Lukkiutuva etujarru vaarallinen?

Kaikkeasitälöytyy

Taloussanomien uutisen kommenteissa löytyi seuraava kommentti:

" Suomessa myydään etujarrun lukkiuttavia polkupyöriä viranomaisten luvalla.
Tai ainakaan viranomainen ei niihin puutu.
Olen 2v ajan yrittänyt saada viranomaisia kiinnostumaan hengen vaarallisista polkupyörissä, ketään ei kiinnosta.
Etujarrupaloja kaventamalla asia korjaantuisi.
Älkää ostako pyörää jossa etujarrun lukkiuttavia etupyörän.
Anonyymi: KariHavia"

Mitä mieltä olette?

Itse painavana miehenä ja varusteita kuljettavana koen että jarrujen teho ei riittäisi alkuunkaan jos ne mitoitettaisiin siten että normaalipainoisella ilman kuormaa ne eivät lukkiutuisi.

Etujarru on pyörän tärkein jarru, sillä saadaan suurin jarrutusteho. Pyörän jarruja ei saa ilman abs-järjestelmää lukkiutumattomiksi aiheuttamatta suurelle osalle käyttäjiä hengenvaaran alitehoisten jarrujen vuoksi.

Omat levyjarruni toimivat tasaisesti ja lukittuvat tarvittaessa helposti. Siitä ei ole milloinkaan ollut haittaa, hyötyä siitä on useinkin.

Mielestäni turvallisuutta eniten parantaa jarrujen tasainen ja ennakoitavissa oleva teho joka on riittävä jokaisella pyöräilijällä. Ylitehoinen jarru on turvallinen, alitehoinen hengenvaarallinen.

67

2752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup_maantiepyöräi

      Joku hörhöhän tuo on. Jos haetaan oikeasti vaarallisia polkupyöriä, niin halpikset, joissa runko lähtee laskuissa woblaamaan, ovat olleet Euroopassa kaikkein tappavimpia.

      • Juu_ei

        Todellakin, mistä noita omin päin ajattelijoita oikein tulee?

        Jarru, joka _ei_ lukitu on vaarallinen. Liikenteessä jarru on se, jolla pyörää hallitaan pikatilanteissa. Jos jostain syystä jarru ei jarruta, kaikki keinot on käytetty...


      • KuhanEILukitteEtupäätä
        Juu_ei kirjoitti:

        Todellakin, mistä noita omin päin ajattelijoita oikein tulee?

        Jarru, joka _ei_ lukitu on vaarallinen. Liikenteessä jarru on se, jolla pyörää hallitaan pikatilanteissa. Jos jostain syystä jarru ei jarruta, kaikki keinot on käytetty...

        Se oli vuonna 1992, kun ajoin vanhalla maantiepyörällä Renkomäessä. Vauhtia oli, kun tulin risteykseen. Siinä sitten oikealta, pusikon takaa, tuli henkilöauto. Ensin vedin liinat kiinni, etten rysäyttänyt sen kylkeen. Takapyörä lukkiutui ja fillari vain liukui eteenpäin. Sitten painoin etujarrua. Oli se luojan lykky, ettei se ollut yhtään tehokkaampi. Se etujarrun teho hidasti pyörää sen verran, että takapyörä nousi ilmaan, ehkä 20 cm verran. Sitten laskin irti etujarrun kahvasta, milloin takapyörä tipahti maahan. En kaatunut enkä törmännyt autoon, mutta huonosti oli käydä. Jos etujarru olisi ollut tehokkaampi, olisin lentänyt sarvien yli.
        Kyllä etujarru saa olla löysempi teholtaan. Jos se lukitsee pyörän, niin siinä ottaa äkkiä ohrakyrsä.


      • LyhyestiSanottuna

        Et osaa jarruttaa.


    • Lehdentäytteet

      Kyseessä se sama jo joskus talvella uutisoitu poru, kun löysälle jätetty pikalukitsimen vipu voi kääntyä jarrulevyn väliin ja meno tökätä.
      Helppo homma kiristää ja kääntää vipu etuhaarukkaa vasten, ylivarovaiset voivat varmistaa sen vaikka nippusiteellä tai teipillä.

      • www1

        Homma onnistuu myös ilman nippuside/teippivirityksiä kun ottaa linkun akseleineen irti ja laittaa vanteen toiselle puolelle.


    • pyöräijä

      Tasan kerran itselläni on etujarru lukkiutunut Turussa. Ihan tarkoituksella. Pyörätiellä oli työmaakuoppa, jonka edessä merkitsemätön verkkoaita. Huomasin aidan muutama metriä ennen ja jarrutin. Lensin ohjaustangon yli, mutta en loukannut itseäni. En tiedä kuinka olisi käynyt jos etujarru ei olisi lukkiutunut. Itse kyllä ymmärrän tuon "lukkiutumisen" siten, että kovempaa jarrutettaessa ne etujarrupalat ikään kuin kiilautuvat vanteeseen niin että jarru lukittuu eivätkä palaudu vaikka päästää kahvasta. Tällaisia jarruja en hyväksyisi, vaikka olisin viranomainen. Tästä tuskin kuitenkaan on kyse. Eikä niiden palojen kaventaminen mitään ratkaise. Jos ei osaa käyttää jarruja, on syytä rajoittaa tilannenopeus turvalliselle tasolle.

      • uuno22

        kyllä se kun päästät kahvasta irti niin lopettaa sen lukittamisen. UUNO!


    • hitaastihingaten

      Lukkiutuva etujarru ON vaarallinen.

      Uusissa pyörissä on aina liian helposti kiinni nappaava etujarru, joka oikeasti on vaarallinen käyttäjälleen - miettikää hätäjarrutusta, jossa lukkiutumisen takia etupyörä lähtee alta ja pyöräilijä on matkustaja iskien päänsä tiehen.

      Olen säätänyt omat etujarruni niin etteivät ne koskaan kuorman kanssa lukkiudu (talutettaessa pyörää jarrut toki ottavat kiinni) - käytän hidastamiseen yleensä etujarrua ja jalkajarrua vain jyrkimmissä mäissä, jolloin pelkkä etujarru ei riitä.

      ABS:ää ei tarvita, sillä pelkkä sormien voima ja hallinta riittää hidastamaan ja pysäyttämään fillarin turvallisesti.

      • äläsnyt

        sulla on joko huonot jarrut tai et osaa käyttää niitä. tai molemmat.

        ei tollasta ongelmaa muuten ole missään pyörässä!


      • jotkuteivaanusko
        äläsnyt kirjoitti:

        sulla on joko huonot jarrut tai et osaa käyttää niitä. tai molemmat.

        ei tollasta ongelmaa muuten ole missään pyörässä!

        Kaikissa ajamissani uusissa pyörissä etujarrut ottavat turhan tehokkaasti kiinni vähänkin jarrukahvaa painamalla ja etupyörä lukittuu - vaarallista etenkin märällä tai hiekoitetulla tienpinnalla.

        Ei ole huonot jarrut ja osaan toki käyttääkin niitä jo 50 vuoden kokemuksella.


      • ei_näin
        jotkuteivaanusko kirjoitti:

        Kaikissa ajamissani uusissa pyörissä etujarrut ottavat turhan tehokkaasti kiinni vähänkin jarrukahvaa painamalla ja etupyörä lukittuu - vaarallista etenkin märällä tai hiekoitetulla tienpinnalla.

        Ei ole huonot jarrut ja osaan toki käyttääkin niitä jo 50 vuoden kokemuksella.

        Miksi sitten suunnilleen kaikki muut osaavat jarruttaa oikein?


      • Turvallisia_

        Et sinä autossakaan varmaan pohjaan tallaa jarrua, vai teetkö niin?


    • eisevainusko

      Ylitehoinen jarru on aivan yhtä vaarallinen kuin alitehoinenkin - jarrun pitää olla oikein säädetty riittävään hidastamiseen, muttei saa silti myöskään lukita rengasta - tämähän tarkoittaa etupyörän liukumista alta ja pyöräilijän kaatumista. Takarenkaan lukittumisen pystyy hallitsemaan paremmin.

      Tässä on niin pyörätehtailla kuin alan harrastajillakin vielä paljon opittavaa.

    • koputetaanpuuta

      Tärkeintä niin pyöräilyssä kuin muussakin liikkumisessa on ennakointi eli varautuminen mahdolliseen esteeseen - toiminut minulla jo 50 vuotta eikä yhtään onnettomuutta ole sattunut - ei edes humalassa.

    • EnduroRocksTheWorld

      Näin innokkaana maastopyöräilijänä totean, että silloin pyörästä varmasti tulee hengenvaarallinen, jos jarrutusteho ei enää riitä etupyörän lukitsemiseen. Ne, jotka valittavat etujarrujen olevan liian tehokkaat opetelkoot ensin jarruttamaan oikein ja sitten miettimään uudestaan onko tehokkaista jarruista syytä enää valittaa.

      • Justii_sa

        Juuri näin. Jarrun _pitää_ pystyä lukitsemaan rengas. Käyttäjän pitää kyetä jarruttamaan turvallisesti.

        Jos jarru ei jaksa lukita rengasta, sille on tehtävä jotain. Lukkiutumaton jarru on pyörän hallintalaitteena ihan yhtä vaarallinen kuin esim. vain osittain avautuva laskuvarjo olisi...


      • menkääitseenne
        Justii_sa kirjoitti:

        Juuri näin. Jarrun _pitää_ pystyä lukitsemaan rengas. Käyttäjän pitää kyetä jarruttamaan turvallisesti.

        Jos jarru ei jaksa lukita rengasta, sille on tehtävä jotain. Lukkiutumaton jarru on pyörän hallintalaitteena ihan yhtä vaarallinen kuin esim. vain osittain avautuva laskuvarjo olisi...

        Ja taas siis väärin kuin voi mennä - etujarrun pitää hidastaa riittävästi, mutta ei lukita rengasta, sillä se on todella vaarallista. Vähänkin liukkaamalla alustalla tehty jarrutus vie eturenkaan alta ja pyöräilijä kaatuu - ette sitten vain ymmärrä tätä.

        Kyse on jarrubalanssista - kysy vaikka Mika Kalliolta kuinka usein hän on kaatunut eturenkaan kaaduttua alta ja kuinka monta mestaruutta hän on menettänyt niiden kaatumisten takia - veikkaisin kolmea.

        Ei niinkuin jengi voi olla todella näin tyhmää.


      • haukkaapahasti

        Kukaan ei sitten näemmä ole pahemmin pyöräilyt?


      • ei_näin
        menkääitseenne kirjoitti:

        Ja taas siis väärin kuin voi mennä - etujarrun pitää hidastaa riittävästi, mutta ei lukita rengasta, sillä se on todella vaarallista. Vähänkin liukkaamalla alustalla tehty jarrutus vie eturenkaan alta ja pyöräilijä kaatuu - ette sitten vain ymmärrä tätä.

        Kyse on jarrubalanssista - kysy vaikka Mika Kalliolta kuinka usein hän on kaatunut eturenkaan kaaduttua alta ja kuinka monta mestaruutta hän on menettänyt niiden kaatumisten takia - veikkaisin kolmea.

        Ei niinkuin jengi voi olla todella näin tyhmää.

        Polkupyörissä ei ole mitään jarrubalansseja, vaan kaksi toisistaan TÄYSIN riippumatonta jarrua. Jos etujarru on niin uskomattoman tehoton, ettei sitä saa liukkaissa olosuhteissa lukkoon, se on täysin hyödytön hyvän pidon olosuhteissa. Tyhmä tässä olet lähinnä sinä, kun et osaa käyttää jarruja ja turvaudut name-droppingiin.


      • sitävainväännetään
        ei_näin kirjoitti:

        Polkupyörissä ei ole mitään jarrubalansseja, vaan kaksi toisistaan TÄYSIN riippumatonta jarrua. Jos etujarru on niin uskomattoman tehoton, ettei sitä saa liukkaissa olosuhteissa lukkoon, se on täysin hyödytön hyvän pidon olosuhteissa. Tyhmä tässä olet lähinnä sinä, kun et osaa käyttää jarruja ja turvaudut name-droppingiin.

        Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia.

        En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään.

        Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?


      • kylmuahävettäänämä
        sitävainväännetään kirjoitti:

        Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia.

        En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään.

        Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?

        Kakarat vain haluavat laitteiden toimivan täydellä tehollaan kuten reteoiden nupit kaakossa - ovat jo pilanneet kuulonsa iPhoniensa kanssa kuullokkeita käyttäen eivätkä ymmärrä, että muut eivät ehkä silti pidä luukuttamisesta.


      • itseoletidiootti
        sitävainväännetään kirjoitti:

        Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia.

        En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään.

        Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?

        "Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia."

        Polkupyörissä ei edelleenkään ole mitään jarrubalanssia. Autoissa on neljä jarrua, joita ohjataan yhdellä polkimella. Auton jarrubalanssi täytyy olla säädetty oikein, muuten jarrut puoltavat tai takajarru lukkiutuu etujarrua ennen tai toisin päin.

        "En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään."

        Tuo on teoriassa mahdotonta, koska renkaan pito ei ole vakio, vaan riippuu keliolosuhteista. Ainoa tapa saavuttaa tuo olisi asentaa polkupyörään ABS-laitteisto.

        "Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?"

        Eiköhän se ole niin päin, että muu maailma ja kaikki polkupyöränosien valmistajat ymmärtävät asian, mutta sinä et. Olet vain pahainen vittua hokeva kakru. Kaikkia vaaratekijöitä ei ole mitenkään mahdollista poistaa maailmasta. Ainoa toivo on, että luonnonvalinta tekee tehtävänsä ja karsii kaltaisesi idiootit pois, ennen kuin ehditte jatkamaan sukuanne.


      • idioottienole
        itseoletidiootti kirjoitti:

        "Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia."

        Polkupyörissä ei edelleenkään ole mitään jarrubalanssia. Autoissa on neljä jarrua, joita ohjataan yhdellä polkimella. Auton jarrubalanssi täytyy olla säädetty oikein, muuten jarrut puoltavat tai takajarru lukkiutuu etujarrua ennen tai toisin päin.

        "En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään."

        Tuo on teoriassa mahdotonta, koska renkaan pito ei ole vakio, vaan riippuu keliolosuhteista. Ainoa tapa saavuttaa tuo olisi asentaa polkupyörään ABS-laitteisto.

        "Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?"

        Eiköhän se ole niin päin, että muu maailma ja kaikki polkupyöränosien valmistajat ymmärtävät asian, mutta sinä et. Olet vain pahainen vittua hokeva kakru. Kaikkia vaaratekijöitä ei ole mitenkään mahdollista poistaa maailmasta. Ainoa toivo on, että luonnonvalinta tekee tehtävänsä ja karsii kaltaisesi idiootit pois, ennen kuin ehditte jatkamaan sukuanne.

        Kyllä se balanssi on jopa polkupyörissä, jos vain ymmärtää asian oikein eli etupyörän ja takapyörän jarrutustehon on oltava oikeassa suhteessa keskenään tai seurauksena on kaatuminen ja loukkaantuminen.

        ABS:ää ei tarvita vaan luontainen käsien käyttö riittää säätelemään jarrutuksen tehon eikä fillarissa talven liukkauksilla siitä olisi mitään hyötyä - jäällä kaksipyöräinen lähtee alta vaikka nastarenkaaat olisivatkin alla.

        En itse asiassa ole pahainen kakara vaan yli 50-vuotias mies, joka on pyöräillyt kauemmin kuin sinulla on ikää, joten kokemusta on.

        Luonnonvalinta on tehnyt sen, että olen elänyt sinua kauemmin.


      • pidäkantasi
        menkääitseenne kirjoitti:

        Ja taas siis väärin kuin voi mennä - etujarrun pitää hidastaa riittävästi, mutta ei lukita rengasta, sillä se on todella vaarallista. Vähänkin liukkaamalla alustalla tehty jarrutus vie eturenkaan alta ja pyöräilijä kaatuu - ette sitten vain ymmärrä tätä.

        Kyse on jarrubalanssista - kysy vaikka Mika Kalliolta kuinka usein hän on kaatunut eturenkaan kaaduttua alta ja kuinka monta mestaruutta hän on menettänyt niiden kaatumisten takia - veikkaisin kolmea.

        Ei niinkuin jengi voi olla todella näin tyhmää.

        Mutta he ovatkin vain ingenjöörejä ja tietävät asiat paremmin tai ainakin luulevat niin.


      • www1
        sitävainväännetään kirjoitti:

        Voi vittu kuinka tyhmää porukkaa täällä onkaan - toki niin fillareissa kuin muissakin ajoneuvoissa jarrujen tulee olla balansissa keskenään tai muuten tulee rumihia.

        En ole koskaan sanonut, että etujarrun pitäisi olla tehoton vaan riittävästi hidastava lukkiintumatta koskaan, koska näin saa parhaimman hidastuvuuden vaarantamatta henkeään.

        Mikä vittu tässä voi olla niin vaikeaa ymmärtää?

        Fillarin jarrun pitää olla sellainen että sen saa TARVITTAESSA lukkoon, niin hän se on aina ollut. Jarrutustehoa säädetään kämmenellä ja jos jarru nappaa lukkoon ihan pienestäkin kahvan liikkeestä niin silloin se on väärin säädetty.


      • ei_näin
        pidäkantasi kirjoitti:

        Mutta he ovatkin vain ingenjöörejä ja tietävät asiat paremmin tai ainakin luulevat niin.

        Juujuu, samoin autojen, lentokoneiden ja kiskoajoneuvojen valmistajat ovat ihan tyhmiä, kun rakentavat monimutkaisia lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Eikö yksinkertainen jarrujen tehojen rajoittaminen muka riitäkään?


      • Voi.sinua
        ei_näin kirjoitti:

        Juujuu, samoin autojen, lentokoneiden ja kiskoajoneuvojen valmistajat ovat ihan tyhmiä, kun rakentavat monimutkaisia lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä. Eikö yksinkertainen jarrujen tehojen rajoittaminen muka riitäkään?

        Korostaa tietämättömyyttäsi että vertaat polkupyörän jarruja autojen, lentokoneiden ja kiskoajoneuvojen jarruihin ja niiden lukkiutumattomuusjärjestelmiin.

        Ei esim autojen abs toimi niin että jarrujen todellinen teho pidetään niin pienenä etteivät ne lukkiudu.. Niissä on järjestelmä joka antaa jarrujen suurimmasta todellisesta tehosta käyttöön vain sen verran että jarrut kussakin tilanteessa eivät lukkiudu.

        Polkupyörän jarrut joita ei saa lukkoon ovat aina alitehoiset ja hengenvaaralliset.


      • Voi.sinua
        idioottienole kirjoitti:

        Kyllä se balanssi on jopa polkupyörissä, jos vain ymmärtää asian oikein eli etupyörän ja takapyörän jarrutustehon on oltava oikeassa suhteessa keskenään tai seurauksena on kaatuminen ja loukkaantuminen.

        ABS:ää ei tarvita vaan luontainen käsien käyttö riittää säätelemään jarrutuksen tehon eikä fillarissa talven liukkauksilla siitä olisi mitään hyötyä - jäällä kaksipyöräinen lähtee alta vaikka nastarenkaaat olisivatkin alla.

        En itse asiassa ole pahainen kakara vaan yli 50-vuotias mies, joka on pyöräillyt kauemmin kuin sinulla on ikää, joten kokemusta on.

        Luonnonvalinta on tehnyt sen, että olen elänyt sinua kauemmin.

        Etujarru on kaksipyöräisten ajoneuvojen tärkein jarru. Sen on ehdottomasti oltava tehokas. Etupyörän jarruttaminen hidastaa ajoneuvoa huomattavasti tehokkaammin ja turvallisemmin kuin takapyörän. Liikenteessä takajarrua käytetään tukemaan etujarrun käyttämistä, ei toisinpäin.

        Olet hieman ristiriitainen. Haluat kieltää polkupyörien jarrujen lukkiutumisen (absurdi ajatus), mutta tiedät että jarrujen lukkiutuminen estetään oikealla jarrujen käytöllä, ei alitehoisilla jarruilla.


      • seonoikeastaanhelppoa
        Voi.sinua kirjoitti:

        Etujarru on kaksipyöräisten ajoneuvojen tärkein jarru. Sen on ehdottomasti oltava tehokas. Etupyörän jarruttaminen hidastaa ajoneuvoa huomattavasti tehokkaammin ja turvallisemmin kuin takapyörän. Liikenteessä takajarrua käytetään tukemaan etujarrun käyttämistä, ei toisinpäin.

        Olet hieman ristiriitainen. Haluat kieltää polkupyörien jarrujen lukkiutumisen (absurdi ajatus), mutta tiedät että jarrujen lukkiutuminen estetään oikealla jarrujen käytöllä, ei alitehoisilla jarruilla.

        Ette sitten vain jymmärrä vaan pitääkö rautalangasta vääntää - näin netissä se ei oikein onnistu - ehkä tulevaisuudessa.


      • saatanantunarit
        Voi.sinua kirjoitti:

        Korostaa tietämättömyyttäsi että vertaat polkupyörän jarruja autojen, lentokoneiden ja kiskoajoneuvojen jarruihin ja niiden lukkiutumattomuusjärjestelmiin.

        Ei esim autojen abs toimi niin että jarrujen todellinen teho pidetään niin pienenä etteivät ne lukkiudu.. Niissä on järjestelmä joka antaa jarrujen suurimmasta todellisesta tehosta käyttöön vain sen verran että jarrut kussakin tilanteessa eivät lukkiudu.

        Polkupyörän jarrut joita ei saa lukkoon ovat aina alitehoiset ja hengenvaaralliset.

        En ole verrannut polkupyörän jarruja mihinkään veturiin tai lentokoneisiin - aivan absurdi ajatus.

        Olen jatkuvasti puhunut riittävästä hidastavuudesta, joka on aivan eri asia kuin lukkiintuminen muutamaa milliä jarrukahvaa painaessa - ja tätä te hönöt ette ymmärrä - no voi voi tämän kansakunnan ingenjöörien tietotasoa ja käsityskykyä.

        Samat paskat suhaavat liikenteessä ylinopeutta farmari-volvoillaan ja audeillaan muusta liikenteestä välittämättä ja sama käytös jatkuu niin kevyen liikenteen väylillä pyörillään kuin myös näemmä keskustelupalstoilla.

        Siis tämä uskomaton idiotia todellakin yllätti minut - ei mikään ihme, että tämä maa on sekaisin ja huonossa jamassa, kun äänestäjät ovat älyltään tätä luokkaa ja päättäjät vielä tyhmempiä.

        Mikä on niin vaikeaa ymmärtää riittävän hidastuvuuden käsite - teille on siis vain kaksi asentoa eli on/off eikä muuta sitten olekaan.


      • EnduroRocksTheWorld

        Eli, kerro minulle se temppu miten luot vaikka maastopyörään ilman abs-järjestelmää etujarrun joka hidastaa "riittävästi" sekä jäällä että soralla? Säädät jarruja alustan mukaan, vai olisiko helpompaa opetella jarruttamaan oikein?


      • EnduroRocksTheWorld

        Ja taitoa on myös olla käyttämättä sitä "ylitehokasta" etujarrua, jos tilanne sen vaatii.


      • www1
        saatanantunarit kirjoitti:

        En ole verrannut polkupyörän jarruja mihinkään veturiin tai lentokoneisiin - aivan absurdi ajatus.

        Olen jatkuvasti puhunut riittävästä hidastavuudesta, joka on aivan eri asia kuin lukkiintuminen muutamaa milliä jarrukahvaa painaessa - ja tätä te hönöt ette ymmärrä - no voi voi tämän kansakunnan ingenjöörien tietotasoa ja käsityskykyä.

        Samat paskat suhaavat liikenteessä ylinopeutta farmari-volvoillaan ja audeillaan muusta liikenteestä välittämättä ja sama käytös jatkuu niin kevyen liikenteen väylillä pyörillään kuin myös näemmä keskustelupalstoilla.

        Siis tämä uskomaton idiotia todellakin yllätti minut - ei mikään ihme, että tämä maa on sekaisin ja huonossa jamassa, kun äänestäjät ovat älyltään tätä luokkaa ja päättäjät vielä tyhmempiä.

        Mikä on niin vaikeaa ymmärtää riittävän hidastuvuuden käsite - teille on siis vain kaksi asentoa eli on/off eikä muuta sitten olekaan.

        "Olen jatkuvasti puhunut riittävästä hidastavuudesta, joka on aivan eri asia kuin lukkiintuminen muutamaa milliä jarrukahvaa painaessa -"

        Jos pyörän jarru menee lukkoon muutaman millin painamisesta niin se on silloin viallinen/väärin säädetty ja silloin kyse ei ole jarrujen ominaisuuksista vaan viasta. On tärkeää että jarrun tehoa voi ranneliikkeellä säätää portaattomasti ja saada tarvittaessa myös lukkoon jos tilanne sen vaatii.


      • www1
        saatanantunarit kirjoitti:

        En ole verrannut polkupyörän jarruja mihinkään veturiin tai lentokoneisiin - aivan absurdi ajatus.

        Olen jatkuvasti puhunut riittävästä hidastavuudesta, joka on aivan eri asia kuin lukkiintuminen muutamaa milliä jarrukahvaa painaessa - ja tätä te hönöt ette ymmärrä - no voi voi tämän kansakunnan ingenjöörien tietotasoa ja käsityskykyä.

        Samat paskat suhaavat liikenteessä ylinopeutta farmari-volvoillaan ja audeillaan muusta liikenteestä välittämättä ja sama käytös jatkuu niin kevyen liikenteen väylillä pyörillään kuin myös näemmä keskustelupalstoilla.

        Siis tämä uskomaton idiotia todellakin yllätti minut - ei mikään ihme, että tämä maa on sekaisin ja huonossa jamassa, kun äänestäjät ovat älyltään tätä luokkaa ja päättäjät vielä tyhmempiä.

        Mikä on niin vaikeaa ymmärtää riittävän hidastuvuuden käsite - teille on siis vain kaksi asentoa eli on/off eikä muuta sitten olekaan.

        "Mikä on niin vaikeaa ymmärtää riittävän hidastuvuuden käsite - teille on siis vain kaksi asentoa eli on/off eikä muuta sitten olekaan."

        Minulla ei ole ikinä ollut pyörää jonka jarrut toimivat on/off periaatteella vaan aina jarrutehoa on säädetty kahvasta SOPIVASTI puristamalla.

        Jos kuskin ranteessa on vain on/off ominaisuudet niin vika ei ole pyörässä vaan ongelma voi olla jopa neurologinen.


      • ei_näin
        Voi.sinua kirjoitti:

        Korostaa tietämättömyyttäsi että vertaat polkupyörän jarruja autojen, lentokoneiden ja kiskoajoneuvojen jarruihin ja niiden lukkiutumattomuusjärjestelmiin.

        Ei esim autojen abs toimi niin että jarrujen todellinen teho pidetään niin pienenä etteivät ne lukkiudu.. Niissä on järjestelmä joka antaa jarrujen suurimmasta todellisesta tehosta käyttöön vain sen verran että jarrut kussakin tilanteessa eivät lukkiudu.

        Polkupyörän jarrut joita ei saa lukkoon ovat aina alitehoiset ja hengenvaaralliset.

        ABS toimii siten, että jarrujen lukkiutuessa jarruvoimaa vähennetään, kunnes pyörä alkaa taas pyöriä. Tämä "jarrut liian tehokkaita" -tyyppi kuvittelee, että ABS voidaan korvata ainakin polkupyörässä jotenkin mitoittamalla jarrujen maksimiteho oikein. Tämähän ei tosielämässä onnistu, koska renkaan pito voi olla mitä sattuu.


      • joskussevaionvaikeaa
        ei_näin kirjoitti:

        ABS toimii siten, että jarrujen lukkiutuessa jarruvoimaa vähennetään, kunnes pyörä alkaa taas pyöriä. Tämä "jarrut liian tehokkaita" -tyyppi kuvittelee, että ABS voidaan korvata ainakin polkupyörässä jotenkin mitoittamalla jarrujen maksimiteho oikein. Tämähän ei tosielämässä onnistu, koska renkaan pito voi olla mitä sattuu.

        Ja tässä oli juuri se pointti - renkaan pito voi olla mitä sattuu ja silloin etujarrun ei pitäisi haukata heti kiinni vähän kahvaa puristamalla.

        Takapyörän lukkintumisen voi hallita paremmin kuten jokainen kakarakin tietää slaidatessaan tahallisesti - eturengas vain menee alta eikä sitä liikettä voi enää korjata.

        ABS toimii juuri kuten sanoit ja mitä ihminen tekeekään jarruttaessaan - mitoittaa jarrutuksen olosuhteiden mukaan turvalliseksi hidastumiseksi eli toimii juuri kuten abs-järjestelmä.

        Te taas haluatte jarrujen olevan mahdollisimman "tehokkaita" kuten kaiken pitäisi olla tässä maailmassa - ette vain jummarra, että vähemmälläkin toimii.

        No tämä oli tässä ja tämä "papparainen" poistuu kuvioista - toivottavasti edes joku lukijoista alkaa ymmärtää asian.


      • ei_näin
        joskussevaionvaikeaa kirjoitti:

        Ja tässä oli juuri se pointti - renkaan pito voi olla mitä sattuu ja silloin etujarrun ei pitäisi haukata heti kiinni vähän kahvaa puristamalla.

        Takapyörän lukkintumisen voi hallita paremmin kuten jokainen kakarakin tietää slaidatessaan tahallisesti - eturengas vain menee alta eikä sitä liikettä voi enää korjata.

        ABS toimii juuri kuten sanoit ja mitä ihminen tekeekään jarruttaessaan - mitoittaa jarrutuksen olosuhteiden mukaan turvalliseksi hidastumiseksi eli toimii juuri kuten abs-järjestelmä.

        Te taas haluatte jarrujen olevan mahdollisimman "tehokkaita" kuten kaiken pitäisi olla tässä maailmassa - ette vain jummarra, että vähemmälläkin toimii.

        No tämä oli tässä ja tämä "papparainen" poistuu kuvioista - toivottavasti edes joku lukijoista alkaa ymmärtää asian.

        Tokikaan jarrut eivät saa olla liian hätäisiä tuntumaltaan. Yleensä ne eivät olekaan. Kuulostaa tosiaan siitä, että sinun pyörän jarrut ovat yksinkertaisesti rikki (esim. vanne tai jarrulevy epätasainen) tai sitten et yksinkertaisesti osaa annostella puristusvoimaa oikein jarrukahvaan..


      • www1
        joskussevaionvaikeaa kirjoitti:

        Ja tässä oli juuri se pointti - renkaan pito voi olla mitä sattuu ja silloin etujarrun ei pitäisi haukata heti kiinni vähän kahvaa puristamalla.

        Takapyörän lukkintumisen voi hallita paremmin kuten jokainen kakarakin tietää slaidatessaan tahallisesti - eturengas vain menee alta eikä sitä liikettä voi enää korjata.

        ABS toimii juuri kuten sanoit ja mitä ihminen tekeekään jarruttaessaan - mitoittaa jarrutuksen olosuhteiden mukaan turvalliseksi hidastumiseksi eli toimii juuri kuten abs-järjestelmä.

        Te taas haluatte jarrujen olevan mahdollisimman "tehokkaita" kuten kaiken pitäisi olla tässä maailmassa - ette vain jummarra, että vähemmälläkin toimii.

        No tämä oli tässä ja tämä "papparainen" poistuu kuvioista - toivottavasti edes joku lukijoista alkaa ymmärtää asian.

        Fillarista puhuttaessa pitää muistaa että liukkaalla rengas voi karata myös sivusuunnassa oli rengas lukossa tai ei.


      • voplaaja

        joo voi alkaa vopplata, sit on tooosi vaarallista


      • nappaasemuakin
        ei_näin kirjoitti:

        Tokikaan jarrut eivät saa olla liian hätäisiä tuntumaltaan. Yleensä ne eivät olekaan. Kuulostaa tosiaan siitä, että sinun pyörän jarrut ovat yksinkertaisesti rikki (esim. vanne tai jarrulevy epätasainen) tai sitten et yksinkertaisesti osaa annostella puristusvoimaa oikein jarrukahvaan..

        Valitettavasti usein ne ovat juuri liian hätäisiä - ainakin ne mitä on kohdalle sattunut ja suoraan tehtaalta tai pyöräliikkeestä tuotuna.


      • luisuusemullakin
        www1 kirjoitti:

        Fillarista puhuttaessa pitää muistaa että liukkaalla rengas voi karata myös sivusuunnassa oli rengas lukossa tai ei.

        Sivuluisuma voi tapahtua myös nelipyöräisille esim. sohjoisilla, paljanteisilla teillä ja siinä ei ABS tai muutkaan ajonvakautusjärjestelmät paljon auta - kun vie niin vie ja sinne meni eli ojan puolelle.


      • simppelisimon
        ei_näin kirjoitti:

        Tokikaan jarrut eivät saa olla liian hätäisiä tuntumaltaan. Yleensä ne eivät olekaan. Kuulostaa tosiaan siitä, että sinun pyörän jarrut ovat yksinkertaisesti rikki (esim. vanne tai jarrulevy epätasainen) tai sitten et yksinkertaisesti osaa annostella puristusvoimaa oikein jarrukahvaan..

        Nuu eivät ole rikki vaan tehtaan säädöt ovat persiistä - niin simppeliä se.


      • www1
        luisuusemullakin kirjoitti:

        Sivuluisuma voi tapahtua myös nelipyöräisille esim. sohjoisilla, paljanteisilla teillä ja siinä ei ABS tai muutkaan ajonvakautusjärjestelmät paljon auta - kun vie niin vie ja sinne meni eli ojan puolelle.

        Niin voi mutta fillarin ollessa kyseessä seuraa kaatuminen.


    • näkeenaamasta

      Itseasiassa tais sattuu kerran sellaset kohalle.

    • 13-16

      vanhuuden angstissa höyryävä "jarrut liian tehokkaita" "olette tyhmiä" pappa saisi kirjoittaa yhdellä nimimerkillä.

      • nikinnikinnikki

        Olen monitahoinen persuuna ja siten yksi nikki tuntuu liian supistavalta vaikka yritänkin pitää ryppylihani kurissa lukiessani kakaroiden mietteitä enkä anna keskenkasvuisten idiotian vaikuttavan omaan ajatteluuni - "olen aina oikeassa - sanoi kakara mitä tahansa".


    • EnduroRocksTheWorld

      Ja jos palataan vielä siihen miksi autoihin laitetaan ABS-jarrut on se, että ihmiset EIVÄT OSAA jarruttaa oikein ilman niitä ja menettävät autonsa hallinnan.

      • Höhhhah

        Kyllä minä ainakin osaan jarruttaa, eihän kukaan varmaan niin huono kuski ole että pohjassa pitää jarrua, tottakait se puskee silloin.


    • Viranomainen

      " Suomessa myydään etujarrun lukkiuttavia polkupyöriä viranomaisten luvalla."

      Niin?

      Viranomaisen tehtävä on tarkistaa, että pyörässä on tyyppihyväksynnässä toimiva(t) jarru(t). Niiden pitää olla niin tehokkaat, että niillä pyörä pysähtyy. Niiden pitää olla myös toisistaan riippumattomat, jos pyörään vaaditaan kaksi jarrua.

      Jarru, jolla ei saa pyörää pysähtymään on laiton. Jarru, joka ei lukitse rengasta ei voi täyttää pysäyttämisvaatimusta.

      Mieti sitä.

      • mietitätä

        Tässä ei oikeasti ole edes kyse jarruista vaan pikalukitsimesta, jonka vipu voi kääntyä jarrulevyn väliin.


      • mietitäänkaikki
        mietitätä kirjoitti:

        Tässä ei oikeasti ole edes kyse jarruista vaan pikalukitsimesta, jonka vipu voi kääntyä jarrulevyn väliin.

        uutisessa oli kyse pikalinkuista. uutisen kommentissa ja tässä avauksessa on kyse jarruista.

        jos et muuten tajua niin lue tämä uutisen kommentissa ollut kohta ja mieti miten se voisi vaikutta pikalinkun vaarallisuuteen: "Etujarrupaloja kaventamalla asia korjaantuisi."


      • heisunheiluvillesi
        mietitätä kirjoitti:

        Tässä ei oikeasti ole edes kyse jarruista vaan pikalukitsimesta, jonka vipu voi kääntyä jarrulevyn väliin.

        Pikalikitsemastahan tässä on kyse aivan kuten aikoinaan kakarana säädin sitä etupyörän kohdalla rekkojen ohittaen metrin päästä ilman pientareita ja silti elossa joten mikä olikaan nassikoiden murhe - ettei somesta saa hyviä ohjeita vai?


      • mietitäänkaikki
        heisunheiluvillesi kirjoitti:

        Pikalikitsemastahan tässä on kyse aivan kuten aikoinaan kakarana säädin sitä etupyörän kohdalla rekkojen ohittaen metrin päästä ilman pientareita ja silti elossa joten mikä olikaan nassikoiden murhe - ettei somesta saa hyviä ohjeita vai?

        miten jarrupalojen leveys liittyy pikalinkkujen turvallisuuteen? ei mitenkään. se liittyy vain jarrupalojen jarrutustehoon..

        tuo kommentti on päivänselvästi off topic kommentti pikalinkku-uutisessa.


    • munamankeli66

      Jos nyt puhutaan pyörän jarruista, niin ainoa jarruvoiman modulaattori löytyy jokaisen kuskin sormista, pitää vain opetella se raja jossa jarru haukkaa. V-jarrujen aikaanhan tämä oli selviö jokaiselle, ja hydraulisissa sekä mekaanisissa levyjarruissa homma on sama. Jarruissa on eroa tunnokkuudessa ja tehokkuudessa, pitää vain opetella se kohta jossa tehot tulee esiin. toki jos on tehoton jarru jo alunalkaen voi homma olla vaikeampaa, mutta ei mahdotonta. Esim jarrupaloja ja levyjä vaihtamalla voi saada huonostakin kohtuullisen, hyvästä ei saa huonoa, kuin käyttämällä sitä väärin. Kokeneen pyöräilijän erottaakin juuri se, että etsii ensin jarrujen tehoalueen, ennen kuin syöksyy sokkona mutkaan...:)

      • etsilleenjatolleen

        Viimeinkin joku järkevä ja kiivailematon kirjoittaja.

        Juuri näin - jarrun herkkyys on ajajan sormissa, mutta silti väitän useimpien pyörien tehdas-asetusten olevan liian tiukkoja eli haukkaa kiinni heti kun vähän painaa jarrukahvasta ja tämä ei ole turvallista.

        Sokkona mutkaan ajo ei ole turvallista vaan pitää pyöräillessäkin käyttää ennakoivaa ajotapaa eli sopeuttaa ajotapa mahdollisen esteen välttämiseksi varsinkin risteyksissä ja kaarteissa.


    • keleenetujarru

      Etujarru lukittu välittömästi lensin ojaustangon ylitse sattu tietysti onneksi oli kypärä pyörä oli uusi MERIDA maasto 2017 vika löyty hetken tarkastelun jälkeen etupyörän pyörän pikalukitsin vanhoissa pyörissä mutteri löystynyt outo sattuma jarru jumittu välittömästi mites se nyt noin ???

      • TrollaaVaan

        Oliko ensimmäinen kerta polkupyörällä tienpäällä?


      • keskustelutaito

        > Etujarru lukittu välittömästi lensin...

        Jestas, mikä sanallinen oksennus. Helpottiko edes?


    • Mahtipyörääjä

      Olen oikeastaan aina tiennyt pyöräilijöiden olevan tyhmiä, mutta voiko kukaan olla näin tyhmä kuin tässä ketjussa useimmat?

      • Tyhmäpyörääjälle

        Tyhmät ainakin tulevat oksentamaan ikivanhaan ketjuun yhdentekeviä kommenttejaan, kuten sinä.


      • Mahtipyörääjä
        Tyhmäpyörääjälle kirjoitti:

        Tyhmät ainakin tulevat oksentamaan ikivanhaan ketjuun yhdentekeviä kommenttejaan, kuten sinä.

        Entä sinä, sinun antisi keskusteluketjulle on mikä?

        Ketju todella ikivanha, viimeiset kommentit jopa parin viikon takaa...huhhuh...


    • OnTääkinPäiväNähty

      Huvittaa nämä vanhat ketjut, joissa väännetään selvästä asiasta.

      • lwskdfjvhb

        Tyhmä trikoopelle sinä olet.


    • Shimhano_ABS

      Nyt pyöriin saa jo lukkiutumattomia V-jarruja.hano

    • jarru.kahva

      Huomaa kyllä, että etujarru on vieras kapistus useimmille tähän ketjuun vastanneille.
      Ikäni moottoripyöräilleenä minulla ei ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa tehokkaan polkupyörän etujarrun kanssa. Päin vastoin - pidän myös fillarin jarrut aina sellaisessa kunnossa, että kahvan liike, jarruvoima ja tuntuma ovat todellakin kohdallaan.
      Lisäksi jo vuosikymmenien ajan olen siirtänyt polkupyörieni etujarrukahvan oikealle puolelle, jonne se loogisesti kuuluu. Etujarru on se tärkeämpi jarru kaikissa 2-pyöräisissä. Toki autoissakin.

      • Pomppukeppi

        "Lisäksi jo vuosikymmenien ajan olen siirtänyt polkupyörieni etujarrukahvan oikealle puolelle, jonne se loogisesti kuuluu. "

        No se kuuluu sinne loogisesti jos ajaa samaan aikaan moottoripyörillä jossa se on yleisesti sillä puolella. Muuten siinä ei ole sen kummempaa logiikkaa vaan kyse on ihan vain tottumuksesta. Joissain maissa, mm. englannissa, muuten asennetaan yleensä myös pyörien jarrut eri päin kuin meillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe