Homesairailta kaipaan neuvoja

Neuvojavailla

Hei homesairaat! Haluaisin kuulla teidän kokemuksia homeallergian lääkitsemisestä ja sen vaikutuksesta. Itse olen heinäallergikko ja lääkkeet saavat sen mielestäni pidettyä hyvin kurissa. Syön antihistamiinia läpi kesän ja kortisoninenäsuihketta käytän läpi vuoden. Oireiden yllättäessä Heinix hoitaa loput. Nenähuuhtelu auttaa myös. Eli heinäallergia on hyvin kontrollissa.
Mutta. Syksyllä kun oireilen ulkoilman homeille niin en koe hyötyväni mistään lääkkeestä. Astmalääkkeet (Flixotide, Montelukast, Ventoline) ehkä vaikuttavat hieman hengenahdistusoireisiin, mutta allergisiin oireisiin kokeilemani Aerius, Heinix, Beclonase Aqua => ei mitään vaikutusta. Duact ehkä hieman hillitsee nenän tukkoisuutta. Nenähuuhtelu ja Mar 5% helpottaa lyhyen aikaa.
Minulle tulee oireita vain harrastaessani kovatahtista liikuntaa syksyllä ulkotiloissa. Hengitys on silloin suorituksessa vaikeutunut ja suorituksen jälkeen minulla on oireina jatkuva nenän kirvely, nenän tukkoisuus, aivastelu, jatkuva silmän vuotaminen, silmäluomen turpoaminen. Tätä saattaa kestää viikon ajan urheilusuorituksen jälkeen. Virallisesti minulla ei ole todettu astmaa eikä homeallergiaa. Astma ei mene diagnostisten kriteereiden yli ja homeallergiatestithän on ihan höpöjä eli mitään ei tietysti löydetty nykyisin analyysikeinoin. Mainittiin vain, että minulle tulee jotain ärsytysoireita, koska olen allerginen eli lääkäri ei uskaltanut oireiden perusteella ottaa kantaa homeallergiaan.
Eli en saanut mitään neuvoja miten oireita hoitaa. Siksi haen neuvoja kokeneilta homesairailta. Minkälaisia kokemuksia teillä on oireiden hoitamisesta?

6

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MorningYawn

Tähän liittyen löytyykö Oulusta erikoislääkäriä, joka tuntee homeallergiat ja -astmat?

• Meinaankokeilla

Eipä ole muuta lääkettä ollut kuin pois pysytellä paikoista missä oireita esiintyy.
      Joku mkolesterolilääke on kuulemma pieni helpotus homesairauteen, mutta Marevan lääkitys jos on, niin ei sovi silloin.
      Seuraavaksi olen ajatellut kokeilla näitä 4 kuukauden kuurin. Jos auttaisi ede hieman immuunipuolustuksen palauttamisessa entiselleen. Eikä tämä ole mainos vaan pakko kokeilla jotain kun lääkkeitä ei ole.
      https://shop.juiceplus.ch/fi_fi/juiceplus/juice-plus-r-premium-1446.html?options=cart

• Hometoipuja

No homeoireilu harvoin on mitään allergisuutta sinänsä, johon allergialääkkeillä voisi vaikuttaa. Itselläni ainakaan mikään allergialääke ole auttanut homeoireiluun, ei myöskään kortisoni.

Ensimmäinen ja paras lääke, ja ehdoton edellytys kaikelle seuraavalle, on välttää homeita. Riittävä raitis ilma. Erityisesti nukkuma- ja työpaikka puhtaita. Tuuleta aina kun voi. Ulkoile. Yritä päästä parempaan yleiskuntoon, siinä auttaa ulkoilun ja liikunnan lisäksi hyvä ravinto, lisäksi ravintolisät ja ylimääräiset annokset vitamiineja.

Jotkut ovat saaneet apua maitohappobakteereista, akupunktiosta tai jopa homeopatiasta, eikä mikään estä kokeilemasta. Itse olen parhaan avun saanut erittäin suurista C-, D- ja E-vitamiineista, sekä ihon pesemisestä ja rasvaamisesta, lisäksi olen käyttänyt magnesiumia ja orgaanista rikkiä. Mutta on yksilöllistä miten homeet vaikuttavat ja millaisia oireet ovat. Hoidonkin tulisi olla yksilöllistä. Valitettavasti sitä ei nykylääketiede tarjoa.

• Hometoipuja

Ai niin, ja tosiaan kun kerran oireilet syksyllä ulkohomeista, niin kannattaa sitä liikuntaa syksyllä siirtää sisätiloihin. Ajan kanssa se oireilu saattaa vähetä tai hävitä, kunhan vältät riittävän pitkän aikaa.

Solut uusiutuvat, ja solumuistikin siten voi uusiutua.

• Neuvojavailla

Niin. Olen itsekin sitä mieltä, että tämä homeallergia on erilainen kuin siitepölyallergia ja olen siksi jokseenkin taipuvainen uskomaan, että kyseessä ei ole varsinainen allergia niin kuin jossain väitetäänkin vaan puhutaan ärsytysoireista.

Mutta silti oireet on melkein samat kuin allergiassa. Itsellä poikkeavaa on vain se, että silmät eivät kutia niin kuin siitepölyallergiassa ja että oireet kestää yhtäjaksoisesti kauan eli eivät häviä niin nopeasti kuin siitepölyallergian oireet kun altistuspaikasta on poistunut.

Jotenkin se vaikuttaa sellaiselta tulehdustilalta kun siihen liittyy lievää lämmönnousuakin ja vilunväristyksiä. Toivottavasti näitä asioita tutkitaan niin joskus vielä löydetään tehokkaita täsmälääkkeitä akuuttiin tilanteeseen.

Ehkäpä aineet, jotka vaikuttavat tulehdustilaan olis tehokkaimpia pitempiaikaisessa hoidossa.

• jhygtfred
        Hometoipuja kirjoitti:

Ai niin, ja tosiaan kun kerran oireilet syksyllä ulkohomeista, niin kannattaa sitä liikuntaa syksyllä siirtää sisätiloihin. Ajan kanssa se oireilu saattaa vähetä tai hävitä, kunhan vältät riittävän pitkän aikaa.

Solut uusiutuvat, ja solumuistikin siten voi uusiutua.

Hankala vaan siirtyä sisätiloihin sillä lähes joka paikassa saa oireita. Jos en sisäilmaan reagoi niin sitten joku ihminen "haisee" vanhalle talolle tmv.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4002
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2911
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1213
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      890
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      39
      866
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      113
      732
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      705
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      35
      676
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      637
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      134
      635
    Aihe