Rautatie Lieksaan 105 vuotta

Joensuun ja Lieksan välinen rautatie avattiin virallisesti liikenteelle 10.9.1910 eli tänään päivälleen 105 vuotta sitten. Rata oli tosin jo luovutettu väliaikaiselle liikenteelle edellisen vuoden marraskuussa.

Nurmekseen saakka rautatie saatiin käyttöön 16.10.1911. Nurmeksessa 100 vuotta täyttävää rautatietä juhlittiin vuonna 2011, mutta Lieksan päättäjät päättivät vuonna 2010 olla huomioimatta satavuotiasta rautatietä ja sen merkitystä. Liekö kaupungin virkamiesjohto pitänyt rautatietä liian vähäpätöisenä muistamisena?

Viime vuosisadan alkuvuosina rautatien rakentaminen Joensuusta Lieksan kautta Nurmekseen ei ollut suinkaan ainoa vaihtoehto, sillä tätä reittiä kannattavien mielestä radan rakentaminen Joensuusta Nurmekseen olisi ollut kansantaloudellista tuhlausta. Toisessa suunnitelmassa rautatie sijoittui lyhyempänä Pielisen länsipuolelle. Rata päätettiin kuitenkin rakentaa Lieksan kautta alueen runsaan asutuksen ja viriävän teollisuuden takia.

Henkilöliikennettä pohditaan nyt lakkautettavaksi kokonaan Joensuun ja Nurmeksen välisellä rataosuudella. Toivottavasti Lieksan päättäjät pysyvät tämän asian käsittelyssä hereillä ja muistavat rautatien merkityksen paikkakunnalle sekä vaativat rautatienpalveluiden parantamista näivettämisen sijaan.

Myös tavallisten lieksalaisten on hyvä muistaa, että junamatka Lieksan keskustasta Joensuun keskustaan ja takaisin kestää noin tunnin ja 20 minuuttia - turvallisesti myös talvikelissä.

Olin ahkera junankäyttäjä opiskeluvuosinani 60-luvulla ja myös ollessani työelämässä. Lieksan asemalta voin nousta illalla suoraan makuuvaunun osastoon ja nukkua koko matkan Helsingin asemalle saakka. Kahdeksan tienoilla aamulla olin jo keskellä pääkaupunkia.

58

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuorojenlopetus

      Nyt uhka yllä taas..

      • ofigohf

        Jep.


      • odfiug

        joo


      • oisduof

        juu.


      • nojoonon
        oisduof kirjoitti:

        juu.

        on on


      • joojoojo
        ofigohf kirjoitti:

        Jep.

        oioioioioio


    • Sitä perua jäi monia perheitä Lieksaan.
      Tunsin tai tiesin joitain heistä, eräs heistä oli Syväntö joka oli ratamestari.
      He kylläkin muuttivat pois.

      • vieläylemmäksi

        nostetaan


      • onononon
        vieläylemmäksi kirjoitti:

        nostetaan

        ononononono


      • oisdofu

        joo


    • Niitä perheitä tai yksinäisiä miehiä en mainitse nimeltä koska joidenkin jälkeläisiä asuu tietääkseni vielä Lieksassa, ei kaikkien.

    • Nyt tartun tuohon liikenteen lakkauttamiseen Lieksasta Nurmekseen.
      Se olisi aika älytön teko, mutta taitaa toteutua uuden säästöohjelman myötä.

    • Minkin olin aikoinaan junien "suurkuluttaja" Lieksan ja muun suomen välillä.
      Kuljin usein myös täältä etelästä Pohjanmaan suuntaan.
      Itäinen suunta oli kyllä paljon miellyttävämpi.

      Erikoisimpana persoonana muistan junissa lähes asuneen "Juna-Emman" joka oli harmiton hyvin pienikkonen iäkäs naisihminen.
      Hän järjesti muille matkustajille touhuillaan monta hauskaa hetkeä.

      • pienipellavapää

        Myös minä kuljin paljon junassa Helsinki-Lieksa väliä ja muistelen , että junassa "asusteli" pieni ikänainen "Joensuun Elli." Sitten usein naishenkilö , joka junaan tullessaan pyyhki käsipyyhepapereilla penkkinsä ikkunalaudat ym. Junan pysähtyessä meni asemalla ulos ja puisteli takkinsa huivinsa ym. vaatekappaleensa. Hänkin jo aika iäkäs ja usein ruskea nahkatakki päällä.


      • isä.kertoi
        pienipellavapää kirjoitti:

        Myös minä kuljin paljon junassa Helsinki-Lieksa väliä ja muistelen , että junassa "asusteli" pieni ikänainen "Joensuun Elli." Sitten usein naishenkilö , joka junaan tullessaan pyyhki käsipyyhepapereilla penkkinsä ikkunalaudat ym. Junan pysähtyessä meni asemalla ulos ja puisteli takkinsa huivinsa ym. vaatekappaleensa. Hänkin jo aika iäkäs ja usein ruskea nahkatakki päällä.

        Emma oli kuulemma oikein värikäs persoona ja äkäinen


      • pienipellavapää kirjoitti:

        Myös minä kuljin paljon junassa Helsinki-Lieksa väliä ja muistelen , että junassa "asusteli" pieni ikänainen "Joensuun Elli." Sitten usein naishenkilö , joka junaan tullessaan pyyhki käsipyyhepapereilla penkkinsä ikkunalaudat ym. Junan pysähtyessä meni asemalla ulos ja puisteli takkinsa huivinsa ym. vaatekappaleensa. Hänkin jo aika iäkäs ja usein ruskea nahkatakki päällä.

        Emma pesi kerran pyykkiä junassa.
        Ripusti narut käytävän yli ja laittoi siihen pyykit kuivumaan.
        Oli siinnä hymyssä pitämistä.

        Konnari hieman hymähti kun näki.


      • pienipellavapää

        Välillä kun Emma oli saanut "näkäräisiä", kulki vaunusta toiseen ja laulaa hoilasi kovalla äänellä.


      • Emma.myös
        pienipellavapää kirjoitti:

        Välillä kun Emma oli saanut "näkäräisiä", kulki vaunusta toiseen ja laulaa hoilasi kovalla äänellä.

        Ne jutut Emmasta ovat siis totta. Luulin keksityiksi niitä lauluja joissa tuosta Emmasta kerrotaan, https://www.youtube.com/watch?v=M-8ombTrT8A



    • fidohog

      Minä kävin kaksi vuotta koulua Rauhalassa ja koulumatka tehtiin lättähatulla. Se oli hauskaa kyytiä.

      • muistaakseni

        Minä kuljin Varpasesta ja seisakkeen nimi oli Lonkka.


    • ylöspäinvaan

      Nostetaanpas ylemmäs kun joku hullu näkyy taas riehuvan.

      • ylösvaan

        uusi nosto


    • lisäälisäälisää

      Vielä ylemmäksi...

    • Epäkäytännöllistä

      Olen monesti miettinyt miten hankalaksi on esim. meikäläisen matkustelu junassa osoittautunut? Jos lähden vaikka joensuuhun sairaalalääkärin luona käymään, niin ensin pitää tilata taksi että pääsen Lieksan asemalle? Matkaa meiltä 4 kilometriä, sitten joensuusta asemalta sairaalaan taksilla? Sama ruljanssi tulomatkalla, taksia parikertaa käyttäen? Eikä tule halvaksi ajaa junalla edestakaisin ja taksilla 4 kertaa! Siksi aina menen omalla autolla noille keikoille!
      Säälittävää vain katsoa kun lieksan asemalta lähtee vain muutamia ihmisä junaan? Ei ihme jos lakkauttavat junat ja vievät kiskonromut ruuhkasuomeen missä niillä olisi käyttöä! Samalla saiai kuorma-autokuskit lisää töitä jos junat lakkaisi kulkemasta Nurmes-Joensuu välillä!

      • Tavaraliikennettä varten rautatietä vielä toistaiseksi tarvitaan. Varsinkin puutavaran kuljetusta harrastetaan kyseisellä rataosuudella.


      • pienipellavapää

        Tavaraliikenne kulki 50-60l hyvin paljon kiskoilla. Siinä melko lähellä Lieksan asemaa oli OL-Pielisen varastot joihin joihin juna toi tavaraa. Varastomiehet purki tavaran varastorakennukseen, josta kuorma-autoilla jaettiin tavara eri myymälöihin. Kuorma-autoja oli useampia ja niissä apumiehet mukana. Kyllä silloin oli monelle töitä. OL- Pielisen henkilökuntaakin oli paljon, oli ravintola, hotelli, teurastamo . pesula, kaikki myymät, bensa-asema, somistamo ja saunan lämmittjä ym, Oli työtä ja oli tekijöitä. Oli myös yhteisöllisyyttä.


      • ja-hyvä-olikin
        pienipellavapää kirjoitti:

        Tavaraliikenne kulki 50-60l hyvin paljon kiskoilla. Siinä melko lähellä Lieksan asemaa oli OL-Pielisen varastot joihin joihin juna toi tavaraa. Varastomiehet purki tavaran varastorakennukseen, josta kuorma-autoilla jaettiin tavara eri myymälöihin. Kuorma-autoja oli useampia ja niissä apumiehet mukana. Kyllä silloin oli monelle töitä. OL- Pielisen henkilökuntaakin oli paljon, oli ravintola, hotelli, teurastamo . pesula, kaikki myymät, bensa-asema, somistamo ja saunan lämmittjä ym, Oli työtä ja oli tekijöitä. Oli myös yhteisöllisyyttä.

        Oli myös leipomo.


      • pienipellavapää kirjoitti:

        Tavaraliikenne kulki 50-60l hyvin paljon kiskoilla. Siinä melko lähellä Lieksan asemaa oli OL-Pielisen varastot joihin joihin juna toi tavaraa. Varastomiehet purki tavaran varastorakennukseen, josta kuorma-autoilla jaettiin tavara eri myymälöihin. Kuorma-autoja oli useampia ja niissä apumiehet mukana. Kyllä silloin oli monelle töitä. OL- Pielisen henkilökuntaakin oli paljon, oli ravintola, hotelli, teurastamo . pesula, kaikki myymät, bensa-asema, somistamo ja saunan lämmittjä ym, Oli työtä ja oli tekijöitä. Oli myös yhteisöllisyyttä.

        Varastolla toimi kauan varastomiehenä Kotoaron toivo.
        Sitten katosi kuvioista, mutta tapasin hänet joskus Ruotsissa, oli muuttanut sinne.


      • pienipellavapää
        kamuttaja kirjoitti:

        Varastolla toimi kauan varastomiehenä Kotoaron toivo.
        Sitten katosi kuvioista, mutta tapasin hänet joskus Ruotsissa, oli muuttanut sinne.

        Tunsin Toivon kävi veljensä kanssa meillä kylässäkin. Olin silloin pieni tyttö. Kun Topi meni kihloihin kävimme kaverini kanssa Topin ja morsiamensa luona kylässä. He asuivat OL-Pielisen pihan puolella olleessa punaiseksi maalatussa rakennuksessa. Saman rakennuksen toisessa päässä toimi osuusliikkeen leipomo. Samassa talossa asui myös Maroksi kutsuttu mies, ehkä hänkin oli työssä samalla varastolla.


    • ruskisoldat

      Pikkasen sivuun tämä juttu menee,mutta joissain suunnitelmissa eikös ollut että kantatie olisi vedetty kaupunginniemen halki rautatie sillan viereen?

      • Mielestäni mainitsemasi vaihtoehtoinen tielinjaus olisi ollut parempi. Silloin ei olisi tuhottu Varasjokea. Kantatien rakennusvaiheessa Varasjoki täytettiin kirkon kohdalla, jolloin veden virtaus joessa estyi. Maisemaa rumentama korkea silta rakennettiin ahtaasti pappilan ja kaarisillan väliin.

        Vesilain mukaan vesialueen täyttöjä ei pitäisi lainkaan sallia ja niille pitäisi olla vaikea esittää sellaisia tarveperusteluja, että lupa voitaisiin myöntää. Tosin kokemuksen mukaan, kuten tässäkin tapauksessa selvästi helpompi oli saada lupa, kun työ tehtiin jo ennen luvan hakua.

        Edesmennyt Lieksan kaupungin rakennusmestari Erkki Hämäläinen yritti vastustaa Varasjoen pilaamista, mutta huonolla tuloksella. Myöskään hänen myöhemmät hankkeensa Varasjoen kunnostamisesta kaikuivat kuuroille korville. Nyt saamme ihailla heinittynyttä tureikkoa keskellä kaupunkia. Alueen kunnostamisesta ei kukaan näytä olevan kiinnostunut.


      • ihmettelen-suuresti
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Mielestäni mainitsemasi vaihtoehtoinen tielinjaus olisi ollut parempi. Silloin ei olisi tuhottu Varasjokea. Kantatien rakennusvaiheessa Varasjoki täytettiin kirkon kohdalla, jolloin veden virtaus joessa estyi. Maisemaa rumentama korkea silta rakennettiin ahtaasti pappilan ja kaarisillan väliin.

        Vesilain mukaan vesialueen täyttöjä ei pitäisi lainkaan sallia ja niille pitäisi olla vaikea esittää sellaisia tarveperusteluja, että lupa voitaisiin myöntää. Tosin kokemuksen mukaan, kuten tässäkin tapauksessa selvästi helpompi oli saada lupa, kun työ tehtiin jo ennen luvan hakua.

        Edesmennyt Lieksan kaupungin rakennusmestari Erkki Hämäläinen yritti vastustaa Varasjoen pilaamista, mutta huonolla tuloksella. Myöskään hänen myöhemmät hankkeensa Varasjoen kunnostamisesta kaikuivat kuuroille korville. Nyt saamme ihailla heinittynyttä tureikkoa keskellä kaupunkia. Alueen kunnostamisesta ei kukaan näytä olevan kiinnostunut.

        Olen samaa mieltä. Rantamaisemat peitetään risukoilla. Vesi ei saa näkyä ollenkaan.


    • ruskisoldat

      Taisi myös vanhoja hautoja jäädä nykyisen tien alle,perimätiedon mukaan.

      • Hautojen kohtaloa en tiedä, mutta ilmeisesti ihan viimeisimpien vuosisatojen hautapaikkoja ei tielinjauksen kohdalla ollut. Kevätniemestä kirkkorantaan tie sijoitettiin suurimmaksi osaksi pellolle. Minun 40-luvun kotimökki jäi lähellä nykyistä ABC-asemaa tien alle. Kirkolle menevä Varasjoen kivinen silta purettiin ja korkean joen ylittävän sillan takia tehtiin kirkon eteen näkyvyyttä estävä korkea penger alikulkuineen. Varasjoen alkuosa täytettiin, jolloin muinaisesta kirkkosaaresta tuli kirkkoniemi. Varasjoen ylittävä rautatiesilta on vielä jäljellä. Vielä 50-luvulla Varasjoki oli soutukelpoinen kirkkorannasta Kevätlahdelle.

        http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Pielisen museo/95:55?pathId=1.2.100.101.1396.1405.&itemIndex=6


      • Hautoja ilmeisesti jäi alle vanhojen tietojen mukaan.
        Ei kuitenkaan kirkon puolelta jokea vaan vastarannalla.
        Olivat ilmeisesti Pietari Brahen ajoilta tai vanhempia.


      • kiinnostaa.kovin
        kamuttaja kirjoitti:

        Hautoja ilmeisesti jäi alle vanhojen tietojen mukaan.
        Ei kuitenkaan kirkon puolelta jokea vaan vastarannalla.
        Olivat ilmeisesti Pietari Brahen ajoilta tai vanhempia.

        Mistä löytäisi lisää tietoa.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Hautoja ilmeisesti jäi alle vanhojen tietojen mukaan.
        Ei kuitenkaan kirkon puolelta jokea vaan vastarannalla.
        Olivat ilmeisesti Pietari Brahen ajoilta tai vanhempia.

        Eli lyhyesti kerrottuna kantatietä rakennettaessa ei vesilakia noudatettu eikä hautarauhaa kunnioitettu!


      • ruskisoldat
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Hautojen kohtaloa en tiedä, mutta ilmeisesti ihan viimeisimpien vuosisatojen hautapaikkoja ei tielinjauksen kohdalla ollut. Kevätniemestä kirkkorantaan tie sijoitettiin suurimmaksi osaksi pellolle. Minun 40-luvun kotimökki jäi lähellä nykyistä ABC-asemaa tien alle. Kirkolle menevä Varasjoen kivinen silta purettiin ja korkean joen ylittävän sillan takia tehtiin kirkon eteen näkyvyyttä estävä korkea penger alikulkuineen. Varasjoen alkuosa täytettiin, jolloin muinaisesta kirkkosaaresta tuli kirkkoniemi. Varasjoen ylittävä rautatiesilta on vielä jäljellä. Vielä 50-luvulla Varasjoki oli soutukelpoinen kirkkorannasta Kevätlahdelle.

        http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Pielisen museo/95:55?pathId=1.2.100.101.1396.1405.&itemIndex=6

        Muistanko väärin että lopelleen umpeen laitettiin uuden kirkon parkkipaikan teko vaiheessa,samalla hävitettiin joen ylittävä silta?


      • ruskisoldat kirjoitti:

        Muistanko väärin että lopelleen umpeen laitettiin uuden kirkon parkkipaikan teko vaiheessa,samalla hävitettiin joen ylittävä silta?

        Muistat ihan oikein. Varasjoki täytettiin umpeen parkkipaikaksi noin sadan metrin matkalta ja Varasjoen ylittävä kivisilta tuhottiin.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Eli lyhyesti kerrottuna kantatietä rakennettaessa ei vesilakia noudatettu eikä hautarauhaa kunnioitettu!

        Juuri noin se kävi kuin kirjotit.


      • kiinnostaa.kovin kirjoitti:

        Mistä löytäisi lisää tietoa.

        Sitä en osaa sanoa mistä löytää tietoa.
        Minulla oleva tieto on peräisin vanhoilta ihmisiltä joskus 1800- luvun puolivälin jälkeen syntyneiden kertomuksista.


    • nostoväki

      Nosto.

    • osdifuo

      Vieläkö Pankakosken rautatiellä on junaliikennettä?

      • kyllä.jatkuu

        Tavaraliikenne Pankakoskelta jatkuu normaalisti. Se alkoi vuonna 1897.


    • jkmnjhkmnb

      Henkilöliikenne loppuu Lieksaan ensi maalliskuussa.

      • mitästehdään

        Ikävämpi juttu!


    • erittäinhyväjuttu

      Joutaa tyhjät junat ajelemasta, ja joutais tavaraliikennekkin pois niin saiai kuorma-auto yrittäjät lisää työtä!

      • junatsäilytetään

        junat ovat tehokkaampia autoihin verrattuina


    • Kertoisko.joku

      Siitä hauta-jutusta kuka tietää enemmän.

      • tellukkakkn

        Varmaan näyttää ainakin kamuttaja tietävän


      • tellukkakkn kirjoitti:

        Varmaan näyttää ainakin kamuttaja tietävän

        Siellä oli jonkinlaisia kiviäkin muodostaen jonkinlaisen kuvion.
        Hautoja arveltiin olevan noin 30 - 40 kpl.
        Alue jyrättiin ja kaivuri kaivoi maapohjan eikä mitään tutkittu eikä seulottu.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Siellä oli jonkinlaisia kiviäkin muodostaen jonkinlaisen kuvion.
        Hautoja arveltiin olevan noin 30 - 40 kpl.
        Alue jyrättiin ja kaivuri kaivoi maapohjan eikä mitään tutkittu eikä seulottu.

        Niin tarkemmin sanoen osa tiestä menee yli hautojen.
        Mitään ei enää löydä, kaikki myöhäistä.


      • ruskisoldat

        Voi kun muistaisin mistä tiedän siitä hautausmaasta,luultavasti siitä kirjoitettukin ja vanhoille ihmisille se ei mikään uusi tieto ollut,jos kertoivat tietä tehdessä niin heitä ei kuunneltu.


      • ruskisoldat kirjoitti:

        Voi kun muistaisin mistä tiedän siitä hautausmaasta,luultavasti siitä kirjoitettukin ja vanhoille ihmisille se ei mikään uusi tieto ollut,jos kertoivat tietä tehdessä niin heitä ei kuunneltu.

        Olen saanut tietoni 1860- ja 1870 luvulla syntyneiltä ihmisiltä ja nähnyt kivet.


    • Tutkin hieman kirjaa ”Pielisjärven ja Juuan historia 1811 -1864". Siinä mainitaan sanasta sanaan seuraavasti: ”Emäseurakunnan hautausmaan monikulmaisen laajennusalueen maanmittarit erottivat syyskuussa 1835. Alueen merkitsemiseen tarvittiin yhteensä kymmenen rajapyykkiä. Viimeiset kaksi rajapyykkiä asetettiin Varasjoen yli johtavan sillan ja lauttalaiturin viereen. Koska hautausmaa-alue rajoittui osittain näiden rajapyykkien suunnassa kulkeneeseen maantiehen, asetettiin niiden väliin viisi painavaa kiveä viitoiksi”.

      Nämä kivet varmaankin muodostivat jonkinlaisen kamuttajan mainitseman kuvion.

      Tästä valkenee sellainen päätelmä, että silloinen hautausmaa ulottui kirkkopuistosta ainakin kantatiehen saakka eli nykyinen parkkipaikka on hautausmaan päällä ja osittain tien alla. Vuonna 1828 silloinen hautausmaan keskellä ollut kirkko paloi ja uuden kirkon rakennusvaiheessa todettiin hautausmaan tilanahtaus.

      Tarkempaa tietoa hautausmaan rajapyykkien sijainnista en löytänyt eikä laajennusosa kokonaan selvinnyt, mutta tämäkin tieto vahvistaa hautausmaan osan tuhoamisen jossakin vaiheessa.

      Hautausmaan laajennukseen hankitun maan omisti silloinen suurliikemies Antti Juhan Mustonen.

      Näillä lähtötiedoilla voi arkistoja penkomalla päästä pitkällekin, jos oikeat arkistot löytyvät.

    • ruskisldat

      Siihen aikaan Pielisjärven seurakunta oli huomattavan suuri.Tuli mieleen tuon palaneen kirkon tilalle rakennettu puukirkko,että sitähän "uutuuttaan"sai remontoida ihan sitä tehden,kattovuodot ym.Olihan suurimpia puukirkkoja suomen maalla.

      • Saksalaisen arkkitehdin Johann Carl Ludwig Engelin suunnittelema kirkko valmistui palaneen kirkon paikalle vuonna 1836.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      22
      6766
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4697
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      61
      3786
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      229
      2958
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      36
      2763
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2546
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2445
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      40
      1813
    9. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1777
    10. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      25
      1745
    Aihe