Oi maamme Finland

Kivikoski_Jr

Pieni visailukysymys. Missä nykykielissä itämerensuomaisten kielten lisäksi Suomesta käytetään Suomi- tai selvästi sitä lähellä olevaa nimeä?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama_mausteeksi

      Суоми (abhaasi)
      Соумь (vanha kirkkoslaavi)
      Suomiyän (volapük)
      Somija (latvia)
      Suomija (liettua)

      • Hebridiini

        Edellisten lisäksi saamelaiskielet ja (yllättäen) Skotlannissa puhettu gaeli.
        Löytyyköhän Venäjällä puhutuista suomalais-ugrilaisista kielistä?


      • 10-14

        Kiistäisin vanhan kirkkoslaavin ja volapükin aseman "nykykielinä". Jälkimmäinen minun piti googlata, kun en ollut ikinä kuullutkaan; muille ihmettelijöille tiedoksi, että kyseessä on keinotekoinen kieli. Wikipedia väittää sillä olevan nykyisin n. 25 puhujaa :)
        Vanhaa vitsiä mukaillen voisi Wikipedia-artikkelin perusteella väittää, että "volapük on vähän kuin esperanto muttei sinnepäinkään" :)

        Sitä, että abhaasissa ja gaelissa käytetään sanaa "Suomi" on pidettävä melkoisen yllättävänä. Ensinmainitulle en ainakaan minä keksi kerrassaan mitään järkevää selitystä, jälkimmäinen voisi ehkä jotenkin selittyä viikinkiajan kautta.


      • Muutama_mausteeksi
        10-14 kirjoitti:

        Kiistäisin vanhan kirkkoslaavin ja volapükin aseman "nykykielinä". Jälkimmäinen minun piti googlata, kun en ollut ikinä kuullutkaan; muille ihmettelijöille tiedoksi, että kyseessä on keinotekoinen kieli. Wikipedia väittää sillä olevan nykyisin n. 25 puhujaa :)
        Vanhaa vitsiä mukaillen voisi Wikipedia-artikkelin perusteella väittää, että "volapük on vähän kuin esperanto muttei sinnepäinkään" :)

        Sitä, että abhaasissa ja gaelissa käytetään sanaa "Suomi" on pidettävä melkoisen yllättävänä. Ensinmainitulle en ainakaan minä keksi kerrassaan mitään järkevää selitystä, jälkimmäinen voisi ehkä jotenkin selittyä viikinkiajan kautta.

        Joo. Olin lukenut tehtävän huonosti, etuliite nyky- oli jäänyt vaille huomiotani.

        Volapük-nimisestä keinokielestä olin kuullut ensimmäistä kertaa joskus vuosikymmeniä sitten; tiedossani toki oli sen marginaalinen asema esperantoonkin nähden.

        Onkohan esperanton kehittäjällä/kehittäjillä ollut kieltä nimetessään mielessä espanjan/portugalin/ranskan sana esperanza, esperança, espérance eli suomeksi toivo?

        Toivo oli edesmenneen, tuttavien yleensä Topiksi kutsuman appiukkoni nimi. Venäläisessä nimistössä sen vastine Надежда (Nadežda) onkin feminiininen.

        Suomi näkyy olevan gaeliksi Suòmaidh.


      • >> Onkohan esperanton kehittäjällä/kehittäjillä ollut kieltä nimetessään mielessä espanjan/portugalin/ranskan sana esperanza, esperança, espérance eli suomeksi toivo? <<
        Muistelen lukeneeni, että juuri tämä oli esperanto-sanan taustalla.
        Esperanto ja volapük tulivat minulle sanoina tutuiksi joskus varhaisteini-iässä. Kumpaankaan tekokieleen en ole tutustunut kuin ihan pinnallisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe