Hei homesairaat! Haluaisin kuulla teidän kokemuksia homeallergian lääkitsemisestä ja sen vaikutuksesta. Itse olen heinäallergikko ja lääkkeet saavat sen mielestäni pidettyä hyvin kurissa. Syön antihistamiinia läpi kesän ja kortisoninenäsuihketta käytän läpi vuoden. Oireiden yllättäessä Heinix hoitaa loput. Nenähuuhtelu auttaa myös. Eli heinäallergia on hyvin kontrollissa.
Mutta. Syksyllä kun oireilen ulkoilman homeille niin en koe hyötyväni mistään lääkkeestä. Astmalääkkeet (Flixotide, Montelukast, Ventoline) ehkä vaikuttavat hieman hengenahdistusoireisiin, mutta allergisiin oireisiin kokeilemani Aerius, Heinix, Beclonase Aqua => ei mitään vaikutusta. Duact ehkä hieman hillitsee nenän tukkoisuutta. Nenähuuhtelu ja Mar 5% helpottaa lyhyen aikaa.
Minulle tulee oireita vain harrastaessani kovatahtista liikuntaa syksyllä ulkotiloissa. Hengitys on silloin suorituksessa vaikeutunut ja suorituksen jälkeen minulla on oireina jatkuva nenän kirvely, nenän tukkoisuus, aivastelu, jatkuva silmän vuotaminen, silmäluomen turpoaminen. Tätä saattaa kestää viikon ajan urheilusuorituksen jälkeen. Virallisesti minulla ei ole todettu astmaa eikä homeallergiaa. Astma ei mene diagnostisten kriteereiden yli ja homeallergiatestithän on ihan höpöjä eli mitään ei tietysti löydetty nykyisin analyysikeinoin. Mainittiin vain, että minulle tulee jotain ärsytysoireita, koska olen allerginen eli lääkäri ei uskaltanut oireiden perusteella ottaa kantaa homeallergiaan.
Eli en saanut mitään neuvoja miten oireita hoitaa. Siksi haen neuvoja kokeneilta homesairailta. Minkälaisia kokemuksia teillä on oireiden hoitamisesta?
Homesairailta kaipaan neuvoja
6
169
Vastaukset
- MorningYawn
Tähän liittyen löytyykö Oulusta erikoislääkäriä, joka tuntee homeallergiat ja -astmat?
- Meinaankokeilla
Eipä ole muuta lääkettä ollut kuin pois pysytellä paikoista missä oireita esiintyy.
Joku mkolesterolilääke on kuulemma pieni helpotus homesairauteen, mutta Marevan lääkitys jos on, niin ei sovi silloin.
Seuraavaksi olen ajatellut kokeilla näitä 4 kuukauden kuurin. Jos auttaisi ede hieman immuunipuolustuksen palauttamisessa entiselleen. Eikä tämä ole mainos vaan pakko kokeilla jotain kun lääkkeitä ei ole.
https://shop.juiceplus.ch/fi_fi/juiceplus/juice-plus-r-premium-1446.html?options=cart - Hometoipuja
No homeoireilu harvoin on mitään allergisuutta sinänsä, johon allergialääkkeillä voisi vaikuttaa. Itselläni ainakaan mikään allergialääke ole auttanut homeoireiluun, ei myöskään kortisoni.
Ensimmäinen ja paras lääke, ja ehdoton edellytys kaikelle seuraavalle, on välttää homeita. Riittävä raitis ilma. Erityisesti nukkuma- ja työpaikka puhtaita. Tuuleta aina kun voi. Ulkoile. Yritä päästä parempaan yleiskuntoon, siinä auttaa ulkoilun ja liikunnan lisäksi hyvä ravinto, lisäksi ravintolisät ja ylimääräiset annokset vitamiineja.
Jotkut ovat saaneet apua maitohappobakteereista, akupunktiosta tai jopa homeopatiasta, eikä mikään estä kokeilemasta. Itse olen parhaan avun saanut erittäin suurista C-, D- ja E-vitamiineista, sekä ihon pesemisestä ja rasvaamisesta, lisäksi olen käyttänyt magnesiumia ja orgaanista rikkiä. Mutta on yksilöllistä miten homeet vaikuttavat ja millaisia oireet ovat. Hoidonkin tulisi olla yksilöllistä. Valitettavasti sitä ei nykylääketiede tarjoa.- Hometoipuja
Ai niin, ja tosiaan kun kerran oireilet syksyllä ulkohomeista, niin kannattaa sitä liikuntaa syksyllä siirtää sisätiloihin. Ajan kanssa se oireilu saattaa vähetä tai hävitä, kunhan vältät riittävän pitkän aikaa.
Solut uusiutuvat, ja solumuistikin siten voi uusiutua. - Neuvojavailla
Niin. Olen itsekin sitä mieltä, että tämä homeallergia on erilainen kuin siitepölyallergia ja olen siksi jokseenkin taipuvainen uskomaan, että kyseessä ei ole varsinainen allergia niin kuin jossain väitetäänkin vaan puhutaan ärsytysoireista.
Mutta silti oireet on melkein samat kuin allergiassa. Itsellä poikkeavaa on vain se, että silmät eivät kutia niin kuin siitepölyallergiassa ja että oireet kestää yhtäjaksoisesti kauan eli eivät häviä niin nopeasti kuin siitepölyallergian oireet kun altistuspaikasta on poistunut.
Jotenkin se vaikuttaa sellaiselta tulehdustilalta kun siihen liittyy lievää lämmönnousuakin ja vilunväristyksiä. Toivottavasti näitä asioita tutkitaan niin joskus vielä löydetään tehokkaita täsmälääkkeitä akuuttiin tilanteeseen.
Ehkäpä aineet, jotka vaikuttavat tulehdustilaan olis tehokkaimpia pitempiaikaisessa hoidossa. - jhygtfred
Hometoipuja kirjoitti:
Ai niin, ja tosiaan kun kerran oireilet syksyllä ulkohomeista, niin kannattaa sitä liikuntaa syksyllä siirtää sisätiloihin. Ajan kanssa se oireilu saattaa vähetä tai hävitä, kunhan vältät riittävän pitkän aikaa.
Solut uusiutuvat, ja solumuistikin siten voi uusiutua.Hankala vaan siirtyä sisätiloihin sillä lähes joka paikassa saa oireita. Jos en sisäilmaan reagoi niin sitten joku ihminen "haisee" vanhalle talolle tmv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513