Asunnon vakuusarvon nostaminen

kirppu

Ostin pari vuotta sitten kaksion velaksi noin 50000 eurolla, lainaa on jäljellä vielä 45000. Pikku remontoinnin ja yleisen hinnannousun ansiosta sen myyntihinta olisi nyt noin 60000. Onko minun mahdollista arvioiduttaa se, ja mennä pankkiin kertomaan minulla olevan 60000 euron asunto. Siten kaiken järjen mukaan voisin käyttää vakuutena tuota 60000 - 45000 = 15000 euroa, joka riittää vakuudeksi vaikka 35000 euron asuntolainaan.

15000 eurostahan voi käyttää vakuudeksi 70 prosenttia:
15000*0,7=10500

Ja jos 35000 euron asuntolainasta asunnon vakuusarvo on 70 prosenttia 35000 eurosta, pitää lisävakuuksia olla:
35000-35000*0,7=10500

3

3091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankin laskenta

tuota,tuota. Pankit taitavat nykyisellään käyttää vakuusarvona 70-75 % asunnon arvosta. Toteutumattomia arvonnousuja ne eivät kyllä huomio. Jos huomioisivat, laskelmasi pitäisi mennä näin:

Asunnon arvo 60.000 * 70% = vakuusarvo 42.000
      Asunnon arvo 60.000 * 75% = vakuusarvo 45.000

Enpä haaveleisi sijoitusasunnosta ilman omaa rahoitusta

• JA.

Menin pari vuotta sitten pankkiin ja sanoin haluavani ostaa asunnon ja totesin, ettei minulla ole penniäkään rahaa. Laina järjestyi siten, että otettiin (vaimoni kanssa) valtion lainatakuu ja silloisen kaksioni hinta-arviota tarkistettiin ylöspäin. Periaate oli: "Mitä arvioisit nykyisen asuntosi hinnaksi?" Ilmoitin mielestäni oikean markkinahinnan (luulen että se tarkistettiin pankin toimesta) ja arvonnousu merkittiin uuden asunnon vakuudeksi. Kaksioni jäi sijoitusasunnoksi. Myin kaksion keväällä. Oli muuten hyvä sijoitus. Arvonnousu sijoitetulle pääomalle 80 %/vuosi (3,5 vuoden sijoitus).

• Janne

Vakuusarvo voi myös laskea, näin kävi lama aikana usealle.
      Tuli pankista soitto, että lisää vakuuksia kiitos,tai meidän on pakko irtisanoa lainasi.
      Kysyn vaan, että kai olet allokoinut varallisuutesi niin että myös lisävakuudet löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1486
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1248
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      988
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      930
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      853
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      830
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      822
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      804
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      800
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32