Vastine kirjoitukseen "Haluatko bussikuskiksi?"

Olen_jo_bussikuski

Linja-autoalasta ja linja-autonkuljettajan työstä kirjoitellaan ja puhutaan paljon kaikenlaista. Valitettavasti työhönsä tyytymättömät tai siitä tietämättömät levittävät paljon väärää ja valheellista tietoa. Haluan tuoda esiin sen, että meitä työstä pitäviä linja-autonkuljettajia on paljon ja että olemme tässä työssä vapaasta tahdosta ja mielenkiinnosta kyseistä ammattia kohtaan.

Linja-autonkuljettajan työaika kahden viikon aikajaksossa on 80 tuntia. Tuo 80 tuntia on jaettu kymmenelle päivällä, joten kahden viikon aikana on kymmenen päivää töitä ja neljä vapaata. Keskimäärin työtunteja tulee siis kahdeksan tuntia työpäivää kohti. Paikallisliikenteessä työpäivien pituudet ovat viidestä tunnista yhteentoista tuntia.

Työehtosopimuksen mukaan jokaista 5,5 tunnin työrupeamaa kohti on oltava taukoa vähintään 30 minuuttia, joten jokaiseen yli 5,5 tunnin työpäivään kuuluu tauko. Palkaton tauko voi olla enimmillään 60 minuuttia ja mahdollisesta siitä ylimenevästä osuudesta saa normaalia tuntipalkkaa. Puhuttaessa edelleen paikallisliikenteestä kyseiset tauot ovat harvoin yli tunnin mittaisia. Sehän toisi vaan lisää kustannuksia työnantajalle, eikä olisi kenenkään edun mukaista.

Pääkaupunkiseudulla ajettavassa paikallisliikenteessä on WC käytännössä jokaisen linjan jommassa kummassa päässä. On paljon linjoja, joissa se löytyy molemmista päistä. On kuljettajan omaa tyhmyyttä, mikäli ei käy WC:ssä silloin kun siihen on tarvetta. Vinkkinä voin kertoa, että se linja-auto ei karkaa sieltä minnekään, vaikka lähtö myöhästyisikin WC:ssä asioinnin takia.

Pääkaupunkiseudulla useimmat linjat päättyvät johonkin asemalle ja asemilla on yleensä saatavana kahvia. Mikäli näin ei ole kukaan ei liene kiellä ottamasta kahvia mukaan omassa termospullossa. Pitäisin sitäkin lähinnä kuljettajan omana tyhmyytenä, jos ei osaa huolehtia kahvin saannistaan. Muistuttaisin vielä tähänkin, että se linja-auto ei edelleenkään karkaa sieltä minnekään ilman kuljettajaa, vaikka lähtö hieman myöhästyisikin.

Kaikkein tärkeintä tässä työssä on kuitenkin oikea asenne. Mikäli työstä ei löydy mitään hyvää ja kaikki tuntuu olevan vaan pielessä ja huonosti, on ehkä syytä katsoa peiliin. Usein se vastaus löytyy sieltä. Kannattaa ehkä miettiä myös alanvaihtoa, jos ei sovellu kyseiselle alalle. Ehkäpä sitten voi alkaa miettimään uudelta alalta niitä negatiivisia asioita ja valittamista voi jatkaa. Suosittelen kuitenkin positiivista suhtautumista asioihin nii jaksaa paljon paremmin ja elämä on paljon mielekkäämpää!

37

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäinfoa

      On myös paljon ajosarjoja joissa myöhästyy ensimmäisestä lähdöstä jos lähtee sarjakirjaan merkittynä aikana varikolta. Sen jälkeen ei ehdi muihinkaan lähtöihin ja lopetus aika viivästyy joten on kirjoitettava ylityölappu. Tässä on positiivinen asennoituminen hieman vaikeaa jos tällaisia sarjoja on useampi viikossa.

      • Olen_jo_bussikuski

        Ajosarjoja on monenlaisia ja on myös sellaisia, jotka eivät toteudu siirto- tai ajoaikojen suhteen. Täytyy muistaa, ettemme ole kuljettajina vastuussa huonosti suunnitelluista ajosarjoista. Toki niistä voi ja kannattaa ilmoittaa työnanatajalle ja jatkotoimenpiteet ovat työnantajan vastuulla.

        Ajosarjat, jotka ovat suunniteltu huonosti ja toimimattomasti kannattaa ajaa rauhallisesti, turhaa kiirehtimättä. Ajetaan vaikka koko päivä myöhässä, mutta muistetaan käydä WC:ssä, kun siihen on tarvetta ja pidetään huoli, että työehtosopimuksen mukaiset tauot tulevat pidetyiksi. Tarvittaessa sitten kirjoitetaan se ylityölappu vaikka joka päivä.


    • kfdlkfdfkl

      Olen_jo_bussikuskille semmoinen kysymys, että onko mielestäsi odotustunnit ok?

      • siilitukkasimo

        Ainakin minulle kelpaavat odotustunnit, samalla kun hoitelen asioitani kaupungilla, työnantaja vielä maksaa siitä hyvin.


      • Olen_jo_bussikuski

        Toimin linja-autonkuljettajana pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä. Yli 5,5 tunnin työpäivään kuuluu yleensä 30-60 minuutin tauko. Tuo tauko on todella harvoin yli 60 minuuttia ja silloinkin vain muutamia minuutteja sen yli.

        Olen väärä henkilö kommentoimaan ns. odotustunteja, koska itselläni niitä ei ole ollut koko seitsemän vuotisen urani aikana. Mainittakoon kuitenkin, että mieluummin pitäisin työpaivän aikana 60 minuuttia taukoa kuin 30 minuuttia.


      • VentaaVenttaa
        siilitukkasimo kirjoitti:

        Ainakin minulle kelpaavat odotustunnit, samalla kun hoitelen asioitani kaupungilla, työnantaja vielä maksaa siitä hyvin.

        Minä puolestani pitäisin mielummin 30min taukoa ja lähtisin kotiin 30min aiemmin.


    • kdlkdfldf

      Mulla ei ainakaan ole mitään "hoideltavaa" vieraan taajaman kattamattomalla bussipysäkillä. Odotustunnit ei välttämättä osu virka-aikaan vaan saattavat olla kauppojen sulkeutumisajan jälkeen. Onneksi työnantaja hommaa syksyksi sadevaatteet...

    • H.E.H.H.E.H.H.E.H

      Heh heh! Aloittaja on ollut hieman humoristisella tuulella. Susta tulisi hyvä standup-koomikko.

    • Exkuskihsl

      Sanoisin että usein se 5.5tuntia vastaa normaali ihmisen kokopäivän työtä. Yleensä se kun ajetaan ilman taukoja, vastaa usein urakkatyötä.
      Moniko pystyy siihen, jos kysytään jotka eivät bussikuskeja. Ei moni.

      Vastapainoksi sit 11tunnin päiviä joita yleensä 2 viikkoon kuusi.

      Toki on niitä tyyppejä joilla aina hyvät ajosarjat ja usein sitä 8 tunnin päivää. He yleensä kovaan ääneen sit kehuvat alaa ja että ammatinvalintakysymys.
      Sitä se on mutta silti pitäisi kaikille saada 8tunnin työpäivät. Sitä ei tule joten en voi suositella alaa jos on muuta elämää olemassa.

      • Olen_jo_bussikuski

        Henkilökohtaisesti en ole kertaakaan seitsemän vuoden aikana ajanut 5,5 tuntia ilman minkäänlaista taukoa. Yleensä 2-3 tunnin ajamisen jälkeen, siis noin puolessa välissä pidempää ajorupeamaa, käyn noutamassa itselleni kupillisen kahvia. WC:ssä asioin aina kun siihen on tarvetta, yleensä kerran tai pari tuollasen pidemmän rupeaman aikana.

        Päätepysäkeille jäävästä ajasta en voi vastata muuta kuin omasta puolestani. Itselleni sinne jää aikaa yleensä 2-10 minuuttia linjasta ja ajosarjasta riippuen. Mikäli linjan ajaminen kestää esim 25 minuuttia ja päätepysäkille jää aikaa 5 minuuttia tekee se 10 minuuttia tunnissa ja 1 tunti 20 minuuttia kahdeksan tunnin työpäivän aikana. Tästä luonnollisesti maksetaan normaali tuntipalkka mahdollisine lisineen. Tämän lisäksi on yleensä 30-60 minuuttia kestävä palkaton ruokatauko.

        Kuusi 11 tunnin työpäivää kahdessa viikossa on aivan suoraa valhetta. Matematiikkaa vähänkin taitava laskee nopeasti, että se tekee 66 tuntia. Kahdessa viikossa työtunteja on yhteensä 80 ja kun siitä vähennetään tuo mainitsemasi 66 tuntia saadaan 14 tuntia. Työpäivästä maksetaan aina vähintään viiden tunnin palkka, joten käytännössä ne ovat aina vähintään tuon viisi tuntia tai muutaman minuutin sen ali. En saa millään riittämään tuosta jäljellä olevasta 14 tunnista viittä tuntia neljälle päivälle, vaikka kuinka laskisin.

        Mikäli 11 tunnin työpäiviä olisi kahdessa viikossa viisi se tekisi 55 tuntia. Vähennettäessä tuo 55 tuntia 80 tunnista jäljelle jää 25 tuntia ja jaettaessa se edelleen viidellä jäljellä olevalla päivällä saadaan viisi tuntia päivää kohti. Viikko 11 tuntisia työpäiviä ja seuraava viikko viisi tuntisia, ei hassumpaa mielestäni.

        Mentäessä toisella viikolla töihin vaikkapa kuudeksi, työt loppuisivat joka päivä kello 11. Mielestäni siinä ehtii jo aika kivasti puuhaamaan kaikenlaista perheen ja harrastusten parissa.


      • UusiKuski2015
        Olen_jo_bussikuski kirjoitti:

        Henkilökohtaisesti en ole kertaakaan seitsemän vuoden aikana ajanut 5,5 tuntia ilman minkäänlaista taukoa. Yleensä 2-3 tunnin ajamisen jälkeen, siis noin puolessa välissä pidempää ajorupeamaa, käyn noutamassa itselleni kupillisen kahvia. WC:ssä asioin aina kun siihen on tarvetta, yleensä kerran tai pari tuollasen pidemmän rupeaman aikana.

        Päätepysäkeille jäävästä ajasta en voi vastata muuta kuin omasta puolestani. Itselleni sinne jää aikaa yleensä 2-10 minuuttia linjasta ja ajosarjasta riippuen. Mikäli linjan ajaminen kestää esim 25 minuuttia ja päätepysäkille jää aikaa 5 minuuttia tekee se 10 minuuttia tunnissa ja 1 tunti 20 minuuttia kahdeksan tunnin työpäivän aikana. Tästä luonnollisesti maksetaan normaali tuntipalkka mahdollisine lisineen. Tämän lisäksi on yleensä 30-60 minuuttia kestävä palkaton ruokatauko.

        Kuusi 11 tunnin työpäivää kahdessa viikossa on aivan suoraa valhetta. Matematiikkaa vähänkin taitava laskee nopeasti, että se tekee 66 tuntia. Kahdessa viikossa työtunteja on yhteensä 80 ja kun siitä vähennetään tuo mainitsemasi 66 tuntia saadaan 14 tuntia. Työpäivästä maksetaan aina vähintään viiden tunnin palkka, joten käytännössä ne ovat aina vähintään tuon viisi tuntia tai muutaman minuutin sen ali. En saa millään riittämään tuosta jäljellä olevasta 14 tunnista viittä tuntia neljälle päivälle, vaikka kuinka laskisin.

        Mikäli 11 tunnin työpäiviä olisi kahdessa viikossa viisi se tekisi 55 tuntia. Vähennettäessä tuo 55 tuntia 80 tunnista jäljelle jää 25 tuntia ja jaettaessa se edelleen viidellä jäljellä olevalla päivällä saadaan viisi tuntia päivää kohti. Viikko 11 tuntisia työpäiviä ja seuraava viikko viisi tuntisia, ei hassumpaa mielestäni.

        Mentäessä toisella viikolla töihin vaikkapa kuudeksi, työt loppuisivat joka päivä kello 11. Mielestäni siinä ehtii jo aika kivasti puuhaamaan kaikenlaista perheen ja harrastusten parissa.

        5,5h normaali ihmisen työpäivä on seuraavanlainen (olen toimistoalalta tullut ja bussikuskiksi 2015 kouluttautunut):

        -Aamulla toimistolla joskus 8-8.15 (työaika alkaa klo.8). Juot aamukahvia kaikessa rauhassa ja höpötät työkavereittesi kanssa tauko / kahvihuoneessa kunnes kello on 8.30-8.45 (riippuen työtehtävistä, kiireestä, ym.).

        -Menet tekemään töitä tietokoneelle 10.30-11 saakka. Sen jälkeen alkaa keskustelu minne lounaspaikkaan tänään mentäisiin.

        -Lounastat (sis. matkat lounasmestaan ja takaisin työpaikalle) 11-12.30 vaikka ohjeaika lounaalle on 45min-1h.

        -Menet tekemään töitä tietokoneelle jonnekin 14 saakka. Sitten on iltapäiväkahvituokion ja höpöttelyiden aika, vähintään sen vartin, useimmiten paljon yli.

        -Lähdet kotiin 15.45 jälkeen (työaika loppuu klo.16).

        Tästä tulee se normaalin ihmisen 5,5h työpäivä jossa tämä siis saa palkan 37,5 viikkotunnista mutta käytännössä tekee vain 5-max 6h tehollista työtä per päivä.

        Kontrasti dösäkuskin paskaiseen arkeen on aivan järjetön. Dösäkuskilla saattaa olla sen 200-300e/kk parempi liksa, mutta millaisilla työpäivillä / työolosuhteilla / työhön sidonnaisuuksilla. Tuo on ihan naurettavan paska korvaus siitä.


      • UusiKuski2015

        Tuo on ihan naurettavan paska korvaus siitä, että tekee varmaan 40% enemmän todellista duunia kuukaudessa.

        Saatika että tekee epäsäännöllistä vuorotyötä, pidättelee paskaa / kusihätää, kusee puskiin tai paskoo muoviseen bajamajaan eikä pääse pesemään käsiään, on pyhät töissä, miettii aina minkä viikonlopun saa kokonaan vapaaksi (mökkimatkaa ym. varten), arpoo harrastuksia (joita ei ole), ihmettelee sosiaalisen elämän olemattomuutta (sitä ei käytännössä ole), kestää stadin ydinkeskustan apinaliikenteen, matkustajien valitukset, känniääliöt niillä "rahavuoroilla" ym. ym. ym. ym.

        Vaihtaisin milloin tahansa takaisin perus toimistoduuneihin, joista sain vajaa 300e/kk vähemmän liksaa kuukaudessa kuin HSL-bussikuskin keskiansiot ovat (3200e/kk?).

        Eli sain yllä mainitusta toimistolla nollailusta bruttona 2900e/kk. Ja kaikki viikonloput, juhlapyhät sun muut vapaita. Sitä täälläkin mainostettua aikaa asioiden hoitoon keskellä arkipäivää sai työtilanteesta riippuen jopa tunnin varoitusajalla, yleensä yksi päivä riitti. Vapaata sai helposti, läheskään kaikkia vapaita ei vähennetty vuosilomapäivistä ja tätä rataa.

        Jää kyllä kovimmatkin dösäjermut ja näiden "edut" (2 minsaa per tunti väittelyt?? :D ) aika kauaksi taakse, vaikka varmasti tienaavat bruttona sen 3700e/kk kun ovat kaikki illat / yöt / viikonloput / pyhät töissä ja käyvät kotona vain pesemässä ne paskaiset kätensä.


    • esimerkkityöpäivistä

      6 päivää 10h työtä 1h palkaton tauko ja n.1h palkallista taukoa. 4 päivää 5h työtä. Tämä on se ihan normaali tapa laatia ajosarjat 2viikko jaksoon. Palkattomat tauot voi vaihdella jonkin verran. 8h työpäiviä on tosi vähän. Vielä kun herätykset on aina eriaikaan niin taataan että miehet väsyy kun unirytmi menee sekaisin.

    • kuskihesast

      Juu, onhan joissakin paikoissa vessa,,,,mutta kuuntele sen jälkeen asiakkaiden vittuilua kun linja myöhässä,,,,,

      • oletko_myöhässä

        kyllä hyvällä kelillä saa ajettua aikataulua kiinni mutta vaatii tietynlaista asennetta ja rohkeutta liikenteessä. jos ei uskalla ajaa tarvittaessa vähän reippaammin niin kannattaa miettiä ammatin vaihtoa.


    • vääräasenne

      Liikenteessä pitää ajaa sääntöjen mukaan eikä aikataulun. Kaikkein älyttömin asenne on että kuljettajan pitää korjata ajamalla väärin suunniteltu sarja. Tuloksena on vaan entistä kireämmät sarjat. Jos kaikki ajaisivat normaalivauhtia niin sarjoja olisi pakko muuttaa niin että ne toteutuu ilman hosumista.

      • oletko_myöhässä

        tämä itkeminen on kyllä huvittavaa siitä miten pitäisi kaikkien ajaa hitaammin että aikatauluja saataisiin löyhemmäksi ja sitten olisi jokin mahdollisuus hitaimmillakin pysyä edes kohtuullisesti ajassa.

        katsos kun aina löytyy aikataulut vakavasti ottavia kuljettajia jotka ajaa niitä parhaansa mukaan kiinni. sitten on kuljettajia jotka viis veisaa aikataulusta eikä todellakaan kiire paina päälle.

        pysäkillä odotellaan ihan rauhassa että vielä muutama auto kerkeää mennä ennenkuin lähdetään. kolmion takana odotetaan kilometrin vapaata väliä ennenkuin uskalletaan lähteä. ruuhkaliikenteessä päästetään jono karkuun kun ei uskalleta ajaa yhtään yli vaikka kaikki muut tekee niin.

        sitten liikennevalojen ohjaus tulkitsee että autoja ei enää tule ja vaihtaa punaiselle. sitten seisotaan punaisissa valoissa. kaasua ei uskalleta painaa pohjaan asti ettei ajotapaseurannassa kulutus nousisi niin etanakin lähtee nopeammin.

        ajetaan ihan kuin tiet olisi peilijäässä keskellä kesää! nimenomaan hyvällä kelillä voi ajaa reippaasti, esim. pysäkille tulo niin ei turhaan aleta jarruttelemaan jossain korttelin päässä vaan jarrutetaan napakasti pysäkin kohdalla tietysti ei mitään lukkojarrutusta mutta kuitenkin.

        ja pysäkiltä lähtö (kaupunki alueella) niin ei muuta kuin vilkku päälle ja kaasu pohjaan ei jäädä sinne katselemaan että vielä tulee autoja ja sitten pikkuhiljaa livuta ulos kun joskus joku väli tulee. bussilla on etuajo oikeus pysäkiltä lähtieäss kaupunki alueella sitä pitää käyttää.

        etenkin hitailla ovilla varustetussa autossa on hyötyä jos ovijarrun saa pois päältä.

        ruuhkaliikenteessä ajetaan niin että pysytään muiden autojen mukana ei päästetä rakoa kasvamaan. liikennevaloissa ei jarrutella vaikka valo vaihtuisi keltaiseksi jos sillä kuitenkin ehtii.

        risteyksessä ilman valoja jos näyttää siltä että ei meinaa päästä sieltä niin lähdetään määrätietoisesti tulemaan kun tulee vähänkin väliä. tietysti ei minkään rekan eteen ja jollain valtatiellä eri juttu mutta kaupunki liikenteessä ihan hyvin voi lähteä pienempäänkin rakoon.

        tai jos autoja menee molempiin suuntiin ja kääntyy vasemmalle tai tarvitsee tilaa vastaantulijoiden kaistalta oikealle kääntyessä tai ajaa suoraan niin heti kun tulee väliä toiselle kaistalle niin keulaa jo työntää sinne ja blokkaa liikenteen ja heti kuin toinen vapautuu niin ei muuta kuin menoksi.

        kyllä henkilöautoilijoilta jarrut siinä vaiheessa löytyy ei kukaan aja suoraan kylkeen. tietysti saattaa torven soitto kuulua ja valoja vilkutella mutta ei kannata välittää.

        siinä alkaa oikeasti eroa syntymään aikataulun suhteen jos toinen kuljettaja seisoo paikoillaan odottelemassa siellä sun täällä pitkää väliä eikä sitten pysy liikenteen mukana ja toinen hyökkää eteen heti kun mahdollista ja pysyy liikennevirran mukana!

        tietysti jos on liukasta niin silloin ei voi ajaa näin ja täytyy olla varovaisempi mutta esimerkiksi tällä kelillä voi ajaa ihan huoletta.

        enkä tarkoita sitä että pitäisi ihan äärilaitaan vetää tätä ajamista niin että matkustajat lentelee autossa joka jarrutuksella.


      • Pussikuskiko

        Mitäpä jos vaihtaisit alaa. Sinun kaltaisia ei kaivata tuolla liikenteessä ainuttakaan.


      • dodoo
        oletko_myöhässä kirjoitti:

        tämä itkeminen on kyllä huvittavaa siitä miten pitäisi kaikkien ajaa hitaammin että aikatauluja saataisiin löyhemmäksi ja sitten olisi jokin mahdollisuus hitaimmillakin pysyä edes kohtuullisesti ajassa.

        katsos kun aina löytyy aikataulut vakavasti ottavia kuljettajia jotka ajaa niitä parhaansa mukaan kiinni. sitten on kuljettajia jotka viis veisaa aikataulusta eikä todellakaan kiire paina päälle.

        pysäkillä odotellaan ihan rauhassa että vielä muutama auto kerkeää mennä ennenkuin lähdetään. kolmion takana odotetaan kilometrin vapaata väliä ennenkuin uskalletaan lähteä. ruuhkaliikenteessä päästetään jono karkuun kun ei uskalleta ajaa yhtään yli vaikka kaikki muut tekee niin.

        sitten liikennevalojen ohjaus tulkitsee että autoja ei enää tule ja vaihtaa punaiselle. sitten seisotaan punaisissa valoissa. kaasua ei uskalleta painaa pohjaan asti ettei ajotapaseurannassa kulutus nousisi niin etanakin lähtee nopeammin.

        ajetaan ihan kuin tiet olisi peilijäässä keskellä kesää! nimenomaan hyvällä kelillä voi ajaa reippaasti, esim. pysäkille tulo niin ei turhaan aleta jarruttelemaan jossain korttelin päässä vaan jarrutetaan napakasti pysäkin kohdalla tietysti ei mitään lukkojarrutusta mutta kuitenkin.

        ja pysäkiltä lähtö (kaupunki alueella) niin ei muuta kuin vilkku päälle ja kaasu pohjaan ei jäädä sinne katselemaan että vielä tulee autoja ja sitten pikkuhiljaa livuta ulos kun joskus joku väli tulee. bussilla on etuajo oikeus pysäkiltä lähtieäss kaupunki alueella sitä pitää käyttää.

        etenkin hitailla ovilla varustetussa autossa on hyötyä jos ovijarrun saa pois päältä.

        ruuhkaliikenteessä ajetaan niin että pysytään muiden autojen mukana ei päästetä rakoa kasvamaan. liikennevaloissa ei jarrutella vaikka valo vaihtuisi keltaiseksi jos sillä kuitenkin ehtii.

        risteyksessä ilman valoja jos näyttää siltä että ei meinaa päästä sieltä niin lähdetään määrätietoisesti tulemaan kun tulee vähänkin väliä. tietysti ei minkään rekan eteen ja jollain valtatiellä eri juttu mutta kaupunki liikenteessä ihan hyvin voi lähteä pienempäänkin rakoon.

        tai jos autoja menee molempiin suuntiin ja kääntyy vasemmalle tai tarvitsee tilaa vastaantulijoiden kaistalta oikealle kääntyessä tai ajaa suoraan niin heti kun tulee väliä toiselle kaistalle niin keulaa jo työntää sinne ja blokkaa liikenteen ja heti kuin toinen vapautuu niin ei muuta kuin menoksi.

        kyllä henkilöautoilijoilta jarrut siinä vaiheessa löytyy ei kukaan aja suoraan kylkeen. tietysti saattaa torven soitto kuulua ja valoja vilkutella mutta ei kannata välittää.

        siinä alkaa oikeasti eroa syntymään aikataulun suhteen jos toinen kuljettaja seisoo paikoillaan odottelemassa siellä sun täällä pitkää väliä eikä sitten pysy liikenteen mukana ja toinen hyökkää eteen heti kun mahdollista ja pysyy liikennevirran mukana!

        tietysti jos on liukasta niin silloin ei voi ajaa näin ja täytyy olla varovaisempi mutta esimerkiksi tällä kelillä voi ajaa ihan huoletta.

        enkä tarkoita sitä että pitäisi ihan äärilaitaan vetää tätä ajamista niin että matkustajat lentelee autossa joka jarrutuksella.

        ihan oikein sanot


      • Tottamooses
        oletko_myöhässä kirjoitti:

        tämä itkeminen on kyllä huvittavaa siitä miten pitäisi kaikkien ajaa hitaammin että aikatauluja saataisiin löyhemmäksi ja sitten olisi jokin mahdollisuus hitaimmillakin pysyä edes kohtuullisesti ajassa.

        katsos kun aina löytyy aikataulut vakavasti ottavia kuljettajia jotka ajaa niitä parhaansa mukaan kiinni. sitten on kuljettajia jotka viis veisaa aikataulusta eikä todellakaan kiire paina päälle.

        pysäkillä odotellaan ihan rauhassa että vielä muutama auto kerkeää mennä ennenkuin lähdetään. kolmion takana odotetaan kilometrin vapaata väliä ennenkuin uskalletaan lähteä. ruuhkaliikenteessä päästetään jono karkuun kun ei uskalleta ajaa yhtään yli vaikka kaikki muut tekee niin.

        sitten liikennevalojen ohjaus tulkitsee että autoja ei enää tule ja vaihtaa punaiselle. sitten seisotaan punaisissa valoissa. kaasua ei uskalleta painaa pohjaan asti ettei ajotapaseurannassa kulutus nousisi niin etanakin lähtee nopeammin.

        ajetaan ihan kuin tiet olisi peilijäässä keskellä kesää! nimenomaan hyvällä kelillä voi ajaa reippaasti, esim. pysäkille tulo niin ei turhaan aleta jarruttelemaan jossain korttelin päässä vaan jarrutetaan napakasti pysäkin kohdalla tietysti ei mitään lukkojarrutusta mutta kuitenkin.

        ja pysäkiltä lähtö (kaupunki alueella) niin ei muuta kuin vilkku päälle ja kaasu pohjaan ei jäädä sinne katselemaan että vielä tulee autoja ja sitten pikkuhiljaa livuta ulos kun joskus joku väli tulee. bussilla on etuajo oikeus pysäkiltä lähtieäss kaupunki alueella sitä pitää käyttää.

        etenkin hitailla ovilla varustetussa autossa on hyötyä jos ovijarrun saa pois päältä.

        ruuhkaliikenteessä ajetaan niin että pysytään muiden autojen mukana ei päästetä rakoa kasvamaan. liikennevaloissa ei jarrutella vaikka valo vaihtuisi keltaiseksi jos sillä kuitenkin ehtii.

        risteyksessä ilman valoja jos näyttää siltä että ei meinaa päästä sieltä niin lähdetään määrätietoisesti tulemaan kun tulee vähänkin väliä. tietysti ei minkään rekan eteen ja jollain valtatiellä eri juttu mutta kaupunki liikenteessä ihan hyvin voi lähteä pienempäänkin rakoon.

        tai jos autoja menee molempiin suuntiin ja kääntyy vasemmalle tai tarvitsee tilaa vastaantulijoiden kaistalta oikealle kääntyessä tai ajaa suoraan niin heti kun tulee väliä toiselle kaistalle niin keulaa jo työntää sinne ja blokkaa liikenteen ja heti kuin toinen vapautuu niin ei muuta kuin menoksi.

        kyllä henkilöautoilijoilta jarrut siinä vaiheessa löytyy ei kukaan aja suoraan kylkeen. tietysti saattaa torven soitto kuulua ja valoja vilkutella mutta ei kannata välittää.

        siinä alkaa oikeasti eroa syntymään aikataulun suhteen jos toinen kuljettaja seisoo paikoillaan odottelemassa siellä sun täällä pitkää väliä eikä sitten pysy liikenteen mukana ja toinen hyökkää eteen heti kun mahdollista ja pysyy liikennevirran mukana!

        tietysti jos on liukasta niin silloin ei voi ajaa näin ja täytyy olla varovaisempi mutta esimerkiksi tällä kelillä voi ajaa ihan huoletta.

        enkä tarkoita sitä että pitäisi ihan äärilaitaan vetää tätä ajamista niin että matkustajat lentelee autossa joka jarrutuksella.

        Hyvää huumoria.
        Muutahan tuo ei voi olla?


      • oletko_myöhässä
        Tottamooses kirjoitti:

        Hyvää huumoria.
        Muutahan tuo ei voi olla?

        ette sitten taaskaan kyenneet ymmärtämään ettei aina tarvitse ajaa noin ja kuten sanoin niin ei äärilaitaan tarvitse ajamistaan vetää. mutta esittelin vaan keinoja miten aikataulussa pysytään vs kuljettaja mikä ei siitä niin jaksa välittää.

        jos on kaksi kuljettajaa kuljettaja A ja B sitten kuljettaja A ei kerkeä edes vessassa käydä ja kuljettaja B pitää taukoa joka kierroksen jälkeen. mitä vähemmän aikaa bussi seisoo paikallaan linjalla ollessa sen nopeammin se on päätepysäkillä.

        siksi kannattaa olosuhteiden sen mahdollistaessa ajaa reippaasti ja jos on myöhässä niin niin lujaa kun olosuhteet mahdollistaa (tai sakkojen saamisen pelko). enkä taaskaan tarkoita että jyrkkään mutkaan tai korokkeen yli tms poljetaan viittäkymppiä vaan tietysti tuollaisiin on pakko jarruttaa. mutta jarrutetaan vähän ennen napakasti, ajetaan olosuhteen mukaan esim. korokkeen yli ja sitten kun on siitä päästy ja taas voi mennä niin kaasu pohjaan vaan, napakka kiihdytys ja otetaan menetettyä aikaa kiinni.

        tietysti matkustajat osaa olla välillä raivostuttavia kun tullaan autoon sisään ja sitten aletaan kyselemään mihinkä tämä nyt menikään ja milloin ollaan missä, kello käy ja mietitään lähdetäänkö vai eikö lähdetä. tai että jopa pysäytetään auto ja sitten ei lopulta tulla edes kyytiin!! sitten lippujen kanssa voi sitä sähläämistä välillä. etsitään matkakortteja ja lompakoita ties minkä kassin taskusta ja koko ajan kello vaan käy.

        ja mummot jotka pysyy juuri ja juuri pystyssä. voi hyvä jumala.

        pysäkkejä on vähän päästä ja aina joku tulee tai menee ja pakko pysähtyä. ei siellä voi minuuttitolkulla seistä odottamassa vapaata väliä vaan määrätietoisesti pakko tunkea vaikka eteen. kaupunki liikenteessä ei pärjää jos ei uskalla käyttää röyhkeyttä se on selvä asia!


      • Tottamooses

        Noh kukin tyylillään. Välttämättä tyylisi ei ole juurikaan nopeampi, mutta ikävä kaikille osapuolille.


      • oletko_myöhässä

        millä tavalla ikävä kaikille osapuolille? matkustajat on yleensä tyytyväisempiä kun ovat nopeammin perillä. ainahan joku jostain jaksaa valittaa ajoi miten vaan.

        kuljettaja kerkeää pitämään enemmän taukoa ja käymään siellä vessassa. ja kun ajaessa on ns. "tekemistä" niin rattiin nukahtamisen vaara on pienempi.

        häviäjiä ovat korkeintaan muut autoilijat joiden matkan teko saattaa hidastua joillain kymmenillä sekunteilla joka on täysin merkityksetöntä.

        ja polttoainettahan tietysti palaa (jopa reilusti) enemmän. suhteellisuuden taju monillakin hämärtyy jos ajotapaseuranta on käytössä ja sitten jollekin pienimmän kulutuksen ajaneelle talo tarjoaa jotain lounas-seteleitä silloin tällöin.

        sitten pihistellään että saadaan joku kymmenen euron bonus ehkä ensi kuussa! ajotavanseuranta on ihan hölmö keksintö joka tapauksessa. laittaa kuljettajat eri arvoiseen asemaan. joku ajaa pienimmän kulutuksen mutta auto aina myöhässä kun ei uskalleta kaasua polkea, sisällä on kuuma kesällä kun ilmastointi kytketään pois (jos se on mahdollista), talvella on kylmä kun moottori pysäytetään joka välissä kun minuuttikin taukoa, sitten tästä seuraa vielä jossain vaiheessa vara-autoon vaihto kun ei lähde enää käyntiin akkujen tyhjennyttyä, myöhästyminen kertaantuu ja jopa ajamattomia lähtöjä jne.

        kyseinen hidas kuljettaja jopa tukkii liikennettä ja viivästyttää muita busseja jos ajaa bussikaistalla ruuhkaliikenteessä alinopeudella. eli siis polttoainetta pihistävä kuljettaja aiheuttaa jopa kymmenien bussien aikataulujen pettämisen!

        niin mitä on matkustajien tyytyväisyys kyseisessä kyydissä? ei varmaankaan kovin hyvä. kun sitten on toinen kuljettaja joka hoitaa asiat toisella tavalla mutta polttoainetta menee ehkä parikymmentä litraa enemmän kuin sillä piheimmällä. matkustajien tyytyväisyys on kuitenkin parempi.

        mutta silti ajotapaseuranta palkitsee ensimmäistä kuljettajaa joka on todellisessa elämässä huonompi kuin jälkimmäinen kuljettaja.


      • säälittävää-itsekehua

        Aika säälittävää kun luulet olevasi maaliman paras kuljettaja. Selitäpä se että miksi linjalla vastakkaisiin suuntiin ajavat bussit kohtaavat melkein sekunnilleen samaan aikaan ja samassa paikassa rippumatta siitä kuka on kuljettajana. Tämän tietää jokainen kuljettaja joten epäilen että et ole ajanut koskaan linja-autoa työksesi.


      • Tottamooses
        oletko_myöhässä kirjoitti:

        millä tavalla ikävä kaikille osapuolille? matkustajat on yleensä tyytyväisempiä kun ovat nopeammin perillä. ainahan joku jostain jaksaa valittaa ajoi miten vaan.

        kuljettaja kerkeää pitämään enemmän taukoa ja käymään siellä vessassa. ja kun ajaessa on ns. "tekemistä" niin rattiin nukahtamisen vaara on pienempi.

        häviäjiä ovat korkeintaan muut autoilijat joiden matkan teko saattaa hidastua joillain kymmenillä sekunteilla joka on täysin merkityksetöntä.

        ja polttoainettahan tietysti palaa (jopa reilusti) enemmän. suhteellisuuden taju monillakin hämärtyy jos ajotapaseuranta on käytössä ja sitten jollekin pienimmän kulutuksen ajaneelle talo tarjoaa jotain lounas-seteleitä silloin tällöin.

        sitten pihistellään että saadaan joku kymmenen euron bonus ehkä ensi kuussa! ajotavanseuranta on ihan hölmö keksintö joka tapauksessa. laittaa kuljettajat eri arvoiseen asemaan. joku ajaa pienimmän kulutuksen mutta auto aina myöhässä kun ei uskalleta kaasua polkea, sisällä on kuuma kesällä kun ilmastointi kytketään pois (jos se on mahdollista), talvella on kylmä kun moottori pysäytetään joka välissä kun minuuttikin taukoa, sitten tästä seuraa vielä jossain vaiheessa vara-autoon vaihto kun ei lähde enää käyntiin akkujen tyhjennyttyä, myöhästyminen kertaantuu ja jopa ajamattomia lähtöjä jne.

        kyseinen hidas kuljettaja jopa tukkii liikennettä ja viivästyttää muita busseja jos ajaa bussikaistalla ruuhkaliikenteessä alinopeudella. eli siis polttoainetta pihistävä kuljettaja aiheuttaa jopa kymmenien bussien aikataulujen pettämisen!

        niin mitä on matkustajien tyytyväisyys kyseisessä kyydissä? ei varmaankaan kovin hyvä. kun sitten on toinen kuljettaja joka hoitaa asiat toisella tavalla mutta polttoainetta menee ehkä parikymmentä litraa enemmän kuin sillä piheimmällä. matkustajien tyytyväisyys on kuitenkin parempi.

        mutta silti ajotapaseuranta palkitsee ensimmäistä kuljettajaa joka on todellisessa elämässä huonompi kuin jälkimmäinen kuljettaja.

        Pakkohan tuon sinun textin on olla sarkasmia, jos ei niin olet aikalailla väärällä alalla.

        Ps. Meidän varikolla päätettin porukassa, etä ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja kas kummaa aikataukut muuttuivat huomattavasti paremmiksi.


      • oletko_myöhässä
        Tottamooses kirjoitti:

        Pakkohan tuon sinun textin on olla sarkasmia, jos ei niin olet aikalailla väärällä alalla.

        Ps. Meidän varikolla päätettin porukassa, etä ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja kas kummaa aikataukut muuttuivat huomattavasti paremmiksi.

        mikä saa nämä ajatukset näyttämään muka sarkasmilta? olen ajanut aikanaan paikallisliikennettä kaupungissa 7 vuotta mutta nykyään kauko ja tilausliikennettä suurimmaksi osaksi.

        ja tuo että bussit kohtaa suurinpiirtein samaan aikaan pitää aika hyvin paikkansa. eräällä linjalla kohdataan vastaantulevan saman yhtiön auton kanssa yleensä hyvin lähellä eräässä paikassa. tosin ei joka päivä jos toinen on etuajassa / toinen myöhässä.

        toinen juttu on se että kun ajetaan samoja linjoja niin kuljettajan vaihto vastaantulevan auton kanssa niin jos autoa ei ala näkymään niin alkaa melkein jo arvaamaan kuka siellä ehkä ajaa. ja myös kun auto on ajoissa niin silloinkin alkaa vaihtoehdot karsiutumaan siitä kuka on ratin takana.

        ero on selvä hitaan ja nopean kuljettajan välillä. talvella on tietysti keliolosuhteet jne. mutta tällä tavalla kesäkelillä on käytännössä lähestulkoon kuljettajasta kiinni onko linja ajoissa vai eikö se ole.

        tietysti hyville kuljettajille voi sattua myös esim. auton hajoamisia, matkustajat sählää ja myöhästyttää jne. mutta kun pidemmältä ajalta jos on kuljettaja A jonka ajama auto tulee yleensä ajallaan mutta kuljettaja B joka on yleensä aina myöhässä niin ei se voi olla aina sattumaa.

        hitaat kuljettajat ei meinaa päästä edes tallilta liikenteeseen ajoissa.

        tämä on asia mitä itse ymmärrän kaikkein vähiten. etenkin silloin jos kuitenkin tallilla ollaan paikalla hyvissä ajoin autoja käynnistämässä niin sitten ei saada itseään "ajovalmiiksi" vaan lähtöaika ikään kuin tulee jotenkin yllätyksenä ja sitten käydään vessassa, haeskellaan tavaroita, säädetään linjakilpiä, peilejä, laitetaan kiekkoa piirturiin jne. kun pitäisi olla jo menossa.

        itse tulen tallille aina hyvissä ajoin ja jopa etuajassa varsinkin talvella. en asu hirveän kaukana tallista niin en usein viitsi kotona alkaa edes aamupalaa syömään vaan laitan illalla sämpylät ym. valmiiksi, aamulla lähden sitten nopeasti herättyäni ja otan mukaan.

        sitten kun tulen paikalle niin laitan kahvin tulemaan ja menen käynnistämään auton ja ajan ulos. sitten menen takaisin sisälle, alan syömään aamupalaa ja sitten vaihdan ajovaatteet päälle sekä otan tavarat valmiiksi. sitten käyn sen jälkeen tarkastamassa auton että siellä on kaikki kunnossa ja samalla vien tavarat sisälle, kirjoitan kiekon jos on kiekkoauto, säädän peilit kohdalleen jne kaikki asiat kuntoon lähtöä varten.

        sitten kun lähtöaika tulee niin menen hyvissä ajoin jo autoon, avaan rahastuskoneen ja laitan kiekon tai kortin piirturiin. varmistan vielä että kaikki on mukana ja jos ei vielä kehtaa lähteä niin istun autossa sen aikaa.

        usein olen lähdössäkin jo todella hyvissä ajoin ja sinnekin jää aikaa. tietysti minun ei oikeastaan tarvitsisi olla niin ajoissa eikä siitä saa tunteja (paitsi talvella kovien pakkasten aikaan on talviaamulisä) mutta miksi istuisin kotona ja lähtisin viime tingassa kun voin vähän suunnitella asiaa ja herätä samaan aikaan ja olla ajoissa jo paikalla?

        luulen että nämä hitaammat on sellaisia jolla ei oikein muutenkaan ole elämän hallinta kohdillaan tai sitten vaivutaan jotenkin niin syvästi ajatuksiin ettei oikein tajuta ajan kulumista lehteä lukiessa tms. ajaahan osa kuljettajista välillä vahingossa myös pysäkin ohi vaikka matkustaja olisi pysähtyy nappia painanut.

        en osaa sanoa miksi hitaat kuljettajat on niin hitaita eikä sitä oikein viitsi alkaa kysymäänkään. mutta täällä palstalla ilmeisesti kirjoittaa näitä hitaita kuljettajia ja siitä olen sannut käsityksen että ongelma johtuu siitä että on tullut jokin outo tarve näyttää, ettei kukaan muu kuin itse tiedä ajamisesta mitään ja aikatauluja ei ole mahdollista ajaa oikeasti, jolloin "näytetään" tätä ja ajetaan liioitellun varovaisesti ja kuuliaisesti liikenteessä.

        tuskin omilla henkilöautoillannekaan ajatte niin kuin bussin ratissa "näyttäessänne" miten muka "oikeasti ajetaan".


      • Exkuskihsl

        No ensinnäkin semmonen juttu että jos tulet töihin ajallaan niin ei välttämättä ehdi linjalle ajoissa. Niin tiukat on aikataulut useissa firmoissa. Taikka jos talvella auto ei ole käynnissä niin et ehdi linjalle.
        Joten moni tulee 15min aikaisemmin töihin. Mikä on firman säästö vuodessä.. ja kaikki on laskelmoitua.

        Toinen juttu niin ei pitäis ajaa lujaa. Sillon saat aina ajaa lujaa, muutenkin aikataulut päin ittua niin ala nyt siinä vielä hurjastelemaan. Mielummin tasaista vauhtia niin omat hermotkin voi paremmin. Eikä muuten häviä ajoajassa paljoa. Ja jos joku ajaa tosi hiljaa niin hienoa, parempi vaan mulle.
        Ongelma ollut että kun ajoajat on liian tiukat niin moni yrittää niitä ajamalla. Tämähän että buscomin mukaan tehty ajoajat osittain ei pidä paikkaansa, ollut paljon linjoja mitä ei pysty ajamaan niin nopeasti.
        No mutta niiitä aina vähän korjaillaan mutta hsl:n nörtille pitäis antaa kenkää ja joku muu vois asiat suunnitella.


    • Vastaus_edelliseen

      Oletko myöhässä ei ole ymmärtänyt ajamisesta yhtään mitään. Normaali ajaminen riittää koska sillä rivakalla ajamisella ei voiteta mitään oleellista eroa normaaliin ajoaikaan. Ei sillä normaalilla ajamisella tarkoiteta mahdollisimman hidasta ajamista. Ovijarrun poistamisesta seuraa lopputili jos et sattunut tietämään koska se on nykyisin pakollinen turvalaite jota ei saa poistaa käytöstä. Ehkä vielä sinullekin jonain päivänä selviää mitkä asia aiheuttaa myöhästymisiä?

      • Pussikuskiko

        Juu, päivittäin tämän näkee mm. Hämeentiellä. Veolia ottaa Paavalin kirkolla vasemman kaistan, ja usvaa putkeen. Jostain kumman syystä ollaan Torilla kuitenkin yhtä aikaa, Veolia ja minä, oikean kaistan kököttäjä. Voi vain arvailla, kummalla on stressihormonitaso korkeammalla.


    • mitä muuten tarkoitat "linja-auto ei karkaa sieltä minnekään", onko siis OK myöhästyä jos käy vessassa tai kahvilla, vai mitä?

      • Tottamooses

        Vessassa käynnin takia myöhästyminen on ok, kahvilla käynnin takia taas ei.
        Kysy vaikka firman johdolta asiaa. (ainakaan itse en ole ikinä ollut työssä sellaisessa joka kieltäisi vessa käynnin vaikka olisi kuinka myöhässä)


      • toinen_vaihtoehto

        Voi tietysti jättää vessassa käynnin väliin ja pskantaa housuun mutta veikkaan että matkustajat valittaa siitäkin kun alkaa hajuhaittoja ilmenemään. Kertokaas yksikin ammatti missä ei saa käydä vessassa jos on tarvetta, ei ainakaan minulla tule mieleen yhtään.


      • Olen_jo_bussikuski

        Tarkoitan tuolla kommentilla sitä, että kuljettaja voi rauhassa käydä WC:ssä aina kun siihen on tarvetta, aikatauluun katsomatta. Annatusta lähtöajasta saa myöhästyä WC:ssä käynnin takia.

        Pitkien ajorupeamien, esimerkiksi 4-5 tuntia, aikana mielestäni kuljettajalla on oltava oikeus käydä noutamassa kahvi mukaansa. Mikäli sitä ei ehdi tekemään tiukkojen aikataulujen takia päätepysäkille jäävänä aikana niin silloin lähtö myöhästyy. En tarkoita, että noin tulee toimia jokaisella päätepysäkillä vaan esimerkiksi puolessa välissä tuollaista pidempää ajorupeamaa.


    • bussijussi

      Jos on vessan tarve,käyn siellä enkä katso mitään vitun aikataulua.Ei ne matkustajat karkaa pysäkiltä minnekään.Aikataulut ovat kaupunkiliikenteessä ihan turhia, busseja tulee joka toinen minuutti.Aikatauluja ei missään nimessä pitäisi ajaa kiinni, Hsl-in taulapäät keksivät saman tien vieläkin tiukemmat.

      • löytyyvoimaakyllä

        Nimenomaan juuri näin ja perjantaina kattsotaa mikä on loimaan ressukan/rikkurin kantti, tullaan Tompan kanssa paikoille, kummallakin kehässä matseja takan toistasataa ja ovimien hommissa vuosien aikan taltutuksia kymmeniä illassa, sopii kokeilla, voi tulla loimaan tampioilla nenä kipeäksi.


    • bussijussi

      Kerran yks mamma rupes aukomaan päätä,olin kuulemma 5 min. myöhässä.Vastaisin hänelle,että: "käyttäät sinäkin joskus vessä,vai vaippoja?"Läppä kolahti kiinni niin että proteesit meinaas putoa lattialle.Tuijotti sen jälkeen minua peilistä vihaisena, kuin mikäkin noita-akka koko matkan aikana.Ei ne tajua kuljettajan työstä mitään.

      • työniloa

        On kovat liksat kuskeilla suomen kamaralla, kohta saadaan palkan alennukset voimaan, säästyy liuta veroeuroja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe