mun lämppäri hoitsulla ei oo kavioissa oikeestaan mitään lohkeamia tai muuta, mutta rasvaan kuitenki sen kaviot melkeen joka päivä. Voiko siitä olla jotai haittaa..? eli saisko niitä rasvata niin usein jos ei varsinaisesti oo tarvetta?
kavioitten rasvaaminen....
10
3614
Vastaukset
- tara
mun hoitsulla on myös krooninen rivi. Eli riviä on aina toisessa takajalassa vaikka sitä on moneen kertaan yritetty hoitaa eri keinoilla. Jotkut sanoo että Helosan auttaa häätämään rivin, mutta jotku taas sanoo että sitä ei saa käyttää rivin hoitoon koska se vaan pahentaa sitä. Eli mitä ainetta siihen vois ostaa? pesen sen jalan aina ensin mänty suovalla....
- Heidi
Jos rasvaat kavioita, käytä kalanmaksaöljyä tms. ja muista AINA kastella kaviot ennen rasvausta, sehän on koko homman idea. Jos rasvaat kuivan kavion, eristät sen vain kaikelta kosteudelta ja sitten taatusti lohkeaa.
Älä hyvä tyttö pese mäntysuovalla niitä jalkoja, vesi riittää ja pesu sittenkin vain jos jalat on todella kuraiset. Jatkuva veden kanssa lotraaminen kuivattaa ja arpeuttaa ihon; jota riviksi kutsutaan. Hae kaupasta vauvoille tarkoitettua rasvaa tai ihoöljyä ja laita sitä jos peset jalat. Älä rasvaa kuivaa ihoa. Kaiken paras jos annat jalkojen olla nyt kuivina ja rasvaamatta, ellei ole ihan pakko pestä. Arpeutumat voi hetken olla pahemmat, mutta kun iho niiden alla rauhoittuu, niin kaunis iho tulee taas näkyviin! - tara
Heidi kirjoitti:
Jos rasvaat kavioita, käytä kalanmaksaöljyä tms. ja muista AINA kastella kaviot ennen rasvausta, sehän on koko homman idea. Jos rasvaat kuivan kavion, eristät sen vain kaikelta kosteudelta ja sitten taatusti lohkeaa.
Älä hyvä tyttö pese mäntysuovalla niitä jalkoja, vesi riittää ja pesu sittenkin vain jos jalat on todella kuraiset. Jatkuva veden kanssa lotraaminen kuivattaa ja arpeuttaa ihon; jota riviksi kutsutaan. Hae kaupasta vauvoille tarkoitettua rasvaa tai ihoöljyä ja laita sitä jos peset jalat. Älä rasvaa kuivaa ihoa. Kaiken paras jos annat jalkojen olla nyt kuivina ja rasvaamatta, ellei ole ihan pakko pestä. Arpeutumat voi hetken olla pahemmat, mutta kun iho niiden alla rauhoittuu, niin kaunis iho tulee taas näkyviin!Joo mä oon aina kastellu ne kaviot ennen rasvaamista, miksi ne pitäs rasvata mielummin kalanmaksaöljyllä ku kaviorasvalla?. Enkä mäntysuovallakaan niitä jalkoja huvikseen pese, mutta yks toinen hoitaja samalla tallilla sano että se auttaa riviin, ja ku vielä sen mänty suovalla pesun jälkeen laittaa Helosania jalkoihin. Mutta sitä Helosania en oo uskaltanu ees koittaa koska niin monet on sanonu että se vaan pahentaa asiaa. Sen veden kanssa on vähän pakko lotrata, koska se rivi ei parane muuten... tosin ei se kyllä parane muutenkaan koska se rivi on krooninen mutta kyllä se näin talvella saattaa vähä helpottaa. Kiitos kuitenki ku vastasit! :)
- Heidi
tara kirjoitti:
Joo mä oon aina kastellu ne kaviot ennen rasvaamista, miksi ne pitäs rasvata mielummin kalanmaksaöljyllä ku kaviorasvalla?. Enkä mäntysuovallakaan niitä jalkoja huvikseen pese, mutta yks toinen hoitaja samalla tallilla sano että se auttaa riviin, ja ku vielä sen mänty suovalla pesun jälkeen laittaa Helosania jalkoihin. Mutta sitä Helosania en oo uskaltanu ees koittaa koska niin monet on sanonu että se vaan pahentaa asiaa. Sen veden kanssa on vähän pakko lotrata, koska se rivi ei parane muuten... tosin ei se kyllä parane muutenkaan koska se rivi on krooninen mutta kyllä se näin talvella saattaa vähä helpottaa. Kiitos kuitenki ku vastasit! :)
Niin siis hyvä ihminen se rivi johtuu juuri siitä että ne vuohiskuopat on kosteudesta hautuneet, kenties tarhassa tai liiasta pesusta, iho on tulehtunut ja arpeutuu. Siis vedenkäyttö minimiin niin sillä rivillä on ehkä jonkinlainen mahdollisuus parantua! Mäntysuovalla et oikeesti saa muutakun vahinkoa aikaan, se sun kaveris on nyt kyllä asiassaan väärässä. Ei ole hevosen iholle luonnollista että sen ihosta poistetaan pesuaineella sen normaali rasvakerros, hevosen iho ei sitä kestä! Kokeilepa pestä koko hevonen mäntysuovalla joka päivä niin siltähän lähtee iho irti, sanoohan sen järkikin!
Ihan sillä lähdin neuvoa antamaan, kun itse olen hieman vanhempi ja kokemusta hevosenhoidosta ihan työn puolesta n. 10 vuotta... - Heidi
Heidi kirjoitti:
Niin siis hyvä ihminen se rivi johtuu juuri siitä että ne vuohiskuopat on kosteudesta hautuneet, kenties tarhassa tai liiasta pesusta, iho on tulehtunut ja arpeutuu. Siis vedenkäyttö minimiin niin sillä rivillä on ehkä jonkinlainen mahdollisuus parantua! Mäntysuovalla et oikeesti saa muutakun vahinkoa aikaan, se sun kaveris on nyt kyllä asiassaan väärässä. Ei ole hevosen iholle luonnollista että sen ihosta poistetaan pesuaineella sen normaali rasvakerros, hevosen iho ei sitä kestä! Kokeilepa pestä koko hevonen mäntysuovalla joka päivä niin siltähän lähtee iho irti, sanoohan sen järkikin!
Ihan sillä lähdin neuvoa antamaan, kun itse olen hieman vanhempi ja kokemusta hevosenhoidosta ihan työn puolesta n. 10 vuotta...Ja se kalanmaksaöljy tai muu juokseva rasva on parempaa kuin se kova tahna mitä kaupoissa myydään, koska se ei tee läpäisemätöntä kalvoa kavion pintaan. Jos jostain saat hevosenihraa sisältävää voidetta niin se on ihan parasta. Kesällä kosteat sammaleet puoleksi tuntia kavioitten päälle rasvat niin hyvä tulee!
- raply
minun ruunallani on tai siis oli myös tuo rivi kiusana. hain eläinlääkäriltä semmoista animalintex vanua joka liotetaan kuumassa vedessä ja kääritään rivin päälle. meiltä ainakin hävisi rivit sen siliäntien. ja kaviot me rasvataan ihan rypsiöljyllä. helosania käytetään vain pikku naarmuihin. ja tarvittaessa betadinella putsataan. käytä mahdollisimman vähän saippuaa ja vettä niihin riveihin ja hae lääkäriltä sitä animalintexiä! ei maksa kun ehkä kymmenen euroa korkeintaan ja sillä hoitaa monta kertaa.
(siinä ei ole suomen kielisiä ohjeita mutta siinä vanu levyssä on toinen puoli muovia ja toinen semmoinen paperi. leikkaa sopiva pala ja laita kuumaan veteen muovi alas päin, tarpeeksi kun on lionnu se paperi irtoaa. muovi puoli jää pinteliin päin ettei sotke. sen paperin alla on itse lääke.) toivottavasti sait selvää.
Hyvät joulut ja uudet vuodet. onnea rivin kanssa. - BÖÖ
voihan niitä mut vaan tavaraa kuluu... ja rahaa
- HANNA
EI OO MUTTA EI NIITÄ TARVI JOKA PÄIVÄ RASVATA MUTTA MÄ YLEENSÄ RASVAAN JOKA PÄIVÄ OMILTA PONEILTA EIKÄ SE HAITTAA NIITÄ MUT MUN PONILLA ON ISO HALKEUMA
- *sennu*
Mitä järkeä on rasvata kavioita, jos ovat ihan ookoot? Anna luonnon hoitaa itse hommansa ja ole onnellinen, että hepalla on tosiaan hyvät kaviot.
Ja siitä rivistä sen verran, että nämä aikaisemmin vastanneet ovat ihan oikeassa: liika vedellä löträäminen vain pahentaa tilannetta. Puhumattakaan jostain mäntysuovasta. Huh...
Muistakaahan kaikki, että hevoset eivät ole mitään nukkeja, joita voi kohdella ihmislapsen tavoin. Hoitakaa ja rakastakaa, mutta älkää missään nimessä hoitako ja hyysätkö niitä liikaa! Antakaa niitten elää hyvää hevosen elämää. Eli paljon liikuntaa (ei mitään liioittelua, kävely on kaiken a ja o!!!), tarpeeksi ruokaa (ei liikaa mössöjä, tarpeeksi vitamiineja yms. ja hyvää heinää), ulkoilmaa (saavat olla ulkona tarhassa koko päivän ja joka päivä), maastoilua, rapsutuksia, kuria tarvittaessa (etteivät jyrää immeisiä), mielekästä tekemistä, lajitovereiden seuraa, rutiineja (välillä tietty vaihtelu virkistää) jne. Niistä on onnellinen hevonen tehty. :) Unohtamatta tietenkään säännöllisiä rokotuksia, raspauksia ja madotuksia. - -MaNtTu-
Ei tarvitse käyttää kaviorasvaa jokapäiväiseen käyttöön, kerran viikossa rasvaaminen riittää, haitoista en ole aivan varma, kannattaa kysyä ratsastuksen opettajalta tai muulta joka varmasti tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745578- 353111
- 402694
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402062Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272055Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 991839
- 1741772
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171248