Selittäkääs Lutterin ajatusta..

jotain.uupuu

Ottakaamme siis kiitollisin mielin ja varmassa luottamuksessa vastaan tämä sangen suloinen ja lohduntäyteinen oppi, joka opettaa, että Kristus on tullut meidän edestämme kiroukseksi, toisin sanoen Jumalan vihaan vikapääksi syntiseksi, että hän pukeutuu meidän persoonaamme, laskee synnit hartioilleen ja sanoo: "Minä tein ne synnit, jotka kaikki ihmiset ovat tehneet".
Hän on siis todella tullut kiroukseksi lain mukaan, ei itsensä tähden, vaan Paavalin sanojen mukaan
"meidän edestämme". Ellei hän näet olisi velvoittautunut ottamaan omikseen minun, sinun ja koko maailman syntejä, ei lailla olisi ollut häneen vähintäkään oikeutta, sillä se tuomitsee ja pidättää kirouksen alaisina ainoastaan syntisiä.
Näin hän on onneksemme suorittanut kanssamme vaihdon: hän otti omakseen meidän syntisen persoonaamme ja lahjoitti meille oman viattoman ja voitokkaan persoonansa. Tähän pukeutuneena ja vaatetettuna me pääsemme vapaaksi lain kirouksesta.
- M.Luther, Galatalaiskirjeen selitys (kohtaan 3:13)



Tämä lauseke kalskahtaa korvaani.
"Minä tein ne synnit, jotka kaikki ihmiset ovat tehneet".

..... Jeesus teki??

Minähän ne tein, mutta Kristuksessa näen anteeksiantamuksen. Hän on syntiä tekemätön, Kuningas, puhdas, viaton karitsa.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitatkaa.puheeni

      Kristityn on oltava tietämätön kaikesta synnistä ja ansiosta itsessään, aivan kuin hän eläisi uudessa maailmassa, vaikka hän tuntee syntinsä, niin ei hänen pidä katsella niitä itsessään, vaan hänessä, jonka kannettavaksi Jumala on ne pannut, Kristuksessa, jossa ne ovat sovitetut ja voitetut.
      Jumala ei näet tahtonut panna niitä meidän päällemme, koska me emme voineet niitä kantaa; vaan hän on tehnyt Kristuksen synninkantajaksi. Hänellä on vahvemmat hartiat kuin meillä, ja hän kantaa synnin
      niin, että sen täytyy hänen allaan hävitä. Kristityn tulee siis oppia varjelemaan sydämensä ja omantuntonsa puhtaana kaikista synneistä.
      - M.Luther: Hengellinen virvoittaja, sivu 161

      Tässä Lutherin kirjoittamassa piilee suuri tulkintavaara.
      Siis olen tietoinen synnistäni, -- mutta-- ei tarvitse tehdä paraanusta, vaan ne on Jeesuksella kannettavana. - siis hän on se synnintekijäksi muuttunut- ?

      Ei näin.... Vaan minun on vaellettava parannukseni jälkeen uskon kuuliaisuudessa, armahdettuna.

      Synti niin helposti kietoo, mutta sen ei pidä vallita minua.

      Se sijaisuhri. "jonka naulasin --MINÄ-- ristiin, tavalla tai toisella.
      "minkä teen lähimmäiselleni, sen teen HÄnelle."!

      Niin kun Jeesus on Uudeksi aadamiksi, sovittajaksi sijaiseksi tullut, MINÄ löin häntä, ruoskin, painoin piikkikruunun ja huudan Barappaasta vapaaksi hänen sijastaan. Minunkaltaiseni on parempi vapaana, se ei syytä.
      Mutta, Jumalan Poika, osoittaa laissa ja siinä valtakunnassa, jossa kaikki on sangen hyvää --- rikkomukseni-- kuinka sen rikon. Lain päämäärä on rakkaus, mutta syntini - lain rikos - on Pyhän Vanhurskauden majesteettirikos. Siinä näkyy tuo, että uhrikaritsa antoi naulata itsensä, että se kuoleman veri herättää MINUT näkemään kätteni teot.
      Minun syntini, ja sijaiseni on PUHDAS, virheetön, synnitön, minä olen se syntinen. MITÄ SITTEN??? on se parannus.... mielenmuutos, anteeksipyyntö ja armahduksen kokeminen.
      ja VAELTAMINEN sitten kuuliaisuudessa Hän sanalleen ja käskyilleen Hengessä, Hengen voimassa, Uudessa Aadamin - karistsan askeleissa.

      Eli en ymmärrä Luterilaisuuden Lutteria. Hän saastuttaa puhtaan uhrin, että ei parannusta, vaan synnit ja synnintekijä olisikin Karitsa???????

      Minulle Hän on PUHDAS- Viaton- vailla rikettä, mutta runneltu "ulkoisesti" MINUN kätteni teoin. -- ei hänen- eikä Jumalan. Vaan Jumala suunnitelmissaan, aivoituksissaan ennen luomista päätti näin, että tällä kielellä luomakunnassa osoitetaan vanhalle aadamille synnin palkka, eli kuolema, jonka vanha aadami tekee.

      Uhrikaritsa viattomuudessa on alttarilla. Se on taivaallinen "käsitekieli" meidän sydämeemme, perinpohjia myöten.

      -- arvioikaa näkemykseni--

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe