Ihmisen ainutlaatuisuus !

.
Olen viime päivinä lueskellut bussissa istuessani työmatkaa tehdessäni aikani kuluksi kirjaa nimeltä:

Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
Kirjoittajat: Dahl et Dahl
Julkaisija: Otava.

Lainasin teoksen kirjastosta.

Teos on kirjoitettu helppotajuisesti ja se kattaa anatomian ja fysiologian osuuden ammattilukion terveys- ja ympäristöaineiden peruskurssista ja vaatii vain vähän pohjatietoja.

Koska en ole aiemmin syventynyt tutkimaan ihmisen ihmeellistä rakennetta, niin olen kokenut useita "ahaa"-elämyksiä kirjaa lukiessani. Olen ehtinyt vasta puoliväliin ja jo nyt tiedän saaneeni paljon paremman kuvan ihmisen fysiologian ja anatomian ainutlaatuisuudesta, kuin mitä olen aavistanutkaan.

Olen monta kertaa kiittänyt Jeshuaa, joka on luonut minutkin niin ihmeelliseksi. Olen miettinyt sitä, että miten ihmeessä Israelin kuningas Daavid aikoinaan osuikaan naulan ytimeen kuvatessaan Psalmissa 139 sitä, miten ihmeelliseksi Israelin Pyhä onkaan ihmisen luonut ? Varmaankin vastaus on siinä, että Korkeimman antama Ruah HaKodesh (Suomeksi: Pyhä Henki, vaikkakin on väärin kääntää erisnimeä, joka Ruah HakoDesh on...) ilmoitti asian Daavidille ja innoitti tätä kirjoittamaan muistiin MEITÄKIN VARTEN myös nämä jakeet ihmisen ainutlaatuisuudesta.

Sitten muutamia poimintoja em. kirjasta :

- Ihminen saa alkunsa siitä, kun miehen siittiösolu hedelmöittää naisen munasolun. Naisen hedelmöittynyt munasolu on ns. kantasolu, josta ajan mittaan kehittyy jakautumalla ja omiin erityistehtäviinsä erikoistumalla kaikki aikuisella ihmisellä olevat n. 1 000 000 000 000 000 solua eli siis miljoona miljardia solua !!!

- Suuri ihme on sekin, että ihmisen ylä- ja alaraajat, täysimittaisiksi kehityttyään ovat aivan toisistaan erillään muodostuneet miljoonista ja taas miljoonista soluista jakautumalla ja ovat lopulta hämmästyttävän samanpituisia, siis oikea ja vasen käsi yhtä pitkiä ja oikea ja vasen jalka yhtä pitkiä. Pituusero jää yleensä vain muutamaan millimetriin.

-Ihmisen verenkierto sekä prosessina että fyysisenä rakenteena on perin monimutkainen ja kuitenkin hyvin tarkkaan toimiva. Jo se, että yhteen kuutiomillimetriin mahtuu n. 5 000 000 veren punasolua ja että aikuisessa ihmisessä on 4 - 5 litraa verta, osoittaa miten valtavan monimutkaisesta luomuksesta sinussa on kyse.

Veressä on punasoluja reilu puolet sen tilavuudesta. Jos oletetaan sinulla olevan 5 litraa verta ja että siitä on punasoluja n. 3 litraa, niin se merkitsee sitä, että sinussa on 4x100x100x100x5000000 punasolua eli 20 000 000 000 000 punasolua eli 20 000 miljardia !!! Punasolun rakenne ja toiminta ovat sinulle elinehto: ne poikkeavat muista soluista siinä, ettei niissä ole solutumaa, mutta niissä on hemoglobiinia, johon kuuluu pieni määrä rautaa. Rauta sitouttaa itseensä happea, joten punasolut keuhkoissa käydessään sekä luovuttavat mukanaan kehosi eri osista tuomansa hiilidioksidin pois uloshengitysilmaan että varastoivat sisäänhengitysilmasta itseensä happea ja kuljettavat sen sydämesi pumppaamana kaikkialle kehoosi.

- Ihmissydän on kaikkein eniten rasitettu lihas kehossasi. Se ei saa lepoa yöllä eikä päivällä. Se supistuu n. 100 000 kertaa vuorokaudessa (siis n. 70 kertaa minuutissa). Jos oletetaan että elät 100 vuotiaaksi, tulee sydämesi sykkimään elinaikanasi huikeat 100x365x100000 = 3 650 000 000 eli 3,65 miljardia kertaa !!! Jos otamme huomioon, että jo yksi ainoa sydämensupistus on verraten monimutkainen prosessi, jossa tietyn läppäparin tulee samanaikaisesti sulkeutua ja toisen läppäparin puolestaan avautua, jotta oikeavarauksinen veri kulkeutuu oikeaan suuntaan, niin ei voida sanoa muuta kuin Halleluyah Korkeimmalle !

- Ihmisen aivojen rakenne poikkeaa eläinten aivojen rakenteesta erityisesti siinä, että hänen aivoistaan vain pieni osa on liikkeiden ohjauksen ja aistitoimintojen palveluksessa ja selvästi enin osa on vapautuneena huolehtimaan korkeammista aivotoiminnoista, kuten abstraktista eli luovasta ajattelusta ja muista älyllisistä toiminnoista.

- Minulta loppuisi aika ja sinulta kärsivällisyys, jos kirjoittaisin lisäksi monista muista ihmiskehon eri elinten ainutlaatuisista rakenteista ja toiminnoista (kuten veressämme olevista erilaisista valkosolutyypeistä eli terveyspoliiseistamme), joita ilman emme eläisi, mutta tahdon lopuksi todeta erään asian:

Ihminen kaikessa ihmeellisyydessään on alistettu kuolemisprosessin alaisuuteen jo syntymästään lähtien, sillä kaikki solumme kuolevat ajallaan, toiset aiemmin toiset myöhemmin ja koska osa soluistamme ei koskaan uusiinnu, niin niitten kuolema merkitsee väistämättä myös ihmisen kehon kuolemaa ajallaan.

Raamattu kertoo meille syyn ihmisen solujen kuolemisprosessiin: Esivanhempiemme syntiinlankeemus Eedenin Paratiisissa ja sen mukanaan tuoma rangaistus, joka on fyysinen kuolema.

Raamattu kertoo meille myös lääkkeen syntisaurautta vastaan: Usko Jeshua Messiaamme vereen ja Hänen antamaansa veriuhriin puolestamme kärsimyspuulla Golgatalla, uhriin syntiemme sovitukseksi Pyhän taivaallisen Isämme, Kaikkivaltiaan edessä.

Jeshua sanoi: (Joh.11:25-27)

"25. Jeshua sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
27. Hän sanoi hänelle: "Uskon, Adon; minä uskon, että sinä olet HaMashiach, J-H-V-H Elohim'in Poika, se, joka oli tuleva maailmaan".

Uskotko sinä ?

Siunausta Jeshuassa !
.

2

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskon

ja olen siitä onnellinen.

Ihmeellinen ja monimutkainen kokonaisuus ihminen on, siitä ei pääse mihinkään. Voiko sitä muuten sanoa paradoksaaliseksi, että ihmisen aivot ovat riittävän älykkäät ymmärtämään, että ne (aivot) voivat saada aikaseksi myös sen ajatuksen, että jumaluus on aivojen itsensä tuottama harha. (Itse en todellakaan usko tuohon, tässä uskossani Isään ja Poikaan). Jos taas olisimme tyhmempiä, niin voisimmekohan koskaan ymmärtää Jumalaa (hyvä jos nytkään, ainakin todella vajaaksi jää)...

• .
        Mitä enemmän opimme tietämään ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, sitä enemmän opimme kristittyinä kunnioittamaan Luojaamme ja Lunastajaamme.

Halleluyah !

Kuulut kanssani niihin onnellisiin valittuihin, joille on ylhäältä lahjana annettu ymmärrys käsittää olemassaolomme syy ja elämämme tarkoitus sekä päämäärä. Siis sulasta armosta ja J-H-V-H Elohim'in rakkaudesta.

Tosin minua ei ihmetytä se, että ihminen voi mennä omassa viisaudessaan niin harhaan, että uskoo omaavansa puusta pudonneen apinan aivot. Jos ihmistä ei totuus eikä oikeamielisyys kiinnosta eikä vedä puoleensa, niin valittavaksi jäljelle jää vain valhe ja väärämielisyys.

Kuten Raamattu sanoo, Korkein on kätkenyt hengellisen viisauden tämän maailman viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut sen lapsenmielisille.

Rukoillaan taivaalliselta Isältämme Jeshuan nimessä nöyrää mieltä ja armoa myös jatkossa, että voisimme ottaa vastaan lisää ymmärrystä ja oppia johdattamaan monia, vielä pimeydessä harhailevia, Jeshuan tuntemiseen ja Golgatalla suoritetun sovitustyön sisäiseen ymmärtämiseen, uskon kautta Jeshua HaMashiach'n veren kaikesta synnistä ja sen seurauksista vapauttavaan voimaan ja sen kautta rakastavan taivaallisen Isämme luo !

Siunausta Jeshuassa !
        .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5826
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      3009
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      159
      2681
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2479
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82