapahtui ja kävi. ihan laatikkomyllyjä olivat ???? hyvin ovat jo tällä suolipalstalla markkinoitaan hoitaneet.


      • näkymättömätmafiosot

        Kerros nyt muillekin miten pohjanmaan mafiosot ohjailee raket95 luokkaa kun ei niitä pohjanmaan mafiosoja oo kisoissa näkyny?


      • etköusko

        Ei oo juu, mutt homma hoituu näinkin ja markkinat aukee.


    • Kauansekestikin

      Rotax-sarjan pyörittäjä on ulkopuolisten silmissä näyttänyt vetävän kaikissa mahdollisissa tilanteissa kotiinpäin. Ajatti omissa nimissään tiimiä vissiin koko sarjan alkuajan viime vuoteen asti.
      Oli epäilyjä parempien renkaiden valkkaamisesta omalle tiimille, oli takarenkaan vaihtoja finaaleihin, kummasti jopa prefinaalin voittajan ja kaikkien vihreiden kärkikuskien yksi rengas eli yleensä se kuluvampi takarengas oli "vaurioitunut" ja vaihdettu finaaliin. Sitten siitä valitettiin ja uhattiin jättää starttaamatta jolloin asia muuttui.
      On epäilty, että maahantuoja valikoi uusista koneista parhaat osat omiinsa.
      On epäilty että maahantuoja plommausmonopolinsa perusteella käytti hyväkseen plommamiensa koneitten squish-tietoja omien koneittensa teossa.
      On epäilty että maahantuoja haalii parhaat kaasarit hyllystään itselleen ja tuo niitä muualta.
      On epäilty että maahantuoja tuo huippukoneita Euroopasta oman tiimin käyttöön ja hyödyntää samalla yksinoikeuttaan hyväksyä kilpailuissa Suomessa käytetyt koneet. Muut eivät voi näin tehdä.
      On epäilty että maahantuojalla on koneista teknistä tietoa Euroopan huipputiimeiltä ja koneetekijöiltä, jota muut eivät voi saada. Jatkakaa listaa vapaasti.
      Osa voi olla paskapuhetta ja varmasti onkin mutta kaikki ei ole. Ja asiat ovat yleensä ihmisten mielestä siten miltä ne näyttävät.
      Ihmetteleekö siis joku jos asiaan yritetään saada muutos vaikka perustamalla uusi luokka? Minä nimittäin en ihmettele edellisen listan perusteella vaan ihmettelen ettei näin ole käynyt jo paljon aikaisemmin. Se vaati vaan sitä että rotaxista tuli riittävän suosittu että sinne tuli tarpeeksi porukkaa joka alkoi ymmärtää mistä oikeesti on kyse.

    • LaaksoRacing

      Niin, tilannehan on se, että Tiikkainen on riittävän kauan "järjestellyt" Rmc:tä omien mieltymystensä mukaan. Jos joku voi kirkkain silmin väittää, että sarja on tasapuolinen kaikkia kilpailijoita kohtaan, niin hyvä. Hänellä ei todellisuudesta silloin ole aavistustakaan. Kilpailevaa sarjaa ei oikein ole suomessa ollut, ainakaan samassa kulu-luokassa. Nyt jos on mahdollisuus sanoa Suomen Rmc:lle "heippa", niin aika moni tekee sen enemmän kuin mielellään!!! Toki jokainen harrastaja tekee päätöksen itse/huoltajan kanssa, joten totuus paljastuu sitten ensi kesänä, mikäli X30 toteutuu.

      • hjzkll

        Sarja toteutuu varmasti. Toivotaan että kaikki asiat ovat selvillä viimeistään syyspäräykseen mennessä.


    • Rjnr09

      Kateelliset kauppiaat ja manipuloitavissa olevat asiakkaat(isät) päällepäsmärin johdolla tappamassa Suomen hienoimman kartingsarjan. Paljon "ongelmia" sarjassa on ollut, mutta on myös ollut erittäin laadukkaita kisoja jossa lapset touhuaa keskenään radann ulkopuolellakin. Toivottavasti RMC järjestäjä herää tyytymättömien kapinaan ja keksii jonkun ratkaisun jolla onnistuisin pitämään suurimman osan kilpailijoista sarjassa. Suomen kokoisessa maassa ei vaan riitä kilpailijoita kahteen laadukkaaseen sarjaan. Minä vien ensivuonnakin poikani Rotaxkisoihin vaikka ei kärjessä ajellakaan...

      • jjhhdjj

        Laadukas ja rmc ei sovi samaan lauseeseen. Teitä ei varmasti haittaa jos kärjessä suhmuroidaan mutta niitä jotka tosissaan haluavat voittaa ja pärjätä se varmasti sapettaa.
        Lisäksi se mille maahantuojakaan ei voi mitään on rotaxin surkea laatu, etenkin sähköt,rave yms.
        Lapset ovat kavereita keskenään ihan samalla tavalla muissakin luokissa!


    • hslkfk

      Vaikea uskoa että luottamus Tiikkaisen toiminnan tasapuolisuuteen palautuisi mitenkään.

    • olkaatarkkana

      JOS X30 SARJA ON VARMASTI AKK.N ALAINEN SARJA SITTEN KIINNOSTAA, MUUTEN KIITOS EI. TOISTA MAFIOSOA EI KUKAAN KAIPAA!!

      • sarjajaakk

        Ei sillä ole väliä onko sarja AKK:n alla vai ei. Eniten ratkaisee saako koneet ostaa mistä haluaa ja että ne on ostopaikasta riippumatta riittävän tasaisia. X30:ssä on nämä molemmat hommat kunnossa.


      • niinonvarmaan

        Millä todistat että on riittävän tasaisia. Onko kartingissa olemassa luokkaa/sarjaa jossa ei mosien kanssa vehkeillä ??? Miksei saman tien arvottavat parcferme moottoit käyttöön. Varmaan vähenisi epäily ja selittely varikolla. Huono arpaonni vielä jäis...


      • onsilläväliä

        Sarjan pyörittäjä ei missään nimessä saa olla yksityinen , EI KOTKAN MAFIA EIKÄ POHJANMAAN MAFIA. Sarjan pyörittäjäksi käy vain ja ainoastaan AKK!


      • Englannilla
        niinonvarmaan kirjoitti:

        Millä todistat että on riittävän tasaisia. Onko kartingissa olemassa luokkaa/sarjaa jossa ei mosien kanssa vehkeillä ??? Miksei saman tien arvottavat parcferme moottoit käyttöön. Varmaan vähenisi epäily ja selittely varikolla. Huono arpaonni vielä jäis...

        Englantilaisille X30 koneet on riittävän tasaisia joten eiköhän ne ole suomalaisillekin. Englannissa X30 on pitkälle korvannut Rotaxin siksi että koneet ovat tasalaatuisia.


      • Sarjanpyörittäjä
        onsilläväliä kirjoitti:

        Sarjan pyörittäjä ei missään nimessä saa olla yksityinen , EI KOTKAN MAFIA EIKÄ POHJANMAAN MAFIA. Sarjan pyörittäjäksi käy vain ja ainoastaan AKK!

        Monenlaisia sarjanpyörittäjiä on vuosien varrella nähty ja vain kaksi sarjaa manipuloinutta järjestäjää tulee mieleen: Kotkan napoleoni ja toisena takavuosien KF6 sarjan järjestäjä. Eli todennäköisyys on aika hyvä että homma pelaa kenen tahansa muun järjestämänä.


      • näinpitäisymmärtääasiat
        Sarjanpyörittäjä kirjoitti:

        Monenlaisia sarjanpyörittäjiä on vuosien varrella nähty ja vain kaksi sarjaa manipuloinutta järjestäjää tulee mieleen: Kotkan napoleoni ja toisena takavuosien KF6 sarjan järjestäjä. Eli todennäköisyys on aika hyvä että homma pelaa kenen tahansa muun järjestämänä.

        KF6 sarja ei ole ollut täysin yksityisissä käsissä milloinkaan. Challenge oli AKKn alaisuudessa, vaikkakin yksityinen taho pyöritti Challenge sarjaa aikoinaan, säännöt soveltuvin osin AKK.
        Mini60 SMK oli myös hyvä ja toimiva sarja Suomen Kartingliiton isännöimänä ja AKKn alaisuudessa sekin. Kasvoi hyvin, lähes 80 kuljettajaa osallistui sarjaa, mutta, mutta ja mutta, nämä olisi olleet todella potentiaalisia uusia kuljettajia SM- sarjaan.
        Silloinen AKKn hallitus puh,joht vara.puhj. lajiryhmän suosiollisella avustuksella halusi ajaa SMK sarjan ja KF6 luokan alas. Miksi näin tehtiin oli aivan käsittämättömän ymmärtämätöntä toimintaa hallituksen ja lajiryhmän muutamien muiden henkilöiden taholta.
        Tästähän alkoi se pikkuluokkien siirtyminen muihin harrastuksiin ja Rotaxilla oli valmis pöytä katettuna 10v kuljettajille, kun lajiryhmä hallituksen siunaamana nosti vielä kuljettajien KF6 luokan iän 11v kävi iso kato. Suunta ihan toiseen, mitä päättäjämme halusivat Cadetin jälkeen. Ei toiminut urheilijan polku Cadetista ylöspäin. Nämä edelliset tahot ehtivät tehdä ison autourheilua vahingoittavan teon omilla päätöksillään.
        Onneksemme lajiryhmä uusiutui, sai lähteä ja nykyinen lajiryhmä ja lajipäällikkö on ymmärtänyt tehdyt virheet, mutta menee kyllä aikaa ennen kuin pikkuluokat lähtevät kasvamaan AKKn hallinnoimissa luokissa ja alaisuudessa.
        Samoin kaikenlainen tekohengitys mm. Yamaha ja Raketin SM ei tuo yhtään uutta kuljettajaa, vaan päinvastoin kulut kasvoi ja kuskit kaikkosivat, jopa Länsisuomi-cup voi paremmin. Harrastajia pitää saada lisää ja pohjaa kasvattaa. Täytyy olla selvä kansallinen harrastaja taso ja koulutus. CIK / FIA luokat saakoon SM arvon.
        Tässä omat ajatukseni jatkolle. Kansallinen kilpailutoiminta luokkina Cadet, Raket 95 KF6 , mahdollisesti se tuleva X30 (vaikkakin KF-J moottorit ilmeisesti halvempia). Ja Rotax luokkia myös kansallisiin AKKn hallinnoimiin kilpailuihin TAG.
        Kansainväliset luokat ajakoon sitten SM kilpailunsa huomio myöskin tulevaan CIK luokkaan 11 -13 (mahdollisesti KF6 moottorit).


      • jjhjkk

        Luuletteko ihan oikeasti että tulevan ok luokan moottorit ovat kilpailukykyisiä suoraan hyllyltä? Moottori maksaa paritonnia ja viritys toisen mokoman. Ainakin jos haluat voittaa.


      • Italiassa
        näinpitäisymmärtääasiat kirjoitti:

        KF6 sarja ei ole ollut täysin yksityisissä käsissä milloinkaan. Challenge oli AKKn alaisuudessa, vaikkakin yksityinen taho pyöritti Challenge sarjaa aikoinaan, säännöt soveltuvin osin AKK.
        Mini60 SMK oli myös hyvä ja toimiva sarja Suomen Kartingliiton isännöimänä ja AKKn alaisuudessa sekin. Kasvoi hyvin, lähes 80 kuljettajaa osallistui sarjaa, mutta, mutta ja mutta, nämä olisi olleet todella potentiaalisia uusia kuljettajia SM- sarjaan.
        Silloinen AKKn hallitus puh,joht vara.puhj. lajiryhmän suosiollisella avustuksella halusi ajaa SMK sarjan ja KF6 luokan alas. Miksi näin tehtiin oli aivan käsittämättömän ymmärtämätöntä toimintaa hallituksen ja lajiryhmän muutamien muiden henkilöiden taholta.
        Tästähän alkoi se pikkuluokkien siirtyminen muihin harrastuksiin ja Rotaxilla oli valmis pöytä katettuna 10v kuljettajille, kun lajiryhmä hallituksen siunaamana nosti vielä kuljettajien KF6 luokan iän 11v kävi iso kato. Suunta ihan toiseen, mitä päättäjämme halusivat Cadetin jälkeen. Ei toiminut urheilijan polku Cadetista ylöspäin. Nämä edelliset tahot ehtivät tehdä ison autourheilua vahingoittavan teon omilla päätöksillään.
        Onneksemme lajiryhmä uusiutui, sai lähteä ja nykyinen lajiryhmä ja lajipäällikkö on ymmärtänyt tehdyt virheet, mutta menee kyllä aikaa ennen kuin pikkuluokat lähtevät kasvamaan AKKn hallinnoimissa luokissa ja alaisuudessa.
        Samoin kaikenlainen tekohengitys mm. Yamaha ja Raketin SM ei tuo yhtään uutta kuljettajaa, vaan päinvastoin kulut kasvoi ja kuskit kaikkosivat, jopa Länsisuomi-cup voi paremmin. Harrastajia pitää saada lisää ja pohjaa kasvattaa. Täytyy olla selvä kansallinen harrastaja taso ja koulutus. CIK / FIA luokat saakoon SM arvon.
        Tässä omat ajatukseni jatkolle. Kansallinen kilpailutoiminta luokkina Cadet, Raket 95 KF6 , mahdollisesti se tuleva X30 (vaikkakin KF-J moottorit ilmeisesti halvempia). Ja Rotax luokkia myös kansallisiin AKKn hallinnoimiin kilpailuihin TAG.
        Kansainväliset luokat ajakoon sitten SM kilpailunsa huomio myöskin tulevaan CIK luokkaan 11 -13 (mahdollisesti KF6 moottorit).

        Italiassa ovat tuhonneet oman juniorien kilpatoimintansa viimeisen 10 vuoden aikana mini 60 luokalla. Syynä joka vuosi päivittyvät moottorit ja jos haluat ajaa edes kärjen lähellä niin tarviit vuokramoottorin. Pikkukuskit on kadonnu italiassa tämän takia. Ennen oli ICAj ja ICA kymmeniä italialaisia kv kisoissa ajamassa. Nyt on enää murto osa kun ei ole uusia kuskeja kasvamassa. Ei EI tehdä samaa virhettä täällä vaan ajetaan pikkuluokissa yksityyppimosilla joista saa myydessä rahansa takaisin.


      • Suomenprovoile

        Voi sitä sinun tietämystä ja provoamisia, älä jaksa.
        Italiassa harrastajamäärät putosivat Cik Fia törttyilyyn AKKn tavoin, kiellettiin kansainvälisesti nuorten kuljettajien osallistuminen Italian liiton ylläpitämään sarjaan, sarjaan osallistuminen ei mahdotonta, mutta vaikeaa. Kuljettajat siirtyivät sielläkin Rotax kilpailuihin. Heillä myöskin taloudellinen tilanne yhtä tiukkaa, kuin suomessa.
        Harva kärkipäänkuljettaja ajelee täälläkään ihan pakettimosilla, varsinkaan Raketeissa, mutt tähän väittelyyn en ota kantaa, tiedän ihan tarkkaan tämän tilanteen. ja tunnen ne todelliset virittäjävelhotkin muut pissittäjät.
        Etpä taida oikein hallita nuita päivitysasioitakaan mini ja micro 60 moottoreille. Asian ja tiedon voit sinä ja muutkin tarvittaessa päivittää kysymällä LKE ja Parilla maahantuojalta, Heillä se tietämys ko päivityksistä, ei todella tule vuosittain. Nyt mennään näillä vuoden 2015 - 2020 luokitukset heillä voimassa. Meillä mennään luokituksilla mitkä päättyivät 2014 , uskoakseni vanhoilla mennään edelleen, uudet luokitukset on saatavilla TM, LKE, Parilla ja Vortxiin. Samoin yhtenäiset tarkat rajat moottorivalmistajille, mikä takaa eri moottorimerkkien tasavertaisuuden ja laadun, toisin kuin Raket moottoreilla ja montaks muutosta Rekettien luokkareihin on tullut ja muutosta osiin.
        Siinä veikkoseni olet ihan oikeassa että raketeissa saan rahansa pois, mutta sijoittua pitää ihan Rakettien kärkikaartiin sijat 1-5 niistä maksetaan jopa moninkertaisesti. Mutta tuskin saat korkoa koneillesi, mikäli ajelet sijoista 15 ja eteenpäin, vaikkakin olisit ostanut huippukoneen isolla euromäärällä.


      • cikfia
        näinpitäisymmärtääasiat kirjoitti:

        KF6 sarja ei ole ollut täysin yksityisissä käsissä milloinkaan. Challenge oli AKKn alaisuudessa, vaikkakin yksityinen taho pyöritti Challenge sarjaa aikoinaan, säännöt soveltuvin osin AKK.
        Mini60 SMK oli myös hyvä ja toimiva sarja Suomen Kartingliiton isännöimänä ja AKKn alaisuudessa sekin. Kasvoi hyvin, lähes 80 kuljettajaa osallistui sarjaa, mutta, mutta ja mutta, nämä olisi olleet todella potentiaalisia uusia kuljettajia SM- sarjaan.
        Silloinen AKKn hallitus puh,joht vara.puhj. lajiryhmän suosiollisella avustuksella halusi ajaa SMK sarjan ja KF6 luokan alas. Miksi näin tehtiin oli aivan käsittämättömän ymmärtämätöntä toimintaa hallituksen ja lajiryhmän muutamien muiden henkilöiden taholta.
        Tästähän alkoi se pikkuluokkien siirtyminen muihin harrastuksiin ja Rotaxilla oli valmis pöytä katettuna 10v kuljettajille, kun lajiryhmä hallituksen siunaamana nosti vielä kuljettajien KF6 luokan iän 11v kävi iso kato. Suunta ihan toiseen, mitä päättäjämme halusivat Cadetin jälkeen. Ei toiminut urheilijan polku Cadetista ylöspäin. Nämä edelliset tahot ehtivät tehdä ison autourheilua vahingoittavan teon omilla päätöksillään.
        Onneksemme lajiryhmä uusiutui, sai lähteä ja nykyinen lajiryhmä ja lajipäällikkö on ymmärtänyt tehdyt virheet, mutta menee kyllä aikaa ennen kuin pikkuluokat lähtevät kasvamaan AKKn hallinnoimissa luokissa ja alaisuudessa.
        Samoin kaikenlainen tekohengitys mm. Yamaha ja Raketin SM ei tuo yhtään uutta kuljettajaa, vaan päinvastoin kulut kasvoi ja kuskit kaikkosivat, jopa Länsisuomi-cup voi paremmin. Harrastajia pitää saada lisää ja pohjaa kasvattaa. Täytyy olla selvä kansallinen harrastaja taso ja koulutus. CIK / FIA luokat saakoon SM arvon.
        Tässä omat ajatukseni jatkolle. Kansallinen kilpailutoiminta luokkina Cadet, Raket 95 KF6 , mahdollisesti se tuleva X30 (vaikkakin KF-J moottorit ilmeisesti halvempia). Ja Rotax luokkia myös kansallisiin AKKn hallinnoimiin kilpailuihin TAG.
        Kansainväliset luokat ajakoon sitten SM kilpailunsa huomio myöskin tulevaan CIK luokkaan 11 -13 (mahdollisesti KF6 moottorit).

        Mikä pakko tänne on vääntää noita CIK / FIA luokkia?


      • hdhdhh

        Kf6 koneisiin tuli uusi sylinteri 2011,12,13 ainakin. Ja se on facta! Seuraavaksi tietysti väität että ei vaikuta vauhtiin! Luuletko että tehdas tekee huvikseen erilaisia sylintereitä? Moottoreiden valmistaminen/myynti on bisnestä! Muutokset ja kehittäminen maksaa rahaa eikä yksikään yritys tuhlaa sitä huvikseen!!


      • jhfkfj
        Suomenprovoile kirjoitti:

        Voi sitä sinun tietämystä ja provoamisia, älä jaksa.
        Italiassa harrastajamäärät putosivat Cik Fia törttyilyyn AKKn tavoin, kiellettiin kansainvälisesti nuorten kuljettajien osallistuminen Italian liiton ylläpitämään sarjaan, sarjaan osallistuminen ei mahdotonta, mutta vaikeaa. Kuljettajat siirtyivät sielläkin Rotax kilpailuihin. Heillä myöskin taloudellinen tilanne yhtä tiukkaa, kuin suomessa.
        Harva kärkipäänkuljettaja ajelee täälläkään ihan pakettimosilla, varsinkaan Raketeissa, mutt tähän väittelyyn en ota kantaa, tiedän ihan tarkkaan tämän tilanteen. ja tunnen ne todelliset virittäjävelhotkin muut pissittäjät.
        Etpä taida oikein hallita nuita päivitysasioitakaan mini ja micro 60 moottoreille. Asian ja tiedon voit sinä ja muutkin tarvittaessa päivittää kysymällä LKE ja Parilla maahantuojalta, Heillä se tietämys ko päivityksistä, ei todella tule vuosittain. Nyt mennään näillä vuoden 2015 - 2020 luokitukset heillä voimassa. Meillä mennään luokituksilla mitkä päättyivät 2014 , uskoakseni vanhoilla mennään edelleen, uudet luokitukset on saatavilla TM, LKE, Parilla ja Vortxiin. Samoin yhtenäiset tarkat rajat moottorivalmistajille, mikä takaa eri moottorimerkkien tasavertaisuuden ja laadun, toisin kuin Raket moottoreilla ja montaks muutosta Rekettien luokkareihin on tullut ja muutosta osiin.
        Siinä veikkoseni olet ihan oikeassa että raketeissa saan rahansa pois, mutta sijoittua pitää ihan Rakettien kärkikaartiin sijat 1-5 niistä maksetaan jopa moninkertaisesti. Mutta tuskin saat korkoa koneillesi, mikäli ajelet sijoista 15 ja eteenpäin, vaikkakin olisit ostanut huippukoneen isolla euromäärällä.

        Tuo logiikka ei oikein uponnut! Miten se ettei ulkomaiset kuljettajat päässeet ajamaan italian mini60 sarjaan tappoi italian junnu kartingin?
        Cik/fian törttöily kf koneiden kanssa sen saattoi tappaakkin muttei se että ulkolaisten osallistuminen kiellettiin.


      • Uskotaiälä2
        jjhjkk kirjoitti:

        Luuletteko ihan oikeasti että tulevan ok luokan moottorit ovat kilpailukykyisiä suoraan hyllyltä? Moottori maksaa paritonnia ja viritys toisen mokoman. Ainakin jos haluat voittaa.

        Ja yleensä pitää ostaa pari mosaa , treeniin toinen siis . Voi olla hyvä yritys koittaa ponnistaa pohjalta , mutta keväällä nähdään onko porukalla ollut euroja näihin, en usko .


      • höpsistäsatuja
        hdhdhh kirjoitti:

        Kf6 koneisiin tuli uusi sylinteri 2011,12,13 ainakin. Ja se on facta! Seuraavaksi tietysti väität että ei vaikuta vauhtiin! Luuletko että tehdas tekee huvikseen erilaisia sylintereitä? Moottoreiden valmistaminen/myynti on bisnestä! Muutokset ja kehittäminen maksaa rahaa eikä yksikään yritys tuhlaa sitä huvikseen!!

        pistähän tietäjä faktasi pöytään, mitä muutosta tuli. kauppateitten puheita.


      • kaikentietätvä
        Suomenprovoile kirjoitti:

        Voi sitä sinun tietämystä ja provoamisia, älä jaksa.
        Italiassa harrastajamäärät putosivat Cik Fia törttyilyyn AKKn tavoin, kiellettiin kansainvälisesti nuorten kuljettajien osallistuminen Italian liiton ylläpitämään sarjaan, sarjaan osallistuminen ei mahdotonta, mutta vaikeaa. Kuljettajat siirtyivät sielläkin Rotax kilpailuihin. Heillä myöskin taloudellinen tilanne yhtä tiukkaa, kuin suomessa.
        Harva kärkipäänkuljettaja ajelee täälläkään ihan pakettimosilla, varsinkaan Raketeissa, mutt tähän väittelyyn en ota kantaa, tiedän ihan tarkkaan tämän tilanteen. ja tunnen ne todelliset virittäjävelhotkin muut pissittäjät.
        Etpä taida oikein hallita nuita päivitysasioitakaan mini ja micro 60 moottoreille. Asian ja tiedon voit sinä ja muutkin tarvittaessa päivittää kysymällä LKE ja Parilla maahantuojalta, Heillä se tietämys ko päivityksistä, ei todella tule vuosittain. Nyt mennään näillä vuoden 2015 - 2020 luokitukset heillä voimassa. Meillä mennään luokituksilla mitkä päättyivät 2014 , uskoakseni vanhoilla mennään edelleen, uudet luokitukset on saatavilla TM, LKE, Parilla ja Vortxiin. Samoin yhtenäiset tarkat rajat moottorivalmistajille, mikä takaa eri moottorimerkkien tasavertaisuuden ja laadun, toisin kuin Raket moottoreilla ja montaks muutosta Rekettien luokkareihin on tullut ja muutosta osiin.
        Siinä veikkoseni olet ihan oikeassa että raketeissa saan rahansa pois, mutta sijoittua pitää ihan Rakettien kärkikaartiin sijat 1-5 niistä maksetaan jopa moninkertaisesti. Mutta tuskin saat korkoa koneillesi, mikäli ajelet sijoista 15 ja eteenpäin, vaikkakin olisit ostanut huippukoneen isolla euromäärällä.

        Kerroppa sinä kaiken tietätvä, ketkä ne todelliset virittäjävelhot ja pissittäjät on? Olisi kiva tietää.


      • 25jkhjkh
        Suomenprovoile kirjoitti:

        Voi sitä sinun tietämystä ja provoamisia, älä jaksa.
        Italiassa harrastajamäärät putosivat Cik Fia törttyilyyn AKKn tavoin, kiellettiin kansainvälisesti nuorten kuljettajien osallistuminen Italian liiton ylläpitämään sarjaan, sarjaan osallistuminen ei mahdotonta, mutta vaikeaa. Kuljettajat siirtyivät sielläkin Rotax kilpailuihin. Heillä myöskin taloudellinen tilanne yhtä tiukkaa, kuin suomessa.
        Harva kärkipäänkuljettaja ajelee täälläkään ihan pakettimosilla, varsinkaan Raketeissa, mutt tähän väittelyyn en ota kantaa, tiedän ihan tarkkaan tämän tilanteen. ja tunnen ne todelliset virittäjävelhotkin muut pissittäjät.
        Etpä taida oikein hallita nuita päivitysasioitakaan mini ja micro 60 moottoreille. Asian ja tiedon voit sinä ja muutkin tarvittaessa päivittää kysymällä LKE ja Parilla maahantuojalta, Heillä se tietämys ko päivityksistä, ei todella tule vuosittain. Nyt mennään näillä vuoden 2015 - 2020 luokitukset heillä voimassa. Meillä mennään luokituksilla mitkä päättyivät 2014 , uskoakseni vanhoilla mennään edelleen, uudet luokitukset on saatavilla TM, LKE, Parilla ja Vortxiin. Samoin yhtenäiset tarkat rajat moottorivalmistajille, mikä takaa eri moottorimerkkien tasavertaisuuden ja laadun, toisin kuin Raket moottoreilla ja montaks muutosta Rekettien luokkareihin on tullut ja muutosta osiin.
        Siinä veikkoseni olet ihan oikeassa että raketeissa saan rahansa pois, mutta sijoittua pitää ihan Rakettien kärkikaartiin sijat 1-5 niistä maksetaan jopa moninkertaisesti. Mutta tuskin saat korkoa koneillesi, mikäli ajelet sijoista 15 ja eteenpäin, vaikkakin olisit ostanut huippukoneen isolla euromäärällä.

        Talvella kun italian sarjat alkoivat niin ensimmäisissä kisoissa oli eri moottorimerkkejä aika tasaisesti mukana. Pari kisaa myöhemmin lähes kaikki mini60 kuskit/tiimit olivat vaihtameen TM:n koneisiin koska niillä mentiin muilta karkuun. Nyt muut valmistajat päivittävät koneitaan ja yrittävät saada temmit kiinni.
        Arvaappa kuka sen kaiken kehitystyön maksaa? Tietysti asiakas.
        Jos et osta noita päivitysosia niin et pärjää.
        Näin tulee käymään myös OK luokassa ensi kaudella. Joku tekee paremman koneen ku muut ja siitä sitten alkaa muiden kehitystyö.
        Osalle tuntuu olevan epäselviä käsitteet luokitus ja päivitys. Valmistaja voi muuttaa moottoriaan luokitustodistuksen antamien toleranssien sisällä, vaikka kuinka usein.


    • mukanaoltiin

      kyllä jammuista kato alkoi näkymään jo vuonna 2010.
      SM arvolla (vasta 2014) yritettiin saada lisää potkua jammuihin, mutta ei vaan auttanut. Kaiholla mekin muistellaan aikoja, kun 2009 vuonna Oulussa ja Ylivieskassa olla 70 tai yli osanottajaa (Oulussa A-D).
      ja tais vielä olla 2010 tai 2011 vuonna syyspäräyksessä 60 jammua vaikka cuppiin ei osallistunu enää viittäkymmentäkään autokuntaa.
      sen jälkeen on ollu aika hiljaista.
      Helge Salmenaho

      • Ylivieskassamukanamekin

        Juu, muistan Ylivieskan 2009 vaikka eri luokkaa ajettiinki sillon. Kisa oli hieno ja Valtanen ajo hienosti, varmaan yks kisoja jotka muistan aina kaikista kattomistani. Ehkä se vaan on niin että luokilla on ikänsä ja Jammulla se oli kunnioitettavan pitkä mutta nyt se on loppuun kuljettu se tie. Ei kenenkään vika vaan viimenen porukka vaan kasvo siitä ulos eikä uutta tullu tilalle. Löytys vaan nyt tätä porukkaa yhdistävä uus ratkasu niin se olis tosi hienoo.


    • bjklopö

      Ok moottori on parin kauden jälkeen lähes arvoton kun taas esimerkiksi x30 moottorilla on edelleen markkinat ja sitäkautta arvonsa.

    • Yes_X30

      - OK moottori luokassa kilpailevat eri moottorimerkit keskenään ja se takaa sen että käy enemmän rahapussin päälle. Taattu että päivityksiä tulee ja menee. KF ja KFJ SM-luokat on jo nähty. Kun katselee budjettia millä siellä voi tällä hetkellä pärjätä ja jonka totuuden myös kilpailijamäärien pienuus kertoo.

      - Rotax on kelpo luokka mutta moottoreiden väliset erot ovat liian isoja. Ei varmaan suuri salaisuus millä sylinterillä eri luokissa pärjää :) joka vaikeuttaa perus harrastajan mukaan tuloa kun pitää haalia niitä oikeita osia ja hyvään hintaan.

      - X30 olisi kaikilta osin tervetullut tasavertaisuuden ja yksi tyyppi moottorimerkin vuoksi. Aikuisharrasteluokista tuttu moottori suomessa (TAG ja X30 Challenge). Siellä ei tarvinnut keskustella mikä sylinteri tai päivitys oli kenelläkin omassa X30 moottorissa ;)

    • ljnll

      "Kuljettajat siirtyivät sielläkin Rotax kilpailuihin. Heillä myöskin taloudellinen tilanne yhtä tiukkaa, kuin suomessa."
      Eli kf6 koneet tulivat liian kalliiksi ja harrastajat kaikkosivat edullisempaan yksityyppikoneella ajettavaan luokkaan! Sun mielestä suomessa pitäs tehdä samat typeryydet ja ajaa kf6 koneilla!?
      Mistä luulet suomalaisten harrastajien rahojen riittävän?

      • näinmeillämaataan

        Voit ihan vapaasti itse pistää rahasi Rakettiin, en kadehi raksujen kuskeja heillä piisaa puuhastelua sylinteri muiden palikoiden kanssa. voit toisaalta pistää € vaikka käytettyyn perushuollettuun KF6 moottoriin useampia on myynnissä a 500€


      • jjjkjjjjkl

        Juuri itse kirjoitit että italiassa harrastajat siirtyivät rotaxiin koska mini 60 on niin kallis luokka!
        Koeta nyt päättää mitä mieltä olet!
        Äläkä kirjoita tuollaista paskaa kf6 koneiden hinnoista.
        Totuushan on se että niitä saa halvalla koska niiden luokitus on vanhentunut ja koneille ei ole kysyntää.
        Jos niillä ajettaisiin aktiivisesti kilpaa ja pari vuotta vanhalla koneella voisi voittaa niin hinnatkin olisivat ihan toista luokkaa.


    • rakettionhyväluokka

      Raket95 mosissa ei ole suuria eroja, pitää vain antaa oikealle mosamiehelle laitettavaksi. Meidän pakettikylly ei ollut kilpailukykyinen, mutta oikea mosamies sai sen kulkemaan ja ollaan hyvin tyytyväisiä! Ei turhia päivityksiä, ei suuria huoltokuluja eikä tarvi joka käänteessä etsiä uusia sylintereitä...

      • Äläjauhapask

        Justiinsa kerroit, ettei pakettikone ole kilpailukykyinen, ilman oikean mosamiehen palvelua. Ei suuria huoltokuluja, et etsi uusia sylintereitä. Jos kiteyttäisi ajatuksesi vaikka seuraavasti. Melkoisen ristiriitaisia nuo omat kommenttisi ja ajatelmasi. Ajat varmaan mailman tappiin koneellasi, toivottavasti koneessasi on suora kampiakseli, alakerta kestää ilman remppoja ikuisuuden, holkittamatta ja kammenkaulojen kovakromauksia, mäntää ei vaihdeta milloinkaan- jne. jne.
        Vertailehan pikkasen nuita huoltokuluja, osien hintoja, mosamiehelle meneviä huoltokuluja.


      • jfkkdkd
        Äläjauhapask kirjoitti:

        Justiinsa kerroit, ettei pakettikone ole kilpailukykyinen, ilman oikean mosamiehen palvelua. Ei suuria huoltokuluja, et etsi uusia sylintereitä. Jos kiteyttäisi ajatuksesi vaikka seuraavasti. Melkoisen ristiriitaisia nuo omat kommenttisi ja ajatelmasi. Ajat varmaan mailman tappiin koneellasi, toivottavasti koneessasi on suora kampiakseli, alakerta kestää ilman remppoja ikuisuuden, holkittamatta ja kammenkaulojen kovakromauksia, mäntää ei vaihdeta milloinkaan- jne. jne.
        Vertailehan pikkasen nuita huoltokuluja, osien hintoja, mosamiehelle meneviä huoltokuluja.

        Käy katsomassa Sjm kisojen tuloksia! Parhaimmillaan yli 20 kuskia kierrosajoissa 0.3s sisällä. Ei moottorit kamalan epätasaisia voi olla.


      • eipelkoa
        Äläjauhapask kirjoitti:

        Justiinsa kerroit, ettei pakettikone ole kilpailukykyinen, ilman oikean mosamiehen palvelua. Ei suuria huoltokuluja, et etsi uusia sylintereitä. Jos kiteyttäisi ajatuksesi vaikka seuraavasti. Melkoisen ristiriitaisia nuo omat kommenttisi ja ajatelmasi. Ajat varmaan mailman tappiin koneellasi, toivottavasti koneessasi on suora kampiakseli, alakerta kestää ilman remppoja ikuisuuden, holkittamatta ja kammenkaulojen kovakromauksia, mäntää ei vaihdeta milloinkaan- jne. jne.
        Vertailehan pikkasen nuita huoltokuluja, osien hintoja, mosamiehelle meneviä huoltokuluja.

        R95.ssa ei myöskään tarvi miettiä onko pytty tai muut osat mahdolliseti vaihtunut maahahntuojalla!


      • pohjalaistasynninpäästöä

        Aika rankkaa textiä, aatelitko, ett Parillan/ Lenzon maahantuoja vaihtelisi pyttyjä huollon yhteydessä. Tuskin, mutt jos näin on kerrohan kenellä käynyt näin. Pistä vaikka textari maahantuojille.


      • jsjdbbdb
        pohjalaistasynninpäästöä kirjoitti:

        Aika rankkaa textiä, aatelitko, ett Parillan/ Lenzon maahantuoja vaihtelisi pyttyjä huollon yhteydessä. Tuskin, mutt jos näin on kerrohan kenellä käynyt näin. Pistä vaikka textari maahantuojille.

        Tuo kommentti ei taida koskea kf6 koneita millään lailla. Jos oot ollu kartingissa yhtään pidempään mukana niin kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää mihin tuossa viitataan.


      • Juuriniinkyllä
        jsjdbbdb kirjoitti:

        Tuo kommentti ei taida koskea kf6 koneita millään lailla. Jos oot ollu kartingissa yhtään pidempään mukana niin kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää mihin tuossa viitataan.

        Juuri niin. Onneksi on joku joka ymmärsi yskän!


      • muttamutta
        jfkkdkd kirjoitti:

        Käy katsomassa Sjm kisojen tuloksia! Parhaimmillaan yli 20 kuskia kierrosajoissa 0.3s sisällä. Ei moottorit kamalan epätasaisia voi olla.

        Eikö Sm-sarjassa pitäisi olla moottori jonka jokainen voi käydä kaupasta ostamassa ja sillä voisi parhaimmillaan olla tuossa 0,3s...


    • jfjllkkk

      Mikään kone ei kestä huoltamatta. Ei myöskään kf6.
      Kf 6 kone uutena 2400€. Kaksi kautta ajettuna 500€ =-1900€
      R95 uutena 1300€. Kaksi kautta ajettuna 900€=-400€
      Ostohintojen ero uutena 2400-1300=1100€
      Kustannusero kahdelle kaudelle r95 harrastajan lompakon kannalta huomattava.

      • raksufanaatikoille

        R95 uutena 1300€ valikoidut osat ruotsista € ? , heti koneen tarkistus, tuskin ihan pakkakoneella pärjätään, kammen oikaisu € ? , kahdenvuoren aikana laakeripesien holkitus € ? , kammenkaulojen kovakromaus ? € , ihan nyrkkipajassa ei hommat onnistu. Vertaahan myös moottorin kuluvia osia kumman moottorimerkin eduksi. Pikkasen ihmetytää noi sinun hintasi, mistä hatusta tempasit noi.


      • 123456789000

        Mistäs se uusi kone jos kerran ajetaan vanhalla luokkarilla...? Maa on täynnä samanlaisia kf6 koneita - aivan varmasti riittää kaikille halukkaille. Toleranssit on niin pienet että kulussa ei ole eroa satkuja enempää kahden huolletun koneen välillä - ja niitä saa 500-800e hintaan.

        R95:lla ei voi edes ajaa paketista otettuna, mosamiehen huolto (holkitukset, kampuran tasapainotus, putken hitsaus maksimimittoihin...) kustantaa helposti sen 400-600e. Ja joistakin ei vaan saa kulkukonetta vaikka päällä seisoisi. Sen vuoksi Ruotsista on haettu koneita 3000 eurolla...


      • hdhhdh
        123456789000 kirjoitti:

        Mistäs se uusi kone jos kerran ajetaan vanhalla luokkarilla...? Maa on täynnä samanlaisia kf6 koneita - aivan varmasti riittää kaikille halukkaille. Toleranssit on niin pienet että kulussa ei ole eroa satkuja enempää kahden huolletun koneen välillä - ja niitä saa 500-800e hintaan.

        R95:lla ei voi edes ajaa paketista otettuna, mosamiehen huolto (holkitukset, kampuran tasapainotus, putken hitsaus maksimimittoihin...) kustantaa helposti sen 400-600e. Ja joistakin ei vaan saa kulkukonetta vaikka päällä seisoisi. Sen vuoksi Ruotsista on haettu koneita 3000 eurolla...

        Niin ja mäntiä,kytkimiä yms. Ei tahdo löytyä enään mistään. Tehtaat on siirtyneet uuden luokituksen koneisiin eikä vanhan luokkarin koneisiin enään tehdä osia. Ne osat on mitä kauppiailla sattuu hyllyssä olemaan.


      • 1234567890000

        Höpöhöpö. Ei pidä paikkaansa. Kyseiset mosat on edelleen käytössä monessa maassa ja varaosia tulee suoraan tehtailta. Sitä paitsi Vertex tekee samaa mäntää moneen muuhun laitteeseen.


      • bullS_hit
        hdhhdh kirjoitti:

        Niin ja mäntiä,kytkimiä yms. Ei tahdo löytyä enään mistään. Tehtaat on siirtyneet uuden luokituksen koneisiin eikä vanhan luokkarin koneisiin enään tehdä osia. Ne osat on mitä kauppiailla sattuu hyllyssä olemaan.

        Täyttä tuubaa. Koneet on käytössä monessa maassa. Ja Vertex tekee samaa mäntää myös moneen muuhun 60cc vehkeeseen.


      • iuygni

        Villi huhu kertoo että uudet luokitukset tulis kumminkin käyttöön


      • Mosamies
        raksufanaatikoille kirjoitti:

        R95 uutena 1300€ valikoidut osat ruotsista € ? , heti koneen tarkistus, tuskin ihan pakkakoneella pärjätään, kammen oikaisu € ? , kahdenvuoren aikana laakeripesien holkitus € ? , kammenkaulojen kovakromaus ? € , ihan nyrkkipajassa ei hommat onnistu. Vertaahan myös moottorin kuluvia osia kumman moottorimerkin eduksi. Pikkasen ihmetytää noi sinun hintasi, mistä hatusta tempasit noi.

        Syö lääkkeesi! Olen huoltanut kymmeniä koneita ja holkitettuja alakerta on löytynyt kahdesta, kromattuja kauloja ei oo sattunu kohdalle vielä ensimmäistäkään. Tiedän kyllä että niitä on kromattu. Toisaalta kampura on kauloiltaan sen jälkeen lähes ikuinen.
        Jos ymmärtäisit moottoreista yhtään mitään niin tietäisit että kaikki kilpakoneet avataan ja tarkastetaan ennen kuin niillä mennään kisaan. Myös kf6,rotax jne. koneet.
        Ja tietäisit myös sen ettei raksun kampuraa "tasapainoiteta"


    • Yksittäiskappaleita

      Uudet CIK-luokitellut OK-koneet pohjautuu nykyisiin koneisiin. Kaikki huippukoneet joilla voi voittaa on huippumosamiesten tekemiä yksilöitä joita vuokrataan eikä myydä kellekään.

      • totuuttasilmiin

        Juuri näin , lypsävää lehmää ei kannata myydä


      • tasalaatu_kustannus

        Parilla X30:sen sylinteri on putkisylinteri (putki johon aukot ovat koneistetut), joten tasalaatuisempi kuin vaikka jos ajatellaan kilpailija Rotax joka on taas täysin valusylinteri.

        OK moottoreissa ongelma tulee olemaan eri moottorimerkkien kilpailu paremmuudesta kuten muutamassa kirjoituksessa onkin mainittu.


      • tasalaatukusetus

        jos ymmärthäisit markinamies jotaa on iso merkitys mihin korkeutee putki tippuu alumiiiniii eri vuosin,kuulemmaa 0,5 sekkaa kierrokselllxx30


      • rsd6uyhs

        höpö höpö


      • Hehhehhehhhh
        tasalaatukusetus kirjoitti:

        jos ymmärthäisit markinamies jotaa on iso merkitys mihin korkeutee putki tippuu alumiiiniii eri vuosin,kuulemmaa 0,5 sekkaa kierrokselllxx30

        Rotax miehillä on nyt paniikki päällä. KF ja KFJ koneet tehdään samalla periaatteella kun X30 ja niissä ei tehtaalta tulevien yksilöiden välillä ole käytännössä mitään eroa. KF ja KFJ erot tulee jatkuvasta laitteiden kehittämisestä mitä X30 moottoreissa ei tapahdu.


      • Hehheh2

        Taitaa asia olla toisinpäin. Tehtaalta tullessa KF moottoreissa on eroja, mutta kun kf moottoreita saa vapaasti koneistaa ym, saadaan kaikista tehtyä yhtä hyviä. Miksi X30 moottorin "luokitustodistuksessa" on niin suuret toleranssit mm. asteissa sekä pakoputkessa, jos ovat niin tasalaatusia?


      • Kummallistahöpinää
        Hehheh2 kirjoitti:

        Taitaa asia olla toisinpäin. Tehtaalta tullessa KF moottoreissa on eroja, mutta kun kf moottoreita saa vapaasti koneistaa ym, saadaan kaikista tehtyä yhtä hyviä. Miksi X30 moottorin "luokitustodistuksessa" on niin suuret toleranssit mm. asteissa sekä pakoputkessa, jos ovat niin tasalaatusia?

        Mitä ihmettä. Ensin lauletaan että KF6 koneet on tehtaalta tullessa ihan tasalaatuisia mutta nyt yhtäkkiä KF ja KFJ koneet ei olekaan vaikka ne tehdään samoilla menetelmillä. Päättäkää nyt mitä mieltä olette, alkaa kuulostaa naurettavalta selittelyltä. Onko nyt siis KF6 koneissakin isoja eroja tehtaalta tullessa?


      • Onniissäeroja

        Kaikissa koneissa on eroa tehtaalta tullessa vaikka olisivat samaa merkkiä. Monimerkkiluokissa eri valmistajien välillä on isoja eroja. Sitten mosamiehet työstää luokkarin ja sääntöjen puitteissa aihioista kisakoneet joista jotkut kulkee ja jotkut kulkee vähemmän. Pätee koosta riippumatta kaikkiin koffiluokkiin.
        Tämä ei muutu joillain uusilla OK koneilla mihinkään. Rotaxia ei saa työstää tai ainakaan niin että siitä jää kiinni. Siinä haetaan siksi poikkeuksellisen hyviä sylinterejä ja muita osia joilla kulku paranee. Silloin se jolla on eniten osavalikoimaa koneita ja muuta tietoa käsillä on vahvoilla ja Suomessa se on Rotaxin maahantuoja.
        X30 on kysymysmerkki Suomessa siitä tietää eniten taagikuskit ja vanhat parillacuppia ajaneet.


    • kepuonhyvää

      Juu ja rengaspaine , kaasari , kuskin taidot , huoltajan edellisen illan oluttölkkien määrä :)

      • goldenyears

        Täällä itketään kallista harrastusta ja samanaikaisesti ollaan taas tekemässä uutta luokkaa? Suurin syy kustannusten nousuun on tämä luokasta toiseen hyppiminen. Taitaa olla suurin syy, jos ei menestystä tule niin keksitään uusi luokka. Suuri kunnia niille muutaman vuoden takaisille r85 ja Yamaha kuskille jotka tietävät mitä oli ajaa kilpaa kun kilpailuun oli ilmoittanut mukaan yli 50 kuskia per luokka.


      • oijoijoi
        goldenyears kirjoitti:

        Täällä itketään kallista harrastusta ja samanaikaisesti ollaan taas tekemässä uutta luokkaa? Suurin syy kustannusten nousuun on tämä luokasta toiseen hyppiminen. Taitaa olla suurin syy, jos ei menestystä tule niin keksitään uusi luokka. Suuri kunnia niille muutaman vuoden takaisille r85 ja Yamaha kuskille jotka tietävät mitä oli ajaa kilpaa kun kilpailuun oli ilmoittanut mukaan yli 50 kuskia per luokka.

        Yleinen taloustilanne saattaa kanssa olla yleismaailmallinen ilmiö joka kuristaa harrastajamääriä , ihmiset ei vaan kanssa oikein ole näistä museovehkeistä enää innoissaan - sähkö kiinnostaa näköjään


      • dfghjktyu
        goldenyears kirjoitti:

        Täällä itketään kallista harrastusta ja samanaikaisesti ollaan taas tekemässä uutta luokkaa? Suurin syy kustannusten nousuun on tämä luokasta toiseen hyppiminen. Taitaa olla suurin syy, jos ei menestystä tule niin keksitään uusi luokka. Suuri kunnia niille muutaman vuoden takaisille r85 ja Yamaha kuskille jotka tietävät mitä oli ajaa kilpaa kun kilpailuun oli ilmoittanut mukaan yli 50 kuskia per luokka.

        Ei tarvitse mennä kuin kaksi vuotta ajassa taaksepäin kun mini60 (KF6) sarjassa oli yli 50 kuskia viivalla. Kunnes silloinen lajiryhmä suuressa viisaudessaan lorautti omille sukilleen.


      • dfresw

        no nythän teilä KF6 ukoilla on omamies lajiryhmänpj:nä joka lorauttelee vähän sinne sun tänne


      • neljänsentintoleranssi
        dfresw kirjoitti:

        no nythän teilä KF6 ukoilla on omamies lajiryhmänpj:nä joka lorauttelee vähän sinne sun tänne

        Herra on hyvä vaan ja on yhteydessä lajiryhmään jos sen toimet edellisen lajiryhmän sekoilujen korjaamiseksi ei miellytä. Turha täällä on huudella jos itkettää että jotain luokkaa ei tapettukaan.


    • Valinnanvapaus

      "Taitaa olla suurin syy, jos ei menestystä tule niin keksitään uusi luokka. "

      Rotaxin suhteenhan asia on tismalleen näin. Rotaxin maahantuoja on menettänyt täysin monien kilpailijoiden luottamuksen koska ei kohtele kaikkia tasapuolisesti vaan suosii härskisti omaa satelliittitiimiään ja maahantuomansa runkomerkin sekä sen sisarmerkkien käyttäjiä. Samalla se jättää maahantuomansa konemerkin muut asiakkaat luokattoman huonolle hoidolle. Kun vetää ahneuttaan, ylimielisyyttään tai puhdasta tyhmyyttään noin pahasti kotiinpäin pitää varautua siihen että jotkut vetää lopulta herneen nenään ja etsii vaihtoehtoja. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi ja valinnanvapaudeksi. On muuten joskus ihan kiinnostavaa kuulla mitä Rotaxin tehdas sanoo kun ensi vuonna paljastuu paljonko RMCn osallistujat vähenee koska pudotus on varmasti iso. Ei voi mitenkään uskoa että se hyväksyisi sen mitä täällä on maahantuojan puolelta suhmuroitu.

      • voivapaus

        Mutta mikään ei kaiketi estä mpt:ä myimästä Tonin runkoa Iame X30-moottorilla.

        Kaupassahan mosan voisi saada jopa ns. jäsenetu hintaa.

        Jäädään kuulolle.


    • Ostaostaostaosta

      Ostettiin aikoinaan hyvät R85 mosat, luokka lopetettiin.
      Ostettiin R95:t, myitiin.
      Ostettiin hyvät yammu mosat, luokka kuihdutettiin.
      Ostettiin rotaxj, ???????????????
      Ostetaanko X30?
      Ei kai.

      • uiygiuy

        Kukahan sen Yamahan kuihdutti? Kuskit vaan loppu.


      • yämahaa

        Kytkin ja luokan lopettamis puheet lopetti.Eli sama mikä täällä jatkuu edelleen.


    • X30OK

      X30 tasalaatuisin kone johon olen törmännyt. Tottakai sitäkin voi (laillisesti) parannella pikku jutuilla, mutta vain vähän. Kustannuksiltaan edullinen, pitkä huoltoväli. Helppo ajaa ja säätää. Varmaankin laskisi kustannuksia ja tulisi erittäin tasaiset kisat, joissa runko ja kuski pääosissa.

      • murmurmurmur

        Riippuu ihan siitä kuinka tosissaan aikuiset ottaa murkkuikäisten harrastuksen.


      • murmurjustiinsa

        Meillä ainakin nimenomaan se murkku määrittää, kuinka vakavasti se harrastuksensa ottaa. Sen jälkeen alkaa vanhemmat miettimään, miten tuohon vaatimukseen vastataan.


    • NarinanLoppu

      Suomessa on paljon Rotax-koneita ja osaamista niillä ajamisesta. Kaikesta tästä X-30 ja muusta hömpästä päästään eroon jos ja kun AKK ajattaa ensi kesänä Rotax-sarjan. Olkoon vaikka Rotax-Cup nimeltään. Harrastajille. Moottorit voi ostaa mistä kukin haluaa, kunhan ovat katsastuksessa RMC:n teknisten sääntöjen mukaisia. Siinä on luokkari valmiina. AKK:n ei tarvitse kuin kopioida.
      Kukin tiimi voi itse ihan vapaasti päättää ajaako RMC:n vai AKK:n kisat. Vai molemmat. Pääasia että saadaan kisoja kuskeille. Ja että narina loppuu.

      • Ihankivajoo

        Ihan kiva joo mut ei auta AKK:n kisat kun ongelma on se et Rotaxin myllyissä on vaan liikaa eroja.


      • tasapää9

        Harrastajamoottoreita molemmat sekä Rotax että X30, valmistustoleranssit kohtuu väljiä ja sitä kautta eroja moottoreissa tehtaan jäljilta vaan on.
        Tsekkaappa esim. männän, kiertokangen ja huuhtelukanavien mitoitusta.....

        http://www.x30world.eu/images/filePDF/att 2_3_4_homologation forms iame x30 125cc rl - tag.pdf

        eli mosamiehillä töitä riittää.


    • ihmettelijä_X

      Miten minusta tuntuu että meitä tavallisia harrastajia viedään taas kuin pässiä narussa ja meidän rahat on ainoa asia joka kiinnostaa tässäkin X30 hössötyksessä. Miten olette ajatelleet että kaikille sarjoille ja luokille riittää kilpailijoita ja ennenkaikkea kaikille sarjoille saadaan kisoja järjestettyä kannattavasti. Meitä harrastajia ei nyt vaan tässä maassa ihan mahdottomia määriä ole, eikä tule. Ihmetellä täytyy tätä pienen mutta sisukkaan harrastajien ja muiden tahojen, joka syksyistä vihan ja mustamaalaamisen kiimaa. Miten se voi aina olla niin vaikeaa kauppiaiden, lajiliiton ja seurojen edustajien istua samanpöydän ääreen ja sopia lajin "suurista linjoista" vaikka 3-5 vuodeksi eteenpäin. Pikkuviilaukset sitten vuosittain, eikä näin niinkuin viimevuosina on menty. Please, haudatkaa nyt viimeinkin ne vanhat kaunat ja nöyrtykää ajattelemaan asioita meidän harrastajien näkövinkkelistä.

      • HarrastajaX30

        Harrastajana mua ainakin kiinnostaa X30:ssä luotettava tekniikka, edullinen hinta ja tasaiset koneet. Ei ole pakoaukon säätimiä tai evosähköjä. Yksinkertanen kestävä peruskone ruuvikaasarilla. Helppo katsastaa ja huoltaa.


      • ruuvaaruuvaa
        HarrastajaX30 kirjoitti:

        Harrastajana mua ainakin kiinnostaa X30:ssä luotettava tekniikka, edullinen hinta ja tasaiset koneet. Ei ole pakoaukon säätimiä tai evosähköjä. Yksinkertanen kestävä peruskone ruuvikaasarilla. Helppo katsastaa ja huoltaa.

        Juu ja poksahtaa varmaan kun kiertää ruuvin liian tiukkaan :)


      • Tuskinpoksahtaa
        ruuvaaruuvaa kirjoitti:

        Juu ja poksahtaa varmaan kun kiertää ruuvin liian tiukkaan :)

        Tuskin X30 poksahtaa liian tiukasta ruuvista kun KFJ:kään ei sitä tee. Pakolämmöillä mekin Rotaxissa ollaan suutinta säädetty. Suurin osa varmasti kattelee pakolämmöille ruuvin kohdalleen X30 koneenkin kanssa.


    • Varmaanpoksahtaa

      Turha sitä on kinata , varmaan nappaa kiinni , jos kiertää liikaa , ymmärrätkö ollenkaan mihin ruuvi vaikuttaa

      • Hohhohhddd

        Ymmärrätkö ollenkaan että sitä ruuvia ei pidä kiertää kokonaan kiinni. Leipoo se rotaksiki jos paat tarpeeksi soukan suuttimen


      • Tyhmäontyhmä
        Hohhohhddd kirjoitti:

        Ymmärrätkö ollenkaan että sitä ruuvia ei pidä kiertää kokonaan kiinni. Leipoo se rotaksiki jos paat tarpeeksi soukan suuttimen

        Huvikseni kirjoitan kun porukka on ihan hiilenä millä ens kesänä ajaa , jokainen ajaa millä lystää vaikka ruohonleikkurilla tai pitkäsäärisellä naisella


    • MITÄKÄHÄNONTULOSSA

      Tervehdys hyvät karting ystävät!

      Mitenkä tämä karting harrastus oikein etenee?? Meneekö se näin:
      - Cadet
      - Mikro ???
      - Mini (kuristettu 95 raket)
      - Raket 95 junior
      . Raket 95 yleinen

      No nyt onkin se ongelma paikka?

      - Yamaha, ei porukkaa, kuihtuu pois
      - AKK:n alle uusi X30 harrastajille ja yamahan korvaajaksi ? Vai onko se karting harrastajille kuitenkin merkkiluokka Rotax, jossa toistaiseksi porukkaa, mutta jossa SUOMESSA järjestäjä ei kiitosta saa, osallistujien vähemmän tasapuolisen kohtelun vuoksi? Vai ottaako AKK oman Rotax sarjansa alaisuuteensa, jolloin asiat tasapuolistuvat?
      - KF-j ja KF luokat tullaan korvamaan OK luokilla (kansainvälinen)
      - KZ2 luokka
      - Siipiautot ...laituripaikka, joo varmaan jollekkin, mutta ei meille harrastajille.

      Kysymyksiä:
      - Aikaisemmin on linjat olleet selvät nyt muuttuvat vuosittain. Onko markkina voimat vai mitkä bisnes seikat taustalla, kun lajia harrastavan huoltajana n. 3-4 vuotta sitten kuviot tuntuivat selviltä? Vanhasta kalustosta sai omansa pois ja oli taloudellisesti aina pienempi kynnys siirtyä uuteen luokkaan ja ostaa toiselta harrastajalta mosat ja vehkeet. Uuden rungon sai tarvittaessa kauppiaalta.
      - Millä toimilla raketluokkien jälkeen taataan myös harrastajille luokka AKK:n alla, jotka eivät laituripaikkaa havittele x30 vai? Jos näin niin harrastajille valinnan vapaus keneltä ostaa ja mitä ostaa, kunhan on sääntöjen mukainen moottori niin kuin ennen vanhaa raketissa D. D.. M M.yms aakkoset se aikaa oli jotain.
      - Tuoko uusiluokka enemmän harrastajia vai olisiko SUOMEN kokoisessa maassa syytä vain keskittyä olemassa oleviin luokkiin ja kehittää niitä, esim. Rotax AKK.n alle omana sarjanaan, ilman mitään EVVK päivityksiä tai merkkiluokan rasituksia ja kotkotuksia. Yksi rengas sarja koko viikonlopuksi sadekelin renkaat tietty lisäksi?
      - X30 luokka, jossa suomessa kaikki luokkaa koskevat tekniset muutokset renkaita lukuun ottamatta jäädytetään seuraavaksi 5 vuodeksi?

      • longliverotax

        heps

        Helpointa olisi varmaan jatkaa Rotax luokkia sellaisenaan, mutta jonkun tasapuolisemman vetäjän toimesta.

        Luokissa ei sinällään mitään suurempia epäkohtia, jos kaikkia kohdeltaisiin tasapuolisesti. Nykyisellään homma vaan ei toimi.


    • Näinsemenee

      Tulee pikkuluokkien jälkeen menemään näin:

      Rahakkaille on AKK:n uusi CIK-luokka OK josta siirrytään kansainväliseen OK-luokkaan ulkomaille. Suomessa ei nuilla kuluilla ole järkeä ajaa, kun ei ole kuskeja.
      Siksi OKj/OK tuleepi olemaan kokonaisuutena melko pieni, pikkuformuloihin ja ammattilaisuuteen tähtäävien luokka, joilla on joko sponsorirahaa tai omaa rahaa takana. Tässä luokassa ei kannata ajaa lainkahan, ellei tähtää maailmalle. Talouslaman takia pysyy pienehkönä, OKj saanee alkuhun 30 kuskia, OK Senioria ei ajeta Suomesa ainakaan sarjana.

      Muille:

      -X30. Onnistuessaan ottaa ykköspaikan isona kartingluokkana niille, jotka eivät tähtää Monacon laituripaikkaan.

      -Rotax. Jää pahimmillaan kakkosvaihtoehdoksi, saattaa kuihtua hiljalleen, koska Suomeen ei mahdu kahta isoa harrastajaluokkaa. Tuskin katoaa heti mutta kulta-aika on ohi, joitain luokkia (senior) ei ehken kannata edes ajaa erillisinä koska ei ole kuskeja.

      -KZ. Jos ajetahan, ajetaan todennäköisesti kerrasta poikki-arvokisana. Ei saa suurta suosiota, mutta jonkin verran kuitenkin.

      Yamaha: kuoli pois. Kevyet mullat.

    • näinkinsevoimennä

      Onneksi tämä hullutus loppuu meiltä , tähän syksyyn . Nytkin kun katselee päräykseen osallistujien määrää , niin muutaman vuoden päästä saa AKKn heput ja muutama jäljelle jäänyt kauppias pitää keskenään päräystä vaikka keskustan amarillossa...
      Fiksummat on jo muissa hommissa

    • jdjdjdjd

      Melkoinen kuhina kävi porissa. Taitaa rotaxissa olla hiljaista ensivuonna!

      • jepjepjepulis

        Juu , challenge sarjana kun ajetaan , niin hiljaista on X30 luokassa . Ei vaan riitä kuskeja joka paikkaan . Optimismi ei aina ole se joka realisoituu , mutta keväällä sen näkee . Siinä on nyt liian pieni pääoma alkupanoksena . Rotaxilla on jo olemassa oleva systeemi ja satoja koneita ympäri maakuntaa sen takia Rotax sarja pyörii. Tyhjät collegehousut ja Iamen takki ei vielä tee tapahtumaa .


    • Yx30lisää

      Kyllähän Porissa tulevaa x30 sarjaa mainostettiin hyvin ja siitä kerrottiin avoimesti millainen sarjasta tulee. Vihreätakkiset eivät kai ehtineet tiedottaa Porissa tulevista muutoksista minimaxiin, mastersiin, uusista päivityksistä yms kun oli niin kova kiire. (jano)

      • bnbnbnbnbn

        Pitäähän vihreätakkisten myös ensin itse testata ja valkata itselleen parhaimmat. Muille kerrotaan juuri ennen kun sarja alkaa. Mitä sitä nyt muille kertomaan =)


      • vihreämpääkö
        bnbnbnbnbn kirjoitti:

        Pitäähän vihreätakkisten myös ensin itse testata ja valkata itselleen parhaimmat. Muille kerrotaan juuri ennen kun sarja alkaa. Mitä sitä nyt muille kertomaan =)

        Eikös tämä sarja lähtenyt alkuun niiden pohjanmaan jullien innoittamana


    • LaaksoRacing

      Lähipäivinä pitäisi aueta Suomen X30-Challenge nettisaitti, jossa sitten on listattuna tässä vaiheessa sarjaan ilmoittautuneet kuskit. Siitä saadaan jo hiukan suuntaa tulevaa kesää varten.

      • Imimerkki

        Missä sarjaan voi ilmoittautua?


      • greenking

        Kelan toimistossa.


      • Imimerkki

        Kiitos. Pistänkin paperit vetämään saman tien. Laitanko sinunkin puolesta samalla?


    • Vihreänälkänenkelaauttaa

      Vihiriällä porukalla sitä on asiata kelan toimistohon muualta kun ei elantoa enään tuu. Ruokkiva käsi purtihin huolela poikki. Nyt tulee kotkanpojjiille pesähän näläkä vierahaksi. Kun ei näetsen myy enää mojo eikä rotaksi.

    • koikkijui

      ketään ei taida kiinnotaa X30 huoltokustannukset tai ei niistä ainakaan puhuta. Onko kenelläkään käsitystä huoltovälistä jne. Ainakin X30 senior kiertää 16000rpm ja käsittääkseni se lyhentää jo aika paljon huoltoväliä.

      • Tässänämä

        Valmistajan mukaan männän ja alakerran tarkistus ja huoltoväli on 20 tuntia


      • Teeseite

      • nottatotta
        Tässänämä kirjoitti:

        Valmistajan mukaan männän ja alakerran tarkistus ja huoltoväli on 20 tuntia

        Ja sitten vielä se yleensä lyhenee , kun ei väljänä vaan kulje :) , mutta hyvä kun ajetaan täällä jo kilpaa kun ei edes ole lumi maassa


    • Samakäytännössä

      Eipä tuo x30 poikkea nykyisestä evorotaksista todelliselta huoltoväliltään juuri yhtään. Mäntä ei varmana mene 20 tuntia muttei se mene rotaksissakaan.

    • loordikebab

      Rotax evo tuli juuri siksi että se lisää
      - tasavertaisuuttaa
      - luotettavuutta
      NO MITEN KÄVI ?
      - tuli uudet, pakarit, kaasarit, johtosarjat, E-boxit ja puolat = enemmän tekijöitä jotka lisäävät epätasa-arvoisuutta. Ongelmien jälkeen, kun kausi oli päättymässä tuli ohjeet mistä vikaa voi hakea, mutta samassa suljettiin pois , että teknistä vikaa ei voi olla ainakaan E-boksissa? Itse kokeneena; uudella E-boxilla ei käynnisty vaikka testeri näyttää OK, no arvaa saatiinko takuuseen uusi HUUTAMATTA! Osia pitää olla repullinen josta voi valita parhaat jonka JOKU teki ja onnistuneesti !!
      - moottorit kiertävät evojen jälkeen n. 2000 rpm enemmän eli 15000=huoltovälit tihenee, se luottavuudesta

      WELCOME x30 CHALLENGE FINLAND ja REILUMEININKI !

      • Tervemenoatervetuloa

        Kait siihen x30 koneeseen voi tulla päivityksiä kanssa , vai museostako ne varaosat hakevat . Kyllä lapsentauteja saattaa aina olla , mutta nyt ne alkaa olla pois .


      • rewwe

        Tehdas tekee varaosia. Ei niitä mistään museosta tarvitse hakea.
        Toisin kuin Rotaxin sylitereitä.


    • Päivitysevosontaa

      Rotaxin evo päivitys oli kallis ja täysin paska. Ala-arvoisen laatuinen sähkösarja, sähkörave jolla kukaan ei ajanut, eboksi, joita paukkui käsittämättömästi. Koneen huoltoväli puolittui. Loppupäätelmä: Ihan puhdas rahastus liikevaihdon kerryttämiseksi.

    • Anonyymi

      Lajia katsomosta aktiivisesti, mutta muuten lajista kaikkea ymmärtämättä miten tässä X30 hommassa kävi kisojen ja laitteiden tasaisuuden suhteen?

      • Anonyymi

        Vihkoonhan se meni ja raikkaasti.
        Jos et vuokraa konetta (AP tai muu vastaava) ei mitään toivetta ajaa kärkikahinoissa :) ja vuokramoottoreiden hinnat ovat aivan poskettomia siihen minkälaatuinen kone on yleensä. Tällä hetkellä ylivoimaisesti Suomen kallein sarja, jopa SM on edullisempi vaikka ajat vuokrakoneella.


    • Anonyymi

      Puhuivat moottorille pitkää huoltoväliä. Jos meinaat ajaa kilpaa niin huoltovälillä ei ole mitään merkitystä. Moottori pitää tehdä uusiksi joka kisaan jos meinaat pärjätä. Karu fakta. Eli se siitä edullisesta luokasta ajaa kilpaa.

      • Anonyymi

        Kuten ihan kaikki muutkin 2t kilpamoottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten ihan kaikki muutkin 2t kilpamoottorit.

        Paitsi Rotax.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi Rotax.

        Rotax joo, mutta kärki ajaa vuokrakoneilla jotka avataan joka kisaan. Eli 2t koneilla joilla ajetaan kilpaa avataan ja tarkistetaan joka kisaan riippumatta luokasta ja moottorityypistä. Ne jotka eivät avaa, eivät sitä joko tee itse tai haluavat kertoa muuta kysyjälle että se pienikin kilpailuetu säilytetään.


    • Anonyymi

      Tämän takia Iame kisojen harjoitukset alkaa moottoreiden sisäänajolla. Jos meinaa pärjätä niin kisaan on kone aina uusittu tai vuokrattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      109
      5804
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3803
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3275
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      463
      2670
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1700
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1363
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1336
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1245
    Aihe