mielisairaus

puer86

Tulipahan kerran mieleen, että entäpä jos (osa) mielisairaista ovatkin ihan järjissään, mutta niillä vain on yhteys henkimaailmaan tai muuta tietoa, jota meillä ei ole? Mistä me tiedämme etteikö olisi jotakin ihmeasioita olemassa.
Elokuvassa "12 apinaa" mies joutui mielisairaalaan, kun väitti tulevansa tulevaisuudesta. Varmaan niin väittävä sinne suljettaisiinkin, mutta toisaalta aikamatkailuhan voisi olla mahdollista.
Ihmisiä on suljettu sairaaloihin kun ovat väittäneet nähneensä avaruusolentoja tai selvittävänsä salaliittoja. Nämä eivät kuitenkaan ole täysin mahdottomia asioita.
Jos olisit 200 vuotta sitten mennyt puhumaan nykyisin aivan arkipäiväisistä asioista, olisi sinut varmasti suljettu hourulaan! Mainitusta "12 apinaa" elokuvasta tuli mieleen esimerkiksi aika, jolloin ei tiedetty että sairauksia aiheuttavat virukset ja bakteerit. Joku tulisi sulle puhumaan pikku pöpöistä joka paikassa, jotka tekevät sairaaksi. Miltäköhän olisi kuulostanut?
Toisaalta myös normaaliuden määrite on ongelmana, mutta se ei ehkä enää aivan kuulu tälle palstalle...? Vai kuuluuko tämä aihe ensinnäkään?
Ei siinä, on parempi kuitenkin pistää sekopäät kaikenvaralta sairaalaan.

16

1592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista

Mutta esim. eräs ystäväni kuulee ääneni päässäni, vaikka se ei ole mitenkään mahdollista. On minulla kokemuksia myös telepatiasta, ei ollut sitä... Usein olen kyllä miettinyt, mistä ne äänet heille tulevat? Joku teoria on, että olisivat jotain vähemmän ystävällisiä henkiä, jotka "päässä kuiskuttelevat"... Vaikea sanoa. Mutta juuri tuon leimautumisen takia monet eivät uskalla kokemuksistaan kertoa, mikä on sääli, koska silloin tiede sillä alalla, yliluonnollisissa ilmiöissä, pysyy melkoisen paikoillaan.

• Tähän sopii vanha sanonta: "sokeiden valtakunnassa silmäpuolikin on kuningas."

Ajatellaan, että normaalit ihmiset ovat niitä sokeita ja joku, jolla on avautunut yhteys henkiseen maailmaan, ilmaantunut selittämätön kyky tms. on se silmäpuoli. Eittämättä tämä henkilö on kuin kuningas muihin verrattuna.

Kuninkailla ei kuitenkaan ole aina mennyt kovin hyvin. Ajatelkaa, miten tämän kuninkaan eli silmäpuolen onnistuu vakuuttaa muut kyvystään? Miten hän pystyy kertomaan yhdellä silmällään näkemänsä asiat muille niin, ettei häntä pidetä hulluna? Koska kaikki muut ovat syntymästä saakka olleet sokeita, ei kukaan usko tätä silmäpuolta, sillä eihän heidän käsitysmaailmassaan ole tilaa sellaiselle ilmiölle, kuin näkeminen. Kukaan ei tiedä, miltä tuntuu nähdä. Paitsi se yksi; silmäpuoli kuningas.

Kuninkaan sija on tällöin hullujenhuoneessa. Siellä kuningas tapaa ison liudan muitakin "wanna-be-kuninkaita", sellaisia jotka luulevat pystyvänsä näkemään, vaikkeivat oikeasti pystykään. He ovat puolestaan niitä oikeasti hulluja. Heitä ei kukaan ota vakavasti. Kuinkahan monta oikeaa kuningasta on jätetty ottamatta vakavasti?

• onkin

sama kuin se "selitä muurahaisille atomienergia", josta muualla jo mainitsin :-)

• Marcel 1

"Kuinkahan monta oikeaa kuningasta on jätetty ottamatta vakavasti?"

Minusta Kalle-Kustaa tarvitsee uudet silmälasit.

• Tutkija64

Kirjoittelussasi on kyllä ideaa. Löydöksiä ihmisestä on muitakin kuin tämä perinteinen ja meille totuutena opetettava ihminen=aivot.

Tällä teorialla on tietenkin hyvin vaikea/mahdotonta ymmärtää ne kyvykkyydet ja ihmeellisyydet mitä ihmiset pystyvät tekemään ja saamaan aikaiseksi. Silloin "peliin" onkin astuttava jonkin sellaisen, minkä olemassaoloa auktoriteetit eivät ole ilmaisseet edes olevan olemassa.

Mitä sellaista ihmisessä on mitä auktoriteetit eivät ole valmiita hyväksymään?

• Noita-Nainen

Niin - olen aina silloin talloin leikkinyt ajatuksella, etta menisin "menneisyyteen" vaikka esittelemaan ihmisille taskulaskinta, jota he tietysti pitaisivat "suurena ihmeena".

Ei sen puoleen - minulle kavisi sitten todennakoisesti kuten muillekin noidille keskiaikana, eli palaisin savuna ilmaan....

...;)

• käsite

on vaikeampi muodostaa kuin sairauden määrittäminen. Itselläni on usean vuoden kokemus kroonisten skitsofreenikkojen hoidosta. Pelkkä väite avaruuskontaktista ei täytä sellaista sairauden määritelmää, joka oikeuttaa hoitoon passittamiseen, jollei itse sitä halua. Potilaiden harhaoireissa en ole koskaan tavannut sen enempää aikamatkustus- kuin sieppauskertomuksiakaan.

Käsitys mielisairaudesta on monille muodostunut elokuvien kautta, ja siksi yhteys todellisuuteen on hyvin hatara. Sairauden arki on lopulta niin karu ja raadollinen, ettei siihen enää alieneita tarvita. Skitsofrenia on syystäkin monille pelottava ja graavi sairaus, etenkin kun sen perimmäistä mekaniikkaa ei vieläkään tunneta. Hoito on toki kehittynyt paljon viime vuosina eikä elokuvien kaltaisia suljettuja osastoja enää ainakaan Suomessa ole.

• Arvi

itse asiassa olin hämmästynyt kun huomasin että skitsofrenian oireet voivat olla juuri sellaisia kuin olin nähnyt elokuvissa ja kuullut jutuissa joita pidin vitseinä tai ainakin väritettyinä. Siis vakoilusäteitä ja salaliittoja yms.

• oireista
        Arvi kirjoitti:

itse asiassa olin hämmästynyt kun huomasin että skitsofrenian oireet voivat olla juuri sellaisia kuin olin nähnyt elokuvissa ja kuullut jutuissa joita pidin vitseinä tai ainakin väritettyinä. Siis vakoilusäteitä ja salaliittoja yms.

Kuvailemasi vainoharhaiset oireet ovat vain osa monimutkaista ja -muotoista oireistoa. Yhteiskunnan muuttuessa harhan kohteet ovat muuttuneet mukana myrkytyksestä ja piilokamerasta vakoilusäteisiin.
        Katso laajempi oireisto esim tästä:
        http://www.lilly.fi/Nitro/subnav-pun.jsp?page=978

• Arvi
        oireista kirjoitti:

Kuvailemasi vainoharhaiset oireet ovat vain osa monimutkaista ja -muotoista oireistoa. Yhteiskunnan muuttuessa harhan kohteet ovat muuttuneet mukana myrkytyksestä ja piilokamerasta vakoilusäteisiin.
        Katso laajempi oireisto esim tästä:
        http://www.lilly.fi/Nitro/subnav-pun.jsp?page=978

oireita olivat kaikkikin mutta juuri nuo harhaluulot ja aistiharhat olivat hämmästyttävän tuttuja elokuvista yms. jutuista. Siis luulot saliitoista ja vakoilusäteistä ja uhkaavista vaaroista. Samoin aistiharhat, äänien kuuleminen.
        Mutta tietenkin esimerkiksi käsitys vakoilulaitteista riippuu olemassaolevasta tekniikasta.

• aave nainen

mahdollista että ns "hullut" jotain saattavat nähdä koska erään tuttuni serkku jouduttiin sairaalassa laittamaan siteisiin kun hän riehui koko ajan ja sanoi näkevänsä "demoneja" koska kaikki ns henget ei ole hyviä.. ja tietty energiahan voi varmaan näyttää miltä vaan.. niin en yhtään ihmettele.

ja vaikka itsekkin olen järjissäni voin sanoa että eipähän omanikaan kaikki kokemukset mitään hyviä ole ollut.

ja kun hullulta on ehkä vedetty verho sivuun niin sanotusti.

• Arvi

Ainakin uskon että kuten hulluuden ja nerouden raja on häilyvä on myös herkkyys yliluonnolliselle sukua muulle henkiselle herkkyydelle joka voi altistaa myös sairastumiselle.

• aave nainen

on myös herkkä mieli tai taipumus sairastumiseen käsittääkseni ko "sairaus" on kuitenkin perinnöllinen. mutta juuri tälläiset ns "liian fiksut" ihmiset ovat taipuvaisia myös "hulluuteen" mutta sitten onko se sittenkään sitä?

• Pohjan akka

Aivan...Ihminen joka havainnoi ympäröivää maailmaa herkimmin aistin kuin ns. keskiverto ihminen, voi kadottaa samalla myös omat rajansa. Ympäröivä maailma tulee osaksi omaa persoonaa ja oma sisäinen maailma sekoittuu todellisuuteen. Psykoosissa on kyse juuri tästä.

• Mutta jos ne hakkaa päätä seinään ja huutaa kuin seinähullu, niin sillon ne on mielisairaita. Mutta onhan niitäkin jotka väittää näkevänsä jotain, kuulevansa Jumalan puhetta...

• LurtzinOrja

viime yönä mieheni kanssa juuri puhuin tuosta, että osa mielisairaiksi luokitelluista varmasti vain näkee sitä mitä muut eivät ja se on todellista. Oletan että mielisairaat(osa) ja huumepöllyissä olevat(osa) pääsevät "rajan taa" ja saavat helpommin yhteyden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      533
      1753
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      853
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      687
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      608
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe