Eroakirkosta.fi-palvelulla on nyt ollut 498000 käyttäjää.
Samalla tämä vuosi, joka näytti ennätyksellisen pieniä erolukuja, näyttää päätyneen normaalikäyrille.
2000 vajaa
5
<50
Vastaukset
Ei nyt sinänsä liity tuohon 500k täyttymiseen, mutta pohdiskelin tässä juuri meneekö kirkolta jäsenmäärä 4 miljoonaa rikki tänä vuonna vai ei.
Tehdäänpä pientä arviomatematiikkaa...
Kirkolla oli viime vuoden lopussa jäseniä: 4 034 235
Viime vuonna kirkkoon liittyi 15 701 joten laitetaan tälle vuodelle 16800 arvioksi.
Kastettuja oli viimeksi 41 340, ne ovat jyrkässä laskussa joten arvioidaan kasteiden määräksi 39500.
Kuolleita viimeksi 43 830, tämäkin laski myös, mutta hitaammin, joten laitetaan nyt että 43500.
Eroavien määrä on vaikea arvioida. Nyt on menossa liikehdintää, kun on vaikea taloustilanne. Laitan melko varovaisen arvion että 48000.
Näillä luvuilla menee tiukalle, mutta 3999035 silti. Toki nämä nyt ovat vain valistuneita arvauksia suurilla virhemarginaaleilla, eihän minulla mitään kristallipalloa ole josta voisi kurkistella vastausta. Mutta sanotaan näin näppituntumalla että jos kirkosta eroaa lähemmäksi 50 000 niin rikki se taitaa 4 miljoonaa mennä kuten jo vuoden alussa eroakirkosta.fi arvioi tiedotteessa.Maasta- ja maahanmuutto ovat sitten vielä yksi tekijä. Lisäksi evlut kirkon tilastoinissa on ollut pientä heittoa, joten nuo luvutkaan eivät ole ihan varmoja.
Mutta samanlaista olen itse näppituntumalta arvioinut. Paljon riippuu siitä, miten 500,000 eron tiedote saa aikaan lisäeroja.Mietin vielä toisella tapaa. Viime vuonna kirkon jäsenmäärän muutos oli -66197. Eronneet/liittyneet ja kastetut/kuolleet antaa -78300 15701 41340-43830 = -65089. Voinee paremman puutteessa arvioida, että samanlainen n. 1100 hengen muuttotappio tulee nytkin.
Tekee muuten alle 13 minuuttia.
Siis erojen välinen aika, kun lasketaan koko palvelun olemassaoloaika. Yötä päivää, läpi vuoden. Matka kauppaan, yksi ero. Tuttu tulee vastaan maitohyllyllä, toinen ero. Päästy vihanneksiin, kolmas ero. Pois kaupasta, neljäs. Takaisin kotiin, viides.
Ja jostain syystä antivapari on hiljaa. Ei löydä kommentoitavaa tästä.Ja taas sata lisää tänäänkin, vielä ehkä 40 illan mittaan. Huomenna arviolta 200.
Harmittaako?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171062124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103309Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2272215Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232033Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin11437Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491144- 721140
- 1751011
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77959