Mikä seurakunta uskaltaa ottaa riskin?

Maailmasta tuleva väki, joka ei tiedä mitään uskonelämästä, on pilannut itsensä kokemuksilla, tajunnanräjäytyksillä ja kaikella, mistä tällainen täti ei edes tiedä. Heille ei kelpaa sana hiljaisuudessa ja yksinkertaisuudessa, vaan täytyy olla säihkettä ja säpinää.
Seurakunnat taas tarvitsevat jäseniä, jotka pitävät seinät pystyssä taloudellisesti ja muutenkin. Näin ollen seurakunnat ovat pakotetut esittämään ylistysmusiikkia, tanssia, performanssia, metallimusaa, ihmetekoja, kultasadetta ym. hölynpölyä, vaikka haluaisivatkin pysytellä hillityissä puittessa Raamatun mukaisesti hengellisissä lauluissa ja virsissä, sanassa ja rukouksessa.
Vaikea yhtälö ja riski seurakunnille pysytellä kaidalla tiellä tässäkin, vai mitä?

9

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalallinen

      Minä valitsin lähteä pois seurakunnasta. Healing- ym. erityiskiinnostuksen mukaan johdetut pienpiirit seurakunnan sisällä eivät saa minulta kannatusta.

      • Toivottavasti löydät paikkasi, äläkä ainakaan Isää Jumalaa ja Jeesusta jätä <3


      • jalallinen

        En minä Herran luota lähde pois, Jeesus on minulle kaikki, hänellä on iankaikkisen elämän sanat. Oman paikan löytäminen uskovien yhteydessä on minulla rukouksen alla. Siunausta sinulle.


      • jalallinen kirjoitti:

        En minä Herran luota lähde pois, Jeesus on minulle kaikki, hänellä on iankaikkisen elämän sanat. Oman paikan löytäminen uskovien yhteydessä on minulla rukouksen alla. Siunausta sinulle.

        Kuin myös.


    • Tervettä
    • kyllälöytyy

      Vaikea asia. Vapaista suunnista voi joltain paikkakunnalta löytyä joku pieni, konservatiivinen seurakunta, mutta eiköhän valtavirta vapaissa suunnissa mene juuri näiden "seurakuntakasvun" yms markkinavetoisissa virroissa ja trendeissä. Jollei opilliset seikat ole esteenä, löytynee luterilaisesta kirkosta jokin herätysliike tai ryhmittymä, joka täyttää ketjun aloittajan ajatuksen, sillä moni muukin on pähkäillyt aivan samaa asiaa.

      • Luulin itsekeskeisesti olevani ainoa vanhanaikainen, joka kaipaa yksinkertaisia kokouksia. Kiitos että toit esiin ongelman yleisyyden.


      • kyllälöytyy

        Meitä vanhanaikaisia, yksinkertaista, turvallista seurakuntaelämää arvostavia ja sitä etsiviä on varmasti paljon. Olemme kuitenkin erilaisista taustoista ja erilaisiin opillisiin rakennelmiin kasvaneita ja käsityksemme konservatismista ja yksinkertaisuudesta poikkeavat varmasti toisistaan. Ja moni valtavirrassa uiskenteleva voisi pitää minuakin hankalana ihmisenä...jollen pysyttelisi omissa oloissani. No...osallistun radion, TV.n ja netin kautta ja lueskelen "Armo riittää"-lehteä....joka rtietenkin monelle pintaliitäjälle on kauhistus...:-D


    • Näkökulmaa1

      Vaikka taustamme ovat erilaiset,on Jumala erottamassa omiaan ulos maallistuneista kirkkorakennuksista,joihin heidän ei olisi alkujaankaan kuulunut mennä.
      Emme voi palvoa kahta herraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe