voisiko joku auttaa

hätääntynyt

mulla on achatina marginata kotilo.eli vähän akaattikotilon tapainen kotilo.
se on ollut minulla vajaan vuoden.
sen terraario on 60l ja siellä on turvetta n.10cm.
sillä on kalkkikivi ja koko ajan tuoretta ruokaa tarjolla.
nyt se on viime viikkojen aikana ruvennut kaivautumaan turpeeseen ja ei tule sieltä pois.
yksi ilta otin sen ylös,tarkistaakseni että se on hengissä. se söi ja kaivautui takaisin.
nyt se on siellä taas!!,mutta kyllä se haisisi jos olisi kuollut.turve on koko ajan kosteaa ja tarjolla on kalkkikivikin.
somisteina sillä on puukarahkoita ja kiviä.
lämpötila on n.23astetta
en ole huomannut siinä mitään haavoja tai mitään,ihan terveenm oloinen muuten.

missä vika?,onko normaalia?....auttakaa te tietäväiset :(
olen todella huolestunut tilanteesta kun se on minulle niin tärkeä :/

odotan vastausta...

14

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en mä osaa sen paremmin kertoo kuin se että mulla on 7 akaattikotiloa ja ne tekee ihan samaa, et uskon että on täysin normaalia :)

      • hätääntynyt

        ai tekeekö?....voiko muuten toi mun kotilo tehä yksin munia?

        vai olisiko se yksinäinen?


      • hätääntynyt kirjoitti:

        ai tekeekö?....voiko muuten toi mun kotilo tehä yksin munia?

        vai olisiko se yksinäinen?

        en usko että yksin tekee, et parittelemiseen tarvitaan kuitenki aina kaks. ja kun niitä on kaks ni molemmat munivat. ovat kaksneuvosia. en usko et yksinäisyyskään vaivaa ku itellä on 6kotiloista yhdessä ja tekevät kaikki sitä.


      • hätääntynyt
        XtinaX kirjoitti:

        en usko että yksin tekee, et parittelemiseen tarvitaan kuitenki aina kaks. ja kun niitä on kaks ni molemmat munivat. ovat kaksneuvosia. en usko et yksinäisyyskään vaivaa ku itellä on 6kotiloista yhdessä ja tekevät kaikki sitä.

        huh!...mie jo luulin et se tekee kuolemaa :)
        noh,onneks se on sit kai yleistä....pitää toivoa että pikkuinen tulisi jouluksi syömään :)


      • EläinrakasBlondi
        XtinaX kirjoitti:

        en usko että yksin tekee, et parittelemiseen tarvitaan kuitenki aina kaks. ja kun niitä on kaks ni molemmat munivat. ovat kaksneuvosia. en usko et yksinäisyyskään vaivaa ku itellä on 6kotiloista yhdessä ja tekevät kaikki sitä.

        Mun yhden kaverin akaattikotilo on muninu moooonta kertaa yksin! En kyllä tiedä, että onko se sitten noilla sama...


      • Akatiina
        EläinrakasBlondi kirjoitti:

        Mun yhden kaverin akaattikotilo on muninu moooonta kertaa yksin! En kyllä tiedä, että onko se sitten noilla sama...

        Onpa mielenkiintoista. Muninut itsekseen? Kaikkien tietolähteiden mukaan kotilo tarvitsee paritteluun ja lisääntymiseen toisen kotilon. MUTTA kotilo voi kerran pariteltuaan pitää munia sisällään kai pari kuukauttakin, ja munia ne vasta myöhemmin. Onko kaverisi saanut kotilonsa vasta hiljattain?


    • Akatiina

      Vaikuttaa oikein hyvältä nuo kotilosi olot! Mutta kotilo on laumaeläin, se tarvitsisi seurakseen toisen kotilon!

      Kotiloilla on kausia, jolloin ne mieluiten lepäilevät vain turpeen alla, ja silloin saattavat jopa syödäkin ihan vaan niukasti.

      Tarjoapas kotilollesi selleriä! Se yleensä virkistää kotiloita kummasti! Jos se ei huoli sitä tuoreena, kiehauta selleriä vähäsen. Pinaatti voi myös piristää kotiloa. Ja tietenkin pienelle vadille kaadettuna ruokalusikallinen ykkös- tai kolmos-olutta. Johan alkaa meno maittaa ;)

      Olet ihan oikeassa siinä, että kotilo on kuollut, vasta kun se alkaa haista pilantuneelle kalalle. Kotilo voi torkkua kuorensa sisällä joskus kuukaudenkin ajan. Taitaa vaan kuulua niiden elintapoihin.

      Suosittelen eniten, että hankkisit kaverin kotilollesi.

      Olen muuten kiinnostunut noista marginata-kotiloista? Mistä sait sait sen?

      • Akatiina

        Kotilot tykkäävät lämpösestä kylvystä. Ota kotilo kämmenellesi, ja laske sen päälle kraanasta kynän paksuisena norona käden lämpöistä vettä. Piristää yleensä.


      • ei enää hätääntynyt....
        Akatiina kirjoitti:

        Kotilot tykkäävät lämpösestä kylvystä. Ota kotilo kämmenellesi, ja laske sen päälle kraanasta kynän paksuisena norona käden lämpöistä vettä. Piristää yleensä.

        joo pitää kokeilla noita selleri juttuja :)
        pitäs varmaan hommata sille kamu :) tilasin kotilon eläinkaupasta.
        mutta mahtuuko tuohon terraarioon kaksi?
        maksoin siitä muistaakseni 8e,kun ne on kuulemma harvinaisia?

        toimiiko se olut juttu? :D :D


      • Akatiina
        ei enää hätääntynyt.... kirjoitti:

        joo pitää kokeilla noita selleri juttuja :)
        pitäs varmaan hommata sille kamu :) tilasin kotilon eläinkaupasta.
        mutta mahtuuko tuohon terraarioon kaksi?
        maksoin siitä muistaakseni 8e,kun ne on kuulemma harvinaisia?

        toimiiko se olut juttu? :D :D

        Kyllä tuohon terraarioon mahtuu oikein hyvin kaksi isoakin kotiloa, ei hätää.

        Joo, achatina marginata on aika harvinainen. Itselläni on muutama, joiden on väitetty olevan marginatoja, mutta veikkaan että ne onkin jotain muuta rotua, paljon pienempikokoisia, ehkä achatina pulcher. Pitää vielä selvitellä asiaa.

        Tuo olut juttu toimii! Mutta kotilolle ei saa antaa liikaa olutta, ruokalusikallinen riittää. Kokeneet harrastajat ympäri maailmaa antaa kotiloilleen silloin tällöin olutta, ja itsekin annan muutaman kerran vuodessa, ihan vaan piristykseksi. No, oluesta saa sitä B-vitamiiniakin. Kotilo tulee pikkasen huppeliin, ja touhukkaaksi. Virkistyy varmasti :)


      • se hätääntynyt
        Akatiina kirjoitti:

        Kyllä tuohon terraarioon mahtuu oikein hyvin kaksi isoakin kotiloa, ei hätää.

        Joo, achatina marginata on aika harvinainen. Itselläni on muutama, joiden on väitetty olevan marginatoja, mutta veikkaan että ne onkin jotain muuta rotua, paljon pienempikokoisia, ehkä achatina pulcher. Pitää vielä selvitellä asiaa.

        Tuo olut juttu toimii! Mutta kotilolle ei saa antaa liikaa olutta, ruokalusikallinen riittää. Kokeneet harrastajat ympäri maailmaa antaa kotiloilleen silloin tällöin olutta, ja itsekin annan muutaman kerran vuodessa, ihan vaan piristykseksi. No, oluesta saa sitä B-vitamiiniakin. Kotilo tulee pikkasen huppeliin, ja touhukkaaksi. Virkistyy varmasti :)

        heh,noh pitääpä työntää sille sitä olutta :)
        se muuten oli käynyt viime yönä syömässä....mutta kaivautunut takaisin :D

        kävin tänään eläinkaupassa vähän kyselemässä että kannattaako ottaa toinen,niin se sano että ei kun ne ei kuulemma ole laumaelukoita...tiiä sitten,eläinkauppiaaseen kun kannattaa suhtautuu pienellä varauksella.
        ostin muuten mun pikkuselle tänään uuden seepiansuomun!


    • Midzi

      Täältä olisit saanut yli 7-vuotiaan akaattikotilon kotilosi kaveriksi :)

      • se hätääntynyt

        joo kiitti vaan mut jos hankin sille kamun niin niin hankin samaa lajiketta :D,ettei tuu epäsikiö poikasia :P


      • aksufani
        se hätääntynyt kirjoitti:

        joo kiitti vaan mut jos hankin sille kamun niin niin hankin samaa lajiketta :D,ettei tuu epäsikiö poikasia :P

        akaattikotilot ei muuten oo laumaeläimiä,kyl ne yksinkin pärjää.Mut on niille kivempi jos niillä on ainakin yks kaveri. Erilajiset kotilot ei parittele keskenään,mutta samaan terraan kannattaa kummiskin hankkia samaa lajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2541
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1632
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      220
      1008
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    Aihe