Mitenkähän lienee kyseisten kämppien kohtalo? Olin vuonna 1972 Pusurin kämpältä käsin pöllinteossa Metsähallitukselle elokuun alusta lähtien ja sittemmin tukinteossa. Elokuussa oli lämmintä 20-27 astetta, kun suon laidassa ropsipuita raastettiin. Pölökkyä synty, kun olin nuori mies ja hyvä saha. Lihasoppa oli maitillaan illalla.
Yhtenä iltana, kun tv saatiin toimimaan kämpällä, joku Lasse Viren voitti kilipajuoksussa olympiakultaa. Me vuolimme vihreätä kultaa. Sittemmin ne kunnaat jäivät ja lähdin Ruotsiin kovametallin tekoon. Samalla reissulla täällä oon viel, toesen eukkona Elli on siel. Elli oli mun heila Kolilaivalla Kolilta Vuonislahteen kesällä -72. Ei oikeesti Elli, mut paikkakuntalainen kuitenkin. Hyviä muistoja sieltä päin.
Pusurin ja Särkkäjoen kämpät?.....Onko...
30
1134
Vastaukset
Ai sinä olit siellä.
Niissä oli paljon ukkoja töissä.
Minäkin koettelin joskus opintojen lomassa savotalaisen hommia ja totesin, että kovaa on "kun korvesta kannikan kouraansa koppaa".
Oli kuorimassa kaivospuita Belgiaan, kaatamassa koivuja ja tekemässä niistä metrin halkoa, hevosella ajamassa metsästä puita pienelle sahalle ja juontamassa tukkeja hevosella.
Myös traktorilla ajoin tukkeja metsästä.
Kyllä metsurin homma on todella kovaa ammattimiesten työtä.
Itse kämppien kohtalosta en tiedä kun en asu Lieksassa enää.- jahasta.jaaas
Sinä olet siis tavallinen metsuri etkä mitään muuta
- paiseita-perseessä
Onkohan mitään hommaa tämä kameleontti kamuttaja jättänyt tekemättä. Varmaan seuraavana kehua retostelee, että on ollut muukalaislegioonassa huru huorana.
paiseita-perseessä kirjoitti:
Onkohan mitään hommaa tämä kameleontti kamuttaja jättänyt tekemättä. Varmaan seuraavana kehua retostelee, että on ollut muukalaislegioonassa huru huorana.
Muistin pari hommaa joita en ole tehnyt.
Sirkuksessa apinana ja ovelta ovelle kosmetiikkamyyjänä.- En-ole-kateellinen
kamuttaja kirjoitti:
Muistin pari hommaa joita en ole tehnyt.
Sirkuksessa apinana ja ovelta ovelle kosmetiikkamyyjänä.Monenmoista sitä minäkin olen tehnyt, mutta professuuria en silti ole saanut. Tai ehkäpä juuri siksi
- oisdfous
jaa
- sodifusd
juu
- Rostonni
Eihän sitä muuta tarviikkaa olla, kun on tarpeeksi hyvä siinä hommassa, tai missä tahansa muussakin jobissa. Metsurin työ oli kovaa ja raskasta, jos siitä tosiaan leipänsä otti. Ennen noita motoja kun puutavara tehtiin miestyövoimana, niin kyllä se tiukille joskus otti, mutta pärjättiin. Ruoto kyllä muistuttaa nykysin siitä ihan kohtuullisesti välillä.
- soidufosd
hehe
- olen.utelias
Oliko silloin jo metsätraktori ja monitoimikone käytössä
- entlieksalainen
Metsätraktori oli kyllä jo olemassa sitä en tiedä oliko kyseisellä savotalla.
Silloin kun minä tein kyseisiä töitä kyseisillä savotoilla ei ollut muuta kuin kirves ,nälkäviulu , justeeri. pukkuri , yhden miehen saha , moottorisahoja alkoi ilmaantua muutamia, alkuunsa niistä ei ollut paljon iloa, olivat paivia ,kovin epävarmoja käynniltään ,minunkin ensimmäinen saha painoi melkein 20 kg. - Belarus.oli.paras
entlieksalainen kirjoitti:
Silloin kun minä tein kyseisiä töitä kyseisillä savotoilla ei ollut muuta kuin kirves ,nälkäviulu , justeeri. pukkuri , yhden miehen saha , moottorisahoja alkoi ilmaantua muutamia, alkuunsa niistä ei ollut paljon iloa, olivat paivia ,kovin epävarmoja käynniltään ,minunkin ensimmäinen saha painoi melkein 20 kg.Metsätraktorit ja moottorisahat tuli heti sotien jälkeen. Ne oli tuontitavaraa Neuvostoliitosta. Olivat erittäin laadukkaita parempia kuin nykyiset suomalaiset ponsset tai homelitet.
Belarus.oli.paras kirjoitti:
Metsätraktorit ja moottorisahat tuli heti sotien jälkeen. Ne oli tuontitavaraa Neuvostoliitosta. Olivat erittäin laadukkaita parempia kuin nykyiset suomalaiset ponsset tai homelitet.
Älä höpötä joutavia.
Ei metsätraktoreita ole tuotu idästä, eikä moottorisahoja.
Vain maataloustraktoreita on tuotu Belarus (Valkovenäjä).
Laatu oli erittäin heikko.
Moottorisahoja ei mitään merkkiä.entlieksalainen kirjoitti:
Silloin kun minä tein kyseisiä töitä kyseisillä savotoilla ei ollut muuta kuin kirves ,nälkäviulu , justeeri. pukkuri , yhden miehen saha , moottorisahoja alkoi ilmaantua muutamia, alkuunsa niistä ei ollut paljon iloa, olivat paivia ,kovin epävarmoja käynniltään ,minunkin ensimmäinen saha painoi melkein 20 kg.Justeeri ja kaarisaha sekä kirves oli minullakin metsätöissä.
Kuorinnassa kolinrauta ja vuolurauta.
Tukkisakset ja pokora, mutta ei pakraa.
Maataloustratori, vinssi ja traktorin juontopankko.
Hevonen ja hevosen juontopankko, pankkoreki ja tukkireki.
Siinnä pääasialliset välineet joilla touhusin.
Uitoilla en koskaan ollut.- pakra.pokora
kamuttaja kirjoitti:
Justeeri ja kaarisaha sekä kirves oli minullakin metsätöissä.
Kuorinnassa kolinrauta ja vuolurauta.
Tukkisakset ja pokora, mutta ei pakraa.
Maataloustratori, vinssi ja traktorin juontopankko.
Hevonen ja hevosen juontopankko, pankkoreki ja tukkireki.
Siinnä pääasialliset välineet joilla touhusin.
Uitoilla en koskaan ollut.Pokora, pakra, kolinrauta, vuolurauta, pankkoreki, ovat vain mielikuvituksessasi.
- vanha.metsuri
pakra.pokora kirjoitti:
Pokora, pakra, kolinrauta, vuolurauta, pankkoreki, ovat vain mielikuvituksessasi.
Jokainen vanhan ajan metsuri tietää mitä ne ovat joten älä länkytä.
- tämä.on.tilanne
Kämpät on purettu.
- Skååne
Kämpät on nyt täynnä ruåtsalaisia elintasopakolaisia. lähtivät pakoom liian korkeaa elin tasoa
- Råuttaloinen
Hyvä kun tulivat järkiinsä.
- RyssänTeurastamo
Neuvostoliitossa oli jo ennen sotia huipputeknologiaa? Sodan aikaan tapasivat suomalainen, amerikkalainen ja venäläinen sotilas ja alkoivat kehua maittensa saavutuksia? Suomalainen sanoi että meillä siat teurastetaan nuijalla tainnuttamalla? Amerikkalainen sanoi että heillä pistoolilla? Venäläinen sanoi että heillä räjäyttämällä? Toiset kysyi huuli pyöreäneä, että mistä tiedät? Ryssä vastasi että, koska kaupassa ei ole mutta kuin päitä ja sorkkia,,parempi liha on kadonnut jonnekkin!
- entlieksalainen
Millä tavoin tämäkin viesti liittyy kyseiseen viestiin?
- olen.hyyssäri
Kuvaa nykyistä Lieksaa aika hyvin.
- reppnat.on.reppanoita
olen.hyyssäri kirjoitti:
Kuvaa nykyistä Lieksaa aika hyvin.
Niin heidän henkistä tasoaan.
- pusuri
Sinne vois noita uusia tulijoita sijoittaa pari sataa
- Pusuri
On taas vastausten taso alakoulujen apuluokilta!Joku jos haluaa oikeasti tietoa nuoruusajoilta, niin hauskuuttajat on asialla.Kämpät ovat edelleen hyvässä kunnossa ja niitä käyttävät metsästysporukat.
- tarkista.vaikka
Ei ole Pusurin kämpppä sinulla on hieman vanhaa tietoa
- Rostonni
Niin, kyllä se puutavara siirrettiin jo 1960 puolivälistä lähtien autotien varteen konevoimalla etupäässä. Maataloustraktoreilla ensin ja sitten tulivat nämä juonto ja n.s. ajokoneet. Pikkunalle Volvo oli kova sana siihen aikaan, siis -70 luvun alkupuolella.
Venäläisiä koneita en kyllä nähnyt kun yhden Belaruksen, mutta sekään ei ollu siellä rajan pinnassa, vaan lähempänä kyliä halkoja ajamassa. Venäläisiä helikoptereita kylläkin lenteli, kun olimme rajavyöhykkeellä hommissa. Sinnehän piti oikein nimismiehen lupa olla, oltiin sen verran lähellä itänaapuria. Jos vaikka ois alettu hakkaamaan vahingossa sitä isompaa mehtää, mitähän siitä ois syntyny?Niillä savotoilla joissa minä olin siirrettiin vaikeassa maastossa ensin hevosella sellaisen metsätien varteen johon maataloustraktorilla pääsi.
Jos oli alue jonne traktori pääsi niin sitten vinssattiin traktorin luo ja kyytiin.
Kovin homma oli sillä joka vei sakset tukkiin
Aina piti seurata tukkia traktorille asti ja taas viedä sakset seuraavaan puuhun.
Lumisessa metsässä kun päivän kahlasi niin kyllä ruoka maittoi.
Olin sinäkin talvena välillä vinssimiehenä ja välillä saksimiehenä.
Opinnot ja eläminen piti saada rahoitettua joten pakko oli tehdä mitä sai.- lopeta.jo
kamuttaja kirjoitti:
Niillä savotoilla joissa minä olin siirrettiin vaikeassa maastossa ensin hevosella sellaisen metsätien varteen johon maataloustraktorilla pääsi.
Jos oli alue jonne traktori pääsi niin sitten vinssattiin traktorin luo ja kyytiin.
Kovin homma oli sillä joka vei sakset tukkiin
Aina piti seurata tukkia traktorille asti ja taas viedä sakset seuraavaan puuhun.
Lumisessa metsässä kun päivän kahlasi niin kyllä ruoka maittoi.
Olin sinäkin talvena välillä vinssimiehenä ja välillä saksimiehenä.
Opinnot ja eläminen piti saada rahoitettua joten pakko oli tehdä mitä sai.Sinä sitten jaksat valehdella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453106- 1082533
- 512521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402188Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4751826Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2481809- 1051775
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91644Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151577R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi231417